💠 ضامن اخلاق
🔹 گرچه وجود مبارک حضرت برای تتمیم مکارمِ اخلاقی مبعوث شده است: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق»، لکن قسمت مهمّ بحث های اخلاقی به #معاد وابسته است؛ یعنی اگر معاد نباشد، اخلاق #ضامن_اجرا ندارد. کسی که کار بد نمی کند، عادل است و ظالم نیست، این یا برای محبوبیت اجتماعی است یا برای نظم جامعه و مانند آن است؛ اما اگر یک وقت در تنهایی و خلوت باشد، احَدی از کار خلاف او باخبر نیست, به نظم جامعه هم آسیبی نمی رساند, از محبوبیت و شهرت او هم نمی کاهد، چنین انسانی چرا دست به خلاف نزند و از لذت صَرف نظر کند؟! تنها عاملی که جلوی انحراف درونی را می گیرد همان #یاد_معاد است. هرگز عمل عامل را رها نمی کند؛ فرمود: ﴿لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی﴾؛ عمل زنده است، یک؛ با عامل رابطه قطعی دارد، دو؛ او را رها نمی کند و در قیامت دامن او را می گیرد، سه؛ این رسوا می شود، چهار. این عقیده آدم را حفظ می کند! حرفی را که زد, کاری را که کرد, مالی را که بُرد، هرگز معدوم نمی شود، این می افتد در #خط_تولید؛ خودش هم ممکن است بعد از مدتی از بین برود; ولی آثارش یکی پس از دیگری همه در خط تولید است!
🔹 قرآن برهان اقامه می کند; اگر کسی حرفی زد، این حرف در همان وقت که موجود است معدوم باشد، اینکه جمع نقیضین است و محال است؛ این حرف را از کلّ دایره هستی بخواهند بیرون بکشند این هم مستلزم آن است که آن را از جای خودش بیرون بکشند، این هم محال است, پس این کار هست. این کار که هست, می افتد در #خط_تولید; مگر می شود چیزی در عالَم موجود باشد و بی اثر باشد؟! می افتد در خط تولید.
این عقیده آدم را حفظ می کند و آدم هم با #آبرو زنده است. اینکه در دعاها به ما آموختند که خدایا! «عَلی رُؤُوسِ الأَشْهادِ» ما را رسوا نکن همین است. این عقیده به معاد است که حرف اوّل را در اخلاق می زند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قاف جلسه 3
تاریخ: 1395/09/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره257
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#اصلاح_و_پیرایش
🔸 راوی می گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: آیا زینت كردن و استعمال بوی خوش در روز جمعه و عید فطر و قربان برای زنان نیز همانند مردان لازم است؟ فرمود: آری.[1]
نكته: این رجحان به لحاظ اصل حكم است نه برای زمان عبور زنان در بین نامحرمان.
[1] . وَ سَأَلْتُهُ عَنِ النِّسَاءِ هَلْ عَلَیهِنَّ مِنَ التَّطَیبِ وَ التَّزَینِ فِى الْجُمُعَةِ وَ الْعِیدَینِ مَا عَلَی الرِّجَالِ؟ قَالَ: نَعَمْ (قرب الاسناد، ص100).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 184.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هویّت انسانی
🔸 انقلاب، مادامی كه مربوط به زمین است یا مربوط به تاریخ است گذراست و آن بخشی كه مربوط به زمینه است یعنی با #هویت_انسانی ما سازگار است با ما همراه است و هرگز از بین نمی رود.
#دهه_فجر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1380/11/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حرمت آبرو
🔹 ما یک مال داریم، یک عضو داریم، یک خون؛ همه اینها حق ماست، مِلک ماست، اگر کسی مال ما را ببرد، دست ما را بشکند، ما را بکُشد، چون خدا مِلک ما کرد ما هم می توانیم در برابر مال، مال بگیریم؛ در برابر لطمه به عضو، قصاص کنیم؛ در برابر قتل نفس، قصاص کنیم: ﴿وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً﴾. اینها از آنِ ماست ما می توانیم قصاص کنیم؛ اما عِرض ما و حیثیت ما #امانت_الهی است نزد ما!
🔹 اگر ـ معاذالله ـ به زنی یا مردی تجاوز به عنف بکنند، این با رضایت حلّ می شود؟ با دیه حلّ می شود؟ با قصاص حلّ می شود؟ با رضایت همه اولیا حلّ می شود؟ نه، هرگز حلّ نمی شود! اگر بستگان این زن بیایند رضایت بدهند، پرونده همچنان باز است، زیرا #آبروی_انسان امانت الهی است، نه مِلک انسان؛ به این امانت نباید خیانت بکنیم. اگر آبروی ما مثل خون ما از آنِ ما بود، با رضایت اولیا پرونده بسته می شد. چرا اگر ـ معاذالله ـ به زنی تجاوز به عنف شد، به هیچ وجه رضایت شُکات اثر ندارد؟ برای اینکه حیثیت زن ناموس زن مالِ زن نیست، ناموس مرد مالِ مرد نیست؛ مرد «امین الله» است زن «امین الله» است.
بنابراین اگر قاضی پرونده ای را با رضایت اطراف در مسئله تجاوز به عنف ببندد، این هم ظلم کرده است، چون رضایت اثر ندارد در این گونه از موارد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه طلاق جلسه 4
تاریخ: 1397/07/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره258
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#اصلاح_و_پیرایش
🔸 امام كاظم (علیه السلام) می فرماید: كوتاه كردن موی سر چشم را جلا می دهد و نورش را می افزاید.[1]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: گرفتن موی بینی چهره را زیبا می كند.[2]
[1] . ... طَمُّ الشَّعْرِ یجْلُو الْبَصَرَ وَ یزِیدُ فِى ضَوْءِ نُورِهِ (وسائل الشیعة، ج2، ص107).
[2] . أَخْذُ الشَّعْرِ مِنَ الأَنْفِ یحَسِّنُ الْوَجْهَ (الكافى، ج6، ص488).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 184.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بقای انقلاب
🔹 بارها به عرض شما رسید در هیچ بیان قرآنی و روایی، به ما نگفتند که نماز بخوان، چرا؟ چون این دین، #دین_حکیم است؛ ﴿وَ الْقُرْآنِ الْحَكِیمِ﴾، زیرا اگر دین گفت که نماز ستون دین است _ چه اینکه گفته است _ اگر می گفت نماز بخوانید، معلوم می شد که این دین، دین حکیمانه نیست، چون ستون را که نمیخوانند! همه جا چه در قرآن چه در روایات، سخن از اقامه نماز است: ﴿فَأَقِیمُوا الصَّلاَةَ﴾، ﴿یقِیمُونَ الصَّلاَةَ﴾، تا این حرف ها یکدست باشد، حکمت باشد.
🔹 این تفسیر قرآن به قرآن اختصاصی به قرآن ندارد؛ تفسیر روایات به روایات هم هست تفسیر قرآن به روایات هم هست؛ اینها باید هماهنگ باشند. اگر ما گفتیم نماز ستون دین است، نباید بگوییم نماز بخوان، باید بگوییم نماز را اقامه بکن، چون ستون را اقامه می کنند. اگر در عهدنامه مالک آمده است که #مردم_ستون_دین هستند، نباید با سخنرانی، با سخن خوانی، با تبلیغ، با موعظه، با نصیحت مردم را در صحنه نگه داشت. مردم ستون دین هستند و جز با #عمل_صالح این ستون سر پا نیست! وقتی مردم در صحنه حاضر هستند که درون ما با بیرون ما، ظاهر ما با باطن ما، اوّل ما با آخر ما، جلوت ما با خلوت ما هماهنگ باشد که چون به خلوت رسند همان کار جلوت را انجام بدهند؛ در این صورت مردم حاضر هستند. ستون را باید اقامه کرد، نه تبلیغ کرد نه سخنرانی کرد!
#دهه_فجر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/11/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره259
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#اصلاح_و_پیرایش
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: شانه كردن سر، تب را می زداید و شانه كردن ریش دندانها را محكم می كند.[1]
گاهی تراشیدن موی سر برای فردی بر اساس شرایطی كه دارد موجب زیبایی است، از همین رو رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به مردی فرمود: سرت را بتراش كه بر زیبایی تو بیفزاید.[2]
هرچند این روایات به آرایش موهای سر توصیه دارند؛ لیكن در برخی از روایات از افراط در آن منع شده است؛ چنانكه پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از زیاده روی در شاداب كردن موی سر نهی فرموده است.[3]
[1] . ... الْمَشْطُ لِلرَّأْسِ یذْهَبُ بِالْوَبَاءِ. قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا الْوَبَاءُ؟ قَالَ: الْحُمَّی وَ الْمَشْطُ لِلِّحْیةِ یشُدُّ الأَضْرَاسَ (الكافى، ج6، ص488).
[2] . احْلِقْ، فَإِنَّهُ یزِیدُ فِی جَمَالِكَ (الفقیه، ج1، ص124).
[3] . نهی عَن التَّرَجُّلِ مَرّتَین فِى یومٍ (مكار الأخلاق، ص69).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 185.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وعده الهی
🔸 اگر وعده خداوند سبحان که فرمود: ﴿کتب اللهُ لاَغلبَنّ أنا و رُسُلی﴾، و فرمود: ﴿و لَینصُرَنّ اللهُ مَن ینَصُرُه﴾ قطعی است [چه اینکه هست]، ما هم در تداوم انقلاب اسلامی که تداوم راه انبیا (علیهمالسلام) است، کوشا خواهیم بود و هم چشم امید به #امدادهای_غیبی خواهیم داشت، چه اینکه تاکنون این چنین بوده است.
امیدواریم خدای سبحان توفیق آن را به همگان اعطا کند که در استمرار راه انبیاء ثابت قدم و استوار بوده و همواره از امدادهای غیبی بهره مند و متنعّم شویم.
#دهه_فجر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
تاریخ: 1362/11/22
🆔 @a_javadiamoli_esra