eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 از سرو صدای باطل نترسيد. 🍂 🔶أَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رَّابِياً وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاء حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاء وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ (رعد/ ١٧) ⚡️ترجمه : خداوند از آسمان آبى فرو فرستاد; و از هر درّه و رودخانه  اى به اندازه آنها سيلابى جارى شد; سپس سيلاب بر روى خود كفى حمل كرد; ‏(همچنين) و  از آنچه ‏در ‏كوره ها براى به دست آوردن زينت آلات يا وسايل زندگى، آتش بر آن مى  افروزند، كف هايى مانند آن به وجود مى آيد ـ خداوند براى، حقّ و باطل چنين مثالى مى زند. سرانجام كف ها به بيرون پرتاب مى شوند، ولى آنچه به مردم سود مى رساند (آب يا فلزّ خالص) در زمين مى مانَد; خداوند اين چنين مثال مى زند! 🍁زمانی که باران می بارد و رودخانه ها از آب پر می شوند، در جریان و خروش رود، کفی بر روی آب شکل می گیرد. حق، مانند آن آب است و باطل، کف روی آب. ⚡️باطل مانند كفِ روی آب است، زيرا: ١_ باقی نمی ماند و رفتنى است. ٢_ در سايه حقّ جلوه مى كند. ٣_ روى حقّ را مى پوشاند. ۴_ جلوه دارد، ولى ارزش ندارد. نه تشنه اى را سيراب مى كند نه گياهى از آن مى رويد. ۵_ با آرام شدن شرايط، محو مى شود. ۶_ بالانشين، پر سر وصدا، امّا توخالى و بى محتوى است. ┄┅═✼✿‍✵✿‍✵✿‍✼═┅┄ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 📖 > ( آفاقی )> 👈3. شب و روز 💎ازجمله خدا، شب و روز است: « وَ مِن ءایتِه الّیلُ و النَّهار .» ( فصلت / ۳۷ ) 🩸گردش به دور خود موجب پدید آمدن و مى‌شود. 💎اگر چنین گردشى نبود، از زمین هماره شب بود و در تاریکی و سرمای غیر قابل تحمل به سر می برد و‌ همیشه روز و با حرارتی سوزنده بود ؛ از این رو خداوند شب و روز را از آیات خود دانسته است : * انّ فی اختلاف الّیل و النّهار ..... لآیات لقوم یتقون * ( یونس ۶ ) 🩸 و قرآن ، را دعوت می‌کند که بیندیشد اگر شب یا روز برای همیشه و تا روز ادامه می‌داشت ، چه کسی غیر خدا آن را تغییر می‌داد ؟ 💎سپس می‌افزاید : خدا است که از روی ، شب و روز را جایگزین یکدیگر می‌کند که در شب به و در روز به کار و بپردازید ( قصص ۷۱ - ۷۳ ) 🩸آمدن و روز ، برای مومنان ، از الهی است .( نمل ۸۶ ) ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 قطره ای سوره‌ی مبارکه إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْ‌ءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَفْعَلُونَ «159» (اى پيامبر!) تو را با كسانى كه دين خود را پراكنده ساخته و گروه گروه شدند، هيچ گونه ارتباطى نيست. (تو مسئول آنان نيستى و) سرنوشت كارشان تنها با خداست، آنگاه او آنان را به عملكردشان آگاه خواهد كرد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
تفسیر نور (محسن قرائتی) سوره انعام . آیه ۱۵۹ إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْ‌ءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَفْعَلُونَ «159» (اى پيامبر!) تو را با كسانى كه دين خود را پراكنده ساخته و گروه گروه شدند، هيچ گونه ارتباطى نيست. (تو مسئول آنان نيستى و) سرنوشت كارشان تنها با خداست، آنگاه او آنان را به عملكردشان آگاه خواهد كرد. 🔸نکته ها تفرقه‌افكنى در دين، يعنى بدعت‌گذارى و تفسير دين به رأى خود كه در قرآن و حديث، شديدترين تعبيرات، درباره اين گونه كسان آمده است. به برخى از اين نمونه‌ها توجّه كنيد: قرآن مى‌گويد: واى بر آنان كه با دست خود مطلبى مى‌نويسند، سپس مى‌گويند: اين از طرف خداوند است. «1» على عليه السلام مى‌فرمايد: هرگاه بدعتى آيد، سنّتى مى‌رود. «2» و يكى از وظايف انبيا و علما، بدعت‌زدايى و جلوگيرى از تحريف‌هاست. «3» در روايات آمده است: توبه‌ى صاحب بدعت، پذيرفته نمى‌شود. «4» كسى‌كه به بدعتگذار احترام گذارد يا لبخندى بزند، در فروپاشى دين گام برداشته است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هرگاه در ميان امّتم اختلاف شد، هر كس طبق سنّت و گفته من عمل كند و سراغ راه و روش ديگران نرود، پاداش صد شهيد خواهد داشت. «5» در قرآن، بارها از يهود، به خاطر تحريف‌هايى كه علمايشان در دين پديد آوردند انتقاد شده است. درباره حضرت موسى عليه السلام هم مى‌خوانيم: وقتى از كوه طور برگشت و انحراف و گوساله‌پرستى قوم خود را ديد، از فرط ناراحتى الواح تورات را بر زمين افكند و ريش برادرش را كه جانشين او بود گرفت و گفت: چرا امّتم منحرف شدند؟ هارون در پاسخ گفت: ترسيدم‌ «1». بقره، 79. «2». بحار، ج 2، ص 264. «3». الحياة، ج 2، ص 344. «4». بحار، ج 72، ص 216. «5». بحار، ج 2، ص 262. جلد 2 - صفحه 592 اگر براى جلوگيرى از انحرافشان شدّت عمل به خرج دهم، مردم متفرّق شوند و تو بگويى چرا مردم فرقه فرقه شدند (تفرقه‌اى كه با بازگشت تو هم قابل اصلاح نباشد). اين آيات و روايات، مسئوليّت سنگين دين شناسان را در حفظ اصالت مكتب و مقابله با انحرافات فكرى، در عين حفظ وحدت اجتماعى امّت، بيان مى‌كند. 🔹پیام ها ✅1- ميان معارف دينى تفاوتى نيست، بايد به همه ايمان داشت و عمل كرد، نه فقط بعضى. «إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ» ✅2- از عوامل تفرقه و جدايى، تغيير و تحريف در مكتب است. «إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً» ✅3- با آنان كه مجموعه‌ى مكتب اسلام را قبول ندارند، نبايد همكارى كرد آنان از امّت محمّد محسوب نخواهند شد. «لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْ‌ءٍ» آنان مورد تهديد خداوند هستند. «إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ میگن وقتی حضرت دید مردمش دارن بی دین میشن بهشون گفت: 💢کیه که الان بیاد به کمک من تا به سمت خدا بریم ✴️قَالَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ ی عده بلند شدن و گفتم ما تنهات نمیزاریم ✴️قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّه (آل عمران52) از اونجا اسم این جماعت موند نصارا یا نصرانی 📚مجمع البیان 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 لعنت‌شدگان در قرآن ✅ لعن و لعنت از صفات فعل خداست و به این معنا نیست که خداوند تنها با الفاظی خاص، لعن کرده باشد، بلکه دور شدن از رحمت الهی، لعن است و سلب توفیق می‌تواند مرحله رقیقی از لعنت باشد، یعنی اگر خداوند کسی را به حال خود رها کند و فیض خاص خود را از او سلب کند، او ملعون خداست.(تفسیر تسنیم، ج۵، ص۴۶۱) ◾️گروه‌های ذیل، طبق آیات قرآن کریم، ملعون به‌شمار می‌روند: ۱- کتمان‌کنندگان حق (بقره/۱۵۹) ۲- ستمکاران و کافران (آل‌عمران/۸۶) ۳- کشندگان و قاتلان مؤمنان (نساء/۹۳) ۴- دروغگویان در شهادت حق و باطل و ...(نساء/۵۱) ۵- آزار‌دهندگان به پیامبر اکرم(ص)، منافقین و کفار (توبه/۶۸) ۶- ستمکاران (احزاب/۴۴) ۷- پیمان‌شکنان، مفسدان و ...(رعد/۲۵) ۸- منافقان، کافران، بیماردلان و آزاردهندگان خداوند و پیامبر(ص) (احزاب/۵۷ تا۶۴) ۹- فساد‌کنندگان در زمین و قطع رحم‌کنندگان (محمد«ص»/۲۲و۲۳) 🔹از مجموع آیات به دست می‌آید که لعنت‌شدگان، مربوط به زمانی خاص و یا گروهی خاص نیست، بلکه هر کسی که چنین ویژگی‌هایی را دارا شود، مستوجب لعن خواهد شد. با توجه به این آیات، لعنت خدا و لعن کنندگان مانند فرشتگان، انبیا و امامان و اولیای الاهی، همیشگی است و استمرار دارد و در مواردی به نوعی خلود عذاب آنان تأکید شده است (آل عمران/۸۸، احزاب/۵۷). کسانی که مشمول لعن خدای سبحان شوند از نصرت و یاری دیگران بی‌بهره خواهند ماند و خوار و ذلیل خواهند شد.(نساء/۵۲) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✴️وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرً ✴️فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا📜(اسراء5) ✅آیه داره از یک اراده ی حتمی الهی حرف میزنه و صحبت از یک پیش بینی قطعی هست میگه یهودی ها دو مرتبه در زمین (فلسطین) ظلم و طغیان خواهند کرد و به قدرتی خواهند رسید و بعد از آن خدا مردمانی را که قدرتمند هم هستند سراغشان میفرستد و تک تک آنها را از خانه هاشان بیرون بکشند و دولتشان را بر هم زنند ✍و جالبه علامه میگه این کار زمان بر خواهد بود چون خدا وعده کرده که با مال و فرزندان دشمنان یهود رو کمک خواهد کرد خب تا نسل زیاد بشه زمان باید بگذره طبیعیه 💢وعده ی خدا به زودی اتفاق خواهد افتاد💪 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره مبارکه فاتحه آیه ۲ : ألْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ستایش خدایى را که پروردگار جهانیان است … امروزه، یکی از نظریه های علم فیزیک، اشاره به جهان هایی ست که در موازات جهان ما قرار دارند که جهان های موازی (parallel worlds) نامیده می شوند. در آیه فوق، واژه “العالمین” به صورت جمع و در معنای “جهان ها” به کار رفته است در صورتی که اگر منظور دنیا و آخرت بود از کلمه “العالمان” استفاده می شد. براستی؛ بیان “العالمین” در قرآن، نمی تواند اشاره به وجود جهانهای موازی داشته باشد؟! 🔸🔹🔸🔹🔸 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جرعه ای آرامش 🌱 🍁 خداوند هيچ‌كس را جز به اندازه توانش تكليف نمى‌كند، هركس هر چه نيكى كند به سود او و هرچه بدى كند به زيان اوست، 🍁 خدايا اگر [فرمانى را] فراموش يا خطايى كرديم بر ما مگير، پروردگارا بار گرانى بر عهده ما مگذار، 🍁 چنانكه بر عهده پيشينيان ما گذارده‌اى، پروردگارا آنچه تاب و توان آن را نداريم بر دوش ما مگذار، 🍁 ما را ببخش و بيامرز و بر ما رحمت‌آور، تو مولاى مايى، ما را بر خدا نشناسان پيروز گردان‌. ♡ سوره مبارکه ی بقره ♡ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ قَالَ الرَّسُولُ ياَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِى اتَّخَذُواْ هَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُوراً (فرقان/۳۰) 🔹پیامبر (در روز قیامت از روى شكایت) مى‌گوید: پروردگارا! قوم من این قرآن را رها كردند. 🔸این آیه، از گلایه‌ى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله سخن مى‌گوید و آن حضرت چون «رحمة للعالمین» است نفرین نمى‌كند. امام رضا علیه السلام فرمود: دلیل آن كه در نماز، قرآن مى‌خوانیم آن است كه قرآن از مهجوریّت خارج شود. 🔸در روایات آمده است: هر روز پنجاه آیه از قرآن را بخوانید و هدفتان رسیدن به آخر سوره نباشد، آرام بخوانید و دل خود را با تلاوت قرآن تكان دهید و هرگاه فتنه‌ها همچون شب تاریک به شما هجوم آوردند، به قرآن پناه برید.(تفسیر نورالثقلین) 🔸ملاصدرا(ره): بسیار به مطالعه كتب حكما پرداختم تا آنجا كه گمان كردم كسى هستم، ولى همین كه كمى بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعى خالى دیدم. در آخر عمر به فكر رفتم كه به سراغ «تدبّر در قرآن» و روایات محمّد و آل‌محمّد علیهم السلام بروم. یقین كردم كه كارم بى‌اساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جاى نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله كشید، تا رحمت الهى دستم را گرفت و مرا با اَسرار قرآن آشنا كرد و شروع به تفسیر و تدبّر در قرآن كردم، درِ خانه‌ى وحى را كوبیدم، درها باز شد و پرده‌ها كنار رفت و دیدم فرشتگان به من مى‌گویند: «سلام علیكم طبتم فادخلوها خالدین» (مقدمه تفسیر سوره واقعه) 🔸فیض كاشانى(ره) مى‌گوید: كتاب‌ها و رساله‌ها نوشتم، تحقیقاتى كردم، ولى در هیچ یک از علوم دوایى براى دردم و آبى براى عطشم نیافتم، بر خود ترسیدم و به سوى خدا فرار و انابه كردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت كرد.(رساله الانصاف) 🔸امام خمینى‌(ره) در گفتارى از اینكه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نكرده، تأسّف مى‌خورد و به حوزه‌ها و دانشگاه‌ها سفارش مى‌كند كه قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه‌ى رشته‌ها، مقصد اعلى قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ایّام جوانى تأسّف بخورند.(صحیفه نور، ج۲۰، ص۲۰) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️در قیامت یكى از شاكیان، پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله است. «و قال الرسول» ▫️انتقاد از كسانى است كه آگاهانه قرآن را كنار مى‌گذارند. «اتّخذوا...» و نفرمود: «كان عندهم مهجورا» ▫️جمع‌آورى و تدوین قرآن، در زمان شخص پیامبر اكرم‌ صلى الله علیه و آله انجام شده و لذا مورد اشاره و خطاب قرار گرفته است. «هذَا القرآن» ▫️مهجوریّت قرآن و گلایه‌ى پیامبر(ص) و مسئولیّت ما قطعى است. («قال» فعل ماضى نشانه‌ى حتمى بودن است) ▫️تلاوت ظاهرى كافى نیست، بلكه مهجوریّت‌زدایى لازم است. «مهجورا» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔸نفس در قرآن‌🔹🔸 💢الف) نفس امارّة كه همواره انسان را به بدى‌ها فرمان مى‌دهد و اگر با عقل و ايمان مهار نشود، انسان را به سقوط و تباهى مى‌كشاند. در قرآن مى‌خوانيم: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا ما رَحِمَ رَبِّي» «2» به درستى كه نفس (انسان را) به كارهاى زشت و ناروا فرمان مى‌دهد مگر آن كه پروردگارم رحم كند. اين نفس، آنقدر خواهش و خواسته خود را تكرار مى‌كند تا انسان را گرفتار سازد. حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: نفس امّارة همچون فرد منافق تملّق انسان را مى‌گويد و در قالب دوست جلوه مى‌كند تا بر انسان مسلّط شود و او را به مراحل بعد وارد كند. «3» قرآن كريم در سوره يوسف مى‌فرمايد: پس از آن كه برادران يوسف، بنيامين را در سرزمين مصر به جاى گذاشته و به نزد پدر برگشتند و ماجراى دستگير شدن او به اتهام سرقت بيان كردند، حضرت يعقوب به آنان فرمود: «بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ» «4»* بلكه نفس، اين كار زشت را براى شما زينت داد و شما را به سوى آن كشاند. در حديث ديگرى مى‌خوانيم: بعد از نماز، از خداوند چنين بخواهيد: «الهى لا تكلنى الى نفسى طرفة عين ابدا» حتّى به اندازه چشم بر هم زدنى مرا به نفس خودم وامگذار. «5» «1» بحار ج 74 ص 104 «2» يوسف 53 تفسير نور(10جلدى)    ج‌10    304     الف) نفس امارة ..... ص : 304 «3» غررالحكم‌ «4» يوسف 83 «5» كافى ج 3 ص 346 امام زين العابدين عليه السلام در مناجات شاكّين به خداوند متعال عرض مى‌كند: من از نفسى به تو شكايت مى‌كنم كه به بدى‌ها فرمان مى‌دهد، به سوى خطاها مى‌رود، نسبت به انجام گناه شتابان است، هنگامى كه شرّى به او مى‌رسد فرياد مى‌زند و هنگامى كه قرار است خيرى از ناحيه او به كسى برسد بخل مى‌ورزد، به لهو و لعب تمايل شديد دارد، از غفلت و سهو و اشتباه پر شده است، به سوى گناه سرعتم مى‌بخشد و براى توبه، مرا به طفره وا می دارد کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا(طلاق۷) و خدا به زودی بعدِ هر سختی آسانی قرار دهد. يه روزى همه چی درست میشه. نگرونی‌هاتو بزار کنار، از ميون اشكهات لبخند بزن ໑.🤎🍃໑.🤎🍃໑.🤎🍃໑. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡 *واذکروا* 👈 االله فی ایام ....... *واذکروا* 👈 نعمه الله علیکم ...... *واذکروا* 👈اذ جعلکم خلفاء ...... *واذکروا* 👈 اذ انتم قلیل ...... 🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨🎇🎆✨🎇🎆✨🎇🎆 رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طُبِعَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَفْقَهُونَ «87» توبه إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «93» توبه 1_چرا فعل (طبع) در آیه اول به صورت مجهول و در آیه دوم به صورت صیغه معلوم ذکر شده است ؟ علت استفاده از صیغه مجهول در آیه نخست مجهول بودن فعل آیه قبل آن است در این آیه می‌خوانیم(و اذا انزلت.....) لذا طبع مانند انزل به صیغه مجهول آمده است اما در آیه دوم ، چون آیات قبل آن به صورت معلوم آمده فعل (طبع) نیز به صورت معلوم ذکر شده است. 2_ علت اختلاف فواصل این آیات چیست ؟ آیه نخست با عبارت (فهم لایفقهون) ختم شده است یعنی منافقانی که از امکانات کافی برای جنگیدن برخوردار بودند خواستند به جنگ نروند تا به سختی نیفتاده راحت باشند چون آنها این مطلب را نفهمیدند (فقه )و( فهم) از آنها سلب شده است و خداوند فرموده (فهم لایفقهون )اما در آیه دوم منافقان به ثواب و عقاب خداوند علم ندارند لذا می فرماید (فهم لایعلمون) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 📖 > ( آفاقی )> 👈4. حیوانات 🩸آفرینش نیز مانند انسان از آیات خدا است: « و فى خَلقِکُم وَ ما یَبُثُّ مِن دابّةٍ ءایتٌ لِقومٍ یُوقِنون » ( جاثیه / ۴ ) و نیز شورى / ۲۹. 💎 و هدایت فطری نیز قابل تامل است : * ربّنا الّذی اعطی کلّ شیء خلقه ثمّ هدی * ( طه ۲۰ ، ۵۰ ) 🩸در آیات فراوانی نیز از فراوان چهارپایان سخن به میان آمده ( نحل ۵ و ۶ ؛ زخرف ۱۲ و ۱۳ ؛ مومنون ۲۱ و ۲۲) 💎و شدن حیوانات برای انسان و بارکشی ، گرفتن از آنها و استفاده از گوشت آنها را خاطرنشان کرده است : * و ذلّلنا لهم فمنها رکوبهم و منها یاکلون * ( یس ۷۲ ) 🩸قرآن ، همچنین به شتر اشاره می کند که یکی از ارکان زندگی عرب بود و شگفتیهای فراوانی ، مانند در برابر تشنگی و گرسنگی و طوفان های شدید ، در آن به ودیعه نهاده شده است : * افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت * ( غاشیه ۱۷ ) 💎 که در آسمان رام گشته اند و به پرواز مشغولند نیز در شمار الهی هستند : * الم یروا الی الطّیر مسخّرات فی جوّ السّماء ما یمسکهنّ الّا الله انّ فی ذالک لآیات لقوم یومنون * ( نحل ۷۹ ) 🩸 و در آیات ۱۹ ملک ؛ ۴۱ نور و ۳۸ انعام به بال پرندگان اشاره کرده ، در آن را سفارش می کند . 💎 عسل و زندگی اسرارآمیز و بیرون آمدن رنگارنگ از درون آن نیز از آیات الهی است : * یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء النّاس انّ فی ذالک لآیه لقوم یتفکّرون * ( نحل ۶۹ ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