eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معادل فتح خیبر 🔹 ما یک وقت تعجب می کردیم که چرا پیغمبر (علیه أفضل صلوات المصلین) این فرمایش را فرمود!؟ جعفر بن ابیطالب برادر علی بن ابیطالب است، او چند سال در حبشه بود مأمور تبلیغ بود، با افکار حبشی ها، با تفکرات مسیحی ها، با تفکرات آنها آشنا شد. بعد از چند سال وقتی وارد مدینه شد که آن روز مسلمان ها به رهبری حضرت یعنی رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) خیبر را فتح کردند. غدّه بدخیم خیبر که سرمایه داران اسرائیلی آن جا بودند، یهودی های بدخیم آن جا بودند، مسلمان ها از آنها وام می گرفتند، مسلمان ها کوخ داشتند، آنها کاخ داشتند، قلعه داشتند درِ قلعه خیبر را که گفتند علی بن ابیطالب باز کرد درِ سبک و عادی که نبود. خیلی سخت بود برای مسلمان ها بار سنگین این بدخیم اسرائیلی های آن روز و جریان فتح خیبر و گشودن خیبر به دست توانای علی بن ابیطالب (علیه أفضل صلوات المصلین) این بود و همه مسلمان ها مخصوصاً وجود مبارک پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بسیار خوشحال شد. در آن روز جعفر بن ابیطالب از حبشه خود را به مدینه و به محضر حضرت رساند. 🔹 اگر بگویند این حرف طلاست و با طلا باید نوشت، اگر کسی چنین حرفی بزند مورد توبیخ قرار می گیرد. در محضر امام (علیه الصلاة و علیه السلام) سخنانی گفته شد، کسی به آن حضرت عرض کرد عجب جواهری ما امروز از شما شنیدم؟ فرمود همین! حیفت نیامد که این حرف ها را به طلا تشبیه کردی!؟ طلا و نقره اینها «إن الذهب و الفضة، إن الجواهر حجرٌ» طلا یک سنگ زردی است، نقره یک سنگ سفیدی است، حیفت نیامد که این حرف ها را به سنگ تشبیه کردی>؟![1] ما حیفمان می آید که بگوییم بیان نورانی حضرت مثل طلا و نقره است. 🔹 این روز برای همه روز باشکوه و جلال و عظمت بود روز پیروزی اسلام بود و حضرت خیلی خوشحال شد، مسلمان ها هم خیلی خوشحال شدند، یک فتحی بود. در آن روز جعفر بن ابیطالب برادر علی بن ابیطالب اینکه با بازوهای او درِ خیبر کَنده شد، با زبان او بسیاری از مسایل علمی در حبشه حل شد. وقتی وارد مدینه شد وجود مبارک پیغمبر این فرمایش را فرمود، فرمود امروز دو جشن برای من هست، من نمی دانم به کدام یک بیشتر خوشحال باشم!؟ آیا به فتح خیبر یا قدوم جعفر![2] یک یا یک او درس خوانده و جهانی را در قلمرو خود قرار داده، کتابی نوشته، کتیبه ای نوشته، سخنرانی کرده، محققانه عالم پروری کرده، عده ای را هدایت کرده به اسلام، آمدنِ جعفر بن ابی‌طالب از حبشه آن ‌قدر برای پیغمبر خوشحال کننده بود که عِدل فتح خیبر بود! یک این ‌قدر می ارزد، یک این‌قدر می ارزد! الآن هم پیغمبر همان پیغمبر است! الآن وجود مبارک ولی عصر همان ولی عصر است! الآن فاطمه زهرا همان فاطمه زهراست، این دین است! چرا ما قدر این را ندانیم!؟ از باده مغز تَر کن آن یار نغز جوی ٭٭٭ تا سر رود به سر برو تا پا به پا بپو[3] 🔹 چرا در کنار نباشیم!؟ چرا در کنار بیت نباشیم!؟ چرا از رهنمود نهج ‌البلاغه و صحیفه سجادیه و آثار نورانی اینها استفاده نکنیم!؟ مگر فرق می کند که یک روحانی برود حبشه بشود جعفر بن ابیطالب یا روحانی بشود شهید مطهری در داخل ایران و خارج ایران قلم فرسایی کند!؟ فرمود برای من این ‌قدر مسرت آور است که نمی دانم به کدام یک از اینها بیشتر خوشحال باشم!؟ الآن هم حرف پیغمبر همین است! الآن حرف وجود مبارک ولی عصر همین است! [1]. ر.ک: المناقب(ابن شهر آشوب), ج4, ص248؛ «فَسَمِعَ مِنْهُ كَلَاماً أَعْجَبَهُ فَقَالَ هَذَا وَ اللَّهِ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ الْجَوْهَرُ فَقَالَ لَهُ بَلْ هَذَا خَیرٌ مِنَ الْجَوْهَرِ وَ هَلِ الْجَوْهَرُ إِلَّا حَجَرٍ». [2]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج‏21، ص63؛ «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمَّا فَتَحَ خَیبَرَ قَدِمَ جَعْفَرُ بْنُ أَبِی طَالِبٍ مِنَ الْحَبَشَةِ فَالْتَزَمَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ جَعَلَ یقَبِّلُ بَینَ عَینَیهِ وَ یقُولُ مَا أَدْرِی بِأَیهِمَا أَنَا أَشَدُّ فَرَحاً بِقُدُومِ جَعْفَرٍ أَمْ بِفَتْحِ خَیبَر». [3]. دیوان ملا هادی سبزواری, غزل150. 📚 پیام به همایش بین‌المللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز تاریخ: 1399/11/12 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_269 ss.mp3
3.97M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 269 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_269p2.pdf
185.9K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 269 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
naml_25 ads ss.mp3
7.24M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 25 تاریخ: 1391/03/22 🆔 @a_javadiamoli_doross
naml_25p2.pdf
213.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 25 تاریخ: 1391/03/22 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️ با توجه به سالروز شهادت امام کاظم (علیه السلام) درس خارج فقه حضرت استاد فردا برگزار نخواهد شد. 🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 شهادت امام کاظم (سلام الله علیه) ▪️ وجود مبارک امام هفتم (سلام الله علیه) فرمود خداوند هم به ما داد تا مطالعه کنیم و گوش بدهیم؛ یک. هم به ما داد به عنوان درون، پژوهش و تحقیق کنیم تا این چیزی که شنیدیم یا آنچه که خواندیم کدام حق است و کدام حق نیست؛ دو. هم به ما داد تا بعد از ارزیابی وقتی فهمیدیم چه چیزی حق است آن را بپذیریم؛ سه. بعد به ما داد؛ چهار. بعد و تبلیغ هم به ما داد؛ پنج.[1] [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص13. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/04/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 مقام مؤمن ▪️ شهادت «باب الحوائج ابی ‌الحسن الاول» موسی ‌بن ‌جعفر (علیهما آلاف التحیة و الثناء) را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقمندان قرآن و عترت و شما برادران و خواهران بزرگوار تعزیت عرض می ‌کنیم، امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت مقام والای ولایت امام هفتم دنیا و آخرت امت اسلامی را تأمین بفرماید! ▪️ وجود مبارک امام هفتم حوزه‌ های علمی قوی و غنی تشکیل داد، شاگردان فراوانی تربیت کرد که عدّه زیادی از آنها جزء روات احادیث شدند، جزء علمای بزرگوار شدند، جزء محدثین و مفسّران شدند. یکی از آن شاگردان بنام هشام ‌بن ‌حکم است که این «رسالة العقل» را وجود مبارک امام هفتم برای او ترسیم کرد. مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) در همان جلد اول اصول کافی[1] و بسیاری از بزرگان در جوامع روایی ما این «رسالة العقل» وجود مبارک امام هفتم را نقل کردند.[2] ▪️ آن نکته ‌ای که الآن وادارمان می ‌کند تا درباره این «رسالة العقل» و معارف آن «جنود عقل و جهل» که امام (رضوان الله علیه) در کتاب شریف أربعین‌ خود و در بخش‌های دیگر آوردند مطرح کنیم این است که وجود مبارک امام هفتم مقام مؤمن را خیلی بالا می ‌داند! بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست که در آخرت درجات او زیاد است، بلکه بالا بودن مقام مؤمن این است که او (علیهم السلام) بسیاری از فضائل و معارف و علوم را می‌ تواند یاد بگیرد و عمل بکند و منتشر بکند؛ این در انسان هست! اگر کسی این سرمایه را شناخت خود را ارزان نمی ‌فروشد، هرگز نمی ‌گوید من حالا که مدرس شدم همین مقدار بس است؟! در تعبیرات دینی ما این است که اولین روز جهل حوزوی یا دانشگاهی آن وقتی است که بگوید «من فارغ التحصیل شدم»، آدم دهان باز می ‌کند این حرف را می‌ زند که من این مقدار درس خواندم بس است؟ ▪️ وجود مبارک امام هفتم می ‌فرماید که این فضائل و جنود عقلی که من ذکر کرده‌ ام اینها فقط در انبیا جمع می ‌شود، در ائمه جمع می ‌شود[3] و در مؤمنی که «امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلتَّقْوَی‏».[4] حیف نیست که آدم خودش را ارزان بفروشد؟! بگوید من حالا امام جمعه شدم، امام جماعت شدم یا حتی مرجع شدم؟! اگر انسان می ‌تواند به جایی برسد که قرار بگیرد، خودش را مُفت بفروشد؟! شما این جمله نورانی را در پایان این «رسالة العقل» نگاه کنید، می ‌فرمایند به اینکه «فَلَا تَجْتَمِعُ هَذِهِ الْخِصَالُ كُلُّهَا مِنْ أَجْنَادِ الْعَقْلِ إِلَّا فِی نَبِی أَوْ وَصِی نَبِی أَوْ مُؤْمِنٍ قَدِ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَان‏»؛ وقتی معارف عقلی را مطرح می ‌کند، می ‌فرماید این معارف بلند، این فضائل فراوان متعلق هست و متعلق است و متعلق که در آزمون الهی قلبش پیروز شد، نه زبانش! پس این مقام برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟ که دیگر حقیقت شرعیه ندارد همین است! [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص13. [2]. الوافی، ج‏1، ص86؛ مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‏1، ص38؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏1، ص132. [3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص16؛ «یا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَینِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ... ». [4]. دعائم الإسلام، ج‏1، ص63. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/04/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا