eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مرابطه 🔸 یك بحثی بین حضور و غیبت هست، یك بحثی بین ظهور و خفا هست كه حضرت غایب است و بعد حاضر می‌شود یا حضرت مستور است و بعد مشهور می ‌شود؟ او پیدا می‌ كند، نه اینكه الآن غایب باشد و بعد حضور پیدا كند؛ اما غیبت ندارد است. این ماییم كه غایبیم! أعمی از بصیر غایب است، نه بصیر از اعمی [غایب باشد]. اگر یك نابینایی دوست خودش را نمی ‌بیند آن دوست غایب نیست، بلکه این أعمی غایب است. این ‌چنین نیست كه حضرت غایب باشد، چه اینكه هم در حقیقت برای آن حضرت است. این أعمی مستور است، نه اینكه آن بصیر مستور باشد. 🔸 مطلب دیگر اینكه اصل اینكه بشر است تا یك آینده خوبی باشد كه جز عدل و احسان چیزی حكومت نكند، این در درون همه هست؛ یك مقدار محققانه تر و علمی تر در فطرت مسلمان ها هست؛ اما اینها به دنبال مهدی منتظر و مهدی موعودند، نه ! این یك خصیصه است كه مهدی موجود موعود (علیهم الصلاة و علیهم السلام) داریم. اگر است، ما غیر از انتظار و غیر از امید مسئله و را هم داریم. 🔸 دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه حكومت بكند، خیلی‌ ها در انتظار این به سر می ‌برند، اینها منتظر مهدی موعودند. ما كه منتظر ظهور (سلام الله علیه) موعودیم، غیر از انتظار و امید یك مسئله‌ای است به نام كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ‌ای به نام كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است ـ امام زمان ـ و ما با او باید تعهد بسپاریم ولی ما و زنده است، پس باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم، چون او می ‌بیند! اینكه ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ﴾[1] كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است، هركاری كه ما می ‌كنیم خدا می ‌بیند، پیغمبر می ‌بینند، ائمه می ‌بینند و وجود مبارك حضرت می ‌بیند، پس باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان سیره و سنتمان باشیم؛ این برای مراقبت است، بالأخره از او كمك می‌ خواهیم باید مراقب باشیم كه خلاف عمل نكنیم. غیر از مراقبه مسئله است. مراقبت این است كه خلاف نكنیم؛ اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم، خودمان را نزدیك بكنیم، كمك بگیریم و بگیریم، نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم، بلكه برقرار كنیم كه او دست ما را بگیرد. ذیل این آیه كریمه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا﴾[2] آن جا این حدیث شریف هست كه «وَ رَابِطُوا إِمَامَکُمْ الْمُنْتَظَر علیه السلام»[3] مرابطه داشته باشیم. [1]. سوره توبه، آیه 105. [2]. سوره آل عمران، آیه 200. [3]. الغیبة (نعمانی)، ج1، ص26؛ «...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی اَلْبَاقِرِ عَلَیهِ السَّلاَمُ: فِی مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى یٰا أَیهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا اِصْبِرُوا وَ صٰابِرُوا وَ رٰابِطُوا قَالَ اِصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ اَلْفَرَائِضِ وَ صٰابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رٰابِطُوا إِمَامَكُمُ اَلْمُنْتَظَرَ». 📚 سخنرانی پیرامون مهدویت در قرآن تاریخ: 1383/06/31 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12. moredi_0820- manaye entezar-.mp3
2.4M
💠 ویژه برنامه 🔸 روز نوزدهم 🔸 جلسه دوازدهم: معنای انتظار 🔹 پخش از شبکه های معارفی سیما 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 معنای انتظار 🔸 رسالت حوزه این نیست كه انسان استاد بشود، مفسر و فیلسوف بشود، اینها ابزار كار است. این است كه ﴿فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾ این نیمه راه است، ﴿وَ لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیهِمْ﴾[1] مردم را از كار بد بترساند! خب مردم مگر حرف هر كسی را گوش می‌ دهند؟! حالا شما هر چه بگویید! حرف بو و مزه دارد، حرف آدم مزه دارد و آنها هم گوش می ‌دهند. فرمود درس خواندن كه هدف نیست، درس خواندن وسیله است، فقیه شدن، فیلسوف شدن و مفسر شدن همه اینها ابزار كار است. ﴿لِیتَفَقَّهُوا﴾ در راه است نه هدف! ﴿لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾ بعد چه كار كنند؟ بروند درس بگویند، كتاب بنویسند، سخنرانی كنند، امام جمعه و جماعت بشوند؟ نه خیر! ﴿وَ لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾ مگر مردم با حرف هر كسی می ‌ترسند؟! وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) وقتی از جهنم سخن می ‌گفت «احْمَرَّتْ عَیناهُ و عـلا صَوْتُهُ و اشْتَدَّ غَضَبُهُ كأنَّهُ مُنْذِرُ جَیشٍ».[2] دیدید در شب های عملیات فرمانده لشگر وقتی فهمید دشمن دارد حمله می‌ كند می ‌خواهد خبر بدهد چطور خبر می ‌دهد؛ زبانش می‌ گیرد، چهره ‌اش سرخ می ‌شود و خیس عرق می ‌شود، این‌طور است! وقتی پیغمبر از جهنم و قیامت حرف می ‌زد تمام صورتش سرخ می ‌شد، می‌ دانست چه خبر است. حضرت آدم های این‌ چنینی هستند! مگر ما نمی‌ خواهیم حضرت عالم را درست كند؟ با چه چیزی درست می‌ كند؟ این ‌چنین نیست که با كشتار بخواهد درست كند. الآن كه تقریباً مردم در آستانه هفت میلیارد هستند، خب چقدر را حضرت می‌ كشد؟ تازه اگر كشتار زیاد شد تازه ترور و اینها شروع می ‌شود. مگر با كشتن انبیاء مسلط شدند؟ اصلاً اساس دین ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾[3] است. این دینی كه در متنش نوشته ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾، ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَیٰ الدِّینِ كُلِّهِ﴾؛[4] یعنی پیروز می ‌شود، نه دین قهر! 🔸 وقتی آن ذات مقدس ظهور می ‌كند چندین كار فرهنگی می ‌كند: اول «وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ»،[5] آن‌گاه عقول مردم، افكار مردم، باور مردم و دین مردم زیاد می ‌شود، بعد 313 شاگرد دارد كه هر كدامشان مثل امام هستند یا بالاتر از امام، امام (رضوان الله علیه) یك نفره در این بخش خاورمیانه تحول ایجاد كرد؛ حالا وجود مبارك حضرت 313 شاگرد مثل امام یا بالاتر از امام دارد. را بالا می ‌برد، از نظر علم و معرفت بالا می‌آید. از نظر اخلاق هم «وَ یمْلَأُ قُلُوبَ امَّةِ مُحَمَّدٍ غِنىً»[6] بعد «یَمْلَأُ الأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»[7] آن مرحله سوم است! ملتی اهل عدل و داد است كه روحش روح بی ‌نیازی باشد نه روح گدایی! شما الآن هر جا رفتید دستشان دراز است یا رشوه می ‌خواهند یا عشوه! مگر رشوه كم است؟ مگر ربا كم است؟ مگر كم فروشی و گران فروشی احتكار كم است؟ خب این كاسه گدایی را حضرت برمی‌ دارد. فرمود روحیه بی‌ نیازی به مردم می ‌دهد، دل های مردم را پر از بی ‌نیازی می ‌كند، «وَ یمْلَأُ قُلُوبَ امَّةِ مُحَمَّدٍ غِنىً» در بخش معرفت عقلشان بالا می ‌آید، در بخش اخلاق پدید می ‌آید...
🔸 انتظار یعنی این نه اینكه ـ معاذ الله ـ معنی انتظار این باشد كه حضرت ظهور بكند ما هم بگوییم آقا برو اصلاح كن این كه فكر بنی اسرائیلی است كه بگوید ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قَاعِدُونَ﴾ این حرف ها بود كه بنی اسرائیل به موسی و هارون (علیهم السلام) می‌ گفتند وجود مبارك موسی و هارون به اینها گفتند بلند شوید قیام بكنید مبارزه بكنید، اینها می‌گفتند ما اینجا هستیم شما بروید بجنگید وقتی حل شد ما را خبر كنید این است كه حضرت بیاید اصلاح كند بعد نتیجه‌اش را به ما گزارش بدهد؟ آن بیان نورانی كه وجود مبارك امام صادق(سلام الله علیه) دارد روشن می‌كند تكلیف منتظران را فرمود: «لِیعِدْ [لِیعِدَّنَّ] أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَیهِ السَّلاَمُ وَ لَوْ سَهْماً»؛[8] فرمود تك‌تك شما قبل از ظهور آن حضرت ولو با یك تیر هم كه شد باید خودتان را آماده كنید. این بسیجی بودن سپاهی بودن ارتشی بودن نیروی مردمی بودن در بخش نظامی و روحانی خوب بودن، دانشجوی خوب بودن حوزه خوب داشتن دانشگاه خوب داشتن در بخش فرهنگی فرمود اینها معنی انتظار است. [1]. سوره توبه، آیه 122. [2]. تفسیر روح المعانی، ج2، ص374. [3]. سوره بقره، آیه 256. [4]. سوره توبه، آیه 33. [5]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25. [6]. نور الاتصار، ج1، ص347. [7]. الکافی ، ج1، ص338. [8]. الغیبة (للنعمانی)، ج۱، ص۳۲۰؛ سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، ج6، ص170. 📚 سخنرانی در جمع طلاب تاریخ: 1390/04/21 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 فهرست دروس و سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دروس تفسیر: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984 دروس فقه: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424 دروس اخلاق، سخنرانی و پیام: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215 تذکر: با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء (http://news.esra.ir/) یا پیام رسان تلگرام (https://t.me/esratvtelegram) یا سروش مراجعه کنند. 🔶🔹💠🔹🔶 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli کانال دروس بنیاد اسراء در پیام رسان های اجتماعی. 1️⃣ تلگرام Telegram: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13. moredi_1215- farhange jahani.mp3
1.99M
💠 ویژه برنامه 🔸 روز بیستم 🔸 جلسه سیزدهم: فرهنگ جهانی 🔹 پخش از شبکه های معارفی سیما 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 فرهنگ جهانی 🔸 مستحضر باشید كه هم منتظران وجود مبارك حضرت فكر می‌ كنند و هم كسانی كه آن حضرت را ادراك كرده ‌اند و در مشهد و محضر آن حضرت قرار گرفتند جهانی می ‌اندیشند. دیگران بعدها به فكر تجارت جهانی افتادند، اما اسلام از هزار و چهارصد سال قبل به فكر بود. روزی كه اسلام آمد، جهانی بودن فرهنگ را مطرح كرد؛ فرمود﴿ذِكْرَى لِلْبَشَرِ﴾ نه عرب، نه عجم، نه مسلمان، نه یهودی، نه مسیحی، نه زرتشتی، نه ملت دیگر و نه نحله دیگر فرمود: ﴿وَ مَا هِی إِلاّ ذِكْری لِلْبَشَرِ﴾،[1] ﴿أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ﴾.[2] اگر بشریت مطرح است قرآن راهنمای اوست و سالار شهیدان در مقطع حساس یا مقاطع حساس كه مجلسین دولتین اموی بود یا بازار كوفه و مجلس شام بود همین كتاب را تلاوت كرده است. بنابراین صرف تلاوت برای آن نبود كه یك ثوابی ببرد، برای این بود كه مردم را به این كتاب دعوت بكند. 🔸 این كتاب را مطرح می ‌كند اگر ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا﴾ در آن هست برای آن است كه مؤمنین بهره می ‌برند، وگرنه او حرفش جهانی است! اگر دارد كه ﴿یا أَهلَ الكِتابِ﴾ برای اینكه گوشه ‌ای از بهره‌ ها نصیب پیروان ادیان دیگر می‌ شود، نه اینكه پیامش پیام مخصوص یك منطقه باشد. این کتاب هم برای برنامه‌ های محلی دستور دارد، یعنی حوزه اسلام؛ هم برای برنامه‌ های منطقه ‌ای دستور دارد، یعنی ؛ هم در سطح بین المللی دستور دارد، یعنی . آنها كه مسلمان ‌اند برای آنها دستور خاص دارد، آنها كه مسلمان نیستند ولی نحله الهی دارند مثل یهودی ‌ها و مسیحی ‌ها برای آنها دستور خاص دارد، برای آنها هم كه انسان ‌اند و هیچ دینی را نپذیرفتند دستور خاص دارد؛ این می‌ شود كتاب و جهانی! 🔸 وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) وقتی حضور و ظهور پیدا كرد طبق بیان نورانی حضرت امیر در نهج ‌البلاغه فرمود اهل عالم ملل متنوعه متشتته و گوناگون داشتند؛ بعضی ها موحّد بودند، بعضی ها ملحد بودند، بعضی مجسم بودند، بعضی مشبه بودند و وجود مبارك حضرت رسول (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) با همه این ملت ها و نحله ها در ارتباط بود.[3] وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) فرمود وقتی وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) وجود مبارك حضرت ظهور كرد، همان كاری را كه رسول گرامی كرد همان كار را می ‌كند؛[4] یعنی جهانی می ‌اندیشید و هیچ منطقه ‌ای نیست مگر اینكه شهادت به توحید و شهادت به رسالت در آن منطقه حاكم است. فرمود وقتی حضرت ظهور كرد كل جهان می ‌شود موحّد و مسلم! حالا حكومت، است و البته ممكن است یك چند نفری زیرپوشش حكومت اسلامی جزیه بپردازند. بنابراین ـ ان ‌شاء ‌الله ـ به این سبك جهانی و به سمت و سوی جهانی بیاندیشید! [1] . سوره مدثر، آیه31. [2] . سوره بقره، آیه185. [3]. نهج البلاغه، خطبه 1؛«وَ اَهْلُ الاَرْضِ یومَئِذ مِلَل مُتَفَرِّقَة وَ اَهْواء مَنْتَشِرَة وَ طَرائِقُ مُتَشَتِّتة». [4]. كمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص351؛«... وَ أَمَّا سُنَّتُهُ مِنْ مُحَمَّدٍ ص فَیهْتَدِی بِهُدَاهُ وَ یسِیرُ بِسِیرَتِهِ». 📚 دیدار جمعی از دانشجویان با حضرت استاد تاریخ: 1387/05/04 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_277 ss.mp3
3.89M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 277 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_277p2.pdf
173.7K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 277 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ثمره توحید نکته برجسته‌ای که اسلام به ما فهمانده است آن است که اگر کسی وارد قلعه شد، از قلعه بیرون نبود؛ یعنی «کَلِمَةُ لا إِلَهَ إِلا الله حِصْنِی فَمَنْ قَالَهَا دَخَلَ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی‏»؛[1] و همچنین «وَلَایةُ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی‏»؛[2] اگر کسی موحّد شد، به تعبیر بعضی از بزرگان چنین انسانی یک خطای مطلق، یک شرّ مطلق، یک قبح مطلق از او هرگز سر نمی ‌زند، هیچ ممکن نیست، او یک بد مطلق داشته باشد. چه اینکه اگر کسی وارد این دژ و قلعه توحید و ولایت نشد، هیچ ممکن نیست که خیر مطلق داشته باشد. [1]. عیون الاخبار، ج2، ص134؛ بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج49، ص127. [2]. معانی الأخبار، ص371؛ الأمالی(للصدوق)، ص235؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏39، ص246. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1395/09/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 💫خداوند هیچ کس را داخل بهشت نمی کند مگر اینکه ابتدا از جهنم و آنچه در آن است اطلاع پیدا کنند تا بداند خداوند تمام و کمال فضل و احسانش را نسبت به او انجام داده پس بخاطر همین شادمان و مسرور داخل بهشت و نعمت هایش می شود». ☀️پيمودن صراط حق در نيز مستلزم گذر از آتش و زير پا گذاشتن آن(دنیا) است؛ زيرا صراط مستقيم راهي آسان و دور از جهنّم نيست، بلكه اطراف آن را سراسر، آتش احاطه كرده است و چون صراط مستقيم همان است كسي كه راه دين را طي نكند از صراط مي ‏افتد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اراده شکست ناپذیر 🔹 ظاهر این ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾[1] بوی تهدید می دهد؛ قهراً به قرینه سوره مبارکه «مدثر» که در آن سوره آیه ۳۸ دارد ﴿كلُ‏ُّ نَفْسِ بِمَا كَسَبَتْ رَهِینَةٌ ٭ إِلَّا أَصحَْابَ الْیمِینِ‏﴾ اینها عام و خاص هستند یا مطلق و مقید هستند باید تقیید بشود ﴿كلُ‏ُّ نَفْسِ بِمَا كَسَبَتْ رَهِینَةٌ ٭ إِلَّا أَصحَْابَ الْیمِینِ‏﴾، ظاهر آن این است اگر ما نبودیم با شواهد دیگر، این را از باب عام و خاص و مطلق و مقید حمل می کردیم به اینکه باید تقیید بشود، چرا؟ برای اینکه «رهین» که فعیل است به معنای «مرهون» است، «مرهون» آن عینِ گرو را می ‌گویند، این مطلب اوّل که «رهین» به معنای «مرهون» است و یعنی گرو. 🔹 مطلب دوم آن است که کسی گرو می دهد که بدهکار باشد، اگر کسی دِینی گرفته بدهکار است این [شخص] باید گرو بدهد. 🔹 مطلب سوم آن است که انسان اگر در برابر ذات اقدس الهی خلاف کرد بدهکار است و چون بدهکار است باید گرو بدهد، گروی الهی هم سخن از زمین و خانه و فرش و امثال آن نیست، خود شخص را می گیرند! این که می بینید بعضی‎ها می گویند من نمی توانم مواظب زبانم باشم، نمی توانم شب برخیزم و نمی توانم خودم را کنترل کنم این بیچاره راست می گوید، برای این که در هست و بدهکار است. این خطبه نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در آخرین جمعه شعبان فرمود: «أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُم‏»[2] شما کردید، یک؛ گناهکار است، دو؛ بدهکار باید بدهد، سه؛ خدا زمین و فرش قبول نمی کند، چهار؛ را گرو می گیرد «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم‏»؛ فکّ رهن کنید! بگویید خدایا بد کردم. این نه رو به قبله می خواهد، نه توبه می خواهد، نه آب توبه می خواهد، نه نزد عالم رفتن می خواهد، این یک می‎ خواهد که خدایا آمدم، او هم قبول می کند! مگر چه چیزی می خواهد؟ لازم نیست انسان لفظ آن را بگوید حالا «استغفر الله» گفت یا «أتوب الیه» گفت؛ اما واقعاً بگوید آمدم، این بخشیده می شود، این می شود خدا! فرمود طبق این اصول پنج گانه بدهکار هستی و بدهکار باید گرو بدهد و غیر از خود آدم کسی را گرو نمی گیرند. [1]. سوره طور، آیه21. [2]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص296. 📚 سوره مبارکه طور جلسه 4 تاریخ: 1395/11/17 🆔 @a_javadiamoli_doross