💠 مانعِ مقصود
🔹 شما این معدن کاوها را می بینید گاهی چند متر زمین را حفّاری می کنند با چه زحمتی زیر زمین می روند، آنجایی که نفس کشیدن دشوار است تا طلا گیرشان بیاید و این کار، کار عاقلانه است؛ خروارها خاک را جمع می کنند و دور می ریزند تا یک تکه طلا گیرشان بیاید.
🔹 #تمام_دستورهای_دینی ما شمش طلاست. هر کار خیرِ اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، کمک به دیگران، کمک به همسایه، کمک به وامانده، از نماز شب گرفته تا کمک به افراد عادی همه اینها شمش طلاست؛ منتها برای این معدن کاوی می خواهد، آدم باید خروارها خاک را کنار بزند تا آن را بگیرد. در هر کاری که آدم وارد بشود این خروارها خاک هست؛ یکی میگوید من مقدّم هستم تو مؤخّر هستی، یکی میگوید اسم مرا باید ببری، یکی می گوید اسم مرا باید با آن لقب ببری، اینها بازی است!
🔹 شما اگر به دنبال شمش هستی، خاک را باید بشناسی و دور بیندازی! حالا این اسم را به شما دادند دادند، ندادند هم ندادند، اینکه شمش نیست، شمش جای دیگر است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ثمار جلسه 4
تاریخ: 1393/11/08
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره183
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_روان
🔸 عوامل سلامت و بهداشت دل
در قرآن و روایات اموری زنده كننده قلب و مایهٴ بهداشت آن شناسانده شده اند: قرائت قرآن، موعظه، یاد خدا، یاد مرگ، اندیشه ورزی، نور حكمت، معاشرت با صاحبان فضیلت و خرد، گفت و گوی علمی، دیدار با نیكوكاران، دیدار با صاحبان معرفت، اطعام درماندگان، مهرورزی با یتیمان، طهارت از گناه، تقوا، دوری از عشق غیر الهی و... .
خدای متعالی می فرماید: ای مردم! برای شما از جانب پروردگارتان پندی هشیار كننده و درمانی برای آنچه از صفات نكوهیده در سینههاست... آمده است.[1]
امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: قرآن را بیاموزید... و در آن بیندیشد، زیرا بهار دل هاست و از نورش شفا بجویید كه شفای دل هاست.[2]
[1] . ﴿... مَوعِظَةٌ مِن رَبِّكُم و شِفاءٌ لِما فِى الصُّدورِ﴾ (سورهٴ یونس، آیهٴ 57).
[2] . تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ، فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ، فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ، فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُور (نهج البلاغة، خطبه 110).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 148.
🆔 @a_javadiamoli_esra
پيام آوران رسالت.mp3
790.5K
💠 روز بیست و یکم ماه #ربیع_الثانی 1443
🔹 پيام آوران رسالت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پیام آوران رسالت
🔹 در آیه سوره مباركه «توبه» كه فرمود به #حوزه_های_علمیه بروید ﴿لِیتَفَقَّهُوا﴾، بعد فرمود چه كار بكنید؛ حالا فقیه شدید، در دین تفقّه پیدا كردید، حكیم شدید، مسئله دان شدید چه كار باید بكنید؟ كتاب بنویسید, درس بگویید, سخنرانی بكنید, با نوشتن مقاله سخن خوانی بكنید؟ اینها را ما نمی خواهیم، ما می خواهیم آن قدر عرضه پیدا كنید كه مردم را #انذار كنید؛ وقتی گفتید جهنم هست مردم باور كنند! این از هر معمّمی ساخته نیست كه مردم حرفش را باور كنند؛ #باور_كردن, كسی را لازم دارد كه عمری در محلّ خودش تجربه نشان داده باشد، سابقه خوب داشته باشد، علم و عمل داشته باشد تا وقتی گفت جهنم, مردم باور كنند. نفرمود شما بروید درس بخوانید و كتاب بنویسید و استاد بشوید؛ ﴿لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾ بعد «و لیدرّسوا» یا «لیصنّفوا» یا «لیؤلّفوا»؟ اینها نیست، بلکه ﴿لِینذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾.
🔹 این را مطمئن باشید این #هنر و عُرضه نصیب هر كس نیست كه مستمعان پای منبر او جهنم را باور كنند! تا #باور نكردند وضع همین است كه می بینید، اگر باور كردند دنیا یك بهشت نقد است. مردم تا از قیامت هراس نداشته باشند تا ندانند عمل زنده است و عامل را رها نمی كند به هوش نمی آیند.
پس انسان یا خودش باید عاقل باشد كه «مَا عُبِدَ بِهِ اَلرَّحْمَنُ وَ اُكْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَانُ» یا گوش به حرف عاقل بدهد. در قیامت هم آنها گیرشان این است می گویند ای كاش ما یا می فهمیدیم یا گوش به حرف نخبگان می دادیم: ﴿لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ﴾.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه روم جلسه 7
تاریخ: 1391/11/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره184
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_روان
🔸 عوامل سلامت و بهداشت دل
همچنین [امیرمؤمنان (علیه السلام)] فرمود: معاشرت با صاحبان فضیلت موجب حیات دل هاست[1] و نیز فرمود: دیدار با نیكوكاران دل را آباد می كند[2] و فرمود: دیدار با اهل معرفت دل ها را آباد می كند.[3] در حدیث دیگر فرمود: آبادانی دل در همنشینی با خردمندان است.[4] در وصیت خود به امام حسن (علیه السلام) نیز فرمود: تو را سفارش می كنم به... آباد كردن دلت با #یاد_خدا.[5]
[1] . مُعَاشَرَةُ ذَوِى الْفَضَائِلِ حَیاةُ الْقُلُوب (غرر الحكم، ص429).
[2] . لِقَاءُ أَهْلِ الْخَیرِ عِمَارَةُ الْقُلُوب (تحف العقول، ص80).
[3] . لِقَاءُ أَهْلِ الْمَعْرِفَةِ عِمَارَةُ الْقُلُوبِ (غرر الحكم، ص430).
[4] . عِمَارَةُ الْقُلُوبِ فِى مُعَاشَرَةِ ذَوِى الْعُقُول (غرر الحكم، ص429).
[5] . أُوصِیك... عِمَارَةِ قَلْبِكَ بِذِكْرِه (نهج البلاغة، نامهٴ 31).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 148.
🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم توجه کاربران به اصالت منبع اخبار #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اخیراً کلیپی از #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی در فضای مجازی به صورت تقطیع شده و هدفمند منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی و فرهنگی کشور شده است... .
اما اصل ماجرا چیست؟...
👇👇👇👇👇
💠 لزوم توجه کاربران به اصالت منبع اخبار #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
سخن سردبیر؛
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اخیراً کلیپی از #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی در فضای مجازی به صورت تقطیع شده و هدفمند منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی و فرهنگی کشور شده است.
آنچه به صورت تقطیع شده، منتشر شده، به شرح زیر است:
«آیتالله جوادی آملی: خداوند به اندازه کافی به این ملت رزق داده، تو در اثر بی عُرضه گی نتوانستی این ملت را اداره کنی و به خزینه خودت سپردی و ما روی این اشکال داریم!
منظور آیت الله العظمی جوادی از این "تو" کیست؟»
پرسشی که در پایان این برداشت تقطیع شده، آمده است، نیت سوء کسانی که این مطلب را منتشر کرده و بازنشر داده اند، کاملاً مشخص می کند!
🔹 اما اصل ماجرا چیست؟
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اجلاسیه اساتید سطوح خارج حوزه علمیه به تاریخ 1393/9/12 در نکوهش تفکر جبریه و سوء استفاده کردن حکام از این تفکر برای توجیه فاصله طبقاتی خود با مردم ضعیف، بیان می دارند:
«درباره یکی از این بزرگان دارد که #معاویه آمد خواست گرانی وضع را، کمیِ امکانات مردم آن روز را، توجیه کند، گفت خدا از مخزن غیب خود برای شما همین اندازه روزی نازل کرده است، شما چه اعتراضی دارید؟ همان تفکّر جبری که متفکّران اشعری منش به اموی یاد دادند یا خواسته خود اموی بود این را در آن صحنه ذکر کرد... این بزرگوار [احنف بن قیس] در بین جمع برخاست گفت معاویه «هاهنا مسائل ثلاثة» چرا مغالطه می کنی؟ در #مخزن_الهی هر چه خدا بخواهد هست: ﴿وَ إِنْ مِنْ شَیءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ﴾ [1] ذات اقدس الهی هر چه بخواهد به اندازه نیاز مردم نازل می کند، چون خدا فرمود مردم عائله من هستند، نه تنها مردم، تمام مار و عقرب عالَم عائله من هستند: ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُها﴾ [2] با ﴿عَلَی﴾ تعبیر کرده، فرمود تمام مارها، تمام عقرب ها، موجودات دریایی و غیر دریایی عائله من هستند. سوم اینکه ما درباره مخزن الهی حرفی نداریم، آنچه خدا نازل کرده است برای تأمین روزی مردم حرفی نداریم، در امر سوم نظر داریم می گوییم خدا به اندازه کافی به این ملت داد، تو در اثر بی عُرضه گی نتوانستی ملت را اداره کنی و به خزینه خودت سپردی، ما به این اشکال داریم...»[3]
در نتیجه، بیان کامل #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی، به یک جریان تاریخی اشاره دارد که این قضیه در منابع گوناگون ذکر شده و از جمله در کتاب الدر المنثور فی التفسیر بالماثور به این شرح نقل شده است: «... فَقَامَ الْأَحْنَف فَقَالَ یا مُعَاوِیة وَ الله مَا نلومک علی مَا فِی خَزَائِن الله وَ لَکِن إِنَّمَا نلومک علی مَا أنزلهُ الله من خزائنه فَجَعَلته أَنْت فِی خزائنک و أغلقت عَلَیهِ بابک ...». [4]
دفتر مرجعیت #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی در اطلاعیه خود همواره همگان خصوصاً اصحاب رسانه را به صدق و عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی دعوت نموده و اعلام داشته است که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی های آیت الله العظمی جوادی آملی تنها در صورتی مورد تایید است که از کانال های رسمی بنیاد اسراء منعکس شده باشد. [5]
🔸 در پایان لازم است تا بخشی از بیانات ارزشمند #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی در جمع اصحاب رسانه را یادآور شویم که معظم له، «راستگو بودن» را بهترین فضیلت و سرمایه بیان دانسته و اظهار می دارند:
«آنچه برای همه ما لازم است هم #صدق_خبری است هم #صدق_مخبری... یک انسان راستگو می رود، می فهمد، درس می خواند، از راه صحیح پیدا می کند، تا چیزی برای او روشن نشد نمی گوید، زیرا معتقد است ائمه فرمودند: «كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ یحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ» خبر فروشی یعنی #شرف_فروشی و خبر خریدن هم یعنی حیثیت دیگری را زیر سؤال بردن. بنابراین آقایان اساس کار این است که صدق مخبری را فراهم بکنید، #راستگو_بودن بهترین فضیلت و سرمایه است».[6]
[1]. سوره حجر، آیه21.
[2]. سوره هود، آیه6.
[3]. سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اجلاسیه اساتید سطوح خارج حوزه علمیه به تاریخ 1393/9/12
[4]. الدر المنثور فی التفسیر بالماثور، ج5، ص71.
[5]. پایگاه اطلاع رسانی اسراء news.esra.ir
[6]. سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع اصحاب رسانه، 1383/5/15
منبع: news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
تبدیل اعمال.mp3
555.1K
💠 روز بیست و دوم ماه #ربیع_الثانی 1443
🔹 تبدیل اعمال
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تبدیل اعمال
🔹 در ذیل آیات #غیبت ملاحظه بفرمایید، آنجا خیلی از افراد می بینند که کار خوب انجام دادند ولی آن اعمال را نمی بینند؛ عرض می کنند که ما این کارها را کردیم! می فرمایند شما بدهکار بودید دَینتان را به آن مُغتاب دادید؛ شما آبروی افراد را بُردید، غیبت کردید، توبه هم که نکردید، استحلال هم که نکردید، از اعمال شما گرفته شده و به او داده شده، پس ﴿مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ نیست.
🔹 گاهی در قیامت سؤال می کنند که این گناهان را ما نکردیم اما در اعمال ما ثبت است؟! جواب این است که شما #آبروی_مردم را بردی، استحلال هم که نکردی، استغفار هم نکردی، سیئات آنها به نامه اعمال شما منتقل شده است؛ هر دو طایفه نصوص در ضمن آیات غیبت هست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زخرف جلسه 17
تاریخ: 1394/10/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره185
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_روان
🔸 عوامل سلامت و بهداشت دل
مردی نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) از قساوت و سختی قلب خود شكایت كرد. آن حضرت فرمود: هرگاه خواستی دلت نرم شود، درمانده را اطعام كن و بر سر یتیم دست [نوازش] بكش.[1]
[1] . وَ رُوِىَ أَنَّ رَجُلاً شَكَا إِلَی النَّبِىِّ (صلی الله علیه و آله و سلم) قَسَاوَةَ قَلْبِهِ، فَقَالَ: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یلِینَ قَلْبُكَ فَأَطْعِمِ الْمِسْكِینَ وَ امْسَحْ رَأْسَ الْیتِیم (مشكاة الانوار، ص167).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 148 و 149.
🆔 @a_javadiamoli_esra
زیارت معبود.mp3
1.69M
💠 روز بیست و سوم ماه #ربیع_الثانی 1443
🔹 زیارت معبود
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 زیارت معبود
🔹 مرحوم صدوق در توحید مبارکش از وجود مبارک #حسین_بن_علی_بن_ابی_طالب نقل می کند که «كُنَّا جُلُوساً فِی الْمَسْجِدِ إِذَا صَعِدَ الْمُؤَذِّنُ الْمَنَارَةَ فَقَالَ»؛ می گوید ما در #مسجد نشسته بودیم، مؤذن رفت و اذان گفت و گفت: «اللَّهُ أَكْبَرُ». پدرمان وجود مبارک حضرت امیر گریه کرد. ما هم در اثر گریه او گریه کردیم. وقتی مؤذن فارغ شد حضرت فرمود: «أَ تَدْرُونَ مَا یقُولُ الْمُؤَذِّنُ»؟ همه را معنا کردند تا به این معنا رسیدند که «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» یعنی چه؟ فرمود معنای «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» این است: «أَی حَانَ وَقْتُ الزِّیارَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ وَ قَضَاءِ الْحَوَائِجِ وَ دَرْكِ الْمُنَی وَ الْوُصُولِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَی كَرَامَتِهِ وَ غُفْرَانِهِ وَ عَفْوِهِ وَ رِضْوَانِهِ»؛ معنای «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» این است؛ یعنی بلند شوید با او مناجات کنید؛ #نماز این است! این علی می خواهد و گریه علی!
🔹 «وَ مَعْنَی قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ فی الاِقامَة» این است؛ «حَانَ وَقْتُ الزِّیارَةِ» #زیارت چه کسی؟ آدم حرم می رود مشخص است، #مسجد می رود زیارت چه کسی می رود؟!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره بارکه مجادله جلسه 7
تاریخ: 1396/11/08
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 بازدید ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء از مرکز چاپ و بسته بندی اسراء/ #با_علاقه_کار_کردن یکی از نشانه های واحد صنعتی متعالی و فرهیخته است.
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین #مرتضی_جوادی_آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به همراه جمعی از معاونین این بنیاد با حضور در مرکز چاپ نشر و بسته بندی اسراء ضمن بازدید از این مجموعه در جمع مسئولین و کارکنان این مرکز به ایراد سخن پرداخت.
🆔 @m_vaezjavadi
سرّ اجابت.mp3
606.2K
💠 روز بیست و چهارم ماه #ربیع_الثانی 1443
🔹 سرّ اجابت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سرّ اجابت
🔹 مرحوم شیخ مفید (رضوان الله تعالی علیه) در کتاب شریف أمالی از معصوم (سلام الله علیه) نقل کرد دعایی #مستجاب است که دعا کننده موحّد باشد، بداند فقط از خدا چیزی می خواهد و لاغیر!
🔹 اگر کسی چشمش هم به داروی خودش باشد به رهنمود طبیب باشد به دستگاه تغذیه و تجزیه و مانند آن باشد و خدا را هم یکی از این علل و اسباب بداند چنین دعایی موحّدانه نیست یا بی اثر است یا کم اثر؛ ولی اگر کسی بگوید خدایا همه اینها فیض تو هستند، همه اینها را تو تدبیر می کنی همه اینها دست اندرکاران تو هستند ﴿وَ ما یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ﴾ من از تو می خواهم که تو مسبّب اسباب هستی؛ فرمودند این دعا یقیناً مستجاب است؛ #دعای_موحد ممکن نیست رد بشود.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/11/03
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عقل روشنگر
🔸 شیخ مفید (رحمة الله علیه) #حدیث مخالف «عقل» را مطروح دانسته و نظیر حدیث مخالف #قرآن، غیرقابل استناد معرفی كرده است.
🔸 بررسی مصنّفات شیخ مفید (رحمة الله علیه) عقل و اجتهاد #معقول_گرایی وی را كاملاً ثابت می نماید.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 گزیده ای از پیام به همایش بزرگداشت شیخ مفید (رحمة الله علیه)
تاریخ: آذر 1385
🆔 @a_javadiamoli_esra