eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜سکوت میکنم تا خدا سخن بگوید رها می کنم تا خدا هدایت کند دست برمیدارم تا خدا دست به کار شود و به او میسپارم تا آرام شوم. 🔸أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ 🔹یاد خدا آرامبخش دلهاست. [📚-28] کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖شاهکار علمی ! 🐘اگر روزی بیدار شوید و ببینید که یک گله فیل در آسمان شهر شما در حال راه رفتن هستند آیا می توانید باور کنید؟! حتماً می‌پرسید با این همه وزن فیلم چگونه ممکن است! ابرها زمانی تشکیل می‌شوند که بخار آب به شکل قطرات بسیار ریزی متراکم می‌شوند. دانشمندان چگالی یک ابر کومولوس ( Cumulus ) را حدود 0٫5 گرم بر مترمکعب اندازه گرفته‌اند. یک ابر کومولوس معمولی حدود یک کیلومتر طول دارد و حجمشان برابر است با: حجم ابر = طول × عرض × ارتفاع حجم ابر = 1000 متر × 1000 متر × 1000 متر حجم ابر = 1٫000٫000٫000 متر مکعب ابرها واقعاً سنگین هستند! حال جرم ابر را محاسبه کنیم: دانسیته = حجم / جرم 0٫5 گرم بر مترمکعب = 1٫000٫000٫000 مترمکعب / جرم جرم = 500٫000٫000 گرم که برابر است با 500٫000 کیلوگرم یا 500 تن درست مانند این است که یک گله فیل بالای سر شما معلق باشد! (یک فیل حدود 5 تن وزن دارد). جالب است بدانید از آنجا که ابرهای کومولونیمبوس دانسیته و طول بسیار بیشتری دارند چیزی در حدود یک میلیون تن وزن دارند! ◽️حالا با این اطلاعات به این آیه قرآن دقت کنید: 🔆هوَ الَّذِي يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنْشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ؛ 🔅اوست که برای بیم (از قهر) و امید (به رحمت) خود برق را به شما می‌نماید و ابرهای سنگین را پدید می‌آورد. کانال 👇 @Targomeh
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂 پیرو ولایت باشید. 🍂 🔶فَرَجَعَ مُوسَي إِلَي قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفاً قَالَ يَا قَوْمِ أَلَمْ يَعِدْكُمْ رَبُّكُمْ وَعْداً حَسَناً أَفَطَالَ عَلَيْكُمُ الْعَهْدُ أَمْ أَرَدتُّمْ أَن يَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبٌ مِّن رَّبِّكُمْ فَأَخْلَفْتُم مَّوْعِدِي (/۸۶) ⚡️ترجمه : پس موسى خشگمين واندوهناك به سوى قوم خود بازگشت (و) گفت: اى قوم من! آيا پروردگارتان به شما وعده اى نيكو (نزول تورات) نداد؟ آيا مدّت (غيبت من) بر شما طولانى شد؟ يا اينكه مى خواستيد خشمى از طرف پروردگارتان بر شما فرود آيد، كه با قرار و موعد من تخلّف كرديد؟! ❌حضرت موسى عليه السلام با مردم عهد کرده بود كه در زمان غيبت او از برادرش هارون اطاعت كنند، ولى مردم با طولانی شدن غيبت حضرت موسی، و فریب های سامری، گوساله پرست شده و عهد پیامبرشان را ناديده گرفتند. 🍁بنابراین‌؛ ميان اولیاء الهی و مردم، تعهّدات و قرارهايى است كه اين قرارها شامل سيره، احكام و نمايندگان آنها در ميان مردم مى شود كه بايد مردم به آنها وفادار باشند. و نافرمانی از این تعهدات، غضب الهی را در پی دارد. ✅امروز نیز، تبعیت از ولایت فقیه، عهد امام زمان علیه السلام با امت است، که در دعای عهد نیز به آن اشاره می کنیم. مراقب این عهد باشیم.👌 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠هفت طبقۀ  و ساکنان آن♨️ 🔴1)طبقۀ اول (دَرک) مخصوص منافقان" است و اینان بدترین گروه از جهنمیان میباشند . (اِنّ المنافقین فی الدَّرکِ الأَسفَلِ مِنَ النّار) نساء آیه۱۴۵ ➖➖➖➖ 🔴2) طبقۀ دوم (لَظا) نام دارد ,که  جایگاه اشقیا میباشد . (کلّا اِنّه لَظی) معارج آیه۱۵ ➖➖➖➖ 🔴3)طبقۀ سوم (حُطَمَه) است که تهمت زنندگان و عیب جویان ومال اندوزان را در خود جای داده است. (کلّا لَیُنبَذَنَّ فی الحُطَمَه) همزه آیه۴ ➖➖➖➖ 🔴4) طبقۀ چهارم (سَقَر) نام دارد که جایگاه کافر و منکر و تارکین نماز و کسانی که از مساکین دستگیری نکردند , است .و عموم جهنمیان از این در میگذرند. (ما سَلَکَکُم فی سَقَر) مُدَّثِّر ۴۲ ➖➖➖➖ 🔴5) طبقه پنجم (جَحیم) است که در ان تجاوزکاران سکونت داده میشوند . (و وَقاهُم عذابَ الجَحیم) دخان آیه۵۶ ➖➖➖➖ 🔴6)طبقۀ ششم (سَعیر) نام دارد وجایگاه سرپیچی کنندگان از خداوند است. (فَعتَرَفو بِذَنبِهِم فَسُحقاً لِأَصحابِ السَّعیر) مُلک آیه۱۱ ➖➖➖➖ 🔴7) طبقۀ هفتم (هاویة) است و نصیب کسی میشود که میزان اعمال خیر او کم باشد. و باید ۷۰ سال در جهنم توقف کند. (و اَمّا مَن خَفَّت مَوازینُه. فَأُمُّه هاویة) قارعه آیه ۸ و ۹ کانال 👇 @Targomeh
💥چه کسانی برخداوندحقی دارند!?💥 🌹وقتی خداوند متعال در قیامت اعلام می کند: هر کسی که بر گردن من حق دارد، بلند شود. ❗️همه تعجب می کنند. ❤️از سوی خدا خطاب می آید: 👈 هر کسی هنگام نزاع از خود بخشش نشان داده، تا مسأله اصلاح شود، بر گردن من حقی دارد. 🌸قرآن می فرماید: «فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ(شوری 40)» خدا می فرماید: "اجرت بر من است" 🌿 انسان باید خیلی کوچک باشد، که این مدال و این جایگاه را رها کرده و بگوید: نه ،من نمی بخشم ،من می خواهم دلم را خنک کنم! کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 طاعون در شام⚠️ /243 📖 ✴در یکی از شهرهای شام بیماری طاعون راه یافت و با سرعت عجیبی پیش رفت . مردم یکی پس از دیگری از دنیا می رفتند . 🔶️در این هنگام عده بسیاری به این امید که شاید از چنگال مرگ رهایی یابند آن محیط و دیار را ترک گفتند . از آنجا که آنها پس از فرار از دیار خود و رهایی از مرگ ، در خود احساس قدرت و استقلال نموده و با نادیده گرفتن اراده الهی و چشم دوختن به عوامل طبیعی دچار غرور شدند ، پروردگار نیز آنها را در آن بیابان به همان بیماری نابود ساخت . ✴ از بعضی روایات استفاده می شود که اصل پیدایش بیماری مزبور در این سرزمین به عنوان مجازات بود؛ زیرا پیشوا و رهبر آنان از ایشان خواست که خود را برای مبارزه آماده کنند و از شهر خارج گردند . آنها به بهانه این که در محیط جنگ ، مرض طاعون هست از رفتن به میدان جنگ خودداری کردند . 🔶️پروردگار آنها را به همان چیزی که از آن هراس داشتند و بهانه قرار می دادند ، مبتلا ساخت و بیماری طاعون در آنها شایع شد . ✴آنان خانه های خود را خالی و برای نجات فرار کردند و همگی در بیابان از بین رفتند . مدت ها از این جریان گذشت ، جزقیل که یکی از پیامبران بنی اسرائیل بود از آنجا عبور می کرد ، از خدا خواست که آنها زنده شوند . 🔶️خدای تعالی دعای او را اجابت کرد و آنها به زندگی بازگشتند . 📙أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ ﴿٢٤٣﴾ 🔶️آیا به کسانی که از ترس مرگ از خانه های خود در حالی که هزاران نفر بودند، بیرون آمدند [با دیده عبرت] ننگریستی؟ پس خدا به آنان فرمود: بمیرید [و آنان بدون فاصله مردند،] سپس آنان را زنده کرد [تا بدانند رهایی از چنگ مرگ ممکن نیست]. خدا نسبت به مردم دارای فضل و احسان است، ولی بیشتر مردم سپاس نمی گزارند. (۲۴۳) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋✨روی پرده ی کعبه 🕋✨این آیه حک شده اسـت 🕋✨نَبِّئْ عِبَادِی 🕋✨ أَنِّی أَنَا الغفور الرحیمُ 🕋✨ومن هنوز وتا همیشه 🕋✨به همین یک آیه دلخوشم 🕋✨بندگانم راآگاه کن  🕋✨که من بخشنده‌ مهربانم کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ 📜(بقره43) 🚫قبلنا فک میکردم وقتی قرآن میگه «زکات» منظورش همون زکات واجب فقهیه ✅بعدا فهمیدم نه بابا اون موقع ها به هر انفاق و خیراتی زکات میگفتن 📚المیزان ج9صفحه 9 📚قاموس قرآن ج3ص170 ✍حالا برات بگم هر جائی اسمی از زکات(خیرات) هست حتما قبلش نمازو گفته (۳۸مورد) بقره43 ، 83 ،110، 277 نساء 77، 162 توبه 5 ، 11،18 ،71 و باهم دیگه انسان سازن 🚫 نه درسته بگی من دست فقیر میگیرم اما اهل نماز نیستم 🚫ونه اینکه پیشونیت پینه بزنه اما دلت نیاد دو قرون کمک کنی (هر کی اندازه خودش) ✅دقت کرده باشی هرجا تو قرآن حرف از نماز و انفاقه (در تمام 38مورد) همش نماز اول اومده حتی ی بارم برعکسش نیست 👌معلومه برا خدا نماز اولویت داره 🚫نمیشه بگی من پایه ثابت نذری های محرم و فاطمیم اما نماز نمیخونم ✅اگه اون نذرات برا خداست، خدا اول نمازو میخواد بعد باقیشو✅ 🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🌷┈•꧁༼﷽༽꧂•┈🌷 إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً مٰا بَعُوضَةً《 فَمٰا فَوْقَهٰا 》فَأَمَّا اَلَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ اَلْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مٰا ذٰا أَرٰادَ اَللّٰهُ بِهٰذٰا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَ مٰا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ اَلْفٰاسِقِينَ . البقره ایه۲۶ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
  این استاد برجسته در دهه‌های اخیر چندین نوبت به کشورمان سفر کرد و ضمن داوری در مسابقات به تلاوت در محافل و برگزاری کارگاه‌های آموزشی پرداخت. فرج‌الله شاذلی قاری برجسته و مدرس هنر تلاوت کشور مصر در15خرداد سال 1396 در سن 69سالگی درگذشت.  شاذلی در سال ۱۹۴۸ میلادی در روستای ارمانیا متولد شد، وی هشت ساله بود که قرآن را به‌طور کامل حفظ کرد و به قرائات دهگانه مسلط شد.  فرج‌الله شاذلی در سال ۱۹۷۱ به مرکز قرائات مصر ملحق و پس از تکمیل دوره آموزشی در سال ۱۹۷۹ از این انجمن فارغ‌التحصیل شد. وی سپس در سال ۱۹۸۰ م به‌منظور ادامه تحصیل وارد دانشکده مطالعات عربی و اسلامی الازهر شد.  در سال ۱۹۹۷م تحصیلات تکمیلی خود را در بخش ادبیات گذراند و در سال ۲۰۰۱ م نیز موفق به کسب مدرک فوق لیسانس و در سال ۲۰۰۴ م با کسب مدرک دکترا فارغ‌التحصیل شد.  وی علاوه بر دبیرکلی و معاونت اتحادیه قاریان مصر، داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن مصر و کشورهای مختلفی چون امارات، مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در کشورمان برگزار شده است، از جمله مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به‌عنوان داور حضور داشته و در محافل قرآنی شهرهای مختلف ایران به تلاوت قرآن پرداخته بود. وی همچنین داوری در مسابقات سراسری عراق و اجرا در محافل قرآنی آستان مقدس علوی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.  کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊☘🦋🌾 📖 🌾🦋☘🕊 🕊☘ يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ 🕊☘ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ 🕊☘ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ 🕊☘ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿۱۶﴾ 🦋🌾 خدا هر كه را از خشنودى او 🦋🌾 پيروى كند به وسيله آن كتاب 🦋🌾 به راه ‏هاى سلامت رهنمون 🦋🌾 مى ‏شود و به توفيق خويش 🦋🌾 آنان را از تاريكيها به سوى 🦋🌾 روشنايى بيرون مى ‏برد و به 🦋🌾 راهى راست هدايتشان مى ‏كند (۱۶) 📖 سوره مبارکه المائدة ✍ آیه شریفه ۱۶ ◾️▪️◾️▪️ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 💫 > ⬅️ ....... ادامه 👈 ۸ . آرزوی پیروی از خدا و رسول : * یوم تقلّب وجوههم فی النّار یقولون یا لیتنا اطعنا الله و اطعنا الرّسولا = روزی که هایشان در آتش زیر و رو می شود ، می گویند : ای کاش از خدا می بردیم و پیامبر را اطاعت می کردیم * ( احزاب ۶۶ ) 👈 ۹. آرزوی شفاعت : * فهل لنا من او شفعاء فیشفعوا لنا = ای کاش برای ما کنندگانی باشند که شفاعتمان کنند * (اعراف ۵۳ ) 👈 ۱۰ . آرزوی رهایی از آتش : * فهل الی خروج من سبیل = ای کاش راه بیرون شدنی [ از آتش ] باشد * ( غافر ۱۱ ) 🌺 آرزوی آل یاسین ، نمونه دیگری از آرزوهای پس از مرگ است که در سوره * * گزارش شده و بر خلاف موارد پیش گفته که از خبر می دهد ، در این سوره از خبر می دهد . 🌼بر اساس آن ، مردی که در برخی روایات نامیده شده ، پس از مرگ ، به در آمده و گفته است : * یالیت قومی یعلمون * بما غفرلی ربّی و جعلنی من المکرمین = ای کاش من می دانستند که پروردگار من مرا ، از گرامی داشتگانم قرارداد * ( یس۲۶ و ۲۷ ) 🌺مفسران علت این مرد را تشویق قومش به و رسیدن به کرامت وی و برخی خیرخواهی او برای قومش حتی پس از دانسته‌اند . پایان کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای قرآن کریم آیه ۹۰ إِلَّا الَّذِينَ يَصِلُونَ إِلَىٰ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ أَوْ جَاءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقَاتِلُوكُمْ أَوْ يُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقَاتَلُوكُمْ ۚ فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَاتِلُوكُمْ وَأَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا ﴿٩٠﴾ مگر آنان که به گروهی که میان شما و ایشان پیمانی [چون پیمان متارکه جنگ یا پیمان های دیگر] است بپیوندند، یا در حالی که سینه هایشان از جنگیدن با شما یا قوم خودشان به تنگ آمده باشد به نزد شما آیند. و اگر خدا می خواست قطعاً آنان را بر شما مسلط می کرد، در آن صورت به طور یقین با شما می جنگیدند. پس اگر از شما کناره گرفتند، و با شما به جنگ برنخاستند، و پیشنهاد صلح و آشتی دادند، [به آنان تعدّی نکنید که] خدا در این صورت برای تجاوز به آنان راهی برای شما قرار نداده است. (۹۰) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٩٠) شأن نزول: از روايات مختلفى كه در شأن نزول آيه وارد شده چنين استفاده مى‌شود كه: دو قبيله در ميان قبايل عرب به نام «بنى ضمره» و «اشجع» وجود داشتند كه قبيلۀ اول با مسلمانان پيمان ترك تعرض بسته بودند و طايفۀ اشجع نيز با بنى ضمره هم پيمان بودند. بعضى از مسلمانان از قدرت طايفۀ بنى ضمره و پيمان شكنى آنها بيمناك بودند، لذا به پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله پيشنهاد كردند كه پيش از آن كه آنها حمله را آغاز كنند مسلمانان به آنها حمله‌ور شوند. پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: «نه، هرگز چنين كارى نكنيد، زيرا آنها در ميان تمام طوايف عرب نسبت به پدر و مادر خود نيكوكارترند، و از همه نسبت به اقوام و بستگان مهربانتر، و به عهد و پيمان خود از همه پايبندترند» ! پس از مدتى مسلمانان باخبر شدند كه طايفۀ اشجع به سركردگى «مسعود بن رجيله» كه هفتصد نفر بودند به نزديكى مدينه آمده‌اند، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نمايندگانى نزد آنها فرستاد تا از هدف مسافرتشان مطلع گردد، آنها اظهار داشتند: ما از يك طرف توانايى مبارزه با دشمنان شما را نداريم، چون عدد ما كم است، و نه قدرت و تمايل به مبارزه با شما داريم، زيرا محل ما به شما نزديك است؛ لذا آمده‌ايم با شما پيمان ترك تعرّض ببنديم. در اين هنگام آيه نازل شد و دستورهاى لازم را در اين زمينه به مسلمانان داد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 433 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 إِلَّا الَّذِينَ يَصِلُونَ إِلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ و َبَيْنَهُمْ مِّيثَاقٌ أَوْ جَآءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقَاتِلُوكُمْ أَوْ يُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقاَتَلُوكُمْ فَإِن اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقاَتِلُوكُمْ وَ أَلْقَوْاْ إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلا ً 🍀 ترجمه: مگر كسانى که به قومى می پیوندند كه میان شما و آن قوم پیمانى است، یا نزد شما‏ آیند در حالى كه سینه ‏هاشان از جنگ با شما یا قوم خودشان به تنگ آمده است و اگر خداوند مى ‏خواست آنان را بر شما مسلّط مى‏ كرد و آنان با شما جنگ مى ‏كردند. پس اگر آنان از شما كناره گرفتند و با شما نجنگیدند و پیشنهاد صلح و سازش دادند پس خداوند براى شما راهى براى تعرّض و جنگ با آنان قرار نداده است. 🌷 : می پیوندند 🌷 : میان شما 🌷 : میان آنها 🌷 : پیمان 🌷 : دلتنگ شدن 🌷 : سینه هایشان 🌷 : جنگ 🌷 : بر شما 🌷 : از شما کنار شدند 🌷 : از راه آشتی در آمدند 🌷 : بر آنها 🌷 : راه 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و در ادامه موضوع آیه قبلی است. به دنبال دستوری که در آیه قبل که درباره منافقانی که با دشمنان اسلام همکاری نزدیک داشتند که فرمود: فإن تولوا فخذوهم و اقتلوهم حيث وجدتموهم و لا تتخذوا منهم وليا و لا نصيرا: پس اگر سرپیچی کردند آنان را هر جا یافتید بگیرید و در صورت لزوم بکشید و از آنان هیچ دوست و یاوری نگیرید. در این آیه رأفت و مهربانى موج مى زند و بلافاصله دستور می دهد که بعضی از آنها مستثنی هستند که حق آزار و اذیت و تعرض به آنها را ندارید. 1⃣ إلا الذين يصلون إلى قوم بينكم و بينهم ميثاق: مگر کسانی که به قومی می پیوندند که میان شما و آن قوم پیمانی است. یعنی به سوی قوم یا ملت و سرزمینی می روند که بین شما و آن قوم یا بین شما و آن ملت و سرزمین برقرار باشد که در این صورت آن در آنجا در امان هستند اگر آنها را در آنجا دیدید حق ندارید دست به سلاح بردارید و با آنها نجنگید و آنها را نکشید. 2⃣ أو جآءوكم حصرت صدورهم أن يقاتلوكم أو يقاتلوا قومهم: یا نزد شما آیند در حالی که سینه هایشان از جنگ با شما یا قوم خودشان به آمده است. اگر کسانی از منافقان آمدند و دلتنگ و خسته و تحت فشار بودند و نخواستند با شما بجنگند و گفتند ما قصد با شما نداریم و نه توانایی همکاری با شما و مبارزه با قبیله خود داریم ولی می خواهیم در این سرزمین زندگی کنیم باز حق ندارید با آنها بجنگید و آنها را نکشید و آنها در امان هستند. 🌸 سپس برای اینکه ، مغرور نشوند و پیروزی های چشمگیر خود را مرهون قدرت نظامی و ابتکار خود ندانند و نیز برای اینکه احساسات انسانی آنها در برابر این دسته از بی طرفان جریان پیدا کند می فرماید:《و لو شآء الله لسلطهم عليكم فلقاتلوكم: و اگر خداوند می خواست آنان را بر شما مسلط می کرد و آنان با شما جنگ می کردند.》بنابراین ، همواره در پیروزی ها به یاد باشید و هیچ گاه به نیروی خود مغرور نشوید و نیز گذشت از ضعیفان را برای خود خسارت نشمرید. و در پایان آیه بار دیگر نسبت به دسته اخیر تأکید کرده و می فرماید: فإن اعتزلوكم فلم يقاتلوكم و ألقوا إليكم السلم فما جعل الله لكم عليهم سبيلا: پس اگر آنان از شما کناره گرفتند و با شما نجنگیدند و پیشنهاد صلح و سازش دادند پس خداوند برای شما راهی برای تعرض و جنگ با آنان قرار نداده است. 🔹 پيام های آیه 90 سوره نساء 🔹 ✅ به پیمان ‏هاى حتّى با كافران، باید احترام گذاشت. ✅ در جنگ ‏ها، به كسانى كه اعلام بى‏ طرفى مى‏ كنند، نشوید. ✅ باید چنان قدرتمند باشند كه مخالفان در فكر هجوم نباشند. ✅ توجّه به داشته باشید تا دچار غرور نشوید. ✅ با اراده و مشیّت ، منافقان و كافران از جنگ با شما باز ماندند. مبادا ضعف آنان را به حساب قدرت خود بگذارید. ✅ جهاد براى سلطه و تحمیل عقیده نیست، بلكه براى دفع شرّ و موانع است. پس اكنون كه آنان از شما دست برداشته ‏اند شما تعرّض بر آنان نكنید و اگر متعرّض شوید ممكن است خداوند به آنان نیرو دهد و بر شما تسلط کنند. ✅ تنها پیشنهاد از سوى دشمن كافى نیست، براى اطمینان، ترک جنگ و القاى سلام لازم است. ✅ ملاک و معیار و ضوابط جنگ و صلح را باید خدا تعیین كند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا