کانال سین جیم دین
⭕️ مدرسه 🗣 علی عبد العالی، مدیر شبکهی آموزش: "چه کسی گفته که حتماً باید بچههای ما مدرسه بروند؟!
⭕️ آموزشِ سُنّتی و مُدرن
✍️ این متن رو سالِ 94 نوشتَم، یعنی هفت سالِ قبل!! امروز توی بایگانیِ مطالبَم پیداش کردم و از خوندنِ دوبارَش کلّی ذوق کردم.🙂 شمام خواستید، بخونید:
🗓 پریروز خونهی ما رسماً شد دانشگاه! قراره از این به بعد همسایهها ساعتِ سه تا چهارِ عصرِ شنبههاشونو خالی کنن برای آشنائی با معارفِ قرآن. علاوه بر مجتمعِ 120 واحدیِ خودمون، از مجتمعهای دیگه هم حضور دارن توی کلاس.
👌درست مثِ مکتبخونهی قدیمیِ مادربزرگِ خدا بیامرزم مرحوم "سدرة المُنتَهی مُؤذّنی" که سالها قبل پائینِ پایِ شهدای گلزارِ علی بن جعفر قم آرمید. مادر بزرگِ پدری، اولین معلّم قرآنِ من بود و شریکِ تمامِ فعالیتهای قرآنِ امروزَم.
🎓به گمانَم منبر [سطحِ ابتدائی]، مکتبخانه [سطحِ متوسطه] و حوزهی علمیه [سطحِ عالی] سه مرکزِ انحصاریِ آموزشیِ ایران بودند تا دویست سال قبل. منبر که پیشینهاش به صدر اسلام باز میگردد، تنها شبکهی رسانهایِ قابل استفاده برای عُمومِ مردم بود که با هدفِ ارتقاء معرفت و تعلیم و تربیتِ همگانی تأسیس شد.
➕مکتبخانهها که در زمانِ قاجاریه رواج داشت، بنا شدند برایِ کسانی که علاوه بر معرفتِ عوامانه، طالبِ یادگیریِ سواد و معرفتِ بیشتری هستند. حوزههای علمیه اما کمی تخصصیتر توسط امام باقر علیه السلام با هدفِ تربیتِ طبیب، معمار، فیلسوف، فقیه، مُنجّم، قاضی، مُدیر، زیستشناس، روانشناس، جامعهشناس و... بنیانگذاری شدند.
🕌 "علومِ وحیانی" آنزمان نخِ تسبیحِ تمامِ محتواهایِ ارائه شدهی این سه مرکز بود. بِمَثَل پزشک، به گنجینهی احادیثِ طبیِ حضراتِ معصومین اشراف داشت. یا جایگاهِ "خدا" در چرخهی تولید بارانِ دانشِ جغرافیا برجسته میشد و غایتِ اصلیِ زمینشناسی، فضاشناسی و جانورشناسی، آشنائی با آیاتِ آفاقیِ الهی و به تَبَع آن، تعمیقِ باور به خدا بود و نه صرفا ارضاء حسِ کنجکاوی یا تلمبار کردنِ اطلاعاتِ عمومی.
☝️روانشناسانِ دستپروردهی این نظامِ آموزشی، روانِ انسان را با نسخهی پیشنهادیِ دین آرام میکردند و جامعهشناسِ اسلامی، کسی بود که آموزههای متعالیِ دین را برای اصلاحِ روابطِ اجتماعی تجویز میکرد. حضورِ شاخصههای دینی حتی در معماری، نظامِ شهرسازی و خانهسازی به چشم میخورْد.
✅ فقیهِ متقی، قاضیِ عادل، حاکمِ عدالتگستر، بازاریِ منصف و عوامِ متدین همه و همه دانشآموختهی منبر، مکتب و یا حوزه بودند.
❌ مطامعِ مادی، مدرکگرائی، جایگاه اجتماعی و آیندهی شغلی در سیستمِ آموزشیِ سنتی هدف نبود و بجای همهی اینها خودِ علم و یادگیریِ آن ارزشمند محسوب میشد. به همینخاطر فقط گلچینی از مردم که علمدوست بودند به مدارجِ بالایِ علمی دست پیدا میکردند؛
🔹بقیهی مردم نیز یا به مکتب و حوزه وارد نمیشدند و یا پس از ورود در مییافتند که استعدادِ کسبِ دانشِ تخصصی ندارند؛ لذا به همان کسبِ معرفتِ گاه و بیگاه پایِ منبر اکتفاء میکردند و قبل از تباهیِ سرمایهی عمر در همان ایامِ جوانی دستشان را به حرفه و پیشهای بند میکردند تا خرجِ معاششان تأمین شود.
✔️ حسنِ باز و ولنگار نبودنِ بابِ علمآموزی به روی همگان این بود که مثلِ نظامِ آموزشیِ مدرن، با انبوهی از دانشآموختهگانِ کمتخصصِ دارای توقعِ استخدام مواجه نمیشد. چون اولا هدفِ سیستم، تأمینِ شغل نبود و ثانیا خودِ طالبِ علم اختیاراً بر خلافِ عوامِ جامعه فعالیت اقتصادی را رها کرده بود و برای یادگیریِ دانش، سطوحِ عالیهی تحصیلی را بر میگزید.
🔔اوضاع به همین منوال بود تا اینکه دارالفنونِ امیرکبیر [171 سال پیش] و دانشگاهِ زمان رضاخان[88 سال پیش] و تلویزیون [64 سال پیش] با چارچوبی کاملا غربی وارد ایران شد.
❗️مکتبخانهها با تأسیس دارالفنون و مدارس، افول کرد؛ انحصارِ مرجعیتِ علمیِ حوزه با تأسیسِ دانشگاه از بین رفت و بسیاری از رشتههای متداولِ حوزه، تعطیل و در قالبی بهروزتر در دانشگاه عرضه شد؛ و در نهایت، تلویزیون بجای منبر، رسانهی ملّیِ مردم شد.
✅ گرچه در محاسن و معایبِ سه ضلعِ علمآموزیِ مدرن یعنی رسانهی ملی، مدرسه و دانشگاه، گفتارها و نوشتارهای زیادی منتشر شده است اما بنظر میرسد با جمعِ بینِ محاسنِ نظامِ آموزشیِ سنتی و مدرن و حذفِ معایب هر یک، میتوان به الگوئی بینقصتر و رشدیافتهتر دست یافت.
✍️ پ.ن: خیلی بیشتر از اینا حرف داشتم در این خصوص. دیگه نوشتنم نیومد بیشتر. 😉🙃 اجمالاً به نهضت تربیتیِ سیدالشهداء بپیوندید و به تصاویرِ زیر با دقّت و تأمّل، چند بار بنگرید.👇👇👇
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ آموزشِ سُنّتی و مُدرن ✍️ این متن رو سالِ 94 نوشتَم، یعنی هفت سالِ قبل!! امروز توی بایگانیِ مطالب
⭕️ مکتبخانه (1)
✏️ما که مدادمون گُم میشد، دیگه درس نمیخوندیم 😂 اینا درس میخوندن با کمترین امکاناتِ ممکن!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ مکتبخانه (1) ✏️ما که مدادمون گُم میشد، دیگه درس نمیخوندیم 😂 اینا درس میخوندن با کمترین امکان
⭕️ مکتبخانه (2)
👀 چقدَم قیافههاشون شبیهِ بچه درسخوناس! 🧐
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ مکتبخانه (2) 👀 چقدَم قیافههاشون شبیهِ بچه درسخوناس! 🧐 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
⭕️ مکتبخانه (3)
➕ انصافا درد داره 😞 اون دو تا خود شیرینو بینید چطور پاهای هممکتبیشونو گرفتن زیر چوب فلک 😐
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ مکتبخانه (3) ➕ انصافا درد داره 😞 اون دو تا خود شیرینو بینید چطور پاهای هممکتبیشونو گرفتن زیر
⭕️ مکتبخانه (4)
👀 چه ژستیام گرفتن بچهها
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ عمامهبوسی
👌 پویش عمامه بوسیِ مشهدیها در پاسخ به عمامه پرانیِ چند فریبخوردهی معدود 😂
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ بازی در زمین دشمن 🗣 مقام معظم رهبری: "در میدان تنظیم شده از سویِ دشمن و میدانی که او درست کرده
⭕️ کجایی؟
کجایی در اینستا یا تلگرام؟
به دنیای مجازی میزنی گام
نمیدانی بلای جان همین است
شیاطین در همینها در کمین است
شب و روزت شده چت یا تماشا
به هر جا میزنی سر بیمحابا
گرفته از تو وقت و فرصت کار
به خود معتاد کردَهست و گرفتار
ز طاعت ماندهای فرضت قضا شد
تلاوتهای قرآنت کجا شد؟!
سرِ شب تا سحر چتهای آفت
نماز صبح قضا در خواب غفلت
از اینها بگذری، صد نقص دیگر
از این دار مجازی میزند سر
عزیز من به اطرافت نگاه کن
کمی اندیشه بر این اشتباه کن
کجا شد جمع گرم خانواده؟!
صمیمانه نشستنهای ساده
سرت پایین و چشمانت به گوشی
تو با بیگانه میخواهی بجوشی
پدر، مادر، دو مروارید کمیاب
ز بهرت مضطرب گردیده بیتاب
صدای هر پیام و رنج آنان
که میسوزاند از آنان دل و جان
بر این فرزند که در دارِ مجازی
گرفتهست زندگانی را به بازی
پریشانند خدایا عاقبت چیست؟
جوان ما چرا فکر خودش نیست؟
غم آنان فزون از جانب توست
تو در دار مجازی میدهی پُست؟
چه گویم غافل از دنیای خویشی
گهی شاد و زمانی دلپریشی
نمیدانی که دنیای مجازی
ندارد از برایت سرفرازی؟
بجز گمراهی و جرم و تباهی
ندارد هیچ غیر از رو سیاهی
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ دانشجوی بیحجاب
❓دانشگاه ما، همین حالا! شما جای اون حاج آقا؛ چیکار میکنید؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ وسط وایتبُرد خیلی دُرشت طوری که همه ببینن مینویسم: زن، زندگی آزادی و از همه میخوام مثلِ بچه آدم، با حفظِ احترام و بدون کینه یک بارشِ فکریِ آزاد داشته باشند در مورد این جمله.
🎓 بعدش بهشون میگم الآن من دبیرِ جلسهام نه استادِ شما. خودم هم لم میدم روی صندلی با خیالِ راحت.😂 البته برای اینکه حقوقی که از دانشگاه بهم میدن حلال باشه🙂 گاهی بلند میشم و نکاتِ گفته شده رو رویِ تخته مینویسم.
✅ توی این گفتگوها، دیگه اون فضایِ هیجانیِ خیابانی و شعاری وجود نداره. کم کم جلو که رفتیم خودشون میفهمن که منظورِ دشمن از شعارِ فوق تَن، هرزگی، بردگی هست.
✍️ وقتی بحثها به این سمت مدیریت شد، اونموقع نگاهِ زن در اسلام رو ده دقیقه میگم و در نهایت اونایی که حقپذیر هستند اعتراف میکنند که زن، زندگی، آزادیِ واقعی همونیه که اسلام گفته. این شعار، مالِ ماست. اونا اداشو در میارن و شعارِ دینیِ ما رو به نفعِ خودشون مصادره کردن.
➕البته بعضیها به هر حال ابوجهل هستند و ممکنه نپذیرن! بعضیای دیگه روی حرفها عمیق میشن و بعدا روشون اثر میزاره. به هر حال وظیفهی ما ابلاغ دین است و نه اصرار و اجبار. در این لینک روشِ هدایتِ فردِ لجوج رو توضیح دادم.
👌👌 کلا استاد دانشگاه و معلم چون ارتباط پیوسته دارن با مخاطب، نه فقط با گفتار که با رفتارهاشون، خیرخواهیها شون و... میتونن دانشجو و دانشآموز رو با صبر و تأنّی پس از یک سال مُرید دین بکنند.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ دانشجوی بیحجاب ❓دانشگاه ما، همین حالا! شما جای اون حاج آقا؛ چیکار میکنید؟ 👈 برای طرح سوال، ا
من به حجاب، معترضم.pdf
7.99M
⭕️ من به حجاب، معترضم
📚 این کتابِ Pdf با لحن و قالبی جذّاب و امروزی و نوجوانپسند، به سوالاتِ این روزهایِ دانشآموزانِ معترض به حجاب جواب داده.
☝️مادر به دختر، خانم معلّم به دانشآموز لازم است این کتاب را معرّفی کند. هر کس به اندازهی خودَش این کتاب را پُر قدرت، نشر دهد و دخترانِ این سرزمین را تشویق کند به مطالعهی آن.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ اینترنت ایرانی 👌 با محصولات ایرانی از پنجرهای سالم و امن به فضای مجازی وارد شویم و هویت و سلامت
🔔شما نیز احتمالاً دوستان یا اقوامی دارید که در خارج کشور زندگی میکنند... .
❌ و فکر میکنید فقط و فقط با نرمافزارهای خارجی مثلِ واتسآپ قادر به تماس با آنها هستید.
✅ امّا اشتباه میکنید! سروش، گپ و بله این قابلیت را دارند که به شمارههای غیر ایرانی نیز پیامکِ فعالسازی میدهند.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ برای دختر همسایه
❓نظرتان در موردِ کلیپِ "برای دختر همسایه" چیست؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
🔔 طبقِ آخرین استفتائی که از دفتر رهبری شده، نظرِ معظم له در مورد استماع صدای خوانندهی زن توسطِ مردِ نامحرم بدین شرح است: "از گوش دادن به آن که معمولا مفسده ایجاد میکند اجتناب شود".
‼️هدف، وسیله را موجّه نمیکند. برای هدایت و ارشادِ فریبخوردهها نمیتوان از یک ابزارِ غلط استفاده کرد. به تعبیر دیگر لباس حقّ را نباید به باطل پوشاند. با نجس نمیتوان به پاکی رسید.
✅ اگر تکخوانیِ زن در جمعِ بانوان باشد و محتوا و آهنگِ آن منطبق بر آنچه در این لینک توضیح دادیم باشد، شرعاً ایراد ندارد. اما پخشِ همگانیِ آن در جامعه و استماع آن توسطِ پسران و نامحرمان مُجاز نیست.
👌دقّت کنید که نقدِ ما به محتوای این سرود نیست و اگر این سرود توسط دخترانِ افغانستانی بشکلِ جمعی خوانده میشد یک اثرِ فاخر بود.
➕ ضمنا باید بسترِ اجتماعی را هم مورد توجه قرار داد. اگر تک خوانیِ زنان در این شعر توسط حزبالهی ها پذیرفته شود فردا یک ترانهخوانِ زن هم مدعی میشود چرا او آری و من نه؟! اگر اینجا عقبنشینی کنیم بابِ خوانندگی زنان در جمعِ مردان باز میشود کم کم.
❌ ما مذهبیها هر جا عقب نشستیم، دشمن صد قدم پیشروی کرده است. مصلحتاندیشیهای محافظهکارانه مثل موریانه بدنهی حزب الله را مورد هجوم قرار داده است. من یک سوال از مذهبیهایی دارم که از آن کلیپ دفاع کردند و فکر و ذهن مذهبیها را تلف کردند سرِ مسئلهای که حرام بودنش روشن است:
❓آیا حاضری میکروفون بدهی دستِ دختر یا همسر خودت که با لحن و آهنگ در همایشِ پسران دبیرستانی آن سرود را تکخوانی کند؟ اگر هایده یا حمیرا یا گوگوش بیاید و دعای کمیل بخواند، ما باید گوش بدهیم؟ زین پس بجای حاج منصور، دعایِ کمیلِ هایده گوش بدهیم! بیت رهبری هم بجای محمود کریمی یک مداحِ زن دعوت کند!!
‼️دشمن خزنده و آرام در حال نفوذ است و مذهبیها خواب! با این وادادگیِ برخی مذهبیها، خوانندگیِ زنان در مقابل آقایان هم بزودی از نظام جمهوری اسلامی مُجوّز خواهد گرفت!!!
❓بقولِ یک بزرگوار این کلیپ، توسط کدام گروه و جریان ساخته شده؟ یعنی ما باور کنیم که افغانیهای معتقد به دین و ضد آمریکا این را خودجوش ساختهاند؟ دولتِ خشک مقدسِ طالبان که اینکار را نمیکند. افغانیهای آمریکا پرست هم که نگرانِ حجاب ما نیستند تا کلیپ بسازند.
➕خودجوش هم نبوده؛ چون یک کارِ استودیوئیِ حرفهای انجام شده با آهنگسازی و مشخص است یک تیم پشتِ این ماجرا است. خواهران افغانستانی آنقدر مشکلات دارند که نوبت به مشکلاتِ ما ایرانیها نمیرسد. بعید است در افغانستان با آن همه محدودیتی که برای زنان وجود دارد این کلیپ ساخته شده باشد.
‼️نکند کارِ عمرو عاص باشد! سازنده این کلیپ خوب میداند که اثرش در این شرایط که ما نیاز به اتحاد همدلی داریم، کلّی موافق و مخالف خواهد داشت. این کلیپ با شیبِ ملایم از ذهنِ متدینین، حساسیتزدایی میکند برای کلیپهای بعدی و حتی محتواهای بعدی.
➕ به موازاتِ عادیسازیِ بیحجابی، باید خوانندگی زنان هم عادی و تبدیل به یک مطالبه شود بدون مقاومت و درگیری، توسط خودِ متدینین. دشمن همیشه چند گام از ما جلوتر است متاسفانه. ابتدا تست افکار میگیرد تا بتواند گامهای بعدی را استوارتر بردارد.
☝️بخشِ پایانیِ این متن را با اندکی تغییر، از گفتارِ دکتر صالحی استفاده کردم. دیدم هر آنچه مدّنظرَم بود را ایشان با بیانی بهتر به قلم تحریر در آوردهاند.
🆔 @SinJimDin