taha_058 adsss.mp3
8.8M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #طه
🔹 جلسه: 58
تاریخ: 1389/02/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
taha_058p2.pdf
205.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #طه
🔹 جلسه: 58
تاریخ: 1389/02/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
j-006 1400-11-24 ss.mp3
6.39M
💠 صوت درس خارج فقه #وصیت
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1400/11/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
vasiyyat -006 - 1400-11-24-p1.pdf
310.7K
💠 متن درس خارج فقه #وصیت
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1400/11/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ثقل ولایت
🔸 وجود مبارک امیرالمؤمنین که می فرماید: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت» اگر کوه بخواهد ولای علی و #محبت_علی را داشته باشد متلاشی می شود... .
👇👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ثقل ولایت
🔸 وجود مبارک امیرالمؤمنین که می فرماید: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت» اگر کوه بخواهد ولای علی و #محبت_علی را داشته باشد متلاشی می شود، این معنای ابتدایی و میانی دارد که مرحوم سید رضی(رضوان الله علیه) آن را در شرح نهج البلاغه خود بعد از بیان کردن این جمله به عنوان شرح ذکر فرمود؛ یعنی اگر کوه، #محبت_علی_بن_ابی_طالب (سلام الله علیه) را داشته باشد مبتلا به رخدادهای تلخ خواهد شد، حکومت های اموی ها و مروانی ها و عباسی های روزگار با او درگیر می شوند، این باید این بلاها را تحمل بکند و متهافت و متلاشی می شود «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت»، این معنای ابتدایی برای این حدیث است.
🔸 اما معنای دقیق این حدیث نورانی این است که وجود مبارک حضرت امیر که عِدل قرآن است مطابق بخش پایانی سوره مبارکه «حشر» سخن می گوید، اگر خدای سبحان فرمود: ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعَاً مُتَصَدِّعَاً مِنْ خَشْیةِ اللّهِ﴾ #حقیقت_ولایت هم این چنین است، #حقیقت_امامت هم این چنین است، کوه اگر بخواهد ولایت را و امامت را تحمل کند مقدور کوه هم نیست.
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1386/09/08
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جان نبی
🔸 ما در جریان سید الشهداء (سلام الله علیه) این را مکرر می شنیدیم در غالب سخنرانی های بزرگان ما بود و در کتاب های ما هست که «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ». این را ما این طور فکر می کردیم که ... .
👇👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 جان نبی
🔸 ما در جریان سید الشهداء (سلام الله علیه) این را مکرر می شنیدیم در غالب سخنرانی های بزرگان ما بود و در کتاب های ما هست که «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ». این را ما این طور فکر می کردیم که فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی»، چون حسین بن علی نوه آن حضرت است و فرمود: «أَنَا مِنْ حُسَینٍ»، چون اسلام حدوثش به #برکت_حضرت_رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) است و بقای آن به برکت #کربلای_امام حسین است. بعد دیدیم این تعبیر درباره وجود مبارک امام مجتبی هم هست، بعد دیدیم این تعبیر در بیانات نورانی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) هم هست: «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی». قول معصوم است، به هر حال رسول خداست؛ مستحضرید وجود مبارک حضرت لبان مطهّرش معصوم است فعل و قولش معصوم است؛ فرمود: «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی»، سند این هم همین #آیه_مبارک_مباهله است. درباره امام مجتبی و امام حسین با تحلیلی باید گفت؛ اما ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾ یعنی ما #یک_حقیقت هستیم. بعدها «حُسَینٌ مِنِّی» و «حَسَنٌ مِنِّی» گفته شد چون اینها #یک_نور هستند، وگرنه سند اصلی درباره #علی_بن_ابی_طالب است: ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾.
🔸 این «بهال» یک #معجزه_خالده است؛ امروز هم اگر کسی این قدرت را داشته باشد می تواند مباهله کند؛ یعنی این هست منتها آن روح طیب و طاهر و مقتدر کم است! #مباهله معجزه خالده است؛ امروز هم اگر کسی آن هنر را داشته باشد می تواند در اثبات حقانیت علی و اولاد علی مباهله کند؛ ﴿ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ﴾. همان حرفی که بزرگ مسیحی ها گفت که این دعا سلسله کوه را متلاشی می کند؛ الآن هم هست!
آپارات:
https://aparat.com/v/OQ6GE
#میلاد_مولا_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/06/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 کعبه حق
🔸 درباره علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) طبق بیان نورانی حضرت رسول (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده است: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار» #علی_با_حق_است. این حق مداری علی بن ابی طالب طوری است که ضمیر «یدُورُ» به حق بر می گردد نه به علی؛ «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی»، «یدُورُ» این حق، مدار علی بن ابی طالب، «حَیثُمَا دَار» علی بن ابی طالب!
🔸 توضیح مطلب این است که #حق_مطلق ذات أقدس الهی است، حقِ در جهان امکان به نام دین، احکام، حِکَم و معارف اعتقادی، همه اینها که حق اند از خدای سبحان اند ولی در مقام تشخیص، در مقام اثبات، در مقام استدلال که ما بخواهیم بفهمیم این حق که از طرف خدا آمده است چیست، #معیارِ این، علی بن ابی طالب است؛ یعنی هر کاری که حضرت کرد نشانه حق بودن آن است، هر کاری که نکرد نشانه باطل بودن آن است.
🔸 در جریان حضرت امیر ما این چنین می گوییم: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار»؛ ضمیر «یدُورُ» به حق برمیگردد یعنی «یدورُ حق، مدار علی حیثما دار»، وگرنه این تعبیر درباره عمّار هم آمده است که «عَمَّارٌ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَمَّارٍ یدُورُ مَعَهُ حَیثُ دَار»؛ درباره عمار، ضمیر به عمار برمیگردد یعنی عمار حق محور است هر جا حق است عمار تابع آن است؛ اما درباره حضرت امیر، حق، #علی_مدار است، زیرا ما قبل از اهل بیت، قانون نوشته ای نداریم و کتاب و کتیبه ای نداریم که برنامه های آنها را با این کتاب و کتیبه مقابله کنیم؛ ما هیچ تشخیصی نداریم که چه چیزی دین است و چه چیزی غیر دین، مگر اینکه از #قول و #فعل و #سیره اهل بیت بفهمیم.
🔸 قرآن کریم خطوط کلی دین را بیان کرده که به منزله #قانون_اساسی است اما تبیین حدود آن، تشریح اجزا و شرایط آن و تحلیل حدود و ثغور آن به وسیله #اهل_بیت_علیهم_السلام است؛ ما بخواهیم بفهمیم چه واجب است چه واجب نیست، چه حلال است چه حلال نیست، چه مکروه است چه مکروه نیست، به وسیله #قول و #فعل این ذوات قدسی می فهمیم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (علیه السلام)
تاریخ: 1398/10/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
qabz_21ms ss.mp3
7.1M
💠 صوت درس خارج فقه #قبض_و_اقباض
🔹 جلسه : 21
تاریخ تدریس: 1392/12/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qabz_21p2.pdf
164.4K
💠 متن درس خارج فقه #قبض_و_اقباض
🔹 جلسه : 21
تاریخ تدریس: 1392/12/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
taha_059 adsss.mp3
9.09M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #طه
🔹 جلسه: 59
تاریخ: 1389/03/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
taha_059p2.pdf
220.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #طه
🔹 جلسه: 59
تاریخ: 1389/03/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 علم نافع
🔹به ما دستور دادند چه در نماز چه بعد از نماز از ذات اقدس الهی #علم_نافع طلب بکنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ عِلْماً نَافِعاً».
#علم_نافع گاهی به لحاظ معلوم است، گاهی به لحاظ اثرگذاری خود علم. گاهی انسان چیزهایی را یاد می گیرد که فقط اطلاع است، نه علم؛ موضوعی داشته باشد، محمولی داشته باشد، نسبتی داشته باشد، کارآیی داشته باشد نیست. این همان است که مرحوم کلینی نقل کرد که وجود مبارک حضرت وقتی وارد محفلی شد دید عده ای دور کسی جمع شدند، حضرت فرمود چه خبر است؟ گفتند این علامه است، فرمود علم او چیست؟ گفتند این نسّابه است؛ این وقایع ایام جاهلیت را می داند قبایل را می شناسد، حضرت فرمود: «ذَاكَ عِلْمٌ لَا یضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا ینْفَعُ مَنْ عَلِمَه». پس گاهی نافع بودن علم به لحاظ معلوم است؛ سِحر و شعبده و جادو و این گونه از علوم، علوم نافع نیست.
🔹 بخش دیگر علمی است نافع ولی در اثر اینکه جهالت، فرمانروای درون است، این علم را به منزله حاکم معزول قرار می دهد. این علم دارد، فقط در گوشه ذهن او بایگانی شده است، لذا به ما گفتند بگویید: «أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَعُ». #علم_غیر_نافع یا در اثر آن است که معلومش سودآور نیست یا در اثر این است که خود علم کارآیی ندارد. اما #علم_الهی هر دو کمال را دارد؛ یعنی هم معلوم آن سودآور است و هم خود علم کارآیی دارد، لذا ما علمی را میخواهیم که #علم_الهی باشد؛ این علم یقیناً #با_عمل_همراه_است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/09/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
qabz_22ms ss.mp3
7.5M
💠 صوت درس خارج فقه #قبض_و_اقباض
🔹 جلسه : 22
تاریخ تدریس: 1392/12/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qabz_22p2.pdf
163.1K
💠 متن درس خارج فقه #قبض_و_اقباض
🔹 جلسه : 22
تاریخ تدریس: 1392/12/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross