تربیت و آموزش
#تربیت_در_محیط_آموزشی 👈 #مربیان_با_دقت_بخوانند🔽 🔸در روایتی آمده است که پیغمبر اکرم (صلّی الله ع
#تربیتِ_خود ، مقدّم بر #تربیت_دیگران
🔸در نهج البلاغه آمده است: «وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ».
💬یعنی کسی که به #خودش آموزش میدهد و #خود را #تربیت می کند، بیشتر از معلّم و مربّی دیگران سزاوار احترام و بزرگداشت است.
🔸اگر خودت به خودت چیزی یاد دهی، بعد هم #خودت را تربیت کنی، تو برای تجلیل #سزاوارتر از آن کسی هستی که دیگران را آموزش می دهد و تربیت می کند.
🔹یعنی تو «خودت» #مقدّمی که شعور پیدا کنی و روش اخلاقی و روش رفتاری صحیح را بیاموزی.
🔸لذا کسی که دارد خودش را می سازد، او سزاوارتر است که تجلیل شود تا آن کسی که از خود #غافل است و دنبال #سازندگی_دیگران رفته است.
تربیت و آموزش
#ساکت_کردن_بچه_ها در کلاس: 👈 شما چطوری بچهها رو سر کلاس #ساکت میکنید؟ 🔴 معلمی برای ساکت کردن دان
👈شما چطوری بچهها رو سر کلاس ساکت میکنید؟
♦️ بررسی تکنیکهای موثری که برخی معلمان برای معطوف ساختن توجّه دانشآموزان به کار میگیرند:
🔹آموزگاری که برای جلب توجّه دانشآموزان به خاموش و روشن کردن چراغ اقدام میکند (هوش مکانی).
🔸 دبیری که از #سکوت برای یادآوری و وظایف دانشآموزان استفاده میکند (هوش درون فردی)
✴️ تمام اینها بر لزوم بهکارگیری روش های #غیر_زبانی جهت معطوف ساختن توجّه دانشآموزان تاکید دارد.
🅾️ چند شیوهی جلب توجّه دانشآموزان در کلاسهای درس:
1️⃣ #شیوهی_غیر_زبانی:
روی تختهی کلاس بنویسید: «لطفاً ساکت»
2️⃣ #شیوهی_موسیقیایی:
یک عبارت ریتمیک را همراه دست زدن بیان کنید و از دانشآموزان بخواهید آن را تکرار کنند.
3️⃣ #شیوهی_حرکتی_جسمانی:
انگشت اشاره ی خود را با علامت سکوت روی لبها بگذارید و دست دیگران را بالا ببرید.
از دانشآموزان بخواهید تا حالات شما را انعکاس دهند.
4️⃣ #شیوهی_مکانی:
تصویری از یک کلاس مرتّب و آرام روی تخته قرار دهید و با چوب به آن اشاره کنید.
(در این حالت حتّی میتوان با حالتی طنز طوری وانمود کرد که مثلاً این یکی از آرزوهای ماست)
🔸ادامه دارد...
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#کودکان_دیر_آموز 💢 ویژگیهای عاطفی #کودکان_دیرآموز : 👈اعتمادبه نفس آنها پایین است. 👈ضعف در انگی
#کودکان_دیرآموز
🔻اصول آموزش دانش آموزان دیرآموز:
👈۱.اصل یادگیری از طریق عمل کردن:
🔹دانش آموزان دیرآموز، توانایی #محدودی برای انجام کارهای ذهنی دارند،
لذا یادگیری آنها باید همراه #عمل_کردن باشد و از هر موقعیتی و در هر مکانی باید به منظور آموزش استفاده کرد.
👈۲. اصل به کارگیری حواس و تربیت حواس:
🔹در امر آموزش هر چه #حواس بیشتری به کار گرفته شود، آن آموزش موفق تر است.
👈۳. اصل توجه به زنجیره ای بودن مهارت ها و دانش ها:
مهارت ها و دانش ها به مانند #حلقه_های_زنجیر با یکدیگر مرتبط هستند لذا در امر تدریس باید به این ارتباط و پیوستگی توجه داشت و مهارت یا دانش جدید باید با مهارت یا دانش قبلی مرتبط باشد و به تدریج بر دشواری، دقت و صراحت آن افزوده شود.
https://eitaa.com/Tarbiatm
مادر شیخ مرتضی انصاری.mp3
3.24M
🎵🎵🎵🎵🎶🎶🎶🎶
💠 حجت الاسلام و المسلمین #عالی
🔰موضوع : #مادر شیخ مرتضی انصاری‼️
https://eitaa.com/Tarbiatm
#این_طور_محاسبه_کنیم!
👈بايد ببينيم كه دل به چه كسى داده ايم؟
👈 كجا و با چه كسى بودهايم؟
🔵 اين طور محاسبه كنيم!
👈بايد ببينيم مايى كه از صبح تا شب مىخنديم، چه عواملى موجب اين شادى و رنج شده است؟
👈چه كسى حاكمِ دل ما بوده است؟
👈با چه چيزهايى مأنوس بوده ايم؟
👈 دلى را كه عرش و پايتخت خدا و حريم حرم الهى است، از چه چيزهايى پُر كرده ايم؟
👈آيا حاكم دل ما خدا بوده؟
👈قرار دلِ بىقرارِ ما خدا بوده؟
👈 انس ما با خدا بوده؟
👈چرا به ديگرى دل بستيم؟
👈چرا به غير او دل داديم؟
✅✅بايد اين گونه محاسبه كنيم تا خود بفهميم كه بدهكاريم...
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان ادامه 🔵 اصل مشورت ... ✅در اصل مشورت کردن چند نکته هست: 👈اینکه ما برای
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
🔵 خانواده محیط اصلی #پرورش نوجوان محسوب می شود.
🔵رفتار و کردار اخلاقی و تامین زندگی بدون اضطراب، نوجوان را به سوی #تقوا و درستکاری سوق مي دهد.
🔴بی توجهی و #سهل_انگاری نسبت به تربیت نوجوان و تامین نکردن #عشق، #توجه، #دلسوزی و #راهنمایی از طرف والدین، نوجوان را به سوی بی بند و باری، نومیدی، عصیانگری می برد.
🔵 پاسخ درست به #خواهش_های_روانی و تمایلات درونی کودک و نوجوان از اساسی ترین مسائل تربیتی است.
🔵حضور پویای والدين در کانون خانواده از جنبه تربیتی از اهمیت زیادی برخوردار است.
🔴بی تفاوتی، خونسردی و سکوت دائمی والدين تاثیر #منفی بر نوجوان دارد.
🔵رابطه پویا و فعال والدین و نوجوان موجب می شود که او بدون ترس و واهمه مسائل خود را با آنان در میان بگذارد و راهنمایی بخواهد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#دست_خطِ_فرزند 👈۲۶- پرتاب اشيا به طرف هدف معين يا گرفتن اشيا متحرک در فضا 👈۲۷- ريختن آب درون ليوان
👈۳۱. انداختن حلقه های پلاستيكی دور چوب عمودی
👈۳۲- كشيدن ماشين با نخ از بين موانع
👈۳۳- ارائه تصويری از شخصيت های كارتونی مناسب و مورد علاقه كودكان و درخواست از وی جهت چسباندن كاموا با كمک چسب مايع روی خطوط تصوير
👈۳۴- استفاده از بازی های كامپيوتری كه موارد بالا در آن ها باشد.
#پایان
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#پیامدهای_تربیتی_عبرت 🔸یعنی زمانی انسان به بینش و #بصیرت می رسد که به شنیدن اکتفا نکند، بلکه در شن
#عبرت، انتقال تجارب
🔸مرور بر آثار و تاریخ پیشینیان، فایده دیگری نیز به دنبال دارد و آن #کسب_تجارب است.
🔹 انسانها در طول زندگی سعی می کنند هر امری را یک بار تجربه کنند و یک خطا را چند بار مرتکب نشوند،
🔸علاوه بر این خرمندان تلاش می کنند که حتی خطایی را که دیگران تجربه کرده اند، مرتکب نشوند
🔹و در واقع سعی دارند از تجارب دیگران استفاده کنند، چرا که از عاقل چیزی غیر از این انتظار نیست:
💬اِنَّمَا الْعاقِلُ مَنْ وَ عَظَتْهُ التَّجَارُبُ.
همانا عاقل کسی است که تجربه ها او را پند دهند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#تربیتِ_خود ، مقدّم بر #تربیت_دیگران 🔸در نهج البلاغه آمده است: «وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُ
#تربیت_در_محیط_آموزشی
👈 #علم_و_ادب در کنار یکدیگر، در تمام محیط ها
💬 امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
«لَا يَزَالُ الْمُؤْمِنُ يُورِثُ أَهْلَ بَيْتِهِ الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ الصَّالِحَ حَتَّى يُدْخِلَهُمُ الْجَنَّةَ».
👈 یعنی مؤمن دائماً برای خاندانش علم و ادب به جا می گذارد تا آنها را به بهشت وارد کند.
👆 این روایت مربوط به محیط خانوادگی است؛ امّا من این را خواندم که بگویم در آنجا هم علم و ادب کنار همدیگر است.
🔸لذا مؤمن این طور است که اوّل برای خاندان خودش «علم» می گذارد و یکی هم «ادب شایسته»؛
🔹 یعنی هم تعلیم و هم تربیت.
در مجموعه معارف ما، چه در آیات و چه در روایات، محیط آموزشی همراه با تربیت مطرح شده است.
🔹 یعنی #محیط_تعلیمی باید همراه با #تربیت باشد
🔸 اینکه می گوییم باید همراه باشند، یعنی این دو باید با هم و دوشادوش هم باشند.
https://eitaa.com/Tarbiatm