eitaa logo
تدبر حسینی
236 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
118 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
❄️🍃❄️🍃❄️﷽❄️ 🍃❄️ ❄️🍃 🎆 ضرابی در شرح حدیث بخش اول (بررسی مقاله آقای مهدی رحیمی از این نظر که تنها به بیان احادیث و روایات در این باب اکتفا کرده بودمگر در انتها که نقلی از برخی علما دارد.) آن را پسندیدم : ✅اقسام موانع و آفات علم: موانع و آفات علم و حكمت را از يك نظر مي‌توان به سه دسته تقسيم نمود: 1. موانع و آفات علوم رسمي كه از راه آموزش كلاسيك حاصل مي‌شود همچون فقه، اصول و همة علوم تجربي، مانند؛ كم‌روئي ☀️«هر كه خجالت كشد دانشش اندك مي‌شود»[1] (امام صادق ـ عليه السّلام ـ) ☀️ بدفهمي، تن آسائي، چنانچه حضرت علي ـ عليه السّلام ـ فرموده‌اند: «علم با تن آسائي يافت نمي‌شود».[2] 2. موانعي كه مانعيّت آنها شامل شناخت‌هاي عقلي وقلبي همچون شناخت خدا و اقرار به يگانگي او است، مانند: عجب، تعصّب و استبداد...، كه اين موانع انديشه را از تشخيص صحيح حقائق عقلي و قلب را از بركات الهامها و ارشادهاي غيبي الهي محروم مي‌سازد. 3. موانع علم حقيقي يا نور حكمت، كه همان علمي است كه خداوند در دل هر كس كه بخواهد قرار مي‌دهد و با تحصيل و آموزش و تفكر حاصل نمي‌گردد، بلكه نورٌ يقذفهُ الله في قلبِ مَن يشاء مي‌باشد، اين موانع خود بر دو دسته‌اند: 1. حجب ظلماني (گناهان): كه آئينه دل را تيره و تار و جان را بيمار مي‌سازد و آدمي را از دانش حقيقي بي‌بهره مي‌كند، هر چند داراي مراتب بالائي از علوم رسمي باشد. 2. حجب نوراني: حجابهائي كه خود از سنخ نور هستند و تعلق به نشئة مجرّدات تامّه و شهود آن عالم دارند كه در مناجات شعبانيه از آنها به «حجب النور» تعبير شده است،[3] آن چنانكه نور خورشيد مانع از رؤيت حقيقت و مركز خورشيد است با اينكه خود از سنخ نور و روشن كننده هستند، حجابهاي نوراني هم مانع از ادراك درجات بالاي حقيقت هستي هستند. ☀️حضرت امام (ره) در توضيح حجب نوراني و ظلماني مي‌فرمايد: «توجه به غير خدا انسان را به حجابهاي ظلماني و نوراني محجوب مي‌نمايد. كلية امور دنيوي اگر موجب توجه انسان به دنيا و غفلت از خداوند متعال شود، باعث حجب ظلماني مي‌باشد و اگر دنيا وسيلة توجه به حقّ و رسيدن به دار آخرت (كه دار التشريف است) باشد حجابهاي ظلماني به حجب نوراني مبدّل مي‌گردد و كمال انقطاع آن است كه حجب ظلماني و نوراني پاره و كنار زده شود تا به مهمانسراي الهي كه معدن عظمت است بتوان وارد گرديد.»[4] موانع و آفات ذكر شده در اين مقاله بيشتر مربوط به علوم از قسم دوّم و سوّم مي‌شود، گرچه برخي از آفتها براي تمام علوم آفت به شمار مي‌رود و عالم را از مسير صحيح به كژ راهه‌ مي‌كشاند و يا او را از اشعه‌هاي حيات بخش خورشيد معرفت بي‌نصيب مي‌گذارد. ❄️🍃❄️🍃❄️🍃❄️ 📚پی نوشت [1] . الكافي، ج 2، ص 106، ح 3، مرحوم كليني، (دار الكتب الاسلاميه، تهران، چ چهارم، 1362). [2] . غرر الحكم، با شرح جمال الدين خوانساري و تصحيح جلال الدين حسيني، ج 6، ح 10684، ص 387، (دانشگاه تهران، چ سوم). [3] . كتاب سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث، محمدي ري شهري، دار الحديث، چ اول، ص 97. [4] . جهاد اكبر، امام خميني، ص 30، (چ چهارم، پائيز 1374، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) ‌   ❄️  @tadaborehussaini❄️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️🍃❄️🍃❄️﷽❄️ 🍃❄️ ❄️🍃 🎆 ضرابی در شرح حدیث بخش دوم ✅موانع و آفات (علم ): 1️⃣نفوس و شهوت: ☀️ حضرت علي ـ عليه السّلام ـ : « حكمت با شهوت در يك دل جاي نمي‌گيرد.»[5] 2️⃣. محبّت دنيا و دنياطلبي: ☀️حضرت علي ـ عليه السّلام ـ : « محبّت دنيا خرد را تباه مي‌كند و دل را از شنيدن حكمت باز مي‌دارد و كيفري دردناك مي‌آورد.»[6] ✅حبّ دنيا و دنياطلبي يكي از بزرگترين موانع نور علم و آفات علوم رسمي به شمار مي‌رود. دلي كه سرشار از محبّت دنياست، هيچ گاه خريدار حكمت و معارف الهي نيست و انسان دنيادوست تنها براي رسيدن به مطامع دنيوي خويش به سمت فراگيري علوم رسمي روي مي‌آورد و آن گاه حتي اگر علم توحيد را هم فرابگيرد، تنها موجب دوري هر چه بيشتر او از خدا مي‌شود. ☀️ پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمودند: « ما ازدادَ عبدٌ علماً فازدادَ في الدّنيا رغبةً الّا ازدادَ من اللهِ بُعداً»؛[7] هر آنچه بنده دانش خود را افزايش دهد و سپس رغبت بيشتري به دنيا پيدا كند، موجب دوري بيشتر او از خدا مي‌گردد. و اين عالم در مسير حركت به سوي جهنّم گام برداشته است، چنانچه حضرت ☀️امام خميني (ره) به طالبان علم هشدار مي‌دهند: «مواظب باشيد مبادا پنجاه سال يا بيشتر يا كمتر در حوزه با كدّ يمين و عرق جبين جهنّم كسب نمائيد.»[8] ✅اگر علم دستماية دنياطلبان و دانشمندان دنيا دوست قرار بگيرد با بهره گيري از آن بالاترين گناهان و بدترين جنايات را انجام مي‌دهند، چنان كه در جهان معاصر علم و دانشمندان مورد سوء استفاده و قدرت طلبي دنياخواهان قرار گرفته و فجايع بيشماري را پديد آورده‌اند، كه نمونة‌بارز آن فجايع جنگ جهاني دوم و بمباران اتمي دو شهر ژاپن است كه هزاران انسان بي‌گناه قرباني مطامع قدرتمندان شدند. 3️⃣ گناه: ☀️پيامبراكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ : « بنده گناه مي‌كند پس دانشي را كه پيشتر مي‌دانسته از ياد مي‌برد.»[9] 4️⃣. بيماري‌هاي قلب، همچون قساوت قلب، نفاق، حسد و...: ☀️امام هادي ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «**حكمت در طبيعتهاي فاسد سودي نمي‌بخشد**».[10] 5️⃣. غفلت: ☀️حضرت علي ـ عليه السّلام ـ : «**هر كس غفلت كند، نادان ماند**».[11] « آنكه مغلوب غفلت شود دلش مي‌ميرد.»[12] 6️⃣ آرزو: ☀️ پيامبراكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ : « آن كه به دنيا رغبت ورزد و آرزويش را در آن دراز گرداند، خداوند دلش را به اندازة رغبتش به آن كور مي‌كند.»[13] 7️⃣ تكبر و غرور: تكبر و غرور علمي هم در زمينة علوم به دست آمده آفت است و هم باعث مي‌شود انسان از كسب مراحل علمي برتر و بالاتر محروم بماند و خود را از همگان بالاتر بداند و هيچ گاه به حقيقت دست نيابد. ☀️امام كاظم ـ عليه السّلام ـ فرمودند: « كشت در دشت هموار مي‌رويد و نه در سنگلاخ و همينطور حكمت در دل فروتن آباد بارور مي‌شود و نه در دل متكبر سركش».[14] 8️⃣ طمع: ☀️ پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ : « طمع حكمت را از دلهاي دانايان مي‌برد.»[15] 9️⃣ خشم: ☀️ امام صادق ـ عليه السّلام ـ : «**خشم دل حكيم را نابود مي‌كند. هر كس مالك خشم خويش نباشد، مالك خرد خويش نيست**.»[16] 0️⃣1️⃣ تعصب: ☀️پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ : « هر كس در دلش دانة خردلي از تعصب باشد خداوند او را روز قيامت با اعراب جاهلي برانگيزد.»[17] 1️⃣1️⃣ پرخوري: ☀️پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ : « دل هنگام پري شكم حكمت را بيرون مي‌اندازد.»[18] 2️⃣1️⃣. جدال و مراء: ☀️حضرت علي ـ عليه السّلام ـ : آن كه مجادلة به باطلش زياد شود كوري‌اش از حقيقت ماندگار شود.[19] علامه مجلسي (ره) مي‌گويد: مراد از جدال، مناظره به منظور غلبه بر طرف مقابل و مراد از مراء، جدال و اعتراض بر سخن ديگران بدون داشتن هدف و غرض ديني است. اينها آن گاه نكوهيده و از آفات علم به شمار مي‌روند كه هدف شخص اظهار برتري خود و نه اثبات حقّ يا ردّ باطل باشد، كه در اين صورت شخص، ديگر به دنبال كشف حقيقت نيست و صرفاً درصدد اظهار برتري است كه منجر به انحراف از مسير صحيح خواهد شد.[20] ☀️ لذا پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ به اين گونه عالمان وعيد جهنّم داده‌اند: « من تعلّم العلمَ ليبالي به العلماء أو ليماري به السفهاء أو يصرفُ وجوهَ النّاس اِليه أدخَلهُ الله النّار»؛[21] هر كس علم بياموزد تا به وسيلة آن بر دانشمندان مباهات و فخرفروشي نمايد يا با سفيهان ممارات و جرّ و بحث كند يا چهره‌ها را به سوي خود برگرداند، خداوند او را داخل آتش خواهد نمود.» ✳اينها نمونه‌هايي از آفات و موانع علم و حكمت، برگرفته از بيانات پيشوايان دين اسلام است و تنها با مدنظر قرار دادن و رفع اين موانع است كه طالب علم مي‌تواند جان خويش را از چشمة معرفت سيراب نموده و علمش را در مسير كمال خويش و تكامل بشريت به كار بندد، و در غير اينصورت علم تنها وبال و موجب ظلمت باطني او خواهد بود. ❄️‌@tadaborehussaini❄️
📚پی نوشت بخش دوم آفات علم ⬇️ [5] . غرر الحكم، ج 6، ح 10915، ص 436. [6] . غرر الحكم، ح 4878، ج 3، ص 397. [7] . بحار الانوار، ج 2، ص 38، علامة مجلسي، (بيروت، 1403 ق). [8] . جهاداكبر، حضرت امام خميني، ص 23، (چ چهارم، پائيز 1374، موسسه تنظيم ونشر آثار امام خميني). [9] . عدة الداعي، ص 197. [10] . اعلام الدين، ص 311، ابي الحسن ديلمي، (مؤسسه آل البيت، قم، 1408 ق). [11] . غرر الحكم، ج 5، ح 7686، ص 144. [12] . غرر الحكم، ج 3، ح 8430، ص 293. [13] . تحف العقول، ص 60، (موسسه النشر اسلامي، وابسته به جامعة مدرسين، چ چهارم، 1416 ق). [14] . تحف العقول، ص 396 و 504. [15] . كنز العمال، ج 3، ص 495، ح 7576، حسام الدين هندي، (موسسه الرساله، بيروت، 1409 ق). [16] . الكافي، ج 2، ص 305، ح 13، (دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1362، چ چهارم). [17] . الكافي، ج 2، ص 308، ح 3، (دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1362، چ چهارم). [18] . تنبيه الخواطر، ج 2، ص 119. [19] . غرر الحكم، ج 5، ح 8115، ص 230. [20] . بحار الانوار، ج 70، ص 399 و 400، (بيروت، 1403 ق). [21] . كنز العمال، ج 10، ص 197، حسام الدين هندي، (موسسه الرساله، بيروت، 1409 ق).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یاران حسین از هیچ چیز جز گناهانشان نمی ترسند⬇️⬇️⬇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۱ آذرماه ، خادم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها گرامی باد. 🥀 تاریخ تولد : 1362/03/08 محل تولد : قم تاریخ شهادت : 1396/09/21 محل شهادت : حما - سوریه وضعیت تاهل : متاهل با 3 فرزند محل مزار شهید : قم – حرم حضرت معصومه س 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
متن کامل بسم الله الرحمن الرحیم 🌷🌷میروم تا انتقام سیلی مادرم زهرا را بگیرم🌷 🌷 ☘اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک☘ 🍃خدا را هزاران بار شاکرم که به این بنده حقیر نعمت بندگی خود را عطا کرد و زبان قاصر از وصف و قدردانی نعمات ایشان است. یکی از بزرگترین این نعمتها حب علی علیه السلام و اولاد مطهرش است و این را هم مدیون پاکدامنی مادر و رزق حلال پدر هستم و خدا را شاکرم در خانواده ای پرورش یافتم که محیط آن دائم از ذکر خدا و محبت اهل بیت سرشار بود. من چطور قدردان خداوند باشم که رهبری فرزانه و دلسوز، عارف و مظلوم چون آقا سید علی خامنه ای حفظه الله را مقتدای ما فرمود و متاسفانه آنطور که باید نتوانستم سربازی ایشان را درک کنم. 🍃  پروردگارا به حق محمد و آل محمد از گناهان و سستیهای من بگذر که همه از نادانی و کاهلی بوده و سرم از شرمساری پایین است. خدای من!  به ارحم الراحمین بودن شما اعتقاد داشته و یقین قلبی دارم که مورد رافت شما قرار میگیرم ان شاءالله. 🍃 برای خانواده ام از پدر و مادر مهربانم و برادر با معرفتم و خواهران محجبه و عزیزم حلالیت میطلبم و بابت عطوفت و بزرگواری آنها و اینکه حقشان را ادا نکردم شرمنده هستم و میخواهم همیشه دعاگوی من باشند. 🍃 برای همسرم از همسر فداکار و قانع و فاضله ام و از همه مهمتر ذریه حضرت رسول و مادر مهربان فرزندانم طلب حلالیت میکنم چون آنطور که باید برای ایشان انجام وظیفه نکردم و قدردان زحمات خالصانه این عزیز نبودم. 🍃 برای فرزندانم فرزندانم! محبین حضرات معصومین! علی آقا، خانم فاطمه و آقا محمد! خوشحالم که به دِین خود عمل کردم. شاید نواقصی هم داشته ام اما سعی کردم که فقط رزق حلال کریمه اهل بیت سلام الله علیها را بر سفره مهیا کنم و از حضرات معصومین خواستارم که نسل و ذریه ام ولایتمدار و ادامه دهنده راه این حقیر باشند. توصیه من به فرزندانم طبق فرموده صلحا ترک معصیت و انجام فرایض دینی و توسل به ائمه اطهار علیهم السلام است. مطمئنم پسرانم متدین، ولایتی و مفید برای نشر احکام دین میشوند و دخترم با عفت و حجاب چادر خود دل حضرت زهرا سلام الله علیها را شاد میکند. دخترم بدان که برای این چادر که هدیه حضرت زهرا سلام الله علیهاست، خون دلها خورده شده و برای حفظ آن خونهای بسیاری بر زمین ریخته شده است. 🍃 برای همکارانم، خادمین حریم حضرت معصومه سلام الله علیها به تمامی همکاران، خادمین بارگاه ملکوتی حضرت معصومه سلام الله علیها ضمن درخواست حلالیت سفارش میکنم که قدر لحظات حضور در این حرم قدسی را بدانید هرچند که این حقیر نتوانستم استفاده احسن و اکمل از این بهشت زمینی داشته باشم. 🌷حرف آخر🌷 از شهدا شرمندهام که خیلی دیر به درک حقیقت وجودشان پی بردم. از خداوند متعال و حضرات معصومین و شهدا ممنونم که به گریه های شبانه این حقیر جواب دادند و مرا به عنوان مدافع حرم حضرت زینب سلام الله علیها و حرم دختر سه ساله امام حسین علیه السلام برگزیدند. حال که صهیونیست خونخوار، انگلیس مکار، آمریکای جنایتکار و سعودی خیانتکار قصد براندازی حرم های اهل بیت را دارند و با حمله ناجوانمردانه و وحشیانه به زنان و فرزندان و طفل های شیرخواری که هیچ پناهی ندارند، قصد کشورگشایی دارند؛ این وظیفه را بر خود دیدم که به کمک این مردم بیگناه و دفاع از حرم اهل بیت بروم و از حضرت زینب و خانم رقیه علیها سلام که به من حقیر لیاقت حضور دادند و به مدد ایشان ما با عزت پیروز و سربلند میشویم. 🌷و در آخر اگر رزق شهادت به این حقیر رسید و جسدم برگشت در صورت امکان در حرم مطهر بانو دفن کنید و برایم روضه حضرت زهرا سلام الله علیها،امام حسین و حضرت علی اکبر و امام رضا علیهم السلام را بخوانید. از دوستان میخواهم که همیشه برایم زیارت عاشورا بخوانند. 🌄 امیرالمومنین علی علیه السلام همیشه در دعاهایشان میفرمودند: پروردگارا! به ما شهادت در راه خودت را عطا فرما و ما را از فتنه ها حفظ کن. 🌷شادی ارواح ائمه اطهار، شهدا و امام امت، سربلندی مقام معظم رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تعجیل در فرج آقا صاحب الامر صلوات غلام معصومه مهدی ایمانی  🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا