eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠گزارش تصویری مراسم بزرگداشت #اربعین ارتحال حضرت #آیت_الله_حسن_زاده_آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم چهلمین روز درگذشت از سوی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و با حضور بیوت مراجع عظام تقلید، عالمان، فرزانگان حوزوی و دانشگاهی، شاگردان و ارادتمندان آن حکیم الهی، ۶ آبان بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظمِ حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد. سخنران این مراسم در سخنانی با اشاره به و اخلاقی آیت الله حسن زاده آملی، آن عالم جلیل القدر را الگویی برای طلاب حوزه‌های علمیه دانست. آیت الله استادی با بیان اینکه هرچه انسان جایگاه بالای علمی داشته باشد، اما اگر تحصیل و تعلیم او برای نباشد، هیچ بهره و فایده ای نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم بزرگ باشیم، باید عوامل بزرگی را از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بیاموزیم. وی با اشاره به اخلاص کم نظیر مرحوم علامه حسن زاده آملی و توجه ایشان به مسائل معنوی، تصریح کرد: کسی که در کار و عمل خویش داشته‌ باشد، مراسم بزرگداشت او پیش از زمین، در خواهد بود. استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله حسن زاده آملی علاوه بر اخلاص در ، تلاش را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داد و در تفسیر قرآن قدم برداشت و هفت رساله علمی مهم و مستقل گردآوری کرد. آیت الله استادی با بیان اینکه علامه حسن زاده آملی در تحصیل و تعلیم علوم مختلف دینی و حوزوی، بسیار پرتلاش بود و برای طلاب جوان است، گفت: برخی طلاب و فضلای حوزه خیلی زود خود را از استاد و تحصیل بی نیاز می دانند، در حالی که این اشتباه است. لینک خبر: https://b2n.ir/n79495 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 آداب تخلی امام حسن (علیه السلام) می ‌فرماید: قوی‌ ترین عامل جذب روزی مداومت بر طهارت (وضو) است.[1] امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌ فرماید: هنگام طهارت (وضو) شست ‌و شوی دهان و بینی (مضمضه و استنشاق) دهان و بینی را پاك و پاكیزه می‌ كند.[2] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: ای انس! طهارت و پاكیزگی را بیشتر رعایت كن تا خدا بر عمرت بیفزاید.[3] [1] . ... أَقْوَی الأَسْبَابِ الْجَالِبَةِ لِلرِّزْقِ... الْمُدَاوَمَةُ عَلَی الطَّهَارَةِ... (بحار الانوار، ج73، ص318ـ319). [2] . الْمَضْمَضَةُ وَ الاسْتِنْشَاقُ بِالْمَاءِ عِنْدَ الطَّهُورِ طَهُورٌ لِلْفَمِ وَ الأَنْفِ... (تحف العقول، ص101). [3] . یا أَنَسُ! أَكْثِرْ مِنَ الطَّهُورِ، یزِدِ اللَّهُ فِى عُمُرِكَ (الأمالی، مفید، ص60؛ مكارم الاخلاق، ص40). 📚 مفاتیح الحیات ص 138. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شعار در صلح 🔹 در سوره «فتح» آیه 24 این‌‌چنین است: ﴿وَهُوَ الَّذِی كَفَّ أَیدِیهُمْ عَنكُمْ وَأَیدِیكُمْ عَنْهُم بِبَطْنِ مَكَّةَ مِن بَعْدِ أَنْ أَظْفَرَكُمْ عَلَیهِمْ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیراً﴾ در جریان كه جنگی رُخ نداده است، فرمود این كفّ ایدی است؛ یعنی دست‌ درازی حاصل نشد، نه آنها، نه شما جنگی نكردید. البته شما پیروزمندانه در آ‌ن از عهده برآمدید. 🔹 مطلب دیگر آن است كه این گروه كه می ‌گفتند چرا ما اجازه نداریم، اینها تنها تقاضای دفاع نمی ‌كردند گاهی شعارهای تند و تیز هم می ‌دادند، چه اینكه این مضمون قبلاً هم اشاره شد. آیه نوزده سوره «احزاب» این است كه فرمود: بعضی ها هستند كه در و آرامش شعار تند و تیز می‌ دهند: ﴿فَإِذَا جَاءَ الْخَوْفُ رَأَیتَهُمْ ینظُرُونَ إِلَیكَ تَدُورُ أَعْینُهُمْ كَالَّذِی یغْشَی عَلَیهِ مِنَ الْمَوْتِ فَإِذَا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُم﴾ «سَلَق» یعنی تند و تیز ترغیب می ‌كند، تشویق می‌ كند، شعار می‌ دهد، این را می‌ گویند «سَلق» ﴿سَلَقُوكُم بِأَلْسِنَةٍ حِدَادٍ﴾؛ با ﴿أَشِحَّةً عَلَی الْخَیرِ﴾[1]؛ خیلی خودشان را و شحیح و علاقه‌ مند و طمّاع به خیر معرّفی می ‌كنند، این همیشه بود. پس یك عده تنها درباره خودشان می ‌گویند اجازه بدهید، یك عده دیگران را هم ترغیب می ‌كنند؛ اما وقتی كه مسئله واجب شد هم خودشان كنار می‌روند، هم دیگران را از صحنه خارج می ‌كنند! 🔹 مطلب بعدی آن است كه در زمان برنامه، برنامه بود. زمان برنامه، برنامه هست. گروهی كه در عصر امام مجتبی (سلام الله علیه) می ‌گفتند پروردگارا! اجازه به ما بدهید. وقتی سیدالشهداء (سلام الله علیه) قیام كرد و دستور دفاع داده شد، اینها ﴿یخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْیةِ اللّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْیةً﴾. روایاتی كه به این مضمون، در ذیل این آیه نقل شده است اینها تفسیر آیه نیست اینها است، چون این آیات جاری است، قبل از جریان سیدالشهداء و امام مجتبی (علیهما السلام) بود در آن عصر هم بود و در اعصار بعدی هم هست. [1] – سوره احزاب، آیه 19. 📚 سوره مارکه نساء جلسه 171 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: باید ساخت یک واحد، هماهنگ و غنی براساس یک مدیریت کلان در مراکز تخصصی آموزشی اتفاق بیافتد. 🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضور در این نمایشگاه تخصصی حوزوی از غرفه های مختلف این نمایشگاه بازدید نمود. وی در جریان بازدید خود از این نمایشگاه تخصصی حوزوی، طی گفتگویی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء به بیان دیدگاه خود در خصوص این نمایشگاه پرداخت. لینک خبر: https://b2n.ir/b62692 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 بهداشت و درمان، چنان‌ كه نیاز تن آدمی است، نیاز روان او نیز هست و آیات و روایات برای سلامت روان و آلوده نشدن آن، راهكارهایی بهداشتی ارائه كرده‌اند، چنان ‌كه برای طهارت از آلودگی‌، راهكارهایی درمانی نشان داده ‌اند.[1] بسیاری از احكام الهی برای صیانت و بهداشت جان و خرد آدمی از آلودگی و بیماری است، چنان ‌كه بخش دیگری از آن‌ها مانند كفارات، طهارت و درمان روح آلوده را بر عهده دارند. امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: خدا برای بهداشت عقل، ترك نوشیدن شراب را واجب كرد.[2] [1] . ر.ك: تفسیر موضوعی قرآن كریم، ج11، «مراحل اخلاق در قرآن» ص69. [2] . فَرَضَ اللَّه... تَرْكَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِیناً لِلْعَقْلِ (نهج البلاغة، حكمت 252). 📚 مفاتیح الحیات ص 139. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیدار آیت الله العظمی جوادی آملی با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: صبح امروز حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به دیدار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رفتند و پیرامون پاره ای از مسائل گفتگو کردند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 دیدار آیت الله العظمی جوادی آملی با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: صبح
و بزرگان بایستی محفوظ و صیانت شده باشد. پایگاه اطلاع رسانی اسراء: صبح امروز دوشنبه ١٤٠٠/٨/١٠ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به دیدار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رفتند و پیرامون پاره ای از مسائل گفتگو کردند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ( مدظله العالی) ضمن خوش آمد گویی و اظهار خرسندی از این دیدار به برخی از ویژگی های (رحمة الله علیه) اشاره نمودند. آیت الله العظمی جوادی آملی نیز ضمن ابراز خشنودی از صحت و سلامت معظم له به ذکر خاطره ای از مرحوم آیة الله آقای حاج رحیم ارباب پرداخته، تقید و تعهد ایشان نسبت به رعایت ادب و حرمت نهادن به و بزرگان را از اخلاق عالمانه وی دانستند. ایشان یادآور شدند که بایستی این سنت حفظ شده و همگان بدان متعهد باشند. لینک خبر: https://b2n.ir/u45779 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ماندگاری انقلاب 🔹 حالا لازم نیست ما سلمان و اباذر باشیم، ولی «آن قدر هست که بانگ جرسی می ‌آید»،[1] بله، آن توفیق نصیب هر کسی نمی ‌شود که آن گونه بدهد. نمی ‌دانم شما ربذه تشریف بردید یا نبردید! بین مکه و مدینه روستایی است که الآنش چهار پنج تا بز به زحمت می ‌توانند آن‎جا زندگی کنند! کم‌آب است، ویرانه است که این را به عنوان ربذه حفظ کردند. اباذر (رضوان الله تعالی علیه) با چند تا بز در آن‎جا حبس کردند. قبر مطهّر اباذر هم الآن پر از این سنگ‌ هاست؛ یعنی اثر قبری ندارد این وهابیت چه کاری کرده با ! منتها همان روستایی ‌های ربذه می ‌دانند قبر شریف اباذر کجاست که ما آن‎جا زیارت کردیم و فاتحه خواندیم. این اباذر آن طور امتحان داد. 🔹 حالا از ما نخواستند که آن گونه باشیم؛ ولی همین مقدار که راه ‌ها باز هست آدم بیراهه نرود، همین! ما اگر به همین عمل بکنیم ما آسیب نمی ‌بیند. مردم مسلمان ‌اند، مردم ما را می ‌بینند. عمل به این رساله هم خیلی سخت نیست. حالا آن گونه نه از ما نماز شب خواستند نه آن گونه تهجّد خواستند، نه آن گونه خواستند. خیلی‌ ها هستند که اصلاً این مسائل را نشنیدند، همین مقداری که راست بگوییم، نه بیراهه برویم نه راه کسی را ببندیم، این نظام می‌ ماند؛ اما اگر ـ خدای ناکرده ـ خلاف بکنیم این فضای مجازی نمی ‌شود دهنش را بست. این فضا، است! الآن صدها بار گفته شد، این فضا، فضای مجازی نیست. اگر سیم حقیقت بود بی‌ سیم می‌شد مجاز. اگر چهره تلویزیون حقیقت بود بی ‌شیشه می ‌شود مجاز. هر جا اندیشه می‌آید حقیقت است. فضای مجازی یعنی چه؟ حرف می زنند، تبلیغ می ‌کنند سوء تبلیغ، حُسن تبلیغ، درست، همه چیز را می ‌گویند. اگر ما بهانه به دست بیگانه ندهیم، مطمئن باشید هیچ نقصی به ما نمی ‌رسد و اوّلین کسی که به یاد ماست همین شهدای ما هستند. 🔹 مرحوم علامه یک وصیت‌ نامه ‌ای دارد که وصیت ‌نامه ‌اش در پایان قواعد چاپ شده است. به پسرش فخرالمحققین می ‌گوید که کنار قبر من بیا، ما هستیم، زنده هستیم، به یاد شما هستیم. این طور نیست که اینها زیر خاک باشند خبری نداشته باشند. این آن طوری که زنده بودند خیلی از مشکلات را حلّ کردند، حالا چند برابر یقیناً مشکلات را حلّ می‌ کنند. ما فقط به همین رساله عمل بکنیم، همین! آدم حلال زندگی کند، دروغ نگوید، خلاف نگوید، تظاهر نکند، ریا نکند، ظاهر و باطنش را دو گونه نکند، یقیناً این نظام می ‌ماند. [1]. اشعار منتسب به حافظ، شماره11. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 8 تاریخ: 1396/11/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 خدای سبحان كه قرآن را شفا معرفی كرده[1]، مرض را هم بیان فرموده است، ما بیماری‌ های ظاهری و زیان ‌های آن را می ‌بینیم، امّا از زیان ‌های بیماری ‌های باطنی مانند و بی‌ عفتی و بی ‌حجاب بودن و... غافلیم. قرآن فرمود: ﴿فَلا تَخضَعنَ بِالقَولِ فَیطمَعَ الَّذى فى قَلبِهِ مَرَضٌ...﴾[2]، پس مبادا در حضور مردان به ناز و نرمی سخن گویید كه آن كس كه در دلش بیماری است و ایمانش سست است، طمع می ورزد. [1] . ﴿ونُنَزِّلُ مِنَ القُرءانِ ما هُوَ شِفاءٌ ورَحمَةٌ﴾ (سورهٴ اسراء، آیهٴ 82). [2] . سورهٴ احزاب، آیهٴ 32. 📚 مفاتیح الحیات ص 139. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 توحید خواص 🔹 آنچه را كه وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) ترسیم كرده است، آن را وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) به شاگردانش یاد داد. هشام از شاگردان خاص امام صادق (سلام الله علیه) بود، وقتی وارد محضر حضرت شد حضرت فرمود تو خدا را به عنوان معرفی می ‌كنی، می ‌شناسی و به دیگران می‌ گویی؟ عرض كرد بله, حضرت فرمود: «هَاتِ»؛ بگو خدا كیست؟ مرحوم صدوق نقل كرد كسی آمده خدمت امام رضا (سلام الله علیه) عرض كرد: توحید چیست؟ فرمود: «هُوَ الَّذِی أَنْتُمْ عَلَیهِ»؛ همین كه دارید است؛ خدا واحد است,[1] یك آدم درس‌نخوانده را كه حضرت نمی تواند مشكلات توحید را برای او حلّ کند؛ با او هم همین حرف‎ ها را می‎ زد. یک آدم ساده همین مقدار برای او بس است؛ اما به این شرط که نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد، مشغول كشاورزی، دامداری‌ و پیشه وری خود است، كار خودش را انجام می‌ دهد، برای او همین ‌قدر كافی است. 🔹 هشام كه از شاگردان ویژه امام صادق (سلام الله علیه) است، حضرت فرمود تو خدا را وصف می ‌كنی؟ «أَ تَنْعَتُ اللَّه‏»؟ عرض كرد بله, فرمود «هَاتِ» بگو! عرض كرد «﴿هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ﴾[2]», فرمود: «هَذِهِ صِفَةٌ یشْتَرِكُ فِیهَا الْمَخْلُوقُونَ» خیلی‌ ها سمیع، بصیر و علیم‌ هستند, عرض كرد چه بگویم! شما چطور توصیف می ‌كنید؟ فرمود ما نمی ‌گوییم خدا علیم است می‌گوییم علم است! علیم ذاتی است که «ثبت له المبدأ»؛ «هُوَ نُورٌ لَا ظُلْمَةَ فِیهِ وَ حَیاةٌ لَا مَوْتَ فِیهِ وَ عِلْمٌ لَا جَهْلَ فِیهِ»[3] این است نه حی! این است نه علیم! این ذاتی داشته باشی كه صفتش زاید بر ذات باشد نیست. اینها از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) به هشام رسید، بعد یونس بن عبدالرحمن، شاگرد ویژه امام رضا (سلام الله علیه) به حضرت عرض می كند که «یابن رسول الله» ما از آبای گرامی و كرام شما شنیدیم كه خدا «نُورٌ لَا ظُلْمَةَ فِیهِ وَ حَیاةٌ لَا مَوْتَ فِیهِ وَ عِلْمٌ لَا جَهْلَ فِیه‏» این درست است یا نه؟ «قَالَ كَذَلِكَ هُو».[4] آنچه امام صادق ترسیم كرده است، امام رضا امضا كرده است. آ‌ن روز امام صادق هشام تربیت می کرد، امروز وجود مبارك امام رضا، یونس بن عبدالرحمن تربیت می ‌كند. به امام رضا عرض كردند ما كه مقدورمان نیست همیشه به حضور شما بار یابیم به چه كسی مراجعه كنیم؟ فرمود «یونس بن عبد الرحمن ثقتی»,[5] این شاگرد من و تربیت شده من است بروید علم را از او یاد بگیرید. مدرسه‌ ها هستند؛ حالا ممكن است كسی در این لباس باشد و گاهی بیراهه برود؛ ولی كسانی كه دین را می ‎شناسند نه فریب اینها را می ‌خورند نه از خلاف عده‌ ای می ‌رنجند, دین به وسیله قرآ‌ن و مسجد و حسینیه «إلی یوم القیامة» محفوظ می ‌ماند. اگر دین را از زید و عمرو گرفتیم ـ خدای ناكرده ـ مشكل پیدا می ‌كنیم؛ اما اگر دین را از امام رضا و امام صادق و سایر ائمه (علیهم الصلاة و علیهم السلام) به وسیله آنها گرفتیم، همیشه محفوظ هستیم. [1] . التوحید (للصدوق)، ص46. [2] . سوره إسراء، آیه1. [3] . التوحید (للصدوق)، ص146. [4] . التوحید (للصدوق)، ص138. [5] . رجال الكشی ـ إختیار معرفة الرجال، النص، ص483. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/05/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 ... آنان كه با بیگانگان در ارتباط ‌اند و گوش به آن‌ها سپرده‌ اند، بیمار سیاسی و اجتماعی هستند، چنان‌ كه قرآن فرمود: ﴿فَتَرَى الَّذینَ فى قُلوبِهِم مَرَضٌ یسـٰرِعونَ فیهِم...﴾[1]، به همین سبب است كه مشاهده می ‌شود آنان كه در دل‌ هایشان بیماری و شك و تردید وجود دارد، برای طرح دوستی با بیگانگان معاند، شتابان به میان آنان می ‌روند. [1] . سورهٴ مائده، آیهٴ 52. . 📚 مفاتیح الحیات ص 139. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا