eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ شما در هر بخشی از بخش های نظامی، سیاسی، عرفان و حدیث بررسی کنید می بینید بسیارند، منتها وقتی نام زن در حجاب باشد، خبری از او در جامعه نخواهد ماند. باید خودش در حجاب و نامش در کتاب باشد تا عظمت او ظهور کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ شما در هر بخشی از بخش های نظامی، سیاسی، عرفان و حدیث بررسی کنید می بینید بسیارند، منتها وقتی نام زن در حجاب باشد، خبری از او در جامعه نخواهد ماند. باید خودش در حجاب و نامش در کتاب باشد تا عظمت او ظهور کند. چه این که ذات اقدس اله در حالی که زن را به حجاب آشنا می کند نامش را در کتاب آورده است، درباره ملکه سبا فرمود: « أسلمت مع سلیمان للَّه ربّ العالمین » که با عظمت از او یاد می کند و نام می برد، و سرانجام او را معرفی می نماید. ▫️ هنر در این نیست که انسان در برابر حق سرفرازی کند ـ چون سر، می شکند ـ بلکه هنر این است که انسان در پیشگاه حق خضوع نماید، و این هنر را ذات اقدس اله به ملکه سبا نسبت می دهد. با این که ملکه سبا از قدرت فراوانی برخوردار بود: « وأُوتیت من کلّ شی ء ولها عرش عظیم » اگر کسی که چنین قدرتی دارد، و از همه امکانات و قدرتهای سیاسی، نظامی برخوردار است، تسلیم بنده خدا شود، این نشانه عقل است. آنها که «تهور» را به حساب شجاعت می گذارند، کسانی هستند که در دچار خلط شده اند. ▫️ در ذکر این نمونه ها از معصومین، و فرزندان و تربیت شدگان آنها نام برده نشد، زیرا نام آنها در کتابها فراوان آمده و تاریخشان بازگو شده است، و از طرفی مهم این است که زنان عادی به این مقامات رسیده و به عنوان الگو و حجت برای زنان و مردان شده اند. بر اساس این شواهد قرآنی و عقلی و قلبی باید گفت در آن بخش اساسی که موضوع تکامل است، ذکورت و انوثت اصلاً راه ندارد، و اگر کسی بگوید: زنی مانند نبی اکرم صلی الله علیه وآله نشده و به مقام او نرسیده است، باید گفت: خیلی از انبیا نیز همانند او نشدند و به آن مقام راه نیافتند، و این مورد نقض نیست، یا آنهایی که مردند می توانند مثل نبی اکرم صلی الله علیه وآله بشوند؟ این چه تفاخری است؟ البته هر کسی که از نظر سیر کمالی به آن حضرت نزدیک تر باشد، جا دارد که فخر نماید، منتها فخر او در بی فخری است، فخرش در و احساس مذلت است. ▫️ سخن در بحث حقوق زن، تکامل زن، تساوی زن و مرد، در مسائل اخلاقی و تربیتی و... برای این است که زمینه رشدی باشد تا اگر مردها تلاشی و کوششی دارند، زنها هم اهل کوشش و جهاد باشند، مردهای متعارف به هر مقامی می رسند، زن هم می تواند برسد، و اگر همان گونه که جریان مردان تاریخ بازگو شد، جریان زنان تاریخی نیز بازگو می شد، وضع غیر از این بود که هست. آنجا که خدای سبحان در قرآن کریم می فرماید: « یا أیّها الانسان انّک کادح الی ربّک کدحاً فملاقیه » این خطاب به انسانیت است و در انسانیت ذکورت و انوثت نقش ندارد. آنچه مهم است این است که، انسان بالاخره به لقاءاللَّه می رسد، یا به لقاء جمال الهی راه می یابد و یا به لقاء جلال الهی، و در این راه زن و مرد همتای یکدیگرند. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص328 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 535 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی نگاه به مؤمن: رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نگاه [موٴمن] به برادری كه وی را برای خدا دوست می‌ دارد عبادت است.[1] خوشرویی با موٴمن: امام باقر (علیه السلام) فرمود: لبخند مرد در برابر برادرش نیكی است.[2] از امام صادق (علیه السلام) پرسش شد: حسن خلق چیست؟ فرمود: نرمخو و خوش‌گفتار باشی و برادرت را با خوشرویی دیدار كنی.[3] [1]. ... وَ النَّظَرُ إِلی الأَخِ یوَدُّهُ فِى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَة (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج2، ص175). [2]. تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فِی وَجْهِ أَخِیهِ حَسَنَةٌ (الكافى، ج2، ص188). [3]. سئل الصادق ع: مَا حَدُّ حُسْنِ الْخُلُقِ؟ قَالَ: تُلِینُ جَانِبَكَ وَ تُطِیبُ كَلامَكَ وَ تَلْقَیٰ أَخَاكَ بِبِشْرٍ حَسَن (الفقیه، ج4، ص412). 📚 مفاتیح الحیات ص 296 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 رهنمون
🔸 خدا مرحوم كلینی را غریق رحمت كند! كتاب اول کافی، «كتاب العقل و الجهل» است، كتاب دوم آن «كتاب فضل العلم». در «كتاب فضل العلم» بین فرق نگذاشت، نفرمود «كتاب العلم و الجهل»؛ اما اوّلی، «كتاب العقل و الجهل» است. 🔸 آنكه آدم را به بهشت می‌برد عقل است، آنكه آدم را به جهنم می‌برد جهالت است یعنی جهل در مقابل عقل! اگر آن گونه که حضرت فرمود: «العَقلُ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحمَن»، پس «الجهل ما لم یعبد به الرحمن». انسان یا بهشتی است یا جهنّمی، آنگاه بهشتی یا درس خوانده است یا درس نخوانده، جهنمی هم یا درس خوانده است یا درس نخوانده، پس به درس خیلی نباید تكیه كرد، به باید تكیه كرد. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 31 تاریخ: 1393/09/08 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 حل شبهات و روایات ▫️ منابع غنی و قوی اصول و مبانی حقوق در اسلام، چیزی را حق می داند که از سهمی برده باشد و نیز مطابق با واقعیت نظام هستی باشد و چیزی که نه خود از ثباتِ تکوینی سهم بسزایی دارد و نه پشتوانه تکوینی دارد، بلکه برخاسته از خواسته های نفسانی است، حق نخواهد بود بلکه باطلی است شبیه حق و ظلمی است در کسوت عدل... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال
💠 حل شبهات و روایات ▫️ منابع غنی و قوی اصول و مبانی حقوق در اسلام، چیزی را حق می داند که از سهمی برده باشد و نیز مطابق با واقعیت نظام هستی باشد و چیزی که نه خود از ثباتِ تکوینی سهم بسزایی دارد و نه پشتوانه تکوینی دارد، بلکه برخاسته از خواسته های نفسانی است، حق نخواهد بود بلکه باطلی است شبیه حق و ظلمی است در کسوت عدل. ▫️ برای ترسیم حقوق زن بررسی دو عنصر محوری لازم می باشد؛ یکی شناخت که حقیقتِ مشترکِ بین زن و مرد است و دیگر زن که واقعیت مختص به اوست. و هیچ مبدأی برای تشخیص صحیح آن حقیقتِ مشترک و این هویتِ مختص، صالح تر از خداوند که آفریدگار عالم و آدم است نمی باشد. و خداوند نظر صائب و رأی ثاقب خویش را در چهره وحی آسمانی به خوبی روشن نمود و شرح آن را به عهده صدور مشروح اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سپرد. ▫️ آنچه در تشریح خطوطِ کلّی حقّ مشترک و حقّ مختص زن و مرد استنباط می شود آن است که چیزی حق مشترک است که در تعالی روح و ارتقای انسانیتِ مشترک بین زن و مرد مؤثّر باشد و همچنین چیزی حقّ مختص می باشد که در پرورش هویتِ مختص زن یا مرد سهم بسزایی داشته باشد. مثلاً علوم و معارف که در بخش حکمت نظری پایه کمال انسانیت است، فراگیری آنها حق مسلّم زن می باشد چه این که تعلّم آنها نیز حق قطعی مرد است و همچنین فضائل اخلاقی که در بخش حکمت عملی مایه کمال بشریّت می باشد تخلّق به آنها حق مسلّم هر دو صنفِ یاد شده است. ▫️ ممکن است کسی تحلیل یاد شده را ذهن گرایی دانسته و حقوق انسانی را در پست ها و میز و صندلی ها و اموال پدید آمده از نواحی جنوب مقام و شمالِ جاه و شرق قدرت و غرب ثروت جستجو کند و چنین پندارِ عاطل را عین واقعیت بداند لیکن چنان خیال باطل را امیر موحّدان جهان و عصاره حقوق دانان بشریت از یک سو، و محصول ولایت اولیای الهی از سوی دیگر یعنی حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام عَفْطه عنز و آب بینی بز می داند وآنها را همچون استخوانِ خوک در دستِ بیمارِ مبتلا به جذام می شناسد و چنین چهره ای را با عصبانیت از خود می راند و آن را سه طلاقه می کند و خود را از فریب او می رهاند و فریب خوردن از آن را به دنیامداران هواپرست و هوامداران زر و زیور دوست احالت می فرماید همانطوری که قرآن کریم سخن اندیشوران الهی را که در علم صحیح و ایمان ناب بهره مند بوده، در برابر فریب خوردگان اموال قارونی که می گفتند: « یا لیت لنا مثل ما أُوتی قارون انّه لذو حظّ عظیم » ای کاش برای ما بود آنچه برای قارون است، قارون از آن بهره فراوانی دارد. چنین نقض می فرماید: « وقال الّذین أُوتوا العلم وَیْلکم ثواب اللَّه خیرٌ لمن آمن وعمل صالحاً ولا یلقّیها الّا الصابرون » وای بر شما ثواب خداوند برای مؤمنی که دارای عمل صالح باشد بهتر است، و این حقیقت را جز صابران کسی دریافت نمی کند. ▫️ لازم به توجه است که اگر کسی حق انسانیت را در قدرت مادّی جستجو کند آن را کمال واقعی بداند و از محدوده وظیفه برتر تلقی نماید، بینش صائبی ندارد، و با چنین دید ناصوابی در تحلیل حقوق مشترک یا مختص زن و مرد کامیاب نخواهد بود. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص337 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 536 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی سلام و دست دادن: رسول خدا (ص) فرمود: هنگام دیدار با یكدیگر، با سلام و دست دادن ملاقات كنید و چون از یكدیگر جدا می‌ شوید با مغفرت‌ خواهی برای یكدیگر از هم جدا شوید.[1] امام باقر (ع) فرمود: مؤمنان هرگاه همدیگر را ملاقات می‌ كنند و دست در دست هم می ‌نهند، خدا دست خود را میان دستان آن دو قرار می ‌دهد و با كسی كه برادرش را بیشتر دوست می ‌دارد مصافحه می‌ كند.[2] [1]. إِذَا تَلاقَیتُمْ فَتَلاقَوْا بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصَافُحِ وَ إِذَا تَفَرَّقْتُمْ فَتَفَرَّقُوا بِالاسْتِغْفَارِ (عدّة الداعی، ص189). [2]. إِنَّ الْمُؤْمِنَینِ إِذَا الْتَقَیا وَ تَصَافَحَا أَدْخَلَ اللَّهُ یدَهُ بَینَ أَیدِیهِمَا فَیصَافِحُ أَشَدَّهُمَا حُبّاً لِصَاحِبِهِ (عدّة الداعی، ص189). 📚 مفاتیح الحیات ص 297 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 هویّت فاطمی

▫️ حضرت فاطمه ( علیها السلام ) در اثر آگاهی از اسمای حسنای الهی به مقام منیع خلیفه خدا شدن نایل آمد؛ زیرا تمام در هو یّت آن حضرت جمع شد ، چون بِهال آل عمران ، تطهیر احزاب و مودّت مردمی که اجر رسالت « شوری » است و... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
هویّت فاطمی

▫️ حضرت فاطمه ( علیها السلام ) در اثر آگاهی از اسمای حسنای الهی به مقام منیع خلیفه خدا شدن نایل آمد؛ زیرا تمام در هو یّت آن حضرت جمع شد ، چون بِهال آل عمران ، تطهیر احزاب و مودّت مردمی که اجر رسالت « شوری » است و ایثار و اطعام مسکین و یتیم و اسیر « هل أتی » و سرانجام کوثر الهی را به نحو جمع سالم جمع کرد و کَون جامعی بود که شایسته هبوط امین وحی « جبرئیل ( علیه السلام ) » و دریافت شد که در آن ملاحم سالف و آنف ثبت و غیب و شهادت مشهود بود . ادراک کُنه چنین انسان کامل و جامعی میسور نیست؛ . . . لأنّ الخَلْقَ فُطِـموا عن مَعْرفتها؛ لیکن آن چه مقدور نیست ، مورد دستور نیست و آن چه مورد تکلیف است ، معسور نیست . ▫️ سرّ لزوم شناخت ، ضرورت مودّت وی چونان سایر اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) است و وداد بدون معرفت محبوب متصوّر نیست . هر اندازه عرفان آن بیش تر ، مودّت قلبی نسبت به آن ذات قدسی افزون تر خواهد بود . 📚 فاطمه اسوه بشر، ص208. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴
عصمت فاطمی

▫️ وجود مبارك صدیقه كبرا (سلام الله علیها) یك سلسله مقاماتی دارد كه واقعاً مقدور ما نیست كه بفهمیم. مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل می‌كند كه بعد از رحلت وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در این مدت جبرئیل می ‌آمد آن معارف الهی را بیان می ‌كرد حوادث آینده را تشریح می ‌كرد و بازگو می‌ كرد و اینها را می ‌شنید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴
عصمت فاطمی

▫️ وجود مبارك صدیقه كبرا (سلام الله علیها) یك سلسله مقاماتی دارد كه واقعاً مقدور ما نیست كه بفهمیم. مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل می‌كند كه بعد از رحلت وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در این مدت جبرئیل می ‌آمد آن معارف الهی را بیان می ‌كرد حوادث آینده را تشریح می ‌كرد و بازگو می‌ كرد و اینها را می ‌شنید بعد به حضرت امیر (سلام الله علیه) املا می‌ كرد و علی‌ بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) آنها را یادداشت می ‌كرد ‌شد . اگر خدا به حضرت ابراهیم یا برخی انبیای دیگر صحف داد به وجود مبارك صدیقه كبرا هم صحیفه عطا كرده است، منتها شریعت نیست اخبار غیبی هست، علوم و معارف الهی هست و مانند آن، آنها واقع مقدور ما نیست كه جبرئیل می‌آید یعنی چه، چگونه تنزّل می ‌كند این چه وحی ‌ای است كه بر غیر نبی می ‌آید، چه وحی‌ ای است كه بر غیر امام می‌ آید، این چه وحی‌ ای است كه بر حجّت خدا بر می ‌آید! ▫️ وجود مبارك حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است، برای اینكه اگر پیغمبر حجت است نه برای اینكه پیغمبر است برای این است كه معصوم است و اگر امام، حجت است نه برای اینکه امام است برای این است كه معصوم است اگر كسی معصوم بود قول و فعل و تقریر او می ‌شود حجت. حالا امامت یك مقام برتر است نبوّت یك مقام برتر است ولی حجیت قول، دائر مدار عصمت است یعنی این انسان كامل معصوم است هیچ چیزی نمی ‌گوید مگر به دستور خدا! خب چنین كسی فعل او و قول او و تقریر او می ‌شود حجت. اگر ما روایتی را از صدیقه كبرا (سلام الله علیها) داشته باشیم بدون تردید طبق آن فتوا می‌ دهیم برای اینكه معصوم جز حق نمی ‌گوید قول امام حجت است للعصمة، قول پیامبر حجّت است للعصمة و قول حضرت صدیقه كبرا هم حجت است . ▫️ محور حجیت، است اگر كسی واقعاً هیچ راهی برای نفوذ وهم و خیال و شیطنت در او نیست هیچ راهی برای سهو و نسیان او نیست و هر چه هست رضای خداست آن وقت می‌ شود معصوم، وقتی معصوم شد قولش می‌ شود حجت. در بعضی از بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) آمده است كه چنین فرموده است گاهی هم ائمه (علیهم السلام) فرمایش آن حضرت را نقل می‌ كردند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/01/22 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
موهبت رحیمانه
🔸 وقتی فرستاده خدا به حضور مریم (سلام الله علیها) آمد تا به او فرزند عطا كند، در این حالت مریم (سلام الله علیها) كاملاً عصبانی بود, كاملاً غضبناك بود, كاملاً خشمناك بود و تنها راه رفع آن، از روی اضطرار به خدای سبحان بود؛ این حالت برای مریم (سلام الله علیها) بود. 🔸 گفتند در این حالت آن حاصل نشد و فرستاده الهی آن مأموریت را انجام نداد، بلکه حرفی زد, كاری كرد, گفتاری داشت, رفتاری داشت تا وجود مبارك مریم (سلام الله علیها) از آن حالت خشم و غضب و عصبانیت و اضطراب در بیاید و به حالت نشاط و انبساط برسد، آن‌گاه صورت گرفت. گفت من مأمور الهی ‌ام، من بشر نیستم، سخن از مَحرم و نامَحرم نیست، من مأموریت الهی دارم و از طرف خدا آمدم تا به شما فرزند عطا كنم: ﴿لِأَهَبَ لَكِ غُلاماً زَكِیا﴾، آن‌گاه كلّ اوضاع مریم (سلام الله علیها) عوض شد؛ بشّاش, خندان, شاداب، منبسط شد و در این حال مادر شد. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 17 تاریخ: 1393/03/12 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 حل شبهات و روایات ▫️ انسان ـ خواه زن، خواه مرد ـ ابزار فراوانی برای تکامل در اختیار خود دارد، و هرگز خودش ابزاری برای کالاهای دنیا و متاع زودگذر آن نخواهد بود، چه این که وظایفی که برای انسان ها تعیین شده هرگز او را به صورت ماشین کار و ابزار رفع نیاز در نمی آورد و در این جهت هیچ امتیازی بین زن و مرد نیست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 حل شبهات و روایات ▫️ انسان ـ خواه زن، خواه مرد ـ ابزار فراوانی برای تکامل در اختیار خود دارد، و هرگز خودش ابزاری برای کالاهای دنیا و متاع زودگذر آن نخواهد بود، چه این که وظایفی که برای انسان ها تعیین شده هرگز او را به صورت ماشین کار و ابزار رفع نیاز در نمی آورد و در این جهت هیچ امتیازی بین زن و مرد نیست تا گفته شود: نگرش اسلام به زن نگرش ابزارگونه است و زن به عنوان موجود وابسته، تلقی می شود مثلاً همیشه می گویند: زنِ نمونه یک همسر خوب، یک مادر خوب و... است، گویا برای خود او اصالتی نیست و همواره او را با ارزش های مردانه می سنجند. البته این گونه تعبیرها برای مرد نیز وجود دارد و هرگز منظور از این تعابیر حذف استقلال هویتِ انسانی زن یا مرد نبوده و مقصود آن نیست که زن چون همزه وصل است که بین مردها سقوط کند، یا ابزار خانواده یا جامعه گردد تا دیگران به کمال برسند و او هماره در حدّ ابزار بماند، چون انسان متکامل، دارای شؤون گوناگون است و نشانه کمال او در چهره وظایف محوّله ظهور می نماید و خوبی زن در سیمای سِمَت های یاد شده متبلور است چه این که خوبی مرد در چهره وظایفِ خاصِ خویش جلوه گر می باشد، غرض آن که هرگز زن موجودِ وابسته نیست تا حقوقِ وابستگی دریافت نماید و هیچگاه هویّتِ ابزاری ندارد تا از استقلالِ ذاتی محروم باشد. ▫️ نشانه مسؤولیت متقابل زن و شوهر در حریم خانوادگی را می توان از بیان رسول اکرم صلی الله علیه وآله استنباط کرد که آن حضرت چنین فرمود: «الرجل راعٍ علی أهل بیته وکلّ راعٍ مسؤول عن رعیّته، والمرأة راعیة علی مال زوجها، ومسؤولة عنه» یعنی مرد مسؤول تأمین نیاز و نگهداری اهل خانه است و زن مسؤول حفظ و نگهداری مال شوهر می باشد و هر مسؤولی در قبال مسؤولیتی که دارد متعهد می باشد. ▫️ ارزش زن به عنوان هویت دینی وقتی روشن می شود که گوشه ای از اسرار نکاح و رموز ازدواج از زبانِ صاحبِ وحی بازگو شود تا معلوم گردد که زن نه تنها ملعبه مرد نیست و نه تنها وابسته نمی باشد و نه تنها ابزار نیست بلکه چون بنیان مرصوصی است که مرد را از پرتگاه دوزخ می رهاند و از انحراف نجات می دهد و باهم از خطر تیرگی و تاریکی آسوده می شوند و هماهنگِ هم راهِ فلاح و صلاح و نجاح را طی می کنند و از طلاح و تباه و تبار می رهند. رسول اکرم حضرت محمد بن عبداللَّه صلی الله علیه وآله چنین می فرماید: «مَنْ تزوّج أحرز نصف دینه» یعنی مردی که با زن ازدواج نماید و زنی که با مرد عقدِ زناشویی ببندد هرکدام نصف دین خود را حفظ نموده اند. یعنی هویّتِ مرد برای زن در نکاح ونیز هویتِ زن برای مرد در ازدواج یک هویت دینی است نه غریزی و آمیزش حیوانی که در هر نر و ماده ای یافت می شود. ▫️ و باز پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله می فرماید: «ما من شابٍّ تزوّج فی حداثة سنّه الّا عجّ شیطانه، یا ویله عَصَمَ منّی ثُلْثَی دینه فلیتّقِ اللَّهَ العبدُ فی الثلث الآخر» یعنی هیچ جوانی نیست که در عنفوانِ جوانی ازدواج نماید مگر آن که شیطانِ مراقب وی ناله بر می آورد که «او دو سوم دین خود را از من حفظ نموده است»، بنده خدا بعد از ازدواج باید درباره یک سومِ دیگرِ دین خود پرهیزکار باشد. در اینحال مرد یا زن جوان که پیوند زندگی مشترک را می بندند با این عمل بخشِ مهمّ دینِ خود را حفظ می نمایند. چنین نگرش ملکوتی به زن و نگاه الهی به ازدواج و بینش آسمانی به تشکیل کانونِ مشترک زناشویی هرگز مرد را وابسته یا آزاد نمی بیند و زن را نیز از نگاه وابستگی و ابزاری مصون می داند. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص338 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سیره و سنت فاطمی 

▫️ ساحت قُدْسی اُمّ ابیها زن را چونان مرد، با منظر انسان شناسی ارزیابی می فرماید و احکام ویژه ای برای هرکدام از این دو صنف، طبق ساختار بدنی آنان قائل است و حِکَم مخصوصی را برای جان بشری که مشترک بین این دو گروه است، معرّفی می فرماید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 سیره و سنت فاطمی 

▫️ ساحت قُدْسی اُمّ ابیها زن را چونان مرد، با منظر انسان شناسی ارزیابی می فرماید و احکام ویژه ای برای هرکدام از این دو صنف، طبق ساختار بدنی آنان قائل است و حِکَم مخصوصی را برای جان بشری که مشترک بین این دو گروه است، معرّفی می فرماید. ▫️ اندیشه علمی و انگیزه عملی حضرت فاطمه با او کشف می شود؛ چه اینکه سریره و گوهر نهادینه شده آن حضرت مصدر چنان جَزْم علمی و عَزم عملی شده است. کسی که به مکتب رفته باشد، اندیشه های علمی خویش را از حوزه یا دانشگاه فرا می گیرد و طعم طبیعی و بوی بشری چنین دانش مُکتَسَبی به ذائقه و شامه کارشناسان علوم عادی می رسد، ولی انسان معصومی که نگار مکتب نرفته باشد و غیر از وحی پدر بزرگوارش کتاب و کتیبه و استادی ندیده باشد و معجزه آسا صاحب مُصْحَفِ فاطمی گردد و از ملاهم و اخبار غیبی مطلع شود، وی لدنّی، و طعم طیّبِ فراطبیعی و رائحه دل انگیز الهی چنان علمی، به کام و مشام ولی شناسانی که از این ولایت هجرت نکردند، آشنا است. ▫️ نیل آن حضرت به مقام منیع ولایت و صعود وی به قلّه رفیع خلافت الهی که هدف اصیل آفرینش انسان همان است، دلیل قاطع است بر امکان ارتقای زن به مقام برین علمی و عملی؛ البته کُنْهِ مقام آن حضرت مستور، ولی مقدار اُسوه بودن آن مشهور و قابل تجلیل و دسترسی است، مثلاً حضرت فاطمه با استدلال عقلی و نقلی، امامت دودمان خود را سبب وفاق ملّی و دینی دانست و با تبیین مصالح احکام الهی، رعایت آنها را بر همگان لازم اعلام نمود و با بیان ، اعتدال در معیشت را سودمند معرفی کرد و در تحلیل مسائل قرآنی ارث برای استرداد فدک، تفسیر دقیقی از ارائه نمود و حکومتی که حامی عدل و داد نباشد و بر موازین قرآن و عترت اداره نگردد، آن را حکومت جاهلی دانست و با برداشت از قرآن حکیم چنین فرمود: وَ زعمتم أن لا ارث لنا، « أفحکم الجاهلیةِ تبغون و مَن أحسنُ مِن اللّهِ حکماً لقومٍ یُوقنون » ؟ 📚 سروش هدایت، ج2، ص144. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار دکتر طهرانچی با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امروز یک شنبه چهارم دی با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 📚 دیدار تاریخ: 1401/10/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra