امیرالمؤمنین عليه السلام:
اگر از آنچه گذشته است عبرت مى گرفتى، آنچه را مانده است قدر مى دانستى.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_غسل #احکام_نماز
❓پرسش
با چه غسل هایی میتوان نماز خواند؟
✅ پاسخ
تنها با غسل جنابت میتوان نماز خواند، ولى با غسلهاى دیگر باید وضو گرفت.
آیات عظام سیستانى،نورى و وحید: با همه غسلهاى واجب و مستحب معتبر(غیر از غسل استحاضه متوسطه) میتوان نماز خواند. اگر چه احتیاط مستحب آنست که درغیرغسل جنابت وضوهم بگیرد.
آیت الله مکارم: با همه غسل هاى واجب ومستحب معتبر میتوان نمازخواند و گرفتن وضو واجب نیست. اما احتیاط مستحب آنست که در غیر غسل جنابت، وضوهم بگیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند غیر رسمی:
مجموعه پیش رو روایتی است از دیدارهای غیررسمی و صمیمانه رهبر معظم انقلاب با فعالان فرهنگی،هنری و علمی کشور که دور اخیر آن از سال ۱۳۹۵ با عنوان «جلسات پنجشنبهای» برگزار شده است.
🔰زمان پخش این قسمت از مجموعه مستند غیر رسمی:
🔹پنجشنبه ساعت 20 از شبکه سوم سیما
🔹 جمعه ساعت 21 از شبکه افق
🔹 شنبه ساعت 20 از شبکه مستند
#رهبری
#مستند
#غیر_رسمی
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💪کولاک جوان انقلابی
✌️ ساخت نفتکش غول پیکر اقیانوس پیما
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️مطابقت با واقع ، امری ممکن یا محال ( 1 )
🔹در منطق ارسطویی علم به تصور و تصدیق و تصدیق به یقین و ظن تقسیم می شود . تصدیق عبارت است از ترجیح یکی از دو طرف خبر و اگر این ترجیح همراه با نفی احتمال طرف آخر به صورت حتمی باشد به آن یقین می گویند و الا ظن .
🔸یقین مشترک لفظی هست برای دو معنا. یقین بالمعنی الاعم عبارت از مطلق اعتقاد جازم و یقین بالمعنی الاخص همان اعتقاد مطابق با واقعی هست که احتمال نقض در آن داده نشده و از سر تقلید نیز نیست .مراد از یقینیات در باب صناعات خمس ( مشخصا برهان ) و مبادی اقیسه همین معنای دوم است .
به عبارت دیگر یقین بالمعنی الاخص متقوم به سه عنصر است :1 – اعتقاد جازم 2-مطابقت با واقع ( جهل مرکب نباشد ) 3- ثبات و عدم امکان زوال بدین صورت که از سر تقلید نباشد
♦️بحث ما سر مقوم دوم است . چگونه می توان مطابقت مفاد قضیه ای را با واقع اثبات کرد ؟ آیا این امر ممکن است یا محال ؟ آیا برای همه محال است یا برای بعضی این امر میسر نیست ؟
💠در معرفت شناسی (Epistemology ) مبنایی وجود دارد که از اصل وجود واقع و نفس الامر را منکر است . به نظر می رسد می توان این مبنا را به برخی از سوفیست ها نسبت داد .
🔻مبنای دیگر اصل واقع را منکر نیست ولی مطابقت معرفت آدمی را با نفس الامر انکار می کند . طبق این مبنا کسی نمی تواند ادعای مطابقت شناخت خود را با واقع داشته باشد و صرفا می تواند بگوید که : من برای فلان قضیه دلیل دارم .
🔸مبنای سوم شکاکیت کانتی است . فلسفه کانت امکان شناخت آنچه ورای ذهن هست را به همان صورت که وجود دارد مورد تردید قرار میدهد .او معتقد بود که ذهن مانند لوح صاف و آئینه نیست که خارج را آن طور که هست بازتابند بلکه ذهن در فرآیند شناسایی دخالت میکند و مقولات پیشینی خود را بر آنها تحمیل میکند. کلید واژه شکاکیت کانتی نومن و فنومن است .
🔺مبنای آخر همان مبنای مورد استقبال منطق ارسطویی هست . طبق این مبنا نفس الامر وجود دارد و ما می توانیم به آن دست یابیم و فهم ما می تواند عین واقع باشد و گزاره های مختلفی در معرفت بشری وجود دارد که عینا مطابق با واقع و نفس الامر است .
نگارنده درصدد تقویت مبنای دوم و در مقام نقد مبنای منطق ارسطویی هست . فعلا با کلام سوفیست ها که احتمالا به شکاکیت محض منجر می شود و مبنای کانت کاری نداریم .
عمده مطالب منطق ارسطویی مقبول علمای شیعی هست ...
ادامه دارد ...
#تأمل
#معرفت_شناسی
#مطابقت_واقع
#نفس_الامر
#منطق_ارسطویی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی در عبارتی منسوب به امام زمان ( الکافی کاف لشیعتنا ) - بخش دوم
🔹در تکمیل پست قبل و در نقد انتساب جمله فوق به امام زمان برخی از احادیث عجیب و غریب کافی ارائه می شود :
🔻1-پیامبر در نوزادی از پستان ابوطالب شیر می خورد
محمد بن يحيى، عن سعد بن عبد الله، عن إبراهيم بن محمد الثقفي، عن علي بن المعلى، عن أخيه محمد، عن درست بن أبي منصور، عن علي بن أبي حمزة عن أبي بصير، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: لما ولد النبي صلى الله عليه وآله مكث أياما ليس له لبن، فألقاه أبو طالب على ثدي نفسه، فأنزل الله فيه لبنا فرضع منه أياما حتى وقع أبو طالب على حليمة السعدية فدفعه إليها. ( کافی ج 1 ص 448 چاپ الاسلامیه )
🔻2- حدیث سلسله الحمار ( روایتی که همه روات آن الاغ هستند )
وَرُوِیَ اَنَّ اَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیهالسّلام) قَالَ: اِنَّ ذَلِکَ الْحِمَارَ [الْحِمَارِ عُفَیْر] کَلَّمَ رَسُولَ اللَّهِ (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فَقَالَ: بِاَبِی اَنْتَ وَ اُمِّی اِنَّ اَبِی حَدَّثَنِی عَنْ اَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ اَبِیهِ اَنَّهُ کَانَ مَعَ نُوحٍ فِی السَّفِینَةِ فَقَامَ اِلَیْهِ نُوحٌ فَمَسَحَ عَلَی کَفَلِهِ ثُمَّ قَالَ: یَخْرُجُ مِنْ صُلْبِ هَذَا الْحِمَارِ حِمَارٌ یَرْکَبُهُ سَیِّدُ النَّبِیِّینَ وَ خَاتَمُهُمْ فَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنِی ذَلِکَ الْحِمَار. ( کافی ج 1 ص 237 )
🔻3-روایات سهو النبی در نماز
محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن عثمان بن عيسى، عن سماعة ابن مهران قال: قال أبو عبد الله (عليه السلام): من حفظ سهوه فأتمه فليس عليه سجدتا السهو فإن رسول الله (صلى الله عليه وآله) صلى بالناس الظهر ركعتين ثم سها فسلم فقال له ذو الشمالين: يا رسول الله أنزل في الصلاة شئ؟ فقال: وما ذاك، قال: إنما صليت ركعتين، فقال رسول الله (صلى الله عليه وآله): أتقولون مثل قوله؟ قالوا: نعم، فقام (صلى الله عليه وآله) فأتم بهم الصلاة وسجد بهم سجدتي السهو، ( کافی ج 3 ص 355 )
عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد البرقي، عن منصور بن العباس، عن عمرو بن سعيد، عن الحسن بن صدقة قال: قلت لأبي الحسن الأول (عليه السلام): أسلم رسول الله (صلى الله عليه وآله) في الركعتين الأولتين؟ فقال: نعم، قلت: وحاله حاله قال: إنما أراد الله عز وجل أن يفقههم. ( همان ص 356 )
محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن علي بن النعمان، عن سعيد الأعرج قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: صلى رسول الله (صلى الله عليه وآله) ثم سلم في ركعتين فسأله من خلفه يا رسول الله أحدث في الصلاة شئ؟ قال: وما ذلك؟ قالوا: إنما صليت ركعتين، فقال: أكذلك يا ذا اليدين؟ وكان يدعى ذا الشمالين فقال: نعم، فبنى على صلاته فأتم الصلاة أربعا. وقال: إن الله هو الذي أنساه رحمة للأمة الا ترى لو أن رجلا صنع هذا لعير وقيل: ما تقبل صلاتك فمن دخل عليه اليوم ذاك قال: قد سن رسول الله (صلى الله عليه وآله) وصارت أسوة وسجد سجدتين لمكان الكلام. ( همان ص 357 )
🔻4- روایات مطلاق بودن ( زیاد طلاق دهنده ) امام حسن
حُمَيْدُ بْنُ زِيَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ عَلِيّاً قَالَ وَ هُوَ عَلَى الْمِنْبَرِ لَا تُزَوِّجُوا الْحَسَنَ فَإِنَّهُ رَجُلٌ مِطْلَاقٌ فَقَامَ رَجُلٌ مِنْ هَمْدَانَ فَقَالَ بَلَى وَ اللَّهِ لَنُزَوِّجَنَّهُ وَ هُوَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ ابْنُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَإِنْ شَاءَ أَمْسَكَ وَ إِنْ شَاءَ طَلَّقَ. ( کافی ج 6 ص 56 )
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ ع طَلَّقَ خَمْسِينَ امْرَأَةً فَقَامَ عَلِيٌّ ع بِالْكُوفَةِ فَقَالَ يَا مَعَاشِرَ أَهْلِ الْكُوفَةِ لَا تُنْكِحُوا الْحَسَنَ فَإِنَّهُ رَجُلٌ مِطْلَاقٌ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ بَلَى وَ اللَّهِ لَنُنْكِحَنَّهُ فَإِنَّهُ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ ابْنُ فَاطِمَةَ ع فَإِنْ أَعْجَبَتْهُ أَمْسَكَ وَ إِنْ كَرِهَ طَلَّقَ .( همان )
در حالی که در خود همین کافی آمده که خداوند فرد مطلاق ذواق را دوست ندارد :
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «مَا مِنْ شَيْءٍ مِمَّا أَحَلَّهُ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- أَبْغَضَ إِلَيْهِ مِنَ الطَّلَاقِ، وَ إِنَّ اللَّهَ يُبْغِضُ الْمِطْلَاقَ الذَّوَّاقَ». ( کافی ج 11 ص 464 )
❓سوال :
آیا با وجود امثال اینگونه روایات می توان ادعا کرد که امام زمان کتاب کافی را کافی برای شیعیان دانسته است ؟
💠پ.ن:
🔷1-برخی روایات که در فروع کافی وجود دارد بر پایه این مبنا مورد استناد قرار گرفت که فروع کافی نوشته خود کلینی هست نه فردی دیگر
🔶2-این روایات را با این پیش فرض ملاحظه کنید که شیخ کلینی همه کافی را صحیح می داند
#تأمل
#اخباری_گری
#نقد_مشهورات
#جعلیات
#اصول_کافی
👇👇
@Taammolate_talabegi
◀️ رسانه های رسمی «فقه تخصصی نظام ساز» در فضای مجازی
📲 ایتا
https://eitaa.com/feghheumanism
📲 سروش
http://sapp.ir/feghheumanism
📲 اینستاگرام
https://instagram.com/fegh.hehumanism?igshid=18jnh7c581gu0
📲 تلگرام
https://t.me/feghheHUMANISM
🆔 مدیر موسسه
https://instagram.com/dr.hemati_h?igshid=1c71s8iam722h
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
◀️ اهم رشته های تخصصی که هم اکنون در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (فقه تخصصی نظام ساز) ارائه و تدریس می شود:
فقه التربیه
فقه السیاسه
فقه الملکیه الفکریه
فقه البیولوجیه (زیست فن آوری)
امیر المومنین علیه السلام:
عذر برادرت را بپذیر و اگر عذری نداشت
برایش عذری بتراش.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi