کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
بیست و سومین #کنفرانس بین المللی #وحدت در مرکز اسلامی انگلیس با پیام حضرت آیه الله العظمی جوادی در ش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
موضوع: بیست و سومین کنفرانس بین المللی #وحدت در مرکز اسلامی لندن
🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/08/01
لینک آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/TJrgW
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
My Video- 17 rabi.mp3
4.65M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
موضوع: بیست و سومین کنفرانس بین المللی #وحدت در مرکز اسلامی لندن
🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/08/01
لینک آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/TJrgW
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 تصویری #پیام_موضوعی موضوع: بیست و سومین کنفرانس بین المللی #وحدت در مرکز اسلامی لندن 🔸 تاريخ پ
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی:
#علم_اسلامی که مبدأ و منتها و آغاز و انجام در آن هست، هرگز نه ستم می کند و نه در برابر ستم ساکت می نشیند.
🔸 بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت در مرکز اسلامی انگلیس با پیام تصویری حضرت #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی امروز شنبه در شهر لندن انگلستان برگزار گردید.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در آغاز این پیام تصویری اظهار داشتند: از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم که توفیقی عطا کند تا وحدت بین المللی جهان اسلام بیش از پیش رونق بگیرد و چالش ها قدیم و جدید، سالف و آنف به خوبی شناخته شود و راهکار حلّ این چالش ها و اختلاف ها فهمیده شود و #توفیق_عمل به چیزی که به این چالش ها خاتمه می دهد به همگان مرحمت کند!
🔸 ایشان بیان داشتند: چالش جدیدی که دامنگیر جهان بشریت و همچنین دامنگیر امت اسلامی است چالش نو و تازه ای نیست، بلکه همان چالش های گذشته است؛ منتها عمیق تر و پهن تر و خطرناک تر شد؛ یکی #اختلاف_علمی و یکی #اختلاف_عملی است. در عمل اعتقاد به #توحید رخت بربست، #اخلاق رخت بربست، #عدل رخت بربست، رعایت #حقوق یکدیگر رخت بربست و مانند آن. آنچه در بخش عمل چالش ایجاد کرد ستم و جنگ های بین المللی است؛ منتها نیابتی، نه جنگ های رسمی و تفاوت فراوانِ فقر و غنا، بیکاری و کم کاری و ستمکاری و مانند آن در بخش های عملی است... .
متن کامل خبر:
http://news.esra.ir/
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
تتمیم علوم🔸 ایام پربركت #وحدت را كه به مناسبت میلاد حضرت ختمی نبوّت و امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) سامان پذیرفت تهنیت عرض می كنیم. اگر حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق» این بیان نورانی تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی ... . #میلاد_رسول_اکرم_ص_و_امام_صادق_ع #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تتمیم علوم🔸 ایام پربركت #وحدت را كه به مناسبت میلاد حضرت ختمی نبوّت و امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) سامان پذیرفت تهنیت عرض می كنیم. 🔸 اگر حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق»[1] این بیان نورانی تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ العُلوم, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الحُقوق, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الدِراسه, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَقام الوِراثه» و مانند آن. این چنین نیست كه آن حضرت (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فقط برای #تكمیل_اخلاق آمده باشد, برای تكمیل علوم هم آمد، چون مهم ترین ره آورد او ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ﴾, یك؛ ﴿وَ الْحِكْمَةَ﴾, دو؛ ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾, سه؛ ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾,[2] چهار ؛ این ره آورد تازه را در مكتب وحی باید یافت و نه جز آن؛ عصاره ره آورد چهارم این است كه وحی الهی چیزی به جامعه بشری می آموزد كه آنها نه تنها نمی دانند، بلكه نمی توانند بدون تعلیم وحیانی یاد بگیرند، چون «یعلّمُهم ما لاَ یعلمون» غیر از «یعلّمهم ما لم یكونوا یعرفون» یا «ما لم یکونوا یعلمون» است، وقتی ذات اقدس الهی به رسول خود می فرماید: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ﴾[3] غیر از آن است كه بفرماید «علّمك ما لم تعلم» یا «ما لا تعلم». 🔸 یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست. مستحضرید همان طوری كه #ریا در فقه اصغر باعث بطلان عبادت است, #هوا در فقه اكبر باعث كدر شدن آن علم است. بزرگان اهل معرفت گفتند: «فانّ قطرةً مِن هَوی النَفس مُكَدِّرُ بحراً مِن العِلم»[4] یك قطره از هوامداری و #هوس_پرستی, دریایی از علم را آلوده می كند. اگر كسی بحرالعلوم بود؛ ولی یك قطره در او خودخواهی و دعوت به خود بود، همان یک قطره دریایی از علم را آلوده می کند. [1]. بحارالانوار، ج16، ص210. [2]. سوره بقره, آیه151. [3]. سوره نساء, آیه113. [4]. ایقاظ النائمین، ص74. #میلاد_رسول_اکرم_ص_و_امام_صادق_ع #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/V24tg 📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری رحمة الله علیه تاریخ: 1392/10/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خُلق قرآنی
🔸 وجود مبارک رسول گرامی را که ذات أقدس الهی در قرآن معرفی می کند، او را #شاگرد_لدنی می داند و کلّ جهان را با کتاب خود هدایت می کند و حضرت را همراه این کتاب از صدر تا ساقه معرفی می کند و به ما می فرماید شما در بخش نازل رسالتِ آن رسول قرار دارید. آن بخش بالایی رسالت آن رسول در دسترس شما نیست. اینکه گفته شد، خُلق رسول گرامی، قرآن کریم است، یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است. اگر وجود مبارک رسول گرامی بخواهد به صورت یک کتاب در بیاید، می شود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یک انسان متمثّل شود، می شود رسول گرامی.
🔸 ذات أقدس الهی وقتی از رسول خود یاد می کند، او را به عنوان #رحمت_جهانیان _ نه تنها یک جهان، نه تنها دنیا_ به عنوان #رحمت_عالمین معرفی می کند؛ در برزخ هم آن حضرت رحمت است، در ساهره قیامت هم رحمت است، در بهشت هم رحمت است؛ #رحمت_عالمین است: ﴿وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾.
🔸 حوزه رسالت او هم به حوزه عالمینی بودنِ او گسترش پیدا می کند؛ اینجا آمده است که حرف را به ما برساند، در برزخ شفاعت را به ما می رساند، در ساهره قیامت هم چنین است و در بهشت هم #ترفیع_درجات را به ما می رساند. اگر همه فرشته ها این رسالت را دارند که در آغاز سوره «فاطر» فرمود: ﴿جاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً﴾،[1] رسالت تنها در هدایت های ظاهری و اعتباری نیست، فرمود: ﴿وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاّ كَافَّةً لِّلنَّاسِ﴾،[2] ﴿إِلاّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾، کتابی به تو دادیم: ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾،[3] کتابی به تو دادیم: ﴿مَا هِی إِلاّ ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾،[4] هر که خواهد آمد با این دو اصل کلی و دوام، یعنی #همگانی_و_همیشگی، این تذکره است برای او. خود آن حضرت هم چون #شاگرد_مستقیم ذات أقدس الهی است، فرمود تو قرآن را ﴿مِن لَدُنْ حَكِیمٍ﴾ یاد می گیری: ﴿إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِن لَدُنْ حَكِیمٍ عَلِیمٍ﴾.[5]
🔸 گاهی خدا اسم خاص خود را به رسول خود می دهد، گاهی اسم خاص خود را به کتاب خود می دهد. خدا «علی حکیم» است، این #علی_حکیم را نام کتاب خود قرار داد: ﴿لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾. خدا رؤوفِ رحیم است، در پایان سوره مبارکه «توبه» این دو نام مبارک را برای رسول خود قرار داد: ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ﴾. این «رؤوف و رحیم»، از أسمای خدای سبحان است که در ذات مقدس رسول گرامی جلوه کرده است. او که #علی_حکیم را از «علی حکیم» یاد میگیرد، به برکت آن «رؤوف رحیم» می شود: ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ﴾.
🔸 بنابراین وقتی خدای سبحان رسول خود را معرفی می کند، می گوید طنابی است آویخته نه انداخته. او هم در صدر این طناب با #علی_حکیم این طناب مأنوس است هم در ذیل این کتاب با «عربی مبین» همراه است. صدر و ساقه این کتاب می شود «علی حکیم» و «عربی مبین». صدر و ساقه رسول من می شود «علی حکیم» و «عربی مبین»؛ لذا این ذات را فرمود تو جهانی هستی: ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ هستی، ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾[6] هستی، ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾[7] هستی، انسانی جهانی خواهد بود.
[1]. سوره فاطر، آیه1.
[2]. سوره سبأ، آیه28.
[3]. سوره فرقان، آیه1.
[4]. سوره مدثر، آیه31.
[5]. سوره نمل، آیه6.
[6]. سوره مدثر، آیه36.
[7]. سوره فرقان، آیه1.
#سالروز_ولادت_حضرت_محمد_ص_و_امام_صادق_ع
#رحمت_عالمین
#شاگرد_مستقیم_ذات_أقدس_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی مناسبتی
تاریخ: 1396/08/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره150
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#نظافت_و_بهداشت_عمومی
🔸 آب مصرف شده: امام رضا (علیه السلام) می فرماید: هركس با آب غُساله (آب استفاده شده) خود را بشوید [یا با آن غسل كند] و به بیماری جذام گرفتار شود جز خود را سرزنش نكند.[1]
[1] . مَنِ اغْتَسَلَ مِنَ الْمَاءِ الَّذِى قَدِ اغْتُسِلَ فِیهِ فَأَصَابَهُ الْجُذَامُ فَلا یلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ (الكافى، ج6، ص503).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 136.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شارح حقیقت تكوین و تدوین
🔸 درباره وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذات اقدس الهی باید معرفی كند كه كرد، خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باید خودش را شرح بدهد كه داد؛ اما روشن تر از همه در این كتاب های عادی بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است كه پیغمبر را معرفی می كند. حضرت می فرماید... .
👇👇👇👇👇
💠 شارح حقیقت تكوین و تدوین
🔸 درباره وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذات اقدس الهی باید معرفی كند كه كرد، خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باید خودش را شرح بدهد كه داد؛ اما روشن تر از همه در این كتاب های عادی بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است كه پیغمبر را معرفی می كند. حضرت می فرماید: «الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ»؛[1] خدا پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را اختیار كرده است كه كتاب او را شرح كند؛ لذا در دعایی كه حضرت درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می كند عرض كرد: «اللَّهُمَّ أَعْلِ عَلَی بِنَاءِ الْبَانِینَ بِنَاءَهُ»؛[2] خدایا بنایی كه او آورد, مؤسسه ای كه او راه انداخت, حقیقتی را كه او راه اندازی كرد بر هر فكری و بر هر بنایی تو برجسته تر كن كه آن بماند! اینكه گفته می شود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیهِ»[3] همین است.
🔸 بنابراین #بهترین_وصفی كه برای پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذكر شده است این است كه ایشان #شارح_حقیقت_تكوین_و_تدوین است و این راه پرهزینه را وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) صاف كردند.
[1]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه178.
[2]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه72.
[3]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص334.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در روز میلاد
تاریخ: 1394/10/08
🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ مراسم بزرگداشت #اربعین ارتحال حضرت #آیت_الله_حسن_زاده_آملی از طرف حضرت آیت الله العظمى جوادی آملی (حفظه الله) در شهر قم برگزار می گردد.
🔹 زمان: پنجشنبه ۶ آبان ماه
ــ بعد نماز مغرب و عشاء
🔹 مکان: شبستان مسجد اعظم ـ قم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 چشمه علوم
🔹 ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه﴾.[1] در كتاب های حوزوی و دانشگاهی این اصل پذیرفته است كه «من فقد حسّا فقد فقد علما»[2] این کار دانشگاهی و حوزوی است؛ یعنی اگر كسی حسّی را از دست داد، علم ناشی از آن حسّ را از دست می دهد؛ این حرفی است که حداقل چهار هزار سال هست، از قبل از ارسطو بوده ولی از ارسطو به بعد این دیگر اصل رسمی است؛ «من فقد حسّا فقد فقد علما». اگر کسی سامعه نداشت از فنّ آهنگ ها محروم است, اگر كسی باصره نداشت از مناظر طبیعی محروم است، «من فقد حسّا فقد فقد علما»؛ اگر كسی گوش نداشت چگونه می تواند عالِم بشود، حرف چه كسی را بشنود؟ اگر كسی چشم نداشت كتاب چه كسی را مطالعه كند؟ این یک چیز معقول و مقبول هم هست، همه ما قبول کردیم و پذیرفتیم.
🔹 اما #حرف_تازه_ای كه انبیا آوردند این است كه «من فقد تقویً فقد فقد علماً»، اگر كسی تقوا را از دست داد، علم خاصّ از آن ناحیه را هم از دست می دهد؛ این حرف تازه ای است كه انبیا آوردند. فرمود: ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه﴾. در سوره «انفال» فرمود: ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا﴾[3] حرف تازه پیغمبران این است كه اگر كسی #طهارت و پاكی و امنیت و امانت را از دست داد، برخی از علومی كه از آن راه نصیب بشر می شود را از دست می دهد. شما اگر مشرق یا مغرب بروید این حرف را غیر از انبیا کسی دیگر نیاورد. مشرق یا مغرب بروید این حرف که انسان #چشمه_ای_از_درون_جان خود دارد این را غیر از انبیا کسی نیاورد. همه می گویند انسان باید درس بخواند یاد بگیرد، این یك طرف قضیه است، آن تمام شدنی است؛ یعنی انسان گاهی به جایی می رسد كه اعضا و جوارح خودش را از دست میدهد نه چشمی دارد كه مطالعه كند نه گوشی دارد كه حرف بشنود؛ اما دل انسان همیشه با #دل_آفرین است:
سلسله موی دوست حلقه دام بلاست *** هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست[4]
این یك راه خاصّی است. این آیات بالصّراحه روشن می كند ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا﴾, ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه﴾.
[1]. سوره بقره، آیه282.
[2]. تفسیر كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج7، ص506.
[3]. سوره انفال، آیه29.
[4]. سعدی، دیوان اشعار، غزل شماره 47.
#طهارت
#چشمه_درون
#تقوای_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره151
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#نظافت_و_بهداشت_عمومی
🔸 عطسه: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مي فرمايد: هنگام عطسه كردن دستانتان را جلو صورت بگيريد و با صداي آهسته عطسه كنيد.[1]
[1] . إذا عَطَسَ أحدُكُمْ فَلْيَضَعْ كَفَّيْهِ علي وَجْهِهِ ولْيَخْفِضْ صَوْتَهُ (الجامع الصغير، ج1، ص116).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 136.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آبشار توبه
🔹 در سوره مباركه فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾؛[1] اگر كسی ـ معاذ الله ـ بیراهه رفت گناهی را كسب كرد، به یك اخلاق بد عادت كرد؛ به دروغ, به خیانت, به حرام, به اعتیاد ـ معاذ الله ـ عادت كرد، این را كسب كرد؛ قبلاً كه نداشت این صفت را بعد كسب كرد، این خُلق را كسب كرد، وقتی كه به دنیا آمد كه این خُلق را نداشت، این صفت را كه نداشت؛ الآن كه این صفت را كسب كرد خود این كاسب در اختیار این مكسوب است، به هر سَمتی كه این صفت بخواهد ببرد او می رود، چون #عادت كرد. اگر ـ خدای ناكرده ـ به حرام عادت كرده به گناه عادت كرده، چشم او, گوش او, زبان او در اختیار مكسوب است.
🔹 در سوره «نساء» می فرماید: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾[2] كاسب اختیار دارد و مال در اختیار كاسب است؛ ولی اگر ـ خدای ناكرده ـ صفت بدی را كسب كرد، این كاسب در اختیار مكسوب است كه فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾.
🔹 مرحوم ابن بابویه قمی (رضوان الله علیه) در كتاب شریف توحید از وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می كند که كسی به حضرت عرض كرد چرا من نمی توانم #نماز_شب بخوانم؟ گاهی شب های بهار كوتاه است؛ اما شب های زمستان كه خیلی طولانی است، آدم از خواب خسته می شود! عرض كرد چرا؟ فرمود: «قَیدَتْكَ ذُنُوبُك»[3] این گناهِ روز، دست و پایت را بست، «قَیدَتْكَ ذُنُوبُك».
🔹 بنابراین ما دو نحو كسب داریم: كسبی كه كاسب مسلّط است و كسبی كه آن مكسوب مسلّط بر این كاسب است و اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ یك كسب حرامی داشت؛ یعنی به وصف بدی عادت كرد راه برای توبه باز است. توبه را میگویند #آب_توبه، نه یعنی نزد یك روحانی بروید یك استكان آب دم بزند بخورید؛ خود توبه, آب است! «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیه»[4] این #آبشار است، آبِ توبه یعنی همین! «تُبت الیك» این آبشار است، نه اینكه برویم نزد كسی یك لیوان آب بخوریم یا یک بطری آب ببریم، آنها هم یك عادت است و بد نیست؛ اما رو به قبله بودن و #آب_توبه و اینها نیست، خود «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیه» این آبشار است و انسان را پاك می كند، خدایا آمدم! لازم نیست حرف بزنی, لازم نیست بگوید #استغفر_الله، با یك اراده جدّی تخلّل ناپذیر بگوید خدایا آمدم؛ این می شود پاک، می شود آبشار. پس این طور نیست كه اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ یك صفت بدی كسب كرد نتواند نجات پیدا كند این طور نیست.
[1] . سوره نور، آیه11.
[2] . سوره نساء، آیه32.
[3] . التوحید (للصدوق)، ص97.
[4] . المحاسن، ج1، ص53.
#نماز_شب
#عادت
#کسب
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی #تخصصی_حوزوی آغاز به کار کرد
🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی #تخصصی_حوزوی طی مراسمی با حضور آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، معاون آموزش حوزه های علمیه و نیز تعدادی از مدیران واحدهای آموزشی و تخصصی حوزه علمیه، آغاز به کار کرد.
🔸این نمایشگاه در شبستان امام حسن عسکری (ع) #مسجد_مقدس_جمکران با ۴۹ غرفه برپا شده است و موسسه جهانی #آموزش_عالی_حوزوی_اسراء نیز به عنوان یکی از مراکز فعال در حوزه آموزش های تخصصی حوزوی به ویژه در رشته های علوم قرآنی و فلسفه، در این نمایشگاه حضور دارد و به معرفی اهم فعالیت ها و دستاوردهای آموزشی خود می پردازد.
ـ گفتنی است این نمایشگاه از 3 الی 10 آبان ماه از ساعت ۷ صبح تا اذان مغرب پذیرای علاقمندان خواهد بود.
لینک خبر:
http://news.esra.ir/
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره152
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#نظافت_و_بهداشت_عمومی
🔸 سنگ پا: امام رضا (علیه السلام) مي فرمايد: هر كس از خزفِ (سفال، آجر) حمام براي ساييدن خود استفاده كند و به بيماري پيسي و جذام مبتلا شود جز خود را سرزنش نكند.[1]
[1] . مَنْ أَخَذَ مِنَ الْحَمَّامِ خَزَفَةً فَحَكَّ بِهَا جَسَدَهُ فَأَصَابَهُ الْبَرَصُ فَلا يَلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ وَ مَنِ اغْتَسَلَ مِنَ الْمَاءِ الَّذِى قَدِ اغْتُسِلَ فِيهِ فَأَصَابَهُ الْجُذَامُ فَلا يَلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَه... (الكافى، ج6، ص503).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 137.
🆔 @a_javadiamoli_esra