#تصوف
سلام علیکم و رحمة الله
1⃣ریاضت های شاقه که صوفیه ابداع کردند و خلاف معارف اهل بیت علیهم السّلام است، تماماً استباهه.
2⃣طبق روایات اهل بیت زهد بمعنای ترک دنیا و لذاید آن از حلال نیست(لیس الزهد بتحریم الحلال و اضاعة المال) بلکه زهد به معنای عدم وابستگی به دنیا است طوری که در نظر زاهد بود و نبود دنیا و ثروت برایش مساویست. صوفیه از زهد اینطور توهم دارند که زهد به معنای ترک لذاید حلال و واداشتن نفس به مشقت های غیر معقول است مثل ترک یا کم کرن جماع یا عدم خوردن خوراکی های لذیذ یا ترک خوردن عسل و گوشت یا ترک پوشیدن لباس درست حسابی یا گوشه گیری و ذکر بی فکر که صوفیه این امور غیر معقول و غیر طبیعی را زهد می دانند.
3⃣آقای نخودکی را نیز نمی شناسیم فرد مجهول الحال و العقیده است.
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢نمونه هايى از رياضات عجيب صوفيها 3⃣ترك حيوانى در چهل روز 💠موضوع ترك حيوانى در چهل
#تصوف #نقد_تحلیل
💢يك نمونه از منطق اسلام درباره رياضت
💠امام على عليه السلام در بصره به عيادت «علاء بن زياد حارثى» كه از دوستان و ارادتمندانش بود رفته بود، در ضمن گفتگوها «علاء بن زياد» عرض كرد: اى امير مؤمنان شكايت برادرم «عاصم بن زياد» را به شما عرض مى كنم. فرمود: «مگر چه شده؟ » عرض كرد: عبايى بر خود پوشيده و از دنيا كناره گيرى كرده. فرمود: «فوراً او را بياوريد». همين كه «عاصم بن زياد» آمد، حضرت رو به او كرده و فرمود: «اى دشمن جان خود! شيطان عقلت را ربوده، تو به زن و فرزند خود چرا رحم نكردى؟ گمان مى كنى خداوند نعمتهاى پاكيزه را بر تو حرام كرده است؟ تو در پيشگاه خدا كوچك تر از اين هستى»! عاصم عرض كرد: اى اميرمؤمنان! شما خودتان اين لباس خشن و آن غذاى ناگوار را داريد (و به من اين طور مى فرماييد)؟ على عليه السلام فرمود: «بس كن! من مثل تو نيستم، خداوند به زمامداران عادل دستور داده مانند ضعيف ترين مردم زندگى كنند تا با فقرا همدردى كرده و درد فقر و پريشانى آنها را از پاى در نياورد! »
📚نهج البلاغه، خطبه ۲۰۷
🔻اين گفتار يك نمونه گويا از طرز منطق اسلام و دستوراتى است كه براى جلوگيرى از افراط و تفريط در زندگى داده است، زيرا امام على عليه السلام نخست به خانه «علاء بن زياد» كه وارد شد از وسعت بى حساب (و زرق و برق) آن تعجب كرد و او را نصيحت به اعتدال فرمود و در نقطه مقابل، برادرش را كه گرفتار تفريط شده بود نيز شديداً مورد ملامت قرار داد.
📚جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۸۵
@Talabeh_nevesht110
#سهو_النبی #شیخ_صدوق
💠نقد یک مشهور/اعتقاد شیخ صدوق به سهو النبی (قسمت اول)
📌آنچه که امروزه در السنه عوام و حتی بعضی علماء جاریست مسأله اعتقاد شیخ صدوق رحمة الله علیه به سهو النبی صلی الله علیه و آله است، طوری این مسأله در رابطه با صدوق مشهور شده که هر وقت سخن از سهو النبی می شود دنباله اش سخن صدوق است، در حالی که شیخ صدوق معتقد است انبیاء و ائمه صلوات الله علیهم سهو نمی کنند آن سهوی را که بخاطر تسلط شیطان بر انسان صورت بگیرد بلکه سهوی که ایشان نهایتا دارند اسهاء من الله است یعنی خدا بنابر مصالحی بعضی امور را از یاد امام یا نبی می برد که این مسأله عقلاً ممکن است و سمعاً روایاتی در وقوع اش است الا اینکه فردی حمل بر تقیه کند. (من لا يحضره الفقيه ج ۱ ص ۳۶۰)
🔻صدوق در این اعتقاد خود تنها نیست بلکه افرادی مثل شیخ طوسی نیز با شیخ صدوق همراهی کردند و حکم به جواز وقوع مطلق هر نوع سهوی بر امام دادند چه برسد به صدوق که هر سهوی را قبول ندارد. شیخ طوسی در تفسیر تبیان ذیل آیه وَإِمَّا یُنسِیَنَّکَ الشَّیْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرَی مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ.. گفته است: زعم کسی که بگوید امامیه سهو را بر نبی جائز نمی دانند باطل و غلط است بلکه ما طایفه امامیه سهو و نسیان را بر ایشان جائز می دانیم الا در مواردی معتقدیم ایشان سهو نمی کنند مثل سهوی که نشان از اخلال در عقل باشد یا سهو در اوامر و نواهی و اموری که خداوند به پیامبرش دستور داده تا به امت برساند. انبیا می خوابند خواب خود سهو است و مریض یا بیهوش می شوند که این همه سهو است. (التبيان في تفسير القرآن ج ۴ ص ۱۶۵)
@Talabeh_nevesht110
#تفسیر_ثعلبی #ابن_تیمیه #کتاب_شناسی
💠ثعلبی سنی هست بلا اختلاف ولی روایات نابی دارد در تفسیرش در فضائل امیرالمومنین علیه السّلام که به مذاق اکثر سنی ها نیست.
⬅️لذا ابن تیمیه در کتابش منهاج السنة می گوید: ثعلبی حتی سنی هم باشد آدم خوب هم باشد روایاتش را قبول نمی کنیم!!! چون که خبره در علم الحدیث نبوده برای همین نتونسته روایات حق و صحیحی را که (به نفع ما) است را از روایات باطل و جعلی (به ضرر ما سنی ها) جدا کند🤔
@Talabeh_nevesht110
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #کتاب_شناسی
📓آثار و تصنیفات شیخ مفید رحمة الله علیه
2⃣رسالة ایمان ابی طالب علیه السّلام
🔻از دیگر آثار مهجور شیخ مفید همین رساله شریف است که شیخ در اثبات ایمان حضرت ابوطالب نوشته و متقدمینی مثل نجاشی در آثار شیخ از این کتاب به كتاب إيمان أبي طالب یاد کردند. (رجال النجاشي ص ۳۹۹) استدلال های شیخ مفید در این کتاب بر مومن و موحد بودن پدر امیرالمومنین چند قسم است:
⬅️استدلال کرده به شدت محبت ابو طالب به رسول خدا و نصرتش و مراقبتش از حضرت با وجود اینکه پیامبر شرک و مشرکین را بر باطل و گمراهی می دانست
⬅️استدلال به اشعار ابو طالب که در مدح رسول اکرم سروده و در آن به نبوت پیامبر و به وحدانیت خداوند اقرار کرده
⬅️استدلال کرده به حدیثی که پیامبر امر فرمود در آن به غسل و تکفین و تدفین ابوطالب مثل سایر مسلمانان و فرمود: شفاعت خواهم کرد عمویم را شفاعتی که جن و انس از آن به شگفت آیند
⬅️استدلال کرده به حدیثی که پیامبر فرمود برای عمویم هر گونه خیر و نیکی و ثواب را از خداوند انتظار دارم و اگر ابوطالب مشرک بود جائز نبود چنین سخنی از پیامبر
📌شیخ مفید در آخر گفته است: بهتر است بگوییم ایمان قلبی ابوبکر و عمر و عثمان ثابت نیست با وجود اینکه این ها هیچ خیر و نصرتی به پیامبر نداشتند سابقا با حضرت دشمنی هم می کردند و یا در جنگ ها فرار می کردند و رسول خدا را تنها می گذاشتند که همه این ها موجب تردید در ایمان قلبی شان است، با اینکه ابو طالب هم لسانا و ظاهرا در نثر و نظم اقرار داشت و هم عملا با نصرت و حفاظت از جان رسول ایمان قلبی خود را نشان می داد.
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#سهو_النبی #شیخ_صدوق 💠نقد یک مشهور/اعتقاد شیخ صدوق به سهو النبی (قسمت اول) 📌آنچه که امروزه در السنه
#سهو_النبی #شیخ_صدوق
💠نقد یک مشهور/اعتقاد شیخ صدوق به سهو النبی (قسمت دوم)
📌قبلا گفتیم شیخ صدوق بیچاره بر خلاف مشهور تنها اسهاء من الله را در شرایطی و مصالحی بنابر حکمت الهی جائز می داند ولی در عین حال افرادی مثل شیخ طوسی رحمة الله علیه مطلق سهو را بر پیامبر جائز می دانند الا در ابلاغ وحی و رساندن حکم خداوند سهو را جائز نمی دانند.
🔻علاوه بر شیخ طوسی، شیخ طبرسی رحمة الله علیه نیز در تفسیر مجمع البیان از این عقیده دفاع می کند و می نویسد: امامیه(!) سهو و نسیان را در ابلاغ پیام الهی بر پیامبر جائز نمی دانند اما غیر از ابلاغ پیام الهی هر گونه سهو و نسیان را بر پیامبر جائز می دانند تا جایی که موجب اخلال در عقل نشود! چطور امامیه قائل به جواز سهو و نسیان بر پیامبر نباشند در حالی که معتقدند پیامبران می خوابند و بیهوش می شوند و این دو از قبیل سهو است!! اعتقاد به اینکه ما امامیه قائل به سهو النبی نیستیم ظن بدی است نسبت به ما !! (مجمع البيان في تفسير القرآن - ط مؤسسة الأعلمي للمطبوعات ج ۴ ص ۸۲)
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #کتاب_شناسی 📓آثار و تصنیفات شیخ مفید رحمة الله علیه 2⃣رسالة ایمان ابی طالب علی
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد
📓آثار و تصنیفات شیخ مفید رحمة الله علیه
3⃣رساله اقسام المولی فی اللسان
🔻از دیگر آثار مهجور شیخ مفید همین رساله است که نجاشی از آن به "كتاب أقسام مولى في اللسان " تعبیر کرده است. شیح در این رساله اقسام مولی و احتمالات معانی مختلف آن را در رابطه با حدیث غدیر بررسی می کند.
⬅️به اعتقاد شیخ مولی در لغت عرب ۱۰ معنی دارد که معنای حقیقی و اصلی آن "اولی به تصرف" است که باقی معانی مجازی است و با این معنای حقیقی علقه و ارتباط دارند
⬅️شیخ مفید معتقد است حدیث غدیر نص جلی و صریح در وجوب طاعت امیرالمومنین و امامت حضرت است
⬅️شیخ سپس تک تک معانی محتمل را بر روی حدیث غدیر بررسی کرده و مردود می داند مثل برده یا مالک برده یا پسر عمو یا همسایه یا ناصر و... و معتقد است بعضی از این معانی مثل مالک برده یا برده کلا مردود اند و بعضی که احتمال دارند مثل پسر عمو یا ناصر یا محب، این ها نیز مصداق لغو و عبث اند و مثلا پیامبر مردم را جمع نمی کند که بگوید آی مردم علی پسر عموی من است یا همسایه من است! بعضی نیز مثل ناصر و محب عبث بودن شان بخاطر فایده نداشتن تخصیص امیرالمومنین به آن است
⬅️سپس شیخ اشعار افرادی مثل حسان بن ثابت و قیس بن سعد و... استناد می کند که این ها که عرب فصیح بودند از مولی در حدیث غدیر امامت و اولی به تصرف را فهمیدند و پیامبر نیز برداشت شان را تأیید کرد
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢يك نمونه از منطق اسلام درباره رياضت 💠امام على عليه السلام در بصره به عيادت «علاء ب
#تصوف #نقد_تحلیل
💢لذات و هوسرانيهاى خانقاه!
💠عجيب اين است كه صوفيان با اين كه طرفدار پشت پازدن به لذايذ جسمانى هستند در بعضى از لذايذ مادى، ولع و حرص عجيبى از خود نشان مى دهند. موضوع تمايل به خوانندگى و موسيقى و رقص (كه در ميان آنها به عنوان «وجد» و «سماع» معروف است) يكى از اين موارد است كه در ميان فرقه هاى صوفيه طرفداران بسيارى دارد! افرادى كه به خانقاهها رفت و آمد داشته اند، حكايات فراوانى از خوانندگيهايى كه بوسيله جوانان نورس و زيبا كه لذات سمعى و بصرى را در يك لحظه به هم آميخته و تحويل «فقراء الى اللّه»! مى دهند نقل كرده اند!
🔻در كتاب «اسرار التوحيد فى مقامات ابى سعيد ص ۹۳» نقل شده است كه «شيخ عبداللّه باكو» (او هم از سران صوفيه است) را به سماع و رقص شيخ ابوسعيد انكار مى بود و گاه گاه اظهار مى كرد تا شبى به خواب ديد كه هاتفى آواز داد: «قوموا وارقصواللّه يعنى: «برخيزيد و براى خدا رقص كنيد»! بيدار شد و لا حول كرد و گفت: اين خواب شوريده بود كه مرا شيطان نمود. ديگر بار بخفت همچنين ديد هاتفى مى گويد «قوموا و ارقصواللّه! بيدا شد و لا حول كرد و ذكرى بگفت و سوره دو سه از قرآن بخواند، در خواب شد همان ديد، دانست كه جز حق نتواند بود! صبح برخاست و به خانقاه به زيارت شيخ ابوسعيد آمد و شيخ را ديد كه از اندرون خانه مى گفت: «قوموا و ارقصواللّه... »! شيخ ابو عبداللّة را وقت خوش گشت و آن انكارى كه از وجد و سماع (رقص و خوانندگى) شيخ در اندرون او بود برخاست!
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۸۷ و ۱۸۸
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از محمد رضا باقی اصفهانی
8.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اعتراض بعض شیعه به صلح امام مجتبی .ع. !!!
گلایه از امام زمان !!!
تسلیم بودن در مقابل امام .ع.
#فلسفه #الواحد_لا_یصدر_عنه_الا_الواحد #علامه_حلی #خواجه_نصیر
🔹خواجه نصیر الدین طوسی بر اساس مبنای فلسفی که در کتاب بظاهر کلامی خود یعنی تجرید دنبال می کند به قاعده فاسده حکماء "الواحد من جمیع الجهات لا یصدر عنه الا الواحد" قائل است، ولی علامه حلی (علیه الرحمة) قائل به بطلان این قاعده بوده و میفرماید که هیچ اشکالی ندارد فاعل واحد مختار را بیش از یک اثر و معلول باشد. سپس علامه تصریح به ضعف اقوی دلیل از دلایل مضحک فلاسفه می کند که دیگر دلایل شان به نسبت این دلیل اضعف و مضحک تر است!
@Talabeh_nevesht110
#تاریخ #سن_ام_المومنین_خدیجه
✳️یکی از دروغ های تاریخی که بین شیعیان هم رواج یافته اینکه حضرت ام المومنین در هنگام ازدواج با پیامبر ۴۵ یا ۵۰ یا ۴۰ سال داشت!! در حالی که در خود منابع اهل سنت حکایت کردند سن ام المومنین خدیجه علیها السّلام هنگام ازدواج با پیامبر حدود ۲۸ یا ۲۵ این ها بوده است گرچه اختلاف است:
1⃣وَعَنِ ابْنِ عبَّاس كَانَ عُمُرُهَا ثَمَانِيًا وَعِشْرِينَ سَنَةً.
📚البدايه والنهايه - ط احياء التراث ج ۵ ص ۳۱۴
2⃣يقال: تزوجها وهو ابن ثلاث وعشرين سنة، وهي ابنة ثمانی وعشرين سنة.
📚انساب الاشراف للبلاذري ص ۹۸
3⃣وَكَانَ لَهَا يَوْمَ تَزَوَّجَهَا ثَمَانٌ وَعِشْرُونَ سَنَةً.
📚المستدرك على الصحيحين ج ۳ ص ۲۰۰
4⃣قيل ثمان و عشرين و قيل خمس و عشرين.
📚السيرة الحلبية ج ۱ ص ۲۰۴
5⃣ويقال كان ابن ثلاث وعشرين سنة وخديجة بنت ثمان وعشرين سنة.
📚المحبر للبغدادی ص ۷۹
6⃣بیهقی نیز گفته است: خدیجه در سال دهم بعثت هنگام وفات ۵۰ سال داشت و ۱۵ سال قبل از بعثت با پیامبر ازدواج نموده بود که با این اعتراف نتیجه می شود اینکه خدیجه هنگام ازدواج ۲۵ سال داشته است.
📚دلائل النبوة ج ۲ ص ۷۱ و ۷۲
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تاریخ #سن_ام_المومنین_خدیجه ✳️یکی از دروغ های تاریخی که بین شیعیان هم رواج یافته اینکه حضرت ام المو
#تاریخ #سن_ام_المومنین_خدیجه
📌از محققین و علمای اهل سنت جناب دکتر اکرم ضیاء العمری در رابطه با سن ام المومنین خدیجه علیها السّلام می نویسد:
💠وقد أنجبت خديجة من رسول الله ذكرين وأربع إناث مما يرجح رواية ابن إسحاق، فالغالب أن المرأة تبلغ سن اليأس من الإنجاب قبل الخمسين.
🔹حضرت خدیجه برای رسول خدا صلی الله علیه و آله دو پسر و چهار دختر بدنیا آورد و این مسأله من جمله از اموری است که موجب ترجیح روایت ابن اسحاق بر دیگر روایات سن حضرت است چرا که غالب در زنان این است که قبل از ۵۰ سالگی به سن یائسگی می رسند و دیگر نمی توانند باردار شوند.
📚السيرة النبوية الصحيحة محاولة لتطبيق قواعد المحدثين في نقد روايات السيرة النبوية جلد : 1 صفحه : 113
🔖نکته: روایت ابن اسحاق همان روایتی است که حاکم در مستدرک نقل کرده که حضرت ام المومنین خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر ۲۸ سال داشت.
📝عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ: أَنَّ أَبَا طَالِبٍ وَخَدِيجَةَ بِنْتَ خُوَيْلِدٍ هَلَكَا فِي عَامٍ وَاحِدٍ، وَذَلِكَ قَبْلَ مُهَاجِرٍ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى الْمَدِينَةِ بِثَلَاثِ سِنِينَ، وَدُفِنَتْ خَدِيجَةُ بِالْحَجُونِ، وَنَزَلَ فِي قَبْرِهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، 👈وَكَانَ لَهَا يَوْمَ تَزَوَّجَهَا ثَمَانٌ وَعِشْرُونَ سَنَةً.👉
📚المستدرك علی الصحیحین ج ۳ ص ۲۰۰
@Talabeh_nevesht110