🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 شبیه امام حسین زندگی کنید. 🍂
🔸إِنَّ أَوْلَي النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ.....
⚡️ ترجمه :
قطعا سزاوارترين افراد به ابراهيم، كسانى هستند كه از او پيروى كنند.....
🔴 ملاك قُرب به اولیای خدا، اطاعت از آنان است.
🍃اگر می خواهیم به امام حسین علیه السلام نزدیک شویم، باید از سیره زندگی ایشان تبعیت کنیم، وگرنه فقط اظهار علاقه کردن بدون تبعیت، چندان فایده ای ندارد!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#ضرب_المثل
شنیدی میگن:
«مو رو از ماست بیرون میکشه»
این آیه همینو میگه👇
✴️يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ... (لقمان16)و(انبیا47)
پسرکم اگه ی ذره ی کوچیک اندازه ی خردل هم در دل ی صخره یا در دل آسمون یا تو دل زمین باشه خدا میاردش...
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
ســورهتـوبـه
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨الَّذِينَ آمَنُوا وَ هَاجَرُوا وَ جَاهَدُوا فِی سَبِيلِ اللهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللهِ ۚ وَ أُولَٰئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ{۲۰}
كسانىكه ايمان آورده و هجرت كردند و در راه خدا با اموال و جانهاى خويش جهاد كردند بزرگترين درجه را نزد خداوند دارند و اينان همان رستگارانند(۲۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ ايمان، هجرت و جهاد
همچون تقوا در رأس همه ارزشهاست
«آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا .. أَعْظَمُ دَرَجَةً»
⓶ اگر ملاک ارزش نزد مردم
روابط قبيلگى و نژادى است
در محاسبات الهى، ايمان، هجرت و جهاد
ملاک ارزش است «عِنْدَ اللهِ»
⓷ ايمان لازمه كمالات ديگر است «آمَنُوا»
⓸ ارزش همه كارهاى مقدّس به نیت آنهاست
«فِی سَبِيلِ اللهِ»
⓹ فوز و رستگارى تنها در سایه
ايمان، هجرت و جهاد است
«آمَنُوا وَ ... أُولئکَ هُمُ الْفائِزُونَ»
اگر همه مسلمانان و صحابه پيامبر
در یک رديف باشند، نخستين ايمان آورنده
و آنكه بيشترين مدت را در جبهه بود
و بيشترين ضربات را خورد
چه كسى جز على علیهالسلام خواهد بود؟
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌷آیات استقامت در قرآن
✅ علامه طباطبایی رحمة الله علیه در المیزان: استقامت؛ طلب قیام شیء و درخواست ظهور و آشکار شدن همه آثار و منافع آن است. پس استقامتِ راه، متّصف نمودن آن است به آنچه از راه قصد میشود، مانند: مستقیم بودن، واضح و آشکار بودن. و عدم تمایل و انحراف و استقامت انسان در امر، به این است که از نفس خودش قیام آن و اصلاحش را طلب نماید، به گونهای که با فساد و نقصی مواجه نشود و به طور کامل و تمام حاصل گردد.
▫️نکته قابل توجه: به جز آیهی اوّل که مدنی هست، هشت آیهی بعدی، مکّی است یعنی به قبل از هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مدینه، مربوط میشود.
🔹کیفَ یکونُ لِلْمُشْرِکینَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِینَ عاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ فَمَا اسْتَقامُوا لَکمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ.[توبه/۷]
🔸قالَ قَدْ أُجِیبَتْ دَعْوَتُکما فَاسْتَقِیما وَ لا تَتَّبِعانِّ سَبِیلَ الَّذِینَ لا یعْلَمُونَ.[یونس/۸۹]
🔹فَاسْتَقِمْ کما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَک وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ.[هود/۱۱۲]
🔸قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکمْ یوحی إِلَی أَنَّما إِلهُکمْ إِلهٌ واحِدٌ فَاسْتَقِیمُوا إِلَیهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ وَ وَیلٌ لِلْمُشْرِکینَ.[فصلت/۶]
🔹إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِکةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کنْتُمْ تُوعَدُونَ.[فصلت/۳۰]
🔸فَلِذلِک فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ کما أُمِرْتَ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ قُلْ آمَنْتُ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ کتابٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَینَکمُ اللَّهُ رَبُّنا وَ رَبُّکمْ لَنا أَعْمالُنا وَ لَکمْ أَعْمالُکمْ لا حُجَّةَ بَینَنا وَ بَینَکمُ اللَّهُ یجْمَعُ بَینَنا وَ إِلَیهِ الْمَصِیرُ.[شوری/۱۵]
🔹إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ.[احقاف/۱۳]
🔸وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیناهُمْ ماءً غَدَقاً.[جن/۱۶]
🔹لِمَنْ شاءَ مِنْکمْ أَنْ یسْتَقِیمَ.[تکویر/۲۸]
🔺یادآوری: توضیح بیشتر برخی از این آیات در بخش «در محضر قرآن کریم»، بیان شده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ مَن كَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَ لَكِن مَّن شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (نحل/۱۳۶)
🔹كسى كه بعد از ایمان به خدا كافر (و مرتد) شود، نه آنكه او را به زور وادار كرده اند (كه با زبان اظهار كفر كند) در حالى كه قلبش به ایمان خویش مطمئن است، بلكه كسى كه سینه به روى كفر بگشاید (و بعد از ایمان با شادى به استقبال كفر برود) پس بر آنان از طرف خداوند غضبى است و برایشان عذابى بزرگ است.
🔸در آغاز اسلام، كفار مكّه، پدر و مادر عمّار یاسر را بخاطر اسلام آوردن با شكنجه شهید كردند، همین كه نوبت شكنجه به عمّار رسید او كلماتى كه كفار مىخواستند به زبان جارى كرد و جان خود را نجات داد، عمّار مورد سرزنش بعضى قرار گرفت كه او از اسلام دست برداشته است، عمّار گریهكنان نزد پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله آمد و حضرت دست نوازش بر سر او كشید و فرمود: اگر باز هم جانت در خطر افتاد این كلمات را بگو و خودت را نجات بده، تو سر تا پا ایمان هستى.
🔸این عمل را در اصطلاح «تقیه» مىگویند كه در اسلام احكامى را به دنبال دارد، لكن باید بدانیم كه موارد تقیه مختلف است؛ گاهى تقیه واجب است و گاهى باید تا پاى جان ایستاد و حرف حق خود را زد و تقیه نكرد، نظیر كارى كه ساحران فرعون انجام دادند، آنها همین كه معجزهى حضرت موسى را دیدند، یک سره ایمان آوردند و در برابر تهدیدات فرعون ترسى به خود راه نداده و به او گفتند: هر كارى مىخواهى بكن، ما دست از ایمان خود برنمىداریم. فرعون آنان را شهید كرد و این مقاومت مورد ستایش قرآن قرار گرفته است. البته تقیّه نشانهى ارتداد، ضعف و ترس و عقب نشینى و خودباختگى و تسلیم نیست، بلكه یک نوع استتار و تاكتیک براى حفظ نیروها و برنامههاست و در روایات تقیه به سپر و حرز تشبیه شده است.
❇️ از پيامهای آیه
▫️كیفر مرتّد قهر، الهى در دنیا و آخرت است. «من كفر باللَّه من بعد ایمانه ... غضب من اللَّه و لهم عذاب عظیم»
▫️انسان در معرض خطر و بدعاقبت شدن است. «كفر باللَّه من بعد ایمانه»
▫️اسلام براى موارد استثنایى و ضرورتها، حساب جداگانهاى باز نموده است. «الّا مَن اُكره»
▫️وظیفهى انسان در حال اكراه تغییر مىكند. «الا من اُكره»
▫️اقرار و اعتراف، در حال اكراه (و زیر شكنجه و فشار) ارزش ندارد. «من اُكره و قلبه...»
▫️روح اسلام، ایمان قلبى است. «و قلبه مطمئن»
▫️اكراه پذیرى مربوط به جسم است نه قلب. «اُكره و قلبه مطمئن»
▫️بدترین نوع كفر جدا شدن از مسلمانان و باز كردن آغوش براى كفر است. «شرح بالكفر صدرا»
▫️ایمان دو نوع است؛ نوعى كه روح انسان با آن گِره مىخورد و پایدار است، «قلبه مطمئن بالایمان» و نوعى كه عارضى است. «كفر ... بعد ایمانه»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 احسان در قرآن
✅ به یک روایت؛ هفتم صفر روز شهادت کریم اهلبیت، امام حسن مجتبی علیه السلام است. حضرات معصومین صلوات الله علیهم، ترجمان حقیقی تمامی فضایل اخلاقی هستند و همهی این مفاهیم بلند در سیره علمی و عملیشان، معنا شده است. در فرهنگ قرآن، واژه «احسان» جایگاه ویژهای دارد و اینطور استنباط میشود که مفهوم آن، فراتر از احسان مالی است و هرگونه خیررسانی به دیگران را شامل میشود تا جایی که میتوان مقام «احسان» را از والاترین فضایل مؤمنین دانست. برخی از آیات قرآن در این مورد را مرور میکنیم:
🔹ان الله یحب المحسنین؛ خداوند نیکوکاران را دوست دارد (مائده/۱۳)
🔸ان الله مع الذین اتقوا و الذین هم المحسنون؛ پیوسته نظر لطف و عنایتش با محسنین است (نحل/۱۲۸)
🔹قل یا عباد الذین ءامنوا اتقوا ربکم للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنه؛ به نیکوکاری تشویق میکند (زمر/۱۰)
🔸کذلک سخرها لکم لتکبروا الله علی ما هداکم و بشر المحسنین؛ به آنان بشارت داده است (حج/۳۷)
🔹ان رحمت الله قریب من المحسنین؛ رحمت الهی به آنان نزدیک است (اعراف/۵۶)
🔸هل جزاء الاحسان الا الاحسان؛ فرموده که جزای احسان، جز احسان نیست (رحمن/۶۰)
🔹و احسن کما احسن الله الیک؛ خداوند به تو احسان کرده، تو نیز به دیگران احسان کن (قصص/۷۷)
🔸ان احسنتم احسنتم لانفسکم؛ فایده احسان، متوجه خود شماست (اسراء/۷)
🔹فاتاهم الله ثواب الدنیا و حسن ثواب الاخرة و الله یحب المحسنین؛ پاداش دنیوی و ثواب اخروی دارد (آلعمران/۱۴۸)
✅ و از ویژگیهای محسنین:
🔸الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم بالاخرة هم یوقنون. اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون؛ برپا داشتن نماز، پرداختن زکات، یقین به آخرت و نیز اهل هدایت و فلاح بودن (لقمان/۴,۵)
🔹و بالاسحارهم یستغفرون؛ اهل مناجات شبانه (ذاریات/۱۹)
🔸والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین؛ جهاد در راه خدا (عنکبوت/۶۹)
🔹من یتق و یصبر فان الله لا یضییع اجر المحسنین؛ اهل تقوا و صبر (یوسف/۹۰)
🔸الذین ینفقون فی السراء و الضراء و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین؛ اهل انفاق و دارای کظم غیظ و عفو (آل عمران/۱۳۴)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
شباهت
حضرت ابراهیم مامور شد خانوادش رو از فلسطین به مکه ی سرزمین بی آب و علف هجرت بده
رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِندَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ 📜(ابراهیم37)
سید الشهدا هم از مدینه هجرت کرد و خانوادش رو به صحرای کربلا رسید
هدف هردو احیای دین بود
با این تفاوت که فرزندان حضرت ابراهیم با چشمه ی زمزم سیراب شدن
اما اولاد سید الشهدا بین دو نهر تشنه لب موندن
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 دنیایِ ممدوح و دنیایِ مذموم
✅ دنیا را هم از ماده «دَنی» گرفتهاند و هم از ریشه «دُنو» به معنای نزدیکتر. همواره واژهی دنیا، نیاز به موصوف یا متعلّق دارد مانند حیاتِ دنیا، عذابِ دنیا، متاعِ دنیا، حبِّ دنیا و ... در آیات زیادی دنیا در برابر آخرت قرار گرفته است یعنی همان معنای دوم، چون زندگی دنیا از زندگی آخرت به ما نزدیکتر است.
▫️اولئک الذین اشتروا الحیوة الدنیا بالآخرة (بقره/۸۶)
▫️ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة حسنه (بقره/۲۰۱)
▫️حبطت اعمالهم فی الدنیا و الاخرة (آل عمران/۲۲)
🔹واژه دنیا ۱۱۵ بار در قرآن تکرار شده و در همه موارد صفت زندگی کنونی است مگر چهار مورد که صفت آسمان و منطقه خاصی از زمین قرار گرفته است. یکی از روشهای تبیین و تعریف اشیای عالم هستی، تمثیل است که قرآن از آن استفاده کرده است. از جمله در باره شناساندن زندگی دنیا:
▫️همانا مَثل زندگی دنیا مانند آبی است که از آسمان فرو فرستادیم ... (یونس/۲۴، کهف/۴۵)
▫️قرآن کریم، زندگانی دنیا را کالای غرور و متاع فریب دهنده معرفی میکند (لقمان/۱۳، فاطر/۵)
🔸مراحل ۵ گانه زندگی دنیا:
▫️اعلموا انما الحیوة الدنیا لعب و لهو و زینة و تفاخر بینکم و تکاثر فی الاموال و الاولاد ...(سوره حدید/۲۰)؛ بدانید که زندگی این دنیا، بازی است و سرگرمی و زینت و فخرفروشی در میان شما و افزونطلبی در اموال و فرزندان ... در این آیه کریمه، خداوند بعد از ذکر این مراحل ۵ گانه، در ادامه با یک تمثیل، حقیقت پیچیده این حیات دنیوی و فنا پذیری آن را بیان کرده است. قرآن، زندگی واقعی را در سرای آخرت میداند (عنکبوت/۶۴)
🔹امام صادق(ع): دنیا به منزله تصویری است که سَر آن: تکبّر و چشمش: حرص و آزمندی و گوشش: طمع و زبانش: ریا و دستش: شهوت و پایش: خود پسندی و قلبش: غفلت و رنگش: فنا و حاصلش: نابودی است (مصباحالشریعه، ص۱۹۶). باید توجه داشت که نظام هستی غیر از زندگانی دنیاست که به دیدگاه انسان و بینش او ارتباط دارد. بیاعتنایی به دنیا به معنای بیهودهانگاری زمین و آسمان و نظام آفرینش نیست و قرآن بر این مسأله تأکید دارد: (آل عمران/۱۹۱، حجر/۸۵، ص/۲۷) اگر دنیا را مزرعه آخرت بدانیم (قصص/۷۷ ) همین دنیا هم، ممدوح خواهد بود.
🔸حضرت علی(ع): دنیا، سجدهگاه دوستان خدا و نمازگاه فرشتگان الاهی و فرودگاه وحی خدا و جایگاه تجارت دوستان خداست که در آن رحمت خدا را به دست آورند و بهشت را سود برند (نهج البلاغه/حکمت ۱۳۱) اگر بر مدار ایمان زندگی کنیم، خداوند خریدار ما خواهد بود، آن هم در اِزای بهشت (توبه/۱۱۱) و حتی بالاتر از آن: بهشت رضوان (توبه/۷۲) ... انشاءالله
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#سید_الشهدا ی شباهتی به حضرت #ایوب هم داره
از حضرت ایوب تمام داراییش رو فرزندانش رو گرفتن
تا صبرش محک بخوره
حضرت سید الشهدا هم دارایی و اولاد و اصحابش رو فدا کرد در امتحان الهی
با این تفاوت که
حضرت ایوب از خدا تقاضا کرد که سختش شده و خدا گرفتاریش رو خاتمه بده
✴️وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ (ص41)
اما سید الشهدا حتی یک لحظه لب به نارضایتی نزد
و لحظه ای که از اسب به زمین افتاد فرمود
الهی راضیا بقضائک تسلیما لآمرک.. 😭😭
دوم اینکه از حضرت ایوب گرفتن و او صبر کرد اما سید الشهدا خودش تقدیم کرد
سوم اینکه حضرت ایوب خودش به سلامت بود بعد از امتحان اما سیدالشهدا جان خودش رو هم تقدیم کرد
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📢بسم الله الرحمن الرحیم 📢
📚 30 روز حزب خوانی قرآن کریم 📚
مرحله سی و هشتم🌻 ان شاء الله
( هدیه به چهارده معصوم علیه السلام )ونیتهای دیگه که درلیست اصلی نوشته شده👆👆
👈 به این صورت است که هر نفر یک حزب یا بیشتر انتخاب می کنید و تا سی روز همون انتخاب شده را تکراری میخونید
🔹🔹🔹🔹
حزبهای باقیمانده 👇
شماره حزب/ از ابتداي آيه / تا انتهاي آيه
❓حزب۳۴- از آیه 142 الی اعراف 170
❓حزب۴۲-از آیه 122 توبهالی 25 یونس👈
❓حزب۴۳- از آیه 26 يونسالی 70 يونس👈
❓حزب۴۴- از آیه 71 يونسالی 5 هود👈
❓حزب ۴۶- از آیه 41 هود الی 83 هود👈
❓حزب۴۸- از آیه 7 يوسف الی 52 يوسف 👈
❓حزب۴۹- از آیه 53 يوسف الی 100 يوسف 👈
❓حزب۵۰- از آیه 101 يوسف الی 18 رعد👈
❓حزب۵۱- از آیه 19 رعد الی 9 ابراهيم👈
❓حزب۵۵- از آیه51 نحل الی 89 نحل
❓حزب۶۸_ازایه_ 38حج الی78حج👈
❓حزب۷۲- ازایه53 نور..الی 20 فرقان
❓حزب۷۵- ازایه111 شعراء.الی 227 شعراء👈
❓حزب۷۶- ازایه1 نمل الی55 نمل👈
❓حزب ۷۷-ازایه 56 نمل .الی11 قصص👈
❓حزب۷۹- ازایه51 قصص.الی 88 قصص👈
❓حزب۸۱-ازایه46 عنكبوت.الی 30 روم👈
❓حزب۸۲- ازایه31 روم..الی 21 لقمان👈
❓حزب۸۳- ازایه22 لقمان .الی30 سجده ( سجده دار)👈
❓حزب۸۴- ازایه1 احزاب .الی 30 احزاب👈
❓حزب۸۵_ ازایه 31 احزاب الی 59 احزاب👈
❓حزب۸۶_ ازایه60 احزاب..الی 23 سباء👈
❓حزب۸۷- ازایه24 سباء.الی 14 فاطر👈
❓حزب ۸۸_ ازایه 15 فاطر الی27 یس👈
❓حزب۹۱- ازایه145 صافات.الی 51 ص👈
❓حزب۹۲- ازایه52 ص..الی 31 زمر👈
❓حزب۹۳- ازایه32 زمر..الی 75 زمر👈
❓حزب۹۵- ازایه41 غافر.الی 8 فصلت ( سجده دار)
❓حزب۹۶_ ازایه9 فصلت .الی46 فصلت ( سجده دار)👈
❓حزب۹۷- ازایه47 فصلت.الی 26 شوري ( سجده دار)
❓حزب۹۹- ازایه24 زخرف الی 16 دخان👈
❓حزب۱۰۰- ازایه17 دخان..الی 37 جاثيه👈
❓حزب۱۰۵_ ازایه31 ذاريات.الی 25 نجم ( سجده دار)👈
❓حزب۱۰۶_ازایه 26 نجم.الی 55 قمر ( سجده دار)👈
❓حزب۱۰۹- ازایه1 مجادله .الی10 حشر👈
❓حزب۱۱۰- ازایه11 حشر.الی. 14 صف👈
❓حزب۱۱۶_ ازایه ازایه 1قیامت الی 50 مرسلات👈
❓حزب۱۱۹- از ایه1 اعلي ..الی.11 ضحي👈
🔰🔰🔰🔰🔰
تاریخ شروع اعلام خواهدشد
التماس دعا
ان شاءالله هرچه زودتربرداشته بشه
ختم کامل روزی یک مرتبه 😳
با خوندن یک حزب ( ۵ صفحه ) شما
ثبتنام در گروه چله متوسل به حضرت ام البنین 👇( فقط خانمها )
http://eitaa.com/joinchat/2122973195Cbb62a2a6cc
✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر در شان نزول
.....ادامه
🅰 قرطبی نیز این آیه را دلیلی بر #اثبات خلافت ابوبکر شمرده است .
🌀 #شیعه استفاده این گونه فضایل از آیه را نپذیرفته و شیخ مفید در آثار کلامی خود و به ویژه در رساله شرح المنام که به همین منظور تالیف شده ، #فضایل برداشت شده از آیه غار را نقد کرده و اجتماع ابوبکر را با پیامبر ، فقط به معنای #همراهی در شمارش و حضور در آن مکان دانسته ،
🅰 تعبیر #مصاحبت را که در قرآن به معنای مطلق #همراهی به کار رفته است ( و ما صاحبکم بمجنون * (تکویر ۲۲ ) دلیلی بر #فضیلت وی نمیشمرد ؛ به ویژه که در معنای لغوی و کاربردهای گوناگون آن نیز بار #ارزشی خاصی مشاهده نمیشود .
🌀 تعبیر * انّ الله معنا * نیز به معنای #حقانیت پیامبر و دین اسلام است و در مقام بیان #فضیلتی برای اشخاص نیست .
🅰شیخ مفید در پایان میگوید :
در هر حال ، مجرد #مصاحبت با پیامبران ، فضیلتی برای اشخاص به شمار نرفته ، موجب #مصونیت آنان از خطا نیست ؛
🌀 افزون بر اینکه درباره چگونگی #همراهی ابوبکر با پیامبر در منابع تاریخی و روایی ، #نقلهای دیگری نیز وجود دارد .
❇️ در بسیاری از روایات و گزارشها اشاره شده که او خود از #پیامبر تقاضای همراهی کرده بود
❇️ یا در #جستجوی پیامبر به خانهشان آمد که علی علیه السلام را در بستر حضرت دید و از او مسیر #حرکت پیامبر را جویا شد
❇️یا خود به جست و جوی #پیامبر صلی الله علیه و آله رفته ، در میان راه به طور #اتفاقی به هم رسیدند .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه74
يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَلِيماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ «توبه آیه74»
(منافقان) به خدا سوگند مىخورند كه (سخنى كفرآميز) نگفتهاند، در حالى كه قطعاً سخن كفر (آميز) گفتهاند و پس از اسلام آوردنشان كافر شدند و تصميم به كارى (كشتن پيامبر) گرفتند كه به آن دست نيافتند. و جز اينكه خداوند و پيامبرش آنان را از لطف خويش بىنياز كرده، عيبى (براى پيامبر و مؤمنان) نيافتند (با اينحال) اگر توبه كنند، برايشان بهتر است واگر روى بگردانند، خداوند آنان را در دنيا و آخرت به عذابى دردناك گرفتار مىكند ودر روى زمين هيچ دوست و ياورى برايشان نخواهد بود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَلِيماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ «توبه آیه74»
(منافقان) به خدا سوگند مىخورند كه (سخنى كفرآميز) نگفتهاند، در حالى كه قطعاً سخن كفر (آميز) گفتهاند و پس از اسلام آوردنشان كافر شدند و تصميم به كارى (كشتن پيامبر) گرفتند كه به آن دست نيافتند. و جز اينكه خداوند و پيامبرش آنان را از لطف خويش بىنياز كرده، عيبى (براى پيامبر و مؤمنان) نيافتند (با اينحال) اگر توبه كنند، برايشان بهتر است واگر روى بگردانند، خداوند آنان را در دنيا و آخرت به عذابى دردناك گرفتار مىكند ودر روى زمين هيچ دوست و ياورى برايشان نخواهد بود.
نکته ها
در آيهى 66، از قول پيامبر به منافقان چنين آمده بود: «كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمانِكُمْ»، در اين آيه خداوند مىفرمايد: «كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ»؛ پيامبر صلى الله عليه و آله تعبير «ايمان» داشت و خداوند تعبير «اسلام»، زيرا پيامبر طبق ظاهر، آنان را مؤمن مىدانست، امّا خداوندِ آگاه از اسرار، آنان را مسلمان مىداند، نه مؤمن. «1»
آيه، شامل همهى توطئههايى مىشود كه منافقان بر ضدّ پيامبر و اسلام داشتند، ولى اغلب تفاسير شيعه و سنّى به توطئهى «ليلة العقبه» اشاره كردهاند كه منافقان براى كشتن پيامبر در گردنهاى كمين كردند تا شترِ پيامبر را رَم دهند، امّا توطئهى آنها كشف شد و به مقصود خود نرسيدند. «هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا»
نقل شده است كه هنگام سخنرانى پيامبر صلى الله عليه و آله در تبوك، منافقى به نام حلّاس گفت: اگر
«1». تفسير الميزان.
جلد 3 - صفحه 468
پيامبر راست بگويد، ما از الاغ بدتريم. يكى از اصحاب (عامربن قيس) اين جسارت را به پيامبر خبر داد. رسول خدا صلى الله عليه و آله احضارش كرد. او انكار مىكرد و عامر مىگفت كه دروغ مىگويد و او چنين گفته است. به دستور پيامبر، هر دو نزديك منبر سوگند ياد كردند، امّا با نزول اين آيه، منافق رسوا شد. «1»
پیام ها
1- دروغگويى وسوگند دروغ، از نشانههاى منافق است. «يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ»
2- منافقان ناسپاسند، آنان در سايهى اسلام به جايى رسيدهاند، امّا دست از عيبجويى و بدگويى بر نمىدارند. وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ ...
3- آوردن نام رسولاللَّه در كنار نام خدا و نسبت دادن كارى به هر دو، شرك نيست. «أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ»
4- سرچشمهى فضل، تنها خداست. «مِنْ فَضْلِهِ»، ونفرمود: «من فضلهما» «2»
5- اسلام، علاوه بر تربيت فكرى و اخلاقى، وضع مادّى زندگى را نيز بهتر كرد. «أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ»
6- راه توبه حتّى براى آنان كه نقشه قتل پيامبر را كشيدند، باز است. «فَإِنْ يَتُوبُوا»
7- منافقان، در دنيا نيز عذاب مىشوند، چون نظام علل و اسباب جهان بر پايهى صدق است. يُعَذِّبْهُمُ ... فِي الدُّنْيا (گندم از گندم برويد، جو ز جو)
8- عذاب منافقان در دنيا؛ بىپناهى، سرگردانى و وحشت درونى است كه همواره مضطربند. «3» يُعَذِّبْهُمُ ... فِي الدُّنْيا
9- منافقان سرانجام بىياورند، تشكيلاتشان فرو مىريزد، منزوى و تحقير مىشوند، نه از حمايت مردم برخوردارند و نه از حمايت حكومتها. «ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ»
«1». تفسير الميزان.
«2». نظير آيه 62 همين سوره: «اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ» و نفرمود: «يرضوهما».
«3». «يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ» منافقون، 4.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 469
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ وَ كَأَيِّن مِّن نَّبِىٍّ قَتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَآ أَصَابَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ مَا ضَعُفُواْ وَ مَا اسْتَكَانُواْ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْصّابِرِينَ (آلعمران/۱۴۶)
🔹و چه بسیار پیامبرانى كه همراه آنان خداپرستان بسیارى جنگیدند، پس براى آنچه در راه خدا به آنان رسید، نه سستى كردند و نه ناتوان شدند و تن به ذلّت ندادند و خداوند صابران را دوست دارد.
🔹ترجمه دوم: چه پیامبران زیادی که مردانِ خداجوی فراوانی در کنارشان جنگیدند؛ پس در مقابل سختیهایی که در راه خدا کشیدند، خم به ابرو نیاوردند و ضعفی از خود نشان ندادند و سرِ تسلیم در برابر دشمن فرود نیاوردند! خدا چنین رزمندگانِ مقاومی را دوست دارد.
🔸این آیه به دنبال ماجراهای احد، شجاعت و ایمان و استقامت مردان الهی را که پیامبران خود را حمایت و همراهی میکردند، خاطرنشان میکند. «رِبّیّون» جمع «رِبّى» بر وزن «ملّى» به كسى گفته مىشود كه ارتباط و پیوند او با خدا محكم و در دین، دانشمند و مقاوم و با اخلاص باشد.
❇️ از پيامهای آیه
▫️تاریخ انبیا، همراه با مبارزه است. «و كایّن...»
▫️هنگام احساس ضعف، از زندگى رادمردان تاریخ و مقاومت آنان درس بگیرید. «و كایّن من نبىّ»
▫️جنگ و جهادى حقّ است كه زیر نظر رهبر الهى باشد. «قاتل معه»[۱]
▫️تعداد مجاهدان عالم و عارف در تاریخ بسیار است. «كایّن...ربیّون كثیر»
▫️گرچه همهى مجاهدان عزیزند، ولى رزمندگان عارف و عالم حساب دیگرى دارند. «ربّیّون»
▫️ایمان به خدا، سرچشمهى مقاومت است. «ربّیّون... فما وهنوا»
▫️مشكلات نباید عامل سستى و ضعف شود، بلكه باید عامل حركت و تلاش جدیدى گردد. «فما وهنوا لما اصابهم»
▫️آنچه به انسان روحیّه مىدهد و تحمّل مشكلات را آسان مىكند، در راه خدا بودن آنهاست. «فى سبیل اللّه»
▫️فشارها، مردان خدا را وادار به تسلیم نمىكند. «و ما استكانوا»
▫️هر چند در بدر پیروز شدید، ولى راه آیندهى شما مسلمانان، راه جهاد و مبارزه است، پس باید صبور و مقاوم باشید. (با توجّه به آیات قبل و بعد)
▫️رزمندگانِ بصیر، نه از درون روحیّه خود را مىبازند؛ «فما وهنوا» و نه توان رزمى خود را از دست مىدهند؛ «و ما ضعفوا» و نه در اثر فشارها تسلیم مىشوند. «و ما استكانوا»
▫️انجام وظیفه و پایدارى بر حقّ مهم است، پیروز بشویم یا نشویم. آیه مىفرماید: «و اللّه یحبّ الصابرین» و نفرمود: «یحبّ الفاتحین»
[۱] در دعاى ماه رمضان مىخوانیم: «اللّهم ارزقنا قتلاً فى سبیلک تحت رایة نبیّك مع اولیائک»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
حضرت #یوسف از قعر چاه رفت و برده ای شد در مصر (پایین ترین جایگاه اجتماعی )
✴️وَأَلْقُوهُ فِي غَيَابَتِ الْجُبِّ (یوسف10)
و بعد شد عزیز مصر و به جبروتی رسید
✴️وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مَكِينٌ أَمِينٌ (یوسف54)
اما #سید_الشهدا از دوش پیامبر و بهترین جایگاه اجتماعی در مدینه،و از اوج عزت و احترام بین مردم رفت #کربلا و سر از گودی قتلگاه در آورد و سم اسبان و سنگ و کلوخ نصیبش شد از دنیا
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🕊🕊🕊🕊🕊🕊
#فرازی_از_قرآن_کریم
وقل للمومنات یغضضن من ابصارهن ویحفظن فروجهن ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن او آبائهن او آباء بعولتهن او ابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنی اخوانهن او بنی اخواتهن او نسائهن او ما ملکت ایمانهن او التابعین غیر اولی الاربة من الرجال او الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النساء ولا یضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن وتوبوا الی الله جمیعا ایه المومنون لعلکم تفلحون
🍄🌿
و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوسآلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را - جز آن مقدار که نمایان است - آشکار ننمایند
و (اطراف) روسریهای خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)،
و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان همکیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛
و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!
☀️سوره مبارکه نور آیه ۳۱
🌸#حجاب_دستور_خداست🌸
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh