✍ سخنی از ادمین/ در این کانال چه مطالبی ارسال می شود؟!
🖌با توجه به اینکه ادمین چند سالی است طلبه درس خارج است و در کنار طلبگی، دانشجو رشته علوم اجتماعی در مقطع ارشد و دکتری بوده و هنوز ادامه دارد، در تمامی این زمینه های مرتبط مطالبی ارسال می شود.
👨🎓زیست علمی شکل گرفته شامل مباحث مختلف حوزوی از ادبیات و منطق گرفته تا فقه و اصول و رجال و کلام و دیگر مباحث حوزوی است. از طرفی دغدغه علوم انسانی و علوم اجتماعی مباحث مرتبط در این زمینه را پیش می کشد. از جامعه و فرهنگ هم که به دور نیستیم؛ لذا مباحث فرهنگی، سیاسی مختلف هم به این مطالب اضافه خواهند شد.
📝با توجه به این حوزه های مختلف، مطالب و مباحثی که قابلیت تأمل دارند و برای یک متفکر داری جذابیت علمی و اندکی تفکر باشد با هشتک های مختلف در کانال بارگذاری می شوند.
⚠️ دقت داشته باشیم؛ مطالب، فارغ از سوگیری و داوری ارزشی است و چه بسا بر مطلبی نقد داریم و آن را قبول نداریم، لکن جهت تأمل در پیرامون آن مساله، آن را به اشتراک می گذاریم.
🌺 در آخر نیز از حضور برخی اساتید و مفاخر حوزوی و دانشگاهی که در این کانال با ما همراه هستند نهایت تشکر را دارم، اگرچه اتلاف وقتی است برای آنان؛ لکن حضورشان بسیار دلگرم کننده است برای این حقیر و از نکته نظراتشان استفاده کردیم و خواهیم کرد.
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیش از یک سوم داوطلبین زیر ۱۰۰ کنکور از خانواده های ایثارگران هستند.
❓آیا این سیاست گذاری مطابق با عدالت آموزشی است؟
⁉️ تکریم خانواده شهدا و ایثارگران یعنی دخالت دادن این امر در رقابت علمی که آینده علمی ایران را تشکیل می دهد؟!
❓آیا نمی توان با سیاست های بهتری از خانواده معظم شهدا و ایثارگران حمایت های آموزشی کرد که منطقی تر هم باشد؟!
#آموزش_پرورش
#عدالت_آموزشی
#سهمیه
#کنکور
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ درگیری سوژه و ابژه در علوم انسانی
🔹در علوم پایه، فنی مهندسی و علوم پزشکی و به صورت مختصر علوم غیر انسانی، متعلق علم و شناخت عالم که از آن به ابژه تعبیر می شود؛ امری غیر از خود انسان است. اگر عالم به این علم که از آن به سوژه تعبیر می شود دچار خطا و فهم اشتباهی در شناخت و اعمال نظر در ابژه غیر انسانی بشود، مشکل چندانی رخ نمی دهد؛ چرا که به دنبال کشف قوانین طبیعت بوده و تصرف در طبیعت کرده است و بحث کارکرد این علم مطرح است که نهایتا در آزمون های دیگر قابل رفع خطاست.
🔸اما در علوم انسانی که ابژه آن خود انسان است، اگر سوژه دچار فهم و تحلیل غلطی باشد و بر اساس مبانی اشتباهی کرده و در ابژه تصرف کند، چون خودش ابژه این سوژه است دچار تغییر ماهیت می شود. به عبارتی در علوم انسانی درگیری سوژه و ابژه مطرح است که به دنبال "ما چه هستیم و چه چیزی می توانیم بشیوم" هستیم. لذا خطای سوژه در این علوم تبعات تحولی در ذات خودش را در پی دارد و اهمیت مبانی معرفت شناسی در این علوم بدین جهت، دو چندان است.
#علوم_انسانی
#علوم_اجتماعی
#علم_دینی
#معرفت_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
16.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جوان امروزی چگونه نیازی جنسی خود را تامین می کند؟
⚠️ روابط آزاد جنسی در بین جوانان جامعه امروزی قابل بازبینی و توجه بیش از حد نهادهای مختلف ذی ربط در این مسئله است.
#ازدواج
#مصاحبه
#عقد_موقت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ در تاثیر محیط و جامعه بر شکل گیری علم و احاطه آن بر زیست علمی شکل گرفته فرد
🎙مؤلف از دیدگاه فوکو نویسنده ای نیست که جهان تخیلات خودش را به صحفه کاغذ منتقل میکند، بلکه کسی است که در درون گفتمانی مستقر است و تلاش میکند راوی آن گفتمان باشد. به عبارت روشن تر، این گفتمان است که مؤلف را میسازد و نه بر عکس.
#علوم_انسانی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🎥 بیش از یک سوم داوطلبین زیر ۱۰۰ کنکور از خانواده های ایثارگران هستند. ❓آیا این سیاست گذاری مطابق ب
🔹پذیرش با سهمیه ایثارگری برای دبیری آموزش و پرورش با امتیاز ۱۸ از ۶۰۰ و نمرات منفی و صفر.
#آموزش_پرورش
#عدالت_آموزشی
#سهمیه
#کنکور
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ منبر و حل مسئله اجتماعی
🎙از دوران مقدمات که مشغول تحصیل دروس حوزه بودم، دغدغه حل مسأله از زندگی و جامعه را داشتم. ابتدا فکر می کردم با همین نگاه های فردی و برنامه های فردگرایانه فقهی که در منبر ها به مردم ارائه می شود می توان زندگی اجتماعی مردم را مدیریت کرد. بعد از چندسال پی بردم این نگاه تک بعدیِ منبری ارتباط چندانی با زندگی اجتماعی مردم ندارد و گسست های فراوانی در بین هست.
جامعه انسانی و زندگی اجتماعی پیچدگی خاص خود را دارند و اموری مرکب هستند که با جزئی نگری و نگاه های فردگرایانه مسائل آن قابل حل نیست.
🔸وقتی کسی از علل بیکاری می پرسد، ما آن را به سادگی به «ساختار اقتصادی»، «سیاستهای دولت» ، «بازار» یا «نظم جهانی» نسبت میدهیم و دیگر کسی آن را عذاب الهی یا بی عرضگی بی کاران تبیین نمیکند. همچنین وقتی از مشکلات روحی افراد سخن به میان می آید دیگر کسی مردم را مجنون یا جن زده خطاب نمی کند بلکه از «افسردگی اجتماعی» ، «کاهش انسجام اجتماعی» ، «فردگرایی» «رشد مسائل اجتماعی» ، «شهرنشینی» ، «صنعتی شدن» و امثال اینها صحبت میشود. این صحبت ها نه در دنیای آکادمیا بلکه در مطبوعات یا حتی گفت و گوهای ساده داخل تاکسی نیز ممکن است رخ دهد. از این رو، علوم اجتماعی و انسانی به نحو پنهان اما عمیقاً تأثیر گذار و به تدریج در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از گفتمان عمومی جامعه شده و می شود. اکنون ما به کمک علوم اجتماعی و انسانی به نوعی شناخت خودآگاهانه از هستی مشترک جمعی و حتی وجود آدمی خود دست یافته ایم. علوم اجتماعی و انسانی راهی برای تحقق تفهم و درک جهان هستی و واقعیت امروز ماست.
🔸بسیاری از محققان به دلیل تشخیصی که در حوزه معرفتی شان داشتهاند در زمره اندیشمندان درآمدند. نظریه پردازی در دانشهای انسانی و اجتماعی چیزی نیست جز تشخیص مسئله یا ارائه روایتی صورتبندی شده از واقعیت فرهنگی و اجتماعی به مثابه مسئله.
تشخیص مسئله همان بیان دیگری از خلق نظریه در علوم اجتماعی و انسانی است.
🔹مسئله سرمایهداری (مارکس)، مسئله بیگانگی(زیمل)، مسئله عقلانیت (وبر) ، مسئله خشونت نمادین (بورديو) ، مسئله فرا واقعیت (بودریار) ، مسئله مرگ سوژه (فوکو) ، مسئله ناخرسندی فرهنگ مدرن (فروید) ، مسئله انسان تک ساحتی (مارکوزه) ، مسئله صنعت فرهنگ (آدرنو) ، مسئله ایدئولوژی (آلتوسر) ، مسئله توليد فضا (لوفور) ، مسئله آنومی (دورکیم) ، مسئله هستی (هایدگر) ، مسئله روش (گادامر) ، مسئله علوم انسانی (دیلتای) و مسئله های دیگر که در زبان شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، انسان شناسی و امثال اینها مسئله هایی هستند که اندیشمندان مسئله شناس تشخیص داده اند.
#علوم_انسانی
#علوم_اجتماعی
#علم_دینی
#فقه_سنتی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️نظر شهید مطهری در مورد قدرت فلسفی برخی از فحول اصولی
🔹مشهور است که فلسفه را مرحوم آخوند خراسانی وارد اصول فقه کرده است.فارغ از اینکه آیا قواعد فلسفی می تواند راهگشایی در مسائل اصولی داشته باشد یا نه، نکته ای جالب تر وجود دارد و آنهم اینست که امثال آخوند و برخی از بزرگان اصولی بعد از ایشان که که فلسفه را در اصول دخالت داده اند فهم زیادی از فلسفه نداشته اند.
🔸شهید مطهری ( مجموعه آثار ج 10 ص 578 ) به عنوان کسی که در قدرت فهم فلسفه و تفلسف ایشان شکی وجود ندارد در مورد توان فلسفی امثال مرحوم آخوند چنین می فرمایند:
▪️مرحوم آقاى بروجردى هم نظر مخصوص به خود داشت. البته در ميان اصوليين يك حرف ديگرى هم گفتهاند كه چندان مهم نيست. اينها چون اهل فلسفه نبوده اند نتوانسته اند عميق وارد بشوند. خود آخوند خراسانى كمى فلسفه در حد منظومه خوانده است و در حد حرفهاى حاجى (البته گاهى) میتوانسته است بعضى حرفها را بزند. بعضى ديگر مثل مرحوم نائينى و شاگردان ايشان يا آقاى خويى و ديگران مبناى ديگرى دارند و چون اينها عميقاً مطلب دستشان نبوده از مرحله خيلى دورند.
#اصول_فقه
#فلسفه
#فقه_سنتی
#شهید_مطهری
👇👇
@Taammolate_talabegi