#هدف_از_امتحان_چیست ؟
🔰نگاهی به شیوه های نوین ارزشیابی
👈به راستی در امتحان گرفتن از بچه ها، چه هدفی را دنبال می کنیم؟
👈چه کسی را ارزیابی می کنیم؟ #خودمان،
#دانش_آموز،
#نظام_آموزشی
#یا_هر_سه را؟
👈آیا به راستی آن که در جریان یک آزمون #کتبی دو ساعته، بالاترین امتیاز را می آورد، همان است که هدف های آموزشی در مورد او بیشتر تحقق پیدا کرده است؟
👈آیا به واقع با این شیوه آنچه را باید اندازه گیری کنیم، اندازه می گیریم؟
👥ما معلمان زمانی دانش آموز بوده ایم. در آن زمان خیلی خوب احساس می کردیم و باور داشتیم که بسیاری از ارزش های خوب همان هایی هستند که قابل اندازه گیری نیستند، ولی امروز آن باور را #فراموش_کرده_ایم.
https://eitaa.com/Tarbiatm
#هدف_از_امتحان_چیست ؟
🔰 واژه ارزشیابی به معنای یافتن ارزش هاست.
یافتن آنچه #نه_در_زمان_محدود، بلکه در فرایند آموزش و تلاش برای یادگیری و آموختن حاصل می شود.
👈به عنوان معلم باید عمیقا باور داشته باشیم که هر دانش آموز قابلیت رشد و یادگیری را دارد به شرط آنکه ما آن #ابزار_سنتی را که بدون توجه به #تفاوت_های_فردی، به دنبال یافتن #نقطه_ضعف هاست، رها کنیم
و ابزاری بسازیم که توانایی های او را شناسایی کند، به دانش آموز اعتماد به نفس بخشد
و براساس این باور عمل کند که آموزش
و ارزشیابی فرایندهایی در هم تنیده اند.
✅ #ارزشیابی یک فرایند نظام یافته (سیستماتیک) برای جمع آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات است تا تعیین شود که آیا هدف های موردنظر تحقق یافته اند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی؟
⛔ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به نمره دادن و صدور گواهینامه خلاصه نمی شود بلکه یکی از اهداف اصلی آن کمک به معلم در شیوه های آموزشی خود و رفع نواقص یادگیری دانش آموزان است،
👈در صورتی که ارزشیابی صحیح و مناسبی صورت نگیرد، تبعاتی همچون #کاهش_علاقه به دانش آموزان،
#هدر_رفتن_سرمایه های مادی و انسانی،
#افزایش_نرخ_مردودی و تکرار پایه،
#اختلال_در_رشد عاطفی دانش آموزان،
#از_میان_رفتن_خلاقیت و... را در پی خواهد داشت.
👈بنابراین
#مشاهده_دانش_آموزان در کلاس درس، آزمایشگاه و سایر موقعیت های پرورشی،
#استفاده_از_گفت_وگوهای غیررسمی و مصاحبه،
#بررسی_کارهای_علمی_دانش_آموزان،
#اجرای_آزمون_های_متفاوت
و...
از مهمترین فعالیت های آموزشی معلمان قلمداد می شود.
https://eitaa.com/Tarbiatm
هدایت شده از تربیت و آموزش
👈ایا اخلاق و رفتار ما مهدوی هست؟
◀اللهم عجل لولیک الفرج
بحق الحسین علیه السلام
هدایت شده از تربیت و آموزش
🌸#امام_سجاد(ع):🌸
✍... #بهترين_مردم هر زمان، كسانى هستند كه #ظهور_مهدى(عج) را #انتظار میکشند.
📚بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲.
◀اللهم عجل لولیک الفرج
https://eitaa.com/Tarbiatm
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سرود_آقازاده ❗❗❗❗❗❗
📌 #جنجالی_ترین_سرودی که تاکنون در این ۴۰ سال عمر انقلاب سروده
و خوانده شد!
#سرود_آقازاده مدتها توقیف بود⛔
و اجازه انتشار به آن داده نمی شد،
اما بالاخره اجازه انتشار پیدا کرد.
🔹 #حتما_گوش_کنید و به دست هر تعداد مخاطب و گروه که می توانید برسانید.
https://eitaa.com/Tarbiatm
#تحلیل_رنج_ها
رنج ها را تحليل كن كه از كجا برخاسته اند.
🔹آيا خودت به وجود آورده اى؟ پس بگذار.
🔹آيا ديگران برايت ساخته اند؟ پس خراب كن
🔹و اگر از اين هر دو نيست، پس بكوش كه بهره اش را بگيرى و درسش را بخوانى!
📚مسئولیت و سازندگی، ص259
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 👈 اصل پذیرش و احترام 🔸مهمترین مسئله این است که فرزند نوجوان شما بداند
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
🔵 ادامه
اصل پذیرش و احترام
#دومین_چیزی که وجود دارد شخصیت اوست و بداند که برای ما قابل احترام است
✅اگر از قبل به او آقا و خانم خطاب نمیکردیم از این پس او را خانم یا آقا صدا کنیم.
💬و دلیل این را هم بگوییم تو دیگه برای خودت مردی شدی. تو دیگه برای خودت خانمی شدی.
🔹و حق و حقوقش را به او بگوییم.
💬به او بگوییم تو می توانی اظهارنظر کنی.
💬تو اگر مخالف نظری هستی، می توانی بگویی.
🔹از این به بعد اصول ارتباط درست را به او یاد می دهیم.
💬تو میتوانی در مورد خواسته ات صحبت کنی.
💬تو میتوانی نیازت را بیان کنی.
💬یا تو میتوانی در مورد احساست صحبت کنی.
💬دوباره در مورد نیازهايت صحبت می کنیم.
🔹اینها همه #چهار_نکته اصل پذیرش و احترام را می گوید.
که این اصل پذیرش و احترام زمینه ساز پذیرش و احترامی است که
قرار است در آينده او برای من داشته باشد.
بنابراين :
#محترم_شمردن_نوجوان
#احترام_به_شخصیت_و_حقوق_او
#توجه_به_نیازهای_همه_جانبه_او
و #پذیرش_او_همانطور_که_هست
از مهمترین اصول برقراری ارتباط است.
✅والدین محترم نکات ذکر شده را با دقت مورد توجه و استعمال قرار دهند.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#آموزش_آداب_در_کودکی #رفتارهایی که باید به کودکمان بیاموزیم: 👈 ۵.اگر کوچکترین تردیدی درباره انجام
#آموزش_آداب_در_کودکی
#رفتارهایی که باید به کودک آموخت:
👈۹- هنگامی در خانه دوستت هستی،
به یاد داشته باش که از والدین دوستت به خاطر اجازه دادن به رفتن به خانه آنها #تشکر کنی.
👈۱۰- اگر دری بسته بود، پیش از وارد شدن، ابتدا #در_بزن، و منتظر بمان تا ببین پاسخی داده میشود یا نه.
👈۱۱- هنگامی که #تلفن_میزنی، اول خودت را معرفی کن و بعد بپرس آیا میتوانی با شخص مورد نظرت صحبت کنی یا نه.
👈۱۲- به دیگران #احترام بگذار و اگر به تو هدیهای دادند، بگو: "متشکرم."
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
از کارآمدترین #روشهای_تربیتی که در قرآن و سیره پیشوایان دینی آمده، #روش_عبرت است. 🔹عبرت حالتی است
🔹قرآن کریم کلمه «عبرت» و اعتبار را به کار برده و اهل بصیرت را بر آن ترغیب کرده است:
🔆فَاعْتَبِروُا یَا اُولِی الاَبْصَارِ.
پس عبرت بگیرید ای صاحبان چشم.
🔹قرآن در جای دیگر هدف از بیان داستانها و وقایع تاریخی را عبرت پذیری می داند:
🔆لَقَدْ کَان فِی قِصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاِوُلِی الالْبَاب.
در سرگذشت آنان درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود.
🔹حضرت علی(ع) که خود قرآن ناطق است با اشاره به برنامه عبرت آموزی قرآن، چنین می فرماید:
🔆تَدَبَّرُوا آیَاتِ الْقُرْآنِ وَ اعْتَبِرُوا بِهِ فَإِنَّهُ اَبْلَغُ الْعِبَرِ.
در آیه های قرآن بیندیشید و به (وسیله) آن پندگیرید، زیرا که آیات قرآن رساترین عبرتهاست.
تربیت و آموزش
🔹قرآن کریم کلمه «عبرت» و اعتبار را به کار برده و اهل بصیرت را بر آن ترغیب کرده است: 🔆فَاعْتَبِروُا
درباره عبرت #چندین_سؤال مطرح است:
💡 1. عبرت چیست؟
💡 2. آیا عبرت روش تربیتی است؟
💡 3. در صورت روش بودن، روش خود تربیتی است یا دیگر تربیتی؟
💡 4. حوزه کاربرد آن کجاست؟
💡 5. رابطه آن با مبنا، هدف و اصل تربیتی چگونه است؟
💡 6. نقش آن در تربیت چیست؟
💡 7. منابع و شیوه های عبرت آموزی کدامند؟
✅در روزهای آینده به این سوالات پاسخ خواهیم داد تا #مربیان_گرامی بتوانند در مسیر تربیتِ متربیان خود
از این روش حداکثر استفاده را داشته باشند.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#هدف_از_امتحان_چیست ؟ 🔰 واژه ارزشیابی به معنای یافتن ارزش هاست. یافتن آنچه #نه_در_زمان_محدود، بلکه
#ارزشیابی
گاهی امتحان یا هر نوع ارزشیابی دیگر،
به منظور اتخاذ تصمیم های مهم و غالبا غیر قابل تغییر در مورد وضع آینده هر یک از دانش آموزان در دستگاه آموزش و پرورش به کار برده می شود.
نتیجه حاصل از اجرای این نظام، اثر نامطلوب آن بر امر #آموزش و بر #رفاه دانش آموزان می باشد.
🔵 ارزشیابی معتبر به همراه آموزش معتبر امکان پذیر است:
#مهم 👈 علمای فن آموزش و ارزشیابی معتقدند که قبل از این که معلم در طراحی یک سیستم ارزشیابی معتبر بکوشد، باید #شیوهِ_آموزش_خود را اصلاح کند.
💬آنان معتقدند که تنها زمانی معلم می تواند به #شیوه_معتبر_ارزشیابی رو کند که #شیوه_آموزش او اعتبار داشته باشد.
آنان برای چنین آموزشی ویژگی های زیر را قایل هستند:🔽🔽🔽
👈۱) آموزش باید با #پژوهش همراه باشد:
دانش آموز هنگامی که #عملاً تحقیق می کند، در ساخت مفاهیم سهیم می شود.
👈ادامه دارد...
https://eitaa.com/Tarbiatm
✅ عوامل اعراض از رسول
🔶 استاد #علی_صفایی_حائری
سؤال اساسى اين است كه چطور كسانى كه محبّت رسول را در دل داشتند و از او اطاعت مى نمودند، با او درگير شدند و به او پشت كردند؟ آنچه مهمّ است، تحليل اين سؤال است كه توصيف قضايا و وقايعى كه اتفاق افتاده، تنها كفايت نمى كند و جوابگو نخواهد بود.
دو عامل اساسى وجود دارد كه آدمى را حتى در برابر خداى مهربان به لجاجت و عناد مى كشاند.
در قرآن آمده: «وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَيْقَنَتْهَا انْفُسُهُمْ ظُلْمَاً وَ عُلُوَّاً- #نمل،14»
✅ ظلم و علّو دو عامل اساسى هستند. تجاوزگرى و برترى طلبى و قدرت طلبى از عواملى هستند كه باعث مى شود تو حتى با يقينى كه دارى، منكر شوى و با رسول درگير و به او پشت كنى و نه با رسول كه حتى در مقابل خداى مهربان قد علم كنى و با او درگير شوى.
«تَلْكَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوَّاً فِى الارْضِ وَ لَا فَسَاداً- قصص،83»
بهره مند شدن و رسيدن به دارالآخرة براى كسانى است كه حتّى اراده ى علوّ و برترى طلبى و فساد در زمين را نداشته اند.
📚 #روزهاى_فاطمه ، ص62
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 🔵 ادامه اصل پذیرش و احترام #دومین_چیزی که وجود دارد شخصیت اوست و بدا
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
🔵اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن
وقتی با نوجوان روبرو می شويد حتی اگر از او #عصبانی هستید، نه با حرکات بدنتان و نه با زبانتان نبايد با او مواجه شويد
يعني او نبايد احساس کند که شما مي خواهيد به او #حمله، #تنبیه، #قضاوت يا اورا ارزیابی کنيد.
🔹عبارات و کلماتی هم که استفاده می کنید بايد همه #مثبت باشند، #تشویقی_برای_تغییر باشد؛
🔹 ابتدا با یک #نکته_مثبت از نوجوانتان #شروع_کنيد،
سپس مطلبی اصلي که مدنظرتان است بگوييد
و در باره آن مسئله صحبت کنید و #مجدد یک نکته مثبت بگویید.
💬مثلا به او بگویيد «از اینکه ما بچه ای داریم که اهل درس است و اخلاق و رفتار خوبي دارد خوشحالیم؛ اما به او یادآوری می کنیم زمان استفاده از #تبلت را مدیريت کند، زيرا من و پدر را #نگران کرده است.»
💬 #مجدد از او تعریف می کنید. «ما از هوش و استعدادت حیفمان میآید. برای اینکه امیدواریم تو یک آدم موفقی خواهی شد و نگران تو هستیم.»
🔸🔸هنگامی که با نوجوانی روبرو می شوید، سعی کنید با او #برخورد_مثبتی داشته باشید، از کلمات و عبارات تشویق آمیز استفاده کنید و به دنبال #نکات_مثبت او باشید، نه عیب جویی و ایراد گرفتن از او.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#آموزش_آداب_در_کودکی #رفتارهایی که باید به کودک آموخت: 👈۹- هنگامی در خانه دوستت هستی، به یاد داش
#آموزش_آداب_در_کودکی
👈۱۳- در مقابل بزرگسالان از #کلمات_ناشایست استفاده نکن.
استفاده تو از این کلمات باعث ناراحتی و نارضایتی آنها میشود.
👈۱۴- افراد را با نامهای #تحقیرآمیز صدا نزن.
👈۱۵- دیگران را به هیچ دلیلی #مسخره نکن.
این کار باعث میشود در نظر دیگران آدم ضعیفی به نظر برسی، و بدان که #دست_انداختن_دیگران کار نادرستی است.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
🔹قرآن کریم کلمه «عبرت» و اعتبار را به کار برده و اهل بصیرت را بر آن ترغیب کرده است: 🔆فَاعْتَبِروُا
#پاسخ_سوال_یک
#عبرت_چیست؟
عبرت بر وزن فِعْلَه از ریشه «عَبَر» است که به معانی مختلفی چون: تفسیر کردن، #سنجیدن، عبور کردن، تعجب کردن و غیره آمده است.
🔸وجه این معانی، انتقال از حالی به حالی دیگر است، چنانکه راغب اصفهانی در «مفردات» می گوید: «اَصْلُ العِبَرِ تَجَاوُزٌ مِنْ حَالٍ اِلَی حَالٍ».
🔹 اگر نگوییم در تمام معانی، دست کم در بیشتر آنها نوعی جابجایی و #انتقال قابل درک است.
🔸در عبرت و اعتبار نیز همین معنی مشاهده می شود، چرا که اهل لغت، این دو را به معنای پند و اندرز گرفتن ذکر کرده اند، و در پند و اندرز، #انسان از نقل یک سخن و یا جریان تاریخی به معنایی ماورای آن #منتقل_می_شود و در اثر آن، حالتی خاضعانه و خاشعانه در برابر حق، برای او پدید می آید.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#پاسخ_سوال_یک #عبرت_چیست؟ عبرت بر وزن فِعْلَه از ریشه «عَبَر» است که به معانی مختلفی چون: تفسیر کر
🔹راغب، عبرت را چنین معنا می کند:
الاِعْتِبَارُ وَالعِبْرَةُ [هِیَ] الْحَالَةُ الّتِی یَتَوَصَّلُ بِهَا مِنْ مَعْرِفَةِ الْمُشَاهَدِ اِلَی مَا لَیْسَ بِمُشَاهَد.
عبرت حالتی است که در آن معرفت ظاهری و محسوس، سبب درک معرفت باطنی و غیرمحسوس می گردد و انسان از امور مشهود به امور نامشهود منتقل می شود.
👈روشن است که هرگونه انتقال و عبور از ظاهر به باطن و از سطح به عمق را #نمی_توان_عبرت_نامید، بلکه این انتقال و عبور دارای نکات و قیود خاصی است که در پی می آید:
👈 #نکته_اول اینکه بین ظاهر و باطن، نباید رابطه ای اعتباری و قراردادی و یا التزامی وجود داشته باشد.
🔔 مثلاً اگر از شنیدن صدای زنگ، شنونده به باطن آن یعنی وجود فردی در پشت در، پی برد و با دیدن یک علامت خاص، بیننده به یک پیام قراردادی منتقل شود، آن را عبرت #نمی_گویند، زیرا اوّلی دلالت التزامیه دارد و دوّمی، انتقال از طریق قرارداد قبلی صورت می گیرد.
🔸ادامه دارد
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#ارزشیابی گاهی امتحان یا هر نوع ارزشیابی دیگر، به منظور اتخاذ تصمیم های مهم و غالبا غیر قابل تغییر
👈۱)آموزش باید با #پژوهش همراه باشد:
دانش آموز هنگامی که عملا تحقیق می کند، در ساخت مفاهیم سهیم می شود.
👈۲) آموزش باید سعی در #تلفیق_دانش داشته باشد:
آموزش دانش های مجزا و #قطعه_قطعه به دانش آموز باعث می شود تا او نتواند از آموخته ها در زندگی روزمره خود که کاربرد تلفیقی آموخته ها را می طلبد، استفاده کند.
👈۳) ارزشیابی #ارزشی بیش از #موفقیت_در_جلسات_امتحان داشته باشد:
علمای آموزش معتقدند که آموزش های رسمی باید در خارج از کلاس و در زندگی روزمره کاربرد داشته باشد.
بنا بر این دانش آموزان باید مهارت های لازم برای زندگی کردن را در مدرسه فرا بگیرند.
👈۴) دانش آموزان #زندگی_گروهی را اصل قرار دهد:
توجه به کار گروهی، باید جای خود را در برنامه آموزش و نیز ارزشیابی باز کند تا به آنها اعتبار ببخشد.
👈ادامه دارد
https://eitaa.com/Tarbiatm
☑ عظمت مصيبت رسول (ص)
(فرازهایی از خطبه حضرت فاطمه س)
🔸 #علی_صفایی_حائری
شما مى گوييد محمد (ص) رسول خدا از دنيا رفته؟ «فَخَطْبٌ جَلِيلٌ»، درست است. مرگ رسول خدا بزرگ است.
«اسْتَوْسَعَ وَهْيُهَ»؛ شكاف بزرگى است. «و اسْتَنهَرَ فَتْقُةُ و انْفَتَقَ رَتْقُهُ»؛ و درّه اى است بسيار گسترده و باز.
«اظْلِمَتِ الارْضُ لِغَيْبَتِهِ وَ كُسِفَتِ الشَّمْسُ وَ القَمَرُ وَانْتَثَرَتِ النُّجُومُ لِمُصِيبَتِه وَ اكَدَتِ الآمَالُ وَ خَشَعَتِ الجِبَال»؛ زمين از نبود حضرت تيره و تار شد و از اين مصيبت وارده، خورشيد و ماه، نور خود را از دست دادند و ستارگان از هم پاشيده شدند. و كوهها با تمام غرورشان سر فرود آوردند و آرام شدند.
◾ «وَ اضِيعَ الحَرِيمُ وَ ازيِلَتِ الحُرْمَةُ عِنْدَ مَمَاتِهِ»؛ وقتى رسول خدا از دنيا رفت، حريمها به هم ريخت و حرمتها فراموش گشت.
«فَتِلْكَ وَاللَّهِ النَّازِلَةُ الكُبْرَى ...»؛ پس آنچه كه از مرگ رسول خدا بدست آمده، خيلى بزرگتر است، اينكه انسان حريمها و حرمتها را فراموش كند.
اندازه ها و حدود را زير پا بگذارد. اين مصيبتى است عظمى ...
«اعْلَنَ بِهَا كِتَابُ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ فِى افْنِيَتِكُمْ وَ فِى مُمْسَاكُمْ وَ مُصْبِحِكُمْ»؛ اين قرآن است كه از اين مصيبت خبر مى دهد و شب و روز، جلوى خانه هاى شما فرياد مى زند.
«يَهْتِفُ فِى افْنِيَتِكُمْ هِتَافاً وَ صُرَاخاً وَ تِلَاوَةً ...»؛ بلند هم فرياد مى زند؛ كه:
«أفَانْ مَاتَ اوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُم عَلَى اعْقَابِكُمْ وَ مِنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْيَضُّرُ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِى اللَّهُ الشَاكِرِينَ».
اگر به گذشته هايتان بازگشت كنيد، به چيزى ضرر نمى زنيد، ولى اگر پايدارى كنيد، شكر معرفتتان را بدست آورده ايد. شكر آن نعمتهايى را كه بدست آورده بوديد، ادا كرده ايد.
📚 روزهاى فاطمه(س)، ص: 74
https://eitaa.com/Tarbiatm