گـر بـرکـَنـــم دل از تـو و بـردارم از تـو مــهـــر
آن مـهــر بـر کـه افـکـنـم ؟ آن دل کـجا بـرم ؟
☘☘☘
☀️
پیدا کردن معنی "شوق به خدای تعالی"
شوق به چیزی بود که
از وجهی حاضر واز وجهی غایب است،
چون معشوق که در خیال حاضر بود و از چشم غایب
و معنی شوق تقاضا و طلب آن بود که
در چشم حاضر اید تا ادراک تمام شود
پس از این "بشناسی" که شوق به خدای تعالی در دنیا "ممکن" نگردد
وی در خیال حاضر است
ولکن ازمشاهده غایب
مشاهده کمال معرفت است
چنانکه دیدار کمال خیال است
واین شوق جز به مرگ بر نخیزد.
# محمد غزالی
کیمیای سعادت
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
💥
گر به صحرا دیگران از بهر عشرت میروند
ما به خلوت با تو ای آرام جان آسودهایم
هر چه از دنیا و عقبی راحت و آسایشست
گر تو با ما خوش درآیی ما از آن آسودهایم
✍️سعدی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
زاهد!به خرابات بیا راست ، مترس
ترسی که در این راه خطرهاست ؟ مترس
آنکس که ز ترس او نیایی بر ما
پنهان ز تو در خرابهی ماست ! مترس
#ضیاء کاشانی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
یار اگر ننشست با ما، نیست جای اعتراض
پادشاهی کامران بود از گدایی عار داشت
🥀🥀
#حافظ
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ برداشتی آزاد از قطعه "از عشق بگو .." با صدای رضا بهرام
#عاشقانههایی_برای_حاج_قاسم
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🔆🔆🔆🔆
در خرابات مغان نور خدا میبینم
این عجب بین که چه نوری ز کجا میبینم
جلوه بر من مفروش ای ملک الحاج که تو
خانه میبینی و من خانه خدا میبینم
خواهم از زلف بتان نافه گشایی کردن
فکر دور است همانا که خطا میبینم
سوز دل اشک روان آه سحر ناله شب
این همه از نظر لطف شما میبینم
هر دم از روی تو نقشی زندم راه خیال
با که گویم که در این پرده چهها میبینم
کس ندیدهست ز مشک ختن و نافه چین
آن چه من هر سحر از باد صبا میبینم
دوستان عیب نظربازی حافظ مکنید
که من او را ز محبان شما میبینم
حضرت_حافظ💐
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
با مردمان
به نفاق میباید زیست،
تا در میان ایشان با خوشی باشی
همین که راستی آغاز کردی،
به کوه و بیابان برون میباید رفت
که میان خَلْق راه نیست..
شمس_تبریزی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
💚
چون که هیزم بازگیری ، نار ، مُرد
ز آنکه تَقوىٰ ، آب ، سویِ نار بُرد
کی سیه گردد به آتش رویِ خوب ؟
کو نهد گُل گونه از تَقْوَى الْقُلُوب ؟
مثنوی دفتر اول
همینکه هیزم بر أتش نگذاری آتش خودبخود خاموش می شود . زیرا که تقوا ، آب را به سوی آتش می برد .
به عنوان مثال روی خوب کی از أتش سیاه می گردد ؟
آنکه تقوای قلب را بر روی باطن خود بگذارد و رخسار روح را با سرخاب تقوا رنگین کند ، کی این باطن از آتش و دود شهوات ، سیاه می گردد ؟
کریم زمانی
مصرع دوم اشارت است به آیه ۳۲
#سوره حج:
وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعٰائِرَ اللهِ فَإنَّهٰا مِنْ تَقْوَي الْقُلُوبِ .
"و هر کس علامت های خدا را بزرگ دارد این از پرهیزگاری دلها است "
اضافه تقوا به قلوب اشاره است به اینکه حقیقت تقوا و اجتناب از غضب خدای تعالی و تورع از محارم او ، امری است معنوی که قائم به دلهاست ، و منظور از قلب ، دل و نفوس است .
تقوا ، قائم به اعمال - که عبارت است از حرکات و سکنات - نیست ، چون حرکات و سکنات در اطاعت و معصت مشترک است ، مثلاً نماز برای خدا و برای ریا وهمچنین بی جان کردن در جنایت و قصاص ، که از نظر اسکلت ظاهری یکی است ،
پس اگر یکی حلال و یکی حرام است ، به خاطر امر معنوی درونی و تقوای قلبی است ، نه خود عمل و نه عناوینی که از افعال انتزاع می شود ، مانند احسان و اطاعت .
#تفسیر المیزان
علامه طباطبائی
قرآن در مثنوی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH