eitaa logo
تدبر حسینی
236 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
117 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⊰✾✿✾❀ 🕋❀⊱⊰✾✿✾⊱ بِسْمِ الله الرَّحْمن الرَّحیم‏ اَلْحَمْدُلله رَبِّ الْعالَمینَ و الصَّلوةُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ و‏ ‏‏لَعْنَةُ الله عَلی اَعْدائِهِمْ اَجْمَعینَ اِلی یَوْمِ الدّین.‏ 🎆مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۷ « سرّ اجمالی نماز اهل معرفت و اهل الله » 1⃣ چه خبرهاست خدایا که ندارم خبری      کو مرا خضر رهی تا که نمایم سفری ✨امام خميني (قدس سره)، معراج حقیقی و قرب معنوی در نماز را، همراه با فنای نمازگزار در حضرت حق می‌داند؛ که با ذکر«ایّاک نعبد» در اذکار نماز، تحقق می‌یابد، همانطور که ذکر«اهدنا الصّراط المستقیم» رجوع به خود و مخلوقات است؛ با «سجده دوم» ، فنای فی الله در هیئت نماز صورت می‌پذیرد؛ که در حقیقت فنای از فنا است، و از سجده آخر هم تا سلام نماز، در یک سیر نزولی، صحو بعد المحو است؛ ✅ در توضیح اصطلاح آن باید گفته ‌شود(محو و محق دو درجه از فنا هستند.) فنا هم یعنی عارف چنان غرق در شهود حق باشد که خود را نبیند. ❇️ البته خود را ندیدن درجاتی دارد. درجه نخست آن را محو گویند درجه برتر را محق گویند. درجه برتر این است که ندیدن خود را نیز نبیند که از آن به فنای از فنا تعبیر می شود. ✅صحو که به معنای هوشیاری است به سبب بقاء بعد الفنا تحقق می‌یابد؛ که بالاتر از فنا است. در اینجا نیز عارف غرق تماشای حق است؛ اما به مقام جمع الجمع رسیده است، یعنی دیدن حق، او را، از این مظاهرش، باز نمی دارد. مظاهر حق را به عنوان جلوه های نور او می بیند؛ ❇️به بیان دیگر: در این مرحله شهود خلق ، قائم به حق است (يعني اينكه سالك مخلوقات را مشاهده مي كند، اما براي هيچ يك ارزش مستقلي نمي بيند.). 🔸شرح استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaborehussaini 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⊰✾✿✾❀ 🕋❀⊱⊰✾✿✾⊱ 🎆مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۷ « سرّ اجمالی نماز اهل معرفت و اهل الله » 2⃣ 📜در دعای سمات که عصر جمعه‌ها خوانده می‌شود آمده: «بِمَجْدِکَ الَّذِی تَجَلَّیْتَ‌ بِه‌ …، بِنُورِ وَجْهِکَ الَّذِی تَجَلَّیْتَ‌ بِه‌ 🪞« و بخصوص در تجلیات الهی برای حضرت موسی می‌فرماید: «أَسْأَلُکَ بِاسْمِک‌ الَّذِی تَجَلَّیْتَ‌ بِهِ‌ لِلْکَلِیمِ عَلَى الْجَبَلِ الْعَظِیمِ فَلَمَّا بَدَا شُعَاعُ نُورِ الْحُجُبِ الْعَظِیمَهِ أَثْبَتَّ مَعْرِفَتَکَ فِی قُلُوبِ الْعَارِفِینَ بِمَعْرِفَهِ تَوْحِیدِکَ فَلَا إِلَهَ إِلَّا أَنْت‌» 📚[ امام عسکری(ع) به نقل از امام صادق (ع)،بحار الانوار ج ۹۰ ص ۴۴ ح ۹]. « ... به نامهايت كه اجابتشان كردى و به بزرگی ات‏ كه براى موسى بن عمران(درود بر او)در قبّه رمّان نمايان شد،و به نشانه هايت كه‏ در زمين مصر،به بزرگوارى عزّت و غلبه ات واقع شد،با نشانه هاى تحسين‏برانگيز و حاكميت نيرومند و در سايه قدرت پرشكوهت،به مقام كلمه تامّه،... » 🗳این مطالب در بیان امام راحل (قدس سره) به این صورت آمده است: « ... و در این مقام به سرّ اجمالی نماز اهل معرفت و اهل الله قناعت ‏‎ ‎‏می کنیم؛ و آن عبارت ازحصول معراج حقیقی و قرب معنوی و وصول به مقام‏‎ ‎‏فنای ذاتی است که در اوضاعْ به سجدۀ ثانیه، که فنای از فنا است، و در اذکار‏‎ ‎‏به «ایّاک نعبد» که مخاطبۀ حضوریّه است، حاصل شود؛ چنانچه برداشتن سر‏‎ ‎‏از سجده تا سلام، که علامت ملاقات حضّار و مراجعت از سفر است، رجوع‏‎ ‎‏به کثرت است ولی با سلامت از حجب کثرات و بقای به حقّ؛ و در اذکار‏‎ ‎‏«اهدنا الصّراط المستقیم» رجوع به خود و حصول صحو بعدالمحو است؛ و‏‎ ‎‏با اتمام رکعت، که حقیقت صلوات است، سفر تمام می شود.‏‏» 📗(سر الصلوة،ص1۳) 🔸شرح استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaborehussaini 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⊰✾✿✾❀ 🕋❀⊱⊰✾✿✾⊱ 🎆مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۷ « سرّ اجمالی نماز اهل معرفت و اهل الله » 3⃣ شرح: در کلمات اهل عرفان زیاد می‌بینیم که استدلال می‌کنند به آیۀ شریفه «کُلُّ شَیْ‌ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ» (قصص/ ۸۸) یا مثلاً «کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ* وَ یَبْقى‌ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ» (الرحمن/ ۲۶-۲۷) یا تعابیری که «لیس فی الدار غیره دیّار» ✅ در نگاه امام‌خمینی، سالک با رسیدن به فنای افعالی، اسمائی و ذاتی، افعال، صفات و ذات خود و موجودات را مستهلک در افعال، صفات و ذات حق‌تعالی می‌بیند. 🔰[ امام‌خمینی،‌ چهل حدیث، ۵۹۰ ـ ۵۹۲.] در این حال، حق در وجود او کارگر شده ، با گوش حق می‌شنود و با چشم حق می‌بیند و با زبان حق سخن می‌گوید؛ ...... 🔸شرح استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaborehussaini ادامه دارد ....
....عارف غرق تماشای حق است؛ اما به مقام جمع الجمع رسیده است، یعنی دیدن حق، او را، از این مظاهرش، باز نمی دارد. سالك مخلوقات را مشاهده مي كند، اما براي هيچ يك ارزش مستقلي نمي بيند.. @Tadaborehussaini
🍂🍁🍂 سلام برتوای تلاءلوء نور ای حقیقت هستی ای خورشید پس ابرهای غیبت باز آ ودل شکسته ی مارا مرهم گذار که سخت بی تابیم 🥀اللهم عجل لولیک الفرج @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا