eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 عوامل سلامت و بهداشت دل در قرآن و روایات اموری زنده كننده قلب و مایهٴ بهداشت آن شناسانده شده ‌اند: قرائت قرآن، موعظه، یاد خدا، یاد مرگ، اندیشه ‌ورزی، نور حكمت، معاشرت با صاحبان فضیلت و خرد، گفت ‌و گوی علمی، دیدار با نیكوكاران، دیدار با صاحبان معرفت، اطعام درماندگان، مهرورزی با یتیمان، طهارت از گناه، تقوا، دوری از عشق غیر الهی و... . خدای متعالی می‌ فرماید: ای مردم! برای شما از جانب پروردگارتان پندی هشیار كننده و درمانی برای آنچه از صفات نكوهیده در سینه‌هاست... آمده است.[1] امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: قرآن را بیاموزید... و در آن بیندیشد، زیرا بهار دل‌ هاست و از نورش شفا بجویید كه شفای دل ‌هاست.[2] [1] . ﴿... مَوعِظَةٌ مِن رَبِّكُم و شِفاءٌ لِما فِى الصُّدورِ﴾ (سورهٴ یونس، آیهٴ 57). [2] . تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ، فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ، فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ، فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُور (نهج البلاغة، خطبه 110). 📚 مفاتیح الحیات ص 148. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پیام آوران رسالت 🔹 در آیه سوره مباركه «توبه» كه فرمود به بروید ﴿لِیتَفَقَّهُوا﴾، بعد فرمود چه كار بكنید؛ حالا فقیه شدید، در دین تفقّه پیدا كردید، حكیم شدید، مسئله ‌دان شدید چه كار باید بكنید؟ كتاب بنویسید, درس بگویید, سخنرانی بكنید, با نوشتن مقاله سخن‌ خوانی بكنید؟ اینها را ما نمی‌ خواهیم، ما می‌ خواهیم آن ‌قدر عرضه پیدا كنید كه مردم را كنید؛ وقتی گفتید جهنم هست مردم باور كنند! این از هر معمّمی ساخته نیست كه مردم حرفش را باور كنند؛ , كسی را لازم دارد كه عمری در محلّ خودش تجربه نشان داده باشد، سابقه خوب داشته باشد، علم و عمل داشته باشد تا وقتی گفت جهنم, مردم باور كنند. نفرمود شما بروید درس بخوانید و كتاب بنویسید و استاد بشوید؛ ﴿لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾ بعد «و لیدرّسوا» یا «لیصنّفوا» یا «لیؤلّفوا»؟ اینها نیست، بلکه ﴿لِینذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾. 🔹 این را مطمئن باشید این و عُرضه نصیب هر كس نیست كه مستمعان پای منبر او جهنم را باور كنند! تا نكردند وضع همین است كه می ‌بینید، اگر باور كردند دنیا یك بهشت نقد است. مردم تا از قیامت هراس نداشته باشند تا ندانند عمل زنده است و عامل را رها نمی ‌كند به هوش نمی ‌آیند. پس انسان یا خودش باید عاقل باشد كه «مَا عُبِدَ بِهِ اَلرَّحْمَنُ وَ اُكْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَانُ» یا گوش به حرف عاقل بدهد. در قیامت هم آنها گیرشان این است می‌ گویند ای كاش ما یا می ‌فهمیدیم یا گوش به حرف نخبگان می ‌دادیم: ﴿لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ﴾. 📚 سوره مبارکه روم جلسه 7 تاریخ: 1391/11/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 عوامل سلامت و بهداشت دل همچنین [امیرمؤمنان (علیه السلام)] فرمود: معاشرت با صاحبان فضیلت موجب حیات دل‌ هاست[1] و نیز فرمود: دیدار با نیكوكاران دل را آباد می‌ كند[2] و فرمود: دیدار با اهل معرفت دل‌ ها را آباد می ‌كند.[3] در حدیث دیگر فرمود: آبادانی دل در همنشینی با خردمندان است.[4] در وصیت خود به امام حسن (علیه السلام) نیز فرمود: تو را سفارش می ‌كنم به... آباد كردن دلت با .[5] [1] . مُعَاشَرَةُ ذَوِى الْفَضَائِلِ حَیاةُ الْقُلُوب (غرر الحكم، ص429). [2] . لِقَاءُ أَهْلِ الْخَیرِ عِمَارَةُ الْقُلُوب (تحف العقول، ص80). [3] . لِقَاءُ أَهْلِ الْمَعْرِفَةِ عِمَارَةُ الْقُلُوبِ (غرر الحكم، ص430). [4] . عِمَارَةُ الْقُلُوبِ فِى مُعَاشَرَةِ ذَوِى الْعُقُول (غرر الحكم، ص429). [5] . أُوصِیك... عِمَارَةِ قَلْبِكَ بِذِكْرِه (نهج البلاغة، نامهٴ 31). 📚 مفاتیح الحیات ص 148. 🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم توجه کاربران به اصالت منبع اخبار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اخیراً کلیپی از در فضای مجازی به صورت تقطیع شده و هدفمند منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی و فرهنگی کشور شده است... . اما اصل ماجرا چیست؟... 👇👇👇👇👇
💠 لزوم توجه کاربران به اصالت منبع اخبار سخن سردبیر؛ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اخیراً کلیپی از در فضای مجازی به صورت تقطیع شده و هدفمند منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی و فرهنگی کشور شده است. آنچه به صورت تقطیع شده، منتشر شده، به شرح زیر است: «آیت‌الله جوادی آملی: خداوند به اندازه کافی به این ملت رزق داده، تو در اثر بی عُرضه گی نتوانستی این ملت را اداره کنی و به خزینه خودت سپردی و ما روی این اشکال داریم! منظور آیت الله العظمی جوادی از این "تو" کیست؟» پرسشی که در پایان این برداشت تقطیع شده، آمده است، نیت سوء کسانی که این مطلب را منتشر کرده و بازنشر داده اند، کاملاً مشخص می کند! 🔹 اما اصل ماجرا چیست؟ آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اجلاسیه اساتید سطوح خارج حوزه علمیه به تاریخ 1393/9/12 در نکوهش تفکر جبریه و سوء استفاده کردن حکام از این تفکر برای توجیه فاصله طبقاتی خود با مردم ضعیف، بیان می دارند: «درباره یکی از این بزرگان دارد که آمد خواست گرانی وضع را، کمیِ امکانات مردم آن روز را، توجیه کند، گفت خدا از مخزن غیب خود برای شما همین اندازه روزی نازل کرده است، شما چه اعتراضی دارید؟ همان تفکّر جبری که متفکّران اشعری ‌منش به اموی یاد دادند یا خواسته خود اموی بود این را در آن صحنه ذکر کرد... این بزرگوار [احنف بن قیس] در بین جمع برخاست گفت معاویه «هاهنا مسائل ثلاثة» چرا مغالطه می ‌کنی؟ در هر چه خدا بخواهد هست: ﴿وَ إِنْ مِنْ شَی‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ﴾ [1] ذات اقدس الهی هر چه بخواهد به اندازه نیاز مردم نازل می کند، چون خدا فرمود مردم عائله من هستند، نه تنها مردم، تمام مار و عقرب عالَم عائله من هستند: ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُها﴾ [2] با ﴿عَلَی﴾ تعبیر کرده، فرمود تمام مارها، تمام عقرب ‌ها، موجودات دریایی و غیر دریایی عائله من هستند. سوم اینکه ما درباره مخزن الهی حرفی نداریم، آنچه خدا نازل کرده است برای تأمین روزی مردم حرفی نداریم، در امر سوم نظر داریم می‌ گوییم خدا به اندازه کافی به این ملت داد، تو در اثر بی‌ عُرضه ‌گی نتوانستی ملت را اداره کنی و به خزینه خودت سپردی، ما به این اشکال داریم...»[3] در نتیجه، بیان کامل ، به یک جریان تاریخی اشاره دارد که این قضیه در منابع گوناگون ذکر شده و از جمله در کتاب الدر المنثور فی التفسیر بالماثور به این شرح نقل شده است: «... فَقَامَ الْأَحْنَف فَقَالَ یا مُعَاوِیة وَ الله مَا نلومک علی مَا فِی خَزَائِن الله وَ لَکِن إِنَّمَا نلومک علی مَا أنزلهُ الله من خزائنه فَجَعَلته أَنْت فِی خزائنک و أغلقت عَلَیهِ بابک ...». [4] دفتر مرجعیت در اطلاعیه خود همواره همگان خصوصاً اصحاب رسانه را به صدق و عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی دعوت نموده و اعلام داشته است که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی های آیت الله العظمی جوادی آملی تنها در صورتی مورد تایید است که از کانال های رسمی بنیاد اسراء منعکس شده باشد. [5] 🔸 در پایان لازم است تا بخشی از بیانات ارزشمند در جمع اصحاب رسانه را یادآور شویم که معظم له، «راستگو بودن» را بهترین فضیلت و سرمایه بیان دانسته و اظهار می دارند: «آنچه برای همه ما لازم است هم است هم ... یک انسان راستگو می رود، می فهمد، درس می خواند، از راه صحیح پیدا می کند، تا چیزی برای او روشن نشد نمی گوید، زیرا معتقد است ائمه فرمودند: «كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ یحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ» خبر فروشی یعنی و خبر خریدن هم یعنی حیثیت دیگری را زیر سؤال بردن. بنابراین آقایان اساس کار این است که صدق مخبری را فراهم بکنید، بهترین فضیلت و سرمایه است».[6] [1]. سوره حجر، آیه21. [2]. سوره هود، آیه6. [3]. سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اجلاسیه اساتید سطوح خارج حوزه علمیه به تاریخ 1393/9/12 [4]. الدر المنثور فی التفسیر بالماثور، ج5، ص71. [5]. پایگاه اطلاع رسانی اسراء news.esra.ir [6]. سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع اصحاب رسانه، 1383/5/15 منبع: news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تبدیل اعمال 🔹 در ذیل آیات ملاحظه بفرمایید، آنجا خیلی از افراد می بینند که کار خوب انجام دادند ولی آن اعمال را نمی بینند؛ عرض می کنند که ما این کارها را کردیم! می فرمایند شما بدهکار بودید دَینتان را به آن مُغتاب دادید؛ شما آبروی افراد را بُردید، غیبت کردید، توبه هم که نکردید، استحلال هم که نکردید، از اعمال شما گرفته شده و به او داده شده، پس ﴿مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ نیست. 🔹 گاهی در قیامت سؤال می کنند که این گناهان را ما نکردیم اما در اعمال ما ثبت است؟! جواب این است که شما را بردی، استحلال هم که نکردی، استغفار هم نکردی، سیئات آنها به نامه اعمال شما منتقل شده است؛ هر دو طایفه نصوص در ضمن آیات غیبت هست. 📚 سوره مبارکه زخرف جلسه 17 تاریخ: 1394/10/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 عوامل سلامت و بهداشت دل مردی نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) از قساوت و سختی قلب خود شكایت كرد. آن حضرت فرمود: هرگاه خواستی دلت نرم شود، درمانده را اطعام كن و بر سر یتیم دست [نوازش] بكش.[1] [1] . وَ رُوِىَ أَنَّ رَجُلاً شَكَا إِلَی النَّبِىِّ (صلی الله علیه و آله و سلم) قَسَاوَةَ قَلْبِهِ، فَقَالَ: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یلِینَ قَلْبُكَ فَأَطْعِمِ الْمِسْكِینَ وَ امْسَحْ رَأْسَ الْیتِیم (مشكاة الانوار، ص167). 📚 مفاتیح الحیات ص 148 و 149. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زیارت معبود 🔹 مرحوم صدوق در توحید مبارکش از وجود مبارک نقل می‌ کند که «كُنَّا جُلُوساً فِی الْمَسْجِدِ إِذَا صَعِدَ الْمُؤَذِّنُ الْمَنَارَةَ فَقَالَ»؛ می ‌گوید ما در نشسته بودیم، مؤذن رفت و اذان گفت و گفت: «اللَّهُ أَكْبَرُ». پدرمان وجود مبارک حضرت امیر گریه کرد. ما هم در اثر گریه او گریه کردیم. وقتی مؤذن فارغ شد حضرت فرمود: «أَ تَدْرُونَ مَا یقُولُ الْمُؤَذِّنُ»؟ همه را معنا کردند تا به این معنا رسیدند که «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» یعنی چه؟ فرمود معنای «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» این است: «أَی حَانَ وَقْتُ الزِّیارَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ وَ قَضَاءِ الْحَوَائِجِ وَ دَرْكِ الْمُنَی وَ الْوُصُولِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَی كَرَامَتِهِ وَ غُفْرَانِهِ وَ عَفْوِهِ وَ رِضْوَانِهِ»؛ معنای «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» این است؛ یعنی بلند شوید با او مناجات کنید؛ این است! این علی می ‌خواهد و گریه علی! 🔹 «وَ مَعْنَی قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ فی الاِقامَة» این است؛ «حَانَ وَقْتُ الزِّیارَةِ» چه کسی؟ آدم حرم می ‌رود مشخص است، می ‌رود زیارت چه کسی می‌ رود؟! 📚 سوره بارکه مجادله جلسه 7 تاریخ: 1396/11/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بازدید ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء از مرکز چاپ و بسته بندی اسراء/ یکی از نشانه های واحد صنعتی متعالی و فرهیخته است. 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به همراه جمعی از معاونین این بنیاد با حضور در مرکز چاپ نشر و بسته بندی اسراء ضمن بازدید از این مجموعه در جمع مسئولین و کارکنان این مرکز به ایراد سخن پرداخت. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سرّ اجابت 🔹 مرحوم شیخ مفید (رضوان الله تعالی علیه) در کتاب شریف أمالی از معصوم (سلام الله علیه) نقل کرد دعایی است که دعا کننده موحّد باشد، بداند فقط از خدا چیزی می ‌خواهد و لاغیر! 🔹 اگر کسی چشمش هم به داروی خودش باشد به رهنمود طبیب باشد به دستگاه تغذیه و تجزیه و مانند آن باشد و خدا را هم یکی از این علل و اسباب بداند چنین دعایی موحّدانه نیست یا بی‌ اثر است یا کم‌ اثر؛ ولی اگر کسی بگوید خدایا همه اینها فیض تو هستند، همه اینها را تو تدبیر می ‌کنی همه اینها دست اندرکاران تو هستند ﴿وَ ما یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ﴾ من از تو می‌ خواهم که تو مسبّب اسباب هستی؛ فرمودند این دعا یقیناً مستجاب است؛ ممکن نیست رد بشود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/11/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عقل روشنگر 🔸 شیخ مفید (رحمة الله علیه) مخالف «عقل» را مطروح دانسته و نظیر حدیث مخالف ، غیرقابل استناد معرفی كرده است. 🔸 بررسی مصنّفات شیخ مفید (رحمة الله علیه) عقل و اجتهاد وی را كاملاً ثابت می ‌نماید. 📚 گزیده ای از پیام به همایش بزرگداشت شیخ مفید (رحمة الله علیه) تاریخ: آذر 1385 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اگر خدا به عالِمی توفیقی داد، سعی کند منزوی نباشد / کسی مطلب علمی به ذهنش رسید، در حوزه پخش کند تا چند برابر ثمره آن را ببیند 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جلسه درس خارج فقه روز چهارشنبه خود، به روال سابق بخشی از درس را به مباحث اخلاقی پرداختند و بیان داشتند: در انجام هر کار خیری، مسئله اجر و آخرت و بهشت سرجایش محفوظ است اما انسان می تواند با همین کار، قصد کند و از خدا بخواهد که نلغزد! این آبرویی که دارد نرود، این موقعیتی که دارد به هم نخورد! لینک خبر: https://b2n.ir/a00579 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت مرحوم آیت الله مصباح یزدی: 🔹 در معرفی دیدگاه ها و اندیشه آیت الله مصباح یزدی همت بلند داشته باشید چرا که دیدگاه ها و اندیشه‌های ایشان برای جمهوری اسلامی است. 👇👇👇👇👇