💠 عدل پروری
🔹 چگونه وجود مبارك حضرت مردم را عاقل می كند كه اكثری قاطع مردم #تشنه_عدل هستند، این واقع محیر است؛ یعنی هر وقت من درباره آن حدیث نورانی فكر می كنم #حریم می گیریم. اول اینچنین نیست كه «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا»[1] اول «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»؛[2] بعد چنین می شود، آن وقت چنین جامعه ای #زنده می شود، با زنده كار كردن آسان است.
🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود مشكل من این است كه من با مرده ها روبرو هستم، تا یك گوشه را جمع می كنم «كُلَّمَا حِیصَتْ مِنْ جَانِبٍ تَهَتَّكَتْ مِنْ آخَرَ»[3] فرمود من چند نفر را اینجا جمع می كنم، مثل لباس كهنه كه چند جایش رفو شده است، یك جا را من رفو می كنم می بینم یك جای دیگر باز شده است، این طور نمی شود! باید كاری كرد كه خود ما اولاً مزه عدل را بچشیم و جامعه را #تشنه_عدل بكنیم آنگاه اوائل ممكن است چند روزی یا چند ماهی سخت باشد، بعد به قدری عدل شیرین است!
🔹 وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود آن ظلم و گناه زباله است بد بوست حالا یا شما مزكومی سرما خورده اید بینی شما گرفته است یا علل و عواملی دارد، وگرنه آن خوش بو نیست «تَعَطّروا بِالاِستغفارِ وَلا تَفضَحَنَّكُم رَوائِحُ الذُّنوبِ».[4] دیدید آدم هایی كه شامه شان بسته است از كنار سطل زباله هم رد می شوند بینی را نمی گیرند، از كنار یك لاشه و مردار هم رد بشوند بینی را نمی گیرند، فرمود این كار بد بوست! این از بیانات نورانی وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) است که مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله علیه) هم در مكاسب محرمه این را نقل كرده فرمود: «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ»؛[5] غذای حرام در ذریه هم اثر می گذارد، بالأخره شیر می شود، نمی گذارد اصلاً درست بفهمی! نماز می خواند حضور قلب ندارد، می خواهد چهار تا مطلب را تحقیق كند چهار تا مغالطه به جای برهان می نشاند، اینها كه تصادف نیست، همه چیز نظم دارد! كدام خاطره كجا بیاید، همه نظم دارد. فرمود این مال حرام آدم را بدبو می كند كه در آن روایات هم هست كه عالم بی عمل جهنمی ها از بویشان متأذی می شوند.[6] اگر یك مقداری انسان خودش عدل را بچشد، لذت عدل در كام او شیرین است، آن وقت جامعه را به طرف عدل می برد؛ آن وقت این #معنی_انتظار است. یك وقتی است انسان می گوید كه ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قَاعِدُونَ﴾ این یك طور #انتظار_منفی_مذموم هم هست كه خیال می كنند حضرت باید بیاید تا مشكل اینها را حل بكند. یك وقتی كسی كه دوست عدل است و #عدل_پرور است منتظر ظهور است، دیگر او چون زنده است زنده به دنبال آب حیات می گردد، چون می داند رابطش این است و می داند كه حیاتش به همین است.
[1] . الغیبة(شیخ طوسی)، ص50 .
[2]. الکافی(ط – الاسلامیه)، ج1، ص 25.
[3]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه69.
[4]. وسائل الشیعة، ج16، ص70.
[5]. وسائل الشیعة، ج17، ص82.
[6]. الکافی(ط ـ اسلامیه)، ج1، ص44؛ «...وَ إِنَ أَهْلَ النَّارِ لَیتَأَذَّوْنَ مِنْ رِیحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ».
#انتظار_ممدوح_و_مذموم
#تشنه_عدل
#غذای_حلال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع اعضای بنیاد مهدویت
تاریخ: 1389/03/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره34
#برخی_از_علوم_مورد_نیاز
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: ای شیعیان! به فرزندانتان #شعر عبدی را بیاموزید، چرا كه او بر دین خداست.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: به فرزندانتان #تیراندازی بیاموزید.[2] در حدیثی دیگر می فرماید: به فرزندانتان #شنا بیاموزید.[3]
[1] . یا مَعْشَرَ الشِّیعَةِ! عَلِّمُوا أَوْلادَكُمْ شِعْرَ الْعَبْدِىِّ فَإِنَّهُ عَلَی دِینِ اللَّهِ (رجال الكشی، ص401). درباره اشعار عبدی ر.ك: الغدیر، ج2، ص429.
[2] . عَلِّمُوا أَبْنَاءَكُمُ الرَّمْىَ... (نوادر راوندی، ص49).
[3] . عَلِّمُوا أَوْلادَكُمُ السِّبَاحَةَ (الكافى، ج6، ص47).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 86
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 متقیان جامعه
🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود #متقیان_جامعه كسانی اند كه «خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ»؛ آن ملكوت الهی كه «عَظُمَ الْخالِقُ فى اَنْفُسِهِمْ»[1] اینها را جذب كرده است. مگر مسافر نیستند؟! بسیاری از شما سفر مكه (حج یا عمره) رفتید، وقتی به شما گفتند آماده باشید می بینید همه مضطربید كه مبادا جا بمانید، مبادا در راه مشكلی داشته باشید؛ به ما كه همیشه گفتند آماده باشید!
این بیان نورانی حضرت امیر است كه هر شب بعد از نماز عشا داد می زد می گفت مردم! #آماده_باشید: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ»؛[2] آقایان بارهایتان را ببندید! این را دیگر آنها نمی گفتند شما چرا تكرار می كنید، ما خسته شدیم از بس كه هر شب گفتید بارها را ببندید. وجود مبارك حضرت امیر هر شب بعد از نماز عشا در مسجد وقتی نمازگزارها می خواستند متفرق بشوند می فرمود بارها را ببندید: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ».
🔹 اینكه می بینید ما خسته می شویم از تكرار، چرا از غیبت خسته نمی شویم؟ چون لذت می بریم! در طرف لذت صادق، خب كسی كه شصت سال زندگی كرده، شصت سال شب و روز دارد آب می خورد، شصت سال شب و روز دارد نان می خورد، چرا نمی گوید این تكرار است برای من؟ چون حاجت دارد، خب شصت سال شما هر شب غذا خوردی هر روز غذا خوردی خسته نشدی؟ می گوید نه، چرا؟ می گوید چون من گرسنه ام من تشنه ام، این گرسنگی درد است این تشنگی درد است و «درد درمانِ كهن را نو كند»،[3] چون درد نیست درمان برای آدم تكراری است؛ اگر كسی در پایش زخمی از كودكی بود، یك پماد و یك مرهم تجربه شده ای هم برای درمان این زخم اثر كرده [و او] شصت سال هم است مرتب دارد این پماد و مرهم را می مالد، او هرگز می گوید این تكرار شده و من خسته شدم یا چون درد دارد، این پماد و مرهم شصت ساله برای او تازه است؟ «درد درمان كهن را نو كند».
🔹 این حرف ها #حرف_های_جهانی است؛ اگر می بینید بخش های جهانی، شخصیت اینها را گرامی می دارند به سبب همین حرف هاست. اگر «ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست»؛[4] این همه فرمایشات حضرت طبیبِ ماست! ما چون #غفلت داریم و احساس درد نمی كنیم می گوییم این حرف ها تكراری است. خیر! این حرف ها مرهم است [ولی] ما چون #تخدیر_شده ایم احساس نداریم درد را حس نمی كنیم (یك)، این حرف ها برای ما تكراری است و لذت بخش نیست (دو). اگر به هوش بیاییم، اگر از تخدیر بودن به در بیاییم [دیگر برای ما تكراری نیست]. بیان نورانی حضرت در نهج البلاغه این است كه «یا ایها الانسان ... مَا أَنَّسَكَ بِهَلَكَةِ نَفْسِكَ أما مِنْ رائك بُلولٌ أمْ أ لَیسَ مِنْ نَوْمَتِكَ یقَظَةٌ»[5] نه یقْظَة؛ یقَظَة یعنی بیداری، فرمود تا چه زمانی می خواهی بخوابی؟ بلند شو! فرمود: «أمْ لَیسَ مِنْ نَوْمَتِكَ یقَظَةٌ»؛ مگر نباید بیدار بشوید؟ آدم كه بیدار شد می بیند این پایش درد می كند فوراً این مرهم را می زند.
🔹 وجود مبارك حضرت امیر می فرماید اینها با امر مهمی در كارند: «خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ». اینها به دنبال كسب حلال اند، نشاط دارند، وضع مالی شان اگر خوب شد از اقتصاد و اعتدال و عدل بیرون نمی آیند، اگر یك وقت وضع مالی شان خوب نبود، «تَجَمُّلاً فِی فَاقَةٍ» هستند؛ «ما آبروی فقر و قناعت نمی بریم»،[6] اگر وضع مالی شان خوب نیست، #متجملانه و در كمال جمال و شكوه به سر می برند، اگر كشوری هم در اثر قطعنامه مشكل مالی داشت، متجملانه به سر می برد. این حرف ها مربوط به #تقوای_دولت_و_ملت است مخصوص به یك شخص نیست، مخصوص به یك جامعه نیست. اگر در اثر یك سلسله سرمای پیش بینی نشده مشكلی پیش آمد، بالأخره قدرت تحمل دارند؛ این ﴿وَلْیجِدُوا فِیكُمْ غِلْظَةً﴾[7] هم درباره دشمنان بشری است و هم درباره آفت های طبیعی؛ فرمود شما مثل سلسله جبال البرز باشید، وقتی ستبر بودید نه حوادث طبیعی می تواند به شما آسیب برساند، نه استكبار و صهیونیسم. فرمود این چنین باشید! مگر مسافر نیستید؟ مگر بعد از چند روز به ابد سفر نمی كنید؟ خب الآن «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ». فرمود اینها تجملی در حال فقر دارند؛ اگر نیازمند بودند چیزی وادارشان نمی كند كه از جلال و شكوهشان كم كنند؛ همان بیان آیه نورانی ﴿یحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ﴾[8] است كه در این خطبه ظهور كرده است.
[1] . نهج البلاغه، خطبه193.
[2] . الامالی(للصدوق)، ص498.
[3] . مثنوی معنوی، دفتر ششم، بخش122؛ «درد داروی کهن را نو کند ٭٭٭ درد هر شاخ ملولی خو کند».
[4] . دیوان حافظ، غزل 63.
[5] . نهجالبلاغه، خطبه 223.
[6] . دیوان حافظ، غزل 39.
[7] . سوره بقره، آیه 123.
[8] . سوره بقره، آیهٴ 273.
#تقوای_دولت_و_ملت
#فقر_و_قناعت
#امر_عظیم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1386/11/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
#آثار_جدید
#ادب_فنای_مقربان
✅ تازه های نشر ✅
📚ادب فنای مقربان جلد 12 📚
🖋شرح زیارت جامعه کبیره
📚خرید کتاب: b2n.ir/t24486
💠 هم اکنون در دسترس علاقه مندان
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
💠 مفاتیح الحیات
#شماره35
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: دانش آموزی بر هر مسلمانی #واجب است، پس دانش را از جایگاه آن و اهلش بخواهید.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: یكی از وصیت های ذوالقرنین این است: علم را از کسی که از دانش خود #بهره نبرده است یاد مگیر، زیرا کسی که علمش برای خودش سود نداشته به تو سود نرساند.[2]
[1] . طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی كُلِّ مُسْلِمٍ فَاطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنْ مَظَانِّهِ وَ اقْتَبِسُوهُ مِنْ أَهْلِهِ... (الامالی، طوسی، ص569).
[2] . مِنْ وَصِیةِ ذِى الْقَرْنَینِ: لا تَتَعَلَّمِ الْعِلْمَ مِمَّنْ لَمْ ینْتَفِعْ بِهِ، فَإِنَّ مَنْ لَمْ ینْفَعْهُ عِلْمُهُ لا ینْفَعُكَ (الدعوات، ص63).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 86
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عباد الرحمن
🔹 #عباد_الرحمن چه كسانی هستند ﴿الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَی الْأَرضِ هَوْناً﴾[1] فرومایه نیستند ولی فروتنانه زندگی می كنند. هَین یعنی با اهانت نیستند، سست نیستند ولی #فروتنانه به سر میبرند، یك انسان فرومایه سست است یك انسان فروتن مُتقن و محكم است، ولی آرام به سر می برد ﴿وَعِبَادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَی الْأَرضِ هَوْناً﴾.
🔹 در بخش های دیگر هم فرمود: ﴿إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً﴾،[2] گردن كشی بكنی كه چه؟! اگر از نظر جسم باشی كه این زمین از تو سنگین تر است این كوه ها و تپه ماهورها از تو بلندترند ستبرترند. اگر بخواهی معنویت داشته باشی البته كاری از تو ساخته است كه آسمان آن بار را نمی تواند بكشد، پس اگر آن معنویت و #خلافت_الهی باشد كه راه دیگر است مشمول بخش آیه پایانی سوره مباركه «احزاب» خواهید بود كه ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّماوَاتِ﴾[3] اگر بخواهید بر اساس بدنی و جِرمی و جسمی فكر بكنید زمینی كه روی آن راه می روی از تو سنگین تر است كوهی كه در كنارش قدم می زنی از تو سنگین تر است ﴿إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً﴾ خب پس #عباد_الرحمان كسانی اند كه ﴿یمْشُونَ عَلَی الْأَرضِ هَوْناً﴾ نه تنها مَشی فیزیكی یعنی خطّمشیشان این است نه بیراهه می روند نه راه كسی را می بندند نه بددهن اند نه توهینی می كنند نه كسی را می رنجانند و اگر جاهلی با آنها برخورد كرد اینها #بهشتی_گونه رفتار می كنند. بهشتی چه كار میكند؟ در بهشت چه خبر است؟ در بهشت كه جا برای لغو و حرف زشت و حرف تلخ نیست این شخص بهشتی در جامعه #بهشتی_گونه رفتار می كند. در دنیا جهنّمی ها هم هستند، اگر یك جهنّمی در دنیا نسبت به اینها دهن كجی كرد اینها #بهشتی_گونه جواب می دهند ﴿وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ﴾ این تعلیق حكم بر وصف، مشعر به آن نحوه كار است. جاهل وقتی با اینها حرف بزند بر اساس جاهلیت حرف می زند دیگر فحش می گوید اهانت می كند بددهنی دارد دروغ می گوید تهمت می زند این كارها را می كند، چون اسناد فعل به موصوف به یك وصف نشان آن است كه آن فعل از چه سنخ خواهد بود ﴿إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ﴾ یعنی خطاباً جاهلیه خطاب بر اساس جهل علمی یا جهالت عملی اگر جاهلی خطاب جهل علمی داشت یا خطاب جاهلیت عملی داشت به اینها اهانت كرد اینها مانند مردان بهشت #بهشتی_گونه پاسخ می دهند ﴿وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً﴾ یعنی «قالوا قولاً سالماً سلیماً» سخنی كه از هر گزند و اُفت و آفتی سالم است اینها جواب بد نمی دهند.
🔹 این خطّمشی شان مشخص شد (یك)، روابط اجتماعی شان مشخص شد (دو)، حالا رابطه عبادی شان با خدا را مشخص می كند ﴿وَالَّذِینَ یبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَقِیاماً﴾ بیتوته به معنی خواب نیست یعنی شب را گذراندن تَبییت به معنای خوابیدن در شب نیست، «بات» یعنی شب را گذراند اینكه در این اتاق بیتوته میكند یعنی شب را در اینجا به سر می برد خواه بخوابد خواه بیدار باشد خواه تلفیقی از نوم و یقظه باشد، اینها شب در پیشگاه پروردگار یا ساجدند یا قائم یا در حال قیام مشغول عبادت اند یا در حال سجده مشغول ذكر هستند ﴿یبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَقِیاماً﴾.
[1] . سوره فرقان، آیه 63.
[2] . سوره اسراء، آیه 37.
[3] . سوره احزاب، آیه 72.
#فروتن_نه_فرومایه
#طهارت_عملی
#سلوک_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 24
تاریخ: 1390/12/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره36
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) میفرماید: ای مردم! دانش نزد اهلش اندوخته است و شما مأمورید که آن را از اهلش بجویید.[1]
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: هر که ساعتی بر خضوع یادگیری شکیبایی نورزد، همواره در خواری جهل بماند.[2]
[1] . أَیهَا النَّاسُ! اعْلَمُوا أَنَّ... الْعِلْم مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ (الكافى، ج1، ص30).
[2] . مَنْ لَمْ یصْبِرْ عَلَی ذُلِّ التَّعَلُّمِ سَاعَةً بَقِىَ فِى ذُلِّ الْجَهْلِ أَبَداً (عوالی اللئالی، ج1، ص285).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 87
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نیروی كارآمد
🔹 اگر امیرالمؤمنین كارگزاران فراوانی مانند مالك اشتر می داشت، به زیاد بن أبیه سِمَت نمی داد. امام در نامه ای به منذر بن جارود #كارگزار_خائن خود می نویسد: «... وَ شِسْعُ نَعْلِكَ خَيْرٌ مِنْكَ»؛[1] تو بر اثر خیانت نزد من، به اندازه بند كفشت نمی ارزی! اگر افرادی شایسته و مدیر و مدبّر در #حكومت_علوی بودند، حضرت این چنین شكایت نداشت.
▫️ اصولاً كارگزارانی كه هم خوب بفهمند و هم مدیر خوبی باشند نظیر #شهید_بهشتی و شهید قدّوسی، كم هستند. اگر خدای ناكرده در جایی خلاف هست، به دلیل نبود نیروی كارآمد است.
[1]. نهج البلاغه، نامه71.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 کتاب شمیم ولایت صفحه 160
تاریخ: 1392/07/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید بهشتی
🔹 کارهایتان باید منظم باشد، این خیلی مهم است! مرحوم #شهید_بهشتی را خدا غریق رحمت کند! این روایت را ما وقتی وارد شورای عالی قضایی شدیم نقل کردیم او چون خودش #مدیر_و_مدبر بود به قدری از این روایت استقبال کرد! آن روایت این است که مرحوم فیض نقل کرد: «إِذَا كُنْتُمْ ثَلاَثَةً فِی سَفَرٍ فَأَمُرُوا أَحَدَكُمْ» ـ در روایت عنوان «سفر» ندارد[1] در محجّه دارد[2] ـ سه نفر می خواهید تصمیم بگیرید کاری انجام بدهید تا کارتان منظم باشد یکی #مسئول باشد #امیر باشد شما می خواهید تصمیم بگیرید که کاری را سه نفره انجام بدهید برای اینکه اختلاف نشود یکی از آن سه نفر باید حرف آخر را بزند، «فَأَمُرُوا أَحَدَكُمْ» کسی را امیر خودتان قرار بدهید وقتی خودتان کسی را امیر قرار دادید حرف و پیشنهاد او را می پذیرید.
#آیت_الله_شهید_بهشتی:
ما #راست_قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم یا زخم بخوریم و به خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی پشت ما را نمی تواند خم کند.
[1]. السنن الکبری، ج9، ص602؛ مسند ابن الجعد، ج1، ص78.
[2]. المحجة البیضاء، ج4، ص58.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 102
تاریخ: 1400/03/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مردان الهی
🔹 شهید بهشتی را بعضی ها ندیدند و از نزدیك با او آشنا نبودند. او همان طوری كه می گفت «ما راست قامتان تاریخیم»، در بحبوحه آن شورای عالی قضایی كه هنوز قانونی نبود [و در] مصادره ها و زندان كردن ها دست قضات باز بود، او چقدر متّقیانه و مدبّرانه و حكیمانه عمل كرد خدا می داند! ایشان درس مرحوم علامه طباطبایی هم می آمد، می دیدیم خیلی خوش فهم است! در دستگاه قضایی هم با هم و كنار هم بودیم، می دیدیم خوش دین است! بعد از رحلت و شهادت او همه دوستان خیلی مضطرب و نگران بودند، غمگین بودند، من در آن اتاق شورای عالی قضایی كه محل كار ما بود، یك روز بیش از حدّ معمول برای ایشان قرآن خواندم، بعد خوابم برد و خوابیدم، دیدم در كمال #جلال_و_شكوه دارد می رود، گفتم كجا؟! اشاره كرد به قصرِ مُجلّلی، گفت آنجا؛ این #بهشتی بود! اگر علمش، اگر دیانتش، اگر تقوایش [ملاحظه شود معلوم می شود چه انسان بزرگی بود]؛ آنجا كه كارهای ضروری بود، می گفت الا و لابد هشت دقیقه به من فرصت بدهید، من این هشت ركعت نماز ظُهْرَین را بخوانم، خب دیگران هم می خواندند؛ اینها را ما از دست دادیم! این خون ها همان خون هایی است كه در زیارتنامه ها می گوییم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ».[1]
🔹 مگر آن سرزمین رجس و رجز و آلوده قاجار و پهلوی با تبلیغ تطهیر می شد؟! با این خون ها #تطهیر شد. چرا به ما گفتند زیارت «وارث» بخوانید؟ چرا گفتند در برخی زیارت های دیگر به #شهدا بگویید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؟ مگر آن سرزمینی كه میلیون ها گناه در آن می شد بدون خون شهید بهشتی ها پاك می شد [یا] بدون خون شهدای دیگر پاك می شد؟! اینها #مردان_الهی هستند، این خون می تواند پاك كند! منتها بعضی از خون ها كلّ عالم را تطهیر می كند [كه] آن خون حسین بن علی (علیهم السلام) است [و] بعضی از خون ها مقطعی را، كشوری را تطهیر می كند [كه] آن خون #شهید_بهشتی_ها است. زینب كبرا فرمود قسم به خدا نمی توانی نام ما را محو بكنی، برای اینكه این خون محوشدنی نیست: «فَكِدْ كَیدَكَ وَ اسْعَ سَعْیكَ وَ نَاصِبْ جُهْدَكَ فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»؛[2] این خون، خونی نیست كه شما بخواهید محو كنید؛ شما همه مَجاری را بستید، ببینید پس فردا در كوفه چه خبر است؛ این خون محو شدنی نیست. چیزی را كه خدا قبول كرد #حفظ_می_كند: ﴿إِنَّمَا یتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ﴾؛[3] اگر خدا قبول كرد چه كسی می تواند از دست خدا بگیرد؟! این خون هایی است كه خدا قبول كرده است.
[1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص723.
[2] . اللهوف علی قتلی الطفوف، ترجمه فهری، ص185.
[3] . سوره مائده، آیه 27.
#سالروز_شهادت_شهید_بهشتی
#خاطرات
#حافظ_خون_شهدا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1384/04/03
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره37
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امام رضا (علیه السلام) می فرماید: کسی كه علم ندارد نباید از یادگیری شرم کند.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: تملّق از اخلاق مؤمنان نیست، مگر در یادگیری دانش.[2]
[1] . لا یسْتَحْیى أَحَدُهُم إِذَا لَمْ یعْلَمْ أَنْ یتَعَلَّمَ (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص44).
[2] . لَیسَ مِنْ أَخْلاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ إِلاَّ فِى طَلَبِ الْعِلْمِ (عدة الداعی، ص81).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 87
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نقشه جامع جهانی
🔹 نقشه جامع جهانی دین درباره مسائل نظامی و سلاح كشتار جمعی و غیرمتعارف چیست؟
انبیا عموماً و وجود مبارك حضرت ختمی نبوّت (علیهم آلاف التحیة و الثناء) خصوصاً، برای اصلاح سه منطقه محلّی و منطقه ای و بین المللی آمدند و هر كدام به نوبه خود #نقشه_جامع_جهانی را ترسیم كردند تا هر گونه برنامه ریزی كه در حوزه رسالت و نبوّت خود انجام می دهند، به صورت یك بافت فرسوده در نیاید. خدای سبحان وجود مبارك رسول گرامی را به عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[1] معرفی كرد و ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[2] نامید اگر عنصری رحمت جهانی بود اوّلین رسالت او ترسیم هندسه جهانی است. وجود مبارك حضرت كه آمد دو اصل همگانی و همیشگی را به همراه خود داشت؛ یعنی كلیت و دوام. چیزی كه همگانی و همیشگی است اصلِ حیات است، عقل و عدل است، رفاه و آزادی و آسایش و مواسات و مساوات و مانند آن از زیربنای حقوقی بشر است.
🔹 اصل اول آن است خدایی كه مدبّر و مدیر نظام هستی است بر تخت رحمانیت مطلقه مستقر است ﴿الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی﴾[3] و بر اساس #رحمانیت_مطلقه كار میكند; اصل دوم آن است كه رحمانیت مطلقه، مقابل ندارد و اگر غضبی هست، قهری هست، انتقامی هست در مقابل #رحمت_رحیمیه است و چون فرمانروای مطلق رحمت رحمانیه است، پس قهر و غضب و ظلم و مانند آن در عالَم نیست.
🔹 مجموعه سخنان و رهاورد و ره توشه های انبیا این است كه جهان بر #عقل و #عدل و #صلح و #آسایش و #رفاه اداره می شود. تخریب، كشتن، كشتار مخصوصاً كشتار غیر متعارف این مرضی هیچ پیامبری نبود. نمونه هایی كه قرآن كریم ذكر میكند نمونه دو رهبر از رهبران مقتدر و قدر الهی است یكی داود است یكی فرزندش سلیمان هر دوی اینها حكومت داشتند رهبری انقلاب را داود به عهده داشت و وجود مبارك سلیمان هم #سلطنت_بیكران داشت. این دو قدرت را قرآن كریم ترسیم می كند می فرماید در جریان داود كه رهبری انقلاب را به عهده داشت ما آهن سرد را برای او مثل موم نرم كردیم، بیان قرآن این است كه او از این آهنِ نرم كه می توانست شمشیر، دشنه، خنجر و مانند آن بسازد استفاده نكرد از این آهن زره بافی را به دیگران آموخت یعنی #اسلحه_دفاعی را نه كشتار را، نه كشتار فردی نه كشتار جمعی، مسئله دفاع و ضرورت، حكم دیگر است. بعد از داود، سلیمان (سلام الله علیه) بود كه سلیمان بن داود آن سلطنت را داشت درباره او ذات اقدس الهی كرامت های فراوانی را مطرح كرد كه یكی از برجسته ترین #كرامت_های_حسی_و_تجربی این است ﴿وَ أَسَلْنا لَهُ عَینَ الْقِطْرِ﴾[4] ما معدن مس را مثل چشمه روان برای سلیمان آسان قرار دادیم، سیلگونه معدن مس برای او روان بود و می جوشید. كاسه درست میكرد، ظرفهای بزرگ درست می كرد و بهره های فراوانی از این مس می برد هیچ كدام از اینها از این آهنی كه مثل موم در دستشان نرم بود سلاح كشتار نساختند از آن معدن مسی كه مثل آب چشمه روان بود سلاح كشتار نساختند، بلکه سلاح #حفظ_و_صیانت_و_حراست_جامعه را ساختند و به دیگران آئین بهره برداری از این مواد را آموختند. بنابراین این دین، #دین_حفظ_جامعه است، حقوق جامعه است، حیات جامعه است دین كشتار نیست مخصوصاً #كشتار_جمعی.
[1]. سوره انبیاء، آیه107.
[2]. سوره سبأ، آیه28.
[3]. سوره طه، آیه5.
[4]. سوره سبأ، آیه12.
#روز_مبارزه_با_سلاح_های_شیمیایی_و_میكروبی
#رحمانیت_مطلقه
#دین_حفظ_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سلاحهای غیر متعارف
تاریخ: 1391/11/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره38
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: تملّق و حسد از خوی مؤمنان نیستند، مگر در یادگیری دانش.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: علم را با انگیزه مباهات بر دانشمندان و جدال با بی خردان و ریا در مجالس و جلب توجه مردم به سوی خود جهت ریاست طلبی نیاموزید، چون هر کس چنین کند در آتش است و روز قیامت علم او حجتی بر ضدّ او خواهد بود؛ لیکن آن را فرا بگیرید و به دیگران یاد بدهید.[2]
[1] . لَیسَ مِنْ أَخْلاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ وَ لاَ الْحَسَدُ إِلاَّ فِى طَلَبِ الْعِلْمِ (تحف العقول، ص207).
[2] . لا تَطْلُبُوا الْعِلْمَ لِتُبَاهُوا بِهِ الْعُلَمَاءَ وَ لا لِتُمَارُوا بِهِ السُّفَهَاءَ وَ لا لِتُرَاءُوا بِهِ فِى الْمَجَالِسِ وَ لا لِتَصْرِفُوا وُجُوهَ النَّاسِ إِلَیكُمْ لِلتَّرَاؤُسِ، فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ فِى النَّارِ وَ كَانَ عِلْمُهُ حُجَّةً عَلَیهِ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لَكِنْ تَعَلَّمُوهُ وَ عَلِّمُوهُ (ارشاد القلوب، ص16).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 87
🆔 @a_javadiamoli_esra