eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 معادل فتح خیبر 🔹 خیلی‌ها مسافرت می ‌کنند بر می‌ گردند، اما وقتی که علی بن جعفر (رضوان الله علیه)، بلکه (سلام الله علیه) از حبشه برگشت، پیغمبر درباره او چه گفت؟ وجود مبارک جعفر بن ابیطالب برادر وجود مبارک حضرت امیر، همان اوایل بعثت از مکه مهاجرت کرده برای حبشه بکند بیش از ده سال نزدیک پانزده سال در حبشه ماند پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که از مکه به مدینه مهاجرت کردند ایشان همچنان در حبشه بودند. یکی از بدترین غده ‌های بدخیم مدینه همین یهودی‌های بودند، مشکلات فراوانی را برای مسلمان‌ ها إیجاد کردند، اهل ثروت و سرمایه بودند رباخوار فراوانی بودند، این یهودی ‌های مدینه عده‌ ای را خسته کرده بود و مانند آن؛ اینها یک غده‌ ای بودند، اینها بودند مسلمان‌ ها هم بودند نمی ‌توانستند با اینها مبارزه بکنند. وجود مبارک حضرت امیر در جریان با آن این درِ قلعه را کَند و به هر حال خیبری ‌ها تسلیم شدند یک عده از بین رفتند یک عده حاضر شدند که صلح ‌نامه و عهدنامه و مانند آن را امضا کنند. وقتی خیبر فتح شد، مسلمان‌ های مدینه یک نفس تازه‌ ای کشیدند، برای آنها خیلی روح و ریحان بود برکت بود، سعادت بود، امنیت و آسایش بود. در روز وجود مبارک علی بن جعفر از حبشه که مهاجرت کرده بود وارد مدینه شد ببینید پیغمبر چه فرمود؟ فرمود: امروز دو تا حادثه خیلی شیرین برای من اتفاق افتاد: یکی اینکه جعفر را دیدم از مسافرت برگشت، یکی . فتح خیبر اسلام را نجات داد، مسلمان‌ ها را نجات داد، عظمتی بود! حالا پسرعموی شما از سفر برگشت این چه کار به دارد؟ یک وقتی برود در کشوری فضای فرهنگی را دینی بکند، به اندازه می‌ ارزد؛ مگر حضرت برای هر کسی این حرف را می‌ زد؟! بسیار أعمام و پسرعموها داشت، یک آدم بفهم مستدلّ عقل‌ مدار وقتی حبشه برود و فرهنگ حبشی‌ ها را برگرداند، آنها را مایل به اسلام بکند، شبهات آنها را برطرف بکند، بیش از ده سال کار فرهنگی علمی جان کَندن بکند، کار را کرده است وگرنه پسرعموی پیغمبر بود یک آدم معمولی از سفر برگشت، حضرت فرمود به کدام یک از این دو من خوشحال بشوم؟ به یا به قدوم جعفر.[1] آدم باعُرضه به اندازه می ‌ارزد! چه کسی برود غرب؟ چه کسی برود شرق؟ چه کسی برود حرف‌های اسلام را برساند؟ این است که گفتند شما اینجا باید با دست پر حرکت کنید که هر شبهه‌ ای اگر در غرب یا شرق به شما عرضه شد بتوانید محققانه آن را برطرف کنید. 🔹 ما این را خوب می ‌خوانیم بله خوب می‌ خوانیم ولی به هر حال باید رویمان بشود که در حرم مطهر امام هشتم ایستادیم بگوییم «مُحَقِّقٌ‏ لِمَا حَقَّقْتُمْ‏ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ»[2] آدم باید خجالت بکشد اگر دستش پر نباشد؛ این را نمی ‌داند، همه مکاتبی که در عصر حضرت از یونان و غیر یونان آمده، حضرت هیچ وقت نگفت نیاید. شما هیچ جا روایتی پیدا نمی ‌کنید که حضرت جلوی ترجمه فلسفه از یونان را گرفته باشد فرمود بیاید، حضرت یک دریایی بود! نفرمود اینها را چرا ترجمه می ‌کنید؟ این حرف‌ ها چرا از یونان می ‌آید؟ این حرف ‌ها چیست؟ ما در برابر حضرت ایستاده و میگوییم آنچه را شما تحقیق کردی من محقق هستم. آدم به حرم که مشرف می ‌شود تنها برای بخشش گناهان که نیست برای شفای مریض که نیست اینها گوشه‌ ای از حاجت‌های ماست، اما «مُحَقِّقٌ‏ لِمَا حَقَّقْتُمْ‏ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ». [1]. إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القدیمة)، النص، ص101. [2]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص275. 📚 سوره مبارکه انفطار جلسه 3 تاریخ: 1398/10/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده امام رضا (علیه السلام) كسی كه می‌ خواهد از معده ‌اش آزار نبیند [بلافاصله] روی غذا آب نخورد تا از غذا خوردن فارغ شود و هر كس چنین كند بدنش مرطوب [سرد مزاج] و معده‌ اش ناتوان شود و رگ ‌ها نیروی غذا را دریافت نكنند.[1] همان حضرت می ‌فرماید: خوردن تخم مرغ با ماهی، نقرس و قولنج و بواسیر و درد دندان می ‌آورد[2] و می ‌فرماید: خوردن گوشت خام مایه تولید كرم در شكم است.[3] [1] . وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ لا تُؤْذِیهُ مَعِدَتُهُ فَلاَ یشْرَبْ عَلَی طَعَامِهِ مَاءً حَتَّی یفْرُغَ وَ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ رَطِبَ بَدَنُهُ وَ ضَعُفَتْ مَعِدَتُهُ وَ لَمْ تَأْخُذِ الْعُرُوقُ قُوَّةَ الطَّعَامِ... (بحار الانوار، ج59، ص323). [2] . وَ احْذَرْ أَنْ تَجْمَعَ بَینَ الْبَیضِ وَ السَّمَكِ فِى الْمَعِدَةِ فِى وَقْتٍ وَاحِدٍ، فَإِنَّهُمَا مَتَی اجْتَمَعَا فِى جَوْفِ الإِنْسَانِ وَلَدَا عَلَیهِ النِّقْرِسَ وَ الْقُولَنْجَ وَ الْبَوَاسِیرَ وَ وَجَعَ الأَضْرَاسِ (مستدرك الوسائل، ج16، ص359). [3] . أَكْلُ اللَّحْمِ النِّى‏ءِ یوَلِّدُ الدُّودَ فِى الْبَطْنِ (بحار الانوار، ج59، ص319). 📚 مفاتیح الحیات ص 112. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عدل در حوزه مسلمین 🔹 عدالت تلفیقی از حق و تكلیف است. آن كس كه همه حقوق خود را ادا می‌ كند ولی به سر می ‌برد، این عادل نیست؛ برای اینكه آزاد نیست و اگر آزاد بود عدالت را احساس می ‌كرد: «مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا یقْضِی حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ».[1] پس ما هم موظفیم را تأدیه كنیم، هم مكلفیم كه را استیفا كنیم. پذیرش ستم با عدل سازگار نیست و این معنا در هر سه حوزه محترم است؛ هم حوزه ‌ای كه ما با مسلمان ها و هم‌دینمان داریم هم در حوزه ‌ای كه با موحّدان عالم داریم و هم در حوزه‌ ای كه با بشرهای جهان اعم از ملحد و موحّد داریم؛ باید با آنها زندگی مسالمت‌ آمیز و عادلانه داشته باشیم و اگر كسی در هر یكی از این سه حوزه بخواهد حق مسلم ما را ادا نكند، ما موظفیم قیام كنیم؛ ارشاد كنیم (اولاً)، امر به معروف و نهی از منكر كنیم (ثانیاً)، نشد با دست باز و زبان مسلط [برخورد كنیم]. 🔹 وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) درباره انصار فرمود اینها اسلام را پروراندند؛ نه [اینكه] تبلیغ كردند! نه [اینكه] تعلیم كردند! نه [اینكه] تحقیق كردند! تبلیغ اسلام یعنی سخنرانی خیلی سهل است و روان، چه اینكه رایج است. تعلیم اسلام درس‌گفتن و بحث ‌كردن سهل است، چه اینكه فراوان است. تحقیق اسلام، پژوهش اسلامی، كتاب ‌نوشتن، محققانه چیزی تألیف ‌كردن این هم سهل است، چه اینكه فراوان است؛ اما اسلام، اسلام، جامعه را با اسلام (آشنایی جامعه و اسلام)، اینها پرورش می ‌خواهد [و] پرورش كار آسانی نیست! فرمود همان ‌طوری كه بچه آهو را می‌ پرورانند بزرگ می‌ كنند انصار اسلام را پروراندند بزرگش كردند؛ اینها دست باز داشتند مبسوط بود، با ! زبان مسلط نه یعنی سخنرانی خوب، [بلكه یعنی] زبانی كه با سلطان حرف بزند ـ آن را می ‌گویند سلطان ـ هم حرف خوب بزند، اگر گفتند سند این سخن چیست ماهرانه از قرآن و روایات و برهان عقلی سلطان اقامه كند! آن سخنرانی كه قدرت بر تسلیط برهانی ندارد زبانش شدید است و نه سدید، فرمود: ﴿ وَ قُولُوا قَولًا سَدیدًا﴾[2] نه «قولوا قولا شدیدا»! فرمود انصار در هنگام استدلال زبان مسلط داشتند، در هنگام مبارزه دست باز داشتند، اینها دین را پروراندند نه [اینكه] سخنرانی كردند، دیندار بودند، بودند [و] با خودشان دین را در جامعه گسترش دادند، اینها اسلام را تربیت كردند «بِأَیدِیهِمُ السِّبَاطِ وَ أَلْسِنَتِهِمُ السِّلَاطِ»،[3] چنین چیزی می‌ شود عدالت اجتماعی. [1] . نهج‌البلاغه، حكمت 164. [2] . سوره احزاب، آیه70. [3] . نهج البلاغه، حكمت 465. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت‌وگو با ایکنا: محمدرضا حکیمی عالِم اجتماع بود / اندیشه‌های حکیمی نادیده گرفته شد 🆔 @m_vaezjavadi
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت‌وگو با ایکنا: محمدرضا حکیمی عالِم اجتماع بود / اندیشه‌های حکیمی نادیده گرفته شد استاد محمدرضا حکیمی عالم اجتماع بود، نه عالم کتاب و کتابخانه که خود را در فضای مسائل اعتباری، ذهنی و انتزاعی محبوس کند. ویژگی بارز ایشان این بود که همواره خود را در فضایی می‌دید که بتواند در جامعه مؤثر باشد و فقط شعار عدالت‌خواهی نمی‌داد، بلکه اصلاً سبک زندگی‌اش بر مبنای عدالت بود. تمایزی که به‌طور مشخص می‌توان در اندیشه استاد محمدرضا حکیمی مشاهده کرد، عدالت‌خواهی، حق‌طلبی و اجرای عدالت و حق در کنار علم و دانش و آگاهی و معرفت اصیل، باور نسبت به منابع وحیانی، بهره‌مندی از کتاب و سنت و همچنین اعتقاد و باور به حقیقت ولایت است که سرچشمه همه این اندیشه‌ها را در کتاب حماسه غدیر ایشان می‌توان مشاهده کرد. بسیاری ایشان را به‌عنوان اندیشمند، متفکر، عدالت‌خواه و صاحبنظر در علم و دانش می‌شناختند و معرفی کردند و پیام تسلیت دادند، ولی با وجود عدالت‌خواهی و قسط‌طلبی که استاد محمدرضا حکیمی بارها در گفتار، نامه‌ها و یادداشتی که به مناسبت جشنواره فارابی و تدفین پیکر شهدا داشت، کمتر به مسائل فکری ایشان توجه شده است. متن کامل مصاحبه👇👇👇 https://b2n.ir/t30499 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده امام رضا (علیه السلام) هرگاه مردم گناه تازه ‌ای مرتكب شوند كه در گذشته انجام نمی ‌دادند، خدا آنان را به گرفتاری [و بیماری] تازه و بی ‌سابقه مبتلا كند.[1] [1] . كُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یكُونُوا یعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلاءِ مَا لَمْ یكُونُوا یعْرِفُونَ (الكافی، ج2، ص275). 📚 مفاتیح الحیات ص 112. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی درگذشت حاج محمدرضا حکیمی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت در پیامی درگذشت محقق ارجمند و اندیشمند فرهیخته جناب آقای را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له به شرح زیر است؛ بسم الله الرحمن الرحیم إنّا لله و إنّا الیه راجعون درگذشت محقّق ارجمند و اندیشمند فرهیخته جناب آقای طاب ثراه، مایه تأسف شد. این سانحه سنگین را به عموم علاقه مندان و بهره مندان از و و به بازماندگان ایشان تسلیت عرض نموده و علوّ درجه و غفران الهی را برای این فقید سعید از خدای سبحان مسئلت داریم. جوادی آملی شهریور 1400 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 لزوم رابطه با ذات اقدس الهی 🔹 فرمود: ﴿وَ لَن یتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ﴾؛[1] عمل شما به نتیجه می ‌رسد، چون عمل کردید؛ وقتی عمل کردید ذات اقدس الهی یقیناً این عمل را حفظ می ‌کند، حالا یا ده برابر یا بیش از ده برابر، این مربوط به است ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾[2] فرمود هیچ ممکن نیست ملّتی کاری بکند خدا این کار را به نتیجه نرساند! چه کار می ‌کند؟ شیطان می ‌آید رابطه انسان را با این یعنی خدا قطع می ‌کند: ﴿اسْتَحْوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ﴾.[3] ــ از مواردی که آن قسمت صرفی عمل نشده برخلاف رایج این باید «إستَحاذَ» باشد نه «إستحوذ»، این «واو» که قبل آن «الف مفتوحه» است باید تبدیل به «الف» بشود، مثل «إستقالَ»، «إستحاذَ». ولی این به همان اصل «واو»ی‌ خود محفوظ می‌شود، مثل «إستصوبَ»، «إستنوقَ»، اینها به همان اصلشان باقی‌ اند؛ وگرنه قاعده ‌اش این است که این «واو» که حرف علّه است و مسبوق به فتحه است تبدیل به «الف» بشود، مثل «إستقامَ»، «إستقالَ»، «إستعادَ» این طور است. اینجا باید «إستحاذ» می‌شد؛ اما ﴿اسْتَحْوَذَ﴾. ▫️ همین آیه نورانی را وجود مبارک در آخرین لحظه ‌ای که از خیمه امام سجاد (سلام الله علیه) درآمده برای توضیح، حضرت سجاد عرض کرد که وضع شما با این قوم به کجا کشید؟ فرمود: ﴿اسْتَحْوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ﴾، آخرین باری که از خیمه امام سجاد بیرون می ‎آمد این آیه را خواند، فرمود بر اینها مسلط شد و را از اینها برد. ما از بس مسئله شیطان و اینها را گفتیم حالا برای ما عادی شد! وقتی انسان آن خودش را رها بکند چیزی نمی ‌بیند، همین ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَ الْبَنِینَ وَ الْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الأنْعَامِ وَ الْحَرْثِ﴾،[4] که در سوره مبارکه «آل عمران» گذشت. این را که از دست بدهد، به زن و فرزند و مال تکیه می‌ کند. [1]. سوره محمد، آيه35. [2]. سوره انعام، آيه160. [3]. سوره مجادله، آيه19. [4]. سوره آل عمران، آيه14. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 19 تاریخ: 1396/11/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) نیز فرمود: خدا پیامبری را برانگیخت و به او فرمود به قومت بگو: براستی هرگاه مردمی یا خانواده‌ای كه بر طاعت من بودند و در اثر آسیبی كه به آنان رسیده از عمل به آنچه محبوب من است تغییر روش دهند و به آنچه ناخوشایند من است روی آورند، خوشی‌ های آنان را به ناخوشی ‌ها [و بیماری] تغییر می ‌دهم.[1] نيز فرمود: اثر كار زشت در انجام دهنده آن سريع ‌تر از تأثير كارد در گوشت است. [2] [1] . إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَ نَبِیاً مِنْ أَنْبِیائِهِ إِلَی قَوْمِهِ وَ أَوْحَی إِلَیهِ أَنْ قُلْ لِقَوْمِكَ إِنَّهُ لَیسَ مِنْ أَهْلِ قَرْیةٍ وَ لا أُنَاسٍ كَانُوا عَلَی طَاعَتِى فَأَصَابَهُمْ فِیهَا سَرَّاءُ فَتَحَوَّلُوا عَمَّا أُحِبُّ إِلَی مَا أَكْرَهُ إِلاَّ تَحَوَّلْتُ لَهُمْ عَمَّا یحِبُّونَ إِلَی مَا یكْرَهُونَ... (الكافی، ج2، ص268). [2]. ... وَ إِنَّ عَمَلَ الشَّرِّ أَسْرَعُ فِى صَاحِبِهِ مِنَ السِّكِّينِ فِى اللَّحْمِ (المحاسن، ج1، ص25). 📚 مفاتیح الحیات ص 112 و 113. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 ایثار ▪️ یك وقت كسی می‌خواهد شهری را اصلاح كند، آن با سخنرانی‌ ها، با جلسات، با كتاب، با پرورش شاگرد مقدور اوست، اما اگر خواست و به مردم عالم بگوید شما یا مسلمان یا كافر هستید من به هر دوی شما درس می ‌دهم، اگر مسلمان هستید را احیا كنید، اگر كافر هستید و مسئله شهادت، فرهنگ شهادت و بهشت را نشناختید، «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة»[1] را احیا كنید؛ اگر كافری ذلیل نباش اگر مسلمانی شهید باش. این كه با تدریس حل نمی ‌شود، با كتاب نوشتن حل نمی ‌شود، این با خون خودش، بچه و اصحاب و انصارش محقق می شود، می‌ خواهد. [1]. اللهوف علی قتلی الطفوف، ترجمه فهری، ص97. آپارات: . https://aparat.com/v/I4kDm. سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آه مظلوم 🔹 [امام علی (علیه السلام) فرمود:] «وَ اِحْذَرُوا مِنَ اَللَّهِ تَعَالَی مِنَ الادهانِ بِتَرْكِ القِیامِ»؛ شما در برابر ظلم ساکت نباشید، نه اهل باشید نه اهل ، چون خودش فرمود در راه حق من نه اهل ادهان هستم، نه اهل ایهان. ادهان و ایهان؛ ادهان یعنی این همه قاچاق ‌هایی که می‌ شود برای این است که آنها در دین روغن ‌مالی می‌کنند. فرمود اهل دُهن و روغن ‌مالی و مصالحه و فاکتورسازی نباشید، وگرنه این همه قاچاق ‌ها داخل کشور می ‌آید! اهل ایهان هم یعنی وهن نباشد، در کارتان جدّی باشید. نکنید. در قرآن کریم فرمود که کفار مایل ‌اند ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیدْهِنُونَ﴾؛‏ بیگانه ‌ها علاقه‎مندند که شما در امور کشور را اداره کنید تا خودشان هم با روغن ‌مالی و اهل دُهن باشند. یک بیان رسمی خود حضرت امیر دارد که فرمود: «مَا عَلَی مِنْ قِتَالِ مَنْ خَالَفَ الْحَقَّ وَ خَابَطَ الْغَی مِنْ إِدْهَانٍ وَ لَا إِیهَان‏»؛[1] نه من اهل روغن ‌مالی هستم نه اهل سُست ‌کاری، این یک؛ در قرآن کریم ذات اقدس الهی به موسی و هارون (سلام الله علیهما) فرمود شما باید با فرعون مبارزه کنید، تنها داشتنِ اژدها کافی نیست، عصا اژدها می ‌شود، بله می ‌شود؛ معجزات دیگری هم هست، آن هم هست؛ اما ﴿وَ لا تَنِیا فی‏ ذِكْری﴾؛ این ﴿تَنِیا﴾ یک نهی آن تثنیه است؛ اصل آن «وَنی» است، این مثال واوی و آخرش هم «یاء» است، «وَنی»؛ یعنی سُستی. فرمود: ﴿وَ لا تَنِیا فی‏ ذِكْری﴾؛ در نام من، یاد من، دین من، به خودتان وَنی و سُستی راه ندهید، نگویید ما عصا داریم اژدها می ‌شود، خودتان هم باید ! کشور را با نیروهای نظامی نمی ‌شود اداره کرد، با می‌شود اداره کرد. و نام خدا در ، آن کشور را اداره می ‌کند! فرمود: ﴿وَ لا تَنِیا فی‏ ذِكْری﴾، در نام من و یاد من وَنی و سستی به خود راه ندهید. 🔹 اینجا هم وجود مبارک حضرت امیر این جمله را مرقوم فرمود، فرمود: «وَ اِحْذَرُوا مِنَ اَللَّهِ تَعَالَی مِنَ الادهانِ بِتَرْكِ القِیامِ بِالْحَقِّ فَإِنَّ دَعْوَةَ اَلْمَظْلُومِ لَیسَ لَهَا حِجَابٌ دُونَ اَللَّه»؛[2] اگر کسی مظلوم واقع شد و هیچ پناهی ندارد، کسی هم به هر جا نامه می‌ نویسد جوابی نمی ‌گیرد، او یک آه می‌ کشد. بین او و رسیدن به بارگاه ملکوتی خدا هیچ حجابی نیست، این دعا اثر دارد! ▫️ وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) می ‌فرماید پدرم امام سجاد (سلام الله علیه) آخرین وصیتی که به منِ امام پنجم می ‌کرد این بود که فرمود پسرم! آخرین وصیتی که پدرم حسین بن علی (سلام الله علیهما) در به من کرد این بود؛ یعنی آخرین وصیت سیدالشهداء به امام سجاد، همان آخرین وصیت امام سجاد به امام باقر است، فرمود پسرم! «إِیاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه»؛[3] فرمود ظلم همه جا حرام است، جزء گناهان کبیره است؛ اما آن ظلمی که مظلوم ندارد، از او بترسید! چون او به هر حال که می ‌کشد خدا را می‌ خواهد، غیر از خدا کسی دیگر را ندارد. فرمود بین که هیچ پناهی ندارد، با بارگاه ملکوتی خدا هیچ حجابی نیست. [1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه24. [2] . تمام نهج البلاغة، ج7، ص124. [3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص331. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/01/17 🆔 @a_javadiamoli_esra