💠 عباد الرحمن
🔹 #عباد_الرحمن چه كسانی هستند ﴿الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَی الْأَرضِ هَوْناً﴾[1] فرومایه نیستند ولی فروتنانه زندگی می كنند. هَین یعنی با اهانت نیستند، سست نیستند ولی #فروتنانه به سر میبرند، یك انسان فرومایه سست است یك انسان فروتن مُتقن و محكم است، ولی آرام به سر می برد ﴿وَعِبَادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَی الْأَرضِ هَوْناً﴾.
🔹 در بخش های دیگر هم فرمود: ﴿إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً﴾،[2] گردن كشی بكنی كه چه؟! اگر از نظر جسم باشی كه این زمین از تو سنگین تر است این كوه ها و تپه ماهورها از تو بلندترند ستبرترند. اگر بخواهی معنویت داشته باشی البته كاری از تو ساخته است كه آسمان آن بار را نمی تواند بكشد، پس اگر آن معنویت و #خلافت_الهی باشد كه راه دیگر است مشمول بخش آیه پایانی سوره مباركه «احزاب» خواهید بود كه ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّماوَاتِ﴾[3] اگر بخواهید بر اساس بدنی و جِرمی و جسمی فكر بكنید زمینی كه روی آن راه می روی از تو سنگین تر است كوهی كه در كنارش قدم می زنی از تو سنگین تر است ﴿إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً﴾ خب پس #عباد_الرحمان كسانی اند كه ﴿یمْشُونَ عَلَی الْأَرضِ هَوْناً﴾ نه تنها مَشی فیزیكی یعنی خطّمشیشان این است نه بیراهه می روند نه راه كسی را می بندند نه بددهن اند نه توهینی می كنند نه كسی را می رنجانند و اگر جاهلی با آنها برخورد كرد اینها #بهشتی_گونه رفتار می كنند. بهشتی چه كار میكند؟ در بهشت چه خبر است؟ در بهشت كه جا برای لغو و حرف زشت و حرف تلخ نیست این شخص بهشتی در جامعه #بهشتی_گونه رفتار می كند. در دنیا جهنّمی ها هم هستند، اگر یك جهنّمی در دنیا نسبت به اینها دهن كجی كرد اینها #بهشتی_گونه جواب می دهند ﴿وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ﴾ این تعلیق حكم بر وصف، مشعر به آن نحوه كار است. جاهل وقتی با اینها حرف بزند بر اساس جاهلیت حرف می زند دیگر فحش می گوید اهانت می كند بددهنی دارد دروغ می گوید تهمت می زند این كارها را می كند، چون اسناد فعل به موصوف به یك وصف نشان آن است كه آن فعل از چه سنخ خواهد بود ﴿إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ﴾ یعنی خطاباً جاهلیه خطاب بر اساس جهل علمی یا جهالت عملی اگر جاهلی خطاب جهل علمی داشت یا خطاب جاهلیت عملی داشت به اینها اهانت كرد اینها مانند مردان بهشت #بهشتی_گونه پاسخ می دهند ﴿وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً﴾ یعنی «قالوا قولاً سالماً سلیماً» سخنی كه از هر گزند و اُفت و آفتی سالم است اینها جواب بد نمی دهند.
🔹 این خطّمشی شان مشخص شد (یك)، روابط اجتماعی شان مشخص شد (دو)، حالا رابطه عبادی شان با خدا را مشخص می كند ﴿وَالَّذِینَ یبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَقِیاماً﴾ بیتوته به معنی خواب نیست یعنی شب را گذراندن تَبییت به معنای خوابیدن در شب نیست، «بات» یعنی شب را گذراند اینكه در این اتاق بیتوته میكند یعنی شب را در اینجا به سر می برد خواه بخوابد خواه بیدار باشد خواه تلفیقی از نوم و یقظه باشد، اینها شب در پیشگاه پروردگار یا ساجدند یا قائم یا در حال قیام مشغول عبادت اند یا در حال سجده مشغول ذكر هستند ﴿یبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَقِیاماً﴾.
[1] . سوره فرقان، آیه 63.
[2] . سوره اسراء، آیه 37.
[3] . سوره احزاب، آیه 72.
#فروتن_نه_فرومایه
#طهارت_عملی
#سلوک_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 24
تاریخ: 1390/12/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره36
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) میفرماید: ای مردم! دانش نزد اهلش اندوخته است و شما مأمورید که آن را از اهلش بجویید.[1]
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: هر که ساعتی بر خضوع یادگیری شکیبایی نورزد، همواره در خواری جهل بماند.[2]
[1] . أَیهَا النَّاسُ! اعْلَمُوا أَنَّ... الْعِلْم مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ (الكافى، ج1، ص30).
[2] . مَنْ لَمْ یصْبِرْ عَلَی ذُلِّ التَّعَلُّمِ سَاعَةً بَقِىَ فِى ذُلِّ الْجَهْلِ أَبَداً (عوالی اللئالی، ج1، ص285).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 87
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نیروی كارآمد
🔹 اگر امیرالمؤمنین كارگزاران فراوانی مانند مالك اشتر می داشت، به زیاد بن أبیه سِمَت نمی داد. امام در نامه ای به منذر بن جارود #كارگزار_خائن خود می نویسد: «... وَ شِسْعُ نَعْلِكَ خَيْرٌ مِنْكَ»؛[1] تو بر اثر خیانت نزد من، به اندازه بند كفشت نمی ارزی! اگر افرادی شایسته و مدیر و مدبّر در #حكومت_علوی بودند، حضرت این چنین شكایت نداشت.
▫️ اصولاً كارگزارانی كه هم خوب بفهمند و هم مدیر خوبی باشند نظیر #شهید_بهشتی و شهید قدّوسی، كم هستند. اگر خدای ناكرده در جایی خلاف هست، به دلیل نبود نیروی كارآمد است.
[1]. نهج البلاغه، نامه71.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 کتاب شمیم ولایت صفحه 160
تاریخ: 1392/07/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید بهشتی
🔹 کارهایتان باید منظم باشد، این خیلی مهم است! مرحوم #شهید_بهشتی را خدا غریق رحمت کند! این روایت را ما وقتی وارد شورای عالی قضایی شدیم نقل کردیم او چون خودش #مدیر_و_مدبر بود به قدری از این روایت استقبال کرد! آن روایت این است که مرحوم فیض نقل کرد: «إِذَا كُنْتُمْ ثَلاَثَةً فِی سَفَرٍ فَأَمُرُوا أَحَدَكُمْ» ـ در روایت عنوان «سفر» ندارد[1] در محجّه دارد[2] ـ سه نفر می خواهید تصمیم بگیرید کاری انجام بدهید تا کارتان منظم باشد یکی #مسئول باشد #امیر باشد شما می خواهید تصمیم بگیرید که کاری را سه نفره انجام بدهید برای اینکه اختلاف نشود یکی از آن سه نفر باید حرف آخر را بزند، «فَأَمُرُوا أَحَدَكُمْ» کسی را امیر خودتان قرار بدهید وقتی خودتان کسی را امیر قرار دادید حرف و پیشنهاد او را می پذیرید.
#آیت_الله_شهید_بهشتی:
ما #راست_قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم یا زخم بخوریم و به خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی پشت ما را نمی تواند خم کند.
[1]. السنن الکبری، ج9، ص602؛ مسند ابن الجعد، ج1، ص78.
[2]. المحجة البیضاء، ج4، ص58.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 102
تاریخ: 1400/03/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مردان الهی
🔹 شهید بهشتی را بعضی ها ندیدند و از نزدیك با او آشنا نبودند. او همان طوری كه می گفت «ما راست قامتان تاریخیم»، در بحبوحه آن شورای عالی قضایی كه هنوز قانونی نبود [و در] مصادره ها و زندان كردن ها دست قضات باز بود، او چقدر متّقیانه و مدبّرانه و حكیمانه عمل كرد خدا می داند! ایشان درس مرحوم علامه طباطبایی هم می آمد، می دیدیم خیلی خوش فهم است! در دستگاه قضایی هم با هم و كنار هم بودیم، می دیدیم خوش دین است! بعد از رحلت و شهادت او همه دوستان خیلی مضطرب و نگران بودند، غمگین بودند، من در آن اتاق شورای عالی قضایی كه محل كار ما بود، یك روز بیش از حدّ معمول برای ایشان قرآن خواندم، بعد خوابم برد و خوابیدم، دیدم در كمال #جلال_و_شكوه دارد می رود، گفتم كجا؟! اشاره كرد به قصرِ مُجلّلی، گفت آنجا؛ این #بهشتی بود! اگر علمش، اگر دیانتش، اگر تقوایش [ملاحظه شود معلوم می شود چه انسان بزرگی بود]؛ آنجا كه كارهای ضروری بود، می گفت الا و لابد هشت دقیقه به من فرصت بدهید، من این هشت ركعت نماز ظُهْرَین را بخوانم، خب دیگران هم می خواندند؛ اینها را ما از دست دادیم! این خون ها همان خون هایی است كه در زیارتنامه ها می گوییم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ».[1]
🔹 مگر آن سرزمین رجس و رجز و آلوده قاجار و پهلوی با تبلیغ تطهیر می شد؟! با این خون ها #تطهیر شد. چرا به ما گفتند زیارت «وارث» بخوانید؟ چرا گفتند در برخی زیارت های دیگر به #شهدا بگویید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؟ مگر آن سرزمینی كه میلیون ها گناه در آن می شد بدون خون شهید بهشتی ها پاك می شد [یا] بدون خون شهدای دیگر پاك می شد؟! اینها #مردان_الهی هستند، این خون می تواند پاك كند! منتها بعضی از خون ها كلّ عالم را تطهیر می كند [كه] آن خون حسین بن علی (علیهم السلام) است [و] بعضی از خون ها مقطعی را، كشوری را تطهیر می كند [كه] آن خون #شهید_بهشتی_ها است. زینب كبرا فرمود قسم به خدا نمی توانی نام ما را محو بكنی، برای اینكه این خون محوشدنی نیست: «فَكِدْ كَیدَكَ وَ اسْعَ سَعْیكَ وَ نَاصِبْ جُهْدَكَ فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»؛[2] این خون، خونی نیست كه شما بخواهید محو كنید؛ شما همه مَجاری را بستید، ببینید پس فردا در كوفه چه خبر است؛ این خون محو شدنی نیست. چیزی را كه خدا قبول كرد #حفظ_می_كند: ﴿إِنَّمَا یتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ﴾؛[3] اگر خدا قبول كرد چه كسی می تواند از دست خدا بگیرد؟! این خون هایی است كه خدا قبول كرده است.
[1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص723.
[2] . اللهوف علی قتلی الطفوف، ترجمه فهری، ص185.
[3] . سوره مائده، آیه 27.
#سالروز_شهادت_شهید_بهشتی
#خاطرات
#حافظ_خون_شهدا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1384/04/03
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره37
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امام رضا (علیه السلام) می فرماید: کسی كه علم ندارد نباید از یادگیری شرم کند.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: تملّق از اخلاق مؤمنان نیست، مگر در یادگیری دانش.[2]
[1] . لا یسْتَحْیى أَحَدُهُم إِذَا لَمْ یعْلَمْ أَنْ یتَعَلَّمَ (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص44).
[2] . لَیسَ مِنْ أَخْلاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ إِلاَّ فِى طَلَبِ الْعِلْمِ (عدة الداعی، ص81).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 87
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نقشه جامع جهانی
🔹 نقشه جامع جهانی دین درباره مسائل نظامی و سلاح كشتار جمعی و غیرمتعارف چیست؟
انبیا عموماً و وجود مبارك حضرت ختمی نبوّت (علیهم آلاف التحیة و الثناء) خصوصاً، برای اصلاح سه منطقه محلّی و منطقه ای و بین المللی آمدند و هر كدام به نوبه خود #نقشه_جامع_جهانی را ترسیم كردند تا هر گونه برنامه ریزی كه در حوزه رسالت و نبوّت خود انجام می دهند، به صورت یك بافت فرسوده در نیاید. خدای سبحان وجود مبارك رسول گرامی را به عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[1] معرفی كرد و ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[2] نامید اگر عنصری رحمت جهانی بود اوّلین رسالت او ترسیم هندسه جهانی است. وجود مبارك حضرت كه آمد دو اصل همگانی و همیشگی را به همراه خود داشت؛ یعنی كلیت و دوام. چیزی كه همگانی و همیشگی است اصلِ حیات است، عقل و عدل است، رفاه و آزادی و آسایش و مواسات و مساوات و مانند آن از زیربنای حقوقی بشر است.
🔹 اصل اول آن است خدایی كه مدبّر و مدیر نظام هستی است بر تخت رحمانیت مطلقه مستقر است ﴿الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی﴾[3] و بر اساس #رحمانیت_مطلقه كار میكند; اصل دوم آن است كه رحمانیت مطلقه، مقابل ندارد و اگر غضبی هست، قهری هست، انتقامی هست در مقابل #رحمت_رحیمیه است و چون فرمانروای مطلق رحمت رحمانیه است، پس قهر و غضب و ظلم و مانند آن در عالَم نیست.
🔹 مجموعه سخنان و رهاورد و ره توشه های انبیا این است كه جهان بر #عقل و #عدل و #صلح و #آسایش و #رفاه اداره می شود. تخریب، كشتن، كشتار مخصوصاً كشتار غیر متعارف این مرضی هیچ پیامبری نبود. نمونه هایی كه قرآن كریم ذكر میكند نمونه دو رهبر از رهبران مقتدر و قدر الهی است یكی داود است یكی فرزندش سلیمان هر دوی اینها حكومت داشتند رهبری انقلاب را داود به عهده داشت و وجود مبارك سلیمان هم #سلطنت_بیكران داشت. این دو قدرت را قرآن كریم ترسیم می كند می فرماید در جریان داود كه رهبری انقلاب را به عهده داشت ما آهن سرد را برای او مثل موم نرم كردیم، بیان قرآن این است كه او از این آهنِ نرم كه می توانست شمشیر، دشنه، خنجر و مانند آن بسازد استفاده نكرد از این آهن زره بافی را به دیگران آموخت یعنی #اسلحه_دفاعی را نه كشتار را، نه كشتار فردی نه كشتار جمعی، مسئله دفاع و ضرورت، حكم دیگر است. بعد از داود، سلیمان (سلام الله علیه) بود كه سلیمان بن داود آن سلطنت را داشت درباره او ذات اقدس الهی كرامت های فراوانی را مطرح كرد كه یكی از برجسته ترین #كرامت_های_حسی_و_تجربی این است ﴿وَ أَسَلْنا لَهُ عَینَ الْقِطْرِ﴾[4] ما معدن مس را مثل چشمه روان برای سلیمان آسان قرار دادیم، سیلگونه معدن مس برای او روان بود و می جوشید. كاسه درست میكرد، ظرفهای بزرگ درست می كرد و بهره های فراوانی از این مس می برد هیچ كدام از اینها از این آهنی كه مثل موم در دستشان نرم بود سلاح كشتار نساختند از آن معدن مسی كه مثل آب چشمه روان بود سلاح كشتار نساختند، بلکه سلاح #حفظ_و_صیانت_و_حراست_جامعه را ساختند و به دیگران آئین بهره برداری از این مواد را آموختند. بنابراین این دین، #دین_حفظ_جامعه است، حقوق جامعه است، حیات جامعه است دین كشتار نیست مخصوصاً #كشتار_جمعی.
[1]. سوره انبیاء، آیه107.
[2]. سوره سبأ، آیه28.
[3]. سوره طه، آیه5.
[4]. سوره سبأ، آیه12.
#روز_مبارزه_با_سلاح_های_شیمیایی_و_میكروبی
#رحمانیت_مطلقه
#دین_حفظ_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سلاحهای غیر متعارف
تاریخ: 1391/11/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره38
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: تملّق و حسد از خوی مؤمنان نیستند، مگر در یادگیری دانش.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: علم را با انگیزه مباهات بر دانشمندان و جدال با بی خردان و ریا در مجالس و جلب توجه مردم به سوی خود جهت ریاست طلبی نیاموزید، چون هر کس چنین کند در آتش است و روز قیامت علم او حجتی بر ضدّ او خواهد بود؛ لیکن آن را فرا بگیرید و به دیگران یاد بدهید.[2]
[1] . لَیسَ مِنْ أَخْلاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ وَ لاَ الْحَسَدُ إِلاَّ فِى طَلَبِ الْعِلْمِ (تحف العقول، ص207).
[2] . لا تَطْلُبُوا الْعِلْمَ لِتُبَاهُوا بِهِ الْعُلَمَاءَ وَ لا لِتُمَارُوا بِهِ السُّفَهَاءَ وَ لا لِتُرَاءُوا بِهِ فِى الْمَجَالِسِ وَ لا لِتَصْرِفُوا وُجُوهَ النَّاسِ إِلَیكُمْ لِلتَّرَاؤُسِ، فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ فِى النَّارِ وَ كَانَ عِلْمُهُ حُجَّةً عَلَیهِ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لَكِنْ تَعَلَّمُوهُ وَ عَلِّمُوهُ (ارشاد القلوب، ص16).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 87
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هَجرِ جمیل
🔹 اگر گفتیم هَجر كنید، #هجر_جمیل كنید، نه هَجری كه با آن جامعه را ترك كنید، رها كنید و قهر كنید. یك عاقل وقتی بخواهد از یك سفیه مهاجرت كند، اینچنین نیست كه او را رها كند، بلكه از سفاهتِ او هجرت می كند، حرف بد او را تحمل می كند و می گوید به من نگفت، او اصلاً نمی داند كه ما داریم چه می گوییم، این #هجر_جمیل می شود. حضرت با اینكه در متن مردم بودند، اتهام این سِحر و شعبده و جادو و كهانت و مجنون بودن را ـ معاذ الله ـ می شنیدند؛ امّا به حساب نمی آوردند. اگر انسان از سفاهت هجرت كند #هجر_جمیل می شود؛ از جهل علمی و جهالت عملی جامعه فاصله بگیرد، #هجر_جمیل می شود، وگرنه قهر كردن كه كار آسانی است؛ فرمود: ﴿وَ اصْبِرْ عَلی ما یقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾.[1] این كار یك كار دشواری است، همان كه وجود مبارك حضرت امیر در آن خطبه های اوّلیه نهج البلاغه فرمود: «فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَینِ قَذًی وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا»[2] كذا و كذا، این #هجر_جمیل می شود، چون از جامعه جدا نشد.
🔹 اگر انسان از جهل جامعه، از جهالت جامعه، از سفاهت جامعه هجرت كند جانگیر است، دشوار است، فرمود: ﴿وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾. یك وقت است آدم قهر می كند می رود در خانه اش می نشیند، این دیگر هر روز بدی و بی ادبی را نمی شنود؛ امّا #در_متن_جامعه باشد بدی و بی ادبی را هر روز تحمل كند #هجر_جمیل می شود. فرمود ما به انبیا گفتیم این طور باشید و در بسیاری از حالات فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ﴾ كذا و كذا، اینها را به یادشان بیاورد: ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛[3] جریان حضرت نوح و انبیای دیگر را ذكر می كند و می فرماید مثل اینها باش؛ اما وقتی به یونس می رسد، فرمود: ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛ مبادا قهر كنی به دریا بروی، ما تو را در دل ماهی حفظ می كنیم؛ ولی این كار را نكن! این ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛ یعنی آن وقت #هجر_جمیل نداری. هجر جمیل یعنی اینكه با جاهل باشی، یك؛ از جهل و سفاهت او هجرت بكنی، دو؛ نرنجی و صحنه را رها نكنی، سه؛ با این سه شرط «فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَینِ قَذًی وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا» که حضرت علی به دست می آید؛ البته همه انبیا اینطور بودند.
[1]. سوره مزمل، آیه10.
[2]. نهج البلاغه، خطبه3.
[3]. سوره قلم، آیه48.
#حضور_انبیاء_در_اجتماع
#صبر_ائمه_علیهم_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 18
تاریخ: 1394/02/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 #قرض_الحسنه
🔸 ا گر كسی قرض بگیرد و از دیگری درخواست قرض بكند مادامیكه به #حد_ضرورت نرسد چنین كاری شرعاً مكروه است؛ برای اینكه یك ذلّتی را به همراه دارد و در نصوص باب قرض هم آمده گرچه مقرض #ثواب می برد ولی مقترض مهموم است «إِیاكُمْ وَ الدَّینَ فَإِنَّهُ هَمٌ بِاللَّیلِ وَ ذُلٌ بِالنَّهَارِ»[1] كسی عمداً زیر بار دین برود ننگ روز است و غصّه شب «هَمٌ بِاللَّیلِ وَ ذُلٌ بِالنَّهَارِ» كه این فراتر از #قرض مصطلح هم می تواند باشد كسی عمداً خود را مدیون كند.
🔸 برای اینكه این ننگ در جامعه پیدا نشود انسان بالاتر از #قرض_الحسنه شروع می كند به #تولید، اگر مالی دارد آن را در تولید و ایجاد اشتغال به كار برد همه سرفرازند؛ یعنی هم آن كسی كه كار می كند، هم آن كسی كه می خرد، هم آن كسی كه حمل و نقل را به عهده دارد و ده ها شغل تولید می شود. اگر مثلاً یك كارخانه ای یا كشاورزی یا دامداری رشد پیدا كند و اگر جامعه ای عاقل باشند، همه اینها #عزیزانه زندگی می كنند.
[1] . من لا یحضره الفقیه، ج3، ص182.
🌐 صندوق #قرض_الحسنه اسراء:
http://sq.esra.ir
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 تسنیم، جلد 11 - صفحه 603
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره39
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 راوی گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می فرمود: هرکس جیره خوار علمش باشد تهیدست شود. به آن حضرت عرض کردم: فدایت شوم! در میان شیعیان و دوستان شما گروهی هستند که علوم شما را فرا می گیرند و در میان شیعیانتان ترویج می کنند و مردم هم نسبت به آنان احسان و اهداء و اکرام دارند. آن حضرت فرمود: اینان جیره خوار علم نیستند، بلکه جیره خوار علم کسی است که بدون علم و هدایت الهی به طمع كالای بی بها و زودگذر دنیا فتوا می دهد تا حقوق دیگران را زیر پا نهد.[1]
[1] . مَنِ اسْتَأْكَلَ بِعِلْمِهِ افْتَقَرَ. فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ فِى شِیعَتِكَ وَ مَوَالِیكَ قَوْماً یتَحَمَّلُونَ عُلُومَكُمْ وَ یبُثُّونَهَا فِی شِیعَتِكُمْ فَلاَ یعْدَمُونَ عَلَی ذَلِكَ مِنْهُمُ الْبِرَّ وَ الصِّلَةَ وَ الإِكْرَامَ، فَقَالَ علیه السلام لَیسَ أُولَئِكَ بِمُسْتَأْكِلِینَ، إِنَّمَا الْمُسْتَأْكِلُ بِعِلْمِهِ الَّذِى یفْتِى بِغَیرِ عِلْمٍ وَ لا هُدًی مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِیبْطِلَ بِهِ الْحُقُوقَ طَمَعاً فِى حُطَامِ الدُّنْیا (معانی الاخبار، ص181).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 88
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 زندگی دینی
🔹 فرشتگان الهی، انبیا و اولیای الهی كه ﴿عِنْدِ اللَّهِ﴾ به سر می برند، اینها دائماً در حال #سجده هستند. در سوره مباركه «اعراف» آیه 206 كه آخرین آیه سوره مباركه «اعراف» هست این است: ﴿إِنَّ الَّذینَ عِنْدَ رَبِّكَ لا یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ﴾؛ آنها كه عنداللّهی هستند، هیچ استكباری ندارند و همیشه در خضوع اند: ﴿وَ یسَبِّحُونَهُ﴾ نه «یسبّحون له»، ﴿یسَبِّحُونَهُ﴾ مفید حصر هم هست ﴿وَ لَهُ یسْجُدُونَ﴾.
🔹 برای ما طلبه ها این كار یك ادب دینی است مُهری كنار آن اتاق مطالعه ما باشد هر وقت مطالعه مان تمام شد یك #سجده_شكر كنیم، بعد بیاییم بیرون، اینها را جزء برنامه ها بدانیم، اینها نعمت است، اینها یك چیز عادی نیست؛ خدا را شكر كه بدن سالم به ما داد، فكر سالم به ما داد، عقیده سالم داد كه آمدیم در طریق اهل بیت، تا حرف اینها را یاد بگیریم، این چنین نباشد كه ما وقتی مطالعه می كنیم و بیرون می آییم مثل دیگری باشیم كه مطالعه می كند؛ اینها را عبادت بدانیم چه اینكه هست، سجده شکر کنیم، خیلی هم طول نمی كشد، یك سر روی مُهر می گذاریم ولو ذكر هم نگوییم، چون در سجده شكر، ذكر لازم نیست، آن سجده تلاوت است كه بعضی برای آن ذكر گفتند، حالا اگر خواستیم ذكر بگوییم «حمداً حمداً حمداً، شكراً لله» خیلی مایه ندارد؛ ولی آدم #دینی زندگی بكند غیر از #تكلیفی زندگی كردن است؛ تكلیفی گفتند موقع ظهر نماز بخوانید برای ما واجب است، موقع عصر نماز بخوانید نماز عصر بر ما واجب است؛ اما این #حضور_دائم است. آدم بالأخره یك حساب و كتابی هم با ولی نعمت خود داشته باشد، خیلیها خواستند به حوزه بیایند نشد، خیلیها آمدند و نتوانستند ادامه بدهند، چون مرگ هست، مرض هست، ده ها مشكلات هست، اگر خدا توفیق داد آدم با این خاندان مأنوس بود، چه بهتر كه این را رایگان از دست ندهد، فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ﴾.[1]
[1]. سوره ابراهیم، آیه7.
#سجده_شکر
#حضور_دائم
#خضوع
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 17
تاریخ: 1394/02/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره40
#آداب_تعلیم_و_تعلم
🔸 امام حسن (علیه السلام) پسران خود و پسران برادرش را خواست و به آنان فرمود: شما اکنون نوباوگان خانواده هستید و روزی فرا رسد که بزرگسالان خانواده های دیگری باشید، پس علم بیاموزید و هر یک از شما نمی تواند علم را حفظ کند، آن را بنویسد و در منزل نگه دارد [تا موقع لزوم از آن بهرهمند شود].[1]
[1] . أَنَّهُ دَعَا بَنِیهِ وَ بَنِی أَخِیهِ، فَقَالَ: إِنَّكُمْ صِغَارُ قَوْمٍ وَ یوشِكُ أَنْ تَكُونُوا كِبَارَ قَوْمٍ آخَرِینَ، فَتَعَلَّمُوا الْعِلْمَ، فَمَنْ لم یسْتَطِعْ مِنْكُمْ أَنْ یحْفَظَهُ فَلْیكْتُبْهُ وَ لْیضَعْهُ فِی بَیتِهِ (منیة المرید، ص340).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 88
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مراسم آئین تکریم و معارفه مدیر دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی مد ظله العالی مازندران، شهرستان آمل در روز چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۰۹ برگزار گردید.
🔸 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی مسئول دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی ضمن تبیین جایگاه دفاتر مرجعیت و وظایف مدیران و مسئولان دفاتر، از زحمات حجت الاسلام محمودی مدیر سابق دفتر تقدیر و برای جناب حجت الاسلام مهدی کریمی در ادامه راه آرزوی موفقیت نمود.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra