eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
673 عکس
715 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ سیامک شادکام درباره این عکس نوشته: 🔸من نمیدانم این خانوم چه کسی است؟ با چه نیتی روی آن صندلی نشسته! چه می‌گوید که دستانش را به حالت توضیح و انتقال یک دغدغه در آورده است! نمی‌دانم وقتی که به سمت آن صندلی می‌رفت چه در ذهنش گذشت؟ تمسخر؟ سرکار گذاشتن؟ به چالش کشیدن نمیدانم! فقط می‌دانم الان که اين تصوير گرفته شده بحث کاملا جدی است؛ ممکن است بیان یک مشکل از زندگی اش باشد؛ شاید یک سوال شرعی؛ شاید هم شاکی باشد از همه مسئولین و آن طلبه را نماینده حاکمیت بداند که باید هرچه فریاد دارد بر سرش بزند! این زن نشسته است و حرف میزند آن طلبه هم گوش می‌دهد. من این عکس را دوست دارم. 🔹مخالفین حجاب این عکس را به نیتی پیروزی و رشادت زن منتشر می‌کنند؟ بکنند! به والله که اگر من مسئولی بودم در این کشور از این عکس استفاده می‌کردم برای تخریب هرآنچه این مدت علیه روحانیت به کار گرفته شد! این عکس نماد عقلانیت روحانیت است؛ نماد پناهگاه بودن آن طلبه! نشان ایران ماست و آنچه که از شیعیان انتظار می‌رود. مردم به کدام یکی از ما کت و شلواری ها پناه می‌آروند برای حرف زدن؟ اصلا برای فحش دادن؟ این عکس زیباست. ای کاش جامعه شناسان و روحانیون درباره این عکس می‌نوشتند و سخنرانی ها می‌کردند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙یکی از خبره‌ترین آدم‌هایی که در علوم انسانی می‌شناسم. بهم گفت:«به آدمی که فقط یک رشته رو می‌فهمه، اعتماد نکن.» اول متوجه منظورش نشده اما در موردش حرف زدیم. 🔹کسی که فقط رشته‌ی خودش رو می‌شناسه و در برابر ندونستن‌ها و اقرار بهش، تاب نداره، حتی اگر خیلی در تخصصش پیش بره به احتمال اون تخصص در درجه اول، برای بزرگ کردن خودشیفتگیش به کار می‌ره نه در خدمت به اون حیطه‌ی دانش؛ چرا که او این توانایی رو داره که موضوعاتی رو خم کنه، بخش‌هاییش رو نادیده گرفته و حذف کنه تا در حیطه‌ی دانش خودش جا بده و همچنین بقیه‌ی زاویه‌های ممکن رو با کلام یا با رفتار و نحوه‌ی بودنش، بی‌اهمیت و باطل نشون بده. 🔸نباید به دانش چنین شخصی اعتماد کرد چون تو رو به سمتِ فهمیدن سوق نمی‌ده، به فرار از ندونستن جهت می‌ده.چرا شخص چنین کاری می‌کنه؟ چرا انقدر متعصبانه یک مکتب فکری، یک کار و يا یک عقیده رو چسبیده و تاب شنیدن زوایای دیگه رو نداره؟ چون فقط همون یک چیز رو تو زندگیش داره و این با تمام هویت شخص گره خورده. اون تخصص رو ازش بگیری، چیز دیگه‌ای (حتی میل به یادگیری و فهمیدن) هم درش باقی نمی‌مونه. ▪️البته که منظور من این نیست متخصص‌ها باید اقیانوس یک وجبی باشند! یه‌وقت منظور من رو اینقدر صفر و صدی برداشت نکنیدها! مسئله اینه که برخی‌ها یک تخصص به عمق چندین کیلومتر و مساحت یک وجب دارند و معتقدند کل دنیا در همین یک وجب مساحتِ عمیق جا می‌شود. در نهایت تلاش می‌کنند همه چیز را در این چاه کوچک جا بدهند که بله، قضیه ضایع می‌شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃آیا حکومت دینی در ایران به نفع دین بوده است؟  👌حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت: " امروزه از بین حدود ۷۵ هزار مسجد در کشور، درب تعداد ۵۰ هزار مسجد بسته است که این فاجعه‌ای است که باید بر آن خون گریست." گرچه از صرف این خبر نمی توان نتیجه گرفت که حکومت دینی به زیان دین بوده است،اما این خبر این پرسش را به صورت جدی‌ مطرح می‌کند که آیا واقعا حکومت دینی در ایران به نفع دین بوده است؟ ❗️ 👌معمولا پاسخ طرفداران حکومت و قرائت رسمی از دین، مثبت است و پاسخ مخالفان حکومت و طرفدران جدایی دین از سیاست، منفی است. تلاش این یادداشت این است که حتی المقدور نگاهی غیر سیاسی و از سر تامل به مساله داشته باشد. 👌ادامه مطلب را در قسمت مشاهده فوری بخوانید https://vrgl.ir/xR02N ✍ عباس‌علی منصوری
🔸حدیث عنوان بصری 🔹از حضرت استادنا المعظم سوال بفرمایید حدیث عنوان بصری رو (که مورد توصیه اکید مرحوم علامه سید علی قاضی بوده) حضرت استاد تا چقدر معتبر می دونن؟ التماس دعای فرج 🌹 ✅پاسخ : وعلیکم السلام والرحمه . موجودی بنام عنوان بصری تا به امروز متولد نشده ، ساخت صوفیها است. 🔴سوال از استاد موسوی زنجانی 👇👇 @Taammolate_talabegi
5.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸وقتی کشور دچار انحطاط فرهنگی شده ولی کاری نمیتونی بکنی ! 🔹استاد خسروپناه ( دبیر شورای انقلاب فرهنگی ): اسم سیگار بهمن ، آزادی ، 57 باید عوض شود چون با ارزشهای انقلابی در تضاد است!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍رئالیسم فهم یا نسبی گرایی فهم 🔹بر اساس مبانی معرفت‌شناسی در حکمت اسلامی؛ به رئالیسم فهم معتقدیم. 🔸در خصوص روش‌شناسی رئالیستی و نسبی گرایانه ما معتقد به روش‌شناسی رئالیستی زمینه گرا هستیم. واقعیتی ورای ذهن ما وجود دارد و چون زمینه‌های مختلف زمانی، مکانی، رفتاری، اجتماعی و تاریخی در پیدایش واقعیّت‌های مادی اعم از انسانی و غیرانسانی اثر گذارند، به همین دلیل این واقعیّت‌ها برخلاف واقعیّت‌های مجرد همواره ثابت؛ متغیر هستند. حتی ما به تأثیر زمینه ها بر ذهن شناسا نیز باور داریم. ▪️اما سخن در اين است که انسان با کمک بدیهیات و معیار شناختی که در اختیار اوست می‌تواند زمینه‌های تأثیرگذار بر ذهن را کنار بگذارد تا واقعیت خارجی را آن گونه که هست و با همان قیود زمینه‌های مکانی، زمانی، رفتاری، اجتماعی و تاریخی بشناسد. ما از این ایده با عنوان روش‌شناسی رئالیسم زمینه گرا تعبیر می کنیم، یعنی معتقد به واقعیتی ورای ذهن هستیم که انسان توان کشف آن را دارد اما واقعیت‌ها با زمینه های مختلف متفاوت می‌شوند و اشکال گوناگون می‌یابند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🔸علوم انسانی را باید در سه مقوله؛ توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقَّق و تغییر انسان محقق به انسان
✍ توجه به انسان مطلوب و مبانی فلسفی آن در علوم انسانی ♻️علوم انسانی به‌دنبال تغییر انسان محقق به انسان مطلوب است لذا در این بین مکاتب و ایدئولوژی‌های اجتماعی با رویکردهای خود به تبیین انسان مطلوب هستند و در هر مکتبی با گرایش خاصی به انسان مطلوب پرداخته می‌شود. ⚜انسان‌شناسی خاص نیز برگرفته از فلسفه انسان و فلسفه‌ی انسان نیز از فلسفه هستی و فلسفه معرفت گرفته می‌شود. انسان‌شناسی خاص هر یک از علوم اجتماعی برگرفته از پارادایم حاکم بر ایدئولوژی معینی است. این معرفت پارادایمی نیز ریشه در معرفت فلسفی اندیشمندان آن علم دارد. ☑️ اگرچه پژوهشگران و دانشمندان آن علم اغلب به معرفت پارادایمی و فلسفی و مبانی انسان مطلوب آگاهی کمتری دارند و آن را پیش‌فرض گرفته‌اند، درعین‌حال توصیف انسان مطلوب در ذهن آنان ضلع اصلی فعالیت تحقیقاتی آن‌ها در ساحت توصیف انسان محقق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب است. 👇👇 @Taammolate_talabegi