✍️قرآن یا همه افعال و گفتار پیامبر ( بحثی پیرامون دلالت آیه سه و چهار سوره نجم )
🔹برخی با توجه به اطلاق آیه 3 سورهی نجم معتقدند که تمام سخنان و رفتار و کردار پیامبر(ص) از وحی ناشی شده است.
عدهای نیز بر این باورند که آیه 4 سورهی نجم دربارهی قرآن کریم و آیاتی است که بر پیامبر(ص) نازل میشد و آیه اصلا ارتباطی به کردار و گفتار پیامبر ندارد .
🔸نگارنده درصدد تقویت نظر دوم است .
مهمترین دلیل نظر اول استناد به اطلاق مالاینطق است . در نتیجه تمام منطوقات پیامبر را وحی می دانند .
🔷نقد
نمی توان به اطلاق آیه استناد کرد چرا که خطاب آیه به مشرکین است و سوره مکی ( تفسیر قرطبی ج 17 ص 81) . مشرکینی که دعوت پیامبر و قرآنی را که برایشان می خواند دروغ می پنداشتند . لذا معنای محصلی برای اینکه آیه درصدد اثبات عصمت همه جانبه پیامبر است وجود ندارد .
🔻علامه طباطبایی در المیزان ج 19 ص 42 چنین نظری دارند . علامه مجلسی در بحار ج 16 ص 309 می فرمایند : « إن هو إلا وحي يوحى » أي ما القرآن وما ينطق به من الاحكام إلا وحي من الله يوحى إليه . ایشان هم آیه را مرتبط با عصمت پیامبر نمی دانند .
🔺شیخ طبرسی در مجمع البیان ج 9 ص 288 ،ابوحیان اندلسی در البحر المحیط ج 8 ص 155، شیخ طوسی در التبیان ج 9 ص 421، محمد عزه دروزه در التفسیر الحدیث ج 2 ص 78، ابن عطیه در المحرر الوجیز ج 5 ص 196 ( ادعای اجماع نیز می کند ) ، مکی بن ابی طالب در الهدایه الی بلوغ النهایه ج 11ص ، 7142 واحدی در التفسیر الوسیط ج 4 ص 193، طبری در تفسیر خود ج 22 ص 497 ، قاسمی در محاسن التاویل ج 9 ص 58 چنین نظری دارند .
🔶در خود قرآن آیات بسیاری وجود دارد که مضمون آنها توبیخ و اثبات نقصی بر پیامبر است و این آیات با عصمت همه جانبی پیامبر در تعارض است لذا قرائن داخلی در خود قرآن مبنی بر عدم عصمت پیامبر در تمام شئون و افعال و کردار وجود دارد . آیاتی چون 43 توبه و 117، احزاب 37 ، مومن 55 ، محمد 19 ، تحریم 1 ، نصر 3 از جمله این آیات است .
#تأمل
#عصمت
#نبوت
#قرآن
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
فاطمه ستاره ای درخشان در میان زنان دنیا است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_نماز_جماعت
❓پرسش
اگر در بین نماز، اتصال جماعت قطع شود، آیا نماز بقیه به جماعت صحیح است؟
📝پاسخ
- آیت الله خامنه ای: اگر نماز همه کسانی که در صف جلو هستند، تمام شود، در صورتی که فاصله بیش از حد مجاز نباشد، نماز صف بعد به طور جماعت صحیح است و اگر بیشتر باشد (که معمولا چنین است) چنانچه افراد صف جلو بعد از خواندن دو رکعت نماز فورا برای خواندن دو رکعت بعدی اقتدا کنند نماز افراد صف های بعدی اشکال ندارد.
*توجه:
1. اتصال به نماز جماعت یا از صف جلو است یا از مأموم سمت راست و یا از مأموم سمت چپ و نباید فاصله با این سه طرف به اندازه یک متر برسد. [نباید بیشتر از یک گام باشد]
2. اگر از یک طرف اتصال برقرار باشد، کافی است.
منبع: کتاب «آموزش مصور احکام»؛احکام عبادات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اعتراف مخالفین بر ساده زسیتی مقام معظم رهبری
#رهبری
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️مطابقت با واقع ، امری ممکن یا محال ( 2 )
🔹عمده مطالب منطق ارسطویی مقبول علمای شیعی هست از جمله همین مبنای مطابقت با واقع.
برای نقد این مبنا بدیهی ترین گزاره رو امتحان می کنیم . استحاله اجتماع و ارتفاع نقیضین بدیهی ترین گزاره در منطق ارسطویی است . طبق مبنای تطابق مفاد این گزاره مطابق با واقع است . اینجاست که این سوال مطرح می شود اصلا این گزاره واقعی در عالم دارد . به نظر می رسد به علت استحاله آن اصلا واقعی ندارد تا تطابقی صورت گیرد . اگر واقعی نداشته باشد که تخصصا از بحث خارج است و با مبنای خود منطق ارسطویی نمی سازد . اگر واقعی داشته باشد سوال می شود که چطور این تطابق حاصل شده است .
🔸در نظریات قضیه به صورتی دیگر است . گزاره : اهل کتاب نجس هستند ( مثال فقهی ) و مهدی موعود همان امام زمان شیعه است (مثال کلامی ) را در نظر بگیرید . هر دو قضیه در نفس الامر و لوح محفوظ واقعیتی دارند ولی در عصر غیبت چون معصومی وجود ندارد لذا به واقع و لوح محفوظ هم دسترسی وجود ندارد تا بگوییم که تطابق رخ می دهد یا نه .اینجاست که ما غیرمعصومین صرفا می توانیم بگوییم برای این دو گزاره فقط دلیل داریم و بس .
🔺کارکرد این مبنا در مباحث کلامی وفقهی روشن می شود . فردی که معتقد است اعتقادات او با واقع تطابق دارد تمام افکار و اعتقادات دیگران را مخالف با واقع و در نتیجه موجب و عین گمراهی می داند .
🔻به عنوان مثال شیعیان قائل به خلافت بلافصل حضرت علی بوده و خلفای اهل سنت را غاصب حق ایشان می دانند . در مقابل اعتقاد رسمی اهل سنت اینست که پیامبر برای بعد از خود کسی را جانشین نکرده و مردم خلیفه اول را انتخاب کرده اند . هر دو مذهب این عقاید خود را عین واقع می دانند .لازمه لاینفک این اعتقاد گمراه دانستن مذهب دیگری و چه بسا تکفیراوست .احتمالا بر پایه چنین مبنایی است که شعار وحدت بین شیعه و سنی توفیق چندانی نداشته است .
💠بر پایه مبنای دلیل داشتن از شر گمراه دانستن دیگران رهایی می یابیم . در این مبنا می گوییم که ما برای گزاره :حضرت علی خلیفه بلافصل پیامبر است فقط می توانیم بگوییم که دلیل داریم ولی آیا این گزاره مطابق با واقع است یا نه این امریست که از دست ما خارج است و می توان گفت اصلا در برابر آنهم تکلیفی نداریم .
🔵خلاصه اینکه مطابقت با واقع و رسیدن به یقین بالمعنی الاخص امری محال برای غیرمعصوم به نظر می رسد . ما باید تابع و دنبال رو دلیل باشیم .
🔴پ.ن :
توسل به مثال های حسی و تجربی برای رد نظریه دلیل شبه مغالطه هست .مواظب باشید مغالطه نکنید .
#منطق_ارسطویی
#معرفت_شناسی
#تأمل
#مطابقت_واقع
#نفس_الامر
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دعای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با صدای علی فانی
غروب جمعه دلم بوی یار میگیرد
افق افق دل من را غبار میگیرد
نه با زیارت یاسین دلم شود آرام
نه با دعای سماتم قرار میگیرد
#نماهنگ
👇👇
@Taammolate_talabegi
حضرت زهرا سلام الله علیها:
هنگامی که در روز قیامت برانگیخته و محشور شوم
خطاکاران امت پیامبر (ص) را شفاعت می نمایم.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi