eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
anbiya_015 ads ss.mp3
6.16M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1389/07/13 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وعده الهی 🔹 شما از هیچ چیزی نهراسید، فقط از خدا! به هیچ چیزی نداشته باشید، مگر به خدا! 🔹 مرحوم کلینی (رِضْوَانِ اللَّهِ عَلَیه) در جلد هشت کافی،[1] یعنی روضه کافی از وجود مبارک معصوم (سَلامُ الله عَلَیه) نقل می ‌کند که حضرت به یکی از اصحاب و شاگردان خود فرمود: اگر من بگویم تو درس خود را بخوان، تو کار علمی خود را انجام بده، هزینه‌ تو با من! آیا آرام می ‌شوی؟ عرض کرد، آری «یا بْنَ رَسُولِ اللَّه»! معصوم یا پسر معصوم وقتی عهده‌ دار هزینه من باشد، به من بگوید تو درس خود را بخوان هزینه تو به عهده من، یقیناً من مطمئن هستم. فرمود همین را خدا به شما داد، ما که هر چه داریم از ناحیه خداست! مگر خدا وعده نداد و نفرمود شما «الْعِلْم...‏ الدُّعَاةُ إِلَی دِینِه‏»؟![2] به دنبال علم بروید! مگر نفرمود تحصیل علم واجب است؟ مگر نفرمود تا نفَس می‌ کشید، به دنبال سواد بروید؟ نه بی ‌راهه بروید، نه راه کسی را ببندید! فقط سواد و سواد و سواد و سواد، آنچه را آموختید، ، آنچه را عمل کردید، با عمل خود به جامعه ، زبان شما هم مانند عمل شما مبلّغ باشد. فرمود همین وعده را خدا به شما داد چرا آرام نمی ‌شوید؟[3] [1]. ر.ک: الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏8، ص49. [2]. الخصال، ج‏1، ص186و187. [3]. منیة المرید، ص160; «أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ الْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَیرِهِ». آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/KvPzh 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/05/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فیض الهی 🔹 از سابق می ‌گفتند انسان وقتی نزد مولا می ‌رود, چیزی باید به عنوان هدیه ببرد كه آنجا نباشد, یك؛ نبودن آن هم كمال باشد نه نقص, دو. ما اگر نزد ذات اقدس الهی می‌ رویم كه باید برویم حتماً نباید با دست خالی برویم و باید چیزی ببریم, اگر آن چیز علم و عمل و تلاش و كوشش باشد كه اینها همه است, یك; ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾,[1] دو; پس چیزی ما آنجا نبردیم كه نباشد! معدن علم آن‌جاست, معدن كمال آن‌جاست, معدن قدرت آن‌جاست. آنچه او به ما داد كه نباید به عنوان زادراه یا به عنوان هدیه به پیشگاه او ببریم، آن‌جا جز فقر و عجز و ذلّت نیست، اگر گفتند: «در كوی او شكسته‌ دلی می خرند و بس»[2] یعنی همین. ما آوردیم و سلامتِ او در شكستگی آن است, فقر و فلاكت و مسكنت آوردیم، این «مَولای یا مَولای أنتَ الخالِقُ وَ أنَا المَخلُوقُ, أنتَ القَوی وَ أنَا الضَعیفُ»[3] همین است; یعنی به بارگاه الهی عجز و مسكنت و ضعف و جهل و جهالت و «وَ ارحَم عَبدَكَ الجَاهِلَ»,[4] یعنی من جهل آوردم, شما با علم آن را حل كنید. اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ بگوید ما چند سال زحمت كشیدیم علمی اندوختیم یا فلان كار خیر را انجام دادیم ـ بارها به عرضتان رسید ـ این طرز تفكّر, اسلامی حرف زدن و قارونی فكر كردن است, مگر قارون غیر از این می ‌گفت كه ﴿إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ عِنْدی﴾[5] من خودم زحمت كشیدم این را پیدا كردم؟! اگر كسی اسلامی حرف زد باید اسلامی فكر كند، اگر گفت من مسلمانم باید بگوید «مَا بِنَا مِن نَعمَةٍ فَمِنكَ»[6] نباید بگوید ما سی چهل سال زحمت كشیدیم علم پیدا كردیم, چه كسی این نعمت را داد؟ چه كسی این توفیق را داد؟ داشتن استاد خوب نعمت است، داشتن شاگرد خوب نعمت است, داشتن هم ‌بحث خوب نعمت است, داشتن هم‌ حجره خوب و رفیق خوب نعمت است ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾، اینكه گفتند باشید یعنی همین. 🔹 مگر می ‌شود انسان یك رفیق خوبی, هم ‌بحث خوبی, شاگرد خوبی, استاد خوبی, كتاب خوبی نصیب او بشود و نباشد؟! اگر ذات اقدس الهی بخواهد یك دانشجو یا طلبه ‌ای را خوب بپروراند, همه این وسایل را برای او فراهم می ‌كند؛ رفیق خوب, هم ‌حجره خوب, هم ‌اتاق خوب, استاد خوب, شاگرد خوب, كتاب خوب برای او فراهم می ‌كند طولی نمی ‌كشد كه او استاد حوزه و دانشگاه می‌ شود، دیگر نباید بگوید ما چند سال زحمت كشیدیم عالِم شدیم, در تمام این مدت ‌ها دیگری بود كه او را راهنمایی می‌ كرد «مَا بِنَا مِن نَعمَةٍ فَمِنكَ». [1] . سوره نحل، آیه53. [2] . دیوان حافظ، غزل شماره39. [3] . المزار الکبیر(لابن المشهدی)، ص174 و 175. [4] . الاقبال، ج1، ص136. [5] . سوره قصص، آیه78. [6] . مصباح المتهجد، ج1، ص63. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/02/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_130 ay sss s.mp3
3.65M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 130 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_130p2.pdf
164.7K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 130 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله حسن زاده آملی زمان: جمعه 23 مهر ماه 1400 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پیام تسلیت حضرت به حادثه اخیر تروریستی در افغانستان آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ضمن عرض تسلیت به خانواده های قربانیان حادثه تروریستی مسجد شهر قندوز افغانستان که منجر به شهادت تعداد زیادی از شیعیان شد، اظهار داشتند: سکوت داعیه داران حقوق بشر و بی تفاوتی مدعیان تمدّن و امنیّت ملّت ها و توانمندان دفع این گونه از توحشّ قبل از وقوع، و رفع آثار زیانبار آن بعد از وقوع، مسئولیّت الهی را به همراه دارد. متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ▫️ جنایت إهلاک حرث و نسل مردم بی گناه آن چنان سهمگین است که با اظهار تأسف و عرض تسلیت جبران نمی شود. سکوت داعیه داران حقوق بشر و بی تفاوتی مدعیان تمدّن و امنیّت ملّت ها و توانمندان دفع این گونه از توحشّ قبل از وقوع، و رفع آثار زیانبار آن بعد از وقوع، را به همراه دارد زیرا امام صادق علیه السلام فرمود: «إنَّ التّارِكَ شِفاءَ المَجروحِ مِن جُرحِهِ شَريكٌ لِجارِحِهِ». امید است عنایت الهی شامل دولت و ملّت های آزاده شده تا شاهد جهانی برخوردار از باشیم. مهرماه 1400 جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خوی جاهلیت 🔹 چند قرن قبل از پیغمبر اسلام، خدا در همین کتاب دارد که من چند قرن قبل از اینکه پیغمبر به دنیا بیاید شما مسلمان‌ ها را معرفی کردم؛ مسلمان کسی است که روی پای خودش بایستد ﴿فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ﴾. یعنی چه؟ انجیل پنچ قرن قبل از پیغمبر بود، الآن دو هزار سال می‌ شود. من دو هزار سال قبل در انجیل گفتم: ﴿وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ﴾،[1] فرمود من گفتم اینها مثل خوشه گندم ‌اند، خوشه گندم اول وقتی که رشد کرد یک باد آن را می ‌شکند، یک چند سانتی که بالا آمد یک گره محکمی می‌ زند کمرش را که باد این را تکان ندهد، یک قدری که بالاتر آمد دو تا کار می‌کند؛ هم آن چند سانتی متر قطرش را محکم ‌تر می ‌کند، یک گرهی هم اینجا می ‌زند که کمربندش محکم باشد تا بالا بیاید ﴿كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ﴾،[2] «آزره» یعنی «أخذ وزیرا من اهله» وزیر دارد، اما از خودش است! وزیر اختلاسی و نجومی ندارد! «آزره» یعنی «اخذ وزیرا من اهله». وزر یعنی سنگین، وزیر را که وزیر گفتند یعنی بار سنگین کشور روی دوش اوست. ﴿كَلَّا لاَ وَزَرَ﴾،[3] یعنی همین. کلیم حق هم گفت: ﴿وَزِیراً مِنْ أَهْلِی﴾،[4] درد داشت که گفت ﴿وَزِیراً مِنْ أَهْلِی﴾. تا «من اهل» نباشد نمی ‌تواند بار سنگین را بردارد! همه اینها را جناب خوشه گندم فرمود ما به او فرمودیم ﴿فَآزَرَهُ﴾؛ یعنی «اخذ وزیرا من اهله». ﴿فَاسْتَغْلَظَ﴾ حالا قطر شد ﴿فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ﴾ روی پای خودش ایستاد. فرمود من پانصد سال قبل از قرآن شما را معرفی کردم. ای کاش به ما می‌ گفتند هر شب قرآن به سر کنید! چگونه خدا ما را متوجه کند؟ ما دو هزار سال قبل گفتیم که یعنی کسی که روی پای خودش بایستد. 🔹 علامه طباطبایی را خدا غریق رحمت کند! فرمود این در ما هست. یکی از فرمایشات ایشان اصرار داشتند که این جاهلیت به تمام معناست که اگر خدایی ناکرده پسر آدم آلوده بشود، خدایی ناکرده دختر آدم آلوده بشود، اولی را تحمل می ‌کنند، اما دومی را تحمل نمی ‌کنند. از نظر قرآن ﴿الزَّانِیةُ وَ الزَّانِی﴾[5] حکمش مشخص است. اما این را تحمل نمی ‌کنند دست به کشتن می‌ زنند، اما هر دو یکی است! چطور اگر پسرت زانی بشود اشکال ندارد، دخترت زانیه بشود اشکال دارد؟! این غیر از چیزی دیگر نیست. اصرار ایشان این بود که این خوی همان است، وگرنه فرقی نه در حرمت و نه در حد است. چرا آن را تحمل می ‌کنند و این را تحمل نمی ‌کنند؟ اسلام به آن معنا[ی حقیقی] نیامده است. 🔹 مرحوم علامه عسکری را خدا رحمت کند! من این حرف را از ایشان شنیدم، ایشان یک شخصیت قابل احترامی است خدا غریق رحمتش کند! ایشان در تأسیس این دانشکده اصول دعوتی کرده بود، در آن روز افتتاح هم خودش منبر تشریف بردند. نمی ‌دانم به چه مناسبتی در تعصب عرب ‌ها حرف زدند. گفتند عرب ‌ها را شما نشناختید، اینها به عشیره و قبیله و نژاد در جاهلیت خودشان وابسته ‌اند. اینها به وجود مبارک قمر بنی‌ هاشم خیلی معتقدند، به خدا قسم دروغ می ‌خورند، ولی به اباالفضل نه! فرمایش ایشان است که ممکن است به خدا قسم دروغ بخورند اما به حضرت اباالفضل نه، به حضرت اباالفضل تا این حد علاقمندند؛ اگر آن عربی پیش بیاید [چنین است]، وگرنه این دختر و پسر فرق نمی ‌کنند. در بین ما نیست. چه دختر چه پسر هر دو خلاف کردند، خلاف است! ﴿لَمَّا یدْخُلِ الْإِیمَانُ﴾،[6] یک رگه ‌هایی از جاهلیت هست. [1]. سوره فتح، آیه29. [2]. سوره فتح، آیه29. [3]. سوره قیامت، آیه11. [4]. سوره طه، آیه29. [5]. سوره نور، آیه2. [6]. سوره حجرات، آیه14. 📚 دیدار گره تفسیر با حضرت استاد تاریخ: 1397/01/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_131 ay ssss.mp3
3.41M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 131 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_131p2.pdf
151.4K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 131 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا