💠
گوهرِ مقصود🔸 علم، #كمال است نه خواندن و نوشتن؛ خواندن و نوشتن، ابزار است. اگر كسی ناخوانا باشد و نانویسا باشد ولی مطلب را بداند، نقصی نیست. اگر كسی بداند كه در این كتاب چه نوشته است، این كمال است؛ لازم نیست كه بخواند. آدم چشم را باز كند یا در را باز كند ببیند پشت دیوار چه كسی است، این كمال نیست، كمال این است كه آدم بداند پشت دیوار كیست، حالا یا به طور عادی می رود بیرون می بیند كیست یا به طور غیر عادی، «من وراء حجاب» باخبر است. آنچه كمال است، علم است اما ابزار كار كه حالا كتاب بیاورند باز كنند و بخوانند، این مقدمه كمال است نه اینکه خودش كمال باشد. 🔸 اگر كسی از كلّ كتاب با خبر است ولو نتواند بخواند، خب نتواند بخواند! ولو نتواند بنویسد، خب نتواند بنویسد! نوشتن و خواندن، مقدمه كمال است كه انسان بفهمد #حقیقت چیست. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه یس جلسه 22 تاریخ: 1392/11/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 567
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
3. تعامل با متظاهران به اسلام
برخی اوصاف منافق
🔸 عیاشیگری: رسول گرامی (ص) فرمود: ای پسر مسعود! پس از من اقوامی خواهند آمد كه غذاهای خوب و رنگارنگ می خورند و بر مركب سوار می شوند در حالی كه خود را به آرایش ویژه زنان برای شوهر، می آرایند و همچون زنان جلوه گری می كنند و همانند شاهان ستمكار زندگی می كنند. آنان منافقان این امّت در آخر الزمان اند كه شراب می نوشند و در پی بازی با دوشیزگانند و بر مركب شهوت سوار می شوند و نمازهای جماعت را ترك می گویند و به سبب خواب از نماز عشا باز می مانند و در خوردن زیاده روی می كنند. آنگاه بخشی از قرآن را قرائت كردند كه ترجمه آن این است: پس از آنان مردمی ناشایسته به جای ایشان آمدند كه نماز را تباه ساختند و از خواهش های نفسانی پیروی كردند، و به زودی گمراهی خود را خواهند دید.[1]
[1]. یا ابْنَ مَسْعُودٍ! سَیأْتِى مِنْ بَعْدِى … عَنِ الْعَتَمَاتِ مُفَرِّطُونَ فِى الْغَدَوَاتِ، یقُولُ اللَّهُ تَعَالَی:﴿فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یلْقَوْنَ غَیا﴾ [سورهٴ مریم، آیهٴ 59] (مكارم الاخلاق، ص448ـ 449).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 308
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 لیلة الرغائب
🔸 امیدواریم که در #لیلة_الرغائب، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه #شب_رغبت_ها و گرایش ها و مجذوب شدن هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می گویند رغبت، در برابر رهبت... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
👇👇👇👇
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
نیم نگاهی به عظمت اولین شب جمعهٴ ماه رجب / لیلة الرغائب شب آرزوها یا رغبت ها؟!
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:امیدواریم که در #لیلة_الرغائب، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه #شب_رغبت_ها و گرایش ها و مجذوب شدن هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. 🔸 صاحب تفسیر تسنیم ضمن توجه دادن به رغبتهای گوناگون در این شب، به توفیق کسب جنّت جسمانی و جنّت روحانی در این شب با عظمت اشاره داشته و فرمودند: در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» چنین آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی مردان باتقوا بهشتی دارند همین ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِیْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذایذ مادی که در آن نهرِ عسل جاری است نهرِ آب جاری است نهر شیر جاری است نهر خمر جاری است این انهار چهارگانه در این بهشت هست؛ اما یک بهشت دیگری دارد که آن برای روح ماست و این را با واو عطف بیان نکرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و فی» ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت برای روح ماست برای جان ماست که نزد خدا قرار بگیریم و اوساط اهل ایمان، رغبتشان در #لیلة_الرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدی از اهل ایمان گذشته از اینکه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و میل و گرایش و انجذاب خود قرار می دهند آنگاه درباره چنین گروهی گفته می شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است که ـ ان شاء الله ـ در لیلة الرغائب به این رغبت ها بار می یابیم چه اینکه ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمی است که جسم را می سوزاند که در سوره مبارکه «نساء» مشخص شده است که فرمود: ﴿کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ که این پوست و جسم و بدن را می سوزاند و یک عذاب معنوی است که روح را می سوزاند که ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ﴾... . ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/988088 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد #باز_نشر 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/02/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
یاد و خاطره حماسه شش بهمن سال 1360 آمل و شهدای گرانقدر آن گرامی باد
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:راهبرد حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در تغییر استراتژی مبارزه با ضدانقلاب، از نقاط عطف حادثه ششم بهمن در سال 1360 بوده؛ به طوری که به گفته فرمانده وقت سپاه آمل، پیشنهاد ایشان بود که روند ماجرا را به نفع نیروهای انقلاب تغییر داد... 🔻
پیشنهاد آیتالله جوادی آملی ورق را برگرداند!... ورق از زمانی به نفع ما برگشت که به تدبیر و پیشنهاد آیتالله جوادیآملی نیروهای ما وارد جنگل شدند. رفتن ما آنها را تجزیه کرد. ماجرا از این قرار بود که ایشان به سپاه آمل آمدند... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/284281 #حماسه_ششم_بهمن_آمل #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه امروز پنج شنبه ششم بهمن با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند.
#گزارش_تصویری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار
تاریخ: 1401/11/06
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra