نیم نگاهی به عظمت اولین شب جمعهٴ ماه رجب/ لیلة الرغائب شب آرزوها یا رغبت ها؟!
امیدواریم که در #لیلة_الرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه #شب_رغبت_ها و گرایش ها و مجذوب شدن هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است.
👇👇👇👇👇
💠 رجب، ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است.
🔸 باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک و مطهرگردیم. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.
اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شرکت در میهمانی ماه مبارک رمضان می باشد. برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.
اولین شب جمعه ماه رجب را #لیلة_الرغائب نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می کنند بنابراین برای این شب عملی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و آداب آن در مفاتیح الجنان موجود می باشد.
🔸 حضرت علامه جوادی آملی نیز به تناسب این مهم، #لیلة_الرغائب را شب رغبت برشمرده و در یکی از سلسله جلسات درس اخلاق خود بیان داشتند:
امیدواریم که در لیلة الرغائب رغبت ما با رهبت ما #هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه #شب_رغبت_ها و گرایش ها و مجذوب شدن هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است.
🔸 صاحب تفسیر تسنیم ضمن توجه دادن به رغبت های گوناگون در این شب، به توفیق کسب جنّت جسمانی و جنّت روحانی در این شب با عظمت اشاره داشته و فرمودند:
در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» چنین آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی #مردان_باتقوا بهشتی دارند همین (جَنَّاتٌ تَجْرِیْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذایذ مادی که در آن نهرِ عسل جاری است نهرِ آب جاری است نهر شیر جاری است نهر خمر جاری است این انهار چهارگانه در این بهشت هست.اما یک بهشت دیگری دارد که آن برای روح ماست و این را با واو عطف بیان نکرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و فی» ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت برای روح ماست برای جان ماست که نزد خدا قرار بگیریم و اوساط اهل ایمان، رغبتشان در لیلة الرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدی از اهل ایمان گذشته از اینکه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و میل و گرایش و انجذاب خود قرار می دهند آنگاه درباره چنین گروهی گفته می شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است که ـ ان شاء الله ـ در لیلة الرغائب به این رغبت ها بار می یابیم چه اینکه ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمی است که جسم را می سوزاند که در سوره مبارکه «نساء» مشخص شده است که فرمود: ﴿کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ که این پوست و جسم و بدن را می سوزاند و یک عذاب معنوی است که روح را می سوزاند که ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ﴾.
🔸 مستحضرید که رسوایی، بی آبرویی اینها عذاب روح است سوخت و سوز پوست و جسم، عذاب بدن است اینکه فرمود: ﴿لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ﴾ رسوایی یک عذاب دردناک درونی است آن دو بخش مربوط به #رهبت است که ما باید راهب و هراسان و گریزان باشیم، دو بخش اوّلی که مربوط به جسم و جان ماست که ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ مربوط به #رغبت است که ـ ان شاء الله ـ به این سمت راغب باشیم.
بنابراین لیلة الرغائب می تواند رغبت های گوناگون و مراحل فراوانی را در پیش رو داشته باشد که ـ ان شاء الله ـدر اوّلین شب جمعه ماه پربرکت رجب همه شما آن توفیق را داشته باشید هم به #جنت_جسمانی برسید هم به #جنت_روحانی.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
اهتمام امام باقر علیه السلام در انسجام متینِ بین قرآن و عترت
پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء؛ به مناسبت ایام ولادت امام محمد باقر علیه السلام، به بازخوانی بخشی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع عنصر محوری ولایت از منظر حضرت امام باقر علیه السلام می پردازیم.
👇👇👇👇👇
اهتمام امام باقر علیه السلام در انسجام متینِ بین قرآن و عترت
پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء؛ به مناسبت ایام ولادت امام محمد باقر علیه السلام، به بازخوانی بخشی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع عنصر محوری ولایت از منظر حضرت امام باقر علیه السلام می پردازیم.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی تنها محورِ تحقیق در جهاد اکبر و جهاد اصغر را ولایت اهل بیت عصمت علیهم السلام بر شمرده و اظهار می دارند: #عنصر_محوری_ولایت از منظر حضرت امام باقر علیه السلام، عَرْضِ هویت خود بر قرآن حکیم است، زیرا آن محقّق علوم انبیا به جابربن یزید جُعفی چنین فرمود: واعلَم بأنّیک لاتکون لنا ولیاً... ولکن اِعْرضْ نفسیک علی کتاب الله فان کنتَ سالکاً سبیلَه زاهداً فی تزهیده راغباً فی تَرْغیبه خائفاً مِن تخویفه فأثبتُ و أبْشِر.
🔸 وصیت امام باقر علیه السلام به جابر جعفی از این بیان نورانی بر می آید که بهترین راه برای معرفت نفس که دقیق ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر میزان اکبر یعنی قرآن کریم است، چنانکه لازم ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر برمی آید که تنها محورِ تحقیق در جهاد اکبر که قلمرو آن فقه اکبر است و در جهاد اصغر که حوزه آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است که با ثَقَل اکبر یعنی قرآن کریم سنجیده شود.
🔸ایشان اظهار داشتند: آنچه از منظر حضرت امام باقر علیه السلام استنباط می شود این است که نباید بین دارالغرور و #دار_القرار اشتباه کرد، زیرا دنیا راه است و آخرت، مقصد و شهودِ جمال و جلالِ خدا مقصود. کسی که فقط به راه دلبسته باشد حتماً هدف آفرینش را فراموش کرده است و چون معاد، همان عود به حضور مبدأ و رجوع به ساحت اوست، نسیان معاد، فراموشی مبدأ را به همراه دارد؛ شاید به همین جهت است که امام پنجم علیه السلام فرمود: «... لامَعْصِیت کحُبِّ البقاء». همان آنچه از قرآن کریم برمی آید تأیید کلام نورانی پنجمین امام معصوم علیه السلام ماست: «یحسب أن ماله أخلده»؛ «ما أظن أن تبید هذه أبدا»؛ «لهم عذاب شدید بما نسوا یوم الحساب»
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی به اهتمام امام باقر علیه السلام در انسجام متینِ بین #قرآن_و_عترت اشاره کرده و اظهار می دارند: هماهنگی قرآن و عترت، همان پیوند ناگسستنی وجود علمی و عینی اسمای حسنای خداست. آنچه در عصر حضرت ختمی نبوّت صلی الله علیه و آله وسلم پدید آمد، نمونه کامل این ربط وثیق است، یعنی نه قرآن بدون ولایت معصومان علیهم السلام مصداق عینی «یهدی للتی هی أقوم» است و نه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بدون قرآن، سببِ کمال دین و تمام نعمت و رضایتمندی خدا نسبت به اسلام خواهند بود. آنچه در قرآن با وجود علمی، محقّق است، در خاندان نبوّت و امامت با وجود عینی متحقّق است، چنانچه حضرت امام باقر علیه السلام به فقیه اهل بصره، قتاده فرزند دعامه فرمود: «…نما یعرف القرآن من خوطب به». اهتمام آن حضرت علیه السلام به انسجام متینِ قرآن و عترت را می توان در رهنمود آن امام معصوم علیه السلام به تنها راه نجات جستجو کرد که چنین فرمود: «فلقنوا موتاکم عِند الموتِ شهادت أن لا …له …لاّ الله و الولایت».
🔸 با این بیان، سرّ اهتمام ویژه حُمران بن أعین برای اثبات ولایتمداری خویش روشن می شود، زیرا وی به امام باقر علیه السلام که بهره های علمی از آن حضرت بُرد، عرض کرد من با خدا عهد کردم که از مدینه خارج نشوم تا شما به من خبر دهید که آیا از شیعیان شما هستم، آن حضرت فرمود: «نَعَم فی الدنیا و الآخرت».
ادامه مطلب:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/z82919
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معراج طهور
🔸 این بیان، بسیار لطیف و شیرین است كه وجود مبارك حضرت امیر از این بیان با جلال و شكوه یاد می كند... .
👇👇👇👇👇
💠 معراج طهور
🔸 این بیان، بسیار لطیف و شیرین است كه وجود مبارك حضرت امیر از این بیان با جلال و شكوه یاد می كند؛ این بیان از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است، همین بیان را وجود مبارك حضرت امیر در نهج البلاغه ذكر می كند می گوید رسول خدا چنین فرمود؛ آن بیان چیست؟ آن بیان این است كه نماز مثل «حَمّه» است. این چشمه ها دو قِسم است غالب چشمه ها آب خنك دارد یا آب عادی دارد اما بعضی از چشمه ها، چشمه آب گرم است _ به هر چشمه ای نمی گویند «حَمّه»، به آن چشمه ای كه آبش گرم است می گویند «حَمّه»_ این آب گرم، كار حمّام را می كند؛ فرمود این جلوی در شماست!
🔸 ما كه به حرم مشرّف می شویم زیارتنامه ای دارد، نماز هم كه می خوانیم این نماز، #زیارتنامه_الله است _ زیارتنامه انبیا و اولیا از همین زیارتنامه «الله» نشئت گرفته است _ مرحوم صدوق در كتاب شریف توحید از وجود مبارك حضرت امیر نقل می كند كه «قَد قَامَتِ الصّلَاة» یعنی «حَانَ وَقتُ الزِّیارَةِ». آن وقت زیارتنامه ما این است که «سبحان ربّی الأعلی»، «سبحان ربّی العظیم»، ﴿إِیاكَ نَعبُدُ وَإِیاكَ نَستَعین﴾؛ اینها زیارتنامه است؛ كم نیست این حرف ها!
آپارات:
https://aparat.com/v/5p80M
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی مناسبتی
تاریخ: 1393/02/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کیمیای ولایت
🔹 آنكه عداوت را به صداقت تبدیل می كند، #كیمیاگری است، این با نصیحت حل نمی شود. نصیحت یعنی آنجا كه سخن از علم است و تعلیم است و گفتن است و نوشتن است، منطقه اش عقل نظر است كه این حرف ها را گوش می دهد و بررسی می كند و می فهمد؛ اما كلید و تصمیم گیری به دست انگیزه و عقل عمل است. آنكه كلیددار درِ دل است آنكه باید دل را رفت و روب كند آنكه جای عزم است و نه جای جزم آنكه جای عمل است و نه جای فهم، آنجا را هم باید تطهیر كرد. كار انبیا و همچنین اولیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) این است كه از درون وارد می شوند و نه از بیرون؛ بیرون، راه گوش است، راه گوش بُرد محدودی دارد و این قدر توانا نیست كه درون را تطهیر كند. آنها #جان_جانان هستند؛ همان طوری كه جان ما در بدن ما نافذ و متصرف است، این ذوات قدسی در جان ما چنین تصرفی دارند. آنها جان جانان اند؛ از راه درون، وارد دل می شوند و دل را زیر و رو می كنند.
🔹 این گونه از تصرف در جهان، مخصوص #انسان_كامل است كه از راه درون وارد می شود. آن كه شمشیر را كنار می گذارد و قلم به دست می گیرد و اهل كتابت می شود، آن كه مشت را باز می كند و به صورت دست مسافحه كننده در می آورد، این یك كار كیمیاگرانه می طلبد و آن كار را خدای سبحان به وسیله وحی و نبوت انجام داد؛ فرمود شما اعدای یكدیگر بودید ﴿فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً﴾.
🔹 وجود مبارك #ولی_عصر_ارواحنا_فداه یكی از كارهای اساسی او تبدیل عداوت به صداقت است، این كار كیمیاگری از او ساخته است؛ یعنی در منطقه انگیزه تصرف كردن و به درون دل راه پیدا كردن و دل را در جراحی كردن و این غده های كینه و جاه طلبی را بیرون آوردن بعد دوخت و دوز كردن و این قلب شكسته را ترمیم كردن، این كارِ #ولی_حق است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1383/07/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره253
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#اصلاح_و_پیرایش
🔸 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) خود را افزون بر آنكه برای خانوادهاش می آراست برای اصحابش نیز می آراست و می فرمود: خدا دوست دارد كه هرگاه بنده اش نزد برادرانش می رود خود را آماده و آراسته كند.[1]
[1] . عَنِ النَّبِىِّص أَنَّهُ... لَقَدْ كَانَ یتَجَمَّلُ لأَصْحَابِهِ فَضْلاً عَلَی تَجَمُّلِهِ لأَهْلِهِ وَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ مِنْ عَبْدِهِ إِذَا خَرَجَ إِلَی إِخْوَانِهِ أَنْ یتَهَیأَ لَهُمْ وَ یتَجَمَّلَ (مكارم الاخلاق، ص34ـ35؛ وسائل الشیعة، ج5، ص11).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 182.
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴عزاداری سالروز شهادت امام هادی علیه السلام
روز شنبه 16 بهمن ماه ساعت 10:30 صبح در دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
با رعایت پروتکل های بهداشتی
قم، خیابان صفائیه کوچه 19 پلاک 7
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ثمره اطاعت الهی
▫️ شهادت امام هادی (علیه السلام) تسلیت باد
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1372/09/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ایمان
▫️ امام هادی (علیه السلام) از پدرانش از امام علی (علیه السلام) نقل كرد كه پیامبر (صلی الله علیه و آله سلم) به من فرمود: بنویس. گفتم: چه بنویسم؟
فرمود:
بسم الله الرحمن الرحیم؛ #ایمان آن است كه در قلب ها جایگزین شود و اعمال و آداب تصدیق كننده آن باشد.
[ادب قضا در اسلام - صفحه 341]
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علمِ متعالی
▪️ یکی از برجسته ترین فرازهای زیارت نورانی جامعه کبیر امام هادی (سلام الله علیه) این است که زائر می گوید: «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»؛ یعنی این علوم حوزوی و دانشگاهی برخی از مشکلات کف زمین را حل می کند؛ اما آن علمی که بتواند #مشکل_ابد را حل کند به دست شماست، من آمدم عرض ارادت کنم، عرض ادب کنم، زیارت کنم، تا از آن علم هایی که فرمودید اوحدی اهل ایمان آنها را می طلبند، به ما مرحمت کنید؛ «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ».
▪️می بینید در بخشهایی از این زیارت نورانی، می گوید: «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم»؛ خیلی از مسائل است که برای خیلی از علمای ما تصوّر آن دشوار است، چه رسد به تصدیق آن! کیست که بگوید که من «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم»؟! این حرف برای کسی است که «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُم» شد. اگر آن بار سنگین را حمل کرد، می تواند به بارگاه آنها مشرّف بشود بگوید من «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم». آن که با بنای عقلا و فهم عرف و چهارتا کتاب لغت بخواهد این مشکل را حل کند، این همین حرف های عادی است؛ او مُجاز نیست بگوید: «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ »، مگر «بالنیابة»! «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم»؛ آنچه را که شما تحقیق می کنید من تحقیق می کنم؛ آن باری که باید اوحدی از اهل ایمان بکشند، من می کشم: «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ». این گونه از مطالب مربوط به #مرتبه_علی_حکیم است، مربوط به «عربی مبین» نیست؛ صدر این قرآن «علی حکیم» است، ذیل آن «عربی مبین» است. تلاش و کوشش ما در حوزهی عربی مبین است، به امید اینکه روزی نَمی از آن «علی حکیم» به ما برسد؛ هم از «علی حکیم» بی بهره نباشیم و هم از «إِنَّ حَدِیثَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ» است نصیبی بُرده باشیم.
#سالروز_شهادت_امام_هادی_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/08/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است / زیارت نورانی جامعه کبیره به منزله تفسیر امامت است
▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سوم رجب شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی آن امام همام را از نظر می گذرانیم.
👇👇👇👇👇
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سوم رجب شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی آن امام همام را از نظر می گذرانیم.
▫️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: «الدُّنْیَا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ فرمود دنیا یک بازاری است، یک عده سود میبرند و یک عده زیان میکنند. یک عده عمر می دهند، در برابر چیزی را می گیرند که با این عمرشان با هم آمیخته است. وقتی ذات اقدس الهی اعلام کرد من بیشتر می خرم، با من معامله کنید سرّش این است که عوض و معوّض هر دو را خدا به انسان بر می گرداند. اگر کسی با دیگری یعنی با شیطان معامله کرد، عوض و معوض هر دو را او می برد. اما اگر با ذات اقدس الهی معامله کردیم این طور نیست که جان ما را بگیرد و چیزی به ما بدهد، اینکه فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ﴾، به این معنا نیست که جان ما را می گیرد و در مقابل بهشت به ما می دهد! بهشت را به ما داد ما چه کنیم بی جان!؟ جان و بهشت را؛ یعنی عوض و معوض هر دو را به ما می دهد.
▫️ معظم له ادامه دادند: وجود مبارک #حضرت_هادی_سلام_الله_علیه، گذشته از آن مشکلات سیاسی که با آنها روبرو بود یک بار سنگینی روی دوش امام دهم و امام یازدهم بود. آنها می خواستند مردم را، امت اسلامی را، جامعه قرآنی را با یک حقیقت تازه ای آشنا کنند و آنها را آماده کنند، بگویند امام دوازدهمی هست که کسی او را نمی بیند، یک غیبت کوتاه دارد، یک غیبت طولانی دارد، ممکن است هزارها سال طول بکشد. هاضمه بشر برای ادراک این مطلب آماده نبود! الآن به لطف الهی از بس گفته شد #جریان_غیبت وجود مبارک حضرت برای ما حل شده است، وگرنه آن اوایل چه کسی می فهمید یک کسی می آید هزارها سال در پرده غیبت است! تمام تلاش و کوشش امام نهم و دهم و یازدهم در این بخش خلاصه می شد تا مردم را آماده کنند که امام دوازدهم می آید و او را نمی بینید و ممکن است قرنها طول بکشد! این مساله بار سنگینی روی دوش امام هادی و امام عسکری (سلام الله علیهما) بود و این بار را به مقصد رساندند.
▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی با استناد به بیانات نورانی آن حضرت به تبیین مسئله ولایت و امامت پرداختند و بیان داشتند: فقط قرآن کریم همسان و #همتای_اهل_بیت عصمت و طهارت (ع) است. قرآن، تفسیری دارد که مفسّران فراوانی به این نعمت نایل شدند اما ولایت، تفسیر می خواهد. آن روایت ها و جمله های کوتاه که امامت و ولایت را شرح می دهد آنها لازم بود ولی کافی نبود. وجود مبارک امام دهم امام هادی (ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است این زیارت نورانی جامعه کبیر به منزله تفسیر امامت است. یعنی همان طوری که قرآن، احتیاج به تفسیر دارد امامت هم احتیاج به تفسیر دارد که هر کدام از ائمه (ع) یک آیه یا چند آیه قرآن را تفسیر کردند، ولی وجود مبارک امام هادی کلّ قرآن را تفسیر کرد، چون #عترت_و_قرآن همتای هم هستند.
منبع:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/p73199
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره254
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#اصلاح_و_پیرایش
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به زنان می فرماید: برخی از ناخن هایتان را نگه دارید كه برایتان زینت است.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: هركس موی سر نگه می دارد باید به خوبی با آن رفتار كند.[2]
[1] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِص: ... لِلنِّسَاءِ اتْرُكْنَ مِنْ أَظَافِیرِكُنَّ، فَإِنَّهُ أَزْینُ لَكُنَّ (مكارم الاخلاق، ص66).
[2] . مَنِ اتَّخَذَ شَعْراً فَلْیحْسِنْ إِلَیهِ... (دعائم الاسلام، ج2، ص158).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 183.
🆔 @a_javadiamoli_esra
سخن سردبیر؛
پاسخ به تحریف مطلبی با موضوع «بازنشستگی در اسلام»!
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده و تقطیع شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی خصوصاً جامعه بازنشستگان محترم کشور شده است.
آنچه به صورت تحریف شده از لسان آیت الله العظمی جوادی آملی نقل گردیده، این است که:
« در اسلام مسئله ای بنام حقوق باز نشستگی وجود ندارد و آدمی تا زنده است باید کار کند و در مقابل آن کار، حقوق بگیرد.»
سپس، نویسنده این برداشت تحریف شده، در مقابل این کلام, در مقام پاسخ برآمده و نتیجه گیری نموده است که:
«حقوق باز نشسته نه از بیت المال است نه از بودجه مملکت ونفت وامثال ذلک، بلکه دولت مقداری از حقوق مستخدم را از ابتدای استخدام نگه میدارد ودر صندوقی میریزد تا برای زمان پیری و ناتوانی ویا از کار افتادگی یا اتمام دوره خدمت آن پول را بتدریج به او برگردانند؛ لذا باز نشسته از کسی یا جایی پولی نمیگیرد که براو حرام باشد!»
اما قبل از هر نکته ای، اصل سخنان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را از نظر می گذرانیم:
معظم له در دیدار با اعضای بنیاد جانبازان در سال 1377 که کلیپ آن در فضای مجازی نیز منتشر شده است، این مطلب را بیان می فرمایند که:
«#بازنشستگی در اسلام به هیچ وجه پذیرفته نیست! انسان تا نفس می کشد باید کار بکند؛ اگر آن توفیق را پیدا کرد که کارهای فرهنگی بکند, بفهمد و بفهماند، بنگارد و بخواند طوبی له و حسن مآب، این نشد، کار دیگر؛ مگر آدم می شود نفس بکشد و بیکار؟ این که از قبایح در دین است, تا نفس می کشی کار... پس قناعت در مصرف بسیار چیز خوبی است در تولید بسیار چیز بدی است. زهد در تولید چیز بسیار بدی است در مصرف چیز بسیار خوبی است؛ به ما گفتند در مصرف زاهد باش نه در تولید و حل مشکل، خب این حرف را چه کسی گفت؟ حرف کسی است که بیل از دستش جدا نشد تا زمان خلافت، این وجود حضرت امیر بیست و پنج سال بیل می زد، پنج سال هم شمشیر، بالأخره کار است!»
همانگونه که مشاهده می نمایید، در کلام حضرت استاد هیچ اشاره ای به حقوق بازنشستگی و یا حلیّت و حرمت آن نشده است و اساساً معظم له در مقام بیان این موضوع نبوده اند. بلکه اصل کلام ایشان در مورد توصیف استقلال طلبی مسلمین از منظر قرآن و اهل بیت علیهم السلام و اهمیت کار و تولید است و لذا بیان می دارند که وظیفه ما سعی در تولید و قناعت در مصرف می باشد و در چنین بستری است که جامعه می تواند روی پای خود بایستد و جامعه ای می تواند به استقلال برسد که فرهنگ کار و تولید در آن نهادینه شود.
معظم له بارها در سخنرانی ها و دیدارهای مختلف دیگر نیز این مهم را با استناد به قرآن و نهج البلاغه و سایر فرمایشات ائمه اطهار علیهم السلام مورد اشاره و تاکید قرار داده اند.
به عنوان نمونه، ایشان در جلسه سوم از تفسیر آیات سوره مبارکه نور می فرمایند:
«هیچ کس نگوید من بازنشستهام آدم دهن باز می کند می گوید من بازنشستم؟! اگر عالِم و روحانی و مُعَمَّم است تا نفس می کشد دستش باید با قلم باشد وگرنه بیکاره است, مگر می شود یک روحانی دهن باز بکند بگوید من فارغالتحصیلم! تا نفس هست فهم, قلم, خواندن, نوشتن, گفتن و اگر روحانی نیست, اهل حوزه و دانشگاه نیست, او هم تا نفس میکشد کار, حالا قبلاً هشت ساعت کار می کرد الآن یک ساعت کار بکند سعی در تولید, قناعت در مصرف این جامعه را خودکفا می کند.»
همچنین در تفسیر آیات سوره اعراف جلسه 64 نیز مجدد این مهم را مورد تاکید قرار می دهند و می فرمایند:
«ما بازنشستگی در اسلام نداریم که کسی بازنشسته بشود البته کار در هر عمری و در هر عصری مناسب با توان همان عصر است، با توان همان عمر است کسی که به هشتاد سالگی رسیده است که نمی تواند مثل جوان هجده ساله کار کند ولی بیکاری ولو به عنوان یک روز در اسلام قدغن است، ممنوع است هر کسی درهر رشتهای باید کار بکند.»
لذا در پایان دو نکته قابل بیان و تذکر می باشد:
1. به سبب علمیت و لزوم مستند بودن کلام حضرت استاد، حتما به خوانندگان محترم توصیه می گردد که کلام ایشان را به صورت کامل پیگیری و رصد نمایند و از محتواهای تقطیع شده و گزینشی, نتیجه گیری ننمایند.
2. کلام حضرت استاد را حتما از منابع معتبر دریافت و پیگیری نمایید همانطور که در اطلاعیه دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی نیز همواره همگان خصوصا اصحاب رسانه به صدق و عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی دعوت شده اند و اعلام شده که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی های آیت الله العظمی جوادی آملی تنها در صورتی مورد تایید است که از کانال های رسمی بنیاد اسراء منعکس شده باشد.
news.esra.ir
#بازنشستگی #تحریف_خبر #صدق_خبری #صدق_مخبری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حجیّت عقل
🔹 آن روز كه انقلاب به ثمر رسید سخن از مدیریت علمی و فقهی بود. آنها كه جرأت نمی كردند نسبت به امام (رضوان الله علیه) درباره #ولایت_فقیه و ولایت امام و اینها سخنی بگویند، گفتند كشور مدیریت لازم دارد، مدیریت هم علمی است فقهی نیست، فقه مربوط به احكام است مدیریت مربوط به علم است، فقه را حوزه بگوید مدیریت را دانشگاه، كشور را ما باید اداره كنیم. اگر مدیریت، فقهی نبود، آن والی هم نمی تواند به فقاهت اكتفا كند [لذا] سخن از ولایت فقیه هم زیرش آب بسته می شد؛ منتها آن را جرأت نمیكردند بگویند! آن روز هم همین جواب گفته می شد كه فقه تنها علوم نقلی نیست؛ اگر ما حجتی داشتیم كه #فرمان_خدا را كشف بكند این فقه است؛ اگر با دلیل نقلی مثل ظاهر آیه مثل ظاهر روایت چیزی ثابت شد چه مسلمان چه كافر باید عمل بكند چون كفار هم مثل مسلمان ها مكلف به فروع اند و اگر نكردند عذابشان در قیامت مضاعف خواهد بود و اگر چیزی را با عقل _ نه با نقل_ فهمیدیم که این #مصلحت_نظام_اسلامی است، این #مصلحت_جامعه است، فلان كار برای جامعه مفسده دارد، فلان كار زیانبار است، این «حجة الله علی الخلق» است [لذا] چه مسلمان چه كافر باید به آن عمل كنند.
🔹 معنای حجة الله یعنی چه؟ یعنی در محاكمه در محضر ذات اقدس الهی یوم القیامه كه ﴿فَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ ٭ وَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یرَهُ﴾، این شخص دولتمرد را به محاكمه می كشند می گویند تو چرا این كار را كردی؟ می گوید من ارزیابی كردم تشخیص دادم كه راه خودكفایی ایران اسلامی در جریان گندم یا جو یا برنج به این وضع است اقدام كردم این مقدار نتیجه گرفتم این مقدار نتیجه نگرفتم چون امكانات نبود، ذات اقدس الهی میگوید طوبی لك و هنیئا، این را به بهشت راهنمایی می كند، دیگر نمی گوید كه تو چون به فلان آیه عمل كردی برو به بهشت! دیگر نمی گوید سد خاكی یا بتونی بسازیم این در آیه یا روایت آمده است! اما اگر دیگری با اینكه بر او ثابت شده است كه راه خود كفایی در تولید گندم یا برنج فلان كار است اما این كار را نكرده خب چنین كسی را آیا ذات اقدس الهی در قیامت به جهنم می برد یا نه؟ این كه نمی تواند بگوید شما در قرآن نگفتید در روایت نگفتید! پاسخش این است که این فهمی كه من به تو دادم مثل روایت است، عقل #حجة_الله است، مگر می شود چیزی را عقل _ نه خیال و وهم و قیاس _ بگوید آن وقت انسان بتواند به آن بی اعتنایی كند؟! در داروسازی همین طور است، در كشاورزی همین طور است، در دامداری همین طور است كه اینها #امور_تجربی است؛ در سیاست همین طور است، در علوم جامعه شناسی همین طور است كه اینها #علوم_انسانی است. اگر عقل چیزی را به مصلحت یك نظام و ملت تشخیص داد این می شود حجة الله!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ابراهیم جلسه 31
تاریخ: 1384
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره255
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#اصلاح_و_پیرایش
🔸 امام كاظم (علیه السلام) می فرماید: یكی از سنت ها درباره سر، شانه کردن است.[1]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: اصلاح مو و بوی خوش از اخلاق پیامبران است.[2]
راوی می گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: آیا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرق باز می كرد؟ فرمود: نه، هرگاه موهای آن حضرت بلند می شد تا نرمه گوشش می رسید (نه بیش از آن).[3]
[1] . خَمْسٌ مِنَ السُّنَنِ فِى الرَّأْسِ... فَرْقُ الشَّعْرِ... (كتاب الخصال، ص271).
[2] . ثَلاثَةٌ مِنَ النُّبُوَّةِ: طَمُّ الشَّعْرِ وَ طِیبُ الرِّیحِ... (مكارم الاخلاق، ص42).
[3] . قُلْتُ لَهُ: أَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِص یفْرُقُ شَعْرَهُ؟ قَالَ: لا، إِنَّ رَسُولَ اللَّهِص كَانَ إِذَا طَالَ شَعْرُهُ كَانَ إِلَی شَحْمَةِ أُذُنِهِ (الكافى، ج6، ص485).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 183.
🆔 @a_javadiamoli_esra