eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آسیب شناسی واقعه کربلا ▪️ خدای سبحان ما را به منزله یك آفرید نه یك بستر خاكی و كویری؛ فرمود انسان سطح زمین نیست، انسان معدن است: «اَلّناسُ معادِنُ كَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ»[1] بستر انسان، ظاهر انسان، خلق و خوی انسان یك امر روشنی است؛ امّا در درون او چه چیز نهادینه شده ‌است و كدام گوهر دفن شده است این را نه خود می‌داند نه دیگری می ‌بیند. انبیاء كه معدن ‌شناسان انسانی ‌اند [و] برای كندوكاو مأمور شدند، اینها را خدای سبحان فرستاد تا درونِ درون را بشكافند، به ما نشان دهند كه شما گوهری در درون خود نهادینه‌ شده دارید، این گوهر را بشناسید، از این گوهر مبانی را استخراج كنید و از آن مبانی مواد را. این اوّلین خطبه نهج ‌البلاغه كه وجود مبارك امیر كلام علی بن ابی‌طالب (سلام الله علیه) فرمود انبیا آمدند: «وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»، یعنی این. ▫️ انسان قدرت پركشیدن دارد، پر و بالی دارد، می‌ تواند به سپهر سفر كند و آن اوج سپهر را از نزدیك ارزیابی كند. این كار را انبیاء به انسان آموختند و به او پر و بال دادند تا او بتواند پرواز كند، این كار را می ‌گویند ، و تحقیق؛ یعنی انسان هم قدرت پركشیدن تا را دارد، هم قدرت غوّاصی تا عمق دریا را؛ یكی را حكمت و كلام به عهده می‌گیرد دیگری را عرفان. انسان یا در درونِ درون خود فرو می‌ رود می ‌شود ؛ یا در برون و برون پر می ‌كشد می‌شود و متكلم، یا جامع بین مشهود و معقول است مانند عارفان كُمّل، یا جامع كلّ است مانند انبیاء و اولیاء. ▪️ وجود مبارك ابی‌ عبدالله آن ‌قدر مردم را [گرفتار] شستشوی مغزی دید، فرمود كه نه گذاشتند شما چیزی بفهمید نه نان حلالی به شما دادند ـ بالأخره انسان یا باید باشد، یا : ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ﴾[2] ـ فرمود نه خود می‌ فهمید، نه حرف های من در شما اثر می ‌كند؛ خود نمی ‌فهمید چون با شستشوی مغزی روبرو هستید، حرف من در شما اثر نمی‌ كند برای اینكه مال حرام شكم شما را پُر كرده است، كسی كه حرام خورد آن مالِ حرام می ‌شود اندیشه. اگر گفتند «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای» همان ‌طوری كه روح جسمانیة ‌الحدوث و روحانیة ‌البقاء است، اندیشه این‌ چنین است، اخلاق این ‌چنین است؛ این غذا به صورت در می ‌آید، این غذا به صورت در می ‌آید، هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید [و] این بشود حوزوی خوب یا بشود دانشگاهی خوب، از غذای پاك است! ▫️ وجود مبارك امام صادق فرمود: كسب حرام «يَبينُ فِي الذُّرِيَّةِ»[3] در اعقاب اثر می ‌گذارد، چه رسد به انسان [خورنده حرام]. وجود مبارك ابی‌ عبدالله فرمود: غذای حرام نمی‌ گذارد شما حرف امام زمانتان را بشنوید ـ وجود مبارك ابی‌ عبدالله امام آن زمان بود! هر كدام از این دوازده امام در عصر خود امام آن زمان بودند، الآن وجود مبارك امام دوازدهم (ارواحنا فداه) ولی‌ ماست ـ وجود مبارك ابی‌ عبدالله فرمود: در شما اثر كرده كه حرف من در شما اثر نمی ‌كند. [1]. كافی، ج 8، ص 177. [2]. سوره ق، آیه 37. [3]. كافی، ج 5، ص 125. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: سه چیز بدن را از پا در می ‌آورد و چه بسا موجب مرگ شود: با شكم پر وارد حمام شدن و با معده پر آمیزش كردن و آمیزش با پیرزنان.[1] روایت شده: هر كس غذا بسیار خورد بدنش بیمار شود و سنگدل گردد.[2] [1] . ثَلاثَةٌ یهْدِمْنَ الْبَدَنَ وَ رُبَّمَا قَتَلْنَ: دُخُولُ الْحَمَّامِ عَلَی الْبِطْنَةِ وَ الْغِشْیانُ عَلَی الامْتِلاءِ وَ نِكَاحُ الْعَجَائِز (الفقیه، ج3، ص555). [2] . ... وَ مَنْ كَثُرَ طَعَامُهُ سَقُمَ بَدَنُهُ وَ قَسَا قَلْبُهُ (الدعوات، ص77). 📚 مفاتیح الحیات ص 111. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حکیم 🔹 وقتی اسلام علوم را به مردم معرفی كرد، در عین گرامی داشت تمام دانش های نافع و سودمند، فرمود آن و سایه افكن سه رشته است «إِنَّمَا الْعِلْمُ‏ ثَلَاثَةٌ آیةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»،[1] «فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة» به بخش اخلاق و حقوق و مانند آن بر می‌ گردند و آیه محكمه به بخش اعتقادات بر می ‌گردد. آن علمی كه جهان بینی مستدل را ارایه می ‌كند، آن دانشی كه درباره آغاز و انجام سیر تحقیقی دارد و آن علمی كه از مبدأ و معاد و بین مبدأ و معاد یعنی وحی و نبوت سخن به میان می‌آورد آن علم به نام و الهی است و آن حكیم موحّدی كه درباره مبدأ منتها و بین مبدأ و منتها بحث عمیق دارد و بعد از اندیشه عمیق انگیزه عمیق دارد؛ یعنی در بحث علم صاحب اندیشه است و در بحث عمل صاحب انگیزه است، می‌شود كه مرحوم از بزرگترین مفاخر اسلامی است در این سرزمین است. بنابراین هم مرز حكمت مشخص می‌ شود كه چیست و هم اقلیم حكیم مشخص می‌ شود كه تا كجاست؛ او یك است كه هم در آغاز و انجام و بین آغاز و انجام كامل است و هم در پذیرش صاحب است. 🔹 كسی است كه هم با دست توانای بتواند بین موضوع و محمول گره عمیق علمی بزند، هم با دست محصول علم را با جان خود گره بزند بشود عقیده. اگر اندیشه بود نه انگیزه یا انگیزه عالمانه و محققانه نبود، حكیم پرورش پیدا نمی‌كند. ما مخصوصاً مرحوم (قدس سره) ایشان هم در معارف الهی و اسلامی اندیشور ماهری بود، هم در پذیرش ره‌آورد دین معتقد و مسلمان كافی بود؛ اگر كسی در عرض او بخواهد مسلمانی پیدا كند دچار زحمت می ‌شود. یك بیانی را امام راحل (رضوان الله علیه) در وصف مرحوم بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد، می ‌فرمایند «و هو مع اخطائه الكثیرة لم یكن له كفواً احد»؛[2] یعنی این بزرگ مرد موحد الهی با گذشت هزار سال گرچه اشتباهات فراوانی دارد، ولی در طی این هزار سال مردی همتای بوعلی نیامده است. این بیان امام است، می ‌دانید امام كسی نیست كه نسبت به اساتید خود چنین حرفی را بزند، او فقه را پیش بعضی ‌ها خوانده، اصول را پیش بعضی ‌ها خوانده، عرفان را پیش بعضی‌ ها خوانده، علوم اسلامی رایج آن روز یا خصوصی یا عمومی پیش اساتید آن عصر خوانده است، برای هیچ كدام از آن اساتید یك چنین حریمی رو نگرفته، برای بسیاری از صاحبنظران و صاحب بصران یك همچنین حریمی را نگرفته است، درباره مرحوم در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد او با اشتباهات فراوان در طی این هزار سال ثانی پیدا نكرده است! [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص32. [2]. مصباح الهدایة إلى الخلافة والولایة، ج‏1، ص69؛ «... مع أنّ خطایاه فی ذلك العلم الأعلى أكثر كثیر؛ كما یظهر بالمراجعة إلى كتبه. فإذا كان هذا حال الشیخ الرئیس، النابغة الكبرى و الأعجوبة العظمى، الّذی لم یكن له فی حدّة الذهن و جودة القریحة كفوا أحد، فكیف بغیره من متعارف الناس! و هذه نصیحة منّی على إخوانی المؤمنین لئلّا یهلكوا من حیث لا یعلمون.». 📚 پیام به همایش جناب بوعلی سینا در همدان تاریخ: 1383/06/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: مداومت بر خوردن سه چیز لاغری می ‌آورد: تخم مرغ، ماهی و شكوفه خرما.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: شانه كردن در حمام موها را ضعیف و كم‌ پشت می ‌كند.[2] [1] . ... وَ أَمَّا الَّتِى یهْزِلْنَ فَإِدْمَانُ أَكْلِ الْبَیضِ وَ السَّمَكِ وَ الطَّلْعِ (كتاب الخصال، ص155؛ وسائل الشیعة، ج2، ص32). [2] . ... وَ لا تُسَرِّحْ فِى الْحَمَّامِ، فَإِنَّهُ یرَقِّقُ الشَّعْرَ... (الفقیه، ج1، ص116). 📚 مفاتیح الحیات ص 111 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معادل فتح خیبر 🔹 خیلی‌ها مسافرت می ‌کنند بر می‌ گردند، اما وقتی که علی بن جعفر (رضوان الله علیه)، بلکه (سلام الله علیه) از حبشه برگشت، پیغمبر درباره او چه گفت؟ وجود مبارک جعفر بن ابیطالب برادر وجود مبارک حضرت امیر، همان اوایل بعثت از مکه مهاجرت کرده برای حبشه بکند بیش از ده سال نزدیک پانزده سال در حبشه ماند پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که از مکه به مدینه مهاجرت کردند ایشان همچنان در حبشه بودند. یکی از بدترین غده ‌های بدخیم مدینه همین یهودی‌های بودند، مشکلات فراوانی را برای مسلمان‌ ها إیجاد کردند، اهل ثروت و سرمایه بودند رباخوار فراوانی بودند، این یهودی ‌های مدینه عده‌ ای را خسته کرده بود و مانند آن؛ اینها یک غده‌ ای بودند، اینها بودند مسلمان‌ ها هم بودند نمی ‌توانستند با اینها مبارزه بکنند. وجود مبارک حضرت امیر در جریان با آن این درِ قلعه را کَند و به هر حال خیبری ‌ها تسلیم شدند یک عده از بین رفتند یک عده حاضر شدند که صلح ‌نامه و عهدنامه و مانند آن را امضا کنند. وقتی خیبر فتح شد، مسلمان‌ های مدینه یک نفس تازه‌ ای کشیدند، برای آنها خیلی روح و ریحان بود برکت بود، سعادت بود، امنیت و آسایش بود. در روز وجود مبارک علی بن جعفر از حبشه که مهاجرت کرده بود وارد مدینه شد ببینید پیغمبر چه فرمود؟ فرمود: امروز دو تا حادثه خیلی شیرین برای من اتفاق افتاد: یکی اینکه جعفر را دیدم از مسافرت برگشت، یکی . فتح خیبر اسلام را نجات داد، مسلمان‌ ها را نجات داد، عظمتی بود! حالا پسرعموی شما از سفر برگشت این چه کار به دارد؟ یک وقتی برود در کشوری فضای فرهنگی را دینی بکند، به اندازه می‌ ارزد؛ مگر حضرت برای هر کسی این حرف را می‌ زد؟! بسیار أعمام و پسرعموها داشت، یک آدم بفهم مستدلّ عقل‌ مدار وقتی حبشه برود و فرهنگ حبشی‌ ها را برگرداند، آنها را مایل به اسلام بکند، شبهات آنها را برطرف بکند، بیش از ده سال کار فرهنگی علمی جان کَندن بکند، کار را کرده است وگرنه پسرعموی پیغمبر بود یک آدم معمولی از سفر برگشت، حضرت فرمود به کدام یک از این دو من خوشحال بشوم؟ به یا به قدوم جعفر.[1] آدم باعُرضه به اندازه می ‌ارزد! چه کسی برود غرب؟ چه کسی برود شرق؟ چه کسی برود حرف‌های اسلام را برساند؟ این است که گفتند شما اینجا باید با دست پر حرکت کنید که هر شبهه‌ ای اگر در غرب یا شرق به شما عرضه شد بتوانید محققانه آن را برطرف کنید. 🔹 ما این را خوب می ‌خوانیم بله خوب می‌ خوانیم ولی به هر حال باید رویمان بشود که در حرم مطهر امام هشتم ایستادیم بگوییم «مُحَقِّقٌ‏ لِمَا حَقَّقْتُمْ‏ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ»[2] آدم باید خجالت بکشد اگر دستش پر نباشد؛ این را نمی ‌داند، همه مکاتبی که در عصر حضرت از یونان و غیر یونان آمده، حضرت هیچ وقت نگفت نیاید. شما هیچ جا روایتی پیدا نمی ‌کنید که حضرت جلوی ترجمه فلسفه از یونان را گرفته باشد فرمود بیاید، حضرت یک دریایی بود! نفرمود اینها را چرا ترجمه می ‌کنید؟ این حرف‌ ها چرا از یونان می ‌آید؟ این حرف ‌ها چیست؟ ما در برابر حضرت ایستاده و میگوییم آنچه را شما تحقیق کردی من محقق هستم. آدم به حرم که مشرف می ‌شود تنها برای بخشش گناهان که نیست برای شفای مریض که نیست اینها گوشه‌ ای از حاجت‌های ماست، اما «مُحَقِّقٌ‏ لِمَا حَقَّقْتُمْ‏ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ». [1]. إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القدیمة)، النص، ص101. [2]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص275. 📚 سوره مبارکه انفطار جلسه 3 تاریخ: 1398/10/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده امام رضا (علیه السلام) كسی كه می‌ خواهد از معده ‌اش آزار نبیند [بلافاصله] روی غذا آب نخورد تا از غذا خوردن فارغ شود و هر كس چنین كند بدنش مرطوب [سرد مزاج] و معده‌ اش ناتوان شود و رگ ‌ها نیروی غذا را دریافت نكنند.[1] همان حضرت می ‌فرماید: خوردن تخم مرغ با ماهی، نقرس و قولنج و بواسیر و درد دندان می ‌آورد[2] و می ‌فرماید: خوردن گوشت خام مایه تولید كرم در شكم است.[3] [1] . وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ لا تُؤْذِیهُ مَعِدَتُهُ فَلاَ یشْرَبْ عَلَی طَعَامِهِ مَاءً حَتَّی یفْرُغَ وَ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ رَطِبَ بَدَنُهُ وَ ضَعُفَتْ مَعِدَتُهُ وَ لَمْ تَأْخُذِ الْعُرُوقُ قُوَّةَ الطَّعَامِ... (بحار الانوار، ج59، ص323). [2] . وَ احْذَرْ أَنْ تَجْمَعَ بَینَ الْبَیضِ وَ السَّمَكِ فِى الْمَعِدَةِ فِى وَقْتٍ وَاحِدٍ، فَإِنَّهُمَا مَتَی اجْتَمَعَا فِى جَوْفِ الإِنْسَانِ وَلَدَا عَلَیهِ النِّقْرِسَ وَ الْقُولَنْجَ وَ الْبَوَاسِیرَ وَ وَجَعَ الأَضْرَاسِ (مستدرك الوسائل، ج16، ص359). [3] . أَكْلُ اللَّحْمِ النِّى‏ءِ یوَلِّدُ الدُّودَ فِى الْبَطْنِ (بحار الانوار، ج59، ص319). 📚 مفاتیح الحیات ص 112. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عدل در حوزه مسلمین 🔹 عدالت تلفیقی از حق و تكلیف است. آن كس كه همه حقوق خود را ادا می‌ كند ولی به سر می ‌برد، این عادل نیست؛ برای اینكه آزاد نیست و اگر آزاد بود عدالت را احساس می ‌كرد: «مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا یقْضِی حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ».[1] پس ما هم موظفیم را تأدیه كنیم، هم مكلفیم كه را استیفا كنیم. پذیرش ستم با عدل سازگار نیست و این معنا در هر سه حوزه محترم است؛ هم حوزه ‌ای كه ما با مسلمان ها و هم‌دینمان داریم هم در حوزه ‌ای كه با موحّدان عالم داریم و هم در حوزه‌ ای كه با بشرهای جهان اعم از ملحد و موحّد داریم؛ باید با آنها زندگی مسالمت‌ آمیز و عادلانه داشته باشیم و اگر كسی در هر یكی از این سه حوزه بخواهد حق مسلم ما را ادا نكند، ما موظفیم قیام كنیم؛ ارشاد كنیم (اولاً)، امر به معروف و نهی از منكر كنیم (ثانیاً)، نشد با دست باز و زبان مسلط [برخورد كنیم]. 🔹 وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) درباره انصار فرمود اینها اسلام را پروراندند؛ نه [اینكه] تبلیغ كردند! نه [اینكه] تعلیم كردند! نه [اینكه] تحقیق كردند! تبلیغ اسلام یعنی سخنرانی خیلی سهل است و روان، چه اینكه رایج است. تعلیم اسلام درس‌گفتن و بحث ‌كردن سهل است، چه اینكه فراوان است. تحقیق اسلام، پژوهش اسلامی، كتاب ‌نوشتن، محققانه چیزی تألیف ‌كردن این هم سهل است، چه اینكه فراوان است؛ اما اسلام، اسلام، جامعه را با اسلام (آشنایی جامعه و اسلام)، اینها پرورش می ‌خواهد [و] پرورش كار آسانی نیست! فرمود همان ‌طوری كه بچه آهو را می‌ پرورانند بزرگ می‌ كنند انصار اسلام را پروراندند بزرگش كردند؛ اینها دست باز داشتند مبسوط بود، با ! زبان مسلط نه یعنی سخنرانی خوب، [بلكه یعنی] زبانی كه با سلطان حرف بزند ـ آن را می ‌گویند سلطان ـ هم حرف خوب بزند، اگر گفتند سند این سخن چیست ماهرانه از قرآن و روایات و برهان عقلی سلطان اقامه كند! آن سخنرانی كه قدرت بر تسلیط برهانی ندارد زبانش شدید است و نه سدید، فرمود: ﴿ وَ قُولُوا قَولًا سَدیدًا﴾[2] نه «قولوا قولا شدیدا»! فرمود انصار در هنگام استدلال زبان مسلط داشتند، در هنگام مبارزه دست باز داشتند، اینها دین را پروراندند نه [اینكه] سخنرانی كردند، دیندار بودند، بودند [و] با خودشان دین را در جامعه گسترش دادند، اینها اسلام را تربیت كردند «بِأَیدِیهِمُ السِّبَاطِ وَ أَلْسِنَتِهِمُ السِّلَاطِ»،[3] چنین چیزی می‌ شود عدالت اجتماعی. [1] . نهج‌البلاغه، حكمت 164. [2] . سوره احزاب، آیه70. [3] . نهج البلاغه، حكمت 465. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت‌وگو با ایکنا: محمدرضا حکیمی عالِم اجتماع بود / اندیشه‌های حکیمی نادیده گرفته شد 🆔 @m_vaezjavadi
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت‌وگو با ایکنا: محمدرضا حکیمی عالِم اجتماع بود / اندیشه‌های حکیمی نادیده گرفته شد استاد محمدرضا حکیمی عالم اجتماع بود، نه عالم کتاب و کتابخانه که خود را در فضای مسائل اعتباری، ذهنی و انتزاعی محبوس کند. ویژگی بارز ایشان این بود که همواره خود را در فضایی می‌دید که بتواند در جامعه مؤثر باشد و فقط شعار عدالت‌خواهی نمی‌داد، بلکه اصلاً سبک زندگی‌اش بر مبنای عدالت بود. تمایزی که به‌طور مشخص می‌توان در اندیشه استاد محمدرضا حکیمی مشاهده کرد، عدالت‌خواهی، حق‌طلبی و اجرای عدالت و حق در کنار علم و دانش و آگاهی و معرفت اصیل، باور نسبت به منابع وحیانی، بهره‌مندی از کتاب و سنت و همچنین اعتقاد و باور به حقیقت ولایت است که سرچشمه همه این اندیشه‌ها را در کتاب حماسه غدیر ایشان می‌توان مشاهده کرد. بسیاری ایشان را به‌عنوان اندیشمند، متفکر، عدالت‌خواه و صاحبنظر در علم و دانش می‌شناختند و معرفی کردند و پیام تسلیت دادند، ولی با وجود عدالت‌خواهی و قسط‌طلبی که استاد محمدرضا حکیمی بارها در گفتار، نامه‌ها و یادداشتی که به مناسبت جشنواره فارابی و تدفین پیکر شهدا داشت، کمتر به مسائل فکری ایشان توجه شده است. متن کامل مصاحبه👇👇👇 https://b2n.ir/t30499 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده امام رضا (علیه السلام) هرگاه مردم گناه تازه ‌ای مرتكب شوند كه در گذشته انجام نمی ‌دادند، خدا آنان را به گرفتاری [و بیماری] تازه و بی ‌سابقه مبتلا كند.[1] [1] . كُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یكُونُوا یعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلاءِ مَا لَمْ یكُونُوا یعْرِفُونَ (الكافی، ج2، ص275). 📚 مفاتیح الحیات ص 112. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی درگذشت حاج محمدرضا حکیمی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت در پیامی درگذشت محقق ارجمند و اندیشمند فرهیخته جناب آقای را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له به شرح زیر است؛ بسم الله الرحمن الرحیم إنّا لله و إنّا الیه راجعون درگذشت محقّق ارجمند و اندیشمند فرهیخته جناب آقای طاب ثراه، مایه تأسف شد. این سانحه سنگین را به عموم علاقه مندان و بهره مندان از و و به بازماندگان ایشان تسلیت عرض نموده و علوّ درجه و غفران الهی را برای این فقید سعید از خدای سبحان مسئلت داریم. جوادی آملی شهریور 1400 🆔 @a_javadiamoli_esra