💠 حرمت آبرو
🔹 ما یک مال داریم، یک عضو داریم، یک خون؛ همه اینها حق ماست، مِلک ماست، اگر کسی مال ما را ببرد، دست ما را بشکند، ما را بکُشد، چون خدا مِلک ما کرد ما هم می توانیم در برابر مال، مال بگیریم؛ در برابر لطمه به عضو، قصاص کنیم؛ در برابر قتل نفس، قصاص کنیم: ﴿وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً﴾. اینها از آنِ ماست ما می توانیم قصاص کنیم؛ اما عِرض ما و حیثیت ما #امانت_الهی است نزد ما!
🔹 اگر ـ معاذالله ـ به زنی یا مردی تجاوز به عنف بکنند، این با رضایت حلّ می شود؟ با دیه حلّ می شود؟ با قصاص حلّ می شود؟ با رضایت همه اولیا حلّ می شود؟ نه، هرگز حلّ نمی شود! اگر بستگان این زن بیایند رضایت بدهند، پرونده همچنان باز است، زیرا #آبروی_انسان امانت الهی است، نه مِلک انسان؛ به این امانت نباید خیانت بکنیم. اگر آبروی ما مثل خون ما از آنِ ما بود، با رضایت اولیا پرونده بسته می شد. چرا اگر ـ معاذالله ـ به زنی تجاوز به عنف شد، به هیچ وجه رضایت شُکات اثر ندارد؟ برای اینکه حیثیت زن ناموس زن مالِ زن نیست، ناموس مرد مالِ مرد نیست؛ مرد «امین الله» است زن «امین الله» است.
بنابراین اگر قاضی پرونده ای را با رضایت اطراف در مسئله تجاوز به عنف ببندد، این هم ظلم کرده است، چون رضایت اثر ندارد در این گونه از موارد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه طلاق جلسه 4
تاریخ: 1397/07/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره258
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#اصلاح_و_پیرایش
🔸 امام كاظم (علیه السلام) می فرماید: كوتاه كردن موی سر چشم را جلا می دهد و نورش را می افزاید.[1]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: گرفتن موی بینی چهره را زیبا می كند.[2]
[1] . ... طَمُّ الشَّعْرِ یجْلُو الْبَصَرَ وَ یزِیدُ فِى ضَوْءِ نُورِهِ (وسائل الشیعة، ج2، ص107).
[2] . أَخْذُ الشَّعْرِ مِنَ الأَنْفِ یحَسِّنُ الْوَجْهَ (الكافى، ج6، ص488).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 184.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بقای انقلاب
🔹 بارها به عرض شما رسید در هیچ بیان قرآنی و روایی، به ما نگفتند که نماز بخوان، چرا؟ چون این دین، #دین_حکیم است؛ ﴿وَ الْقُرْآنِ الْحَكِیمِ﴾، زیرا اگر دین گفت که نماز ستون دین است _ چه اینکه گفته است _ اگر می گفت نماز بخوانید، معلوم می شد که این دین، دین حکیمانه نیست، چون ستون را که نمیخوانند! همه جا چه در قرآن چه در روایات، سخن از اقامه نماز است: ﴿فَأَقِیمُوا الصَّلاَةَ﴾، ﴿یقِیمُونَ الصَّلاَةَ﴾، تا این حرف ها یکدست باشد، حکمت باشد.
🔹 این تفسیر قرآن به قرآن اختصاصی به قرآن ندارد؛ تفسیر روایات به روایات هم هست تفسیر قرآن به روایات هم هست؛ اینها باید هماهنگ باشند. اگر ما گفتیم نماز ستون دین است، نباید بگوییم نماز بخوان، باید بگوییم نماز را اقامه بکن، چون ستون را اقامه می کنند. اگر در عهدنامه مالک آمده است که #مردم_ستون_دین هستند، نباید با سخنرانی، با سخن خوانی، با تبلیغ، با موعظه، با نصیحت مردم را در صحنه نگه داشت. مردم ستون دین هستند و جز با #عمل_صالح این ستون سر پا نیست! وقتی مردم در صحنه حاضر هستند که درون ما با بیرون ما، ظاهر ما با باطن ما، اوّل ما با آخر ما، جلوت ما با خلوت ما هماهنگ باشد که چون به خلوت رسند همان کار جلوت را انجام بدهند؛ در این صورت مردم حاضر هستند. ستون را باید اقامه کرد، نه تبلیغ کرد نه سخنرانی کرد!
#دهه_فجر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/11/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره259
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#اصلاح_و_پیرایش
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: شانه كردن سر، تب را می زداید و شانه كردن ریش دندانها را محكم می كند.[1]
گاهی تراشیدن موی سر برای فردی بر اساس شرایطی كه دارد موجب زیبایی است، از همین رو رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به مردی فرمود: سرت را بتراش كه بر زیبایی تو بیفزاید.[2]
هرچند این روایات به آرایش موهای سر توصیه دارند؛ لیكن در برخی از روایات از افراط در آن منع شده است؛ چنانكه پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از زیاده روی در شاداب كردن موی سر نهی فرموده است.[3]
[1] . ... الْمَشْطُ لِلرَّأْسِ یذْهَبُ بِالْوَبَاءِ. قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا الْوَبَاءُ؟ قَالَ: الْحُمَّی وَ الْمَشْطُ لِلِّحْیةِ یشُدُّ الأَضْرَاسَ (الكافى، ج6، ص488).
[2] . احْلِقْ، فَإِنَّهُ یزِیدُ فِی جَمَالِكَ (الفقیه، ج1، ص124).
[3] . نهی عَن التَّرَجُّلِ مَرّتَین فِى یومٍ (مكار الأخلاق، ص69).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 185.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وعده الهی
🔸 اگر وعده خداوند سبحان که فرمود: ﴿کتب اللهُ لاَغلبَنّ أنا و رُسُلی﴾، و فرمود: ﴿و لَینصُرَنّ اللهُ مَن ینَصُرُه﴾ قطعی است [چه اینکه هست]، ما هم در تداوم انقلاب اسلامی که تداوم راه انبیا (علیهمالسلام) است، کوشا خواهیم بود و هم چشم امید به #امدادهای_غیبی خواهیم داشت، چه اینکه تاکنون این چنین بوده است.
امیدواریم خدای سبحان توفیق آن را به همگان اعطا کند که در استمرار راه انبیاء ثابت قدم و استوار بوده و همواره از امدادهای غیبی بهره مند و متنعّم شویم.
#دهه_فجر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
تاریخ: 1362/11/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
12.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ذکر الهی
🔸 این انقلاب را همین عزیزان باور کردند. این ذکرهای عمومی، تسبیحات اربعه و اینها که همیشه هست، ثوابش هم مشخص است؛ ما این روایات را بررسی کردیم که... .
👇👇👇👇👇
💠 ذکر الهی
🔸 این انقلاب را همین عزیزان باور کردند. این ذکرهای عمومی، تسبیحات اربعه و اینها که همیشه هست، ثوابش هم مشخص است؛ ما این روایات را بررسی کردیم که وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و سربازانش و نظامیانش، اینها که می رفتند به طرف اُحد، چه می گفتند؟ به طرف جنگ بدر چه می گفتند؟ به طرف جنگ حنین چه می گفتند؟ در روایات دارد که گاهی به دستور حضرت می گفتند: «یا أَحَدُ یا صَمَدُ» ﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾ را هم می خواندند. خود ما هم در #راهپیمایی این کار را می کردیم. دوستانی هم که با ما بودند در راهپیمایی ها چه ذکری بگوییم؟ می گفتیم در بدر این طور می گفتند در اُحد این طور می گفتند، در حُنین این طور می گفتند. حالا فردا که همه در راهپیمایی می خواهید شرکت بکنید این است.
🔸 حالا آن مسائل جزئی قابل حلّ است؛ اما شما ببینید دشمن صف بسته که ـ معاذالله ـ با دین مبارزه کند. اگر ـ خدای ناکرده ـ این دین آسیب ببیند رفت که رفت! خدا به مسئولین ما به دیگران هم #توفیق بدهد هم #درک_صحیح بدهد هم ﴿فَافْسَحُوا یفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ﴾ بدهد که هم #تولید را، هم #اشتغال را، هم #دین را جدّی بگیرند که ـ إن شاء الله ـ این #امانت را انسان به دست صاحب اصلی اش بدهد.
#باز_نشر
#دهه_فجر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 15
تاریخ: 1396/11/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
قرآن کریم در کنار احکام تند در قصاص، حکم عفو و مهربانی نیز داده است/ ائمه علیهم السلام، آیاتی هستند که خدا را نشان می دهند
آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس فقه روز چهارشنبه خود که به مباحث اخلاقی اختصاص می دهند، اظهار داشتند: فقه، یک فقه خشک نیست که جا برای حقوق و امثال آن نباشد، غالب روایات و احکام را فقه کاملاً می تواند به عهده بگیرد و حل کند چه اینکه دارد حل می کند و سالیان متمادی احکام فقهی را عمل کردهاند، اگر یک وقت جایی مثلاً حکم تند و تیزی هست، حکم #عفو_و_مهربانی هم در کنارش هست ... .
👇👇👇👇
به گزارش خبرگزاری اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس فقه روز چهارشنبه (20 بهمن ماه ) که به مباحث اخلاقی اختصاص می دهند، اظهار داشتند: فقه، یک فقه خشک نیست که جا برای حقوق و امثال آن نباشد، غالب روایات و احکام را فقه کاملاً می تواند به عهده بگیرد و حل کند چه اینکه دارد حل می کند و سالیان متمادی احکام فقهی را عمل کرده اند، اگر یک وقت جایی مثلاً حکم تند و تیزی هست، حکم عفو و مهربانی هم در کنارش هست، حتی در #قصاص که فرمود: ﴿النَّفْسَ بِالنَّفْسِ﴾[1] فرمود حالا یک وقت چنین حادثه ای پیش آمد شما گذشت کنید برای اینکه او #تربیت بشود کار بکند. یک وقت است که کسی قاتل و آدمکش رسمی است او حکمش اعدام است، آنجا جای گذشت نیست اما یک وقت مثلاً کسی حالا عصبانی شد و این کار را کرد، فرمود: ﴿وَ أَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلْتَّقْوَی﴾.
🔸 ایشان ادامه دادند: در مقابل یک سلسله اخباری است که به صورت ادعیه درآمده است و فقه واقعاً توان آن را ندارد که اینها را حل کند؛ چه اینکه فلسفه و کلام هم نمی تواند آنها را حل کند. این دعای نورانی ماه رجب را ملاحظه بفرمایید! این در کدام علم از علوم حوزه علمیه در سراسر جهان اینها حل می شود؟ از توقیع مبارک هم هست!
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: این دعای نورانی از وجود مبارک امام زمان، توقیع مبارک حضرت است، این توقیع مبارک که به دست محمد بن عثمان بن سعید (رضوان الله تعالی علیه) آمده، گفته شده در هر روز ماه پربرکت رجب این را بخوانید. حالا ما این چند جمله اول را می خوانیم تا برسیم به آن جمله های حساس.
🔸 «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَعَانِی جَمِیعِ مَا یَدْعُوکَ بِهِ وُلَاةُ أَمْرِکَ الْمَأْمُونُونَ عَلَی سِرِّکَ الْمُسْتَبْشِرُونَ بِأَمْرِکَ الْوَاصِفُونَ لِقُدْرَتِکَ الْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِکَ أَسْأَلُکَ بِمَا نَطَقَ فِیهِمْ مِنْ مَشِیَّتِکَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِکَلِمَاتِکَ» #کلمات_الهی یک ظاهر دارد و یک باطن دارد، این بزرگواران معدن کلمات الهی اند یعنی معدن قرآن اند معدن حدیث قدسی اند معدن روایات اند «وَ أَرْکَاناً لِتَوْحِیدِکَ وَ آیَاتِکَ وَ مَقَامَاتِکَ الَّتِی لَا تَعْطِیلَ لَهَا فِی کُلِّ مَکَانٍ» هیچ وقت هم اینها تعطیلی ندارند، اینها معلوم می شود که خواب و بیداری شان یکسان است مرتّب بیدار هستند، حیات و مماتشان یکسان است «یَعْرِفُکَ بِهَا مَنْ عَرَفَکَ» هرکس تو را می شناسد به وسیله اینها می شناسد «لَا فَرْقَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُکَ وَ خَلْقُکَ» هیچ فرقی بین تو و اینها نیست مگر اینکه تو خالقی اینها مخلوق اند، تو معبودی اینها عابدند! این یعنی چه؟ «فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِیَدِکَ بَدْؤُهَا مِنْکَ وَ عَوْدُهَا إِلَیْکَ أَعْضَادٌ» اینها #بازوی_دین هستند، مانع پیشرفت دیگران اند در کفر و امثال ذلک. «وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَکَ وَ أَرْضَکَ حَتَّی ظَهَرَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ»؛ اینها همان #مردان_الهی هستند که در آسمان و زمین چراغ روشن کردند تا روشن شده که تو خدایی و واحدی. این یعنی چه؟ ما خیال می کنیم حرم مطهر امام مشرّف می شویم عرض ارادتی می کنیم می گوییم: «کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَة» مثلاً اوج مقام اینهاست؟ نیست! اینها را در کدام علم باید حل کرد؟
🔸 معظم له ادامه دادند: اینها را کجا باید حل کرد؟ این جمله که هیچ فرقی بین تو و آنها نیست مگر اینکه اینها بنده تو هستند، این را کجا باید حل کرد؟ این توقیع مبارک است ائمه (علیهم السلام) می دانند که این طور حرف زدن بالاخره بی خطر نیست. آن حیثیتی که مربوط به خودشان است آن هم برای مردم شفاف بشود که ما چه کسی هستیم، حواس شما جمع باشد، آن حیثیتی که به #عنایت_الهی وابسته است آن را هم گفتند، اگر جمع نمی کردند مسئله غلو بود اما جمع کردند کاملاً، فرمودند ما را بخواهید بگویید به حسب اینکه خودِ خود ما چه داریم، ما این هستیم ما برده ایم، بنده ایم و فلان هستیم، عنایت الهی که در ما ظهور کرده ما را «خلیفة الله» کرده آن هستیم.
🔸 یک بیان نورانی حضرت امیر دارد که مرحوم کلینی نقل کرده که «مَا لِلَّهِ عزوجل آیَةٌ هی أَکْبَرُ مِنِّی»[2] این را کلینی نقل کرد که حضرت امیر فرمود: «مَا لِلَّهِ عزوجل آیَةٌ هی أَکْبَرُ مِنِّی». حالا اگر آینه بزرگی را شما داشته باشید که حرم مطهر امام رضا، این گنبد طلا و تشکیلات همه را نشان بدهد، بله نشان می دهد؛ اما در آینه که چیزی نیست.
👇👇👇👇