پیامبر اکرم (ص)میفرمایند:
لا يَكونَنَّ شَهرُ رَمَضانَ عِندَكُم كَغَيرِهِ مِنَ الشُّهورِ؛ فَإِنَّ لَهُ عِندَ اللّهِ حُرمَةً وفَضلاً عَلى سائِرِ الشُّهورِ، ولا يَكونَنَّ شَهرُ رَمَضانَ يَومُ صَومِكُم كَيَومِ فِطرِكُم.
ماه رمضان پيش شما مثل ماه هاى ديگر نباشد؛ چرا كه نزد خداوند ، احترام و بر ساير ماه ها برترى دارد. در ماه رمضان، روزِ روزه دارى شما مثل روزِ خوردنتان نباشد! (ادب و حرمت اين ماه را نگه داريد)
فضائل الأشهر الثلاثة ص ۹۵ ح ۷۸
#حدیث_روز
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
پروردگارا!توبهترین چشم رابه من دادی،امابداستفاده کردم وباخطانگریستم.بهترین گوش رابه من دادی،امابه گفت وگوی باطل وبدگوش دادم.بهترین زبان رابه من دادی،امابرخلاف راه توحرکت کرد.بهترین پارابه من دادی ،امابرخلاف راه توحرکت کرد.بهترین عقل رابه من دادی،امالحظه ای تفکرنکردم که ازکجاآمده ام وبه کجامی روم وچه کسی مراآورده ومرابرده!
"شهیدحسینعلی فصیحی"
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
اساس تخریـب،
تخریـب هوای نفس است
"شهید چیتسازیان"
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
بقیع را که تصور می کنم
یاد کربلا می افتم …
کربلا که می روم
دل تنگ خاک بقیع می شوم …
مثل سیبی که از وسط دو نیم شده
نیمی مدینه
نیمی کربلا
#دوشنبه_های_امام_حسنی
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
﴾﷽﴿
طرح ضیافت
1. ذکر«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» توسط انسان به معنای توجه به رحمت گسترده و پیوسته خدا، رمز توحيد و عشق به خدا و حرکت در مسير بندگى و عبوديّت است؛ بسم الله، سر آغاز همه کتب آسمانی و آغاز عمل همه پیامبران و سبب برکت کارها است از اینرو در خواندن آن آغاز همه کارها از جمله خوردن، خوابيدن، نوشتن، سوارشدن، مسافرت وبسيارى از كارهاى ديگر مستحب است؛ علاوه بر اینها، ذبح حیوانات بدون بسم الله سبب حرمت خوردن گوشت آنها است.
2. لفظ جلاله "الله" در میان اسما و صفات الهی محور است و شامل همه کمالات ممکن و همه خیرات و برکات میشود.
3. رحمان یعنی خدایی که رحمتش در همه جا سایه افکنده و همگان از آن بهره می برند و رحیم یعنی خدایی که رحمتش همیشگی و پیوسته است.
4. «ربّ» به كسى گفته مىشود كه هم مالك وصاحب چيزى است و هم در رشد و پرورش آن از نظر مادی و معنوی نقش دارد و ملک خود را رها نکرده است. و خداوند نسبت به جهان چنین است.
5. در نماز پیوسته میگوییم: "اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيم" چون ممکن است با امتحانهای سختتر از مسیر مستقیم حق منحرف شویم علاوه براینکه از خدا می خواهیم در راه مستقیم عبودیت، ما را بیشتر هدایت نماید.
6. در جمله "إِيَّاكَ نَعْبُد"ُ عبادت خالصانه خدا در همه امور را ادعا میکنیم اما چون امری دشوار است بلافاصله میگوییم"وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِين" یعنی خدایا از تو کمک میکنیم تا بتوانیم عبد تو در همه حال باشیم.
7. «الم» از حروف مقطعه قرآن مجید است و مفسران در تفسیر این حروف، به سه معنا بیشتر پرداختهاند: الف ـ این حروف در ابتدای هر سوره باشد، نام همان سوره شمرده میشود. ب ـ از اسرار و رموزی میان خداوند و پیامبر است. ج ـ اشاره به معجزه بودن قرآن دارد و خداوند خواسته بگوید: قرآن با این عظمت و اعجاز، از همین حروفی که در اختیار شماست ساخته شده است.
8. در آیه دوم سوره بقره فرمود: «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» یعنی قرآن هدایتگر اهل تقوا است این بدان علت است که هدایت دو نوع است هدایت به معنای راهنمایی و هدایت به معنای راهبری و رساندن انسان به هدف که اختصاص به مؤمنانی دارد که هدایت اول را پذیرفتهاند و در مسیر حق قدم گذاشتهاند و خداوند آنان به اهداف بالاتر میرساند.
9. در آیه 7 میفرماید: "خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِم" یعنی خداوند بر قلب و گوش باطن کافران معاند مهر میزند و آنان دیگر هدایت نمی شوند زیرا خداوند آنان را رها نموده و در نتیجه گمراه باقی میمانند و به سبب جرم و جنایتشان خداوند آنان را هدایت نمیکند.
10. در باره آیه 15 که میگوید: خداوند منافقان را سخره میکند باید گفت این مسخره معنای خاصی دارد امام رضا(ع) درهمین رابطه فرمودند: خداوند نه کسی را استهزاء مینماید و نه مکر میورزد و نه خدعه میکند بلکه آنان را به علت استهزاء، مکر و خدعه، مجازات میکند.
✍ استاد: اسدی نسب
#نکات_جزء_اول
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
#برشی_از_کتاب
#وقتی_بيايی
همه حتی اهل آسمان دوستت دارند.
دوست داشتنی واقعی.
آسمان, باران خود را از اهل زمین دریغ نمی دارد و زمین با مهربانی تمام گیاهان خود را به نمایش می گذارد.
تا چشم کار می کند سرسبزی و زیبایی و طراوت است.
سخاوت آسمان و نرم خویی زمین, زمین را به بهترین وجه, تزئین نموده است.
اهل زمین در آن دوران, خود را خوشبخت ترین مردم می دانند و تنها به یک آرزو فکر می کنند.
" ای کاش مردگان ما بودند و این خوبی ها و زیبایی ها را می دیدند "
و این ها همه از برکت شماست که آسمان و زمین متبرک شده به مردم خیر می رسانند.
و چه زیباست زنده شدن بعضی از مردگان برای مشاهده قدرت خدا و درک این زیبایی ها.
اصحاب کهف, سلمان فارسی, مقداد, سمیه مادر عماریاسر, صیانه ماشطه و عده ای دیگر پا در دنیای ظهور می گذارند تا از این زیبایی ها بهره ببرند و تحقق وعده ی خداوند را مشاهده نمایند.
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
بند ۲۱
بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که خود از آن خبر دارم، یا فراموش کرده ام ، یا به یاد می آورم، یا به عمد آن را انجام دادم، یا از روی خطا آورده ام، مواردی که بی شک از من سوال خواهی کرد و نفسم پیش تو درگرو آن است، هر چند آن را فراموش و ازآن غافل شده باشم؛ پس برمحمدوآل محمد درود فرست و اینگونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!
#استغفار_هفتاد_بندی
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
﴾﷽﴿
طرح ضیافت
1. در اوایل جزء دوم قرآن، سخن از تغییر قبله مسلمانان است، تغییر قبله برای مسلمانان فواید زیادی داشت مثل: پایان دادن به طعنه یهود، ایجاد شخصیت و هویتی مستقل برای مسلمانان، ارتباطی آشکارتر با حضرت ابراهیم و دین او، ارتباط بیشتر با حاجیان و طواف کنندگان، ایجاد مرکزیت کعبه برای مسلمانان و...
2. آیه 145 بقره مشتمل بر دو خبر غیبی است الف: عدم پیروی اهل کتاب از قبله مسلمانان ب: عدم پیروی آنان از قبله یکدیگر.
3. از امام صادق (ع) نقل شده که مراد از صبر در آیه 153 (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ) روزه گرفتن است. زیرا روزه گرفتن، آن هم در هوای گرم حجاز بهترین مصداق صبوری و سبب تقویت اراده و استقامت میشود.
4. شعائر در آیه (إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ) جمع شعیره به معنای علامت و نشانه است. پس شعائر الهی نشانههای خاص الهیاند که از موجودات عادی دیگر انسان را بیشتر به یاد خدا میاندازد.
5. در آیه 168 (وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ) خطوات ،جمع خطوه به معنای گام است و منظور از گامهای شیطان، برنامههای تدریجی و مرحلهای شیطان برای گمراه کردن انسان است پس شیطان انسان را مجبور به گناه نمیکند، بلکه او از زمینهای که خود انسانها فراهم ساختهاند برای گمراهی آنان برنامهریزی میکند لذا انسانهای خالص را کاری ندارد.
6. خداوند در آیه 171 بقره کافرانی که حرف حق را نمی پذیرند کر، لال و کور معرفی میکند: (صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُون) پس انسان غیر از گوش و چشم ظاهر دارای گوش و چشم باطن باید باشد تا حقشنوا و حقبین باشد و الا در صف حیوانات است و از انسانیت بهرهای ندارد.
7. آیه 178 اشاره دارد که مرد قاتل به واسطه زنی که مقتول شده، کشته نمیشود، برخی گفتهاند این حکم با عدالت ناسازگار است. در پاسخ این اشکال باید گفت: اولاً کشتن قاتل زن ممکن است ولی باید نصف دیه را پرداخت نمایند ثانیاً در مسأله دیه ارزش انسانی مطرح نیست ارزش کار اقتصادی او مطرح است ثالثاً علت تفاوت در دیه و قتل، وظیفه اقتصادی مرد است زیرا با کشته شدن مرد اموال بیشتری از بین میرود و بستگان او نیاز مالی پیدا میکنند اما زن وظیفة تأمین امور معیشتی را ندارد. رابعاً اختلاف حکم دیه و قصاص از نظر مالی به سود زنان است نه مردان، چون دیه مرد را معمولا زن میبرد و دیه زن را مرد تصاحب میکند.
8. در آیه 179 فرمود برای شما در قصاص حیات است، قصاص عبارت است از مجازات جنایتکار به عقوبتی همانند جنایتی که مرتکب شده است. درون قصاص حیات توأم با سعادت است. پس فلسفه اصلی قصاص از نظر قرآن، حفظ زندگی انسانهاست.
9. براساس آیه (وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعان) هر دعایی که در مسیر کمال معنوی باشد حتماً اجابت میشود و اگر دعای دعاکنندهای اجابت نمیشود یا به سبب آن است که از درون و فطرت او برنخاسته و با حقیقت انسانی اش تناسب ندارد و یا به علت آن است که چشم به غیر خدا دارد.
10. واژه «عاکفون» در آیه 187:(لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِد) اسم فاعل و از عکوف گرفته شده و منظور اعتکاف کنندگان است. اعتکاف در اصل سکونت در مسجد و بیرون نرفتن از آن است و در اسلام عبادتی مستحب است و دارای احکام خاصی میباشد از جمله: روزه گرفتن، بیرون نرفتن از مسجد جز برای کارهای ضروری، عدم ارتباط زناشویی، بهترین زمان اعتکاف 13، 14 و 15 ماه رجب و نیز دهه آخر ماه مبارک رمضان است.
✍استاد: اسدی نسب
#نکات_جزء_دوم
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
﴾﷽﴿
طرح ضیافت
1. واژه «رُوحِ الْقُدُسِ» در آیه 253 را میتوان به نیرو و توان معنوی دادهشده به اولیای الهی تفسیر کرد و نیز میشود گفت مراد، همان جبرئیل است که با ارتباط خود با پیامبران سبب تأیید و تقویت آنان میشود.
2. منظور از «كُرْسِيُّ» در آیه 255 مقام حاکمیت و فرمانروایی خداوند است زیرا که خدا جسم نیست تا همانند پادشاهان نیازمند تخت و تاج باشد.
3. آیه 259 بقره اشاره به حضرت عُزیر دارد که از چگونگی زندهشدن مردگانی که بدنشان پوسیده و به خاک تبدیل شده بود پرسید، خداوند جان او را ستاند و پس از گذشت یکصد سال، وی را زنده کرد و او خیال میکرد یک روز یا ساعاتی از روز را خوابیده است، او نگاهی به غذا و آبی که همراه داشت انداخت که هیچ تغییری نکردهاند لکن الاغش را دید که مرده و پوسیده است در این حال متوجه شد مدتی بس طولانی براو گذشته است و در این حال خداوند الاغش را در برابر چشمانش زندهگردانید.
4. براساس آیه 261 (كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ، فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّة) صدقه اهل انفاق، مانند دانهای است که در زمین کاشته میشود. از هر دانهای هفت خوشه میروید و هر خوشهای یکصد دانه گندم را بار میآورد؛ درنتیجه هر مقداری که انسان در راه خدا انفاق کند، هفتصد برابر میشود و به سوی او باز میگردد.
5. امام صادق(ع) با اشاره به آیه 268 میفرماید: «هنگام انفاق، دو چیز از سوی خدا و دو چیز از جانب شیطان است: از سوی خدا، آمرزش و فزونی مال و از طرف شیطان، وعدة فقر و دستور به کارهای ناشایست است.
6. در آیه 269 فرمود "حکمت" خیر کثیر است، هر علمی که انسان را از کارهای ناشایست بازدارد و او را به خوبیها فرمان دهد، «حکمت» میگویند و «حکیم» کسی است که دارای معارف عمیق دربارة مبدأ و معاد است و جایگاه بندگی خود را میشناسد.
7. آیه 273 اشاره به اصحاب «صفّه» است که حدود چهارصد تن بسیجی بودند و محل زندگی خود را رها کرده و در مدینه و کنار مسجد پیامبر (ص) ساکن شدهبودند و مردم به آنان کمک میکردند آنان آمادگی داستند تا در هر جنگی شرکت نمایند.
8. «يَتَخَبَّطُ» در آیه 275 از «خبط» گرفته شده که به معنای تعادل نداشتن هنگام راه رفتن یا نشستن و منظور عدم تعادل روانی شخص رباخوار است چرا که او تعادل اقتصادی و در نتیجه روانی جامعه را برهم میزند خداوند هم تعادل روحی او را برهم میزند.
9. جملة «فَنَظِرَةٌ إِلى مَيْسَرَةٍ» در آیه 280 یعنی کسی که قرضی داده، برای گرفتن قرض خود باید منتظر بماند تا زمانی که پرداخت برای شخص مقروض امکانپذیر باشد و بدهکار بتواند با درآمدی جدید آن را پرداخت کند و اگر چیزی ندارد و کوتاهی نکرده است نباید او را مجازات کرد.
10. براساس آیه 280 شهادت دو زن مساوی با شهادت یک مرد قرار گرفته است، این حکم، به سود خود زنان است؛ زیرا در این حکم، توان جسمی و لطافت روحی زنان و وظیفة اجتماعی و تجارت اقتصادی و جرئت مردان لحاظ شده است.
✍ استاد: اسدی نسب
#نکات_جزء_سوم
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
نماز اوّل وقت
شهیدعلی اکبر شیرودی که در مکتب تعالیبخش اسلام پرورش یافته بود، از همان اوایل نوجوانی به نماز اوّل وقت اهتمام بسیار داشت، بهطوری که در مصاحبه خبرنگاران خارجی، با شنیدن “اللّه اکبر” و اذان مغرب مصاحبه را نیمهتمام گذاشت و به طرف مسجد رفت تا نماز را اقامه کند. خبرنگاران به زبان انگلیسی و آلمانی میپرسیدند که چه اتّفاقی افتاده و با دوربین و سایر وسایل به دنبالش رفتند. او لحظهای سرش را برگرداند و گفت: اللّه، مسجد و به سرعت از آنجا خارج شد و در مسجد وضو گرفت و مانند همیشه با رزمندگان به نماز ایستاد.
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
5ca70871547c7d6ae57670b3_-5423432203424204396.mp3
3.56M
""به مناسبت شهادت خلبان شهید علی اکبر شیرودی""
انتشار به مناسبت ایام صعود به ارتفاعات بازی درار
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
فرازی ازوصیت نامه
بسم الله الرحمن الرحیم
لا اکراه فی الدین،قد تبیّن الرشد من الغی …
خانهام سنگر است و ماهیت دشمنم نشانگر حقانیت راه؛ و به حاکمیت رسیدن کلمها… ، و به بند کشیدهشدگان زمین عامل حرکتم و شهادت مقطعی از حرکت تکاملی است که انسان به وجود مطلق میپیوندد. هیچ اجباری در این انتخاب نیست که پیدا شد راه رشد، و انسانیت از طغیان و زبونی و آینده در انتخابی سرنوشتساز شکل خواهد گرفت و ملاقات حق متضمن کوشا بودن و به سوی او کوشیدن است. پس ای خلق و ای اسطورههای مقاومت و سختی، به همت امام، این دهنده روح خدایی به انقلاب، و تنها دژ محکم علیه استعمار و تنها ناخدای کشتی انقلاب به سوی ساحل نجات انسانها تا پیروزی بر تمام مبانی ظلم و کفر، مبارزه پیگیر را ادامه داده و این تن خاکی باید تا تحویل دادن به مالک و صاحبش خدا، در ستیز و جنگ مداوم و مستمر باشد؛ و به انجام رسیدن این حرکت خدایی انسان، آنجا کامل خواهد شد که با حلیّت انسانها هم تزیین یابد. پس ای خدا ما را تا کسب این درجه عالی در فراز و نشیبها رهنما باش
"شهیدمهدی فریدی"
#سالروز_شهادت
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
شرح دعای افتتاح، جلسه 2.mp3
6.53M
شرح دعای افتتاح
استاد پناهیان ؛ جلسه ٢
حمد الهی در مقدمه ی دعای افتتاح ، انسان را در مسیر انتظار قرار میدهد.
#رمضان
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
پیامبر اکرم (ص)میفرمایند:
شَهرُ رَمَضانَ شَهرٌ فَرَضَ اللّهُ عز و جل عَلَيكُم صِيامَهُ ؛ فَمَن صامَهُ إيمانا وَاحتِسابا خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَيَومَ وَلَدَتهُ اُمُّهُ.
ماه رمضان، ماهى است كه خداوند، روزه آن را بر شما واجب ساخت. پس هر كس آن را از روى ايمان و به اميد پاداش الهى روزه بدارد ، از گناهانش بيرون مى آيد ، همچون روزى كه مادرش او را زاده است.
تهذيب الأحكام ج۴ ص۱۵۲ ح۴۲۱
#حدیث_روز
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
هروقت حاجی از منطقه
به منزل میآمد،بعد از اینکه
با من احوالپرسی میکرد
با همان لباس خاکی بسیجی
به نماز میایستاد..
یک روز به قصد شوخی گفتم:
تو مگر چقدر پیش ما هستی
که به محض آمدن،نماز میخوانی؟!
نگاهی کرد و گفت:
هروقت تو را می بینم
احساس میکنم باید دو رکعت
نماز شکر بخوانم..
"شهیدمحمدابراهیم همت"
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
از شهيد بابايى پرسيدند :
" عــباس جـان چه خبر ؟
چه كار ميكنى ؟ "
گفت :
" به نگهبانى دل مشغوليم .. كه غير از خـدا كسی وارد نشود .. ! "
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
﴾﷽﴿
طرح ضیافت
1. منظور از اسرائیل در آیه 93 آلعمران(كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرائِيلَ إِلَّا ما حَرَّمَ إِسْرائِيلُ عَلى نَفْسِه) حضرت یعقوب است که به سبب خوردن گوشت شتر بیمارى عرقالنسا (سیاتیک) او شدید میشد؛ ازاینرو تصمیم گرفت براى همیشه از خوردن آن خوددارى كند. پیروان یعقوب نخوردن گوشت شتر را به عنوان یك دستور دینى به خدا نسبت دادند. قرآن نسبت دادن این موضوع به خدا را تهمت دانسته است.
2. جمله: «لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» در آیة 102 یعنی در زندگی خود، لحظهای بدون اسلام و تسلیم در برابر خدا نمانید و اگر هم گناهی مرتکب شدید، بیدرنگ توبه کنید.
3. «أُمَّةٍ» در آیه 110 به جامعهای گفته میشود که افراد آن دارای هدف یا اهدافی مشترک هستند و مسلمانان چون هدف مشترکشان توحید و نشر آن است یک امت را تشکیل میدهند.
4. واژة «صِرٌّ» در آیة 117 به بادی شدید و سرد اشاره دارد که سبب انجماد و یخ زدن گیاهان و درنتیجه فاسد شدن آنها میشود. «صراصر» نیز به همین معناست.
5. در آیه 118 آمده است:يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ" بطانة" در لغت به معنى لباس زيرين است، و مقابل آن" ظهارة" به- معنى لباس روئين مىباشد. و در اينجا كنايه از" محرم اسرار" است این آیه ارتباط اطلاعاتی را با دشمنان بر حاکان و همه مسلمانان حرام گردانیده است.
6. فعل "سارعوا"در آیه 133وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُم، یعنی در کارهای خیر از یکدیگر سرعت بگیرید است گویا در مسابقه قرار دارد زیرا که فرصت حیات اندک و موانع هم بسیار است و باید با انفاق و مانند آن به مقصود الهی خود در این مدت اندک نائل گردیم.
7. «شُهَداءَ» در آیه 140 به معنای گواهان اعمال است، نه شهیدان کشتهشده در میدان نبرد؛ چون «شهید» به این معنا در هیچ جاى قرآن نیامده است.
8. هدف از آیه 145 که میفرماید: «مرگ هر فردی همچون سرنوشتی معیّن و در زمانی خاص، مقرر شده» (كِتاباً مُؤَجَّلاً) آن است که زندگی هیچ فردی به دست خودش نیست و هرگاه اجلش فرا رسد، خواهد مرد؛ پس شما نمیتوانید آن را به تأخیر اندازید. به چنین اجل تغییرناپذیری، گاهی «اجل مسمی» و گاه «اجل حتمی» میگویند؛ اما اجل دیگری که به آن «اجل مشروط یا معلق» میگویند، با توجه به عملکرد و خوب و بد انسان، زیاد و کم است.
9. وضعیت برخی از اصحاب پیامبر(ص) به قدری ناگوار بود که بنا به آیة 153 آل عمران، پیامبر(ص) آنان را برای ادامة جنگ فرامیخواند؛ ولی آنان رسول خدا(ص) را در میانة میدان نبرد رها کردند و فرار را بر قرار ترجیح دادند. حال آیا میتوان گفت همة اصحاب پیامبر(ص)عادل بودهاند؟
10. آیه 154 آلعمران در باره جنگ احد است که امیرالمؤمنین(ع) نقش بسیاری در آن داشت امام صادق(ع) میفرماید: رسول خدا(ص) در روز جنگ احد جبرئیل را در آسمان دید که بر کرسی زرین تکیه زده و میگوید: «لَا فَتَى إِلَّا عَلِيٌّ لَا سَيْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَارِ»؛ یعنی جوانمردی غیر علی و شمشیری جز ذوالفقار نیست.
✍ استاد: اسدی نسب
#نکات_جزء_چهارم
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
6285542_351.mp3
4.21M
ترتیل جزءچهارم
استاد معتز آقایی
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab