eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
502 دنبال‌کننده
177 عکس
29 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ«47» 👌بگو:هر مزدی که از شما خواستم پس آن به نفع شماست،مزد من جز بر خدا نیست و او بر هر چیزی گواه است. ✍نکته ها: 🔹 بارها در قرآن این سخن به میان آمده که انبیا از مردم مزد و پاداشی نمی خواستند،در سوره ی شعرا از آیه 100 تا 180 این مطلب از قول پیامبران مختلف تکرار شده است،امّا پیامبر اسلام در دو مورد تقاضای اجر و مزد کرده است:یک بار فرمود: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی» 👈من مزدی جز مودّتِ اهل بیتم از شما نمی خواهم.و بار دیگر در آیه 57 سوره ی فرقان فرمود: «قُلْ ما أَسْئَلُک
ُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاّ مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلاً» من برای رسالتم از شما مزدی نمی خواهم،جز آن که می خواهد راهی به سوی خدا انتخاب کند. 🔹آیه مورد بحث،جمع بین آیات فوق است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می خواهد اعلام کند:اگر من از شما مزدی درخواست می کنم و می گویم اهل بیتم را دوست بدارید،به خاطر آن است که فایده ی این مزد به خود شما بر می گردد. «فَهُوَ لَکُمْ» زیرا کسی که به اهل بیت معصوم پیامبر اکرم علیهم السلام علاقه مند باشد از آنان پیروی می کند و هر کس از رهبران معصوم پیروی کند از راه خدا پیروی کرده است. «إِلاّ مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلاً» ،پس فایده این مزد به خود ما برمی گردد مثل معلّمی که به شاگردش بگوید من مزدی از شما نمی خواهم جز آنکه درس مرا خوب بخوانید که فایده این امر به خود شاگرد بر می گردد. ✍پیام ها: 1- مبلّغان الهی،باید بی خود را به مردم اعلام نمایند.(در سه آیه ای که مربوط به مزد رسالت است،با کلمه ی «قُلْ» پیامبر مأمور به اظهار آن می شود. قُلْ ... إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ 2- آن چه زشت است سؤال و در خواست مزد است،ولی اگر خود مردم با عشق و بدون اکراه ای به مبلّغ دین دادند حساب دیگری دارد.می فرماید: «ما سَأَلْتُکُمْ» و نمی فرماید:نمی گیرم. 3- شرط تأثیر سخن آن است که مردم،رهبر را دلسوز و بدانند. «إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ» (اگر رهبر از مردم توقّع مادّی داشته باشد،جامعه او را تحمّل نمی کند: «أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ» آیا از مردم مزدی طلب می کنی که پرداخت آن بر آنان سنگین است؟) 4- انتخاب راه خدا و مودّت اهل بیت علیهم السلام که رسالت است،در حقیقت به خود مردم است نه پیامبر اکرم. «فَهُوَ لَکُمْ» 5-کسی که خدا را و شاهد اعمال خود بداند به او امیدی ندارد. «إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ» 6- برای برطرف شدن سوء ظن ها،خدا را بر خود گواه بگیریم. «إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»
🔰قُلْ إِنَّ رَبِّی یَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلاّمُ الْغُیُوبِ«48» 👌بگو:همانا پروردگارم که به نهان ها بسیار آگاه است حقّ را(بر دل ها)می افکند. ✍پیام ها: 1- تحقّق حقّ و ،از شئون ربوبیّت خداست. «إِنَّ رَبِّی یَقْذِفُ بِالْحَقِّ» 2- حقّ باید بر باطل برد و آن را نابود کند.( «یَقْذِفُ» به معنای پرتاب و تهاجم است.) 3- پیروزی حقّ بر باطل از های الهی است. «إِنَّ رَبِّی یَقْذِفُ بِالْحَقِّ» 4- احقاق حقّ و ابطال به اطلاعات وسیعی نیاز دارد. «عَلاّمُ الْغُیُوبِ»
🔰قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعِیدُ«49» 👌بگو:حقّ آمد و باطل(کاری از آن ساخته نیست)نمی تواند آغازگر چیزی باشد و نه تجدید کننده آن. 🔰قُلْ إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّما أَضِلُّ عَلی نَفْسِی وَ إِنِ اهْتَدَیْتُ فَبِما یُوحِی إِلَیَّ رَبِّی إِنَّهُ سَمِیعٌ قَرِیبٌ«50» 👌بگو:اگر من گمراه شده باشم به زیان خود گمراه شده ام،و اگر هدایت یافته باشم پس به(برکت)چیزی است که پروردگارم به من وحی می کند،همانا اوست شنوای نزدیک. ✍نکته ها: 🔹* ابن مسعود که یکی از اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است می گوید:در مکّه 360 بت بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روز فتح مکه یکی را پس از دیگری به زمین می انداخت و این آیه ی شریفه را می خواند: قُلْ جاءَ الْحَقُّ ... 🔸 سؤال: با آمدن قرآن و پیامبر حقّ،چرا باز هم باطل پا برجاست؟ 🔹پاسخ: حاکمیّت منطقی و علمی،غیر از حاکمیّت عملی و اجرایی است،آن چه مربوط به خداست،فرستادن حقّ است و آن چه مربوط به ماست عمل و اجرای حقّ است که چنین نکردیم. 🔹آری،سلامتی بیمار،به نسخه ی صحیح و مصرف دارو وابسته است که یکی ی پزشک است و دیگری وظیفه ی بیمار. ✍پیام ها: 1- حقّ بر باطل است. «جاءَ الْحَقُّ وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعِیدُ» 2- قرآن از غیب و آینده می دهد. «وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعِیدُ» 3- بدون وحی الهی،حتّی پیامبر نیز در معرض است. «إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّما أَضِلُّ عَلی نَفْسِی وَ إِنِ اهْتَدَیْتُ فَبِما یُوحِی» 4- خطرات و آثار انحراف،به خود انسان باز می گردد. «أَضِلُّ عَلی نَفْسِی» 5-خداوند،هم وحی می فرستد و هم بر آن نظارت دارد. «فَبِما یُوحِی إِلَیَّ رَبِّی إِنَّهُ سَمِیعٌ قَرِیبٌ»
🔰وَ لَوْ تَری إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ«51» 👌و اگر ببینی وقتی که کافران(از عذاب سخت)فزع کنند و راه گریزی در کار نیست،و از مکانی نزدیک دستگیر شوند(تعجب خواهی کرد). 🔰وَ قالُوا آمَنّا بِهِ وَ أَنّی لَهُمُ التَّناوُشُ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ«52» 👌(و در آن حال)گویند:به او ایمان آوردیم
و کجا این دست یابی به ایمان از راه دور(که توان بر انجام عمل صالحی ندارند)به سودشان خواهد بود. ✍نکته ها: * در این آیات تا آخر سوره،سیمایی از وضع دلخراش جان دادن مشرکان ترسیم شده است. 🔹کلمه ی«تناوش»از«نوش»به معنای گرفتن چیزی به آسانی است. 🔸 در تفاسیر شیعه و سنّی روایاتی آمده است که رسول اکرم صلی الله علیه و آله این آیات را به سفیانی به هنگام قیام علیه السلام تفسیر کرده اند که خداوند از نزدیک ترین مکان، آنان را نابود می کند. 🔹مراد از «مَکانٍ قَرِیبٍ» دنیا و «مَکانٍ بَعِیدٍ» آخرت است. ✍پیام ها: 1- جزع و فزع و استمداد مشرکان،مشکلی از آنان حل نمی کند. «فَزِعُوا فَلا فَوْتَ» مشرکان پناهگاهی ندارند. 2- هر کافری در لحظه ی احساس ایمان می آورد ولی چه سود.(ایمان انتخابی ارزش دارد نه اضطراری.) «أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ - قالُوا آمَنّا» 3- مرگ هر جا که آمد انسان را می گیرد. «مَکانٍ قَرِیبٍ» 4- عقوبت مشرکان از دنیا آغاز می شود. «مَکانٍ قَرِیبٍ» 5-برگشت به دنیا و جبران ها راهی دور و ناممکن است. «مَکانٍ بَعِیدٍ»
🔰وَ قَدْ کَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ وَ یَقْذِفُونَ بِالْغَیْبِ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ«53» 👌در حالی که پیش از این به آن کفر ورزیدند و از دور دست ها تیر در تاریکی می انداختند.(و به پیامبر اسلام تهمت ها می زدند.) 🔰وَ حِیلَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ ما یَشْتَهُونَ کَما فُعِلَ بِأَشْیاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ کانُوا فِی شَکٍّ مُرِیبٍ«54» 👌(سرانجام)میان آنان و آن چه می خواستند جدایی افتاد،همان گونه که از دیر باز با امثال ایشان چنین شد،زیرا آنان در شک و تردید سختی بودند. ✍پیام ها: 1- کسانی که دیروز به پیامبر و قرآن تهمت می زدند،امروز که در قرار گرفته اند ایمان می آورند ولی چه سود؟ «وَ قَدْ کَفَرُوا - وَ یَقْذِفُونَ» 2- کفّار از پیامبر و قرآن،« روشنی نداشتند؛تهمت های آنان مانند تیر انداختن در تاریکی و پرتاب از راه دور بود. «یَقْذِفُونَ بِالْغَیْبِ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ» «و الحمد لِلّه ربّ العالمین @fatemi52
🔰وَ إِنْ یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ وَ إِلَی اللّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ«4 فاطر» 🔰و اگر تو را تکذیب می کنند( مباش زیرا)پیامبران پیش از تو(نیز) تکذیب شده اند،و همه ی کارها به سوی بازمی گردد. ✍پیام ها: 1- همه ی انبیا مخالف داشته اند و تکذیب حقّ، ی کفّار است. «کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ» 2- تاریخ می شود. یُکَذِّبُوکَ ... کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ 3- کفّار با شخص کاری ندارند،با راه و هدف مخالفند هر کس سر دهد مورد تکذیب قرار می گیرد. «یُکَذِّبُوکَ - مِنْ قَبْلِکَ» 4- تاریخ،بهترین مایه ی در برابر مشکلات است. «کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ» 5-تکذیب مردم،ضربه ای به وحی نمی زند،تکذیب شدگان پیش از تو همان فرستادگان ما بودند. «کُذِّبَتْ رُسُلٌ» 6- توجّه به ،انسان را در برابر حوادث تلخ می کند. یُکَذِّبُوکَ ... إِلَی اللّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ 7- مخالفان حقّ بدانند که های آنان فراموش و رها نمی شود. «تُرْجَعُ الْأُمُورُ» @fatemi52
🔰یا أَیُّهَا النّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاهُ الدُّنْیا وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللّهِ الْغَرُورُ«5 فاطر» 🔰ای مردم! وعده ی خداوندی حقّ است؛پس زندگی دنیا شما را فریب ندهد و مبادا(شیطان)فریبکار شما را فریب دهد و به(کَرَم)خدا مغرور سازد. ✍نکته ها: * 🔹«غرور»به کسی گفته می شود که بسیار باشد و به دلیل آیه ی بعد مراد از آن در این جا است. 🔸* شاید مراد از مغرور شدن به خدا در جمله «لا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللّهِ» این باشد که شیطان،انسان را به عفو و بخشش خدا سازد و یا از طریق تحریف،بدعت و سهل انگاری نسبت به احکام و قانون الهی،به گناه وادار کند. *🔹 آغاز این سوره درباره ی توحید بود،آیه ی قبل درباره ی نبوّت و این آیه درباره ی معاد است. * 🔸مانند این آیه در سوره ی لقمان آیه 33 نیز آمده است. ✍پیام ها: 1- گروهی با زندگی مادّی و دنیوی فریب می خورند،امّا گروهی و برق دنیا آنان را گول نمی زند،بلکه فریبکار منحرفشان می نماید. «لا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللّهِ الْغَرُورُ» 2- برای تربیت،باید تکرار شود. «فَلا تَغُرَّنَّکُمُ - وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ» 3- ایمان به معاد،بهترین وسیله ی بازدارنده از دنیا است. «وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ» 4- وعده های الهی حقّ است،ولی وعده های شیطان و فریبنده. «وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ @fatemi52
🔰إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّما یَدْعُوا حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعِیرِ«6 فاطر» 🔰بی گمان،شیطان دشمن شما است،پس شما نیز او را دشمن بگیرید؛جز این نیست که او دار و دسته ی خود را فرا می خواند تا از اصحاب دوزخ باشند. ✍نکته ها: * 🔹کلمه«سعیر»به معنای آتش برافروخته،یکی از نام های دوزخ است. *🔸 سابقه ی دشمنی شیطان با بشر دیرینه است: 🔺پدرمان آدم را از بهشت بیرون کرد. «کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ» 🔻او دشمنی است که دیده نمی شود. «إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ» 🔺او دشمن قسم خورده است. فَبِعِزَّتِکَ ... 🔺از هر سو به انسان حمله می کند. مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ ... 🔻وسیله ی او برای انحراف مردم،وعده ی فقر و امر به فحشاست. «الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ» 🔺او جز با دوزخی کردن مردم راضی نمی شود. «یَدْعُوا حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعِیرِ» 🔻امام صادق علیه السلام فرمود:«اگر شیطان دشمن است،پس از او چرا؟» ✍پیام ها: 1- اگر دشمنی شیطان را نگیریم،فریب خواهیم خورد. «عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا» 2- از برنامه ها و تشکّل های آگاه باشیم. اَلشَّیْطانَ ... یَدْعُوا حِزْبَهُ 3- شیطان برای انحراف مردم کمک می گیرد،ما برای دعوت دیگران به چه می کنیم؟ اَلشَّیْطانَ ... یَدْعُوا حِزْبَهُ @fatemi52
: 🔰اَلَّذِینَ کَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ أَجْرٌ کَبِیرٌ«7فاطر» 🔰کسانی که کفر ورزیدند،برایشان عذابی سخت است،و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند،برای آنان آمرزش و بزرگ خواهد بود. ✍پیام ها: 1- برای انجام یا ترک فرمان های الهی،حساب و در کار است. کَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ ... آمَنُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَهٌ 2- برای حفظ روحیه ی خوف و رجا،باید و وعید در کنار هم باشد. «عَذابٌ شَدِیدٌ - أَجْرٌ کَبِیرٌ» 3- عاقبت اندیشی و توجّه به پایان کار،در تربیت است. «لَهُمْ عَذابٌ - لَهُمْ مَغْفِرَهٌ» 4- برای عذاب شدن، کافی است، «کَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ» ولی برای رسیدن به پاداش،علاوه بر ایمان،کار نیک نیاز است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ» 5-تا گناهان آمرزیده نشود،زمینه برای ورود به و دریافت پاداش فراهم نمی شود. «لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ أَجْرٌ کَبِیرٌ» 6- ابتدا اتمام حجّت،سپس به کیفر.(آیات قبل اتمام حجّت بود و این آیه اعلام کیفر و پاداش.) @fatemi52
🔰أَ فَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِما یَصْنَعُونَ«8 فاطر» ✍پس آیا کسی که عمل بدش برای او آراسته شده و آن را نیکو می بیند، (مانند کسی است که هدایت یافته است.)پس بدون شک خداوند هر که را بخواهد(و سزاوار بداند)گمراه می کند و هر که را بخواهد(و شایسته بداند)هدایت می نماید،پس مگذار به خاطر حسرت بر آنان جانت از دست برود،زیرا خداوند به آن چه انجام می دهند آگاهی کامل دارد. ✍نکته ها: *🔹 کسی که رفتار بد انسان را زیبا نشان می دهد و به جای ،تملّق می گوید،شیطان است، زیرا در آیه دیگر می خوانیم: «زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ» 🔸بی پاسخ گذاشتن سؤالات توبیخی،نشانه ی تهدید و خلافکاران است.خداوند برای توبیخ بدکاران،سؤالی را طرح و آن را بی پاسخ می گذارد.می فرماید:آیا خلافکاری که بدرفتاری خود را خوب می بیند...ولی جواب این جمله را نمی دهد. 🔹 امام کاظم علیه السلام فرمود:«خوب دیدن بدی ها،مقدّمه ی است». ✍پیام ها: 1- زیبا دوستی جزء انسان است،تا آنجا که شیطان نیز بدی ها را زیبا نشان می دهد تا انسان را بر انجام آن وادار کند. «سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً» 2- خوب پنداشتن بدی ها،زمینه ی است. زُیِّنَ لَهُ ... یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ 3- انسان ابتدا گناه را و سپس به انجام آن اقدام می کند.(تزیین بدی ها، همان توجیه خلافکاری ها است.) «زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ» 4- مؤمن،واقع بین،خودشناس و بصیر است ولی کافر،شخص پنداری، خورده،خودپسند است.(آیه قبل،سخن از کفّار و مؤمنان و این آیه سخن از واقع بینی و پنداربینی است.) اَلَّذِینَ کَفَرُوا ... زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ 5-خوبی ها و بدی ها را باید با الهی سنجید نه با پندار این و آن. «سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً» 6- کج فهمی و خوب پنداشتن بدی ها،مانع پند و توبه و تکامل و رشد است. «زُیِّنَ لَهُ - یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ» 7- گرچه هدایت و ضلالت از خداست،لیکن بر اساس انسان صورت می گیرد.کفّار راه انحرافی را لجوجانه انتخاب می کنند،خداوند هم بر گمراهی آنان می افزاید. «یَهْدِی - یُضِلُّ - بِما یَصْنَعُونَ» 8-پیامبر برای هدایت مردم می خورد و سوز داشت. «فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ» 9- تأسّف و حسرت،باید و مرز داشته باشد. «فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَراتٍ» 10- توجّه به این که عملکرد خلافکاران زیر نظر خداوند است، ما را کم می کند. «فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِما یَصْنَعُونَ» @fatemi52
🔰وَ اللّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیاحَ فَتُثِیرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلی بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها کَذلِکَ النُّشُورُ«9فاطر» 🔰و خداوند است که بادها را فرستاد تا ابر را برانگیزاند،پس آن را به سوی سرزمینی راندیم،و به وسیله ی آن زمین را بعد از مردنش زنده نمودیم.رستاخیز نیز چنین است. ✍نکته ها: 🔹چنانکه با اراده ی خداوند،حرکت ابر و باد و ریزش باران،زمین را زنده کرده و گیاهان سر ازخاک بر می آورند،با اراده ای دیگر و وقوع زلزله ای عظیم،مردگان از خاک بر می خیزند و زنده می شوند. 🔸این بهار نو ز بعد برگ ریزهست برهان بر وجود رستخیز ✍پیام ها: 1- وزش بادها،حرگت ابرها و ریزش باران ها، نیست،با اراده الهی است. اَللّهُ ... أَرْسَلَ الرِّیاحَ فَتُثِیرُ ... فَسُقْناهُ 2- در هستی،برنامه و نظم و حاکم است. أَرْسَلَ ... فَتُثِیرُ ... فَسُقْناهُ ... فَأَحْیَیْنا 3- برای فهم غیب،از استفاده کنید. «کَذلِکَ النُّشُورُ» @fatemi52
🔰مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّهَ فَلِلّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ یَرْفَعُهُ وَ الَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ وَ مَکْرُ أُولئِکَ هُوَ یَبُورُ «فاطر10» 🔰هر کس خواهان عزّت است،پس عزّت،همه از آن اوست(و به هر که بخواهد می دهد.)تنها سخن(و عقیده ی)پاک به سوی او بالا می رود،و کار شایسته آن را بالا می برد،و کسانی که برای انجام بدی ها نقشه می کشند، برایشان سختی است و نیرنگ آنان است که تباه می شود. ✍نکته ها: 🔹«الْکَلِمُ الطَّیِّبُ» همان شهادت به توحید و رسالت و ولایت است که در روایات آن،اذکاری چون لا اله الا الله و سبحان الله و...مطرح شده است. 🔸 «یَبُورُ» از«بوار»و«بائر»به معنای زیاد و هلاکت است. 🔹برای این آیه ی شریفه دیگری نیز قابل بیان است: 1- کلام نیکو به سوی بالا می رود،ولی عمل صالح به آن رفعت و درجه می بخشد. 2- سخن نیکو هم بالا می رود و هم کارهای خوب را بالا می کشد. 🔺کفّار،یا را در به اشیای مادّی می جویند، «وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ آلِهَهً لِیَکُونُوا لَهُمْ عِزًّا» 🔻و یا آن را از وابستگی به این و آن طلب می کنند. «أَ یَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّهَ» و حال آنکه عزّت تنها نزد خداوند است. «فَلِلّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعاً» ✍پیام ها: 1- عزّت واقعی،نزد خداست،نه پیش . «فَلِلّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعاً» 2- عزّت واقعی،در سایه ی ایمان و صالح است. فَلِلّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعاً ... اَلْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ 3- میان عقیده با عمل رابطه ی است و در یکدیگر اثر می گذارند. «الْعَمَلُ الصّالِحُ یَرْفَعُهُ» 4- راه مؤمنان که عزّت را از طریق ایمان و عمل صالح می جویند،راه و تکامل است. «یَصْعَدُ - یرفع»و راه دیگران که عزّت را از طریق فریب و نیرنگ می خواهند محو و هلاکت است. «یَبُورُ» 5-هیچ کس با نیرنگ و به عزّت نمی رسد. «یَبُورُ» @fatemi52
🔰وَ اللّهُ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَهٍ ثُمَّ جَعَلَکُمْ أَزْواجاً وَ ما تَحْمِلُ مِنْ أُنْثی وَ لا تَضَعُ إِلاّ بِعِلْمِهِ وَ ما یُعَمَّرُ مِنْ مُعَمَّرٍ وَ لا یُنْقَصُ مِنْ عُمُرِهِ إِلاّ فِی کِتابٍ إِنَّ ذلِکَ عَلَی اللّهِ یَسِیرٌ«11فاطر» 🔰خداوند،شما را از خاک و سپس از نطفه آفرید؛آن گاه شما را زوج یکدیگر قرار داد،و هیچ ای جز با علم او باردار نشود و نزاید،و هیچ کس عمر طولانی داده نشود و یا از کاسته نشود،مگر آن که در کتاب(علم خدا ثبت گردیده)است؛قطعاً این امر بر خداوند آسان است. ✍نکته ها: 🔹 کلمه ی «مُعَمَّرٍ» به صاحبان طولانی گفته می شود.«عُمر»از عمران و آبادی است و چون انسان در ایام زنده بودن توان آباد کردن دارد،به مدّت حیات او عمر گفته می شود. 🔸در روایات،صدقه و صله ی رحم و احسان به والدین،سبب طول عمر و قطع رحم و جسارت به والدین سبب عمر معرّفی شده است. ✍پیام ها: 1- به منشأ آفرینش خود کنید تا هم به قدرت خداوند پی ببرید و هم گرفتار غفلت و غرور و تکبّر نشوید. «خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَهٍ» 2- هم حضرت آدم از است و هم انسان های موجود از نطفه ای که سرچشمه اش خاک است. «خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ» 3- عناصر وجود انسان،خاک و آب است. «تُرابٍ ، نُطْفَهٍ» 4- آفرینش زوج برای انسان،از الهی است. «جَعَلَکُمْ أَزْواجاً» 5-خداوند نسبت به تمام موجود،پیش از تولّد و پیدایش آن آگاه است.«وَ ما تَحْمِلُ مِنْ أُنْثی وَ لا تَضَعُ إِلاّ بِعِلْمِهِ» 6- انسان عمر دارد ولی به دلایلی گاهی از آن کاسته می شود. «لا یُنْقَصُ مِنْ عُمُرِهِ» 7- تمام لحظه های انسان حساب و کتاب دارد. «فِی کِتابٍ» 8-آفریدن انسان از و نطفه و علم به لحظه های عمر انسان،بر خداوند آسان است. «عَلَی اللّهِ یَسِیرٌ» @fatemi52
🔰وَ ما یَسْتَوِی الْبَحْرانِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ سائِغٌ شَرابُهُ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ مِنْ کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْماً طَرِیًّا وَ تَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَهً تَلْبَسُونَها وَ تَرَی الْفُلْکَ فِیهِ مَواخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ«12فاطر» 🔰دو دریا یکسان نیستند:این یکی شیرین،لطیف(و)نوشیدنش گواراست،و آن یکی،شور و تلخ است،ولی شما از هر دو گوشت تازه می خورید و زیور(و مروارید)بیرون می آورید و می پوشید.کشتی ها را در آن می بینی که را می شکافند تا از فضل او(روزی)طلبید و شاید شکرگزار باشید. ✍نکته ها: 🔹«عَذْبٌ» به معنای شیرین، «فُراتٌ» به معنای لطیف، «سائِغٌ» به معنای گوارا و «مَواخِرَ» جمع«مأخره»به معنای شکافنده است. 🔸زندگی افراد؛ گاهی شیرین است و گاهی تلخ. گاهی همراه شهرت است و گاهی همراه گمنامی. گاهی همراه غناست،گاهی همراه فقر. گاهی با سلامتی است و گاهی با بیماری. لیکن اگر انسان،صیّاد،غوّاص و ناخدای خوبی باشد،در همه ی شرایط متضادّ می تواند موفّق باشد. وَ مِنْ کُلٍّ تَأْکُلُونَ ... وَ تَسْتَخْرِجُونَ 🔹 بهره گیری از ماهی و استخراج مواد زینتی و کشتیرانی،برکاتی است که با تلاش انسان همراه است وگرنه برکات دریا بسیار است،از جمله:تشکیل ابرها از بخار دریا،تصفیه هوا، پرورش انواع موجودات آبزی. ✍پیام ها: 1- اول از ها بگویید.(با آن که اکثر دریاها آب شور و تلخ دارند ولی در بیان قرآن اول آب شیرین ذکر شده است.) «هذا عَذْبٌ - هذا مِلْحٌ» 2- خام خواری و گوشت،مورد قبول اسلام نیست. «تَأْکُلُونَ لَحْماً» 3- دریا،بستر خوراک،پوشاک و انسان است. «تَأْکُلُونَ - تَلْبَسُونَها - تَرَی الْفُلْکَ» 4- در تغذیه باید به سراغ تازه رفت. «لَحْماً طَرِیًّا» 5-انسان به زیبائی گرایش فطری دارد و بهره بردن از زینت مورد اسلام است. «تَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَهً تَلْبَسُونَها» 6- نعمت های الهی اوست.ما از او طلبی نداریم. «مِنْ فَضْلِهِ» 7- رزق و فضل الهی در تلاش و کوشش خود انسان بدست می آید. «لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ» 8-توجّه به نعمت،زمینه ی شدن روح شکرگزاری است. «تَشْکُرُونَ» @fatemi52
🔰یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهارِ وَ یُولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیْلِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی لِأَجَلٍ مُسَمًّی ذلِکُمُ اللّهُ رَبُّکُمْ لَهُ الْمُلْکُ وَ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ ما یَمْلِکُونَ مِنْ قِطْمِیرٍ«13فاطر» 🔰شب را در روز فرو می برد و روز را در شب داخل می کند.(از یکی می کاهد و به دیگری می افزاید.)و خورشید و ماه را رام و نمود،هر یک از آنها برای مدّتی معین در حرکتند.این است خداوند پروردگار شما، مخصوص اوست.و کسانی که به جای او می خوانید مالکِ پوست هسته ی خرمائی نیستند. ✍نکته ها: 🔹شب و روز به تدریج جای خود را به دیگری می دهند تا از آثار انتقال تاریکی به روشنایی و بالعکس جلوگیری شود. ✍پیام ها: 1- کوتاه و بلند شدن شب و روز و یا انتقال هر یک به دیگری تصادفی نیست. «یُولِجُ» 2- طبیعت خداست. سَخَّرَ الشَّمْسَ ... 3- حرکات ماه و ،زمان بندی و پایانی دارد. «یَجْرِی لِأَجَلٍ مُسَمًّی» 4- از توجّه به آفرینش و و زمان بندی شده،توحید خود را تقویت کنید. «ذلِکُمُ اللّهُ رَبُّکُمْ» 5-در شیوه ی تبلیغ،ابتدا چهره ی را تبیین کنید،بعد با چهره مقایسه نمایید. «ذلِکُمُ اللّهُ - وَ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ» 6- دعا و طلب باید از مقام برتر باشد؛بت ها نه برتر از شما هستند و نه سود و زیانی. «ما یَمْلِکُونَ» 7- انسان،به کجا می رود؟ قدرت الهی «لَهُ الْمُلْکُ» را رها کرده،به سراغ موجوداتی می رود که هیچ قدرتی ندارند. «ما یَمْلِکُونَ مِنْ قِطْمِیرٍ» 8-در شیوه ی تبلیغ،از هایی استفاده کنید که همه ی مردم در همه ی زمان ها و مکان ها آن را بفهمند. «قِطْمِیرٍ» @fatemi52
🔰إِنْ تَدْعُوهُمْ لا یَسْمَعُوا دُعاءَکُمْ وَ لَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجابُوا لَکُمْ وَ یَوْمَ الْقِیامَهِ یَکْفُرُونَ بِشِرْکِکُمْ وَ لا یُنَبِّئُکَ مِثْلُ خَبِیرٍ«14فاطر» 🔰اگر آن(بت)ها را بخوانید،دعای شما را نمی شنوند و اگر بشنوند پاسخی به شما ندهند، و روز شرک شما را انکار خواهند کرد،و هیچ کس مانند(خداوند)خبیر،تو را(به حقیقت کارها)آگاه نکند. ✍نکته ها: 🔹* فرقه ای از مسلمانان(وهّابیون)برای تأیید عقاید خود مبنی بر جایز نبودن به پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام به این آیه استدلال می کنند،غافل از آن که این آیات درباره ی توسّل به بت هاست نه اولیای الهی که حتّی پس از مرگ آنان نیز با آنها سخن می گوید.در آیات متعدّدی از قرآن خداوند به انبیا سلام کرده از جمله: «سَلامٌ عَلی إِبْراهِیمَ» ، «سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ» 🔸و راستی اگر آنان سلام خدا را نشنوند پس سلام چه معنایی دارد؟! گویا برزخی که شهدا دارند مورد قبول این گروه نیست! 🔹در روایات زیادی آمده است که پیامبر اسلام با مردگان سخن گفته،از جمله:در سر چاه بدر به کشتگان کفّار که در چاه افتاده بودند آنگونه گفتگو کرد که مورد اعتراض قرار گرفت که چگونه با مرده حرف می زنی،ولی فرمود:«شما از آنان شنواتر نیستید». ✍پیام ها: 1- برای شرک زدایی،از استدلالی دریغ نکنید.«ما یَمْلِکُونَ مِنْ قِطْمِیرٍ» (آیه قبل) «لا یَسْمَعُوا دُعاءَکُمْ» سخن و ناله شما را نمی شنوند. «مَا اسْتَجابُوا لَکُمْ» بر فرض بشنوند پاسخ نمی دهند. «یَکْفُرُونَ بِشِرْکِکُمْ» در قیامت حتّی معبودها از مشرکان متنفر خواهند بود. 2- بشر به جایی می رسد که خدای شنوای پاسخ دهنده «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» را رها کرده،به سراغ جمادات کر و کور و بی خاصیّت می رود. إِنْ تَدْعُوهُمْ لا یَسْمَعُوا ... مَا اسْتَجابُوا 3- معبودهای پوشالی،در قیامت از مشرکان برائت می جویند. «یَکْفُرُونَ بِشِرْکِکُمْ» و می گویند:شما ما را پرستش نمی کردید بلکه بنده خیالات و هوس های خود بودید. «وَ قالَ شُرَکاؤُهُمْ ما کُنْتُمْ إِیّانا تَعْبُدُونَ» 4- شرک نه در دنیا می دهد، «مَا اسْتَجابُوا» و نه در آخرت. «یَکْفُرُونَ بِشِرْکِکُمْ» 5-خبرهای مهم را از اهل خبره بگیرید. «وَ لا یُنَبِّئُکَ مِثْلُ خَبِیرٍ» 6- اخبار قیامت را جز از طریق نمی توان دریافت. «وَ یَوْمَ الْقِیامَهِ ... لا یُنَبِّئُکَ مِثْلُ خَبِیرٍ» @fatemi52
یا أَیُّهَا النّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللّهِ وَ اللّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ«15» ای مردم! این شمایید که به خداوند نیاز دارید و(تنها)خداوند،بی نیاز و ستوده است. نکته ها: * دعوت خدا از مردم،نشانه ی نیاز او به مردم نیست.همان گونه که اگر گفتیم مردم خانه های خود را رو به خورشید بسازند،این دعوت نشانه ی نیاز خورشید به ما نیست،بلکه نشانه ی نیاز ما به نور است. «أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللّهِ» * یکی از راه های مبارزه با غرور و تکبّر،دعوت انسان به درگاه خداست تا انسان به ضعف و جهل و فقر و نیاز خود پی ببرد. «أَنْتُمُ الْفُقَراءُ» پیام ها: 1- هیچ کس از خدا بی نیاز نیست. «یا أَیُّهَا النّاسُ» 2- همه ی موجودات فقیرند،لیکن چون انسان ادّعا و سرکشی می کند باید مهار شود. «یا أَیُّهَا النّاسُ» 3- نقش واسطه ها و وسایل و علل را قبول داریم،امّا تمام اسباب و علل نیز در تأثیرگذاری به او محتاجند. «هُوَ الْغَنِیُّ» 4- غنّی واقعی و مطلق و کامل،تنها اوست. «وَ اللّهُ هُوَ الْغَنِیُّ» 5-معمولاً اغنیا،محبوب نیستند و در تیررس جسارت ها،حسادت ها،رقابت ها و سرقت ها هستند امّا خداوند،غنی حمید است. «وَ اللّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» 6- خداوند غنای خود را در راه رفع نیاز و نفع مخلوقات به کار می برد و لذا مورد ستایش است. «الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»
إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَ یَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ«16» اگر بخواهد شما را می برد و آفریده ی جدیدی می آورد. وَ ما ذلِکَ عَلَی اللّهِ بِعَزِیزٍ«17» و این کار بر خداوند سخت نیست. نکته ها: * در آیه 133 سوره ی انعام مشابه آیه 16 را خواندیم که می فرمود: «وَ رَبُّکَ الْغَنِیُّ ذُو الرَّحْمَهِ إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَ یَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِکُمْ ما یَشاءُ کَما أَنْشَأَکُمْ مِنْ ذُرِّیَّهِ قَوْمٍ آخَرِینَ» پروردگار تو بی نیاز و صاحب رحمت است،اگر بخواهد شما را می برد و بعد از شما هر که را بخواهد جایگزین می کند،همان گونه که شما را جایگزین پیشینیان قرار داد. پیام ها: 1- اگر انسان زیر پای خود را سست و خطرناک بداند،آرام تر می رود. «إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ» 2- از نشانه های فقر انسان،امکان نابود شدن اوست. أَنْتُمُ الْفُقَراءُ ... یُذْهِبْکُمْ 3- بیان قدرت الهی،راهی برای دعوت مردم و تهدیدی برای سرکشان است. «إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ» 4- قدرت الهی در بردن و آوردن مخلوقات یکسان است. «یُذْهِبْکُمْ - یَأْتِ» 5-دست خداوند در آفرینش باز است و قدرت او بن بست ندارد. «یُذْهِبْکُمْ وَ یَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ» 6- مدیر باید جلو غرور و انحصارطلبی زیردستان خود را بگیرد. «یُذْهِبْکُمْ وَ یَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ» 7- قدرت الهی را جدّی بگیریم. «وَ ما ذلِکَ عَلَی اللّهِ بِعَزِیزٍ»
وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری وَ إِنْ تَدْعُ مُثْقَلَهٌ إِلی حِمْلِها لا یُحْمَلْ مِنْهُ شَیْءٌ وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبی إِنَّما تُنْذِرُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیْبِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ مَنْ تَزَکّی فَإِنَّما یَتَزَکّی لِنَفْسِهِ وَ إِلَی اللّهِ الْمَصِیرُ«18» و هیچ فردی بار(گناه)دیگری را بر دوش نکشد،و اگر سنگین باری برای حمل بارش،حتّی از نزدیکان خود دعوتی کند،چیزی از بارش حمل نشود(و کسی به او رحم نکند.)تو تنها کسانی را که در نهان از پروردگارشان می ترسند و نماز به پا می دارند هشدار می دهی،و هر کس(از گناه)پاک شود،پس این پاکی به نفع خود اوست و بازگشت(همه)تنها به سوی خداوند است. نکته ها: * کلمه ی «وِزْرَ» به معنای سنگینی و بار است. «مُثْقَلَهٌ» یعنی سنگین بار.«حمل»بارِ پشت و «حمل»بار شکم را گویند.[47] * در قرآن می خوانیم که گروهی برای اغفال و فریب دیگران می گویند: «اتَّبِعُوا سَبِیلَنا وَ لْنَحْمِلْ خَطایاکُمْ» [48]ما گناه شما را به دوش می گیریم این آیه جواب آنها را می دهد. سؤال: آیا می توان به استناد این آیه که در قیامت بار هر کس به دوش خود اوست و ضربه ای به دیگری نمی زند،بگوئیم پس ما کاری به گناهکاران نداشته باشیم زیرا بار گناهشان به دوش خودشان است و به ما کاری ندارد؟ پاسخ: این آیه،توجیه سکوت در برابر منکرات نیست زیرا خود سکوت،گناهی است بر گردن افراد ساکت.وظیفه ما امر به معروف و نهی از منکر است ولی اگر گوش ندادند گناهشان به دوش ما نیست. * گرچه هر کس تنها مسئول کار خویش است،امّا اگر کسی راه و سنّت غلطی را در جامعه پایه گزاری کرد علاوه بر منحرفان،این سنّت گزار نیز مسئول است زیرا راهنمای انحراف و گناه،شریک در انحراف و گناه است. پیام ها: 1- بر اساس عدالت،هر کس باید بار خودش را بر دوش کشد. لا تَزِرُ وازِرَهٌ ... 2- گناه خود را به گردن نیاکان،دوستان و محیط نیاندازیم. «وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ» 3- حساب و کتاب هر کس در قیامت،جداگانه است. «لا تَزِرُ وازِرَهٌ» 4- گناه،بار است. «وِزْرَ - مُثْقَلَهٌ» 5-در قیامت روابط خویشاوندی در قیامت هیچ تأثیری در سرنوشت انسان ندارد و بستگان باری از دوش انسان بر نمی دارند. «وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبی» 6- خشیت و نماز به انسان قابلیّت پذیرش می دهد. إِنَّما تُنْذِرُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ ... 7- تزکیه از طریق تقوا و نماز به دست می آید. «یَخْشَوْنَ - أَقامُوا الصَّلاهَ - تَزَکّی» 8-تزکیه ی انسان،به سود خود اوست. «لِنَفْسِهِ» 9- ممکن است سود تزکیه را در دنیا دریافت نکنید ولی در آخرت قطعاً دریافت می کنید. «إِلَی اللّهِ الْمَصِیرُ» 10- هستی،هدفمند و دارای حرکت تکاملی است. «إِلَی اللّهِ الْمَصِیرُ»