هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
نظر آیتالله العظمی جوادی آملی درباره میزان زکات فطره
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بنابر اعلام دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر حدود سه کیلو گندم ، جو ، برنج ، خرما، کشمش و مانند آن ها؛ یا قیمت آن هاست که در هر مکانی ، قیمت خاص خود را دارد.
همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد (گندم) روزی 8000 تومان و کفاره عمد روزی 480.000 تومان تعیین شده است.
◽️لینک سامانه وجوهات و عبادات دفتر معظم له :
🔹 سامانه وجوهات
http://shahrie.esra.ir/External/FundS
🔹 سامانه عبادات
http://shahrie.esra.ir/External/worsHIP
◽️ لینک خبر:
https://b2n.ir/q16252
http://news.esra.ir/home
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
24.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 7
🔹 سلوك الهی همانطوری كه مستحضرید، مراحل علمی و مراحل عملی دارد كه تا حدودی بخشی از این مراحل عملی گذشت. در مراحل علمی اینچنین نیست كه هیچ كسی راه نداشته باشد یا همگان راه داشته باشند... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 7
🔹 سلوك الهی همانطوری كه مستحضرید، مراحل علمی و مراحل عملی دارد كه تا حدودی بخشی از این مراحل عملی گذشت. در مراحل علمی اینچنین نیست كه هیچ كسی راه نداشته باشد یا همگان راه داشته باشند یا مراتب همگان یكسان باشد. همانطوری كه در علوم حصولی چه نقلی و چه عقلی مراتب متعدّد و متفاوت است، در علم حضوری مراتب و مراحل متعدّد و متفاوت است، سلوك الهی هم اینچنین است؛ بعضیها میخواهند طبق براهین نقلی بفهمند، بعضیها میخواهند طبق براهین عقلی بفهمند و برخیها هم طبق هر دو برهان و طبق دستوری كه به سالكان الهی داده شد، میخواهند ببینند و برسند.
🔹 در علوم حصولی بعضیها مطلبی را براساس تقلید عالم هستند و از كسی كه شایسته مرجعیت است تقلید میكنند؛ این علم، علم صحیحی است، منتها تقلیدی است. برخیها وارد مراكز علمی میشوند و چیزی را در حدّ اجتهاد تجزّی میفهمند که میشوند مجتهد متجزّی، برخیها از این مرحله بالاتر میروند و میشوند مجتهد مطلق، اینها عالِم هستند; ولی آن كسی كه مجتهد مطلق است دو قسم است: یا در همان اجتهاد مطلق میماند که این میشود جزء علما، تعبیراتی نظیر اینكه ﴿إِنَّما یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ﴾ و مانند آن شامل حال اینها هم میشود، اینها هم آثار علمی و هم بركات عملی دارند؛ از این مرحله بالاتر، یعنی از عالِم و مجتهد بالاتر كسی است كه قائم به اجتهاد باشد و قائم به علم باشد؛ نه تنها عالِم باشد، بلكه قیم علم باشد، قوام او به علم باشد و قوام علم هم به او باشد که از اینها قرآن به عنوان قائم به علم یاد میكند: ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾.
ما قومی به نام تازی و فارسی، عرب و عجم و سریانی و یونانی و مانند آن داریم، امّا قوم عالِم و عاقل نداریم! قوم عالم، یعنی قائم به علم! قوم عاقل، یعنی قائم به عقل! آنكه قائم به علم است، هرگز كار سفیهانه و جاهلانه از او نشأت نمیگیرد... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1394
آپارات:
https://aparat.com/v/0ZQPM
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 خودِ ملکوتی
🔹 عقل كه با #فطرت_الهی آمیخته است و آن عقلِ عملی كه خدا او را مُلهم كرده به فجور و تقوا, نورانیتی است در درون انسان، موجود مجرّدی است در درون انسان كه خدا این را به ما تملیك نكرد, این را به ما #امانت داد كه ما از این چراغ استفاده كنیم؛ مثل اینكه چراغی را دیگری می دهد می گوید آقا این چراغ را بگیر و این راه را برو، دیگر تملیك نكرده, این چراغ را به او به عنوان امانت داده، حالا اگر او شیشه این چراغ را بشكند یا این شیشه را غبارآلود كند كه نور این چراغ به جایی نرسد خب به این چراغ ظلم كرده، به صاحب چراغ ظلم كرده و حقّ دیگری را برده است.
🔹 آن ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ مِلك ما نیست، آن ﴿وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ٭ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾ #امانت_الله است مِلك ما نیست. اگر كسی در بخش اندیشه به آن عقل اهانت كند، به آن خودی که امانت الهی است ظلم كرد؛ اگر در بخش انگیزه, شهوت و غضب به آن عقلی كه «عُبد به الرحمن»، تعدّی بكنند، او را به بند بكشند و خودشان امیر قافله بشوند، به آن خود ظلم كردند. ما دو خود داریم: یك خود كه امانت الله است و یك خود كه به حسب ظاهر مِلك ماست.
در سوره مباركه «حشر» و در سوره مباركه «آلعمران» بین این دو خود فرق گذاشته است؛ در سوره «حشر» فرمود اینها چون خدا را فراموش كردند خدا اینها را از یاد خودشان برد و اینها خودشان را فراموش كردند: ﴿لاَ تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾، آن گاه در آیه دیگر درباره همین افرادی كه خودشان را فراموش كردند فرمود اینها فقط به فكر خودشان اند: ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾.
🔹 خب چطور می شود كه فرمود اینها خودشان را فراموش كردند بعد فرمود اینها فقط به فكر خودشان اند؟ این كدام خود است كه انسانِ معصیتكار به فكر اوست و آن كدام خود است كه انسان تبهكار او را فراموش كرده است؟ خدای سبحان این #خود_حیوانی را به ما داد كه ما با آن زندگی می كنیم اما آن #خود_انسانی اوصافی دارد مَلكاتی دارد حقوقی دارد كه ما امینِ آن هستیم كه باید #امانت_خدا را حفظ بكنیم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور جلسه 1
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
احکام رویت هلال مطابق با فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در معیار تحقق اول ماه قمری در توضیح المسائل خود بیان می دارند:
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
رویت هلال ماه شوال
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در معیار تحقق اول ماه قمری در توضیح المسائل خود بیان می دارند:
🔸معیار تحقق اول ماه قمری و نیز طریق ثابت شدن آن چیست؟
الف. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، ب. [فاصله و نسبت] ماه و زمین و ج. مجموع دو نسبت یاد شده به قدری باشد که رؤیت ماه به صورت عادی امکان پذیر باشد.
آنچه طریق ثبوت اول ماه است امکان دیدن با چشم غیر مسلح است و آنچه موضوع اصیل [اول ماه] است تحقق نسبت های سه گانه است.
آیا محاسبات دقیق و یقین آور می تواند راهی برای ثبوت اول ماه باشد؟
اگر منجم حساب دقیق ریاضی، یقین یا اطمینان پیدا کرد که نسبت های سه گانه [یاد شده] طوری است که در صورت عدم مانع مانند: غبار و ابر، ماه دیده می شود، اول ماه برای او ثابت خواهد بود.
🔸آیا رؤیت هلال جنبهٴ طریقیت دارد یا موضوعیت؟
رؤیت ماه طریقیت دارد نه موضوعیت.
🔸آیا استفاده از دوربین و تلسکوپ در رؤیت هلال معتبر است؟
مقصود از رؤیت ماه فقط دیدن با چشم غیر مسلح است و عینک، سلاح محسوب نمی شود.
🔸مستند شهادت عادل ها چه نوع رؤیت است؟
مستند شهادت عادل ها فقط رؤیت با چشم غیر مسلح است.
🔸آیا مکان استهلال فقط مناطق معمول روی زمین و کو هها و قله هاست یا از اسبابی مانند: هواپیما و... نیز می توان استفاده کرد؟
استهلال بر فراز قّله ها و نیز با هواپیمایی که همسطح با آن ها حرکت کند، صحیح است.
🔸مستند حکم حاکم در ثبوت اول ماه چگونه است؟
مستند حکم فقیه جامع شرایط افتاء، میتواند رؤیت شخصی، شهادت عادل های خبیر و نیز محاسبات دقیق نجومی باشد، اگر فقیه جامعی، منجم ماهر بود و نسبت های سه گانه [ یاد شده] را محّققانه بررسی نمود و امکان رؤیت با چشم غیر مسّلح را احراز کرد می تواند به استناد تحقیق فّنی حکم کند، هرچند ماه را ندیده باشد.
با احراز اشتباه ریاضی، حکم فقیه مزبور فاقد اعتبار شرعی است.
🔸آیا رؤیت هلال در یک منطقه، فقط برای مناطق هم افق و قریب الافق با آن منطقه اعتبار دارد یا مناطق دیگر را هم شامل می شود ، ملاک مکان های هم افق و قریب الافق چیست؟
ثبوت اول ماه قمری برای بلاد شرقی موجب ثبوت آن برای بلاد غربی است.
ثبوت اول ماه قمری برای بلاد غربی، فقط موجب ثبوت آن برای بلادی از شرق است که بر اثر قرب افق ، با هم در مقداری از شب، شریک باشند. همین میزان برای ادراک فضیلت شب قدر کافی است.
لینک مطلب:
https://b2n.ir/m47417
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_52ms ss.mp3
9.79M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 52
تاریخ تدریس: 1393/07/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-52p2.pdf
244.4K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 52
تاریخ تدریس: 1393/07/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross