💠 زهد و نصیحت
🔹این دعاها واقعاً نورانی است، یك وقت انسان #دعا را می خواند برای ثواب، البته همه ما این كار را می كنیم، اما #اساس_دعا فهم است؛ از یك خارج و فقه و اصول خیلی سنگین تر است! اصرار این دعاها این است كه آدم را #آبرومند كند؛ یعنی طوری انسان را می پروراند كه در صحنه نبرد مبارزه با ابلیس پیروز در بیاید. یك بیان نورانی از امام عسکری (سلام الله علیه) است که فرمود هر كاری كه بالأخره پایانش بی آبرویی است نكن! «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ»[1] یك چیزی كه پایانش بی آبرویی است هوس آن كار را نداشته باشید، سخن از جهنم و اینها بعد است «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ» یك وقت است انسان هوس یك كاری را دارد كه پایانش بی آبرویی است؛ یعنی در آن كار باید با آن رقیب درگیر شود موفق نمی شود بی آبرو می شود. این #دعای_ندبه این همه سفارش تنها برای ثواب است یا اینها واقعاً علم است؟ می بینید ما به ائمه(علیهم السلام) #اقتدا می كنیم، در چه اقتدا می كنیم؟ در آغاز همین دعایی است كه «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْیا»[2] ما به كسی سر سپرده ایم كه خدای سبحان اگر خواست به آنها مقام دهد چه اینكه داد اولین شرط آن #زهد است «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْیا».
🔹 این دعای نورانی امام زمان (سلام الله علیه) را كه غالب روزها می خوانیم «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» دارد «عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ».[3] زاهد یعنی بی رغبت، آدم وقتی رغبت نداشت اگر چیزی نبود، نبود و دیگر دنبال آن نمی رود تا شود «مسلوب الحیثیة». اینها فهمیدند كه میدان جنگ كجاست و اصرار اینها هم این است كه یك چیزی كه آبروریزی به دنبال دارد نرو، زیرا آنجا پیروزی شیطان را به همراه دارد، این را می گویند علم؛ یعنی یك چیزی كه انسان با تجربه و بحث های فلسفی و كلام و اینها به دست آدم نمی آید، با آبروی آدم به دست می آید که محل ابتلای خود ما هم هست؛ این را به صورت دعا بیان كردند، به صورت حدیث بیان كردند که می گویند شما هر كاری كه می خواهید انجام دهید بالأخره ببینید كه می توانید یا نمی توانید یا یك هوس بی جاست؟ اگر هوس بی جاست «مسلوب الحیثیة» بودن به جا را به همراه دارد، كسی كه بی جا كار می كند آبروریزی بهجا به دنبال او هست «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ». شما به اینها مقام خواستید بدهید؟ بله، دیگر شرط كه نكردید. فرمود مسئله #جهاد و #دفاع و رعایت #حقوق_محرومان و اینها سر جایش محفوظ است، مگر امام مسئولیت او همین زاهد بودن است؟ این همه وظایف او را در كتابهای كلامی می گوید برای امام هست که همه آنها دارا هستند، اما آن وظیفه محوری كه در #دعای_ندبه و امثال ندبه آمده این است كه «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْیا الدَّنِیةِ» نفرمود «بعد ان شرطت علیهم الجاه، بعد ان شرطت علیهم الاقتصاد» اینها مسائل عادی است كه خود بشر عادی هم می فهمد. آن چیزی كه آدم را بی آبرو می كند رغبت بی جاست و همین را هم وجود مبارك #ولی_عصر (ارواحنا فداه) در آن دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» می رسد به جایی كه می فرماید: «عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ».
👇👇👇👇👇
ادامه...
🔹 حالا یك دعای كوتاه چند جملهای هم هست بعد از این دعایی كه در كتاب مفاتیح می خوانیم، آن دیگر البته برای همه هست مخصوصاً برای مسئولین، ببینید با یك ناله ای امام زمان دعا می كنند: خدایا تو را به حق قدرتت به فقرا برس! این یك دعای اقتصادی است برای تأمین رفع نیاز مردم که آن خیلی چیز خوبی است، الهی به حق قدرتت و به حق چه و به حق «مَنْ نَاجَاكَ»[4] خدایا به حق همه انبیا كه با تو مناجات كردند مشكل مالی مردم را حل كن! فقر را برطرف كن! این یك دعای خوبی است؛ این یك دعای چند سطری است كه بعد از آن دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» است كه آن هم همه ما مخصوصاً مسئولین ما «حفظهم الله» هم بخوانیم هم عمل بكنیم كه مشكل اقتصادی مردم حل شود، گرانی حل شود. ناله #امام_زمان این است كه خدایا به حق همه كسانی كه با تو مناجات كردند فقر مردم را حل كن! این دعای خوبی است که مهم است و لازم هم هست، اما آن دعای كلیدی كه با همه ما هست در همه شئون، این است که فرمود: «عَلَی عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ» ـ ان شاء الله ـ امیدواریم حوزه ها بر محور #زهد_و_نصیحت اداره بشود.
[1]. تحف العقول, ص489.
[2]. الاقبال (ط ـ الحدیثه)، ج1، ص504.
[3]. البلد الأمین، ص349.
[4]. المصباح(کفعمی)، ص306.
#دعای_امام_زمان_عج
#دعای_ندبه
#میدان_جنگ
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه قبض ـ جلسه 9
تاریخ: 1392/11/09
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره128
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#توصیه_به_مسواك
🔸 امام باقر و امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هرچیزی پاك كننده ای دارد و پاك كننده دهان مسواك است.[1]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: دندان ها را پاكیزه نگه دارید.[2]
[1] . لِكُلِّ شَىْءٍ طَهُورٌ وَ طَهُورُ الْفَمِ السِّوَاكُ (الفقیه، ج1، ص53).
[2] . ... نَظِّفُوا الْمَاضِغَینِ... (كتاب الخصال، ص258).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 126.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خطر تکاثر
🔹 سرّ اینكه گروهی گرفتار كفر و تكذیب می شوند چیست؟ می فرماید سرّ آن زرق و برق و لذت های دنیا است كه #لذت_های_دنیا در پنج مرحله خلاصه می شود و همه این مراحل خمسه هم لهو و غرور است. آیاتی كه مصدّر به ﴿اعْلَمُوا﴾ است ناظر به اهمیت و هشدار دادن به آن مطلب است. ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی اْلأَمْوالِ وَ اْلأَوْلادِ﴾; فرمود دنیا پنج مرحله دارد: در مرحله كودكی و نوجوانی انسان گرفتار #لعب_و_لهو است، در دوران جوانی گرفتار #زینت است، در دوران كهولت دوران #فخر_فروشی است، در دوران پیری و سالمندی دوران #تكاثر است. ﴿أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ﴾ برای خردسالان كه به بازی سرگرم هستند.
🔹 از دوران خردسالی كه گذشتن از آن بازی ها فراغت پیدا می كنند, چیزهایی هم آنها را به خود سرگرم می كند. از دوران نوجوانی گذشته به مرحله جوانی كه رسیدند, به #زینت_ها می پردازند, به فكر بازی نیستند به فكر زینت, آراستن, لباس های خوب در بر كردن و همسر گرفتن هستند در این مرحله. از این مرحله كه گذشت, دوران #فخر_فروشی به مقام و جاه و منصَب و سمت است, وقتی بازنشست نشد, دوران اشتغال به كار است كه دوران كهولت اوست; بین چهل تا 55 و شصت. و از دوران كهولت كه گذشت به دوران پیری و شیخوخیت رسید, دیگر نه اهل لعب است, نه گرفتار لهو و كودكانه و نوجوانانه است, نه می تواند زینت كند خود را «و لن یصلح العطار ما أفسد الدهر»,[1] نه مقامی دارد که به او فخر كند, فقط به جمع مال و نوه و اولاد افتخار می كند, این قدر داشتم و این قدر دارم, این از بستگان ما است, این قدر نوه دارم, این قدر فرزند دارم, این قدر داماد دارم, این قدر قبیله دارم, این قدر عشیره دارم, تا بمیرد; از لَعِب شروع می شود تا #تكاثر؛ این تكاثر آن قدر است: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ ٭ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾.[2]
🔹 این آخرین خطر دامن گیر ابنای دنیا است كه فرمود: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾ به جای اینكه به دنبال #كوثر بروید, گرفتار تكاثر شدید; ما گفتیم معارف الهی كوثر است: ﴿یؤْتِی الْحِكْمَةَ مَنْ یشاءُ وَ مَنْ یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیرًا كَثیرًا﴾[3] به دنبال معارف و علوم الهی و اسلامی بروید, اینها #كوثر است، كوثر را رها كردید, تكاثر شما را گرفت. این طور نیست كه اگر ما #نفس را آرام و مهار نكردیم, او ما را رها كند، اگر ما او را سرگرم و مهار نكردیم, او مهار می كند! ما اگر او را به تحصیل #كوثر وادار نكردیم، او ما را به تكاثر گرفتار می كند! اگر اهل مال است, او را به تكاثر مال و زمین و باغ گرفتار می كند؛ اگر طلبه است و معمم است, به تكاثر شركت كننده گان در بحث گرفتار می كند; اینطور نیست كه او كسی را رها بكند, اینطور نیست كه كسی از چنگ او نجات پیدا بكند. اگر امام جماعت است او را به تكاثر مأمومین گرفتار میكند و اگر نویسنده است به تكاثر خوانندگان كتاب گرفتار می كند. كم كسی است كه از گرفتاری تكاثر نجات پیدا كند. اینكه گفتند هر لحظه خود را مواظب باشید, این است.
🔹 آن كسی كه از آمدن و رفتن یك عده و پای وعظ او یا به پای بحث او یا به پشت سر او, خوشحال می شود، معلوم می شود او هنوز گرفتار تكاثر است; عمری در تحت #ولایت_شیطان است و خیال می كند تحت #ولایت_الهی است و دارد كارهای مثبت انجام می دهد. بدترین وضع برای ما است كه ما ندانیم در تحت ولایت چه كسی هستیم و خود را نسنجیم، اگر خود را سنجدیم معلوم می شود كه این كارهای ما «لله» است یا «للهویٰ».
[1] . بلاغات النساء، ص137.
[2] . سوره تکاثر, آیه1 و 2.
[3] . سوره بقره, آیه269.
#روز_سالمندان
#سنجش_ولایت
#کوثر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حدید
جلسه 14
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره129
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#شیوه_مسواک_زدن
🔸 راوی می گوید: امیرمؤمنان (علیه السلام) دندان هایش را از پهنا (بالا به پایین) مسواک می زد و غذا را با همه انگشتان دست می خورد.[1]
[1] . كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یسْتَاکُ عَرْضاً یأْكُلُ هَرْتاً وَ قَالَ: الْهَرْتُ أَنْ یأْكُلَ بِأَصَابِعِهِ جَمِیعاً (الكافى، ج6، ص297).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 126.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت پروردگار
▫️ علمای الهی #آیت_پروردگار هستند و این آیت در بخش علمی و عملی جزء بهترین آیات الهی است و علم را ذات أقدس الهی معیار خلافت قرار داد؛ هر اندازه که این علم برتر باشد #خلافت عالم دینی از ذات أقدس الهی بیشتر خواهد بود و هر اندازه که آن علم کیفیت برتری داشته باشد خلافت آن عالم بیشتر خواهد بود؛ البته عالم موظف است، هم حرم امن علم را حفظ بکند، هم #حرم امن درجه علم را حفظ بکند و هم حرم امن #عمل_به_علم را حفظ بکند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 فرازی از بیانات حضرت استاد پیرامون حضرت آیت الله حسن زاده آملی
تاریخ: 1400/01/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 الفبای دین
🔹 تلاش اسلام بر #عقل_و_علم است، اداره مردم عاقل سخت نیست؛ اما افراد #مختال به تعبیر قرآن كریم اینها خودشان مشكل دارند، مشكل حكومت هم به عهده آنهاست. مختال یعنی آدم خیال زده. آنچه كه در قرآن كریم استعمال شده باب افتعال است ﴿إِنَّ اللّهَ لا یحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ﴾،[1] انسان #خیال_زده هر طوری كه به او گفتند موی سرت را آن طوری كن میگوید چشم، لباست را آنطوری كن میگوید چشم، نه می فهمد چه كسی گفته، نه میفهمد چه كسی آن كار را كرده، نه میفهمد مصالح چه كسی در آن لحاظ است، نه میفهمد مفاسد چه كسی در آن ملحوظ شده است. فرمود خدا آدم #خیال_زده كه با خیال دارد زندگی می كند دوست ندارد. وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) در تمام موارد اصرار داشت كه مردم #عالم_و_عاقل بشوند، این برنامه ها را ائمه (علیهم السلام) مخصوصاً وجود مبارك امام صادق امام باقر در حوزه های علمیه رواج دادند و رسمی كردند.
🔹 خود #پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) افرادی را كه اعزام می كرد شخصاً او را بدرقه می كرد، به پای ركاب اسبش یا شترش میرفت و این جملهها را می گفت؛ معاذ را كه می خواست به یمن بفرستد او را كاملاً بدرقه كرد و به معاذ گفت وقتی به یمن رفتی «یا مُعَاذُ عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اَللَّه»؛[2] مردم با قرآن آشنا كن. نه درس قرآن كه روخوانی قرآن [کنند]، روخوانی قرآن یك گوشه از وظائف است آنها كه مشكل را حل می كند #درك_قرآن است. نفرمود: «اتل علیهم القرآن» فرمود: «عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اَللَّه»! خب حالا آن پیغمبر می آید پای ركاب معاذ تا آنجا نصیحت كند سفارش كند! معاذ رفتی یمن مبادا تعلیم قرآن فراموشت بشود! شما این را مراجعه كنید ببینید وجود مبارك حضرت در منزل شخصی خود این دستورات را می دهد یا را او هم بدرقه می كند و پای ركاب اسبش هم می رود؟! برو آنجا مردم را قرآن یاد بده، برو آنجا تفسیر بگو، برو آنجا قرآن را منتشر کن. اگر مردم اهل فهم باشند اداره مردم بفهم سخت نیست.
🔹 كسی كه مواظب زبانش نیست، مواظب چشمش نیست، مواظب گوشش نیست، كشوری درست می كند كه پرونده اش هفت هشت میلیون است خب معلوم است سخت است همه در زحمت اند. مشكل جامعه كه مسئله شبهه ابن كمونه و مسئله ترتب اصول و اینها نیست كه آیا اجتماع امر و نهی جایز است یا نه، این مشكلات ماهاست كه در حوزه ایم. مشكل جامعه همین #الفبای_دین است؛ آقا مواظب زبانت باش! حرف بد نزن! تعدیه نكن! سبقت نگیر! وقتی كه گفتند در اینجا ورود ممنوع است اینجا نرو! همین #الفبای_دین است.
[1]. سوره لقمان، آیه18.
[2]. تحف العقول، ص25؛ «یا مُعَاذُ عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اَللَّهِ وَ أَحْسِنْ أَدَبَهُمْ عَلَى اَلْأَخْلاَقِ اَلصَّالِحَةِ وَ أَنْزِلِ اَلنَّاسَ مَنَازِلَهُمْ خَیرَهُمْ وَ شَرَّهُمْ وَ أَنْفِذْ فِیهِمْ أَمْرَ اَللَّهِ وَ لاَ تُحَاشِ فِی أَمْرِهِ وَ لاَ مَالِهِ أَحَداً فَإِنَّهَا لَیسَتْ بِوَلاَیتِكَ وَ...».
#عقل_و_علم
#انسان_خیال_زده
#درک_قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در جمع طلاب
تاریخ: 1390/08/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره130
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#آثار_مسواک_زدن
🔸 امام صادق (علیه السلام) فرمود: مسواك زدن دوازده ویژگی و فایده دارد: سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است، دهان را پاكیزه می كند، چشم را روشنی می بخشد، خدا را خرسند، دندان ها را سفید، پوسیدگی دندان را برطرف و لثه را محكم و میل به غذا را زیاد می كند، بلغم را می برد، حافظه را تقویت، نیکیها ـ زیباییها ـ را مضاعف می كند و فرشتگان بدان شاد می شوند.[1]
[1] . فِى السِّوَاكِ اثْنَتَا عَشْرَةَ خَصْلَةً: هُوَ مِنَ السُّنَّةِ وَ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ وَ مَجْلاةٌ لِلْبَصَرِ وَ یرْضِی الرَّحْمَنَ وَ یبَیضُ الأَسْنَانَ وَ یذْهَبُ بِالْحَفْرِ وَ یشُدُّ اللِّثَةَ وَ یشَهِّى الطَّعَامَ وَ یذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یزِیدُ فِى الْحِفْظِ وَ یضَاعِفُ الْحَسَنَاتِ وَ تَفْرَحُ بِهِ الْمَلائِكَةُ (مكارم الاخلاق، ص50).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 126.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نقطه عطف
▫️ پیامبر مكرم اسلام #نقطه_عطفی است كه آغاز خلقت را به انجام آفرینش متصل می كند، زیرا از نبوّت حضرت آدم تا وجود مقدس خود آن حضرت كه خاتم است، به لحاظ جریان نبوت و رسالت، و از آن نقطه تا پایان عالم را با وجود #عترت كه سلاله اویند، نظام بخشیده و سامان می دهد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیامبر رحمت، ص12.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معیار عقل
▪️ مستحضر هستید از آدم تا خاتم، نام هر پیامبری را ذات أقدس الهی در قرآن کریم گاهی خطاب میکند، گاهی اسم را میگوید ما به فلان کس گفتیم، یا میگوید: ﴿یا دَاوُدُ﴾،[1] ﴿یا نُوحُ﴾،[2] ﴿یا عِیسَی﴾،[3] ﴿یا مُوسی﴾؛[4] اما وجود مبارک حضرت را هرگز نامش را نمی برد: ﴿یا أَیهَا النَّبِی﴾،[5] ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ﴾،[6] با جلال و شکوه از پیغمبر نام می برد، اسم نام مبارک حضرت را اصلاً نمی برد و اگر نام مبارک حضرت شد،[7] آنجا خطاب ذات أقدس الهی نیست.
▪️ برای پیغمبر اسلام (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک #حرمت_ویژه ای قائل است و به جان او قسم یاد می کند: ﴿لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِی سْكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾،[8] این عمر، #عمر_عقلی است. خدا به عقل قسم می خورد که آنها مستانه می روند. انسان به جایی میرسد که عمر او میشود بینه! خدا در مقابل بینه قسم نمی خورد، به خود بینه قسم می خورد، قسم به جان تو اینها به بی راهه میروند، برای اینکه تو #معیار_عقل هستی.
▪️ مطلب مهمی که ذات أقدس الهی به پیامبر خود فرمود: ﴿وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا﴾،[9] چقدر این تعبیر زیبا و لطیف است! او علمش فراوان هست؛ اما به هر حال از #مکتب_الهی یاد گرفت، فرمود: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ﴾؛[10] ما یادت دادیم! درست است که هر چه بشر بخواهد وجود مبارک حضرت می داند؛ اما به هر حال در محضر «الله» یاد گرفت: ﴿وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ﴾.[11]
▫️ #علم_لدنی علمی نیست در قبال علوم دیگر. ما یک فلسفه داشته باشیم، کلام داشته باشیم، فقه داشته باشیم، اصول داشته باشیم، تاریخ داشته باشیم، علم لدنی داشته باشیم! علم لدنی علمی در قبال فقه و امثال فقه نیست. همین علوم را اگر کسی از لدن، از نزد «الله» بلاواسطه فرا بگیرد، لدنی میشود. نه اینکه یک علم خاصی باشد، موضوع و محمولی داشته باشد. فرمود: ﴿وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ ﴾، ما قرآن را از محضر اساتید یاد می گیریم، ذات أقدس الهی پیغمبر را در محضر خود #عالم_قرآن کرد.
▪️ در همین قرآن فرمود تو بدان و به آنها بگو! دنیا برای کسی میوه نمی شود: ﴿وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ﴾ فرمود: ﴿زَهْرَةَ﴾، این «زَهر» و «زَهرَه»؛ مثل «تمر» و «تمره»؛ یکی برای جنس است و آن «تاء» هم برای وحدت است. «تمر» جنس است، «تمرة»؛ یعنی یک خرما. «زَهر» جنس است و «زهرة»؛ یعنی یک شکوفه. این کتاب زَهر الربیع سید جزائری (رِضْوَانِ اللَّهِ عَلَیه) هم همین است، نه «زُهر الربیع». «زَهر»؛ یعنی شکوفه، #شکوفه_بهار. در این آیه فرمود رسول من بدان! ریاست، سلطنت، امامت ظاهری، حکومت، برای هیچ کسی میوه نمی شود، فقط شکوفه است! تا می رسد یک کم به بار بنشیند و به صورت میوه دربیاید، پاییز سرد زودرس می رسد و همه شکوفه ها را می ریزد. هیچ کسی در دنیا میوه دنیا نچید. «از آن سرد آمد این کاخ دلآویز» دنیا جای سردی است «که تا جا گرم کردی گویدت خیز»[12] شما برو، دیگری باید بیاید. این سمت ها که می بینید تودیع و معارفه، تودیع و معارفه همین است. فرمود میوه چیدن جای بهشت است که ﴿أُكُلُها دائِمٌ﴾؛[13] «اُکُل»؛ یعنی خوردن، خوراکی. میوه بهشت دائم است، نه پُرخوری! «اُکُل»؛ یعنی «مأکول» نه «أکل».
[1]. سوره ص, آیه26. [2]. سوره هود, آیات32 و46 و48.
[3]. سوره آل عمران, آیه55؛ سوره مائده، آیه110. [4]. سوره بقره, آیات55 و61؛ سوره مائده22.
[5]. سوره انفال, آیات64 و65 و70. [6]. سوره مائده, آیه41 و67.
[7]. سوره آل عمران، آیه44؛ سوره احزاب، آیه40؛ سوره محمد، آیه2؛ سوره فتح، آیه29.
[8]. سوره حجر, آیه72. [9]. سوره طه، آیه131. [10]. سوره نساء، آیه113.
[11]. سوره نمل، آیه6. [12]. نظامی خمسه، خسرو شیرین، بخش29.
[13]. سوره رعد، آیه35.
#حرمت_ویژه
#مکتب_الهی
#شکوفه_دنیا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/09/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره131
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#پاداش_مسواك_زدن
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: دو ركعت نماز با مسواك نزد خدا از هفتاد ركعت بدون مسواك محبوب تر است[1] و نیز می فرماید: هركس روزی یك بار مسواك زند خدا از او خشنود باشد و بهشت از آنِ اوست و هر كس روزی دو بار مسواك زند روش پیامبران را ادامه داده است.[2]
[1] . وَ رَكْعَتَینِ بِسِوَاكٍ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ سَبْعِینَ رَكْعَةً بِغَیرِ سِوَاكٍ (كتاب الخصال، ص481).
[2] . مَنِ اسْتَاكَ كُلَّ یوْمٍ مَرَّةً رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُ، فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنِ اسْتَاكَ كُلَّ یوْمٍ مَرَّتَینِ فَقَدْ أَدَامَ سُنَّةَ الأَنْبِیاءِ (جامع الاخبار، ص58؛ مستدرك الوسائل، ج1، ص361).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 127.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قرابت
▪️ علی (علیه السلام) می فرماید: نزدیك ترین مردم به انبیا (علیهم السلام) داناترین و آگاه ترین آنان به ره آورد انبیاست. آن گاه به این آیه قرآن كریم استدلال كرد كه می فرماید: نزدیك ترین افراد به ابراهیم (علیه السلام) كسانی هستند كه از او تبعیت كردند و نیز این پیامبر و مؤمنان به این پیامبر.
▫️ آن گاه فرمود: #دوست_پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) كسی است كه خدا را اطاعت كند اگرچه از حیث نسب، دور باشد و دشمن آن حضرت كسی است كه معصیت خدا می كند اگرچه از جهت نسب و قرابت، نزدیك باشد: «إنّ أولی الناس بالأنبیاء أعلمهم بماجاؤوا به ثم تلا: (إنّ أولی الناس بإبراهیم للّذین اتّبعوه وهذا النبی والّذین ءامنوا) الآیة. ثم قال: إن ولىّ محمّد من أطاع الله وإن بعدت لحمته وإنّ عدوّ محمّدٍ من عصی الله وإن قربت قرابته».
▫️ بنابراین، انسان آشنا به #فرهنگ_قرآن نمی تواند بگوید: هر كسی كه وابسته به خانه ای بود و نان خور آنجا محسوب شد، از نظر قرآن كریم، اهل آن خانه است. روی همین جهت معتقدان این نظریه، مؤمن بودن را برای داخل شدن در مجموعه «أهل البیت» شرط كردهاند، غافل از آنكه ادعای ایمان كفایت نمی كند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 تجلی ولایت در آیه تطهیر، ص80.
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شروع درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید
🔹 روز چهارشنبه 21 مهر ماه 1400
🔹ادامه مبحث ارث: ساعت 9 صبح
🔹 لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، درس معظم له به صورت آنلاین و مجازی برگزار می گردد.
🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند.
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء به روال سابق، بارگزاری خواهد شد.
⬅️ #پاسخ_به_سوالات
📝 لطفاً سوالات درسی خود را با موضوع #خارج_فقه به ادمین کانال ارسال نمایید؛ گفتنی است این سوالات پس از جمع آوری و دسته بندی در روز چهارشنبه هر هفته توسط حضرت استاد پاسخ داده خواهد شد.
🆔 @adminesra
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
◾️ مراسم سوگواری رحلت جانسوز نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی( صلی الله علیه و آله و سلم ) و شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی علیه السلام در دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی برگزار می گردد.
🔹 سه شنبه ۱۴۰۰/۷/۱۳ _ ساعت ۱۰:۳۰ صبح
🔸 قم ، خیابان صفائیه، کوچه ۱۹ ، پلاک ۷
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 چراغ هدایت
▪️ وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» یعنی ذات اقدس الهی علم آورد تا بخش اندیشه #عقل_نظری را به كمال برساند و تزكیه نازل كرد تا بخش انگیزه #عقل_عملی را به كمال برساند. انسانِ اندیشمند پارسا نه بیراهه می رود نه راه كسی را می بندد؛ چنین انسانی #ظرف_دانش است و #چراغ_هدایت. چون ظرف دانش است جا برای اوهام و خیالات نیست و چون چراغ هدایت است جا برای ظلمت و تاریكی نیست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی موضوعی سایه سار عترت جلسه 9
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 تجلّی اعظم
▪️ مستحضرید كه وجود مبارك رسول گرامی آن طوری كه در دعای شب 27 رجب آمده است، #تجلی_اعظم خدای سبحان است.[1] وقتی ما پیامبر را از دست می دهیم قهراً آن تجلّی اعظم از ما گرفته می شود؛ لذا در همین نهج البلاغه وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) به مناسبت ارتحال پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده است: «لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ ینْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیرِكَ»؛[2] شما كه رحلت كردید وحی تشریعی دیگر منقطع شد. دیگر جبرئیل بیاید، احكامی بیاورد، دستوراتی بیاورد و حِكَم الهی را برای ما به صورت شریعت بیان كند دیگر نیست.
▪️ چون این چنین است، یعنی با #ارتحال_رسول گرامی چیزی از جوامع بشری گرفته شده است كه با ارتحال هیچ كس از بشر گرفته نمی شد، این مصیبت می شود #مصیبت_عظمی و این مصداق كامل آن ثُلمهای است كه «لَا یسُدُّهَا شَیءٌ»؛ ثُلمه های دیگر فاجعه های دیگر تا حدودی جبران پذیر هستند، اما #ارتحال_رسول گرامی بی جبران است.
[1]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص178؛ «اللَّهُمَ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُكَرَّمِ أَنْ...».
[2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه235.
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/rsplP
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/12/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
وصف ممتاز پیامبر ص--6.mp3
2.73M
💠 روز بیست و هشتم ماه #صفر 1443
▪️ وصف ممتاز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وصف ممتاز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم
▪️ مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) نقل كرده است كه درباره ائمه (علیهم السلام) «كُلَّمَا غَابَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْم»؛[1] هر وقت ستاره ای از #ستاره_های_ولایت غروب بكند یك ستاره دیگر طلوع می كند. امام اول رحلت كرد امام دوم آن خلأ را پر كرد، امام دوم رحلت كند امام سوم آن خلأ را پر كرد، تا برسد به وجود مبارك ولیعصر (ارواحنا فداه) كه همه خلأها را پر كرده است. فرمود «كُلَّمَا غَابَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْم»؛ هر وقت در كرانه غرب عالم امامی غروب كند و رحلت كند، از كرانه شرق عالم امامی طلوع می كند. اما درباره #نبوت این چنین نیست، اینچنین نیست كه اگر #رسول_خدا رحلت كرده است دیگری بتواند رسول بعدی باشد؛ زیرا آن حضرت #خاتم_انبیا است.
▪️ خاتَم را هم خاتَم گفتند، زیرا خاتَم یعنی مهر. وقتی صفحه نبوت و رسالت تمام شد آن گاه ذات اقدس الهی خاتَم نگاری كرد؛ یعنی مهر زد، دیگر از این به بعد نبوت و رسالتی نیست. گرچه آن حضرت خاتِم هم هست، اما خاتَم بودنش برای آن است كه این انگشتر مهری به دست ذات اقدس الهی بود و خدا این دیوان نبوت را با آمدن آن حضرت مهر كرده است. ولی خود امیر بیان، وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در #وصف_ممتاز_پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرموده است كه «الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا انْغَلَقَ وَ الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ»؛[2] یعنی وجود مبارك رسول گرامی همه انبیای گذشته كه آمدند كمالات آنها را داراست و آنچه را كه گذشته است ایشان مختوم كرد و پایان برد و راه و روش اش او هم این است كه حق را با حق زنده می كند؛ یعنی اگر خدای سبحان به او دستور داد ﴿ادْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِی أَحْسَنُ﴾[3] این سه راه را با حقیقت و حق پیموده است. «﴿ادْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ﴾ بالحق، ﴿وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ﴾ بالحق و «الجدال الحسن» بالحق؛ یعنی همان طور كه خدای سبحان آسمان و زمین را با حق خلق كرد كه این مضمون با تعبیرات گوناگون در قرآن كریم آمده كه ﴿خَلَقَ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضَ بِالْحَقّ﴾[4] خدا آسمان و زمین را به حق خلق كرد؛ یعنی باطل در آفرینش آسمان ها نیست، در آفرینش زمین نیست، شریعت پیامبر هم این چنین است.
▪️ وجود مبارك آن حضرت دینش را كه #حق است با حق یاری كرد و علنی كرد و تبلیغ كرد؛ یعنی هرگز از باطل كمك نگرفت تا حق را روشن كند؛ زیرا هدف وسیله را توجیه نمی كند. اگر ما خواستیم به مقصد صحیح برسیم باید از راه صحیح به مقصد صحیح برسیم، از راه باطل به مقصد صحیح رسیدن ممكن نیست. از ضعف مردم، عجز مردم و سوء تشخیص مردم بهره ناصواب بردن این حق را با باطل یاری كردن است، فرمود: «الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ» هدفش حق، راهش هم حق، از #راه_حق، هدف را زنده كرد.
[1]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص338.
[2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه72.
[3]. سوره نحل، آیه125.
[4]. سوره أنعام، آیه73؛ سوره إبراهیم، آیه19؛ سوره نحل، آیه3؛ سوره زمر، آیه5؛ سوره تغابن، آیه3.
#رحلت_رسول_اکرم_ص_و_شهادت_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
#خاتم
#حق_بودن_راه_و_هدف
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/12/16
🆔 @a_javadiamoli_esra