💠
فیض تبرّی🔸 فرمود اگر كسانی به تو ایمان آورده اند نسبت به آنها در #كمال_مهربانی و تواضع رفتار بكن ولی اگر معصیت كرده اند: 1️⃣ كار آنها را توجیه نكن (یك) 2️⃣ آنها را به خود مرتبط ندان (دو) 3️⃣ صریحاً تبرّی بجو (سه) 🔸 این طور نباشد كه چون اینها مومن اند و به تو وابسته اند خود را در حاشیه امن ببینند. این #تولی_و_تبری هم برای امام و پیامبر (علیهم السلام) مطرح است هم برای پیروان آنها؛ فرمود: ﴿واخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُومِنِینَ﴾ که این می شود تولّی، ﴿فَإِنْ عَصَوكَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ﴾ این می شود تبرّی. 🔸 در جریان حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) هم همین طور بود كه فرمود: ﴿إِنَّا بُرَآوا مِنكُمْ﴾. در قرآن كریم فرمود مومنان به حضرت ابراهیم تأسّی دارند كه فرمود: ﴿قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ والَّذِینَ مَعَهُ﴾ یا ﴿إِنَّ أَولَی النَّاسِ بِإِبْرَاهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وهذَا النَّبِی والَّذِینَ آمَنُوا﴾. تناسب ما با وجود مبارک حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) در محورهای فراونی است كه یكی از آن مهمترین محورها همین است كه فرمود: ﴿إِنَّا بُرَآوا مِنكُمْ﴾ كه در این بخش فرمود مومنین به حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) تأسّی دارند. 🔸 بنابراین مسئله تبرّی باعث می شود كه مومنین اگر لغزشی مرتكب شدند خود را در #حاشیه_امن نبینند و اگر كسی مرتبط به حكومت یا به حاكم اسلامی بود احساس #امنیت_كاذب نكند؛ فرمود: ﴿فَإِنْ عَصَوكَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 26 تاریخ: 1388/07/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه های آیتالله جوادیآملی و بن باز
🔸 به گزارش خبرنگار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت اسرا (شماره 38) که به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به چاپ رسیده است می خوانید؛ ◀️ چکیده تفاوت جنسیتی، نوع انسان را به دو صنف بزرگ زن و مرد، تصنیف می کند. با وجودتمام اختلاف ها، زن و مرد درذیل نوعی واحد قرارمی گیرند، با این حال، اختلاف های وابسته به جنسیت، نگاه های متفاوتی را نسبت به فعلیت انسانی زن و فعالیت های اجتماعی او سبب شده... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه های آیتالله جوادیآملی و بن باز
🔸 به گزارش خبرنگار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت اسرا (شماره 38) که به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به چاپ رسیده است می خوانید؛ ◀️ چکیده تفاوت جنسیتی، نوع انسان را به دو صنف بزرگ زن و مرد، تصنیف می کند. با وجودتمام اختلاف ها، زن و مرد درذیل نوعی واحد قرارمی گیرند، با این حال، اختلاف های وابسته به جنسیت، نگاه های متفاوتی را نسبت به فعلیت انسانی زن و فعالیت های اجتماعی او سبب شده. برخی، #مرد_بودن را نوعی کمال انسانی برشمرده و معتقدند زن به دلیل نوع خلقت و جنسیتش نمی تواند انسانی کامل به شمار رود و فعالیت اجتماعی او تنها مانعی درمقابل تعالی مرد است. در مقابل، اندیشمندان اسلامی معتقدند که ملاک در #ارزش_انسانی، تقواست و زن و مرد هر دو می توانند به کمالات انسانی دست یابند و اجتماع نیز به حضور زن، نیازمند است. 🔸 هر دو اندیشه در معرفت اسلامی، دارای نمایندگانی است؛ اما آنچه ضرورت دارد، مشخص شدن #نگاه_اصیل_اسلامی است و این مهم جز با عرضه این دو دیدگاه بر آیات و سنت ممکن نخواهد بود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه های #آیت_الله_جوادی_آملی و بن باز است که با روش تطبیق و تحلیل به نگارش درآمده است. براین اساس، بن باز در وهابیت ازجمله کسانی است که با اعتقاد به نقص عقل و ایمان زن، فعلیت انسانی اورا بی پاسخ قرار داده و به بهانه اختلاط، او را ازحضوردراجتماع بازمی دارد. درمقابل، آیتالله جوادی،مهم ترین بُعد انسان را #روح می داند که جنسیت درآن معنا ندارد و زن و مرد با #تقوا_پیشگی می توانند مراحل فعلیت خود را بدون هرگونه تبعیض،پشت سرگذارند. فعالیت اجتماعی نیز برای زن، با #رعایت_حدود_اسلامی، #جایز و در برخی موارد، #ضروری است. این نگاه، افزون برمطابقت با عقل، برگرفته از آیات قرآن و روایات است... . مطالعه مقاله: 📎 https://b2n.ir/y67685 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 515
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
أ. حمایتهای مادی
هدیه دادن به مؤمن
قرض دادن به مسلمان: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هیچ مسلمانی به قصد خشنودی خدا به مسلمانی دیگر قرض نمی دهد مگر اینكه خدا ثواب صدقه برای او محاسبه می كند تا اینكه مالش به او بازگردد.[1] [1] . مَا مِنْ مُسْلِمٍ أَقْرَضَ مُسْلِماً قَرْضاً یرِیدُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ إِلا احْتُسِبَ لَهُ أَجْرُهَا بِحِسَابِ الصَّدَقَةِ حَتَّی یرْجِعَ إِلَیهِ (ثواب الاعمال، ص138). #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هر_روز_با_مفاتیح_الحیات 📚 مفاتیح الحیات ص 313 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پاسِ دل
🔸 در قرآن كریم اصلِ انسان را همان قلبِ او قرار داد فرمود: ﴿لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ﴾؛ اگر كسی #اهل_قلب بود چیزی را كه خودش فهمید عمل می كند و اگر متوجه نشد، از راه گوش به دلیل نقلی اعتنا می كند لذا فرمود: ﴿لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَهُوَ شَهِیدٌ﴾.
🔸 انسان بیش از یك قلب ندارد که این قلب یا سالم است یا مریض. #بیماری_های_قلب را قرآن كریم مشخص كرد؛ كفر و نفاق و امثال اینها، جزء مرض های قلب است كه فرمود: ﴿فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾ و اینها دل را قَسی می كند، ﴿قَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ می شود یا ﴿كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً﴾ می شود و دل های كفار و منافقان شبیه هم می شود كه ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ و #گناه, چركی است روی چهره قلب است که ﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا یكْسِبُونَ﴾ و همین گناه درِ قلب را می بندد قفل می كند و كلید را به دست شیطان می دهد: ﴿أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾؛ این قلب قفل می شود.
🔸 انسان بیش از یك قلب ندارد که حالات گوناگون دارد و انسان باید مواظب باشد كه این قلب، بیمار نشود؛ هم #بهداشتش را قرآن معین كرده است و هم #درمانش را كه فرمود: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ﴾. قرآن دوا نیست كه كسی بخورد گاهی اثر بكند گاهی اثر نكند، #قرآن_شفاست و اگر كسی با این كتاب مأنوس بود و در خدمت این كتاب بود شِفا پیدا می كند؛ فرمود: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ﴾ نه دوا.
🔸 بنابراین باید مواظب بود این قلب، بیمار نشود و اگر بیمار شد شِفا پیدا كند و راهش هم این است كه چون بیش از یك قلب ندارد و یك قلب هم جای دو مطلب نیست، این قلب را باید مُتیم بكند به #حب_الهی و #حب_اهل بیت كه «وَ قلبی بِحُبّك مُتَیما»؛ یعنی پُر بشود.
این دعای نورانی حضرت حجّت (سلام الله علیه) كه دارد: «وَامْلَأ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ» همین است؛ وقتی دل, لبریز از #معرفت الهی و #محبت الهی شد، دیگر جا برای بیگانه نیست.
#قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 3
تاریخ: 1392/01/19
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فرهنگ دعا
🔹 دعاها تنها این نیست كه خدایا بیمار مرا شفا بده! گناه مرا بیامرز! پایان امور مرا خیر كن! اینها ادعیه رایج است؛ اما آن دعایی كه #فرهنگ_آور است دعای #امام_سجاد_علیه_السلام در صحیفه است؛ عرض می كند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ»... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فرهنگ دعا
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: قرآن از آن جهت كه جزء #جوامع_الكلم است كه وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِمِ» او همه معارف را در بردارد، برنامه های ائمه (علیهم السلام) هم توزیع شده است، گرچه در همه بخش ها بیانی دارند که تبیین معارف است، بعضی ها تبیین مسائل نظامی و جنگی است، بعضی ها حكومت داری است، بعضی ها فقه است بعضی اخلاق است و بعضی ها حقوق و برخیها دعا. 🔹 در قرآن بخشهای فراوانی است كه مربوط به دعاست؛ #فرهنگ_دعا را امام سجاد به عهده گرفته، گرچه همه ائمه (علیهم السلام) درباره دعا دستوری دارند، عملی دارند؛ ولی امام سجاد (سلام الله علیه) برنامه رسمی او #تفسیر_ادعیه_قرآنی است؛ یعنی آن معارفی كه در قرآن راجع به دعاست حضرت تشریح می كند توضیح می دهد بیان می كند. فرهنگ دعا را طرزی تبیین می كند كه جامعه را #جامعه_عقلانی می كند از آن جاهلیت نجات می دهد. 🔹 می بینید دعاها تنها این نیست كه خدایا بیمار مرا شفا بده! گناه مرا بیامرز! پایان امور مرا خیر كن! اینها ادعیه رایج است؛ اما آن دعایی كه #فرهنگ_آور است دعای #امام_سجاد_علیه_السلام در صحیفه است؛ عرض می كند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ». در بحث های عقلی كه چه چیزی هست و چه چیزی نیست می گویند ممكن، واجب می خواهد و محتاج، غنی می خواهد؛ ولی در بحث های #حكمت_عملی که مربوط به باید و نباید است نه بود و نبود، دعای حضرت این است كه خدایا محتاجی دستش را نزد محتاجی دراز بكند این سفاهت است این بی عقلی است؛ این دعای امام سجاد است. 🔹 «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ» ما اگر خواستیم ببینیم سفیه هستیم یا عاقل، این دعا برای ما #معیار است به چه كسی مراجعه كنیم، به چه كسی وابسته باشیم، به شرق وابسته باشیم به غرب وابسته باشیم. فرمود ملّتی سفیه است كه به بیگانه چشم طمع بدوزد؛ «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ» این دعای نورانی امام سجاد در صحیفه است. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir #در_محضر_استاد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/08/06 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 516
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
أ. حمایتهای مادی
مدارا در تجارت با مؤمن
مسلمانان در خرید و فروش با همكیش خود باید برخوردی حمایتی داشته باشند نه سودجویانه و ظالمانه.
امام صادق (ع) فرمود: سود ستاندن مؤمن از مؤمن رباست، مگر اینكه بیش از صد درهم (كنایه از مبلغ فراوان)... بخرد. در این صورت به اندازه خوراك روز خودت از وی سود بگیر، یا اگر به قصد تجارت می خرد، از آنها سود بگیر و [ولی] با آنان مدارا كن.[1]
[1] . رِبْحُ الْمُؤْمِنِ عَلَی الْمُؤْمِنِ رِبًا إِلاّ أَنْ یشْتَرِىَ بِأَكْثَرَ مِنْ مِائَةِ دِرْهَمٍ فَارْبَحْ عَلَیهِ قُوتَ یوْمِكَ أَوْ یشْتَرِیهُ لِلتِّجَارَةِ فَارْبَحُوا عَلَیهِمْ وَ ارْفُقُوا بِهِم (الكافى، ج5، ص154).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 315
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض ولایت🔸 نعمت اگر مطلق ذكر بشود بفرماید ما نعمت دادیم یا اینها ﴿فی جَنَّاتِ النَّعیمِ﴾ هستند، منظور #نعمت_ولایت است؛ ولایت هم یعنی خدا ولی او باشد، كارهای او را خدا دارد انجام می دهد. ما الآن می گوییم این كودك تحت ولایت آن پدر است یا آن جدّ است؛ یعنی او كارهای این را تنظیم می كند كه كجا كار بكن و كجا كار نكن. معلّم مدرسه هم راه نشان می دهد ولی ولی نیست؛ اما ولی این كودك همه كارها را به عهده می گیرد. 🔸 ولایت تعلیم نیست، #سرپرستی است، آن وقت انسان حرف كه می زند با #حفاظت_الهی است، چیزی را نگاه میكند با حفاظت الهی است، چیزی را می فهمد با حفاظت الهی است كه مبادا بد بفهمد، بد بگوید، بد ببیند، لذا می شود معصوم و یا ملحَق به معصوم. اینكه شما می بینید بزرگان درباره اهل بیت این همه خضوع دارند، بازگشت همه این خضوع ها به همان #توحید_ذات_اقدس_الهی است. 🔸 اگر وهابیت درست درك می كرد كه اگر كسی به انبیا و اولیا و معصومین احترام می كند برای كیست و برای چیست، هرگز چنین اشتباهاتی را مرتكب نمی شدند. اگر ﴿اللَّهُ ولی الَّذینَ آمَنُوا﴾ شد، مخصوصاً درباره اولیای الهی و معصومین، كارهای اینها را خدا به عهده می گیرد؛ یعنی نمی گذارد اینها اشتباه كنند؛ با هدایت، با راهنمایی، با تذكره، هم از #خطای_علمی مصون هستند و هم از #خطیئه_عملی مصون اند، لذا كار میشود كار الهی و اینها میشوند تحت ولایت «الله». از این به بعد خود اینها را ذات اقدس الهی جزء اولیای مردم قرار می دهد، والی مردم قرار می دهد؛ اساس كار این است كه اینها تحت #ولایت_الله هستند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه صافات 10 تاریخ: 1392/12/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار می گردد
▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (فاطمیه اول) روز پنجشنبه 17 آذر ماه ساعت ۱۰:۳۰ صبح در محل دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزارمی گردد. آدرس: قم خیابان صفاییه کوچه ۱۹ پلاک ۷ دفتر مرجعیت علمی و دینی حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله العالی) لینک مطلب: https://news.esra.ir/fa/w/841894 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام رسان های اجتماعی
1️⃣ تلگرام Telegram:
🆔 t.me/esratvtelegram
2️⃣ ایتا Eitaa:
🆔 eitaa.com/a_javadiamoli_doross
3️⃣ سروش Soroush:
🆔 splus.ir/a_javadiamoli_doross
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 517
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
ارتقای سطح فرهنگی مؤمن: امام صادق (ع) در جمع یارانش می فرمود: تقوای الهی پیشه كنید و با یكدیگر برادرانی نیكوكار و دوستانی در راه خدا و به هم پیوستگانی مهربان باشید و با یكدیگر دیدار و ملاقات كرده و درباره امر ما گفت و گو و آن را زنده كنید.[1]
[1] . اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا إِخْوَاناً بَرَرَةً مُتَحَابِّینَ فِى اللَّهِ مُتَوَاصِلِینَ مُتَرَاحِمِینَ تَزَاوَرُوا وَ تَلاقُوْا وَ تَذَاكَرُوا أَمْرَنَا وَ أَحْیوه (مجموعه رسائل صدوق «مصادقة الاخوان»، ص34).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 315
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مراتب عدل🔸 می فرماید شما در کارهای جزئی می خواهید عادل باشید، بله چندان دشوار نیست؛ اما گاهی مسئولیت پیدا می کنید، آنجا دیگر عادل بودن کافی نیست، بلکه باید ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ باشید؛ باید #قائم_به_عدل باشید! یک وقت شما عادل باشید کافی نیست، قائم به عدل هم باشید کافی نیست؛ پرونده های میلیاردی نفتی و غیر نفتی زیر دست شماست، عادل باشید کافی نیست، قائم به عدل هم باشید کافی نیست، باید #قوام_به_عدل باشید! 🔸 این تعبیر «قوّام» در چند جای قرآن کریم هست. امام جماعت عادل باشد کافی است؛ اما کسی که می خواهد قاضی باشد که عدالت کافی نیست، عاقل بودن کافی نیست. یک وقت است که شما می گویید این آقا وقتی که بالغ و عاقل بود، مکلّف می شود که نماز و روزه و مانند اینها بر او واجب می شود، پس باید عاقل باشد؛ یا خرید و فروش می کند باید عاقل باشد؛ اما اگر می خواهد قاضی باشد که عاقل بودن کافی نیست! خرید و فروش آدم عاقل درست است، عبادت آدم عاقل درست است، اجاره و استیجاره آدم عاقل درست است؛ اما قاضی شدنِ آدم عاقل درست نیست! هر کسی قابل قاضی شدن نیست و هر کسی عادل نیست، بر فرض عادل باشد قائم به قسط نیست، قائم به قسط هم باشد، «قَوّام» به قسط نیست. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه زخرف جلسه 5 تاریخ: 1394/10/05 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم نافع
🔹 فرمود شما هستید كه هستید، #ابدی_هستید! پس كاری باید بكنیم كه نپوسد، درسی بخوانیم كه نپوسد، علمی یاد بگیریم كه نپوسد، آن وقت در قیامت هم همه #شهدا از ما حق شناسی می كنند، #امام هم از ما حق شناسی می كند كه دستور و راه او را رفتیم. این شهدا از ما چه می خواهند، همین را می خواهند. فرمود: ﴿عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾، چرا خودتان را گم كردید؟... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم نافع
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: علمی تهیه كن كه این علم، علم دوران مهد كودك نباشد! ما یك علمی داریم برای دوران مهد كودك، بعد علمی داریم برای دبستان، بعد دبیرستان، بعد دانشگاه، این علوم فرق می كند. این علم مهندسی و طب و كشاورزی و دامداری برای این تن است ما مادامی كه زنده ایم مهندسی می خواهیم، طب می خواهیم، كشاورزی و دامداری می خواهیم كه تأمین بشود. بعد از مرگ كسی نزد شما نمی آید بگوید که من مریضم شما مرا معالجه كن یا برای من خانه بساز یا دامداری مرا تقویت کن! همه این علوم برای مهد كودك است، ما به #عالم_ابد می رسیم. 🔹 از این علوم تجربی پایین تر ما دیگر علمی نداریم علمی كه با چشم و گوش و حسّ كار می كند. از این علم بالاتر یك تجریدی متوسط است به نام ریاضی، ریاضیات بالاتر از فیزیك و شیمی و اینهاست. از ریاضی بالاتر علم كلام است كه تجریدی است و نه تجربی، از علم كلام بالاتر علم فلسفه است كه تجریدی تام تر است، از فلسفه بالاتر علم عرفان نظری است كه از او دقیق تر و قوی تر است، یك علم شهودی است كه در جای دیگر است. اینها راه هایی است كه به ما گفتند به سراغ اینها بروید. آن گاه اگر كسی در این مسیر افتاد، نه بیراهه می رود نه راه كسی را می بند، نه فخر می كند كه من این قدر بلدم. هر روز خاضع تر، خاشع تر، سجده شكرش بیشتر كه تو اینها را به ما یاد دادی. ما تا چه وقت مهد كودكی بیندیشیم؟! فرمود شما هستید كه هستید، #ابدی_هستید! پس كاری باید بكنیم كه نپوسد، درسی بخوانیم كه نپوسد، علمی یاد بگیریم كه نپوسد، آن وقت در قیامت هم همه #شهدا از ما حق شناسی می كنند، #امام هم از ما حق شناسی می كند كه دستور و راه او را رفتیم. این شهدا از ما چه می خواهند، همین را می خواهند. فرمود: ﴿عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾، چرا خودتان را گم كردید؟ 🔹 چقدر این بیان نورانی #علی_بن_ابی_طالب شیرین است كه سال های قبل چندین بار این حرف گفته شد. حضرت فرمود: من تعجّب می کنم مردم این خودکار، دستمال، تسبیح دستشان و این چاقوی جیبشان را گم می كنند، بعد اعلام می كنند كه ما چاقو گم کردیم، ساعت گم كردیم؛ #خودشان_را_گم_كردند نرفتند نزد کسی بگویند که آقا من خودم گم شدم من را پیدا کن سرجایم بنشینم: «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا» این ساعتش را گم می كند، داد می زند به همه هم می گوید من ساعتم را گم كردم، پیدا کنید! خودش را گم كرده نمیرود بگوید آقا من كجا هستم مرا ببر سر جایم؛ این تعجب علی بن ابیطالب است: «عَجِبْتُ لِمَن». «اِنشاد ضالّه»؛ یعنی كسی بگوید من فلان چیز را گم كردم شما پیدا كردید به من بدهید. فرمود اینها برای خودشان به اندازه دستمال جیبشان، به اندازه تسبیح دستشان، به اندازه انگشتر دستشان #ارزش قائل نیستند، «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا». مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir #در_محضر_استاد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/23 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائم اطهار (علیهم اسلام) با حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای شورای پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائم اطهار (علیهم اسلام) امروز سه شنبه پانزدهم آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#گزارش_تصویری
📚 دیدار
تاریخ: 1401/09/15
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra