eitaa logo
تدبر حسینی
233 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
122 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸به مناسبت روز نزول آیه و روز 🔻آيه كريمه: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (ولى‏تان خداست و فرستاده‏اش و آنان كه ايمان آورده‏اند كه نماز را بپا مى‏دارند و زكات را در حال ركوع ادا مى‏كنند) به اتّفاق فريقين در مورد على (عليه السّلام) نازل گشته است. طبرى روايات متعدّدى را دراين‏باره نقل مى‏كند و زمخشرى كه از اكابر علماى اهل تسنّن است به طور جزم مى‏گويد: «اين آيه در شأن على نازل شده است و سرّ اينكه لفظ جمع آمده با اينكه مورد نزول آن يك مرد بيش نبوده اين است كه: مردم را به اين‏چنين فعلى ترغيب كند و بيان دارد كه مؤمنان بايد اين‏چنين سيرت و سجيّه‏اى را كسب كنند و اين‏چنين بر خير و احسان و دستگيرى از فقيران ساعى و حريص باشند و حتّى با نمازى نيز تأخير نيندازند (يعنى با اينكه در نمازند و موضوع زكات پيدا مى‏شود تأخير نكرده و در حال نماز انجام وظيفه مى‏كنند)» ( الكشّاف (چاپ مصر، سال 1373)، ج 1/ ص505 ) فخر رازى نيز كه همچون زمخشرى از اكابر اهل سنّت و جماعت است مى‏گويد: «اين آيه در شأن على نازل گشته و علما نيز اتّفاق كرده‏اند كه اداى زكات در حال ركوع واقع نشده جز از على.» (التّفسير الكبير (طبع مصر، سال 1357)، ج 12/ ص 30 ) منتها در معناى «ولى» مناقشاتى دارد. 🔻علىّ بن حمّاد عدوى بصرى بغدادى معروف به ابن حمّاد، از اكابر شعراى اماميّه در قرن چهارم هجرى است، در اشعار ذيل به اين معنى اشاره مى‏كند: قرن الإله ولائه بولائه‏ ممّا تزكّى و هو حان يركع‏ سمّاه ربّ العرش نفس محمّد يوم البهال و ذاك ما لا يدفع‏ 🔸خداوند ولاء على را با ولاء خودش، در اثر اينكه على در حال ركوع زكات بخشيد، مقرون ساخت. 🔹پروردگار عرش، على را در روز مباهله‏ «جان محمّد» خواند و اين حقيقتى غير قابل انكار است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (ولاءها و ولايتها)، ج‏3، ص: 269-268- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
من دعای مشهور مباهله را ـ که از ائمه اطهار، علیهم السلام، به منظور ‏‎ ‎‏توسل به حضرت نورالانوار در سحرگاهان به ما رسیده ـ از دعاهایی یافتم که قدرش بسی ‏‎ ‎‏جلیل‌ و منزلتش بسی رفیع‌ است، زیرا مشتمل بر صفات حسنای الهی و امثال علیای ربوبی ‏‎ ‎‏است و اسم اعظم و تجلی اتمّ اقدم پروردگار در آن آمده است. 📕شرح دعای سحر/ ص ۴ @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیرینی دعای مباهله @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر حسینی
🟡🌱مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۰ طبیعی است که در مقام مقایسه حضرت محمد (صلی الله
🟡🌱مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۰ ...اما توضیح بیش‌تر حکایت جامعیت نماز نسبت به سایر عبادات را می‌توان از ماجرای حضرت آدم و حوا (علیهما‌السّلام) و بیرون رفتن از جوار پروردگار و به عالم طبیعت شروع کرد که پروردگار مهربان پس از هبوط آدم و حوا، دریچه‌ ذکر خود را به روی آنها گشود و در واقع مرکبی برای آنها فراهم کرد تا آنان برای بازگشت این فاصله را از عالم طبیعت تا مقصد قرب جوار الهی از نظر روحی و معنوی، بپیمایند. 🍀به تعبیر امام قدس‌سره: « از منتهی النّزول‏‎ ‎‏عالم مُلکی، که بیت مظلمۀ نفس است، تا غایة القصوای معراج حقیقی‏‎ ‎‏روحانی، که وصول به فناءالله است » همان گونه که پیامبر خود را به قربش برد و حقایق ملک و ملکوت را به او شناساند، حضرت آدم (علیه‌السّلام) و همه‌ فرزندان او را که دور افتادگان از عالم قدس‌اند به واسطه‌ به محضر انس خویش بار داد و به تعبیر امام (رحمة‌الله‌علیه)، مرکب سلوک و براق سیر الی الله برایشان فراهم نمود. 🍀 حضرت امام (رحمة‌الله‌علیه) تعبیر (اسبی است که پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) را به معراج رساند) و را درباره‌ نماز بسیار به کار برده‌اند؛ « و بُراق سیر و رَفرَف عروج اهل معرفت و اصحاب قلوبْ نماز است...» 🌱 نکته‌ مهم آن این است که قدرت و توان این مرکب و میزان بهره‌مندی از آن، به ظرفیت و توان معنوی سالک و راکب آن بستگی دارد، از این جهت است که پیامبر اسلام ( صلّی الله علیه و آله ) فرمود: هر چیزی چهره و نشانه ای دارد و صورت و نشانه دین شما نماز است، پس نباید کسی از شما صورت دینش را ترک کند. 📕( الکافی ، ج 3، ص 270.) دگر گفتی مسافر کیست در راه                      کسی کو شد زاصل خویش آگاه مسافر آن بود کو بگذرد زود                        زخود صافی شود چون آتش از دود به عکس سیر اول در منازل                         رود تا گردد او انسان کامل پس آن گاهی که ببرید او مسافت                  نهد حق بر سرش تاج خلافت به اخلاق حمیده گشته موصوف                    به علم و زهد و تقوی بوده معروف  سرالصلوه / صفحه شش استادضرابی/تیرماه ۱۴۰۲ @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا