eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 روز جهانی قدس 🔸 ماه مبارک رمضان خداست، هم انسان می‌تواند مهمان ویژه پروردگارش باشد، هم می‌تواند میزبان ویژه خدای سبحان باشد. دل‌ های شکسته میزبان خداست، این فرصت را مغتنم بشمارید، این اصل اوّل. حادثه ‌ای که این روزهای اخیر مسلمین را تهدید می ‌کند جریان بحرین از یک سو، یمن از سوی دیگر، فلسطین و غزّه از سوی دیگر، جریان لبنان از سوی دیگر و داعشی ‌ها از سوی دیگر، این میزبانی و مهمانی را در ذائقه جهان اسلام تلخ می ‌کند. بر همه ما لازم است که این تلخی را به شیرینی تبدیل کنیم، این میزبانی ویژه را از دست ندهیم، این را از دست ندهیم. این اصل دوم. 🔸 را در پیش داریم که (رضوان الله تعالی علیه) است. تنها روز قدس برای آزادسازی محرومان فلسطین نیست، بلکه روز قدس قداستی دارد به طول و عرض جهان اسلام، اوّلین مسئله مسلمین در بیش از نیم قرن اخیر جریان فلسطین بود. 🔸 ما از جامعه جهانی بخواهیم به فکر و و کشورها باشند و هم دست استکبار و صهیونیسم را باز نگذارند آن تجربه تلخ جنگ جهانی اوّل و دوم هنوز در ذائقه بشریت هست کشورها با کشتن به آزادی نمی ‌رسند، بشریت با خونریزی و کشتن به آزادی نمی‌ رسد. الآن استکبار اگر قد کشید و طولی دارد، برای اینکه روی بیش از هفتاد میلیون قبر ایستاده است؛ هفتاد میلیون یا بیش از هفتاد میلیون قبر زیر پای این استکبار است. جنگ جهانی اوّل، جنگ جهانی دوم حداقل هفتاد میلیون کشته داد، اینها روی این قبرها ایستاده‌ اند و قد کشیده ‌اند و فریاد می‌زنند، هرگز کشتن و کشتار بشر را متمدّن نمی ‌کند. 🔸 روز قدس و راه ‌پیمایی روز قدس از است که بر همه ما لازم است شرکت کنیم! 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان تاریخ: 1395/04/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معراجِ فیض 🔸 گرچه همه كتاب‌ ها ، اما این‌طور نیست که از آنجایی كه قرآن نازل شده است از همان‌جا تورات نازل شده باشد... . 👇👇👇👇
💠 معراجِ فیض 🔸 گرچه همه كتاب‌ ها ، اما این‌طور نیست که از آنجایی كه قرآن نازل شده است از همان‌جا تورات نازل شده باشد از همان‌ جا انجیل نازل شده باشد؛ همه كتاب ‌ها از نزد خدا هستند اما نزد خدا مراتبی دارد؛ از آن مقامی كه قرآن نازل شده است كتاب ‌های دیگر نازل نشد. از آنجا نازل شد آمد تا به عالَم طبیعت و ماده رسید كه شده لفظ, گفته می ‌شود, شنیده می ‌شود, خوانده می ‌شود كه ﴿إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ٭ وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْكِتَابِ لَدَینَا لَعَلِی حَكِیمٌ﴾. از تا را طی كرد. 🔸 «علی حكیم» دو اسم از اسمای حسنای ذات اقدس الهی است؛ این قرآن است این قرآن است این قرآن لدی الله است این قرآن لدی الله، «علی حكیم» است, لدینا «عربی مبین»: ﴿إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ٭ وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْكِتَابِ لَدَینَا لَعَلِی حَكِیمٌ﴾. 🔸 خدای سبحان قرآن را نازل كرد اما نه آن‌طوری كه باران را نازل كرد؛ باران را نازل كرد یعنی به زمین انداخت اما قرآن را نازل كرد یعنی به زمین ! الآن یك طرف قرآن به دست خداست و یك طرفش به دست ما؛ فرمود: «طَرَفٌ بِیدِ اَللَّهِ وَ طَرَفٌ بِأَیدِیكُمْ». گفتند بی ‌وضو دست نزن برای اینكه یك طرفش هم به دست بی‌دستی خداست! اگر قرآن را ـ معاذ الله ـ مثل باران نازل كرده باشد یعنی به زمین انداخته باشد دیگر آن قداست را ندارد دیگر نیست؛ طنابی كه آویخته است دیگران را نجات می‌دهد، از طنابِ انداخته كاری ساخته نیست. این طناب‌هایی كه الآن كنار مغازه انداخته شده ‌اند اینها مشكل خودشان را حل نمی‌ كنند، كسی به اینها اعتصام كند كه نجات پیدا نمی‌ كند، طنابی كه به جای بلندِ مستحكم بسته است اگر كسی آن را بگیرد نجات پیدا می‌ كند. قرآن، است و خداوند آن را آویخت؛ اگر ما آن را می ‌بوسیم, بالای سر می گذاریم و احترام می ‌كنیم، برای این است كه یك طرفش به دست بی‌ دستی خداست. آپارات: https://www.aparat.com/v/LKOyh 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1392/08/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معجزه مهدوی 🔹 وجود مبارک پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «تُمْلَأُ الْأَرْضُ ظُلْماً وَ جَوْراً فَیقُومُ رَجُلٌ مِنْ عِتْرَتِی فَیمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا»؛ فرمود زمین را پُر از عدل و داد می ‌کند. 🔹 الآن اگر حضرت ظهور کرد از این هفت میلیارد به هر حال یک عده زیادی ملحدند و یک عده ‌ای مشرک ‌اند، عده دیگری هم که مسلمان هستند، اسلام آنها را هم که مستحضرید برابر بخش پایانی سوره مبارکه «یوسف»، اکثر مؤمنین مشرک ‌اند: ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُون﴾. یک عده ‌ای می ‌گفتند دین جدای از سیاست است؛ برای بسیاری از مردم، دین جدای از زندگی است. ما وقتی به این آیه برخورد می ‌کردیم واقعاً برای ما دشوار بود که اکثر مؤمنین مشرک ‌اند یعنی چه؟! ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُون﴾، روایاتی که در ذیل این آیه است را ملاحظه بفرمایید! فرمود همین ‌که می ‌گوید: «لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَكْتُ»؛ یا اول خدا دوم فلان شخص! خدا هست ولی او دنبال این و آن می ‌گردد! این بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) در نهج البلاغه که فرمود: «إِنَّمَا النَّاسُ مَعَ الْمُلُوكِ وَ الدُّنْیا»، همین است! 🔹 یک بیان نورانی سید الشهداء (سلام الله علیه) این است که «النَّاسَ‏ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِم‏»؛ دین اکثری مردم و اسلام اینها، اسلام است؛ آدامس چکار می ‌کند؟ یک مختصری لذّتی دارد، این نوجوان این را در دهان می ‌گرداند تا مادامی که لذیذ است و وقتی لذت آن تمام شد، تُفاله آن را تُف می ‌کند. در اکثر مردم دین، جدای از زندگی است، آن‌گاه حضرت چگونه این مردم را الهی می ‌کند، واقعا است! 🔹 در روایات هست که «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا علیه السلام وَضَعَ یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِها أَحْلَامُهُم» _ حالا دست را روی سر اینها می‌گذارد، کنایه از این است که دست عنایتشان بالای سر مردم است_ عقل اینها زیاد می‌ شود. الآن این هفت میلیارد اگر عاقل باشند، زندگی‌ آنها خیلی آسان است خیلی سهل است. فرمود عقل اینها کامل می‌ شود؛ آن ‌وقت اداره کردن هفت میلیارد به وسیله 313 شاگردی مثل امام راحل (رضوان الله علیه) کار سختی نیست، سختی در این است که عقل نیست. این چه معجزه ‌ای است که حضرت دارد، این دیگر واقعا مقدور فهم ما نیست! این از «شقّ القمر» و اینها به مراتب قوی ‌تر و غنی ‌تر است که انسان ها را عاقل می کند؛ ملحد را، مشرک را، کلیمی را، مسیحی را، زرتشتی را! 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 257 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 اگر امروز، مسلمانان نمی ‌توانند یهود ذلیل [اسرائیل] را از بین ببرند، به این جهت است كه به عزت خویش پی نبرده ‌اند وگرنه ممكن نیست مسلمانان عزیز باشند، ولی نتوانند شرّ اسرائیل را از منطقه اسلامی ریشه‌كن كنند... 🔸 ملّتی كه از سكینه الهی برخوردار باشد، یهودی‌ های محكوم به ذلّت و مسكنت را از سرزمین قدس و فلسطین اشغالی بیرون می‌ راند و عزّت از دست رفته خود را استرداد می ‌كند. حضرت آیت الله جوادی آملی، تسنیم، ج4، ص 669 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظر آیت‌الله العظمی جوادی آملی درباره میزان زکات فطره 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بنابر اعلام دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر حدود سه کیلو گندم ، جو ، برنج ، خرما، کشمش و مانند آن ها؛ یا قیمت آن هاست که در هر مکانی ، قیمت خاص خود را دارد. همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد (گندم) روزی 8000 تومان و کفاره عمد روزی 480.000 تومان تعیین شده است. ◽️لینک سامانه وجوهات و عبادات دفتر معظم له : 🔹 سامانه وجوهات http://shahrie.esra.ir/External/FundS 🔹 سامانه عبادات http://shahrie.esra.ir/External/worsHIP ◽️ لینک خبر: https://b2n.ir/q16252 http://news.esra.ir/home 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 7 🔹 سلوك الهی همان‌طوری كه مستحضرید، مراحل علمی و مراحل عملی دارد كه تا حدودی بخشی از این مراحل عملی گذشت. در مراحل علمی این‌چنین نیست كه هیچ كسی راه نداشته باشد یا همگان راه داشته باشند... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 7 🔹 سلوك الهی همان‌طوری كه مستحضرید، مراحل علمی و مراحل عملی دارد كه تا حدودی بخشی از این مراحل عملی گذشت. در مراحل علمی این‌چنین نیست كه هیچ كسی راه نداشته باشد یا همگان راه داشته باشند یا مراتب همگان یكسان باشد. همان‌طوری كه در علوم حصولی چه نقلی و چه عقلی مراتب متعدّد و متفاوت است، در علم حضوری مراتب و مراحل متعدّد و متفاوت است، سلوك الهی هم این‌چنین است؛ بعضی‌ها می‌خواهند طبق براهین نقلی بفهمند، بعضی‌ها می‌خواهند طبق براهین عقلی بفهمند و برخی‌ها هم طبق هر دو برهان و طبق دستوری كه به سالكان الهی داده شد، می‌خواهند ببینند و برسند. 🔹 در علوم حصولی بعضی‌ها مطلبی را براساس تقلید عالم‌ هستند و از كسی كه شایسته مرجعیت است تقلید می‌كنند؛ این علم، علم صحیحی است، منتها تقلیدی است. برخی‌ها وارد مراكز علمی می‌شوند و چیزی را در حدّ اجتهاد تجزّی می‌فهمند که می‌شوند مجتهد متجزّی، برخی‌ها از این مرحله بالاتر می‌روند و می‌شوند مجتهد مطلق، اینها عالِم‌ هستند; ولی آن كسی كه مجتهد مطلق است دو قسم است: یا در همان اجتهاد مطلق می‌ماند که این می‌شود جزء علما، تعبیراتی نظیر اینكه ﴿إِنَّما یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ﴾ و مانند آن شامل حال اینها هم می‌شود، اینها هم آثار علمی و هم بركات عملی دارند؛ از این مرحله بالاتر، یعنی از عالِم و مجتهد بالاتر كسی است كه قائم به اجتهاد باشد و قائم به علم باشد؛ نه تنها عالِم باشد، بلكه قیم علم باشد، قوام او به علم باشد و قوام علم هم به او باشد که از اینها قرآن به عنوان قائم به علم یاد می‌كند: ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾. ما قومی به نام تازی و فارسی، عرب و عجم و سریانی و یونانی و مانند آن داریم، امّا قوم عالِم و عاقل نداریم! قوم عالم، یعنی قائم به علم! قوم عاقل، یعنی قائم به عقل! آن‌كه قائم به علم است، هرگز كار سفیهانه و جاهلانه از او نشأت نمی‌گیرد... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/0ZQPM 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خودِ ملکوتی 🔹 عقل كه با آمیخته است و آن عقلِ عملی كه خدا او را مُلهم كرده به فجور و تقوا, نورانیتی است در درون انسان، موجود مجرّدی است در درون انسان كه خدا این را به ما تملیك نكرد, این را به ما داد كه ما از این چراغ استفاده كنیم؛ مثل اینكه چراغی را دیگری می ‌دهد می‌ گوید آقا این چراغ را بگیر و این راه را برو، دیگر تملیك نكرده, این چراغ را به او به عنوان امانت داده، حالا اگر او شیشه این چراغ را بشكند یا این شیشه را غبارآلود كند كه نور این چراغ به جایی نرسد خب به این چراغ ظلم كرده، به صاحب چراغ ظلم كرده و حقّ دیگری را برده است. 🔹 آن ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ مِلك ما نیست، آن ﴿وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ٭ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾ است مِلك ما نیست. اگر كسی در بخش اندیشه به آن عقل اهانت كند، به آن خودی که امانت الهی است ظلم كرد؛ اگر در بخش انگیزه, شهوت و غضب به آن عقلی كه «عُبد به الرحمن»، تعدّی بكنند، او را به بند بكشند و خودشان امیر قافله بشوند، به آن خود ظلم كردند. ما دو خود داریم: یك خود كه امانت الله است و یك خود كه به حسب ظاهر مِلك ماست. در سوره مباركه «حشر» و در سوره مباركه «آل‌عمران» بین این دو خود فرق گذاشته است؛ در سوره «حشر» فرمود اینها چون خدا را فراموش كردند خدا اینها را از یاد خودشان برد و اینها خودشان را فراموش كردند: ﴿لاَ تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾، آن گاه در آیه دیگر درباره همین افرادی كه خودشان را فراموش كردند فرمود اینها فقط به فكر خودشان ‌اند: ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾. 🔹 خب چطور می ‌شود كه فرمود اینها خودشان را فراموش كردند بعد فرمود اینها فقط به فكر خودشان ‌اند؟ این كدام خود است كه انسانِ معصیتكار به فكر اوست و آن كدام خود است كه انسان تبهكار او را فراموش كرده است؟ خدای سبحان این را به ما داد كه ما با آن زندگی می ‌كنیم اما آن اوصافی دارد مَلكاتی دارد حقوقی دارد كه ما امینِ آن هستیم كه باید را حفظ بكنیم. 📚 سوره مبارکه نور جلسه 1 🆔 @a_javadiamoli_esra
احکام رویت هلال مطابق با فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در معیار تحقق اول ماه قمری در توضیح المسائل خود بیان می دارند: 👇👇👇👇
رویت هلال ماه شوال پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در معیار تحقق اول ماه قمری در توضیح المسائل خود بیان می دارند: 🔸معیار تحقق اول ماه قمری و نیز طریق ثابت شدن آن چیست؟ الف. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، ب. [فاصله و نسبت] ماه و زمین و ج. مجموع دو نسبت یاد شده به قدری باشد که رؤیت ماه به صورت عادی امکان ‌پذیر باشد. آنچه طریق ثبوت اول ماه است امکان دیدن با چشم غیر مسلح است و آنچه موضوع اصیل [اول ماه] است تحقق نسبت ‌های سه گانه است. آیا محاسبات دقیق و یقین آور می تواند راهی برای ثبوت اول ماه باشد؟ اگر منجم حساب دقیق ریاضی، یقین یا اطمینان پیدا کرد که نسبت های سه گانه [یاد شده] طوری است که در صورت عدم مانع مانند: غبار و ابر، ماه دیده می شود، اول ماه برای او ثابت خواهد بود. 🔸آیا رؤیت هلال جنبهٴ طریقیت دارد یا موضوعیت؟ رؤیت ماه طریقیت دارد نه موضوعیت. 🔸آیا استفاده از دوربین و تلسکوپ در رؤیت هلال معتبر است؟ مقصود از رؤیت ماه فقط دیدن با چشم غیر مسلح است و عینک، سلاح محسوب نمی شود. 🔸مستند شهادت عادل ها چه نوع رؤیت است؟ مستند شهادت عادل ها فقط رؤیت با چشم غیر مسلح است. 🔸آیا مکان استهلال فقط مناطق معمول روی زمین و کو هها و قله هاست یا از اسبابی مانند: هواپیما و... نیز می توان استفاده کرد؟ استهلال بر فراز قّله ها و نیز با هواپیمایی که همسطح با آن ها حرکت کند، صحیح است. 🔸مستند حکم حاکم در ثبوت اول ماه چگونه است؟ مستند حکم فقیه جامع شرایط افتاء، میتواند رؤیت شخصی، شهادت عادل های خبیر و نیز محاسبات دقیق نجومی باشد، اگر فقیه جامعی، منجم ماهر بود و نسبت های سه گانه [ یاد شده] را محّققانه بررسی نمود و امکان رؤیت با چشم غیر مسّلح را احراز کرد می تواند به استناد تحقیق فّنی حکم کند، هرچند ماه را ندیده باشد. با احراز اشتباه ریاضی، حکم فقیه مزبور فاقد اعتبار شرعی است. 🔸آیا رؤیت هلال در یک منطقه، فقط برای مناطق هم افق و قریب الافق با آن منطقه اعتبار دارد یا مناطق دیگر را هم شامل می شود ، ملاک مکان های هم افق و قریب الافق چیست؟ ثبوت اول ماه قمری برای بلاد شرقی موجب ثبوت آن برای بلاد غربی است. ثبوت اول ماه قمری برای بلاد غربی، فقط موجب ثبوت آن برای بلادی از شرق است که بر اثر قرب افق ، با هم در مقداری از شب، شریک باشند. همین میزان برای ادراک فضیلت شب قدر کافی است. لینک مطلب: https://b2n.ir/m47417 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_52ms ss.mp3
9.79M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 52 تاریخ تدریس: 1393/07/23 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-52p2.pdf
244.4K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 52 تاریخ تدریس: 1393/07/23 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_054p2.pdf
180.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 54 تاریخ: 1388/10/19 🆔 @a_javadiamoli_doross
26.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 8 🔹 اگر سلوک الهی بخواهد تبیین نظری شود و به صورت یک کتاب درسی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مطرح شود، باید یک سلسله نظم‌های منطقی آن را همراهی کند، چون هیچ استدلالی بدون منطق نخواهد بود... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 8 🔹 سلوک الهی بخشی مربوط به نظر و بخشی هم مربوط به عمل هست که تا حدودی فرق اینها و مراتب هر کدام اجمالاً اشاره شد. در سلوک عملی آنچه از «مناجات شعبانیه» برمی‌آید، مقاطع مختلفی بود که در نوبت قبل گذشت. امّا آنچه مربوط به سلوک نظری است این است که اگر سلوک الهی بخواهد تبیین نظری شود و به صورت یک کتاب درسی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مطرح شود، باید یک سلسله نظم‌های منطقی آن را همراهی کند، چون هیچ استدلالی بدون منطق نخواهد بود. 🔹 این منطق معروف ارسطویی که حکمت مشّاء با آن کار می‌کند، این فقط می‌تواند در فقه، در اصول، در اخلاق، در کلام و در حکمت مشّاء کاربرد داشته باشد؛ زیرا محور منطق مشّاء مفهوم است و این علوم یاد شده با مفاهیم کار دارند، با مفهوم می‌شود منطق را استخدام کرد و از منطق کار گرفت؛ امّا وقتی سخن از مصداق و عین خارجی شد، منطق ارسطو باز پاسخگو نیست؛ لذا برای حکمت متعالیه که سخن از «حَمْل» «حقیقت و رقیقت» به میان می‌آید، منطق مشّاء کافی نیست و از حکمت متعالیه اگر بگذریم به مراحل عرفان نظری برسیم حتی منطقی اگر برای حکمت متعالیه تبیین شود کافی نیست. توضیح مطلب این است که اقسامی برای «حَمْل» مطرح است که تا کنون پنج قِسم آن به دست آمده است، البته این حصر، حصرِ استقرائی است نه حصر عقلی و ممکن است دقیق تر و بیش از این هم ممکن باشد. 🔹 قسم اول همان اتحاد ذاتی است که بین دو مفهوم است؛ یعنی «حَمْل» اولی ذاتی است که موضوع و محمول هر دو مفهوم می باشند؛ نظیر «حَمْل» حدّ بر محدود که تفاوتشان به اجمال و تفصیل و مانند آن است. موضوع مفهوم است، محمول هم مفهوم است و در فضای ذهن این دو به هم گِره می‌خورد و به خارج هم راه ندارند که این می‌شود «حَمْل» اولی ذاتی. قسم دوم «حَمْل» شایع صناعی است که از طرف موضوع مصداق خارجی است و از طرف محمول مفهوم است، البته مصداق خارجی‌ که می گوییم، یعنی... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/SQd4G 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا