eitaa logo
شمیم افق
1.2هزار دنبال‌کننده
19.8هزار عکس
6.6هزار ویدیو
2.5هزار فایل
﷽ ارتباط با ما @mahdiar_14
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ اسلام یا مسلمین بعثت حضرت محمد صلّی الله علیه و آله سرآغاز فصلی نو در تاریخ بشریّت بود. انقلابی اساسی در افكار و عقاید، اخلاق و رفتار، نظام سیاسی، ساختار اجتماعی و معیارهای ارزشی به وجود آمد. آنچه به نام تاریخ اسلام شناخته می شود، مجموعه ای از این تحوّلات همه جانبه در فكر و زندگی انسان در عصر بعثت است. اما با رحلت پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله، جریان تاریخ بگونه ای دیگر ادامه یافت. تلاش هایی برای احیای جاهلیّت وجود داشت، معیارهای جاهلی كم كم حاكم شد، تعالی روحی و معنوی مسلمانان رو به افول گذاشت و آن ارزش های مقدّس دوران نبوت پیامبر، پس از او كمرنگ شد و این همه به خاطر انحراف در ساختار سیاسی جامعه و ترك كردن وصیت حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و به قدرت رسیدن كسانی بود كه «امامت معصوم» را كنار زدند و «اهل بیت» را از عرصه هدایت جامعه دور ساختند. گرچه مورّخان، حوادث آن سال ها را با همان عنوان تاریخ اسلام نگاشته اند، ولی رجعت ها و حركت های واپس گرایانه عصر پس از پیامبر، در زمینه های اعتقادی، سیاسی، اخلاقی، نظامی و اقتصادی چنان بود كه اگر نام آن را «تاریخ مسلمانان» بنامیم، دقیق تر است تا نامیدن به «تاریخ اسلام». [در زمینه این رجعتها ر.ك: «انقلاب تكاملی اسلام»، جلال الدین فارسی؛ «النظام السیاسی فی الاسلام» و «نظریّة عدالة الصحابه»، احمد حسین یعقوب.]. 🆔 @ShamimeOfoq
🔹 بلد راه 🔸 وقتی رئیس علی دلواری پرچم انگلیس را دید که روی بام خانه و کاشانه ایرانی مثل علَم یزید پرپر می زند و یک مشت موسیوی باد به غب غب انداخته می روند و می آیند و از مال این مردم پاپتی نوشخوار می کنند و به ریش ایرانی می خندند، خونش به جوش آمد. آمد تا یک آدم بلد راه پیدا کند؛ کسی که نقشه اش حرف ندارد و فوت و فن راه را می داند. گوش به زنگ بود تا بشنود بلد راه چه می گوید و چه فرمان می دهد تا اینکه سید عبدالله بلادی و سید عبدالحسین لاری فتوای جهاد صادر کردند. رئیس علی تفنگ برنواش را برداشت و با چند دهاتی یک لاقبای غیرتمند زدند به قلب این قوم از خدا بی خبر. 🔹 رهبر کسی است که نقشه این راه پر پیچ و خم را می داند و فوت و فن برنامه ریزی را می شناسد. می داند این موجود دو پا از کجا باید حرکت کند، در چه راهی قدم بردارد، از کدام تنگه بگذرد، کدام اقیانوس را پشت سر بگذارد و در آخر به کجا برسد. او ناخدایی مطمئن برای مردم است و می داند سکان این کشتی غول پیکر را چگونه با دستان خود مهار کند، کجا تند برود، کجا سرعت کشتی را کُند کند، در برابر طوفان های سهمگین شرق و غرب چگونه بتازد تا اهالی کشتی آسیب نبینند. او دزدان دریایی را به خوبی می شناسد و ترفند آنان را خوب می داند. او تیزبین است و آینده ها را خوب می بیند. افق های دوردست را می نگرد. او راه را بلد است؛ بلد راه است. 🔸 فرانسیس فوکایاما نئومحافظه کار، پژوهشگر و تاریخ نگار ژاپنی الاصل و تبعه آمریکاست. وی با شخصیتی نیمه سیاسی ـ نیمه فلسفی دارای سابقه کار در اداره امنیت امریکا و نیز تحلیلگر نظامی در شرکت «رند»، از شرکت های وابسته به پنتاگون می باشد. فوکایاما در کنفرانسی که در اورشلیم برگزار شد، به ترسیم اندیشه سیاسی شیعه پرداخت. او در این کنفرانس که بازشناسی هویت شیعه نام داشت می گوید: «شیعه پرنده ای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست. پرنده ای است که دو بال دارد؛ یک بال سبز و یک بال سرخ». این مطالب را وی در اوج پیروزی های ما در سال 1365 می گوید و ادامه می دهد: «بال سبز این پرنده همان مهدویت و عدالت خواهی اوست. چون شیعه در انتظار عدالت به سر می برد، امیدوار است و انسان امیدوار هم شکست ناپذیر. نمی توانید کسی را تسخیر کنید که مدعی است فردی خواهد آمد که در اوج ظلم و جور، دنیا را پر از عدل داد خواهد کرد». 🔶 بر اساس نظریه فوکایاما، بال سبز شیعه همان فلسفه انتظار یا عدالت خواهی است. او می گوید: «بال سرخ شیعه، شهادت طلبی است که ریشه در کربلا دارد و شیعه را فناناپذیر کرده است. شیعه با این دو بال افق پروازش خیلی بالاست و تیرهای زهرآگین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و ... به آن نمی رسد». 🔷 نقطه ای که خیلی اهمیت دارد، بُعد سوم شیعه است. فرانسیس می گوید: «این پرنده زرهی به نام ولایت پذیری بر تن دارد که آنها را شکست ناپذیر نموده است. در بین تمامی مذاهب اسلامی، شیعه تنها مذهبی است که نگاهش به ولایت، فقهی است؛ یعنی فقیه می تواند ولایت داشته باشد. این نگاه، برتر از نظریه نخبگان افلاطون است». فوکایاما معتقد است: ولایت پذیری شیعه که بر اساس صلاحیت شکل می گیرد، او را تهدیدناپذیر کرده است. وی در توضیح فناناپذیری شیعه می گوید: «شیعه با شهادت دو چندان می شود. شیعه عنصری است که هر چه او را از بین ببرند، بیشتر می شود». او جنگ ایران و عراق را مثال می زند و در سال 1364 می گوید: «اینها فاو را تسخیر کردند، می روند که کربلا را هم بگیرند. اینجا (قدس) را هم قطعاً می گیرند». فوکویاما پیشنهاد می کند که با امتیاز دادن به ایران، جنگ را متوقف کنید. 🆔 @ShamimeOfoq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
7️⃣1️⃣ انیمیشن داستان عاشورا برای کودکان 🌷 داستان توبه ی حرّ؛ اتمام حجت امام (ع) با سپاه دشمن؛ بیان برخی جزئیات روز عاشورا 🆔 @ShamimeOfoq
✨ آیات اخلاقی 1 ✨ 🌺 إيَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاکَ نَسْتَعِينُ‌ 🌸 پروردگارا! تنها تو را می‌پرستیم؛ و تنها از تو یاری می‌جوییم. ✍️ الفاتحه، 5. 🆔 @ShamimeOfoq
+ میباره چشمامون.mp3
1.95M
🌱 مینویسم تو دفترم اسم تو رو امام حسین تو 🌱بهترین دوستی برام آقام‌حسین آقام‌حسین 🆔 @ShamimeOfoq
تاریخ اسلام یا مسلمین اگر بخواهیم عملكرد خلفای پس از پیامبر و خلفای اموی و عباسی را كه جدا از خطّ اهل بیت عمل می كردند با تعالیم دین و سیره پیامبر تطبیق دهیم، با مشكل مواجه می شویم. هم نحوه تصدّی قدرت و به خلافت رسیدنشان با معیارهای نظام سیاسی اسلام ناهمساز بود و هم عملكردشان در زمینه های عدالت اجتماعی، شیوه حكومت، عمل به قرآن و سنّت و اخلاق و معاشرت. از این رو، بوضوح به دو جریانِ خطّ خلافت و خطّ امامت برمی خوریم و تضادّ این دو جریان در تاریخ اسلام در جاهای بسیاری خود را نشان داد كه «حادثه عاشورا» یكی از بارزترین آنها بود. 🆔 @ShamimeOfoq
❓استفاده از آلات موسیقی در مراسم عزاداری، چه حکمی دارد؟ ✅ جایز نیست.1 مطلقاً حرام است.2 ✍️ 1. آیت الله بهجت، استفتائات، ج 4، ص527. 2. آیت الله صافی، جامع الأحکام، ج 2، ص130. 🆔 @ShamimeOfoq
❓بسیاری از اشعار، مربوط به مراثی شهدای کربلا و ائمّه هدی علیهم السلام جنبه زبان حال دارد، آیا این کار مجاز است؟ ✅ منظور از زبان حال آن است که حالت آن بزرگواران چنین تعبیراتی را اقتضا می‌کند و این کار به دو شرط جایز است: نخست اینکه، واقعاً این سخنان مناسب چنان حالتی باشد، و دیگر اینکه، معلوم باشد که زبان حال است نه زبان قال. ✍️احکام عزاداری مطابق با فتاوای حضرت آیه‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی، سوال97. 🆔 @ShamimeOfoq
✨ آیات اخلاقی 2 ✨ 🌺 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ‌ 🌸 ما را به راه راست هدایت کن... ✍️ الفاتحه، 6. 🆔 @ShamimeOfoq
❓مدّاحی‌هایی که حالت غنا دارد چه حکمی دارد؟ ✅ هرگاه آن صدا متناسب مجالس لهو و فساد باشد، جایز نیست. ✍️احکام عزاداری مطابق با فتاوای حضرت آیه‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی، سوال81. 🆔 @ShamimeOfoq
❓سوزاندن خیمه‌هایی که به عنوان سمبل برای مردم به نمایش گذاشته می‌شود، البتّه به‌طوری که فسادی ایجاد نشود، چه حکمی دارد؟ ✅ اگر خیمه‌ها از چیزهایی باشد که ارزان قیمت است در فرض سؤال مانعی ندارد. ✍️ احکام عزاداری مطابق با فتاوای حضرت آیه‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی، سوال81. 🆔 @ShamimeOfoq
تاریخ اسلام یا مسلمین خصومت اهل بیت و مخالفان و تعارض بنی هاشم و بنی امیّه، ریشه در تعارض دو فكر و خطّ عقیدتی و عملی داشت، نه خصومت های شخصی و قبیلگی. تحلیل زیبا و عمیق امام صادق علیه السلام از این دو جریان چنین بود: «اِنا وَ آلُ اَبی سفیان اَهلُ بیتینِ تعادَیْنا فی اللّهِ، قُلْنا: صَدَقَ اللّهُ وَ قالُوا: كَذِبَ اللّهُ؛ ما و دودمان ابوسفیان اهل دو خاندانیم كه در مورد خدا و براساس دین و مكتب، با هم دشمنی كردیم. ما گفتیم: خدا راست گفته است، آنان گفتند: خدا دروغ گفته است.» [بحارالانوار، ج 33، ص 165]. یعنی نزاع بر سر عقیده و مكتب و صادق و كاذب دانستن خدا و دین بود. جدایی مسیر تاریخ اسلام از اهل بیت عصمت، سبب توجیه ناپذیری بسیاری از عملكردهای حكّام با مبانی و معیارهای دین گشت. 🆔 @ShamimeOfoq
🍂 ضحاک بن عبد الله مشرقی اسبش را در یکی از چادرهای میانی اردوگاه جای داد بود تا آسیب نبیند و پیاده می جنگید. وقتی امام حسین را تنها دید، نزد امام رفت و گفت: ای پسر رسول خدا! میدانی که من با تو شرط کردم تا هنگامی که رزمنده ای در کنار تو باشد، به سود تو پیکار میکنم؛ و اگر جنگجویی نباشد، آزادم که بازگردم. امام فرمود: راست گفتی! آزادی. پر پروازش را بست و با اسب گریخت. 🆔 @ShamimeOfoq
✅ بکوشید نیازهای نوجوان را بشناسید و سعی کنید در ازای هر درخواستی که از او دارید، شما نیز پاسخکوی یکی از نیازهای او باشید. ✅ ارتباط خود را با نوجوانتان به‌گونه‌ای سامان دهید که هر دو طرف برنده باشید‌. ✅ عصبانیت، مقاومت و لجاجت تا حدی در سن نوجوانی طبیعی است، لذا از دامن زدن به این حالات خودداری کنید 🆔 @ShamimeOfoq
تاریخ اسلام یا مسلمین تاریخ نگاران حرفه ای و وابسته به دربار نیز بگونه ای دیگر چهره تاریخ را آلودند كه گاهی استناد به متون تاریخی را با دشواری مواجه می سازد. در این میان، شناخت راست و دروغ و حق و باطل در رخدادهای تاریخی، هم رسالتی سنگین و ضروری است، هم كاری دشوار و نیازمند دقّت. همچنانكه درباره حادثه عاشورا نیز، گاهی مطالبی غیرواقعی و ضعیف، به نقل ها افزوده شده و در فرهنگ مردم راه و رسوخ یافته است كه هم با روح عاشورا ناسازگار است، هم با متون معتبر تاریخی. این نیز ضرورت پیرایش آثار مربوط به عاشورا را از جعل و دورغ و نقل مسائل سست، الزامی می كند. [در این زمینه از جمله ر.ك: «الآیات البیّنات فی قمع البِدَعِ و الضّلالات»، كاشف الغطاءِ؛ التنزیه لِأعمال الشیعه، سید محسن الأمین و «حماسه حسینی»، شهید مطهّری]. 🆔 @ShamimeOfoq