هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
توحید خواص.mp3
1.34M
💠 روز بیست و هفتم ماه #ربیع_الاول 1443
🔹 توحید خواص
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 توحید خواص
🔹 آنچه را كه وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) ترسیم كرده است، آن را وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) به شاگردانش یاد داد. هشام از شاگردان خاص امام صادق (سلام الله علیه) بود، وقتی وارد محضر حضرت شد حضرت فرمود تو خدا را به عنوان #واحد_احد معرفی می كنی، می شناسی و به دیگران می گویی؟ عرض كرد بله, حضرت فرمود: «هَاتِ»؛ بگو خدا كیست؟
مرحوم صدوق نقل كرد كسی آمده خدمت امام رضا (سلام الله علیه) عرض كرد: توحید چیست؟ فرمود: «هُوَ الَّذِی أَنْتُمْ عَلَیهِ»؛ همین كه دارید #توحید است؛ خدا واحد است,[1] یك آدم درسنخوانده را كه حضرت نمی تواند مشكلات توحید را برای او حلّ کند؛ با او هم همین حرف ها را می زد. یک آدم ساده همین مقدار برای او بس است؛ اما به این شرط که نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد، مشغول كشاورزی، دامداری و پیشه وری خود است، كار خودش را انجام می دهد، برای او همین قدر كافی است.
🔹 هشام كه از شاگردان ویژه امام صادق (سلام الله علیه) است، حضرت فرمود تو خدا را وصف می كنی؟ «أَ تَنْعَتُ اللَّه»؟ عرض كرد بله, فرمود «هَاتِ» بگو! عرض كرد «﴿هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ﴾[2]», فرمود: «هَذِهِ صِفَةٌ یشْتَرِكُ فِیهَا الْمَخْلُوقُونَ» خیلی ها سمیع، بصیر و علیم هستند, عرض كرد چه بگویم! شما چطور توصیف می كنید؟ فرمود ما نمی گوییم خدا علیم است میگوییم علم است! علیم ذاتی است که «ثبت له المبدأ»؛ «هُوَ نُورٌ لَا ظُلْمَةَ فِیهِ وَ حَیاةٌ لَا مَوْتَ فِیهِ وَ عِلْمٌ لَا جَهْلَ فِیهِ»[3] این #حیات است نه حی! این #علم است نه علیم! این ذاتی داشته باشی كه صفتش زاید بر ذات باشد نیست. اینها از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) به هشام رسید، بعد یونس بن عبدالرحمن، شاگرد ویژه امام رضا (سلام الله علیه) به حضرت عرض می كند که «یابن رسول الله» ما از آبای گرامی و كرام شما شنیدیم كه خدا «نُورٌ لَا ظُلْمَةَ فِیهِ وَ حَیاةٌ لَا مَوْتَ فِیهِ وَ عِلْمٌ لَا جَهْلَ فِیه» این درست است یا نه؟ «قَالَ كَذَلِكَ هُو».[4] آنچه امام صادق ترسیم كرده است، امام رضا امضا كرده است. آن روز امام صادق هشام تربیت می کرد، امروز وجود مبارك امام رضا، یونس بن عبدالرحمن تربیت می كند. به امام رضا عرض كردند ما كه مقدورمان نیست همیشه به حضور شما بار یابیم به چه كسی مراجعه كنیم؟ فرمود «یونس بن عبد الرحمن ثقتی»,[5] این شاگرد من و تربیت شده من است بروید علم را از او یاد بگیرید.
مدرسه ها #حافظ_دین هستند؛ حالا ممكن است كسی در این لباس باشد و گاهی بیراهه برود؛ ولی كسانی كه دین را می شناسند نه فریب اینها را می خورند نه از خلاف عده ای می رنجند, دین به وسیله قرآن و مسجد و حسینیه «إلی یوم القیامة» محفوظ می ماند. اگر دین را از زید و عمرو گرفتیم ـ خدای ناكرده ـ مشكل پیدا می كنیم؛ اما اگر دین را از امام رضا و امام صادق و سایر ائمه (علیهم الصلاة و علیهم السلام) به وسیله #شاگردان_ویژه آنها گرفتیم، همیشه محفوظ هستیم.
[1] . التوحید (للصدوق)، ص46.
[2] . سوره إسراء، آیه1.
[3] . التوحید (للصدوق)، ص146.
[4] . التوحید (للصدوق)، ص138.
[5] . رجال الكشی ـ إختیار معرفة الرجال، النص، ص483.
#حفظ_دین
#دین_اهل_بیتی
#شاگردان_ائمه_علیهم_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/05/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_150 ay sss.mp3
4.1M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 150
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_150p2.pdf
198.3K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 150
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_036 ads ss.mp3
8.7M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 36
تاریخ: 1389/08/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_036p2.pdf
247.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 36
تاریخ: 1389/08/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-110 s.mp3
7.88M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 110
تاریخ: 1400/07/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -0110 - 1400-07-25-p1.pdf
298.6K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 110
تاریخ: 1400/07/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
حفظ هوش سیاسی.mp3
1.81M
💠 روز بیست و هشتم ماه #ربیع_الاول 1443
🔹 حفظ هوش سیاسی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 حفظ هوش سیاسی
🔹 مهم ترین مناسبت این ایام همان روز ملی مبارزه با استكبار جهانی است، این #سیزده_آبان ـ به تعبیر جناب شیخ فریدالدین عطار ـ فراز و فرودی داشت؛[1] هم روزی بود كه #امام_راحل_رضوان_الله_تعالی_علیه به تركیه تبعید شد، هم روزی است كه دانش آموزان عزیز قیام كردند و به دانشگاه رفتند؛ هم #دانش_آموزان و هم #دانشجویان عزیز آسیب دیدند؛ عده ای شربت #شهادت نوشیدند، عده ای مجروح و مصدوم شدند و روزی است كه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام این توفیق را داشتند كه #لانه_جاسوسی را تسخیر كنند. آن روز خیلی مشخص نبود كه سفارت آمریكا مشغول چه كاری است؛ اما بعد از تسخیر لانه جاسوسی، ثابت شد كه این لانه در صدد توطئه علیه نظام اسلامی (نظام نوپای اسلامی) و براندازی آن بود.
🔹 عده ای هم كه برابر سوره «مائده» #بیماری_سیاسی داشتند و فكر می كردند كه شاید نظام شكست بخورد [و] دوباره آمریكایی ها برگردند، اینها هم سرسپرده بودند؛ آن روز در #مجلس_خبرگان تدوین قانون اساسی، ما دیدیم یك كسی در كمیسیون مشترك ـ نه صحن علنی ـ یك وقتی گرفت برای سخن گفتن، ما خیال كردیم درباره این اصول می خواهد سخن بگوید، این وقتی كه آمد شروع كرد، از علما خواست شما چون جزء زعمای قوم هستید به عرض امام برسانید كه این جوان ها را نصیحت بكنند كه دست از این سفارت آمریكا بردارند! هیچ كس فكر نمی كرد كه او آنجا پرونده دارد، وقتی این دانشجویان عزیز پرونده او را خواندند ـ بعد از اینكه آن رشته شده ها را هماهنگ كردند و این شخص هم سر از #جاسوس_خانه درآورد ـ طولی نكشید كه فرار كرده (از ایران گریخت)، خدا به این انقلاب رحم كرده بود، در زمان دولت موقت این جزء استانداران رسمی این كشور بود.
🔹 #حافظ_این_انقلاب ذات اقدس الهی است، خون های پاك شهدا وسیله خوبی است كه اهل بیت عصمت و طهارت این انقلاب را حفظ می كنند؛ #جریان_طبس از این قبیل بود؛ جریان #لانه_ جاسوسی از همین قبیل بود؛ جریان رو شدن دست بسیاری از این افراد از این قبیل بود. ذات اقدس الهی در سوره مباركه «مائده» به رسولش فرمود: ﴿فَتَرَی الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ یسَارِعُونَ فِیهِمْ یقُولُونَ نَخْشَی أَن تُصِیبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَی اللّهُ أَن یأْتِی بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیصْبِحُوا عَلَی مَا أَسَرُّوا فِی أَنْفُسِهِمْ نَادِمِینَ﴾،[2] اینجا نگفت «یسارعون الیهم» [بلكه] فرمود: ﴿یسَارِعُونَ فِیهِمْ﴾، برای اینكه اینها اصلاً جزء آنها بودند، نه اینكه تازه می خواهند جزء آنها بشوند. در بخش های دیگری از قرآن كریم فرمود اینها فقط منتظرند كه چه موقع رهبر شكست می خورد و مسلمان ها شكست می خورند، فرمود اینها كسانی اند كه فكر می كردند وقتی پیامبر و مؤمنان همراهش به جبهه رفتند سالم برنمی گردند (اینها همان ها هستند).[3]
🔹 ما با داشتن این گونه از دشمن های داخلی كه نوكران سرسپرده آنها هستند، از یك طرفی بیگانه هم كه صف بسته، این چنین نیست كه دست بردار باشد، حالا ما وظیفه مان چیست؟ آن روزی كه این مملكت در اختیار شما بود با همه این نیروها [كه] در اختیارتان بود شما را بیرون كردند، كاری از شما ساخته نیست؛ اما اینها #اهل_عبرت نیستند؛ نه #اهل_عدل اند، نه #اهل_مذاكره اند، اینها همان كسانی هستند كه ذات اقدس الهی در قرآن كریم درباره این صهیونیست ها خبر داد فرمود كار به دست اینهاست: ﴿لاَ تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَی خَائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾؛[4] رسول من! آن #هوش_سیاسی را به مردم منتقل بكن، به مردم بگو: ﴿خُذُوا حِذْرَكُمْ﴾[5] در عین حالی كه اسلحه دارید، در عین حالی كه اسلحه می سازید، در عین حالی كه تولید می كنید؛ اما فهم و شعور و خردتان را حفظ بكنید، این شعورتان را نگذارید زمین بیفتد؛ ﴿خُذُوا حِذْرَكُمْ﴾، این تیزهوشی، این خردورزی، این عقل گرایی، این درایت، این را حفظ بكنید، نفرمود «خذوا سیفكم»، «سیفكم» آن آیات دیگر است، فرمود: فهمتان را حفظ بكنید!
[1]. دیوان اشعار عطار، غزل337؛ «ز سرگشتگی زیر چوگان چرخ ٭٭٭ چو گویی ندانی فراز از فرود».
[2]. سوره مائده، آیه 52.
[3]. ر.ك: سوره فتح، آیه 12.
[4]. سوره مائده، آیه 13.
[5]. سوره نساء، آیه 102.
#روز_دانش_آموز
#بیماری_سیاسی
#درایت_و_عقل_گرایی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1385/08/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_151 ay ss s.mp3
4.15M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 151
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_151p2.pdf
185.9K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 151
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_037 ads ss.mp3
7.44M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 37
تاریخ: 1389/08/19
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_037p2.pdf
200K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 37
تاریخ: 1389/08/19
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1376 ss.mp3
6.13M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/04/31
#حضرت_مهدی_عجل_الله
#زیارت_آل_یس
#اسم_اعظم
#وطن
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1376 p2.pdf
169.5K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/04/31
#حضرت_مهدی_عجل_الله
#زیارت_آل_یس
#اسم_اعظم
#وطن
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به ششمین دوره طرح ملی «گفتمان نخبگان علوم انسانی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی در پیامی به آیین افتتاحیه ششمین دوره طرح ملی «گفتمان نخبگان علوم انسانی» که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشتند:
🔸 اگر #حکمت_عملی برای تربیت مردم است، برای اسلامی کردن جامعه است، #الهیات_فلسفه برای اسلامی کردن علوم است می خواهد علم را مسلمان کند.
◻️ مسلمان شدن علم مطلبی است و مسلمان شدن جامعه مطلبی دیگر و تا علم مسلمان نباشد، عالم مسلمان نمی شود؛ این اندیشه انگیزه بخش است و با توجه به این که محصول فلسفه عملی است، گفتار و رفتار مردم را اصلاح می کند.
◻️ فلسفه و الهیات فلسفه به علم می گوید بکوش و ببین که معلومِ تو چیست و همه تلاش فلسفه هدایت کردن علم است.
◻️ فلسفه الهی و اجتماعی ارتباط مستقیم با علوم دارد و علوم ارتباط مستقیم با معلومات دارد، فلسفه، علمِ تربیت شده تولید می کند، این علم مسلمان است و جهان را آنطور که هست می شناسد و چنین علمی مسلمان تربیت می کند حوزه علمیه در سایه این مثلث موحد می ماند دانشگاه در سایه این علم، مسلمان می ماند، یعنی تا علم مسلمان نباشد، عالم مسلمان نمیشود؛ این اندیشه، انگیزه بخش است و این انگیزه که محصول فلسفه عملی است، گفتار و رفتار مردم را اصلاح میکند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
لینک پیام:
https://b2n.ir/m50744
📚 پیام موضوعی
تاریخ پخش: 1400/08/12
🆔 @a_javadiamoli_esra