💠 نردبان مقام
🔹 وجود مبارك امام جواد (سلام الله عليه) فرمود: «الثِّقَةُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ»؛[1] فرمود: رسيدن به درجات عالي, درجات بهشت, درجات علمي و عملي و تقوا در دنيا و درجات بهشت در آخرت ـ البته سخت است ولي ـ #اعتماد به لطف خدا و اطمينان به لطف او [است]، اين بهاي #هر_كالاي_گراني است! اگر بگوييد اين كالا گران است، وجود مبارك امام جواد فرمود پولش را داريد! بخواهد به مقام بالا برسد، بگويد اين گران است، حضرت فرمود پولش را داريد و آن #اطمينان به خداست. نِيل به درجات عالي، مقام سلمان, مقام اباذر, مقام مقداد ـ اينها مقام هاي عالي است ـ اگر كسي بگويد اين مقام ها خيلي #عالي است، وجود مبارك امام جواد فرمود نردبانش را داريد، نگوييد سلمان به آنجا رسيد و ما نمي توانيم؛ مقداد به آن جا رسيد و ما نمي توانيم؛ اين بيان نوراني امام جواد مي گويد كه اگر بگوييد چيزي خيلي بالاست، نردبانش را داريد و آن #اطمينان به خداست و اگر بگوييد چيزي خيلي گران است و در دسترس ما نيست، فرمود پولش در جيب شماست، بگو #خدا!
🔹 اين بيان لطيف حضرت علامه حسن زاده را مي بينيد، فرمود چرا خدا خدا نمي كني؟! اين در قلب هست، مخصوصاً كساني كه دل شكسته اند، فرمود چرا خدا خدا نمي كنيد؟!
به مجاز اين سخن نمي گويم ٭٭٭ به حقيقت نگفته اي الله
اين تعارف نيست! «الثِّقَةُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ وَ سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ» هر مقام بلندي نردبانش #اطمينان به خداست.
[1]. نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص136.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع خانواده شهدای آمل
تاریخ: 1395/06/09
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 رحمت الهی
🔹 دین را چه چیزی اداره می کند؟ درست است که گاهی مسئله ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾[1] [می باشد]، امّا این در حدّ ضرورت و نهایت است. قبلاً هم ملاحظه فرمودید که دین جهنّم دارد، عذاب دارد، بگیر و ببند دارد، امّا این بگیر و ببند نه در خطّ مقدّم است، نه هم سطح رحمت رحیمیه است. اینکه گفته شد رحمت خدا بیشتر از غضب خداست، این سخن درست است؛ امّا روایات یک مطلب دقیق تری می گویند؛
لطف خدا بیشتر از جرم ماست ٭٭٭ نکته سربسته چه دانی خموش[2]
نه تنها لطف خدا #بیشتر از غضب خداست، بلکه لطف خدا #پیشتر از غضب اوست، این مهم است! یعنی چه که پیشتر است؟ یعنی مهندسی کار خدا را #رحمت او اداره می کند. نقشه جهان به دست کیست؟ به دست غضب خداست یا به دست رحمت خداست؟ آیا غضب خدا در ردیف رحمت خداست که خدا هم رحمت دارد و هم غضب که گاهی غضب نقشه می کشد و گاهی رحمت؟ یا رحمت مقابل ندارد؟ آن رحمت رحمانیه که «وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَیءٍ»[3] و در قرآن هم آمده است که ﴿وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَیءٍ﴾[4] این مقابل ندارد، این «الرَّحْمٰن» مقابل ندارد؛ نقشه کارهای جهان به دست «الرَّحْمٰن» است و عالَم را «الرَّحْمٰن» دارد اداره می کند.
🔹 این بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه که فرمود: «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه»[5] همین را دارد تفسیر می کند؛ یعنی مهندسی عالَم به دست رحمت است و نقشه راه را رحمت ترسیم می کند؛ این رحمت ترسیم می کند که کجا جای عفو باشد و کجا جای انتقام باشد؛ آن جا که جای انتقام است برابر رحمت است، رحمت الهی اقتضا می کند که یک بگیر و ببندی هم باشد تا #حق مظلوم از ظالم گرفته شود. این چنین نیست که خدا رحمت و غضبی دارد، این چنین نیست که ما هم ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ هم ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾[6] [باشیم]، خیر! ما ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ یک، ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾ دو، آن عقل که رحمت رحمانیه الهی را نشان می دهد، آن رهبری می کند و نقشه راه تنظیم می کند که کجا ﴿أَشِدَّاءُ﴾ و کجا ﴿رُحَمَاءُ﴾؛ این چنین نیست که اینها در مقابل هم باشند یا «عِدل» و همتای هم باشند. این دو، دو کفه ترازویی هستند که به رهبری یک شاهین عمل می کنند و آن شاهین، شاهین رحمت است، آن دیگر مقابل ندارد؛ این از لطایف بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه است که فرمود: «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه»، این مهندس نقشه می کشد که کجا غضب باشد و کجا رحمت؛ مثل مهندسی که دارد نقشه ساختمان طرّاحی می کند، کجا اتاق مطالعه باشد؟ کجا جای پذیرایی باشد؟ کجا جای استراحت باشد و کجای جای دستشویی؟ این نقشه راه را علم تنظیم می کند، این طور نیست که دستشویی در کنار اتاق مطالعه «عِدل» هم باشند، نقشه مهندس به دست کیست؟ نقشه این ساختمان را چه کسی دارد تنظیم می کند؟ علم دارد تنظیم می کند، این طور نیست که دستشویی در قبال اتاق مطالعه باشد، آن علم است که می گوید کجا دستشویی باشد و کجا جای استراحت باشد. #رحمت خدا دارد عالَم را تنظیم می کند، رحمت خدا #پیش از غضب اوست، نه بیش از غضب او! نه اینکه خدا رحمت و غضبی دارد و رحمتش بیشتر از غضب اوست، این هست! رحمت او بیشتر از غضب اوست، اما آنچه مهم تر از همه است این است که هر دو مأموم می باشند؛ رحمت رحیمیه مأموم است؛ غضب و انتقام الهی که فرمود: ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾[7] مأموم است؛ این دو مأموم، دو صف از نماز جماعت هستند که به امامت #رحمت_مطلقه کار می کنند، «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه» چقدر این سخن شیرین است؟! این است که ما این کلام را می بوسیم! فرمود قبل از اینکه او بگوید بگیر و ببند، «رحمت» امام است، آن امام دستور می دهد که کجا ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ﴾ و کجا بگویید ﴿ادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِینَ﴾.[8] نقشه راه را رحمتی که ﴿وَسِعَتْ كُلَّ شَیءٍ﴾ به عهده می گیرد، بنابراین چیزی به عنوان غضب در عالَم نیست، #رحمت است که دارد جهان را اداره می کند.
[1]. سوره حاقة، آیات30 و 31.
[2]. دیوان حافظ، غزل284.
[3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج4، ص72.
[4]. سوره اعراف، آیه156.
[5]. الصحیفة السجادیة، دعای16.
[6]. سوره فتح، آیه29.
[7]. سوره سجده، آیه22.
[8]. سوره حجر، آیه46.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره شوری جلسه 21
تاریخ: 1394/07/07
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_209 ss.mp3
4.48M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 209
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_209p2.pdf
189K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 209
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_18ads ss.mp3
6.66M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1391/10/05
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_18p2.pdf
220.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1391/10/05
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
شاگرد زینب کبری سلام الله علیها.mp3
1.34M
💠 روز پنجم ماه #جمادی_الاول 1442
🔹 شاگرد زینب کبری (سلام الله علیها)
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 شاگرد زینب کبری (سلام الله علیها)
🔹 بعضی افراد به تعبیر بعضی از مشایخ ما (رضوان الله علیه) جنازه های عمودی اند [و] فرقشان با مرده این است كه آن افقی است و این عمودی، این مردهٴ ایستاده است. این همان است كه در نهج البلاغه درباره #علمای_بی_عمل فرمود این عالم بی عمل «مَیتُ الأحْیاء»؛[1] به تعبیر همان بزرگ و بزرگوار #جنازه_عمودی است. یك عده به تعبیر قرآن ماندنی اند اینها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾[2] هستند؛ حرف از آنِ اینهاست، فكر از آنِ اینهاست. امام جزء ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ است، ماندنی است! دیدید مقام رهبری درباره امام فرمود که امام یك #حقیقت_همیشه_زنده است، چون این وصل است به اهل بیت [و] آنها چون ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ هستند این به تبع آنها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ است، اینها ماندنی اند! این است كه زینب كبری كه این ایام زادروز آن #عقیله_بنی_هاشم بود سوگند یاد كرد كه «فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»،[3] چون ما ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ هستیم!
🔹 می بینید که ابنطاووس را زینب كبری چطور تربیت كرد؟! در جریان كوفه وقتی ابن زیاد از زینب كبری (سلام الله علیها) سؤال كرد «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیكِ»؟ او در جواب چه گفت؟ فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا».[4] سخن از صبر نیست، اینها هم كه عالمهٴ غیر معلّمه و فهمهٴ غیر مفهّمه اند[5] ـ معاذ اللهـ اغراق كه نیست؛ نفرمود به ما خوش گذشت فرمود ما #جز_جمال چیزی ندیدیم كربلا خیلی سفر خوبی بود! نفرمود به ما خوش گذشت، بد كه نگذشت، هیچ! خوش هم نگذشت! فرمود جز خوشی چیزی ندیدیم: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا». این زینب كبری شاگردی دارد به نام ابنطاووس (رضوان الله علیه) كه در همان مدخل [کتاب] لهوف این چنین می گوید ـ همهتان مستحضرید ابنطاووس در بین علما جزء اوحدی از اینهاست ـ اگر به ما دستور نداده بودند كه جزع كنید و ناله كنید و اشك بریزید، من عصر عاشورا جشن می گرفتم،[6] برای اینكه مولای من به عنوان ﴿أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ﴾[7]، ﴿فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللّهُ﴾[8] و مانند اینها رسید؛ وقتی حسین بن علی به هدف برسد از نظر #احیای_كلمه_حق و به مولای خود بار یابد از نظر ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾[9]، ﴿فَرِحِینَ﴾، خب من چرا خوشحال نباشم؟! من گریه ام برای حسین بن علی است، او كه الآن دارد می خندد! ﴿وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ﴾[10]، ﴿فَرِحِینَ﴾، ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾، خب او كه دارد می خندد! فرمودند شیعه ما كسی است كه «یفْرَحُونَ بِفَرَحِنَا»[11] خب ما هم باید جشن بگیریم. این همان حرف «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا» است. این حرف علمای عادی نیست چه رسد به توده مردم! البته اگر كسی از توده مردم گذشت، از سطح علمای عادی هم گذشت، پا جای پای ابنطاووس پا گذاشت و به مقام منیع او بار یافت كه جزء اوحدی از علماست، آن گاه میتواند بگوید من معنای سخن زینب كبری (سلام الله علیها) كه فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا» را فهمیدم.
[1]. نهجالبلاغه، خطبه 87.
[2]. سوره هود، آیه 116.
[3]. مثیرالاحزان، ص102.
[4]. اللهوف على قتلى الطفوف، ص160.
[5]. الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2، ص305؛ «... فَقَالَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ یا عَمَّةِ اسْكُتِی فَفِی الْبَاقِی مِنَ الْمَاضِی اعْتِبَارٌ وَ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهَّمَةٍ ...».
[6]. اللهوف على قتلى الطفوف، ص4؛ «... و تأسفا على ما فاتنا من السعادة و تلهفا على امتثال تلك الشهادة و إلا كنا قد لبسنا لتلك النعمة الكبرى أثواب المسرة و البشرى و حیث فی الجزع رضا لسلطان المعاد و غرض لأبرار العباد فها نحن قد لبسنا سربال الجزوع و آنسنا بإرسال الدموع و قلنا للعیون ...».
[7]. سوره آلعمران، آیه 169.
[8]. سوره آلعمران، آیه 170.
[9]. سوره آلعمران، آیه 170.
[10]. سوره آلعمران، آیه 169.
[11]. تحف العقول، ص123.
#سالروز_ولادت_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#حقیقت_همیشه_زنده
#احیای_كلمه_حق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1376/05/24
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_210 ss.mp3
4.39M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 210
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_210p2.pdf
183.2K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 210
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_19ads ss.mp3
6.3M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1391/10/06
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_19p2.pdf
214.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1391/10/06
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-029 ss.mp3
6.28M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 29
تاریخ: 1399/09/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -029-p2.pdf
164.9K
💠 من درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 29
تاریخ: 1399/09/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross