eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 سلاله هدایت
🔸 به برکت همین سادات که آمدند و گفتند علی این است، زهرا این است، حسن این است، حسین (علیهم السلام) این است، ما این ذوات قدسی را شناختیم، وگرنه افسران تِیم و عَدی آمده بودند به ایران! ایران را چه کسی فتح کرد؟ ایران که به دست حضرت امیر فتح نشد، به دست سقیفه فتح شد. اگر ـ خدای ناکرده ـ اجداد ما گرفتار افسران تِیم و عَدی بودند چه کار می‌کردیم! 🔸 اینکه ما در و دیوار این را می‌بوسیم، برای اینکه اینها گفتند علی این است، زهرا این است، حسن این است، حسین این است، گفتند و گفتند و گفتند، تا پدران ما فهمیدند، وگرنه ما از چه راهی می ‌فهمیدیم؟! جریان غدیر که به ما نرسیده بود، جریان سقیفه که به ما نرسیده بود، وجود مبارک امام رضا (علیه السلام) آمد، سادات آمدند، «بنی‎ الزّهرا» آمدند و معرّفی کردند. ما شب و روز باید شاکر این باشیم! 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 13 تاریخ: 1395/08/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 686 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) عامل بی‌احترامی به معلم رسول خدا (ص) فرمود: حق سه نفر را جز منافق كوچك نمی ‌شمارد: آن‌ كه مویش در اسلام سفید شده؛ پیشوای دادگر و معلم خوبی ‌ها. [1] [1]. ثَلاثَةٌ لا یسْتَخِفُّ بِحَقّهِم إِلاَّ مُنَافِقٌ: ذُو شَیبَةٍ فِى الإِسْلامِ وَ إِمَام مُقْسِط وَ مُعَلِّمُ الْخَیر (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج2، ص212). 📚 مفاتیح الحیات ص 361 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 تعلیم قرآنی

🔹كتاب‌ های علمی، هرگز مسائل معرفتی را با مسائل اخلاقی ضمیمه نمی ‌كنند؛ اما با كتب علمی فرق می‌ كند، واقعاً نور است، لذا هر مطلب علمی را كه نقل می ‌كند، پشتوانه اخلاقی ‌اش را هم ذكر می‌ كند. شما می ‌بینید در كتاب‌ های فقهی سخن از ﴿أَوْفُوا بِالْعُقُودِ﴾ و امثال ذلك است اما دیگر ﴿وَاتَّقُوا اللّهَ﴾ كه در كنار ﴿أَوْفُوا بِالْعُقُودِ﴾ باشد كه در كتاب‌ های فقهی مطرح نیست كتاب‌ های فقهی طرحش این است كه این عقد لازم است یا لازم نیست خیاری است یا خیاری نیست و مانند اینها؛ اما حالا «شما تقوا را رعایت كنید» و مانند آن در كتاب‌ های علمی مطرح نیست. 🔹 در كتاب ‌های عقلی سخن از بود و نبود است، برهان اقامه می ‌كنند كه فلان چیز هست فلان چیز نیست؛ اما من فلان چیز را دوست دارم یا فلان چیز را دوست ندارم در كتاب ‌های عقلی مطرح نیست؛ ولی می ‌بینید قرآن كریم وقتی مسئله را نقل می ‌كند، در كنار برهان, از وجود مبارك ابراهیم (سلام الله علیه) نقل می ‌كند كه فرمود من آفل را دوست ندارم. خب این دارد برهان اقامه می‌كند بر توحید, برهان اقامه می ‌كند بر نفی شرك كه توحید، حق است و شرك، باطل است، خب در حق و باطل و صدق و كذب, «دوست دارم» و «دوست ندارم» راه ندارد؛ اما این كتاب چون است [می ‌گوید:] انسان خدا را از آن جهت كه دوست دارد، می ‌پسندد و می ‌پذیرد. 📚 سوره مبارکه روم جلسه 11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 منشأ کرامت 🔸 ... کرامت انسان ذاتیِ او نیست، چون او جانشین و خلیفه کریم است، باید اسمای حسنای «مستخلف ‌عنه» را هم ، متّصف بشود، بکند و بکند تا طَرْفی از کرامت ببندد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 منشأ کرامت 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: کلّ سال و عمر ایام کرامت است؛ زیرا خدای سبحان براساس کرامت جهان را آفرید و انسان را خلق کرد و کارگزاران این نظام هم افراد کریم‌ هستند. درست است که نفت و گاز از زمین برمی‌ خیزد، اما روزیِ ما نفت و گاز نیست! فرمود روزیِ شما از آسمان است ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ مَا تُوعَدُونَ﴾ و آن هم رزق است؛ آن کرامت و انسانیت از نفت و گاز بهره خوب می ‌برد و اگر رزق آسمانی که کرامت است نباشد، با داشتن نفت و گاز کسی به مقام والای انسانیت نمی ‌رسد. درست است که در بخشی از آیات قرآن فرمود: ﴿وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَ اتَّقَوا﴾؛ باران هم از بالا می ‌آید و نفت و گاز هم از پایین می ‌آید، ولی آنچه این دو قطب را اداره می ‌کند است. فرمود من کریم خلق کردم ﴿وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ﴾، این اصل اول. 🔸 انسان هم خلافت اوست، چون او خلیفه و جانشین خدای کریم است از کرامت بهره برده است، این دو اصل. 🔸 اصل سوم آن است که اگر جانشین، قائم‌ مقام و خلیفه کرامت خود را از خدا دارد، باید «مستخلف‌ عنه» خود را خوب بشناسد؛ زیرا کرامت انسان ذاتیِ او نیست، چون او جانشین و خلیفه کریم است، باید اسمای حسنای «مستخلف ‌عنه» را هم بداند، متّصف بشود، بکند و بکند تا طَرْفی از کرامت ببندد، او کرامت خود را از جانشینیِ «الله» دارد. اگر کسی حرمت او به قائم مقامی او بود، ارزش امضای او به حرمت آن «منوب‌ عنه» است؛ اگر کسی از طرف او امضا کند ولی حرف خودش را بزند، این قیامش است نه کریمانه. برابر اصل سوم ما باید اوصاف «مستخلف ‌عنه» خود‌مان را بشناسیم و متّصف بشویم تا از کرامت طَرْفی ببندیم. مطالعه بیشتر: https://javadi.esra.ir/fa/w/381927 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/05/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 687 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ج. دانش‌طلبان (شاگردان) فضیلت دانش‌طلبان رسول خدا (ص) فرمود: طالب علم نزد خدا از جهادگران، مرزداران، حج‌ گزاران، عمره‌ گزاران، معتكفان و مجاوران خانه خدا برتر است و درختان و بادها و ابرها و دریاها و ستارگان و گیاهان و هر چیزی كه آفتاب بر آن می ‌تابد، برای جوینده علم، طلب مغفرت می ‌كنند. [1] [1]. طَالِبُ الْعِلْمِ أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الْمُجَاهِدِینَ وَ الْمُرَابِطِینَ وَ الْحُجَّاجِ وَ الْعُمَّارِ وَ الْمُعْتَكِفِینَ وَ الْمُجَاوِرِینَ وَ اسْتَغْفَرَتْ لَهُ الشَّجَرُ وَ الرِّیاحُ وَ السَّحَابُ وَ الْبِحَارُ وَ النُّجُومُ وَ النَّبَاتُ وَ كُلُّ شَىْ‏ءٍ طَلَعَتْ عَلَیهِ الشَّمْس (ارشاد القلوب، ص164). 📚 مفاتیح الحیات ص 362 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 حیات محققانه
🔸 جامعه را دو چیز اَمن می ‌کند: یکی که جامعه بر اساس علمِ صحیح حرکت کند و دوم ؛ هر کدام از این دو عنصر در جامعه ‌ای نباشد، آنها احساس امنیت نمی ‌کنند. قرآن کریم بر این دو اصل خیلی تکیه می‌ کند که جامعه با علم حرکت کند، یک؛ و با عمل صالح زندگی کند، دو. یکی از بارزترین مصادیقِ عمل صالح، همان صِدق است؛ صدق در گفتار، در رفتار، در نوشتار و مانند آن. 🔸 آیه سوره مبارکه «اسراء» فرمود: ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾؛ انسان اگر بخواهد چیزی را بپذیرد و تصدیق بکند، باید محققانه باشد و اگر بخواهد تکذیب و ردّ کند، باید محققانه باشد. به هر حال انسان چیزی را یا می‌ پذیرد یا نمی ‌پذیرد؛ کسی بخواهد در مجلس رأی بدهد، موافق چیزی باشد یا مخالف چیزی باشد، فرمود موافقت شما عالمانه و محققانه باشد، مخالفت شما هم عالمانه و محققانه باشد. 🔸 فرمود در تمام موارد چه در حوزه‌ ها چه در دانشگاه ‌ها چه در مراکز تصمیم‌گیری یا در کوی و بَرزن و زندگی ساده، انسان اگر درباره چیزی می ‎خواهد بگوید آری، باید باشد و اگر می ‎خواهد بگوید نه، باید محققانه باشد. این اختصاصی به مسائل سیاسی و مسائل کلّی ندارد، ما را هم در بر می ‌گیرد. 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 7 تاریخ: 1395/07/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جبر و تفویض 🔹 ... بیان دیگری مرحوم حاج آقا رضا همدانی (رضوان الله تعال علیه) دارند که خیلی شیرین است و است؛ فرمودند به اینکه جبر را اموی خیلی ترویج کردند، به مردم می‌ گفتند که آنچه می‌ بینید کار خداست، کار خداست چرا به ما اعتراض می ‌کنید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جبر و تفویض 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: ... بیان دیگری که مرحوم حاج آقا رضا همدانی (رضوان الله تعال علیه) دارند که آن هم خیلی شیرین است و است؛ فرمودند به اینکه جبر را اموی خیلی ترویج کردند، برای اینکه با حکومت اینها می ‌ساخت، به مردم می‌ گفتند که آنچه می‌ بینید کار خداست، کار خداست چرا به ما اعتراض می ‌کنید؟ جبر برای توجیه تبهکاری‌ های حکّام جور یک وسیله خوبی است. ایشان در همان کتاب شریف طهارتشان دارند: اموی و مروانی جبر را دامن زدند تا سیئات خودشان را توجیه کنند، فشار بر مردم را توجیه کنند و بگویند این کار، کار خداست. 🔹 اصل این فکر در زمان وجود مبارک حضرت امیر رواج داشت. سؤال کردند که آیا این به قضای الهی است یا نه؟ ما مختاریم یا نه؟ «أَ كَانَ مَسِیرُنَا إِلَی الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ [قَدَرِهِ‏] قَدَرٍ»؟ حضرت فرمود: «وَیحَكَ لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً»؛ تو خیال کردی که اگر ما می ‌گوییم قضا و قدر یعنی دست ما بسته است؟ نخیر! ما «بین الجبر و التفویض» مختاریم، اختیار ما با ، اختیار ما با تنظیم شده است. خدای سبحان دو تا اراده دارد، یک اراده در تدبیر کل نظام که این اراده تکوینی است و یک اراده تشریعی دارد که از بشر می‌ خواهد که فلان کار خیر را انجام بدهد و از فلان کار شرّ بپرهیزد. آن کاری که از اراده و اختیار بشر فاصله است، آن می ‌شود اراده تشریعی. خدا می‌ خواهد عدل، عقل، نماز و روزه محقق بشود اما به دست ما؛ این می ‌شود اراده تشریعی. کل جریان را که کارهای آسمان و زمین و تکوین است خودش اراده می ‌کند که می‌ شود اراده تکوینی. فرمود او اراده می ‌کند ولی از راه اراده ما اراده می‌ کند، نه اینکه ما هیچ سهمی نداشته باشیم در این کارها و کارها را مستقیماً او انجام بدهد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/07/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دومین اجلاسیه از پیش نشست های پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: دومین اجلاسیه از پیش نشست های پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) 9 خرداد و همزمان با ایام دهه کرامت با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در مشهد مقدس برگزار می شود. پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با شعار «اندیشه تمدنی حضرت رضا(ع)؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» در سال 1403 برگزار می شود که دبیرخانه این کنگره، مجموعه اجلاسیه هایی را به عنوان پیش نشست کنکره تدارک دیده است. 🔸 طبق اعلام دبیرخانه در نشست اولیه این اجلاسیه، از ساعت 9:30 صبح روز سه شنبه، اساتید به موضوع «عقلانیت و عدالت در مکتب رضوی» می پردازند. «حقیقت مشترک ادیان توحیدی»، موضوع سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست اولیه این اجلاسیه می باشد. لینک پخش مستقیم: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/gcir_p1 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 688 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ج. دانش‌ طلبان (شاگردان) محبوبیت دانش‌ طلبان رسول خدا (ص) فرمود: جوینده دانش، محبوب خدا، فرشتگان و پیامبران است و دانش را جز سعادتمند دوست نمی ‌دارد، پس خوشا به حال جویندگان علم در روز قیامت. [1] [1]. ... وَ طَالِبُ الْعِلْمِ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّهُ الْمَلائِكَةُ وَ أَحَبَّهُ النَّبِیونَ وَ لا یحِبُّ الْعِلْمَ إِلاّ السَّعِیدُ، فَطُوبَی لِطَالِبِ الْعِلْمِ یوْمَ الْقِیامَة (جامع الاخبار، ص37). 📚 مفاتیح الحیات ص 362 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا