Ers-111 ss.mp3
6.59M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 111
تاریخ: 1400/07/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -0111 - 1400-07-26-p2.pdf
2.24M
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 111
تاریخ: 1400/07/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مرز توکّل
🔸 از وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) سؤال کردند، حدّ و #مرز_توکل چیست؟ فرمود انسانی که هیچ هراسی و خشیتی ندارد، یک انسان ناقص است، یک انسان متهوّر، انسان ناقصی است كه حساب و کتابی ندارد. آن که می ترسد و از غیر خدا می ترسد، او موحّد نیست و آن که هم از خدا می ترسد هم از غیر خدا می ترسد، او موحّد نیست، #توحید در این است که انسان بترسد و فقط از خدا بترسد.[1]
🔸 نترسیدن کمال نیست، یک تهوّر غیر عاقلانه است. هراس از غیر خدا مشرکانه است، هراس منحصراً از خدا، موحّدانه است. وقتی ترس موحّدانه بود، امید هم موحّدانه است، چون #خوف_و_رجا معادل هم هستند؛ اگر کسی فقط از خدا ترسید، فقط به خدا امیدوار است، پس #توحید_در_ترس نعمت است، یک؛ مستلزم توحید در امید هم است، دو؛ این خوف و رجا از یک عقیده نشئت می گیرند، این سه؛ آن #عقیده_توحیدی، هم خوف را موحّدانه ترسیم می کند هم امید را.
[1]. تحف العقول، ص445؛ «أَنْ لَا تَخَافَ أَحَداً إِلَّا اللَّه».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1395/05/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
عبادت فراگیر.mp3
2.01M
💠 روز بیست و نهم ماه #ربیع_الاول 1443
🔹 عبادت فراگیر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 عبادت فراگیر
🔹 در بخش عظیمی از قرآن كریم، آینده را به #عدل و #صلاح و #فلاح ختم می كند. فرمود اصولاً بشر برای عبادت خلق شده است در بخش انگیزه و برای فهم و استدلال و فلسفه و حكمت خلق شده است در بخش اندیشه؛ نه تنها درس بخواند حكیم و متكلم بشود، نه تنها كارش عبادت موقت نمازهای پنج گانه و مانند آن باشد، نه، آیه پیامش این نیست كه هدف خلقت این است كه بشر عبادت بكند، آیه فقط قضیه موجبه را ندارد، بلکه دوتا قضیه است یكی موجبه است و یكی سالبه و جمعش حصر است؛ یعنی آن كه بشر است و #هدف_خلقت است و ما او را خلق كردیم و او هدف ماست، او كاری جز عبادت ندارد! نفرمود «خلقت الجن و الانس لیعبدون»، فرمود: ﴿وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ إِلاّ لِیعْبُدُونِ﴾[1] این «ما خلقتُ» با آن «الا» این جمله را به دو قضیه موجبه و سالبه تبدیل می كند؛ یعنی بشر هیچ كاری ندارد مگر عبادت! یعنی تمام وقت او را باید عبادت پر كند؛ اما معنای عبادت، این نماز و روزه محدود نیست، او در جمیع 24 ساعت باید هویٰ را بر هُدیٰ منطبق كند؛ چگونه بخوابد، چگونه درس بخواند، چگونه تجارت كند، چگونه گفت و گو كند، چگونه گفتمان داشته باشد؛ ﴿وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ إِلاّ لِیعْبُدُونِ﴾. اگر كسی این نماز پنج وقت را خواند، روزه را گرفته، مكه را رفته، واجبات را انجام داده، بقیه را به عادی گذرانده است، این شخص عبادت كرده اما ﴿إِلاّ لِیعْبُدُونِ﴾ نیست.
🔹 آن كسی به آیه عمل كرده كه ما به تك تك شئون او عرض ادب می كنیم. این #زیارت_آل_یاسین برنامه منتظران را تبیین می كند. وظیفه همه ما مخصوصاً شما علمای دین را كه از كشورهای دیگر آمدید تا ره توشه ای از اُم القریٰ ببرید تبیین می كند. در #زیارت_آل_یاسین ما فقط به آن حالات حضرت در نماز و مانند آن سلام نمی فرستیم، به تك تك حالت وجود مبارك #ولی_عصر سلام می فرستیم، نه تنها «اَلسَّلامُ عَلَیكَ حینَ تَقوُمُ اَلسَّلامُ عَلَیكَ حینَ تَقْعُدُ»، نه «اَلسَّلامُ عَلَیكَ حینَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ»، نه «اَلسَّلامُ عَلَیكَ حینَ تَقْرَءُ وَتُبَینُ»، بلكه «اَلسَّلامُ عَلَیكَ فی آناءِ لَیلِكَ وَاَطْرافِ نَهارِكَ»؛[2] یعنی تو #غرق_عبادت خدایی! جمیع شئون تو بر اساس «یعْطِفُ الْهَوَى عَلَى الْهُدَى»[3] در مسیر این است؛ اگر تجارت است این است، اگر درس و بحث است این است، اگر سیاست است این است، اگر درایت است این است، اگر تألیف و تصنیف است این است. نه باند بازی، نه كسی را فریب می دهی و نه فریب كسی را می خوری؛ نه كیسه ای دوختی، نه كاسب كارانه لباس در بر كرده ای! تو جمیع شئونت بنده خداست، من هم به #تك_تك_شئون تو سلام می فرستم؛ بر خوابت سلام میفرستم، بر بیداری ات سلام می فرستم، تو در خواب همان كار را می كنی كه در بیداری می كنی. از ما هم توقع دارند كه نخواب، مگر به ما گفتند بخواب؟! مگر به ما اجازه خواب دادند؟! اینکه می بینید كسی عمری را در حوزه یا دانشگاه معطل است، بعد كاسب در می آید همین است!
