♦️ مشکلات ادراک #شنیداری
ادراک شنیداری یعنی " توانایی #تفکیک صداهای مورد نظر از سایر صداهای موجود در محیط" و یا " هماهنگی میان اطلاعات #حسی که از طریق گوش دریافت می شود."
👌 آنچه حائز اهمیت است این است که بدانیم کودک مبتلا به مشکلات ادراک شنیداری احتمالاً از #شنوایی کامل برخوردار است اما از #تحلیل آنچه به درستی شنیده است #عاجز می ماند
👈 کودک مبتلا به این اختلالات در زمینههای پیوند شنیداری صدا در زمینه #تشخیص شنیداری #حافظه شنیداری و #ترکیب شنیداری با مشکل مواجه خواهد شد. بدین گونه که چنین کودکی احتمالاً در یک #اتاق پر سر و صدا نمی تواند بر دستورات معلم #تمرکز و توجه داشته باشد.
💥 به دلیل عدم توانایی #تشخیص شباهت و تفاوت دو یا چند صدا در #املا با مشکل مواجه میشود ، از به یاد آوردن #صداهای حرف ها خواه به صورت انفرادی و خواه به صورت صدا های متوالی داخل کلمه #ناتوان می شود و یا اینکه از #ترکیب صداها با یکدیگر و ساخت یک #کلمه کامل ناتوانند(اختلال #خواندن) .
💥پیشنهاد: هر سال #حتما یک نوبت جرم #گوش و #شنوایی فرزندتون بررسی کنید
🍁 #کانال_تربیت_مربی_کشوری 👇
------------------------------
🆔 @Tarbiyat_Morabi 🌸🌼
♦️ دانش آموزی که در #دیکته به جای "پنبه" می نویسید "پمبه" #مشکل در تمیز شنیداری دارد.
💥 راه های تقویت تمیز شنیداری👇
1) #صداهای دور و نزدیک را تشخیص دهد با چشم بسته
2) تشخیص صداهای #بلند و #آهسته، زیر و بم از هم
3) کشف صداهای #ظریف مثل تیک تاک ساعت
4) #تعقیف صدا(که منبع صدا را تشخیص دهد)
5) نقش و زمینه شنوایی یعنی #همزمان با پخش یک موسیقی به یک محرک شنوایی گوش کند
6) #بازشناسی سمعی یعنی شما نام شی را بگویید و کودک تصویری را که با همان صدا #شروع می شود، نشان دهد.
7) پیدا کردن کلمات هم #آغاز و هم #پایان بعد از بیان کلمات توسط مربی مثل سیب،سگ، شیر
8) پیوند شنودی: #ساختن کلمه بعداز #شنیدن حروف آن کلمه مثل ت – و – پ- توپ
9) پیدا کردن #تصویر توسط دانش آموز بعداز شنیدن #داستان معلم
10) تشخیص جفت وسایل #صداساز
11) تشخیص #صدای اول یا آخر کلمه و بیان آن
12) قافیه های #چیستان، مثلاً هم قافیه است با رُک، مرغ به دانه می زند= نوک
13) آگاهی از #کلمات هم وزن، مجموعه های 3 تایی و 4تایی به کودک گفته و او کلمات هم وزن را پیدا کند- مثل موش، لب، گوش.
🍁 #کانال_تربیت_مربی_کشوری 👇
------------------------------
🆔 @Tarbiyat_Morabi 🌸🌼
💠ورکشاپ توانمندسازی و مهارت افزایی مربیان و فعالان حوزه کودک قم
⏰زمان برگزاری : ۱۱ و ۱۲ بهمن
⬅️با همکاری و اعطای گواهینامه معتبر مربیگری زیر نظر جهاد دانشگاهی استان قم
❌مهلت ثبت نام : ۱ بهمن
✅ کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام :
🆔 @AmooDana
📲 09198123834
09361365667
🔰با اسکان رایگان ویژه شهرستانیها
❌ با ظرفیت محدود ❌
May 11
✅ شیوههای برخورد با برخی شاگردان با خصوصیات خاص:
🔻✍️✍️✍️ شاگردانی که اطلاعات زیادی دارند:
• صحبت با آنها.
• ارزش قائل شدن برای تجربیات آنها.
• کمک گرفتن از آنها در تدریس.
• درگیر کردن آنها با مطالب.
• مورد تایید قراردادن آنها تا ارزش علم و تجربه برای کلاس ملموس شود.
• آنها را به عنوان مربی گروههای کوچک و کمتجربه قرار دهیم.
🔻✍️✍️✍️شاگردانی که فکر میکنند همه چیز را میدانند:
• انجام فعالیتهای گروهی.
• صحبت کردن با آنها در زنگ تفریح و اجازه دادن به آنها تا متوجه شوند اطلاعات غیر مرتبط است.
• تا حد ممکن از اطلاعات به روز آنها استفاده کنیم.
🔻 ✍️✍️✍️شاگردانی که به نظرات خود و دیگران احترام نمیگذارند:
• برنامههایی طراحی کنید تا اعضای گروه همدیگر را بشناسند.
• گروه محور باشید.
• قانونی وضع کنید که به اطلاعات و ایدههای یکدیگر احترام بگذارید.
• به نقطه نظرات افراد در کلاس احترام گذارید و آنها را تکمیل کنید.
🔻 ✍️✍️✍️شاگردانی که با هم صحبت میکنند و مزاحم دیگران می شوند:
• قانونی در کلاس حاکم کنید که در هر زمان فقط یک نفر میتواند حرف بزند.
• بدون اینکه در شاگردان حالت دفاعی ایجاد کنید قبل از ادامه درس چند لحظه سکوت کنید.
• در طول سخنرانی به طرف شاگردان بروید.
• به خاطر داشته باشید هدف شما شرمنده کردن شاگردان نیست بلکه جلوگیری از مزاحمت است.
🔻 ✍️✍️✍️شاگردانی که رفتار خصمانه دارند:
• با آنها مخالفت نکنید.
• خونسرد باشید و سعی کنید سخنان خصمانه آنها را به شیوهای بهتر برگردانید.
• رفتار آنها را نادیده بگیرید و به دنبال جلب همکاری جمعی نباشید.
🔻 ✍️✍️✍️شاگردانی که تمایل به مشارکت در کلاس ندارند:
• از ابتدا سعی کنید همه را درگیر کنید.
• به آنها یک وظیفه ساده محول کنید.
• بعضی گروه کوچک را دوست دارند آنها را در گروههای کوچک قرار دهید.
• سعی کنید سوالاتی از او بپرسید که میتواند جواب دهد.
• به خاطر داشته باشید عدم مشارکت به معنای عدم یادگیری نیست، شاید سبک یادگیری آنها این طور باشد.
🔻✍️✍️✍️شاگردانی که در کلاس حضور ذهن ندارند:
• آنها را مخاطب قرار داده و سوال بپرسید.
• از ابزارهای بصری استفاده کنید.
• از آنها در خلاصه کردن درس کمک بخواهید.
🔻✍️✍️✍️شاگردانی که زیرکانه بحث اصلی درس را به سوی انحراف میکشانند:
• یادآوری کنید که همیشه روی موضوع باید بحث کرد.
• یک چارچوب از درس خود روی تابلو بنویسید تا اگر خواستند از بحث خارج شوند به روند بحث اشاره کنید.
• جعبه پیشنهادات را فعال کنید.
• چند دقیقه به آنها گوش دهید، خیلی وقتها خیلی افراد فقط میخواهند شنیده شوند.
🔻✍️✍️✍️ شاگردانی که حکمفرما هستند:
• علت این تسلط را پیدا کنید، دانستن علت در عکس العمل شما تاثیر دارد.
• مستقیما درگیر نشوید به گروه متوسل شوید.
✅شیوه ی برخورد با دانش آموزان با خصوصیات خاص.
💢 5 چیزی که افسردگی رو بدتر میکنه :
1- مشکلات خواب.
2- روابط عاطفی و دوستانه ی ناسالم.
3- انجام کارهای پر استرس بدون استراحت.
4- مصرف الکل، کافئین و غذاهای نا سالم.
5- خوندن اخبار منفی و دیدن فیلمهای غمگین.
#افسردگی
🍁 #کانال_تربیت_مربی_کشوری 👇
------------------------------
🆔 @Tarbiyat_Morabi 🌸🌼
* بگذاريد #فرزندتان احساس نمايد كه فردی با لياقت و قابل است و آنچه را كه قادر است اجرا نمايد. برای مثال ليوان آب ميوه را در دستانش بگيرد و بنوشد. موهای خود را شانه كند و بدون كمک شما يا ديگران خانه ای بسازد.
می توانيد در مواردی او را راهنمايی كنيد. می توانيد به او بگوييد: برای نگه داشتن قطعات خانه سازی بر روی يكديگر و ساختن خانه، بهتر است اين كار را انجام دهی... و يا به او يادآوری كنيد كه برای آن كه قدش به شير آب برسد می تواند صندلی كوچكی را زير پاهايش بگذارد، اما بگذاريد كه او شخصاً امور شخصی خود را انجام دهد.
🍁 #کانال_تربیت_مربی_کشوری 👇
------------------------------
🆔 @Tarbiyat_Morabi 🌸🌼
🌹🌹 راه حل برای مشکل جدا نویسی در کودکان👇👇👇
✍ کلماتی را که کودک جدا می نویسد روی کارتهای رنگی و درشت و واضح بنویسید.
✍ از کودک بخواهید کارتها را هر جایی که دوست دارد بچسباند( مثلا در کمد) و هر بار خواست از کمد استفاده کند ابتدا کلمه را بخواند و بخش کند.
✍ کلمه مورد نظر را داخل کلمات دیگر روی یک برگه به صورت پراکنده بنویسید و از کودک بخواهید کلمه را پیدا کند.
✍ به کودک یاد بدهید که حروفی که روی خط زمینه قرار می گیرند به حروف دیگر می چسبند.
✍ کاربرد "می" و " نمی" را برای کودکان توضیح بدهید.
✍ جای استفاده از ( ِ) و ( ه ) برای کودک توضیح دهید.
🍁 #کانال_تربیت_مربی_کشوری 👇
------------------------------
🆔 @Tarbiyat_Morabi 🌸🌼
💠ورکشاپ توانمندسازی و مهارت افزایی مربیان و فعالان حوزه کودک قم
⏰زمان برگزاری : ۱۱ و ۱۲ بهمن
⬅️با همکاری و اعطای گواهینامه معتبر مربیگری زیر نظر جهاد دانشگاهی استان قم
❌مهلت ثبت نام : ۱ بهمن
✅ کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام :
🆔 @AmooDana
📲 09198123834
09361365667
🔰با اسکان رایگان ویژه شهرستانیها
❌ با ظرفیت محدود ❌