eitaa logo
تدبر حسینی
240 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
115 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••••*´¨*•.❄️ ﷽❄️ ¸.•*´¨*•••• 1⃣ بِسْمِ الله الرَّحْمن الرَّحیم‏ اَلْحَمْدُلله رَبِّ الْعالَمینَ و الصَّلوةُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ و‏ ‏‏لَعْنَةُ الله عَلی اَعْدائِهِمْ اَجْمَعینَ اِلی یَوْمِ الدّین.‏ 🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۹ 🥀«دو رکن رکین عبادات، اخلاص و حضور قلب» اخلاص عمل به محضر يار بيار بگذر ز زبان دل سوي دلدار بيار در بحر دل ارگوهر صدقي داري ما طالب اوييم و خريدار بيار 🌌امام خميني (قدس سره)، در فصل چهارم در مبحث حضور قلب و مراتب آن، می‌فرماید: ...و هر چه مرتبۀ اخلاص و حضور قلب، که دو رکن رکین عبادت است،‏‎ ‎‏کامل تر باشد، روح دمیده شده در آن، طاهرتر و کمال سعادت آن بیشتر و صورت‏‎ ‎‏غیبیّۀ ملکوتیّۀ آن منوّرتر و کامل تر خواهد بود. 🖌حضرت امام با تذکر به اینکه کمال عمل اولیا علیهم السلام‏‎ ‎‏به واسطۀ جهات باطنیّۀ عمل آنها بوده بوده است، می‌فرماید: اینکه چندین آیه از سورۀ مبارکۀ «هَلْ اَتی» در مدح علی علیه السلام و‏‎ ‎‏اهل بیت طاهرینش علیهم السلام وارد شده است تنها به خاطر ایثار چند قرص نان نبوده،‏‎ ‎‏بلکه برای جنبه‌های باطنی و نورانیّت عمل آنها بوده است؛ «‏‏اِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ الله لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً‏‎ ‎‏وَ لاشُکُوراً»؛ و دیگر اینکه اگر یک ضربت علی علیه السلام که افضل از عبادت ثقلین ‏‎ ‎‏می باشد.‏‎ ‎‏ تنها به خاطر ظاهر عمل نبوده است. ( گرچه به ملاحظه موقعیت مقابله کفر و اسلام،‏‎ ‎‏خیلی انجام این عمل مهم بوده که شاید شیرازه لشکر اسلام از هم پاشیده‏‎ ‎‏می شد) ولی عمده فضیلت و کمال عمل آن حضرت، به خاطر حقیقت‏‎ ‎‏خلوص و حضور قلب آن حضرت در انجام این وظیفه الهیّه بوده است. 🖌 با این توضیح ادامه می‌دهند: « ولهذا‏‎ ‎‏مشهور است که وقتی غضب بر آن حضرت مستولی شد به واسطه جسارت آن‏‎ ‎‏ملعون، از کشتن او خودداری فرمود تا آنکه عمل به هیچ وجه شائبۀ انّیّت و‏‎ ‎‏جنبۀ یلی الخلقی نداشته باشد؛ با آنکه غضب آن ولی الله مطلقْ غضب الهی‏‎ ‎‏بود ولی باز عمل را خالص فرمود از توجه به کثرت، و یکسره خود را فانی در‏‎ ‎‏حقّ فرمود و عمل به دست حقّ واقع شد. و چنین عمل در میزان سنجش برنیاید و مقابلتْ چیزی با آن نکند. .‏.‏.‏‏» 📘 (سرالصلوة،ص1۶) 🔸شرح استادضرابی/دیماه ۱۴۰۳👇 @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••••*´¨*•.❄️ ﷽❄️ ¸.•*´¨*•••• 2⃣ 🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۹ 🥀«دو رکن رکین عبادات، اخلاص و حضور قلب» 🗾شرح: در آیه ۲۶۵ بقره خداوند حال کسانی را که اموالشان را در راه رضای الهی انفاق می‌کنند، مانند باغی دانسته است که در زمینی نیکو باشد و بارانی بسیار بر آن ببارد و ثمرش را دو برابر دهد و اگر چنین بارانی نبارید، دست کم بارانی اندک بر آن ببارد: «و مَثَلُ الَّذینَ یُنفِقونَ امولَهُمُ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللَّهِ و تَثبیتًا مِن انفُسِهِم کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبوَةٍ اصابَها وابِلٌ فَاتَت اکُلَها ضِعفَینِ فَان لَم یُصِبها وابِلٌ فَطَلٌّ». زمین نیکو، همیشه ثمری نیکو می‌دهد؛ گرچه مقدار نیکو بودن ثمر، به مقدار باران بستگی دارد. 🦋 هم‌چنین عمل خالص، پیوسته نتیجه‌ ای نیکو دارد و عنایت الهی شامل آن می‌شود؛ هرچند مقدار آن، به مقدار اخلاص در عمل وابسته است؛ 🔖بدین جهت در پایان آیه، به بصیر بودن خداوند بر اعمال انسان‌ها اشاره شده است؛ زیرا خداوند از اندازه اخلاصِ هر عملی به‌طور کامل آگاه است: «واللَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیر».[ بقره/ ۲۶۵] اخلاصی که از هر آمیختگی پیراسته است، اخلاص مطلق و اخلاص صدیقان شمرده می‌شود و اخلاصی که با قصد ثواب و رهایی از عذاب همراه است، اخلاص اضافی نام دارد. 📗 [جامع‌السعادات، ج۲، ص۴۰۳.] 🔸شرح استادضرابی/دیماه ۱۴۰۳👇 @Tadaborehussaini ادامه دارد ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچ راهی برای آنکه از آینده باخبر شویم وبدانیم چه چیز در انتظار ماست نداریم .... پس ای نفس بر خدا توکل کن ..... @Tadaborehussaini
تدبر حسینی
••••*´¨*•.❄️ ﷽❄️ ¸.•*´¨*•••• 2⃣ 🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۹ 🥀«دو رکن رکین ع
••••*´¨*•.❄️ ﷽❄️ ¸.•*´¨*•••• 3⃣ 🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۹ 🥀«دو رکن رکین عبادات، اخلاص و حضور قلب» 🧊(بیان روایت در باب ضرورت اخلاص) امام صادق(ع) مى فرمایند: « لا بُدَّ لِلعَبدِ مِن خالِصِ النِّيَّةِ في كُلِّ حَرَكَةٍ و سُكونٍ ؛ لأنّهُ إذا لَم يَكُن هذا المَعنى يَكونُ غافِلاً وَ اَلْغَافِلُونَ قَدْ وصفهم اَللَّهُ تَعَالَى بقوله إِنْ هُمْ إِلاّٰ كَالْأَنْعٰامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلاً وَ قَالَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْغٰافِلُونَ ... ؛ براى بنده (خدا) در هر حرکت و سکونى از خالص ساختن نیت (براى خدا) چاره و گریزى نیست زیرا اگر چنین نباشد غافل است و غافلان را خداوند تعالى اینگونه توصیف فرموده: اینان مانند چهارپایان بلکه گمراه تر هستند و نیز فرموده: اینان همان کسانى هستند که غافلند»، 🔰 (میزان الحکمه، محمد محمدى رى شهرى، ج 3، روایت 4748) اين عبادتها كه ما كرديم خوبش كاسبي است دعوي اخلاص با اين خود پرستيها چه شد 🔸شرح استادضرابی/دیماه ۱۴۰۳👇 @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••••*´¨*•.❄️ ﷽❄️ ¸.•*´¨*•••• 4⃣ 🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۹ 🥀«دو رکن رکین عبادات، اخلاص و حضور قلب» 🌐مراتب اخلاص: ابوالقاسم حکیم را از اخلاص در عمل پرسیدند. گفت: «این بر سه مرتبه است: ✨یکی مرتبه عام ✨ و یکی مرتبه خاص ✨ و یکی مرتبه خاص الخاص است. ⚡️اما مرتبه عام آن است که از کار منفعت دنیایی نجوید، ⚡️و مرتبه خاص آن است که ثنای خلق نجوید ⚡️ و مرتبه خاص الخاص آن است که ثواب بهشت نجوید». 🦋 بنابراین « بالاترین مراتب » اخلاص آن است که در عمل، قصد عوضی اصلاً نداشته باشد، نه در دنیا و نه در آخرت. و صاحب آن، همیشه چشم از اجر در دو عالم پوشیده، و نظر او به محض رضای حق سبحانه و تعالی مقصور است و به جز او مقصودی و مطلوبی ندارد. و این مرتبه، اخلاص صدیقین است و نمی رسند به آن مگر کسانی که «مستغرق» بحر عظمت الهی گشته، واله و حیران محبت او باشند. و ایشان را التفاتی نه به دنیا و نه به آخرت باشد. گدای کوی تو از هشت خلد مستغنی ست اسیر قید تو از هر دو عالم آزادست 🔸شرح استادضرابی/دیماه ۱۴۰۳👇 @Tadaborehussaini ادامه دارد