🔹 این را مرحوم كلینی نقل كرده فرمود وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) صبح كه می شد از اصحاب سؤال می كرد این چند ساعتی كه خوابیدی چه چیزی فهمیدی؟ «هَلْ مِنْ مُبَشِّرَاتٍ»[4] چه رؤیایی دیدی؟ كجاها سفر كردی؟ تو خوابیدی یا به ملكوت سفر كردی؟ دیشب چه چیزی دیدی؟ آن كه می خوابد تا غذای خودش را هضم بكند كه بر خواب او سلام نمی فرستند! همین معنای نورانی كه برای پیغمبر است كه فرمود «تَنَامُ عَینِی وَ لَا ینَامُ قَلْبِی»،[5] همین معنا را در روایات #وظیفه_مؤمن قرار دادند كه فرمودند تو هم نخواب!
🔹 پس آیه سوره «ذاریات» نمی گوید ما بشر را خلق كردیم برای اینكه نماز بخواند روزه بگیرد؛ اگر پنج ساعت در شبانه روز این وظیفه واجب و مستحب را انجام داد، آن نوزده ساعت را به عادی گذراند به آیه عمل نكرد، نفرمود «خلقت الجن و الانس لیعبدون» فرمود: ﴿وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ إِلاّ لِیعْبُدُونِ﴾ قهراً تجارتش می شود عبادی، سیاستش می شود عبادی، این چنین بندگان امامشان می شود وجود مبارك #ولی_عصر كه در جمیع شئون این چنین است.
[1]. سوره ذاریات، آیه56.
[2]. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج53، ص171.
[3]. نهج البلاغه، خطبه138.
[4]. الكافی (ط - إسلامیة)، ج8، ص90.
[5]. كنز الفوائد، ج2، ص63.
#سبک_زندگی
#زیارت_آل_یاسین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع علما و اندیشوران كشورهای اسلامی در حرم مطهر فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
تاریخ: مهر 1382
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 زینت انسان
🔹 انسان اگر به جایی برسد كه مالك آسمان ها هم شود، قرآن این هشدار را به او می دهد كه بر فرض آسمان ها هم مِلك شما شود این ستاره ها, این شمس و قمر #زینت شما نیست، كلّ زمین را هم شما بگیرید «ما علی الأرض» زینت شما نیست؛ اگر برجی داری, خانه ای داری, فرشی داری این «زینة الأرض» است؛ اگر باغ خوبی ساختی, خانه خوبی ساختی, قصری ساختی مواظب باش این #زینت تو نیست، بلکه آن زمین را مزین كردی! ﴿إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَی الْأَرْضِ زینَةً لَها﴾[1] نه «لكم»!
🔹 آسمان بروی شمس و قمر را هم بخری این زینت تو نیست، زینت تو آن است که در سوره «حجرات» آمده است كه فرمود: ﴿حَبَّبَ إِلَیكُمُ الْإیمانَ وَ زَینَهُ فی قُلُوبِكُمْ﴾؛[2] آنچه #در_دل شماست زینت شماست, آنچه در آسمان است زینت آسمان است, آنچه در زمین است زینت زمین است؛ بر فرض آسمان بروی و شمس و قمر را هم بخری خودت را مزین نكردی، این بیان والای #قرآن_كریم است.
[1]. سوره کهف, آیه7.
[2]. سوره حجرات, آیه7.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه صافات جلسه 5
تاریخ: 1392/12/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_152 ay ss.mp3
4.27M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 152
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_152p2.pdf
198.1K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 152
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_038 ads ss.mp3
6.23M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 38
تاریخ: 1389/08/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_038p2.pdf
173.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 38
تاریخ: 1389/08/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 بازی سالمندان
🔹 فرمود دنیا یا سرگرمی است یا بازی است؛ منتها این بازی دوران كودكی و نوجوانی و اوایل جوانی معلوم است که بازی است، دوران میانسالی و دوران كهنسالی معلوم نیست كه بازی است، ولی حقیقتاً بازی است؛ آن تفاخر بازی است آن تكاثر بازی است آن #كوثر است كه خیر و رحمت است نه #تكاثر! فرمود: ﴿وَمَا هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ﴾.[1]
🔹 فان قلت كه در سوره «حدید» غیر از این دو مرحله, سه مرحله دیگر هم آمده كه زینت و تفاخر و تكاثر است، قلتُ كه آنها هم #بازی_سالمندان است! یك سالمند وقتی بخواهد بازی كند می گوید این قدر اعتبار دارم، این قدر موجودی دارم، این قدر قبیله دارم، این قدر عشیره دارم! بازی یك انسان هشتاد ساله با بازی انسان پنجاه ساله با بازی انسان چهل ساله فرق می كند، بازی ها فرق می كند. بنابراین این چنین نیست كه آن مراحل پنجگانه سوره «حدید» مباین و منافی با این دو مرحله سوره مباركه «عنكبوت» باشد.
[1] . سوره عنکبوت, آيه64.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 20
تاریخ: 1391/10/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_153 ay ss.mp3
3.61M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 39
تاریخ: 1389/08/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_153p2.pdf
149.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 39
تاریخ: 1389/08/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_153 ay ss.mp3
3.61M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 153
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_153p2.pdf
149.8K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 153
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross