تاملی در تاریخ اسلام
6⃣خاکریز ششم:تبوک!👇 #جنگ_تبوک ✡غزوه تبوک، آخرین غزوه رسول اکرم(ص) بود که در رجب و شعبان سال نهم هجر
7⃣خاکریز هفتم:بیت المقدس!👇
✡با رحلت حضرت رسول اکرم(ص)، فتح خاکریز هفتم، یعنی بیت المقدس، متوقف شد و حضرت(ص) در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری رحلت فرمود.
اما ایشان همواره بعد از واقعه غدیر اصرار بر ادامه جنگ داشت و حتی در آخرین لحظات حیات، سپاهی را به فرماندهی اسامه بن زید راهی آن دیار کرد ،که سپاه به دستور پیامبر(ص) مدینه را ترک کرد.
اما با رحلت پیامبر(ص) مصادف شد و در این میان سپاه با وساطت و سرپیچی منافقین به مدینه بازگشت.
📚منابع:
۱)الملل و النحل شهرستانی، ج۱، ص۱۲۹
۲)مکاتیب الرسول(ص) میانجی، ج۳، ص۷۱۳
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
0️⃣4️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «دشمن شدید» بررسی جریان شناسی انحراف در تاریخ با محوریت یهود با رویکرد تاریخی بصیرت افزایی؛ اثر استاد مهدی طائب✍📚👇
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
🌐برای مطالعه یا خرید این کتاب به لینک زیر مراجعه کنید :👇
🆔 http://beheshteghalam.ir/%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF/252.html
@TarikhEslam
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️
🖤بیست و پنجم ماه رجب سال ۱۸۳ هجری قمری، سالروز #شهادت مظلومانه هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت #امام_موسی_کاظم_علیه_السلام تسلیت و تعزیت باد.
«اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرارِ، وَ إِمامِ الْأَخْيارِ، وَعَيْبَةِ الْأَنْوارِ، وَوارِثِ السَّكِينَةِ وَالْوَقارِ، وَالْحِكَمِ وَالْآثارِ، الَّذِي كانَ يُحْيِي اللَّيْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُواصَلَةِ الاسْتِغْفارِ، حَلِيفِ السَّجْدَةِ الطَّوِيلَةِ، وَالدُمُوعِ الْغَزِيرَةِ، وَالْمُناجاةِ الْكَثِيرَةِ، وَالضَّراعاتِ الْمُتَّصِلَةِ، فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ وَ ذُرِّیَّةِ أَنْبِیَائِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ»
#وقایع_ماه_رجب_المرجب
@TarikhEslam
👤 #امام_موسی_کاظم_علیه_السلام سپر بلای شیعه!
✅از امام موسى بن جعفر(ع) نقل شده است که فرمودند :
📋《إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي》
♦️خداوند عزوجل بر شيعیان غضب كرد، پس مرا مخيّر ساخت كه يا من و يا آنها فدا شويم، به خدا من با دادن جان خودم ايشان را حفظ كردم.(۱)
👤مرحوم علامه مجلسى در شرح این روایت می نویسد :
غضب خدا بر شيعه يا براى اين بود كه ايشان تقيه را از دست دادند و امامت آن حضرت(ع) را فاش كردند.
پس خليفه وقت هارون الرشيد چاره ای نداشت، جز اينكه يا شيعيان را تعقيب كند و بكشد و يا آن حضرت(ع) را زندانى و مسموم كند، و حضرتش سلامت شيعه را به قيمت جان خود خريد.
يا آنكه علت غضب خدا اين بود كه شيعيان از آن حضرت(ع) اطاعت و پیروی خالصانه نكردند در نتیجه خداى تعالى آن حضرت را مخير ساخت كه يا بر علیه هارون قیام کند و جماعتى از شيعیان کشته شوند و يا گوشه گيرى كند و تن به زندان و شهادت دهد.(۲)
📚منابع :
۱)الكافی مرحوم کلینی، ج۱، ص۲۶۰
۲)مراة العقول مجلسی، ج۳، ص۱۲۷
@TarikhEslam
✅امام باقر(ع) و امام صادق(ع) از انقراض بنی امیه و تاسیس بنی عباس به احسن وجه استفاده کردند و توانستند هزاران شاگرد تربیت کنند.
اما وقتی نوبت به موسی ابن جعفر(ع) رسید، ورق برگشت.
وقتی دشمن دید از دو امام در ملاعام در مسجد و در ملاقات های عمومی و خصوصی بیش از شصت هزار حدیث نقل کرده اند.
لذا گفتند اگر موسی بن جعفر(ع) را رها کنیم ریشه این حکومت زده شده است.
دائما حضرت(ع) را از مدینه به عراق و شام و بغداد تبعید می کردند.
در روایت آمده است که با امام(ع) کاری کردند که موسی ابن جعفر(ع) مدت ها در بیابان های شهر شام و در غار با لباس مبدل و چهره بدلی زندگی می کردند که کسی امام(ع) را نشناسد.
در تاریخ آمده است که؛
📋《لَا يَزَالُ يَنْتَقِلُ مِنْ سِجْنٍ إلي سِجْنٍ》
♦️امام(ع) پیوسته از زندانی به زندان دیگر منتقل می شدند.(۱)
سندی ابن شاهک زندان بان حضرت(ع) شد.
روایت شده بچه های سندی ابن شاهک از روزنه زندان به حضرت(ع) نگاه می کردند در حالی که امام(ع) در سجده بودند و بسیار نحیف شده بودند.
یک لحظه امام(ع) از روزنه ی در به بچه های سندی نگاه کرد از همین فرد یهودی یک نوه ای به دنیا آمد که از اعلام تشیع شد.
لذا امام(ع) بخواهد دستگیری کند از یهودی هم دستگیری می کند.
در دوره امام کاظم(ع) از آل ابی طالب هر کسی که می توانست قیام کرد و تنها فرد مهمی که قیام نکرد، امام موسی ابن جعفر بود.
امام کاظم(ع) بخشی از سناریوی امامت شیعه است، چرا که یک سری کارهای بر زمین مانده دارد و یکسری کار برای امام(ع) بعدی.
اگر قیام می کرد و کشته می شد دستاوردی به همراه نداشت و حضرت(ع) به اندازه ای نیرو نداشت که بتواند مقابل هارون بایستد.
راهبردی که حضرت(ع) استفاده کرد این بود که سازمان وکالتی تشکیل دادند که از شیعیان خمس می گیرند.
عمده شروع مسئله خمس از زمان امام کاظم(ع) است.
حضرت(ع) این وجوهات را به صُرّه تبدیل می کردند.
این مسئله در کتب اهل سنت هم آمده است. کیسه های طلا دویست تا چهارصد سکه ای، که روایت شده ؛
📋《إَذَا أَعطَی المَرءَ فَقَد استَغنَی》
♦️ایشان به هر کسی می داد، آن طرف بی نیاز می شد.(۲)
این یک استراتژی بود. هارون هم به این مسئله اشاره کرده بود که عجیب است برای اینها خراج می آید و ما دو خلافت داریم!
حضرت(ع) شیعیان را دسته بندی کرده بودند.
حضرت(ع) این مبالغ را بخشی به فقرا می دادند و بخشی به بغداد یا مدینه سرازیر می شد.
حضرت(ع) اگر کوچک ترین موضع گیری سیاسی و نظامی می کرد کشته می شد. کمک امام(ع) تنها به شیعیان نبود.
👤«محمد بن شمس الدین معروف به ابن حجر مکی»(۱۵۰۳ق) یکی از علمای سنی مذهب در حدیث و فقه شافعی که در رد شیعه کتاب نوشته است و وقتی در معرفی ائمه اطهار(علیهم السلام) به امام موسی کاظم(علیه السلام) می رسد، می گوید :
📋«يُدْعَى بِبَابِ قَضَاءِ حَوَائِجِ المُومِنِینَ أَی أَهْلِ سُنَّةِِ»
♦️اهل سنت از موسی بن جعفر(علیهما السلام) به عنوان «باب الحوائج» یاد می کردند.
و در عبارتی دیگر آمده است؛
📋«کَانَ مَعْرُوفَاً عِنْدَ أَهْلِ الْعَرَاقِ بِبَابِ قَضَاءِ الْحَوَائِج عِنْدَاللهِ»
♦️موسی بن جعفر(علیهما السلام) در عراق به «باب الحوائج» معروف بود.(۳)
📚منابع :
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۴۳۲
۲)أنوار البهیّه محدّث قمّی، ص۱۹۴
۳)الصّواعق المحرقه ابن حجر مکی، ج۲، ص۵۹۰
@TarikhEslam