eitaa logo
تربیت و آموزش
795 دنبال‌کننده
754 عکس
325 ویدیو
32 فایل
تربیت فرزند کارشناس تربیت فرزند
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت و آموزش
🔹قرآن کریم کلمه «عبرت» و اعتبار را به کار برده و اهل بصیرت را بر آن ترغیب کرده است: 🔆فَاعْتَبِروُا
؟ عبرت بر وزن فِعْلَه از ریشه «عَبَر» است که به معانی مختلفی چون: تفسیر کردن، ، عبور کردن، تعجب کردن و غیره آمده است. 🔸وجه این معانی، انتقال از حالی به حالی دیگر است، چنانکه راغب اصفهانی در «مفردات» می گوید: «اَصْلُ العِبَرِ تَجَاوُزٌ مِنْ حَالٍ اِلَی حَالٍ». 🔹 اگر نگوییم در تمام معانی، دست کم در بیشتر آنها نوعی جابجایی و قابل درک است. 🔸در عبرت و اعتبار نیز همین معنی مشاهده می شود، چرا که اهل لغت، این دو را به معنای پند و اندرز گرفتن ذکر کرده اند، و در پند و اندرز، از نقل یک سخن و یا جریان تاریخی به معنایی ماورای آن و در اثر آن، حالتی خاضعانه و خاشعانه در برابر حق، برای او پدید می آید. https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#پاسخ_سوال_یک #عبرت_چیست؟ عبرت بر وزن فِعْلَه از ریشه «عَبَر» است که به معانی مختلفی چون: تفسیر کر
🔹راغب، عبرت را چنین معنا می کند: الاِعْتِبَارُ وَالعِبْرَةُ [هِیَ] الْحَالَةُ الّتِی یَتَوَصَّلُ بِهَا مِنْ مَعْرِفَةِ الْمُشَاهَدِ اِلَی مَا لَیْسَ بِمُشَاهَد. عبرت حالتی است که در آن معرفت ظاهری و محسوس، سبب درک معرفت باطنی و غیرمحسوس می گردد و انسان از امور مشهود به امور نامشهود منتقل می شود. 👈روشن است که هرگونه انتقال و عبور از ظاهر به باطن و از سطح به عمق را ، بلکه این انتقال و عبور دارای نکات و قیود خاصی است که در پی می آید: 👈 اینکه بین ظاهر و باطن، نباید رابطه ای اعتباری و قراردادی و یا التزامی وجود داشته باشد. 🔔 مثلاً اگر از شنیدن صدای زنگ، شنونده به باطن آن یعنی وجود فردی در پشت در، پی برد و با دیدن یک علامت خاص، بیننده به یک پیام قراردادی منتقل شود، آن را عبرت ، زیرا اوّلی دلالت التزامیه دارد و دوّمی، انتقال از طریق قرارداد قبلی صورت می گیرد. 🔸ادامه دارد https://eitaa.com/Tarbiatm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت و آموزش
#ارزشیابی گاهی امتحان یا هر نوع ارزشیابی دیگر، به منظور اتخاذ تصمیم های مهم و غالبا غیر قابل تغییر
👈۱)آموزش باید با همراه باشد: دانش آموز هنگامی که عملا تحقیق می کند، در ساخت مفاهیم سهیم می شود. 👈۲) آموزش باید سعی در داشته باشد: آموزش دانش های مجزا و به دانش آموز باعث می شود تا او نتواند از آموخته ها در زندگی روزمره خود که کاربرد تلفیقی آموخته ها را می طلبد، استفاده کند. 👈۳) ارزشیابی بیش از داشته باشد: علمای آموزش معتقدند که آموزش های رسمی باید در خارج از کلاس و در زندگی روزمره کاربرد داشته باشد. بنا بر این دانش آموزان باید مهارت های لازم برای زندگی کردن را در مدرسه فرا بگیرند. 👈۴) دانش آموزان را اصل قرار دهد: توجه به کار گروهی، باید جای خود را در برنامه آموزش و نیز ارزشیابی باز کند تا به آنها اعتبار ببخشد. 👈ادامه دارد https://eitaa.com/Tarbiatm
☑ عظمت مصيبت رسول (ص) (فرازهایی از خطبه حضرت فاطمه س) 🔸 شما مى گوييد محمد (ص) رسول خدا از دنيا رفته؟ «فَخَطْبٌ جَلِيلٌ»، درست است. مرگ رسول خدا بزرگ است. «اسْتَوْسَعَ وَهْيُهَ»؛ شكاف بزرگى است. «و اسْتَنهَرَ فَتْقُةُ و انْفَتَقَ رَتْقُهُ»؛ و درّه اى است بسيار گسترده و باز. «اظْلِمَتِ الارْضُ لِغَيْبَتِهِ وَ كُسِفَتِ الشَّمْسُ وَ القَمَرُ وَانْتَثَرَتِ النُّجُومُ لِمُصِيبَتِه وَ اكَدَتِ الآمَالُ وَ خَشَعَتِ الجِبَال»؛ زمين از نبود حضرت تيره و تار شد و از اين مصيبت وارده، خورشيد و ماه، نور خود را از دست دادند و ستارگان از هم پاشيده شدند. و كوهها با تمام غرورشان سر فرود آوردند و آرام شدند. ◾ «وَ اضِيعَ الحَرِيمُ وَ ازيِلَتِ الحُرْمَةُ عِنْدَ مَمَاتِهِ»؛ وقتى رسول خدا از دنيا رفت، حريمها به هم ريخت و حرمتها فراموش گشت. «فَتِلْكَ وَاللَّهِ النَّازِلَةُ الكُبْرَى ...»؛ پس آنچه كه از مرگ رسول خدا بدست آمده، خيلى بزرگتر است، اينكه انسان حريمها و حرمتها را فراموش كند. اندازه ها و حدود را زير پا بگذارد. اين مصيبتى است عظمى ... «اعْلَنَ بِهَا كِتَابُ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ فِى افْنِيَتِكُمْ وَ فِى مُمْسَاكُمْ وَ مُصْبِحِكُمْ»؛ اين قرآن است كه از اين مصيبت خبر مى دهد و شب و روز، جلوى خانه هاى شما فرياد مى زند. «يَهْتِفُ فِى افْنِيَتِكُمْ هِتَافاً وَ صُرَاخاً وَ تِلَاوَةً ...»؛ بلند هم فرياد مى زند؛ كه: «أفَانْ مَاتَ اوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُم عَلَى اعْقَابِكُمْ وَ مِنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْيَضُّرُ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِى اللَّهُ الشَاكِرِينَ». اگر به گذشته هايتان بازگشت كنيد، به چيزى ضرر نمى زنيد، ولى اگر پايدارى كنيد، شكر معرفتتان را بدست آورده ايد. شكر آن نعمتهايى را كه بدست آورده بوديد، ادا كرده ايد. 📚 روزهاى فاطمه(س)، ص: 74 https://eitaa.com/Tarbiatm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 🔵اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن وقتی با نوجوان روبرو می­ شويد حتی اگر
🔵 اصل پرهیز از افراط و تفریط سعی کنید با نوجوانان، بر اساس رفتار کنید. 👈اصل ارتباط با نوجوان اصل اعتدال است. 👈مقررات و انضباط را تعیین کنید. 👈برای اعمال مقررات سعی کنیم در مرحله اول  پایبند باشید. «پدری که خودش بی نظم و نامرتب ­است نمی­ تواند به نوجوانش بگوید منظم و مرتب باش. مادری که خودش مدام با گوشی همراه بازی می ­کند نبايد به پسر یا دخترِ نوجوانش بگوید اینکار را نکن.» ⛔از طرفی هم استبداد به درد نمی­ خورد. «نبايد فرزند از والدین بخواهد که با او کار نداشته باشبم به اين دليل که او به یک حد رشد رسیده است» و يا «والدين به فرزند بگويند: تو با من کار نداشته باش، آب از سر ما گذشته است.» ⛔این جملات را وقتی به نوجوانمان می­گوییم اعتدال از بین می ­رود. گویی به او می­ گوییم که . ✅✅گاهی در افراط و تفریط یعنی اصل اعتدال شاید لازم باشد و این دفعه چه اتفاقی افتاد، برای اینکه اعتدال . 👈مثلا اگر من به پسرم بگویم در گوشی همراهت فلان مطلب یا عکس را دیدم، حتما باید نشان بدهم؛ اگر آنجایی که می­ دانید نمی توانيد واکنش مناسب را نشان بدهید، یه جوری رفتار کنید که .(تغافل کنید) 👈بعد با مشاور یا دوستی مطرح کنید. کسی که به او نزدیک است و او به نوجوانتان بگوید مثلا اگر والدینت متوجه شوند ... یعنی غیرمستقیم انگار که هنوز والدین متوجه نشده­ اند، نوجوان به فکر مي­ افتد و سعي مي­ کند کار درست را انجام دهد. https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#آموزش_آداب_در_کودکی 👈۱۳- در مقابل بزرگسالان از #کلمات_ناشایست استفاده نکن. استفاده تو از این کلما
که باید به کودک آموخت: 👈۱۶- حتی اگر یک بازی یا برایت خسته‌کننده است، . بازیکنان یا نمایش‌دهندگان دارند حداکثر تلاش‌شان را می‌کنند. 👈۱۷- اگر به کسی ، فورا بگو "معذرت میخوام" 👈۱۸- هنگام یا کردن دهانت را بپوشان و در جلوی دیگران فین فین نکن. https://eitaa.com/Tarbiatm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت و آموزش
🔹راغب، عبرت را چنین معنا می کند: الاِعْتِبَارُ وَالعِبْرَةُ [هِیَ] الْحَالَةُ الّتِی یَتَوَصَّلُ بِ
ادامه 👈👈 اینکه باطن و عمقی که فرد به آن منتقل می شود، باید بار ارزشی و اخلاقی داشته باشد و این امر زمانی ممکن است که انسان زندگی خود را به نوعی با امور ظاهریِ مشهود، مشابه و همانند ببیند و وقوع همان سرنوشت را برای آینده خویش محتمل بداند. 🔹 به عبارت دیگر، انتقال از ظاهر، با یک سلسله و یا نمی تواند عبرت باشد، بلکه آنچه حاضر می شود باید قابلیت تأثیرگذاری در رفتار و فرد داشته باشد. 👈👈👈 اینکه نقش تأمل و در این انتقال بسیار مهم است و شاید بتوان گفت، بدون این عنصر، تحقق این حالت امکان پذیر ، زیرا در این زمینه، انسان به مشاهده و یا شنیدن امور و پدیده ها می پردازد و اگر به همین شنیدن اکتفا کند، چنین حالتی در او پدید نمی آید. 🔹اما اگر در شنیده ها و دیده های خود بیندیشد و سپس پدیده های مشابه را در زمان خود شناسایی کند، و آنگاه به موازنه و مقایسه آنها با یکدیگر بپردازد و در یک تجزیه و تحلیل عقلی، روابط بین آنها را کشف کند، به نتیجه ای مطلوب و منطقی دست می یابد 🔸و این نتیجه همان حالتی است که می توان آن را عبرت نامید. 💡در جریان عبرت، انسان تحت تأثیر امری قرار می گیرد و قلبش به آن متمایل و خاشع می گردد و در نتیجه معرفت و شناخت جدیدی حاصل می شود و به دنبال آن، سلوک و رفتاری متناسب با آن، در فرد به وجود می آید. https://eitaa.com/Tarbiatm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا