eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
139 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از زلال معرفت
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ☀️ یکی از اسباب شرعى وجوب نماز آيات، خورشید گرفتگی است. 🔆 وقت ادای نماز آیات از هنگام شروع گرفتگی خورشید و قابلیت رؤیت آن تا زمان شروع به باز شدن است؛ البته در مناطقی که طلوع خورشید پس از آغاز باز شدنِ خورشید گرفتگی است، پیش از پایان کامل خورشید گرفتگی، نماز آیات بدون نیت ادا و قضا خوانده شود. 🌔 چون خورشید گرفتگی به صورت کامل نیست کسانی که بعداً مطلع شوند، خواندن نماز آیات بر آن ها واجب نخواهد بود. 📿 خواندن نماز آیات به جماعت، مستحب است. 👥 حکم جماعت در نماز آیات مانند جماعت در نمازهای یومیه می‌باشد که قرائت امام از قرائت مأموم، کفایت می‌کند. 〽️ اگر کسی به رکوع اول از هر کدام از دو رکعت نماز آیات نرسد، داخل شدن در جماعت، اشکال دارد. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5972019821699664559.mp3
39.19M
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎧🎼 📗شرح و بررسی کتاب 🔻تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 4⃣8⃣جلسه هشتاد و چهارم ▫️ تزریق روحیه عمل‌گرایی به جامعه ▪️ملکوت خیانت در امانت ▫️سوال شب اول قبر! ▪️ملکوت شهادت دادن دروغین ▫️هرزگردی برزخی ▪️ملکوت رد کردن درخواست ▫️دنیا، دریچه دیدن خدا ▪️ملکوت شکنجه و اذیت کردن زن ▫️خدا برای زن مانند یتیم غضب می‌کند ▪️ملکوت زیرآب‌زنی! ▫️تفاوت ریا و سُمعه ▪️ملکوت تلاوت قرآن به نیت غیرالهی ▫️از قرآن غافل نشویم! ▪️ملکوت عمل نکردن به قرآن ▫️معنای سخط الهی ▪️ملکوت واسطه حرام شدن بین زن و مرد 📅99/07/18 📚 معرفی کتاب: قصه‌های قرآن، اثر مرحوم اشتهاردی پیشنهاد دانلود✌️ ⏰ (۸۷دقیقه و۱۸ثانیه ) 📌حجت الاسلام امینی خواه 🎵مدیا امینی خواه ❗️برای دریافت مجموع جلسات سه دقیقه در قیامت، از طریق لینک زیر اقدام نمایید. https://aminikhaah.ir/?p=508 هدیه به لبخند امام زمان عج لبیک یا حسین است ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زلال معرفت
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔮#چگونگی‌فعلیت‌یافتن‌باورهای‌دینی۱۱ ⏪قسمت ۱۱ از ۸۰ ▼◉حجاب زمان 🎀•آزادي از زمان و عبور
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔮 ⏪قسمت ۱۲ از ۸۰ ◉تا ما نظر به گذشته و آينده داريم، از واقعيات هستي که در «حال» قرار دارند محجوب هستيم. براي آزادشدن از گذشته و آينده، به‌کاربردن دستورات دين بسيار کارساز است. 🎀• واقعيت اين است که ذات و جان ما فارغ از هر زماني در حال حاضر در همه جا حاضر است، ولي وَهم ما خيالات غير واقعي براي خود مي‌سازد و ما را مشغول گذشته و آينده مي‌کند. ◉چون ذات ما آزاد از گذشته و آينده در «حال» حاضر است، اگر خود را در دست خيالات و آرزوها ندهيم بيش از آن که تصور کنيم، خود را در «حال» حاضر مي‌يابيم، نپرسيد چطور؟ همت کنيد مي‌يابيد. 🎀•چون انسان از چيزهايي سؤال مي‌کند که وجود آن نزد آدم نيست، ولي در موضوع ارتباط با عوالم غيب، جاي نگاه‌کردن است و نه جاي سؤال‌کردن. ◉آيا کسي سؤال مي‌کند تابلويي را که جلوي ما است چطور نگاه کند؟ کافي است نگاه کند، مي‌بيند. بايد به عوالم غيب نظر کنيد، مطمئن باشيد مي‌بينيد. 🎀•شما به اصول خود توجه کنيد و مجردبودن و لايقف‌بودن و فوق زمان و مکان، در همه‌‌ي عوالم حاضربودنِ خود را از نظر دور نداريد، نگاه کنيد، مي‌بينيد. ◉اين موضوع بايد به‌خوبي روشن شود که اگر با عوالم غيب و معني مرتبط نيستيم، هنوز خودمان نيستيم، غيري را جاي خود نشانده‌ايم، کافي است به خود برگرديم. 🎀•حيله کرد انسان و حيله‌اش دام بود آن‌چه خود پنداشت خون‌آشام بود در ببست و دشمن اندر خانه بود حيله‌ي فرعون از اين افسانه بود ✨ادامه دارد... 📌استاد اصغر طاهرزاده ♡هدیه به لبخند عج لبیک یا حسین است ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زلال معرفت
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🚩#هجرت ۸۷ ▪️هجرت از نظر دروني كوچ كردن و از سويي به سوي ديگر رفتن است و از نظر بيروني هم
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🚩 ۸۸ ▪️ما در فقه مي‌گويیم: «إذَا خُفِيَت الجُدرَانُ فَقَصِّر». در فقه نماز مسافر اين‏طور است که هر وقت ديواره‌هاي شهر از ديد تو پنهان شد، آنجا است كه بايد نماز را شكسته بخواني؛ حالا شدي مسافر! ▫️ يا می‌گوییم: «إذَا خُفِيَ الأذَانُ فَقَصِّر». آن‌گاه كه ديگر صداي اذان را نشنيدي، آن‏وقت مسافری! حالا ما می‏گوییم آن‌گاه كه آوا و آهنگ‌ هواهاي نفسانيّه‌ات به گوش دلت نرسيد، آن موقع تو مهاجري! آن‏گاه که دیواره‏های شهر از دیدت پنهان شد، آن موقع تو مسافري! 🔻هجرت یعنی گذشتن از «مال و جان» ▪️لذا در همین آياتي كه در بحث هجرت مطرح کردم دقت کنید! این آیات، دو عنوانی که سرآمد امور مادّي و مورد تعلّق انسان هستند، یعنی «مال و جان» را مطرح مي‌كنند. در آیة شریفه داشت: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّه».[سوره مبارکه انفال، آیه۲] ▫️ از مال گذشتن و از خود گذشتن، اين مي‌شود هجرت في‏سبيل‏الله. آن تعبیری هم که در اين آية شريفه هست که «وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه»،[سوره مبارکه نساء، آیه 100] ▪️ فقط بحث «جان» را مطرح كرده است. یعنی می‌گوید اگر کسی از خانه‌اش بيرون آید و به سوي خدا و رسول برود و در اين راه بميرد، اجرش با خدا است. ▫️ چون جان بالاتر از مال است و کسی که از جان می‏گذرد، از مال هم گذشته است.[البته ديوانه‌هايي پيدا مي‌شوند كه پيش آنها مال بر جان مقدم است؛ اينها ديوانه هستند. اما عاقل‌ها جانشان را بر مالشان مقدم مي‌دارند.] ▪️ما اين معنا را در روايات متعدّد و تحت عناوين مختلف مي‌بينيم كه انسان متديّن، همة امور مادّی‏اش را براي حفظ دين و آن تعلّقي كه به خدا دارد فدا می‏کند تا آن وصلي که حاصل شده فصل نشود. ✨ادامه دارد.. 📌فیش منبر آیت الله آقا مجتبی تهرانی 🌷هدیه به لبخند عج لبیک یا حسین است ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 💌 سلام پدر مهربانم ❣مهدے جان! 🍃 مرجع تقلید عشق ▪️در عالم عشق، باید اهل تقلید بود. اجتهاد در این عالم، ممنوع است. ▫️هر کسی جز خود شما اگر مدّعی اجتهاد بود باید بداند که در عشق، ره به سوی کفر پیموده است. ▪️ما اهل عبادت آفریده شده‌ایم امّا طرز عبادت را باید از شما یاد بگیریم. حکم عالم عشق هم این چنین است. ▫️ما اهل عشق ورزی آفریده شده‌ایم امّا راه عشق‌بازی را باید از شما یاد بگیریم. ▪️شما مرجع تقلید عشقید از اوّل دنیا تا آخرش. ▫️چه خوب است مراجع تقلید عشق‌بازی خودشان همان‌هایی هستند که باید بدانها عشق بورزیم. ▪️در میان مراجع تقلید عشق یک زن وجود دارد که مادر شماست. تو خودت در عشق‌ورزی از مادرت تقلید می‌کنی. ▫️کسی اگر از شما تقلید نکرد خدا عشق‌بازی‌اش را قبول نمی‌کند. اگر یک لحظه از عمرش هم باقی باشد باید از همۀ عشق‌بازی‌هایش توبه کند و در همان یک لحظه به رسم شما عشق‌بازی کند. ▪️اصلاً مگر کسی جز شما معنای عشق را می‌فهمد تا بخواهد در عشق بازی اجتهاد کند؟ عشق جز آن که شما می‌گویید، هوا و هوسی بیش نیست. ▫️آقا! می‌خواهم از هر چه هوا و هوس است بگریزم در پناه عشقی که شما یادم می‌دهید آرام بگیرم. وقتت بخیر مرجع تقلید عشق! ▪️ای همه هستم ام چهره جان میشود غبار تنم 📌محسن‌عباسی‌ولدی 💌دلنوشته_مهدوی اللهم‌عجل‌لولیک‌الفرج التماس دعا🤲 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📗 🔻« ٤»پرسش: ⁉️چرا خدا را «مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» مى‌خوانيم،مگر اومالك دنيا نيست‌؟ 🔻پاسخ: 1⃣اولاً؛خداوند مالك همه چيز و همه جا و براى هميشه است؛بر خلاف مالك بودن انسان كه نه مالك همه چيز است و نه مالك همه جا و نه براى هميشه. ▫️مالكيّت خداوند حقيقى است؛ولى ➖مالكيّت انسان اعتبارى. ▫️مالكيّت خداوند همراه با احاطه و سلطنت است؛ولى گاهى ما مالك گنجشكى هستيم؛ولى تحت سلطه ما نيست. ➖مالكيّت ما تنها در زمان حيات ما مى‌باشد و بعد از مرگ، ديگران مالك مى‌شوند. ➖مالكيّت ما انتقال يافته از ديگران است؛ولى خداوند مالك همه چيز بوده و مى‌باشد؛بنابراين حساب مالكيّت خداوند از حساب مالكيّت ما جداست و هرگز قابل مقايسه نيست. 2⃣ثانياً؛در دنيا به دليل وجود واسطه‌ها و اسباب،نسبت‌ها و خويشاوندى‌ها،دوستان و آشنايان،خانواده و فرزندان،مال و ثروت،زبان و هنر،حيله و تدبير،انسان خود را صاحب قدرت و نصرت مى‌داند و از خدا غافل مى‌شود 🔺 تا آنجا كه مثل قارون مغرورانه مى‌گويد:مال و ثروت را خدا به من نداده است؛بلكه بر اساس علم و تخصّص و زرنگى خودم به دست آورده‌ام. 📖«إِنَّما أُوتِيتُهُ‌ عَلى‌ عِلْمٍ‌ عِنْدِي» امّا روز قيامت تمام اين دلبستگى‌ها و وابستگى‌ها بى‌اثر مى‌شود:واسطه و اسباب از بين مى‌رود. «تَقَطَّعَتْ‌ بِهِمُ‌ الْأَسْبابُ‌» ١ ➖خويشاوندى و نسبت‌ها از بين مى‌رود. «فَلا أَنْسابَ‌ بَيْنَهُمْ‌»٢ ▫️مال و ثروت ارزشى ندارد. «لا يَنْفَعُ‌ مالٌ‌ وَ لا بَنُونَ‌»٣ ➖بستگان كارايى ندارند. «لَنْ‌ تَنْفَعَكُمْ‌ أَرْحامُكُمْ‌ وَ لا أَوْلادُكُمْ‌»٤ ▫️گاهى اجازه حرف زدن و عذرخواهى هم داده نمى‌شود. «وَ لا يُؤْذَنُ‌ لَهُمْ‌ فَيَعْتَذِرُونَ‌»۵ 📖قدرت فكر و تدبير از دست آنها گرفته مى‌شود. «تَرَى النّاسَ‌ سُكارى‌»٦ 🔻آرى،در چنين روزى كه همه رزق و برق‌ها و جلوه‌ها رنگ مى‌بازد،مالكيّت خداوند با تمام وجود جلوه مى‌كند. ▫️بنابراين مراد از «مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» اين است كه گرچه خدا مالك مطلق دنيا و آخرت است؛امّا مالكيّت خداوند در آن روز بيشتر جلوه مى‌كند. ▫️كوتاه سخن آنكه «مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» همان معنايى را مى‌دهد كه در آيه ديگر مى‌خوانيم: 📖 «يَوْمَ‌ لا تَمْلِكُ‌ نَفْسٌ‌ لِنَفْسٍ‌ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلّهِ‌»۷ 🔺و يا در جاى ديگر مى‌خوانيم: «لِمَنِ‌ الْمُلْكُ‌ الْيَوْمَ‌ لِلّهِ‌ الْواحِدِ الْقَهّارِ»۸  🌷هدیه به لبخند(عج) 🔻پی نوشت (۱).بقره،۱۶۶ / (۲).مومنون،۱۰۱ (۳).شعراء،۸۸ / (۴).ممتحنه،۳ (۵).مرسلات،۳۶ / (۶).حج،۲ (۷).انفطار،۱۹ / (۸).غافر،۱۶ 📌حجت الاسلام قرائتی 📖 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎬 🔺 سلسله جلسات کارگاه ⏪ جلسه 5⃣ ( بررسی انواع حکومت ها از جمله دیکتاتوری و دموکراسی و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها ) *⃣مبانی ولایت فقیه خود را قوی کنید تا در فتنه های آتی در امان باشید 🔺انتشار فایلها آزاد و بلامانع است پیشنهاد دانلود✌️ ⏰( ۲۷دقیقه و ۳ثانیه) 📌استاد احسان عبادی حفظه الله لبیک یا حسین است هدیه به لبخند امام‌زمان عج ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📝 🔎"حکمت ۳۵ نهج البلاغه ی امام علی علیه السّلام" 🔻 ـ ضرورت موقعیّت شناسى ✨ «مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا یَکْرَهُونَ قَالُوا فِیهِ بِمَا لَا یَعْلَمُونَ.»  🔺«کسى در انجام کارى که مردم خوش ندارند، شتاب کند، در باره ی او چیزى خواهند گفت که از آن اطّلاعى ندارند.»   🔻"شرح حکمت "    ـ اثر نسبت هاى ناروا 📌▫️ عیب جویى و ذکر عیوب مردم هرچند آشکار باشد کارى است بسیار ناپسند و اگر کسى نیت امر به معروف و نهى از منکر داشته باشد نباید منکراتى را که از بعضى سر زده آشکارا و در ملأ عام بگوید، بلکه این گونه تذکرات باید خصوصى و مخفیانه باشد; ◽️ ولى به هر حال از آنجا که مردم از گفتن عیوب و کارهاى زشتشان به صورت آشکارا ناراحت مى شوند و در مقام دفاع از خود بر مى آیند. 📌▫️   یکى از طرق دفاع این است که گوینده را متهم به امورى مى کنند که چه بسا واقعیت هم نداشته باشد تا از این طریق ارزش سخنان او را بکاهند و بگویند:    فرد آلوده حق ندارد دیگران را به آلوده بودن متهم کند.  ◽️ بنابراین اگر انسان بخواهد مردم احترام او را حفظ کنند و نسبت هاى ناروا به او ندهند و حتى عیوب پنهانى او را آشکار نسازند باید از تعبیراتى که سبب ناراحتى مردم مى شود بپرهیزد و در یک کلمه، باید احترام مردم را حفظ کرد تا آنها احترام انسان را حفظ کنند و لذا در ذیل این جمله در خطبه «وسیله» آمده است: 📌▫️ «کسى که در جستجوى عیوب مردم باشد آبروى خود را به آنها بخشیده و کسى که سخن چینى کند افراد دور از او اجتناب مى کنند و نزدیکانش او را دشمن مى دارند».  ◽️مرحوم علامه مجلسى در بحارالأنوار روایت جالبى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که فرمود: «در مدینه اقوامى داراى عیوبى بودند آنها از ذکر عیوب مردم سکوت کردند، خداوند هم مردم را از ذکر عیوب آنها ساکت کرد. 📌▫️آنها از دنیا رفتند در حالى که مردم آنها را از هرگونه عیب پاک مى دانستند و (به عکس) در مدینه اقوام (دیگرى) بودند که عیبى نداشتند ولى درباره عیوب مردم سخن گفتند خداوند براى آنها عیوبى آشکار ساخت که پیوسته به آن شناخته مى شدند تا از دنیا رفتند». ◽️ ابن ابى الحدید از کامل مبرد نقل مى کند: هنگامى که «قتیبة بن مسلم» سمرقند را فتح کرد اثاث و وسایلى در کاخ هاى آنجا دید که امثال آن دیده نشده بود تصمیم گرفت بار عام دهد و مردم بیایند و موفقیت هایى را که نصیب او شده ببینند.  📌▫️مردم از هر سو به آنجا آمدند و به ترتیب مقاماتشان در آن مجلس نشستند. از جمله پیرمردى بود به نام «حُضَین». هنگامى که وارد شد برادر قتیبه گفت به من اجازه بده سخن درشتى به او بگویم.    ◽️ قتیبه گفت: این کار را نکن او جواب هاى تند و بدى مى دهد. برادر قتیبه اصرار کرد و رو به حضین کرد و گفت: اى ابو ساسان آیا از در وارد شدى یا از دیوار؟ حضین گفت: آرى (من از در وارد شدم زیرا) عمویت (اشاره به خودش کرد) سنش بیش از آن است که بتواند از دیوار وارد شود (و این اشاره به عمل زشتى بود که برادر قتیبه قبلا انجام داده بود و از دیوار خانه زنى بالا رفته بود و به او تجاوز کرده بود). 📌▫️امثال این داستان ها فراوان است و همه گواهى است بر آنچه امام(علیه السلام) بیان فرموده که هرگاه کسى به مردم چیزى بگوید که ناخوش دارند آنها نیز به او نسبت هاى ناروا مى دهند (یا اعمال زشت مخفیانه آنها را آشکار مى کنند) ادامه دارد ‏🌷هدیه به لبخند(عج) 📌زارع پور 📚 حکمت35 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5990319741045049568.mp3
40.65M
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎧🎼 📗شرح و بررسی کتاب 🔻تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 5⃣8⃣ جلسه هشتاد و پنجم ▪️معنای اطاعت کردن از والدین ▫️اطاعت از والدین و مبارزه با نفس ▪️آیا به همه حرف والدین را باید عمل کرد؟ ▫️بهشت رفتن با گوی بلورین ▪️حق پدر به فرزند ▫️صورت ملکوتی بر داشتن ▪️برخورد با والدین که از لحاظ سیاسی و اعتقادی اختلاف داریم ▫️نیکی به والدین که فوت کرده‌اند! ▪️مدارا کردن با والدین تا کجا؟ ▫️مظهر رحمت در جامعه ▪️اختلاف شدید پدر - فرزندی در قرآن ▫️قتال پسران با پدران ▪️تفاوت " اَب " و " والد " ▫️مرزبندی فرزند با والدین در چه زمینه‌هایی؟ ▪️الگوگیری از حضرت ابراهیم علیه السلام جز در یک مساله! ▫️مادر حق سنگین‌تری دارد به فرزند یا پدر؟ ▪️برخورد جناب زکریا بن ابراهیم با مادر غیرمسلمانش 📅99/10/05 پیشنهاد دانلود✌️ ⏰ (۹۸دقیقه و۸ثانیه ) 📌حجت الاسلام امینی خواه 🎵مدیا امینی خواه ❗️برای دریافت مجموع جلسات سه دقیقه در قیامت، از طریق لینک زیر اقدام نمایید. https://aminikhaah.ir/?p=508 هدیه به لبخند امام زمان عج لبیک یا حسین است ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زلال معرفت
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔮#چگونگی‌فعلیت‌یافتن‌باورهای‌دینی ⏪قسمت ۱۲ از ۸۰ ◉تا ما نظر به گذشته و آينده داريم، از
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔮 ⏪قسمت ۱۳ از ۸۰ ▼◉امکان فهم زبان دين 🎀•تمام دستورات دين براي آن است که خود را از ناخود جدا کنيم و با خودي باشيم که عين حضور در عالم وجود است. ◉ انسان به جهت ذات خود، در همه‌ي عوالم حاضر است و اگر کسي خود را خيلي آلوده به دنيا نکرده باشد، زبان دين را مي‌فهمد، چون دين چيزي جز همان حقايقي که انسان با آن‌هاست، به انسان متذکر نمي‌شود. 🎀•ميان سخن دين که نظر به حقايق غير محسوس دارد با سخن اهل دنيا که از اعتباريات و قراردادهاي ذهن بشر سخن مي‌گويند، فرق بسياري است. ◉اعتباريات نسبت‌هايي است که در رابطه با زندگي زميني پيش مي‌آيد، مثل يک‌طرفه بودن خيابان که يک طرفه‌ بودن در ذات خيابان نيست، ما قرار مي‌گذاريم که به جهت رفع مشکلِ ترافيک آن را يک طرفه کنيم. 🎀•از آن طرف علم رياضي، قواعد نظام موجود در عالم کثرت را تبيين مي‌کند و در محدوده‌ي عالم کمّيات متوقف است. حال نفسِ بعضي از انسان‌ها به دقائق نظام کمّيات نظر ندارد و لذا رياضياتشان ضعيف است، ◉ ولي چون نفس انسان در عوالم غيب و معني حاضر است، و دين نيز متذکر آن عالم است، نمي‌شود گفت کسي در ذات خود استعداد ديندارشدن ندارد. 🎀• مي‌شود انسان به اعتباريات بشري توجهي نداشته باشد، چون اعتباريات حقيقتي ندارند که نفس با آن‌ها مرتبط شود. همچنين مي‌شود کسي رياضياتش ضعيف باشد، چون او به عالم کميات نظر نمي‌کند، ◉ اما نمي‌شود کسي در ذاتش دين‌داري‌اش ضعيف باشد، چون ايمان عبارت است از اين که نفس انسان بدون حجاب با حقايق عالم مرتبط گردد، و اين در ذات همه‌ي انسان‌ها هست، مشکلشان در ‌هايي است که بين خود و آن حقايق ايجاد کرده‌اند. ✨ادامه دارد... 📌استاد اصغر طاهرزاده ♡هدیه به لبخند عج ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زلال معرفت
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🚩#هجرت ۸۸ ▪️ما در فقه مي‌گويیم: «إذَا خُفِيَت الجُدرَانُ فَقَصِّر». در فقه نماز مسافر ا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🚩 ۸۹ ▪️در روايتی از امام صادق(علیه السلام) است که حضرت فرمود: «كَانَ فِي وَصِيَّةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ لِأَصْحَابِه»؛ در سفارش‌هایي كه امام علي(علیه السلام) به اصحابشان فرمودند این جمله بود که: «إِذَا حَضَرَتْ بَلِيَّةٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَكُمْ دُونَ أَنْفُسِكُمْ وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ دُونَ دِينِكُمْ».[وسائل‏الشيعة، ج 16، ص 192] ▫️یعنی هرگاه بلیّه‌ای پیش آمد، مالتان را فداي جانتان كنيد؛ و آن‏گاه که نازله‌ای پیش آمد، جانتان را فداي دينتان كنيد. ▪️یعنی مال فداي جان، جان فداي دين! بليّه يعني سختي؛ فرق بين «نازله» و «بليّه» اين است كه نازله شديدتر از بليّه است. نازله يك سنخ خطري است كه انسان از نظر دروني بين بود و نابودي قرار مي‌گيرد؛ ▫️اینجا است كه بودِ من به دينِ من است و نبودِ من، بي‌دينيِ من است. لذا باید دین را بر جان مقدّم بدارم. ▪️روايتی در كتاب كافي است که معاويه بن‏عمّار نقل مي‌كند؛ صاحب وسايل‏الشیعه هم اين روايت را از محاسن‏برقي نقل مي‌كند كه در آنجا روایت «مرفوعه» است؛ يعني سند ندارد. ولي من اين روايت را از كافي مي‌خوانم که سند دارد. ▫️ «عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) يَقُولُ كَانَ فِي وَصِيَّةِ النَّبِيِّ(صل الله علیه و اله و سلم) لِعَلِيٍّ(علیه السلام)»؛ معاویه بن‏عمّار می‌گوید شنيدم امام صادق(علیه السلام) مي‌فرمود در سفارش‌هايي كه پيغمبر اكرم(صل الله علیه و اله و سلم) به حضرت علي علیه السلام فرمودند این جملات بود که: ▪️«يَا عَلِيُّ أُوصِيكَ فِي نَفْسِكَ بِخِصَالٍ فَاحْفَظْهَا عَنِّي»؛ ای علي، سفارش مي‌كنم تو را در جان خودت به خوی‏ها و خصلت‏هایي! آنها را از طرف من نگاه‌دار. «ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ أَعِنْهُ»؛ سپس حضرت ایشان را دعا كردند و فرمودند خدايا كمكش كن که به این سفارش‏ها عمل کند! ▫️✨پیغمبر اکرم(صل الله علیه و اله و سلم) یکی‌یکی سفارش‌هایی را بيان مي‌كنند، تا مي‌رسد به اينجا که می‏فرمایند: «وَ الْخَامِسَةُبَذْلُكَ مَالَكَ وَ دَمَكَ دُونَ دِينِك».[الكافي، ج 8، ص 9] ▪️ پنجمين خصلتی که تو را به آن سفارش می‏کنم این است که مال و جانت را در راه دینت بذل کن! بذل يعني بخششِ بدون عِوَض؛ می‏فرماید مال و خونت را در راه دينت ببخش. «دَم» همان جان است. ✨ادامه دارد.. 📌فیش منبر آیت الله آقا مجتبی تهرانی 🌷هدیه به لبخند عج لبیک یا حسین است ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ ✋ چه سلام خالصانه‌ای روانه کردید... 😭 که زیارتتان به وصال رسید و دل‌تان چراغان شد... ✨ گوارای وجودتان! 🏴 💔 ألـلَّـھُـمَــ ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِـڪْ ألْـفَـرَج ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا