eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴
 طریق مقصود

▫️ در عرفان نظری اگر قضیه ‌ای هست، بر اساس حمل ظاهر و مظهر است نه حقیقت و رقیقت و در عرفان عملی سخن از قضیه و قیاس و مفهوم حصولی و علم حصولی و مانند آن نیست، بلکه فقط است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴
طریق مقصود

▫️ در عرفان نظری اگر قضیه ‌ای هست، بر اساس حمل ظاهر و مظهر است نه حقیقت و رقیقت و در عرفان عملی سخن از قضیه و قیاس و مفهوم حصولی و علم حصولی و مانند آن نیست، بلکه فقط است. در شهود، وجود خارجی مطرح است؛ در علم حضوری، سخن از تصور و تصدیق و قیاس نیست. مهم ‌ترین راهی كه انسان را به این مقصد می ‌رساند همان شب ‌زنده‌ داری است كه بیان نورانی این است كه آن حضرت فرمود: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ»؛ یعنی سیر و سلوك الهی، یك مطیه راهوار می‌ خواهد و آن مطیه و مركب راهوار، همان است. در قرآن هم از جریان شب ‌زنده ‌داری با تعبیر رسای ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً﴾ سخن به میان آمده است. ▫️ بنابراین چیزی كه از استفاده نشود باطل است، چیزی كه در مسیر وحی الهی باشد و در آن سخن از مفهوم و علم حصولی باشد، آن به كلام و فلسفه و اخلاق بر می ‌گردد و آنچه در مسیر وحی الهی باشد و از سنخ مفهوم و علم حصولی و تصور و تصدیق نباشد، بلکه از سنخ شهود اسمای حسنای الهی و اوصاف الهی باشد، این به بر می ‌گردد. عارف كسی است كه درصدد شهود باشد و متخلّق كسی است كه در صدد خوب بودن باشد؛ متخلّق كسی است كه به فكر بهشت است و عارف كسی است كه به فكر است و بهشت، مشتاق عرفاست. آپارت: https://aparat.com/v/5OpxP 📚 پیام به همایش عرفان‌ های كاذب و نوظهور تاریخ: 1392/11/30 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 رغبت مذموم
▫️ وجود مبارك در یك بیان نورانی فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه‏»؛ فرمود ما گرایش هایی داریم علاقه ‌هایی داریم یك اشتها و میلی داریم؛ این میل های ما گاهی صادق است گاهی كاذب؛ همان‌طور كه عطش گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص عطش صادق و كاذب به عهده پزشك معالج است یا صبح گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص صبح صادق و كاذب به عهده منجم اخترشناس است، رغبت و میل هم گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص آن به عهده است. ▫️ انسان‌ شناس واقعی همان واقعی است كه خدای سبحان باشد و انبیا و معصومین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) سخنان همان انسان ‌آفرین را می ‌گویند. ما گاهی به غذایی اشتها داریم و ذائقه ما لذت می ‌برد؛ لكن این لذت ، لذت كاذب است، چرا؟ برای اینكه این غذا را كه مصرف كردیم و به دستگاه گوارش دادیم آسیب می ‌بینیم و درد شروع می ‌شود، معلوم می ‌شود این لذت، لذت كاذب است. ما به بعضی از امور رغبت داریم میل داریم ولی نمی ‌دانیم این میل، میل صادق است یا كاذب؛ این را طبیب ظاهری متوجه نمی‌ شود، این را می‌ داند نه معده شناس و روده شناس و طبیعت شناس؛ فطرت شناس، است. ▫️ وجود مبارك فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه‏»؛ چقدر ناشایست است انسان به چیزی علاقه داشته باشد كه باعث ذلت اوست. می ‌بینید برخی ها برای رسیدن به یك مقام و پست و جاه، تلاش و كوشش می ‌كنند، در حالی كه توان آن را ندارند یا برای آنها مصلحت نیست، لذا همین كه به آنجا رسیدند ذلت اینها ظاهر می‌ شود. فرمود مبادا شما به چیزی رغبت داشته باشید كه این با شما سازگار نیست! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/02/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تسبیح الهی ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارک سؤال کردند، «دَلِّلْنِی عَلَی التُّوحِید»، فرمود در خطر انسان به چه کسی متوجه است؟ ممکن نیست کسی کافر بشود؛ منتها این اغراض و غرائز آن را دفن کردند نه اینکه فطرت را از بین برده‌ اند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تسبیح الهی ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارک سؤال کردند، «دَلِّلْنِی عَلَی التُّوحِید»، فرمود در خطر انسان به چه کسی متوجه است؟ ممکن نیست کسی کافر بشود؛ منتها این اغراض و غرائز آن را دفن کردند نه اینکه فطرت را از بین برده‌ اند. از بین رفتنی نیست ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ که قبلاً هم ملاحظه فرمودید این ﴿دَسَّاهَا﴾ باب تفعیل است، فرمود اینها خیلی تلاش و کوشش کردند به زحمت این فطرت را زنده به گور کردند؛ اما نکشتند: ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾. آن وقت وقتی دارد غرق می‌شود، این قدرت‌ های پوشالی همه کنار می ‌رود: ﴿فَإِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصینَ﴾؛ می ‌گویند «یا الله»! ممکن نیست خدا را از یاد بشر بشود گرفت. او قدرت نامتناهی است. ▫️ فرمود: سوار کشتی شدی؟ عرض کرد بله سوار شدم. فرمود ممکن است که حادثه‌ ای پیش آمد که در حال غرق باشی؟ عرض کرد بله. فرمود در آن حال به چه کسی متوجه می ‌شدی؟ همان خدای توست. خدا قابل انکار نیست. آن که انسان به او وابسته است؛ لذا انسان هم مثل موجودات دیگر مسبّح است. منتها حیوانات ﴿کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاَتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ﴾ که در سوره «نور» گذشت. ضمیر این ﴿عَلِمَ﴾ به آن ﴿کُلٌّ﴾ برمی‌گردد نه به «الله». همه می ‌دانند دارند چه کار می ‌کنند، این است که ﴿کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل﴾ می ‌شود. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 سوره مبارکه جمعه جلسه 1 تاریخ: 1397/01/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 457 🔸 پاداش صبر مرد در برابر بداخلاقی همسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر مردی كه بر بد اخلاقی همسرش برای خدا شكیبایی كند خدا برای صبر وی در هر بار، پاداشی همانند پاداش صبر ایوب (علیه السلام) در برابر بلای او به وی می ‌دهد.[1] [1] . مَنْ صَبَرَ عَلَی سُوءِ خُلُقِ امْرَأَتِهِ وَ احْتَسَبَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ بِكُلِّ مَرَّةٍ یصْبِرُ عَلَیهَا مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا أَعْطَی أَیوبَ عَلَی بَلائِه (ثواب الاعمال، ص287). 📚 مفاتیح الحیات ص 284 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 احیای زمینه

🔸 … وقتی وجود مبارك امیرالمومنین را شرح می دهد می‌ گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان را ذكر می ‌كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می‌ كنند تا جامعه بشریت به ثمر برسد. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 احیای زمینه

🔸 اگر ما در جریان موسی (سلام الله علیه) دیده ‌ایم كه از او باعث تسلط بر دریاست و انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است، پس معلوم می ‌شود ﴿وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ هم آن دشت صاف سپاه خداست، هم این دریای مواج سپاه خداست! این خدا اگر بخواهد توان آن را دارد كه دل ها را پر از پر از و در برابر استقلال و آزادی كند؛ این‌چنین دل ها، هم آن اندیشه ‌های ناب نبوی را می ‌پذیرند، هم آن انگیزه ‌های صائب و صالح ولوی و علوی را می‌ پذیرند و با تربیت شاگردانی چون می‌ توانند جهان را پر از عدل و داد كنند. 🔸 وقتی وجود مبارك امیرالمومنین را شرح می دهد می‌ گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان را ذكر می ‌كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می‌ كنند تا به ثمر برسد. 🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾ روزی بالاخره باید به ثمر برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می ‌رسد و میوه ‌اش بار می ‌یابد هم دارد كه میوه علمی اوست، هم دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما را زنده می ‌كنیم، را هم زنده می ‌كنیم و اگر آن وحی الهی ظهور پیدا كرد بر هر فكر و اراده ‌ای مصمم باشد مسلط است. هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. 🔸 انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند دستور رسیده است ‌هستند. مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی ‌تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَتِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾ اما همین قرآن را تحمل می‌ كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می ‌رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾ تو را مرعوب نكند این می‌ شود خود را به امواج آتش تسلیم می ‌كند و مانند این در جریان انبیا فراوان است؛ وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می‌ گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت می ‌شود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/08/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  نقطه عطف
🔸 آن كه كل عالم عوض بشود با ظهور وجود مبارك ولی عصر است. وجود مبارك امیرالمومنین ظهور امام زمان را دانست فرمود وقتی آن حضرت ظهور كرد «یعْطِفُ الهَوَى عَلَى الهُدَى، إِذَا عَطَفُوا الهُدَى عَلَى الهَوَى، وَیعْطِفُ الرَّأْی عَلَى القُرْآنِ إِذَا عَطَفُوا القُرآنَ عَلَى الرَّأْی ... فَیرِیكُمْ كَیفَ عَدْلُ السِّیرَةِ، وَیحْیی مَیتَ الكِتَابِ وَالسُّنَّةِ»؛ فرمود دیگران هم نقطه عطف داشتند اما هدایت را بر هوس عطف كرده ‌اند _همیشه معطوف تابع معطوف الیه است_ و رأی خود را اصل قرار دادند و كلام الهی را بر رأی خود عطف كردند؛ آنها هم نقطه عطف داشتند اما دین را بر رأی خود عطف كردند و هدایت را بر هوا و هوس خویش عطف كردند. 🔸 وقتی بشر جامعه را پر از ظلم می ‌بیند كه دیگران عدل را بر ظلم عطف كرده ‌اند علم را بر جهل عطف كرده‌ اند عقل را بر جهالت عطف كرده‌ اند حیا را بر انهتاك عطف كرده ‌اند، این می ‌شود نقطه عطف منفی؛ ولی وقتی ظهور كرد دارد یعنی تمام كجراهه را منعطف می ‌كند به راه مستقیم، تمام اندیشه‌ های باطل را منعطف می ‌كند به شهود حق، تمام انگیزه‌ های باطل را منعطف می ‌كند به . وجود مبارك ولی عصر (سلام الله علیه) كه ظهور كرد، نقطه عطف مثبت دارد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/08/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نظام مهدوی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: این است كه انسان آنچه را كه وجود مبارك رسول گرامی فرمود و سیزده معصوم دیگر فرمودند حتی صدیقه كبرا عملی می‌ كند و می ‌شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نظام مهدوی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: این است كه انسان آنچه را كه وجود مبارك رسول گرامی فرمود و سیزده معصوم دیگر فرمودند حتی صدیقه كبرا عملی می‌ كند و می ‌شود. 🔸 به ما گفتند شما هم می‌ توانید فكر كنید و بشوید و برای اینكه مهدوی بشوید از امام دوازدهم شروع نكنید، چون مهدویت مهدی (عج) از امامت دوازدهمین امام بودن شروع نشده او فرزند رسول گرامی و امیرالمؤمنین و ائمه هدیٰ (علیهم السلام) است به ما گفتند می‌ توانید مهدوییتان را نه تنها از شروع كنید بلكه باید شروع كنید! 🔸 میوه طیب این سرزمین، مردان بزرگ ‌اند، مردان عفیف‌ اند، مردان منزّه از اختلاس و نجومی‌ا ند، مردانی كه نه بیراهه می‌ روند نه راه كسی را می ‌بندند، این میوه طیب یك مملكت است. اگر خون داد و این سرزمین را شیار كرد و آماده میوه دادن شد، ما موظفیم این سرزمین باشیم. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 همایش ملی فرهنگ دفاعی ـ امنیتی بر اساس آموزه های مهدوی تاریخ: 1397/09/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
انتشار جلد شصت و چهارم تفسیر شریف تسنیم 🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد شصت و چهار از تفسیر گران‎ سنگ ، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. ▫️ این جلد از تفسیر تسنیم، شامل آیات سوره عنکبوت (آیه 42) تا آیه 60 سوره روم می ‎باشد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. علاقه ‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می ‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 458 🔸 مرز نیكی مرد به همسر مرز نیكی مرد به همسر آن است كه به نیازهای واقعی و اصیل او توجه و زمینه رفاه و آسایش او را به گونه ‌ای شایسته فراهم كند. حتی در گفت‌ و گو و معاشرت با وی چنانچه به پیروی از هوا و هوس او نینجامد، سفارش شده است، چنان ‌كه اطاعت از والدین با وجود جایگاه والای آنان، مشروط به پیراستگی از شرك و عدم مخالفت خواسته‌ های آنان با دستورهای الهی است. 📚 مفاتیح الحیات ص 285 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیدار فرمانده نیروی انتظامی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی به مناسبت هفته نیروی انتظامی با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با معظم له دیدار کرد. تاریخ: 1401/07/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 دیدار فرمانده نیروی انتظامی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سردار حسین
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی به مناسبت هفته نیروی انتظامی با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با معظم له دیدار کرد. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار ضمن تبریک آغاز امامت حضرت از زحمات خالصانه نیروی انتظامی قدردانی و برای شهدای این نیرو علوّ درجه مسئلت نمودند. 🔹 معظم له بیان داشتند: در احادیث معصومین علیهم السلام هست که «مَنْ قُتِلَ دُونَ مالِهِ فهوَ شَهیدٌ وَ مَنْ قُتِلَ دُونَ دِینِهِ فهوَ شَهیدٌ وَ مَنْ قُتِلَ دُونَ دَمِهِ فهوَ شَهیدٌ وَ مَنْ قُتِلَ دُونَ أهلِهِ فهوَ شَهیدٌ»، گاهی برای حفظ مال مردم است و گاهی برای حفظ ناموس مردم که ما برای تمامی شهدایی که برای حفظ دین و مال و ناموس مردم به شهادت رسیده اند، طلب مغفرت می کنیم و دعا می کنیم تا حشرشان با حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) باشد. ▫️ ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: در اندلس سابق، مردم مسلمان بوده و حکمای بزرگ همچون ابن رشد و ابن حزم بودند، آن قدر اسلام در آنجا گسترش داشت که تعداد ستون های مسجد جامع قرطبه را نمی توانستند بشمارند، اما طولی نکشید که آن مسجد تبدیل به کلیسا و کلیسا نیز تبدیل به موزه شد و هیچ اثری از اسلام در آنجا باقی نماند و همیشه و در همه عصر و مکان ها وجود دارد! 🔹 معظم له اظهار داشتند: کشور ما صاحب ریشه و تمدنی است و مردم کشور ما نیز مردمی غیور و پاک هستند و در کشور بزرگان و دانشمندان و مردان بزرگ کم نداریم و شما می بینید که هر وقت مردم با انقلاب بودند، عظمت و شکوهی مانند رقم خورد، اما انتظار این است که جلوی ، و بعضی از مسئولین گرفته شود تا این نظام آسیب نبیند. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: صرف اینکه کسی آدم خوبی باشد به معنای این نیست که مسئول خوبی هم می تواند باشد، لازمه مدیریت است که در این صورت مسئولین نه بیراهه می روند و نه راه کسی را می بندند. ایشان تأکید داشتند: مسئولین باید برای ، آنها و معضل حاشین نشینی شهرها تدبیری بیاندیشند و برای کشور بیش از پیش تلاش کنند! 🔹 معظم له در پایان اظهار داشتند: ما به امید زنده ایم، به برکت زنده ایم و به صاحب امروز دعا می کنیم این نظام را در سایه ولی اش حفظ کند و شهدای ما را با شهدای کربلا محشور کرده و کسانی که برای اربعین هم زحمت کشیدند حشرشان با اربعینی ها ـ انشاء الله ـ باشد! 📚 دیدار فرمانده فراجا با حضرت استاد تاریخ: 1401/07/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
محبوب حجت 

🔸 این چهارده نفر «کُلُّهُم نورٌ واحِد»؛ اگر بیانی را وجود مبارک فرمود، همان بیان را وجود مبارک حضرت حجت هم دارد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
محبوب حجت 

🔸 این چهارده نفر «کُلُّهُم نورٌ واحِد»؛ اگر بیانی را وجود مبارک فرمود، همان بیان را وجود مبارک حضرت حجت هم دارد. اگر ما خواستیم ببینیم، چیست، اگر فرمایش حضرت امیر را داشته باشیم، می ‌فهمیم که وجود مبارک ولی عصر هم چه چیزی می‌خواهد بفرماید. 🔸 وجود مبارک حضرت امیر فرمود مردانی می ‌شوند که ‌اینها «الْآمِنُونَ» هستند، «الْمُطْمَئِنُّونَ» هستند، «الَّذِینَ یسْقَوْنَ مِنْ كَأْسٍ لا لَغْوٌ فِیها وَ لا تَأْثِیم أُولَئِكَ شِیعَتُنَا وَ أَحِبَّتُنَا وَ مِنَّا وَ مَعَنَا أَلَا آه شَوْقاً إِلَیهِم‏»؛ این علی است، می‌ گوید دلم می‌خواهد شیعیانم را ببینم! _ این حرف، هم است _ حضرت آه می ‌کشد می‌ گوید ‌ای کاش من شیعیانم را می ‌دیدم، دوستانم را می‌ دیدم! ‌این ممکن است؛ نه بی راهه برویم نه راه کسی را ببندیم، ‌این راه باز است! 🔸 فرمود من دارم: یک نور دارم که راه را نشان می‌ دهد؛ یک نور دارم که می ‌گویم تا کجا برو و چه چیزی را ببین! 1️⃣ فرمود یک نور است که ﴿یجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِه﴾؛ ‌این نور لازم است ولی کافی نیست. با ‌این نور می ‌رویم امّا برای اینکه تا کجا می‌رویم چه موقع می‌رسیم و چطور می‌رسیم‌، نور دیگری لازم است. ‌ 2️⃣ نور دیگری در قرآن معرفی کرده است فرمود: ﴿یهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ﴾؛ یعنی «الی نوره»؛ آن هدف است! عادل شدن، کف انسانیت است؛ شدن با ‌این راه است. 🔸 وقتی امیر مؤمنان صریحاً می‌گوید من هستم، ‌این کم حرف است؟! ما به جایی برسیم که امام زمان بگوید من مشتاق دیدن فلان کس هستم! ‌این راه باز است. ↙️ آپارت: https://aparat.com/v/ls6qc 📚 سخنرانی در جمع طلاب و اساتيد حوزه علميه آمل تاریخ: 1395/11/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra