luqman-05ads ss.mp3
5.47M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1391/12/09
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
luqman-05p2.pdf
222.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1391/12/09
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah - 549 ss.mp3
7.88M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 549
تاریخ: 1399/08/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 549-p2.pdf
3.14M
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 549
تاریخ: 1399/08/06
#کامل
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 عهد الهی
🔸 این عید خجسته و بزرگ دینی را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و امّت اسلامی و شما بزرگواران تحنیت عرض می كنیم. همان طوری كه ذات اقدس الهی به رسول گرامی اش (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) و همچنین به وسیله آن حضرت به ذوات قدسی اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) دستور داد كه مردم را #هدایت كنند و به صراط مستقیم بیاورند، بازگشت این هدایت به یك نحوه تجارت یا كشاورزی است. گاهی تعبیر قرآن این است كه شما باید تجارت كنید، برای اینكه سرمایه ای به نام عمر می دهید، [پس] چیزی باید بگیرید؛ گاهی دارد که كشاورزی كنید ﴿وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً﴾.[1] اگر انسان در بخش كشاورزی شركت كرد، شجره طیبه ای میشود كه ﴿أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ﴾.[2] اگر انسان در بخش تجارت شركت كرد، می شود ﴿یرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ﴾[3] كه دیگر كسادی و خسارتی و ضرری در آن نیست، اما هر دوی این كار توجیه لازم دارد. در تجارت انسان چیزی می دهد و یك چیز بهتری می گیرد، این معنای تجارت است؛ ولی در تجارت الهی, عِوض و معوّض هر دو را خدا به انسان می دهد، این طور نیست كه ما چیزی به خدا بدهیم یا در راهی صرف كنیم و عِوض آن را خدا به ما بدهد، این طور نیست.
🔸 در جریان كشاورزی روشن است كه انسان #شجره_طوبی می شود، چیزی نمی دهد تا چیزی بگیرد، چون تجارت نیست؛ اما در جریان تجارت كه مثلاً وقتی صَرف بكند, عمری صَرف كند, مالی بدهد, جانی بدهد, شهید بشود, جانباز بشود، این طور نیست كه چیزی بدهد و چیزی بگیرد، بلكه عِوض و معوّض هر دو را خدای سبحان به انسان می دهد؛ یعنی اگر برابر بخش پایانی سوره «توبه» که فرمود ﴿إِنَّ اللَّهَ اشْتَری مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ﴾،[4] این جان را كامل می كند و این آبرو را كامل می كند و به ما مرحمت می كند، این طور نیست كه چیزی بدهیم و چیزی بگیریم.
🔸 اما اگر خدای ناكرده كسی با ابلیس و با غیر خدا معامله كرد، او عوض و معوّض هر دو را می گیرد، نه چیزی به ما بدهد! اگر كسی خدای ناكرده در راه باطل قدم گذاشت، یعنی عمر را صَرف كرد, آبرو را صرف كرد, مال را صرف كرد، این مال و آبرو را آن ابلیس می برد كه اصلِ مبیع است، آن ثمن هم در اختیار اوست، آنگاه ما را به اسارت می گیرد و از ما سواری طلب می كند![5] اگر كسی خدای ناكرده با شیطان معامله كرد، عوض و معوّض هر دو را او می برد و چیزی به انسان نمی دهد، این می شود #خسارت. خسارت یعنی باختن سرمایه و نگرفتن شیء.
🔸 انبیا (علیهم السلام) عموماً وجود مبارك حضرت خاتم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) خصوصاً و ذوات قدسی اهل بیت (علیهم السلام) عموماً به بركت رئیس مذهب ما وجود مبارك امام صادق خصوصاً كه امروز وجود مبارك ولی عصر است، اینها آمدند به ما گفتند شما می توانید رشد كنید و #شجره_طوبی باشید، شجره ای باشید كه ﴿أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ﴾، می توانید تجارت كنید، عوض و معوّض هر دو را می برید.
🔸 ما حالا اگر در جهاد اصغر توفیقی نداشتیم كه #شهید بشوید یا جانباز بشویم، اما آقایان در #جهاد_علمی راه باز است! بهترین فرصت كه الآن دوران جوانی شماست، آن تعهّد الهی است. شما كتاب صلات می خوانید و عمل می كنید؛ كتاب صوم می خوانید و عمل می كنید؛ كتاب حج و عمره می خوانید و عمل می كنید؛ ولی #كتاب_عهد را می خوانیم، اما ما عمل نمی كنیم! آن قدر ذات اقدس الهی فیض و فضل او به ما نزدیك است كه به ما فرمود با من عهد ببندید، این عهد هم عقدی است و از طرف من هم قبول كنید و بگویید: «عَاهَدْتُ اللَّه». ما نذر داریم, نذر می كنیم که گوسفند را بدهیم, آش را بدهیم مانند این كارها را داریم، اما عهد كه یك كار علمی است و طرف ما هم خداست [نداریم]، فرمود با من #عهد ببندید!
[1] . سوره نوح،آیه17.
[2] . سوره ابراهیم،آیه2.
[3] . سوره فاطر،آیه29.
[4] . سوره توبه،آیه111.
[5] . سوره إسراء،آیه62؛ ﴿لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّیتَهُ﴾.
#یا_رسول_الله
#ولادت_پیامبر_اكرم_صل_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#هفته_وحدت
#شجره_طوبی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 مراسم عمامه گذاری در شب ولادت رسول الله صلی الله علیه و اله و سلّم
تاریخ: 1393/10/18
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_168 ss.mp3
3.35M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 168
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_168p2.pdf
150.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 168
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
luqman-06ads ss.mp3
7.32M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1391/12/12
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
luqman-06p2.pdf
236.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1391/12/12
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1597 ss.mp3
11.65M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/07/21
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1597 p2.pdf
242K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/07/21
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس فقه:
✳ محکوميت توهين به پيامبر گرامي اسلام/ پيامبر اسلام بر تمام بشريت، حق دارد
پایگاه اطلاع رسانی اسرا: حضرت آيت الله العظمی جوادی آملي در پايان جلسه درس فقه خود طبق معمول چهارشنبه ها، با اشاره به ايام ميلاد پيامبر گرامی اسلام، درباره عظمت و برکت و رهآورد نبوت آن حضرت(صلوات الله و سلامه عليه) مطالبی را بيان نمودند.
🔷 فضائلی که درجوامع بشری وجود دارد محصول کار انبیاء الهی است
🔷 اگر معاذالله پیغمبر اسلام نبود دینی در عالم نبود
🔷 وجود مبارک پیغمبر که آمد چندین کار جهانی کرد، تورات و انجیل و صحف ابراهیم را معرفی کرد، موسی را معرفی کرد، عیسی را معرفی کرد، خلیل حق را، ذبیح حق را، به عظمت در حدّ فرشته ها بلکه بالاتر از فرشته ها...
🔷 وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بر تمام بشریت، حق دارد و بی ادبی نسبت به چنین شخصیتی با هیچ عقلی جور در نمی آید
..
🔷 هیچ مسیحی نمیتواند بگوید که من به کلیسا اکتفا میکنم، کلیسا را قرآن احیا کرد؛ نمیتواند بگوید من به انجیل اکتفا میکنم، انجیل را قرآن احیا کرد؛ اگر کتابی روی کره زمین قداستی دارد به برکت قرآن کریم است چون او آمده تورات را معرفی کرده است انجیل را معرفی کرده است زبور را معرفی کرده است
🔷 چه گروهی چه دستی در کار است که خدای ناکرده میخواهند یک اختلاف داخلی یا اختلاف خارجی یا جنگ نیابتی ایجاد بکنند این را همه عزیزان ما بزرگان ما هم باید بدانند که ما باید این معارف را منتقل کنیم این را بنویسیم و بگوییم و به جهانیان برسانیم این حرفها را اما خدای ناکرده کاری نشود که باز یک جنگ نیابتی، یک جنگ فتنه ای، در یک گوشه عالم به پا بشود. آنها خواسته شان هم همین است
جلسه درس فقه 1399/8/7
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
متن کامل خبر👇👇👇
https://b2n.ir/503094
news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
nekah - 550 ss.mp3
5.92M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 550
تاریخ: 1399/08/07
#اخلاق
#میلاد_رسول_الله_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 550-p2.pdf
162.7K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 550
تاریخ: 1399/08/07
#اخلاق
#میلاد_رسول_الله_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 تقرّب الهی
🔸 انسان كامل كمالش در پرتو تقرّب به كمال محض یعنی خدای سبحان است و هیچ چیزی بیرون از پیوند با خدا مایه #كمال_ انسان نیست و هر چیزی غیر از پیوند با خدا كمال خود را از #انسان_كامل دریافت می كند؛ این دو مطلب را آغاز سوره «بلد» به ما تفهیم میكند. بیان مطلب آن است كه در آغاز این سوره آمده است ﴿لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ ٭ وَ أَنْتَ حِلُّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾،[1] اگر این كلمه «لا» زائد باشد یعنی سوگند به حرم به مكه و اگر زائد نباشد یعنی نیازی به سوگند به حرم و مكه نیست. مكه حرم خداست كه خانه خدا را در بر دارد، ولی این بخش از سوره می گوید من اگر به حرم سوگند یاد می كنم و اگر برای مكه حرمتی قائلم به پاس احترام تو #پیامبر است كه در مكه به سر می بری.
🔸 وجود مبارك نبی اكرم (علیه آلاف التحیة و الكرم) در سایه #بندگی و «قرب إلی الله» كامل شد. او كمالش را از حجاز نگرفت، كمالش را از پیوند به غیر خدا دریافت نكرد، بلكه كمالش را از ناحیه تقرّب به حق دریافت كرد كه عمر نبی اكرم در راه عبادت گذشت و این تقرّب به خدا پیامبر را كامل كرد، مطلب اول؛ مكه به پاس احترام به پیامبر مورد عنایت حق شد، مطلب دوم؛ یعنی چون تو در مكه به سر می بری من به آن سرزمین #حرمت می نهم و به او سوگند یاد می كنم، چه اینكه در زمانی كه نبی اكرم در آن زمان به سر می برد آن زمان حرمت پیدا می كند.
🔸 همان طور كه زمین شامل انسان كامل حرمت دارد، زمان شامل #انسان_كامل هم محترم است؛ یعنی روزگاری كه پیامبر در آن سر می برد، آن روزگار گرامی می شود و مورد سوگند خداست كه فرمود: ﴿وَالعَصْرِ ٭ إِنَّ الإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ﴾؛[2] سوگند به عصر! این عصر در مقابل ظهر نیست، این عصر عصر وحی است؛ این وحی گاهی به صورت #نبوت و رسالت ظهور می كند و گاهی به صورت #ولایت تجلّی می كند كه #ولایت عهده دار اجرای همان وحی تشریعی است كه پیامبر آن را دریافت كرد. اگر گفته می شود منظور از این عصر یا عصر ظهور ولی عصر (ارواحنا فداه) است یا عصر ظهور نبی اكرم (علیه آلاف التحیة) بازگشتش به یك مطلب است؛ یعنی سوگند به آن زمانی كه وحی در آن زمان حضور و ظهور دارد و آن عصاره عالم است و همان مایه عصاری و فشار و كار و #جهاد و #اجتهاد است.
[1]. سوره بلد، آیات 1 و2.
[2]. سوره اخلاص، آیات 1 و2.
#یا_رسول_الله
#انسان_کامل
#تجلی_ولایت
#جهاد_و_اجتهاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع كارگزاران و دانشجویان ایرانی مقیم ایتالیا
تاریخ: 1369
🆔 @a_javadiamoli_doross